حیدر بادنور
#سکوت_خلوت_عارفان
بسم الله الرحمن الرحیم
عارفان مقاماتي دارند ڪہ در غیر آنها یافت نمے شود و اڪثر مردم آنها را مجنون و دیوانہ مي پندارند و حال آن ڪہ اینها دیوانہ نیستند.
آن حضور ، اینها را خاموش ڪرده و اختیار چانہ خود را دارند و هرزه گو و هرزه خوار نیستند
عارفان یڪپارچہ وقار ، سڪینہ ، حضور و مراقبتند
قدر خودشان را می شناسند
البتہ از دیگران فاصلہ مي گیرند ، نہ آنڪہ از آنها جدا بشوند
بلہ ، هم در میان آنها هستند و هم نیستند!
خیلي ڪم حرفند ، اما وقي بہ حرف آمدند ، مي بینید یڪ جملہ انها یڪ ڪتاب است ڪس دیگرے جز عارفان بہ این امور دست نمي یابد
گاهي حالاتي از ایشان صادر و ظاهر مي شود تا دیگران هم چیزڪي بفهمند و بیابند ، ولڪن اینها هیچ دلالت از آن حقیقت باطن ایشان نمي ڪند
انسان عاقل این امور را بزرگ مي شمارد و مي گوید :
خوشا بہ حالش ڪہ بہ این مقامات دست یافتہ است
افرادى كه زياد صحبت می کنند، قلب آنها مشوّش است، اضطراب دارد
مثلًا مرحوم آقاى حدّاد، در مجلس كه می نشستند، تا از ايشان سؤال نمی كرديم حرف نمی زدند؛ يا علّامه طباطبائى، يك ساعت می نشستيم، همينطور به انسان نگاه می كرد. ولى بعضی ها می گويند: آقا! يعنى چه؟
انسان بنشينند هِى همينطورى نگاه بكند، ساكت، يك حرفى بزنيم، يك چيزى، آقا! هوا گرم است، خيابان شلوغ است، جنسها گران شده، يك حرفى بالأخره بزنيم، این روش يعنى چه؟
اينها اضطراب دارند، در نفسشان اضطراب دارند، اين اضطراب نمىگذارد كه آرام باشند. ارتباط انسان با اينگونه افراد براى انسان مضرّ است.
انسان با افرادى بايد ارتباط داشته باشد كه اين حالت در آنها كمتر است، حالت سكون و آرامش در آنها بيشتر است و در اين زمينه روايات زياد است كه ملائكه در سكوناند، شياطين در اضطرابند.
گفته اند آدمى به دو سالگى (بچه، کودک) به حرف درمیآید اما تا خاموشى اختیار کند سالها طول میکشد.
به حرف درآمدن زود است اما سکوت خیلى مشکل است و خیلى ریاضت میخواهد، و چقدر زحمت میخواهد و چقدر کشیک نفس کشیدن میخواهد تا سکوت اختیار شود
و تا حرفها جمع و جور و غربال گردد تا هرزه گو و هرزه خوار نباشد و روى حساب حرف بزند سپس کم کم میبینید که قلمش سنگین میشود و عبارتهاى او وزین میگردد،
و لذا آدم ساکت و آرام که حرف نمیزند یک وقتى میبینید که به حرف درآمده هر جمله اش کتابى میشود و اگر دست به قلم شود و چیزى بنویسد باید نوابغ دهر جمع شوند تا آن را شرح کنند.
چنین انسانى با سکوت در گفتارش برکت پیدا میکند و قول ثقیل میشود: «إنا سنلقى علیک قولا ثقیلا» دیگر حرف و قول او سبک نیست و لذا افراد ساکت دیرگو و گزیده گو میشوند مثل معروفى هم هست که: «المکثار مهزال» پرگو بالأخره هرزه گو و هزلگو میشود.
چون آدمی از بدو تولد با احساس سر و کار داشته چشمش به عالم ظاهر مشغول و گوشش به اصوات بیرون متوجه است طبعا با جهان طبیعت خو گرفته و بسا آنگونه است که خبر از ملکوت و عالم باطن ندارد .
