هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📌 راهپیمایی یومالله ۱۳ آبان، در شهر مقدس قم
⏰ جمعه ۱۳ آبان ماه سال ۱۴۰۱، ساعت ۹:۳۰ صبح
⬅️ مسیر راهپیمایی: از صحن پیامبر اعظم (ص) حرم حضرت معصومه (س) (جنب کتابخانه حرم) تا مصلای قدس قم
@hawzahnews
هدایت شده از کشکول
#آمار_احادیث_کتب_اربعه
کافی: مجموع روایاتی که در کتاب کافی بدون احتساب روایات روضهٔ کافی امده است، 19001حدیث است که مشتمل بر16090حدیث مسند و536حدیث مرفوع و1917حدیث مرسل پ458حدیث موقوف میباشد.
•
من لا یحضره الفقیه: مجموع روایاتش 6288حدیث است که مشتمل بر 3971حدیث مسند و1792حدیث مرفوع و59حدیث مرسل و466حدیث موقوف میباشد.
•
تهذیب الاحکام: مجموع روایاتش16226حدیث است ومشتمل بر14847حدیث مسند و204حدیث مرفوع و922حدیث مرسل و252حدیث موقوف میباشد.
•
استبصار: مجموع روایاتش 6530حدیث میباشد ومشتمل بر6092حدیث مسند و40حدیث مرفوع و305حدیث مرسل و93حدیث موقوف است.
-••-••-••-••-••-••-••-••-••-••-••-••-••-••-
🌑این اعداد طبق آماری است که در نرم افزار درایة النور منتشر شده است.
‼️کپی باذکر منبع مجاز☑️
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
▪️سالروز وفات کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تسلیت باد
@hekmateislami
.
🏴 مراسم عزاداری وفات کریمه اهل البیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
⚫ گرامیداشت طلاب بسیجی شهید #آرمان_علی_وردی
#مهدی_زاهدلویی
#هادی_عرفانی_نیا
⚫ گرامیداشت شهدای مدافع امنیت
و شهدای حادثه تروریستی شاهچراغ
🔻سخنران: حضرت آیت الله محسن اراکی
🔻مداح: حاج ابوذر بیوکافی
🔸زمان: شنبه ۱۴ آبان بعد از نماز ظهر و عصر
🔸مکان:حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام، مسجد موسی بن جعفر علیهما السلام
معاونت فرهنگی تربیتی
حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام
🆔👉@Hemamkazem
پرونده «درس خارج»، سبکها، کاستیها و بایستهها
اختصاصی شبکه اجتهاد: شناخت موضوع، شرط موفقیت در هرگونه فعالیت درباره آن است. موفقیت در درس خارج، پیش از آن که محتاج روشها و ابزارهای مناسب باشد، در گرو تصور کاملی است که از آن میشود. بهمناسبت آغاز سال تحصیلی جدید حوزههای علمیه بر آن شدیم موضوع «درس خارج» را با نگاهی تاریخی-تحلیلی، آسیبشناسانه و روشی مورد بازکاوی قرار دهیم و نظر اساتید و صاحبنظران را در این باره جویا شویم.
این پرونده شامل سه بخش «درس خارج، سبکها و روشها»، «درس خارج، کاستیها و بایستهها»، «درس خارج، مباحثه و تقریر نویسی» است که با آثار و گفتگوهایی از اساتید: احمد مبلغی، سید منذر حکیم، ابوالقاسم علیدوست، حسن معلمی، عبدالحسین خسروپناه، علیرضا اعرافی، سید میرتقی حسینی گرگانی، محمد قائنی نجفی، محمد عندلیب همدانی، رضا مختاری، علیاکبر ترابی، عبدالحمید واسطی، سید حسن تبادکانی، حمید درایتی، امیر غنوی، محمدحسین احمدی فقیه یزدی، سید محمدجواد علوی، سید محمدمهدی میرباقری، مهدی هادوی تهرانی، محمدعلی رضایی اصفهانی، مهدی مهریزی، محمدتقی هادیزاده، محمدرضا نائینی، رضا حبیبی، سید احمد علمالهدی، کاظم قاضیزاده، محسن مهاجرنیا، محمدرضا یوسفی، محمدجعفر مروجی طبسی، سید جواد ورعی، حسین بستان، حسن نظری شاهرودی، محمدعلی خادمی کوشا، محمدحسین ملکزاده، هادی سروش، سید رضا شیرازی، سعید هلالیان، سیدعلی حسینی، مهدی مظهر و حسن انصاری، و… منتشر شده است.
