eitaa logo
میثم قاسمی | سلوک‌مجاهدانه
233 دنبال‌کننده
253 عکس
238 ویدیو
16 فایل
کانال یادداشت‌ها و آثار میثم قاسمی #اخلاق #معنویت #فرهنگ #نظام_جامع_اندیشه_اسلامی #پژوهش_های_راهبردی #توحید_اجتماعی #تفسیر #منبر_و_تبلیغ @Meysamghasemi:راه ارتباط
مشاهده در ایتا
دانلود
💠امر فرهنگی و رویکرد مدرسه‌ای💠 💢یکی از دل‌نگرانی‌های این روزها، علاوه بر فروکاهش پدیده اجتماعی پیش آمده به موضوعی امنیّتی، مواجهه مدرسه‌ای با پدیده فرهنگی و تمرکز بر تخاطب دانش محور با جامعه هدف است. 💢پس از فروکش کردن ابعاد امنیتی اغتشاشات اخیر، تردیدی نیست که نمی‌توان از نارضایتی و اعتراض بخشی از جامعه فارغ از این که اکثریّت باشند یا اقلیّت قابل توجّه، چشم پوشید. 💢 امّا آن گونه که از برخی گفتگوهای نخبگانی حوزه و دانشگاه پیدا است، بخش زیادی از بدنه نخبگانی به این هوشیاری رسیده‌اند که از اساس، اتفاقات اخیر و اغتشاشات طراحی شده برای ایجاد شکاف اجتماعی و وارد کردن جامعه ایران به یک شقاق فرسایشی و فروپاشی تدریجی است... 💢چنین درکی اگر به محیط سیاست گذاری و مدیریّت کلان اجتماعی نیز وارد شود، می تواند سرآغاز یک تحول مبارک در حکمرانی فرهنگی باشد. 💢امّا آنچه اکنون جای نگرانی دارد این است که عرصه فرهنگ را مدرسه‌ای ببینیم، در مدرسه دانش افزایی درباره یک موضوع اهمیّت اساسی دارد؛ این نوع ساده اندیشی درباره فرهنگ، امروز به شدّت محتمل است شاهد آن انبوه برنامه های گفتگو محور و تاک شوهایی است که در رسانه ملی در سطوح عمومی و نخبگانی تولید می شود، در برخی از این برنامه ها مخاطب ساکت و علاقه مند فرض شده است از این رو حتی نیازی به مداخله او در روند بحث دیده نشده است و در برخی دیگر تعدادی جوان به ظاهر متفاوت با کارشناس برنامه در موضوعات مختلف چالش می‌کنند و در نهایت کارشناس خبره می تواند گره های ذهنی آنان را باز کند و به این ترتیب، رسانه رضایتمند از کسب یک موفقیّت فرهنگی به چنین برنامه هایی ادامه می‌دهد. 💢فرهنگ گرچه از جنس باور عمومی است، امّا به هیچ وجه به معنای دانش عمومی نیست، فرهنگ، باوری است که با دراختیار گرفتن ابعاد گرایشی و امیال افراد توانسته است به بخشی از فرهنگ عمومی تبدیل شود، بدپوششی یا میل به بی‌حجابی این روزها، پدیده ای تنها برآمده از ضعف آگاهی نیست، پدیده ای است که با دیگر ابعاد زیست اجتماعی فرهنگی از جمله تاثیر پذیری از هیمنه سبک زندگی غربی، همراهی با اکثریّت ادعایی، اعتراض به حاکمیّت، وجهه اجتماعی و روشی برای اعلام نارضایتی از وضعیّت اقتصادی و ... گره خورده است. 💢در رویکرد دانشی و مدرسه‌ای به فرهنگ یا باید به تک تک این موضوعات دامنه دار پرداخته شود و یا با تمرکز بر موضوع اصلی و تلاش برای اقناع فکری از حواشی مهمتر از متن آن، چشم پوشید که در هر دو صورت، نتیجه ای جز شکست در انتظار این عملیّات نیست. 💢فرهنگ را عموما نمی‌توان از لایه شناخت مدرسه ای آغاز کرد، فرهنگ حقیقتی است که می تواند همه پیچیدگی های نظری را در اوج سادگی و بساطت به سفره ذهن و جان عموم مردم وارد کند، به شرطی که برنامه ریزان، به درک امر فرهنگی رسیده باشند، فرهنگ اتمسفر زندگی معنوی و هوایی است که انسان با مشام جان تنفس می کند، نمی شود فیلمها و سریالهای تولیدی ما، در اتمسفر بی تفاوتی به دین و حقیقت توحید سیر کنند و ما انتظار گرایش به حجاب را از سخنرانی های مذهبی و برنامه های گفتگو محور داشته باشیم؛ نمی شود، برنامه های مذهبی ما با کم عمقی و بی مایگی بوی ریاکاری و تصنع بدهند و ما با شگفتی هیچ گونه اثری از این همه بودجه اتلاف شده را در جامعه نبینیم. 