نفسش آنقدر به علم حصولی پرداخته که از علم حضوری بازمانده ؛آن قدر گوشش شنیده و زبانش گفته که از گلزار سکوت تا آخر عمر شمیمی به مشامش نرسیده ؛
بنابراین چاره جز این نیست که خود را عادت دهی اقلا ساعتی چند از شبانه روز را در ،بر خود ببندی و رو به قبله بنشینی و از عالم طبیعت به درآیی و به خود نگری و راه درون را بگشایی و شاهراه آن فتح کنی و بیندیشی
که کیستی ؟از کجا آمده ای ؟برای چه آمده ای و به کجایت می برند ؟و اکنون در چه کاری ؟
والسلام علیکم و رحمةالله وبرکاته
#مهدویت_بصیرت
https://eitaa.com/mah_davit313
**
سعی کنید
پایتان را از کشتی
حضرت سیدالشهـدا علیهالسلام
بیرون نگذارید و دائمــاً به امری از
امور دستگاه امـام حسیـــن علیهالسلام
مشغول باشید تابواسطه ی آن از همه
شیعیـان دستگیری شود والا
حسـاب و کتـاب آن طـرف،
قیــامــت دقیقتر از این حـرفهاست.
#آیتاللـهبهــاءالــدینی
#مهدویت_بصیرت
https://eitaa.com/mah_davit313
enc_16898618223007067036508 (1).mp3
3.73M
عجلوا بالحسیـــــــن❣
عجلوا بالبکاء
ساحـــــل بندگــــــی🌱
بر دلم،گرد غمی ریخته از دوریِ تو...؛
که به صد ابرِ پُر از اشک،دلم وا نشود.!
باز هم توفیق ندارم، از دور سلام...
🚩 «السَّلاَمُ عَلَيکَ يَا أَبَا عَبدِالله وَ عَلَى
الأَروَاحِ الَّتِي حَلَّت بِفِنَائِکَ، عَلَيکَ مِنِّي
سَلاَمُ اللهِ أَبَداً مَا بَقِيتُ وَ بَقِيَ اللَّيلُ وَ
النَّهَارُ وَ لاَ جَعَلَهُ اللهَ آخِرَ العَهدِ مِنِّي
لِزِيَارَتِكُم، اَلسَّلاَمُ عَلَى الحُسَينِ وَ عَلَى
عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ وَ عَلَى أَولاَدِ الحُسَينِ
وَ عَلَى أَصحَابِ الحُسَين.»
💠 شب جمعه،
زیارتی #امام_حسین علیهالسلام
📌 ما مکلفیم زمینه ظهور را فراهم کنیم
ما تکلیف داریم آقا!
این طور نیست حالا که ما منتظر ظهور امام زمان- سلام الله علیه- هستیم پس دیگر بنشینیم در خانه، تسبیح به دست بگیریم و بگوییم «عَجّلْ عَلی فَرَجِهِ».
⭕ عجّل، با کار شما باید تعجیل بشود، شما باید زمینه را فراهم کنید برای آمدن او.
و فراهم کردن اینکه مسلمین را با هم جمع کنید ...
(امام خمینی ره)
#مهدویت_بصیرت
https://eitaa.com/mah_davit313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گشت او در جان فدایی، چون علمدار حسین
به وقت عاشقی
۱:۲۰
☀️ به نام خدایی که دانا و باحکمت است
🍀 جز خدا کیست که در سایه مهرش باشیم
🍀رحمت اوست که پیوسته پناه من و ماست
#با توکل به اسم اعظمت❤️
آغاز می کنیم روزمان را🌾
#یکجرعهنورشفاورحمت📗
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها وَ إِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ كانَ سَمِيعاً بَصِيراً «58»_نساء
🔰همانا خداوند فرمانتان مىدهد كه امانتها را به صاحبانش بدهيد و هرگاه ميان مردم داورى كرديد، به عدل حكم كنيد. چه نيك است آنچه كه خداوند شما را بدان پند مىدهد. بىگمان خداوند شنواى بيناست.