همچنین در گفتگوهایی با اساتید علیاکبر مسعودی، محمدحسین رضازاده و محمدصالح حائری شیوه درس خارج امام خمینی و سبک درس خارج حضرت آیتالله خامنهای بررسی شده است و نیز در بخش دیگری به معرفی سه کتاب «درس خارج و گامهای اجتهاد»، «چگونگی تدریس دروس خارج سبکها، روشها و الگوها» و «دانش تقریر نویسی» پرداخته شده و نیز «سامانه تقریرات دروس خارج»، سامانه آموزشی «درس گفتار»، سامانه «مدرسه فقاهت» برای طلاب معرفی شده است.
http://ijtihadnet.ir/%d9%be%d8%b1%d9%88%d9%86%d8%af%d9%87-%d8%af%d8%b1%d8%b3-%d8%ae%d8%a7%d8%b1%d8%ac%d8%8c-%d8%b3%d8%a8%da%a9%d9%87%d8%a7%d8%8c-%da%a9%d8%a7%d8%b3%d8%aa%db%8c%d9%87/
هدایت شده از کشکول
استاد •مبلغی.mp3
695K
💠سه شخصیت معاصرِ قابل استفاده برای #اجتهاد_در_فقه:
۱_مرحوم امام
۲_شهید صدر
۳_آقای خویی
💠شخصیت های قابل استفاده برای #اجتهاد_در_اصول:
۱_محققین ثلاث[نایینی، عراقی، اصفحانی]
۲_شهید صدر
۳_مرحوم امام
۴_آقای خویی
⭕آقای بروجردی را در حوزه #مکتب_شناسی باید شناخت.
🎙استاد مبلغی
‼️کپی با ذکر منبع مجاز☑️
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
هدایت شده از تفقه
🔖 #دریافت_مقاله اعتبارسنجی اراده در تحقق دلالت با رویکردی بر دیدگاه امام خمینی رحمه الله در ماهیت دلالت
🌐 http://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_156163_eee0d9a0834e97d415421e645c848024.pdf
🌐 http://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_156163.html
✔️ #چکیده
بررسی دقیق رابطه بین لفظ و معنا در یافتن ظهورات و تحلیل وضع تأثیر بسزایی دارد. یکی از مباحث مربوطه که مورد اختلاف بزرگان قرارگرفته، این است که #دلالت_لفظیه تابع #اراده متکلم است؛ یعنی طوری است که مثلاً اگر متکلم در خواب کلامی گفت بر معنای آن دلالت ندارد یا اینچنین نیست بلکه بهصرف شنیده شدن لفظ و لو هیچ ارادهای برای #تفهیم معنا در بین نباشد دلالت شکل میگیرد.
#بوعلی کلامی مبنی بر تبعیت دلالت از اراده دارد که مورد نقد و بررسی علما قرارگرفته است. دو استدلال برای اثبات مدعای وی مطرحشده است: ۱. #وضع برای کلامی که مراد متکلم نیست، #لغو است لذا #واضع، لفظ را فقط برای معنای #مراد وضع کرده است.
۲. اراده در حقیقت دلالت دخیل است؛ لذا بدون اراده دلالت صادق نیست؛
که هر دو استدلال مورد مناقشه قرارگرفته است.
این مقاله با تبیین محل نزاع و تأکید بر #ماهیت_دلالت و تقیّد آن به علم، با توجه به دیدگاه امام نسبت به ماهیت #دلالت به نقد اشکالات میپردازد و درنهایت کلام بوعلی را به اثبات میرساند.