💢باید امر فرهنگی و ابعاد آن را بشناسیم، مدخل ورود به فرهنگ عمومی را پیدا کنیم و پس از آن برای چنین عرصه رهاشده ای تصمیم بگیریم، سخن در این باب فراوان است بماند برای وقتی دگر... ✍️میثم قاسمی @tooshe_noor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹با ملّت حسین کارها دشوار نیست!🌹 💠سخن در کم‌کاری‌های فرهنگی کم نیست، نقدها درباره معطل ماندن ظرفیّت‌های گفتمانی نیز سرجای خودش، امّا این چند کلمه را تنها از باب افق‌گشایی در اندیشه فرهنگی انقلاب اسلامی می‌نگارم: 💠انقلاب اسلامی مظلومی که امروز انقلابی و غیر انقلابی با ادعای دلسوزی، نسخه انفعال و عقب نشینی از ارزشها را برای آن می‌پیچد و به بهانه جذب حداکثری، ایجاد کمیته‌های حقیقت یاب و دادگاه‌های دانشجویی در مدل راسل و ... را به عنوان تنها راه نجات از این فتنه فرهنگی تجویز می‌کند. 💠آقایان عزیز و تریبون داران فهم انقلابی، انقلاب اسلامی از اساس، طرحی برای بر هم زدن کلیشه‌های دنیای مدرن است، از آغازین روزهای جنبش عظیم اجتماعی امام امّت، تا به امروز اندیشمندان غربی با کدامین قاعده علوم انسانی ناپاک غربی، توانسته‌اند امکان بقای چنین نظامی را منطقی بدانند. 💠اگر به قاعده دانش علوم سیاسی بود که همان سالهای اول رقیبان چپ و لیبرال، با ارتزاق از دو قطب شرق و غرب این نوزاد نحیف را بلعیده بودند؛ 💠اگر به قاعده دانش نظامی بود که صدام بیراه هم نگفته بود یک هفته‌ای باید در تهران بوده باشد و اگر به قاعده دانش اقتصاد باشد که مگر ممکن است کشوری با این سطح از تحریم خارجی و سوء تدبیر داخلی، امروز بیش از اروپای استعمارگر در برابر طوفان‌ها تاب آوری داشته باشد. 💠ایرادی ندارد بگذارید جهان اجازه داشته باشد آخرین تیر باقی مانده در چنته خودش را هم بیازماید، آخرین سحر سامری و البتّه این بار همه حیثیّت خود را به میدان بیاورد تا عیار اندوخته‌های خود در حوزه فرهنگ و رسانه و تحمیق عمومی را برای مردمان سرزمینی که چند دهه است مفت و مجانی میلیارد میلیارد مالیات دلاری مردمش را برای فریب آنان هرینه کرده است بیازماید. 💠امّا این بار این شگفتی انقلاب اسلامی آخرین شگفتی است که با هجوم دشمن نمایان می‌شود و بعد از این همه ابتکار عمل در صحنه جهانی در دستان این مردم است. 💠 پس از این آزمون، آنچنان که قدرت سیاسی ما، نیروی نظامی ما و اقتصاد تاب آور ما به مدد مبارزه با قدرتمندترین رقیب تمدّنی رویین‌تن گردید، هویّت فرهنگی و دینی مردمانمان در برابر دنیای جعل و تزویر نیز چنان قدرتمند خواهد شد که مردانی که گویا از پاره‌های آهن هستند با عزمی راسخ که از هیچ ملامتی نمی‌هراسند، جهان را یکسر عرصه جهاد تبیین خواهند کرد و آن روز است که خواهی دید مردم فوج فوج به دین خدا وارد خواهند شد. 💠پس به جای نسخه عقب نشینی، هویّت ایمانی و انقلابی مردمی را تقویت کنید که فطرت بیدار آنان، حسین علیه السلام را در دل جهان تاریک امروز پیدا کرده است، کار سختی نیست، یک یا علی یک یاحسین و چند قطره اشک و ... ✍میثم قاسمی 11 آبان 1401 @tooshe_noor
مسجد سیدان.mp3
32.41M
"علی معرفتها دارت القرون الاولی" 💠نقش تاریخی و تمدنی حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها 💠 ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۱ مسجد سیدان قم @tooshe_noor
سلام علیکم🌷 اسعدالله ایامکم 🌹 بابت کم‌کاری در کانال از محضر شما بزرگواران پوزش می‌طلبم...
