⭕️ سوال
⁉️ خداوند در قرآن کریم می فرماید من هر کس را بخواهم هدایت یا گمراه می کنم(يُضِلُّ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ/93 نحل) ؛ این آیات چگونه با اختیار انسان سازگاری دارد؟
👈 اما این مطلب نه با ادله عقلی سازگاری دارد و نه با مبانی شیعه؛ زیرا:
✅ اولا: بدون شک ضلالت و گمراه کردن انسانها، عملی قبیح است و انسانها آن را فعلی زشت میدانند و فاعل آن را شماتت میکنند؛ پس خداوند متعال هرگز چنین عملی را انجام نمیدهد.
🔶 ثانیا: شیعه «اختیار» آدمی در افعال خود را قبول دارد و مقتقد است: هدایت یا گمراه شدن نیز به عنوان فعلی از افعال آدمی، منسوب به خود اوست و اختیاری بوده و به دست خود انسان صورت میپذیرد.
✳️ لذا برای توضیح آیه باید گفت: به شهادت آيات دیگر، «هدايت» به معنى فراهم آوردن وسائل سعادت؛ و «ضلالت» به معنى از بين بردن زمينههاى مساعد است، بدون اينكه جنبه اجبارى به خود بگيرد. اين فراهم ساختن اسباب (كه نام آن را توفيق میگذاريم) يا بر هم زدن اسباب (كه نام آن را سلب توفيق میگذاريم) نتيجه اعمال خود انسانها است، پس اگر خدا به كسانى توفيق هدايت میدهد و يا از كسانى سلب توفیق میكند، نتيجه مستقيم اعمال خود آنها است.
💠 در نتیجه: هميشه اعمال و كردار انسانها، نتائج و ثمرات و بازتاب خاصى را به دنبال دارد، از جمله اينكه اگر عملی نيك باشد، نتيجه آن، روشنبينى و توفيق و هدايت بيشتر به سوى خداوند متعال و انجام اعمال بهتر است. و اگر به دنبال زشتیها برود، تاريكى و تيرگى قلبش افزون میگردد، و به سوى گناه بيشترى سوق داده میشود و گاه تا سر حد انكار خداوند میرسد.
❇️ علامه طباطبایی نیز معتقد است: «آنچه از «اضلال» به خداوند متعال نسبت داده میشود، اضلال به عنوان مجازات است، كه افراد طالب ضلالت را بدان مبتلا میكند، چون بعضى افراد به راستى طالب ضلالتاند، و با سوء اختيار خود به استقبالش میروند.
_________________
📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/15596
📎 #اعتقادات
📎 #خداشناسی
🍂🍃🍂🍃🍂
🌹 احیاگر پیاده روی اربعین درگذشت
▪️ آیتالله سید محمدسعید حکیم، از مراجع چهارگانه نجف و نوه دختری مرحوم سیدمحسن حکیم در اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.
▪️ این عالم عالیقدر در زمان صدام و در پی راه اندازی و تقویت پیاده روی اربعین در کشور عراق به جرم احیای مشّایه اربعینی ۸ سال زندان های رژیم بعثی را تحمل کرده بود.
🍃🏴🌹
14.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 برشی از تاریخ که تو مدرسه و دانشگاه و تلویزیون به ما نگفتن!
🍂🍃🍂🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عصر جدید در عراق
🔹داور به شرکت کننده میگوید به زبان فارسی ایرانی بخوان...
🔹او هم آمدم ای شاه پناهم بده را به سبک استاد کرمپور می خواند...
🔹️ایران و العراق لایمکن الفراق
🔹حب الحسین یجمعنا
✍️ رسول شکری نیا
🍃🍂🍃🍂🍃
🇵🇸🥀مدیران طرح ثامن
🥀🇵🇸
#تربیت_فرزند
خرابکاران کوچک را چگونه دستگیر کنیم؟
تا به حال شده به اتاقی از اتاقهای خانه بیایید یا از بیرون به منزل برسید و با شاهکارهایی از کودکتان مواجه شده باشید که دهان شما را از تعجب باز گذاشته و نمیدانید به آنها چه بگویید. خرابکاری یکی از گلایههای رایج میان مادران است؛ مخصوصا آنهایی که پسربچه دارند. اما وقتی کودکتان خراب کاری میکند شما چه عکسالعملی انجام میدهید، برخورد شما با بروز این اتفاق چیست و چطور میتوان خشم حاصل از این مواجهه را کاهش داد؟
اگر زیاد با اهمیت نیست کلا نادیده بگیرید. واکنش شما به هر شکلی هم که باشد نوعی توجه است. هرچند منفی باشد و این باعث تقویت آن خرابکاری میشود.