#نکتهها
✍🏻امانتدارى و رفتار عادلانه و دور از تبعيض، از نشانههاى مهم ايمان است، چنانكه خيانت به امانت، علامت نفاق است. در حديث است: به ركوع و سجود طولانى افراد نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى و امانتدارى آنان بنگريد. «1»
در روايات متعدّد، منظور از امانت، رهبرى جامعه معرّفى شده كه اهلش اهلبيت عليهم السلام مىباشند. اين مصداق بارز عمل به اين آيه است.
آرى، كليد خوشبختى جامعه، بر سر كار بودن افراد لايق ورفتار عادلانه است و منشأ نابسامانىهاى اجتماعى، رياست نااهلان وقضاوتهاى ظالمانه است. حضرت امير عليه السلام فرموده است: «من تقدّم على قوم و هو يرى فيهم من هو افضل، فقد خان اللّه و رسوله والمؤمنين» هر كس خود را در جامعه بر ديگران مقدّم بدارد و پيشوا شود در حالى كه بداند افراد لايقتر از او هستند، قطعاً او به خدا و پيامبر و مؤمنان خيانت كرده است. «2»
شايد بتوان گفت: خيانت در امانت شامل كتمان علم، حرفه وحقّ، تصاحب اموال مردم، اطاعت از رهبران غير الهى، انتخاب همسر يا معلّم نااهل براى فرزندان و ... مىشود.
«1». كافى، ج 2، ص 105.
«2». الغدير، ج 8.
جلد 2 - صفحه 89
امامباقر عليه السلام فرمود: اوامر ونواهى خدا امانتهاىالهى هستند. «1»
امام صادق عليه السلام در تفسير اين آيه فرمود: خداوند امر فرموده كه هر امامى آنچه در نزدش است به امام بعد از خود بسپارد. «2»
✍🏻بدانیمکه...
امانت سه گونه است:
الف: ميان انسان وخدا. (وظايف وواجباتى كه بر انسان تعيين شده است.) «3»
ب: ميان انسان و ديگران. (اموال يا اسرار ديگران نزد انسان)
ج: ميان انسان و خودش. (مثل علم و عمر و قدرت كه در دست ما امانتند.)
#پیامها
✍🏻1- سپردن امور به كاردانان و قضاوت عادلانه، از مصاديق عمل صالح و از نشانههاى ايمان است. (با توجّه به آيه قبل)
2- هر امانتى صاحبى دارد وهركس لياقت واستعداد كار ومقامى را دارد. «أَهْلِها»
3- در اداى امانت و دادگرى، ايمان شرط نيست. نسبت به همهى مردم بايد امين و دادگر بود. «أَهْلِها، النَّاسِ»
4- قاضى و حاكم بايد عادل باشد. «تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ»
5- تشكيل حكومت لازم است. لازمهى سپردن مسئوليّتها به اهلش و قضاوت عادلانه برقرارى نظام و حكومت الهى است. تُؤَدُّوا الْأَماناتِ ... تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ
6- موعظهى خوب، آن است كه علاوه بر پندهاى اخلاقى، به مسائل اجتماعى و قضايى هم توجّه كند. «نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ»
7- اگر مردم هم خيانت در امانت يا ستم در قضاوت را نفهمند، خدا بينا و شنواست. «إِنَّ اللَّهَ كانَ سَمِيعاً بَصِيراً»
«1». تفسير نورالثقلين.
«2». كافى، ج 1، ص 277.
«3». تفسير مجمعالبيان.
تفسير نور(10جلدى)، ج2، ص: 90
🍀السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ ع
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
🍀**اللهمصلعلیمحمدوآلمحمدوعجلفرجهم**
🍃التماس دعا
#کانالمهدویت_بصیرت
https://eitaa.com/mah_davit313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماهنگ | سپاهِ جذاب
بیانات اخیر رهبر انقلاب درباره جذابیتهای سپاه و شهدای آن؛ از شهید حاج قاسم تا شهید ابراهیم هادی
https://eitaa.com/MesbaholHuda2