توحید ، تنها مکتب اتحادآفرین.mp3
7.89M
منبر میلاد حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها 🔶 توحید و صراط مستقیم 🔶توحید و امنیت انسان در گذر از پیچ قواعد حاکم بر هستی 🔶توحید نقطه مقابل مکاتب تضاد محور شرق و غرب 🔶توحید تنها مکتب اتحاد محور 🔶افق توحیدی علوم بشری 🔶حدیث لولاک لما خلقت الافلاک در اندیشه توحیدی @tooshe_noor
هدایت شده از نظام جامع اندیشه اسلامی
7.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠اردوی آموزشی تربیتی💠 🌹سطح یک نظام جامع اندیشه اسلامی🌹 بر اساس نظام فکری اندیشمندان تراز انقلاب اسلامی ویژه طلاب پایه های 3-6 مدراس علمیّه قم (برای ثبت نام به معاون تهذیب مدرسه خود مراجعه فرمایید.) ✅دبیرخانه نظام جامع اندیشه اسلامی ✅معاونت تهذیب حوزه های علمیّه ✅کارگروه گفتمان توحید پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه السلام 🌐مراجعه مدیران و معاونان تهذیب مدارس: @Nezamandishe1401 ❇️اطلاعات بیشتر در کانال نظام جامع اندیشه اسلامی https://eitaa.com/andisheh_tahzib
هدایت شده از نظام جامع اندیشه اسلامی
🔰 گزارشی از برگزاری دوره سطح یک نظام جامع اندیشه اسلامی در اصفهان 🔷 دوره سطح یک نظام جامع اندیشه اسلامی با رویکرد اندیشه­‌ای به هویت و شخصیت طلبگی با حضور ۱۸۵ نفر از طلاب پایه سه تا شش ورودی دیپلم و اساتید، برگزار شد.  https://tahzib.ismc.ir/?p=2065 @andisheh_tahzib
هدایت شده از نظام جامع اندیشه اسلامی
💠بسم الله الرحمن الرحیم💠 💢دوره پیشرفته سطح یک نظام جامع اندیشه اسلامی💢 ویژه طلاب سطوح عالی حوزه علمیّه قم (پایه 7 و بالاتر)   🗓10 تا 12 اسفند 1401 دو روز کامل درسی محل برگزاری: 🌐مجمتع علمی حوزوی شهید صدوقی قم فاز 2   ✅لینک ثبت‌نام فردی: http://rbo.ir/forms/andishe.aspx   💠برای ثبت نام گروهی با این آدرس در ارتباط باشید:   @Nezamandishe1401 💠اطلاعات بیشتر در: @andisheh_tahzib
هدایت شده از مکتب امام
1.07M
🎙پیام حجه الاسلام و المسلمین میثم قاسمی پژوهشگر، نویسنده و استاد حوزه علمیه قم پیرامون ضرورت بازخوانی «منشور روحانیت». @goftemane_tohid