@tafaqqoh
اقوال در مورد شرط در ضمن عقد جائز_۰۹۴۷۱۱.docx
23.2K
عبارات برخی از فقها در مورد شرط در ضمن عقد جائز
اقوال در مورد شرط در ضمن عقد جائز_۰۹۴۷۱۳.pdf
609.1K
عبارات برخی از فقها در مورد شرط در ضمن عقد جائز
هدایت شده از مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
base.apk
42.72M
هدایت شده از نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
اگر کسی تایپیست هست و به ورد و ادبیات عرب در حد مبادی ۴ مسلط است، به بنده خبر دهد
@ostad_shoo
هدایت شده از مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
base.apk
31.16M
هدایت شده از کانال رایگان تندخوانی و برنامه ریزی تا پیشرفته
ج 1.pptx
1.15M
هدایت شده از کانال رایگان تندخوانی و برنامه ریزی تا پیشرفته
ج 3.pptx
1.87M
هدایت شده از کانال رایگان تندخوانی و برنامه ریزی تا پیشرفته
ج 2.pptx
1.26M
هدایت شده از کانال رایگان تندخوانی و برنامه ریزی تا پیشرفته
ج 4.pptx
1.07M
هدایت شده از کانال رایگان تندخوانی و برنامه ریزی تا پیشرفته
پاورپوینتهای دوره تندخوانی مقدماتی👆👆👆
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
#نکات_اصولی
#تنقیح_مناط
#الغای_خصوصیت
💠 تفاوت الغای خصوصیت با تنقیح مناط:
1️⃣ الغای خصوصیت:
الغای خصوصیت مربوط به عالم #اثبات است. یعنی فهم عرفی و ظهورات ادله؛ یعنی عرف وقتی دلیلی را ببیند و استظهار کند که یک موضوع (یا عنوانی در یک موضوع) خصوصیتی ندارد، میتواند حکم را از آن موضوع به موضوع دیگر تسرّی دهد:
🔹 مثال: در دلیل آمده است: «رجل شکّ بین الثلاث و الاربع ... »، ولی عرف از رجولیّت در این روایت الغای خصوصیت میکند و میگوید موضوع، مکلّف است و رجل بودن، خصوصیّت ندارد. پس اگر زنی هم شک بین سه و چهار کند، همان حکم را خواهد داشت.
2️⃣ تنقیح مناط:
تنقیح مناط مربوط به عالم #ثبوت است. یعنی کشف ملاکات و مناطات احکام. یعنی با کشف ملاک تامّ حکم، از موضوع دلیل به موضوع دیگر تعدّی کنیم.
🔹 مثال: در دلیل: «الخمر حرام؛ لأنّه یزول عقل الانسان»، کشف میکنیم که ملاک حرمت، زوال عقل انسان بوده و لذا اگر به این نتیجه رسیدیم که فقّاع نیز همانند خمر، عقل انسان را زائل میکند، میگوییم با توجه به اینکه ملاک اصلی حرمت خمر، به همان شکل در فقّاع نیز موجود است، کشف میکنیم که فقّاع نیز حرام است.
📚 برگرفته از درس خارج فقه بورس و اوراق بهادار، استاد علی #عندلیب همدانی (دام ظله)
📌 ارسالی از حجة الإسلام علی #ظهیری
👈 نکات #اصولی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
هدایت شده از راهی
💬 سلسله نشستهای علمی علوم اسلامی انسانی دیجیتال
✅ فرآیند حکم شناسی در الگوریتم دانش اصول فقه
👥 ارائه دهندگان
حجت الاسلام و المسلمین سید محمد باقر قدمی
(پژوهشگر و مؤلّف کتاب الگوریتم دانش اصولفقه)
حجت الاسلام و المسلمین رضا میهن دوست
(پژوهشگر و مؤلّف کتاب الگوریتم دانش اصولفقه)
👥 ناقدان
حجت الاسلام والمسلمین سید جلال الدین بختیاری
(مدیر گروه فقه و مبانی حقوق مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی)
حجت الاسلام و المسلمین سید محمد دانش
(پژوهشگر در حوزه علوم اسلامی و انسانی دیجیتال)
🏠🕙 زمان و مکان
پنجشنبه 1401/08/19 - ساعت 10
قم بلوار جمهوری اسلامی. جنب پل 9دی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)
📺پخش زنده: https://b2n.ir/m89155