eitaa logo
میثم قاسمی | سلوک‌مجاهدانه
232 دنبال‌کننده
253 عکس
233 ویدیو
16 فایل
کانال یادداشت‌ها و آثار میثم قاسمی #اخلاق #معنویت #فرهنگ #نظام_جامع_اندیشه_اسلامی #پژوهش_های_راهبردی #توحید_اجتماعی #تفسیر #منبر_و_تبلیغ @Meysamghasemi:راه ارتباط
مشاهده در ایتا
دانلود
7.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽معنای تفسیر قرآن به قرآن 🕋و روند تالیف تفسیر شریف المیزان در بیان دلنشین علامه طباطبایی (طاب ثراه) @meysam_ghasemi
و روانشناسی اخلاق10 بسم الله الرحمن الرحیم 🔅مَن كاَنَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَللّه‏ الْعِزَّةُ جَمِيعًا إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكلَمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّلِحُ يَرْفَعُهُ وَ الَّذِينَ يَمْكُرُونَ السَّيّئَاتِ لهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَ مَكْرُ أُوْلَئكَ هُوَ يَبُور.🔅 الفاطر10 ♦️«هر كه عزّت (شرف و قدرت و غلبه) خواهد (بداند كه) اينها يكسره از آن خداوند است (و بايد از او بطلبد)؛ سخنان پاكيزه (اعتقاد به توحيد و اصول عقايد) به سوى (قرب) او بالا مى‏رود و عمل صالح آن را بالا مى‏برد؛ و كسانى كه بدى‏ ها را به نيرنگ انجام مى‏دهند، آنها را عذابى است سخت، نيرنگشان تباه و بى ‏اثر است.»♦️ 🚩عزّت به معنای صلابت و شکست ناپذیری، برای زیستن در جهان پرتنازع و بی رحم مادّی نه فقط یک امتیاز بلکه یک ضرورت است، آن را که دنیا ذلیل کرد نخواهد توانست قدعلم کند و آن که زیربارچرخ گردون در هم شکست، از خوشی زندگی و آرامش بهره ای نخواهد داشت؛ امّا رسیدن به عزّت در برابر سیل بنیان کَن سختی های زندگی، با تدبیر اندیشی های شخصی و حربه های برآمده از ذهن کوته بین آدمی، جز نیرنگ هایی زشت که به زودی رنگ می بازند نیست. 🌹عزّت فقط یک راه دارد بالا رفتن تا خدا از نردبام اندیشه پاک به مدد عمل صالح ، اندیشه و اعتقاد درست چراغ راه است و عمل صالح پای رونده، و هر چه به مقصد نور نزدیک تر، نور هدایت افروخته تر و اراده بر رفتن افزون تر گردد و آنجا است که هیچ گزندی بدانجا نرسد.«عندملیک مقتدر» @meysam_ghasemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*ما تا حالا راه نیوفتاده‌ایم و در زمین توقف کرده‌ایم*.🚨 یلدایتان پر از اندیشه‌های پر انرژی📿
استاد شهیدمرتضی مطهری: 🎡اين سرگرميها و مخدّرات و مسكرات و قمارها- كه بيشتر در افراد جنايتكار و فاسدالعمل پيدا مى‏ شود- براى فرار از خود است. مى‏‌خواهد از خودش فرار كند، و اين چه بدبختى است و چرا بايد انسان خودش را آنچنان بسازد كه نتواند با خودش خلوت كند؟! 🏵برعكس، چرا اهل صلاح، اهل تقوا، اهل اخلاق، آنها كه هميشه نداى وجدانشان را شنيده و اطاعت كرده‏‌اند، از هرچه كه آنها را از خودشان منصرف كند فرارى هستند؛ دلشان مى‏‌خواهد خودشان باشند و خودشان، و فكر كنند؟ چون عالم درونشان از عالم بيرون واقعاً سالمتر است. 🐉آن كه عالم درونش مثل باغ وحشى است كه سَبُعها و درنده‏ها و گزنده هايش را رها كرده باشند، از خودش فرار مى‏‌كند مى‏‌رود به طرف مخدّرات، ولى اين برعكس است. ♦️ملّاى رومى مى‏‌گويد: يك زمان تنها بمانى تو ز خلق در غم و انديشه مانى تا به حلق‏ مجموعه‏‌آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏22، ص: 342
جلسه ششم فلسفه عمل.mp3
14.89M
جلسه ششم موضوع: کیفیت تعلق روح به بدن و چگونگی تدبیر آن چهارشنبه ۲۷ آذر ۹۸
✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: بالاخره، حالا که کار را به اینجا رساندیم، خودمان می‌دانیم دوایش #استغفار است، [آیا استغفار] می‌کنیم؟ چاره‌ای نیست از اینکه باید به‌سوی خدا برویم، اگر به‌سوی خدا نرفتیم موانع هم اگر رفع بشود، موقتاً رفع می‌شود، دائماً رفع نمی‌شود. 📚 به‌سوی محبوب، ١٠۴