اگر تا حدودی مهم و بزرگ است به او بگویید کارش درست نبوده و حالا باید باهم آن را مرتب یا تمیز کنید. مثلا با تعجب، اما جدی به صحنه نگاه کنید. بعد به خود کودک نگاهی بیاندازید به حالت پرسش. داد و فریاد نکنید. به او بگویید «کار درستی نبود، خونه کثیف شد، میبینی؟» اگر هم اصلا پاسخی نداد خودتان شروع کنید. در حد توان کودک از او کمک بگیرید. حتی اگر شده تا پایان تمیزکاری همانجا بماند و کار و زحمت شما را ببیند. در این مدت نمیتواند به بازیاش برگردد یا بیاهمیت از کنار موضوع بگذرد و بقیه کارش را درست کنند. هرچند کمک او زیاد موثر نباشد ولی او باید متوجه زحمتی که با کارش ایجاد می کند بشود و مسئولیت کارهایش را بپذیرد.
اگر سن فرزند شما این اجازه را می دهد که توان درست کردن خراب کاری اش را داشته باشد، تمام کار به عهده خودش خواهد بود. اول کارش را تمام میکند بعد دنبال کار دیگری میرود. مگر در موارد ضروری که پس از انجام آن کار ضروری (مثلا دستشویی رفتن) باید برگردد و به درست کردن کارش ادامه دهد.
* پسر بچهها به جزئیات و دقت دختران نیستند. وسواس نداشته باشید که از تحمل کودک خارج باشد. بعد از انجام شدن کار فراموش نکنید: از فرزندتان بخاطر همکاریش تشکر کنید.
دلایل این خرابکاریها چیست؟
روانشناسان دلایل این خرابکاریها را کنجکاوی و خیالبافی کودک، انحصار طلبی، از خود بیگانگی، تخلیهی هیجانات و ناراحتیها، ابراز حسادت یا احتیاج به محبت بیشتر، احساس بیپناهی، بیان خشم، توجه بیش از حد خانواده و به اصطلاح لوس شدن کودک، روابط نا موفق اعضای خانواده، تنبیهات شدید، احساس ناچاری و نداشتن سرگرمی مناسب، جلب توجه، زدودن آثار جرم، سکوت اعضاء خانواده در قبال رفتارهای اشتباه، عصبی بودن و بد خلق بودن، شرارت شخصیتی و بیرحمی در کودک میدانند.
🍃🍂🍃🍂
🔴 #آمپول_انتقاد
💠 حتی کسانی که از #آمپول میترسند میدانند که آمپول، نقش مثبت و سریعتری در بهبود #بیماری دارد و با آنکه تزریق آن با مقداری درد همراه است امّا هدف و نیّت آمپول زننده بهبودی شخص #بیمار است.
💠 در زندگی مشترک، اخلاق و #صفت زشت همسر، یک بیماری است که یکی از راههای مهم برای از بین بردن سریع آن نهی از منکر صحیح، #انتقاد درست و تذکر دلسوزانهی همسر است. لذا طبق روایات بهترین #دوست کسی است که عیبهایش را به او هدیه دهد.
💠 درست است که #آمپول انتقاد و تذکّر، درد دارد امّا تحمّل و پذیرفتن آن برای انتقادشونده بسیار انسانساز و #رشددهنده است و برعکس اگر از آمپول انتقاد فرار کنیم عامل رشد بیماری #تکبّر، خودخواهی و منیّت در روح ماست.
💠 همسرانی که از انتقاد استقبال میکنند بشدّت #محبوب میشوند. و البته در انتقاد به همسر باید از روش #صحیح استفاده کرد و نیّت خیرخواهانه و نه تلافیجویانه و مچگیری داشت.
همسرداری اسلامی 🇮🇷
🍃🍂🍃🍂🍃🍂
درج واژه #خلیجفارس در کتابهای درسی دانشآموزان یمنی
🔹این موضوع بازتاب وسیعی در برخی کشورهای عرب منطقه داشته است.
🍃🍂🍃🍂🍃🍂