🔶سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: ثَلَاثٌ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِوَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّةَ الْإِنْفَاقُ مِنْ إِقْتَارٍ وَ الْبِشْرُ لِجَمِيعِ الْعَالَمِ وَ الْإِنْصَافُ مِنْ نَفْسِهِ. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 103 🔅امام صادق علیه السلام فرمود: «سه (مورد از اخلاقیات) است که هر که یکی از آنها را برای خدا آورد، خداوند بهشت را برای او واجب گرداند: بخشیدن در راه خدا در حال تنگدستی، خوشرویی به همه مردم، نسبت به خود با انصاف قضاوت کند.» بهشتی شدن فقط خیمه بر کندن از زمین است و آن را که در زمین قصد وطن گزینی نداشت بهشت خریدار است. 🌈آسمانی ها را در سه چیز می توان شناخت: 1- به رزق خدا دلخوش دارند نه ثروت زمین. در تنگدستی می بخشند🍇 2- مردمان را تنها بندگان خدا می بینند نه خادمان خود. به همه خوشرو هستند.❤️ 3- برای زمینی شدن نگرانند و از خود حساب می کشند. درباره خود به انصاف عمل می کنند.📿 @meysam_ghasemi
5.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔹 در خلوتمان با خدا، تضرّعاتمان، توبه‌مان، نمازهایمان، عباداتمان، مخصوصاً [در] دعای شریف «عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ» -اینها را بخوانیم- از خدا بخواهیم برساند صاحب کار را، با او باشیم. حالا اگر رساند که رساند؛ اگر نرساند، دور نرویم از او؛ از رضای او دور نرویم. 🔹او می‌بیند، او می‌داند؛ حرف‌هایی که ما به همدیگر می‌زنیم را او جلوتر [می‌شنود]؛ «عَيْنُ اللَّهِ النَّاظِرَة وَ أُذُنُهُ الْوَاعِيَة؛ [امام] چشم بینای خدا و گوش شنوای الهی است». او جلوتر از ما، حرف همدیگر را می‌شنود. بلکه خودمان که حرف می‌زنیم، این صدا که از لب به گوش می‌آید فاصله‌ای دارد، او جلوتر از این فاصله حرف خودمان را می‌شنود. [زودتر] از خودمان، کلام خودمان را [می‌شنود]. آنوقت ما می‌توانیم کاری کنیم که او نفهمد؟! می‌توانیم کاری کنیم که او نداند؟! 🔹 نمی‌توانیم اعمال خودمان را از خدا مخفی کنیم. [او] قادر است، ناظر است، علیم است، حکیم است. تا با او نسازیم، کارمان درست نمی‌شود. 🔹 حالا چه کار کنیم؟ خودمان از خودمان بترسیم؛ فضلاً از دیگران (چه رسد به دیگران). خودمان از خودمان در حفاظ باشیم؛ خوب و به‌قاعده ملتفت [و متوجه] باشیم که از [طرف] خودمان اغوا نشویم، از خودمان تهدید نشویم، از خودمان تطمیع نشویم! وقتی که همۀ این مطالب احراز شد، بین خودمان و خدا در خلوت‌ها، از تضرعات و از انابه و از توبه و از طلب توفیق به توبه دست برنداریم.
جلسه هفتم فلسفه عمل.mp3
14.25M
جلسه هفتم موضوع: رابطه تعاملی روح و بدن و نتایج اخلاقی آن 4 دی ماه 98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_383457124023275962.mp3
2.72M
🎙 أين عمار؟ بمناسبت سالروز حماسه #نهم_دیماه 🏷 #امام_خامنه_ای 🏷 #بصیرت
علامه طباطبایی: «مسلم است كه گرايش نفس به دنيا و اعتماد او به اهداف دنيوي، موجب حصول صورت دنيا دوستي و دنيا پرستي در نفس مي‏گردد و چون دنيا بر نفس احاطه دارد، لذا نفس هم ميل و گرايش بدان دارد، پس (توجه به کثرات دنیوی) هر لحظه صورتي را از نفس مي‏زدايد و صورت دیگری (از مظاهر دنیوی) را جاي‏گزين آن مي‏سازد و صورت ديگري را بيرون مي‏راند و دم‏ به‏ دم چنين است و اين (توجه به امور دنیوی) موجب ضعف صورت حقايق و معارف حقيقي در نفس مي‏شود(چرا که صورت حقایق نیازمند درک یک حقیقت جاری در هستی است) و در هنگامه (توجه به دنیا،گرایش نفس به مظاهر گوناگون مادّی سبب می شود) تاثير صورت‏هاي حقايق و معارف، از نظر پديد آوردن لوازم و آثار خود در نفس، رو به ضعف ‏گذارد، و اين است كه گفته شده: دوستي دنيا اساس و سر تمامي گناهان است.»رسالة الولایه این مسیر تا آنجا ادامه پیدا می کند که آدمی این دنیا را اصیل می داند و معارف دینی و حقایق الهی را در حد تبعیّت معنای حرفی از اسمی و تابع کثرات این جهانی می پندارند و در حقیقت مبنای زندگی آنها اصالة الکثره، اصالة الطبع و اصالة المادّه خواهد بود و ماورای آن را باطل می شمارند. @meysam_ghasemi