✍️پیش به سوی دولت تراز مکتب حاج قاسم
✅محمدرضا باقرزاده:
در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ به گفتمانی بیاندیشیم که امتداد مکتب حاج قاسم باشد. مردم هم تشنه دولتی جوان و حزب اللهی اند که بیشترین شاخصه های مکتب حاج قاسم را داشته باشد. شاخصه های محوری این مکتب عبارتند از : اخلاص، صداقت با مردم و توانمندی. مردم این سه شاخصه را در هر کس ببینند به او رای خواهند داد. مردم از شخصیت های دوربینی خسته اند و تشنه اخلاصند؛ عاشق کسانی می شوند که واقعا! عاشقشان باشند؛ و به کسی رای می دهند که شعارها و راه حل هایی که می دهد در تراز توانایی و شخصیتش باشد. به عنوان نمونه کسی که با شعار مبارزه با فساد می آید اما ابهاماتی در عملکردش هست بهتر است نیاید. کسانی که مردم داری را ریاکارانه و تصنعی به تصویر می کشند در تراز مکتب حاج قاسم نیستند. شعارهای بدون برنامه های اقناع کننده و قابل تحقق در اذهان عمومی هم با مکتب حاج قاسم فاصله دارد. این حق مردم است که لذت دولتی در تراز حاج قاسم که در عرصه امنیت تجربه کردند را در عرصه اقتصاد و سیاست و فرهنگ نیز تجربه کنند. این همان آرمان تحقق دولت اسلامی است که زمینه ساز تحقق جامعه اسلامی و تمدن بین الملل اسلامی می باشد.
✍️ 🌹خوش آمدید🌹
پایگاه انتشار دیدگاههای علمی و سیاسی محمدرضا باقرزاده، دکترای علوم سیاسی و کارشناس ارشد حقوق بین الملل، عضو هیات علمی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
https://eitaa.com/bagherzadeh
ارتباط با مدیر کانال
@mrb1344
ممنوعیت پیاده شدن مردم از قطار انقلاب
محمدرضا باقرزاده :علارغم خستگی هایی که در طول هشت سال گذشته این دولت ناکارآمد بر مردم و رهبری تحمیل کرده و خیلی را در ارزشمندی جمهوریت به تردید افکنده است، رهبر معظم انقلاب باز هم تاکید مجدد کردند که: «علاج دردهای مزمن کشور در پرشور بودن انتخابات و حضور عمومی مردم و بعد انتخاب اصلح و شخصیت مناسب در انتخابات ریاست جمهوری است.»
معنا و مفهوم این فرمایش آنست که از منظر معظم له اگر قطار انقلاب کندتر حرکت کند اما مردم بیشتری سوار آن باشند بهتر از آنست که تند تر حرکت کند اما مردم زیادی از آن پیاده شده باشند. بر مبنای این سخن رهبری، نخبگان سیاسی و حزب اللهی ها باید بدانند که راه حل اساسی، بیداری ملت است نه پیاده کردن آنها از قطار انقلاب. از این رو همه ما باید شجاعانه به استقبال انتخاب مردم برویم انتخابی که می تواند مثل ۹۲ و یا حتی مثل ۹۶ باشد اما با این انتخابها است که ملت رشد می کند؛ معنای نفاق را می فهمد؛ ارزش ولایت را درک می کند؛ به حق تعیین سرنوشت خود ایمان پیدا می کند و مسئولیت رای خویش را می پذیرد. گو اینکه این حضور حداکثری مهمترین رکن اقتدار ملی و مزیت نسبی جمهوری اسلامی است که به هیچ قیمتی نباید واگذار شود.
✍️ 🌹خوش آمدید🌹به پایگاه انتشار دیدگاههای علمی و سیاسی محمدرضا باقرزاده، دکترای علوم سیاسی، کارشناس ارشد حقوق بین الملل و عضو هیات علمی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
https://eitaa.com/bagherzadeh
ارتباط با مدیر کانال
@mrb1344
فلسفه سیاست ۱.mp3
12.52M
محمدرضا باقرزاده: فلسفه سیاست، در جمع فعالان فرهنگی رشت، جلسه اول، بهمن ۹۹
@bagherzadeh
فلسفه سیاست ۲.mp3
18.29M
محمدرضا باقرزاده، فلسفه سیاست، در جمع فعالان فرهنگی رشت، جلسه دوم، بهمن ۹۹
@bagherzadeh
فلسفه سیاست ۸.mp3
17.19M
محمدرضا باقرزاده: فلسفه سیاست، در جمع فعالان فرهنگی رشت، جلسه هشتم، بهمن ۹۹
@bagherzadeh
فلسفه سیاست ۷.mp3
16.3M
محمدرضا باقرزاده: فلسفه سیاست، در جمع فعالان فرهنگی رشت، جلسه هفتم، بهمن ۹۹
@bagherzadeh
فلسفه سیاست ۶.mp3
12.07M
محمدرضا باقرزاده: فلسفه سیاست، در جمع فعالان فرهنگی رشت، جلسه ششم، بهمن ۹۹
@bagherzadeh
فلسفه سیاست ۵.mp3
16.83M
محمدرضا باقرزاده: فلسفه سیاست، در جمع فعالان فرهنگی رشت، جلسه پنجم، بهمن ۹۹
@bagherzadeh
فلسفه سیاست ۴.mp3
14.08M
محمدرضا باقرزاده: فلسفه سیاست، در جمع فعالان فرهنگی رشت، جلسه چهارم، بهمن ۹۹
@bagherzadeh
باقرزاده. گرامیداشت آیت الله مصباح در رشت. ۹۹.۱۲.۱.mp3
8.86M
سخنرانی محمدرضا باقرزاده در مجلس گرامیداشت علامه آیت الله مصباح در مسجد فاطمه زهرا سلام الله علیها، رشت، ۳۰ بهمن ۱۳۹۹
✍️ پایگاه انتشار دیدگاههای علمی و سیاسی محمدرضا باقرزاده، دکترای علوم سیاسی، کارشناس ارشد حقوق بین الملل و عضو هیات علمی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
@MohamadRezaBagherzadeh
تکمیل پازل اداره کشور نیازمند تشکیل دولت جوان انقلابی است | دو هفته نامه گیل سو گیلان
http://gilsou.ir/1803/%d8%aa%da%a9%d9%85%db%8c%d9%84-%d9%be%d8%a7%d8%b2%d9%84-%d8%a7%d8%af%d8%a7%d8%b1%d9%87-%da%a9%d8%b4%d9%88%d8%b1-%d9%86%db%8c%d8%a7%d8%b2%d9%85%d9%86%d8%af-%d8%aa%d8%b4%da%a9%db%8c%d9%84-%d8%af%d9%88/
عضو هیئتعلمی موسسه پژوهشی امام خمینی (ره) با ابراز خرسندی از اینکه قوه قضائیه و قوه مقننه به دست نیروهای انقلاب اداره میشود، گفت: تکمیل پازل اداره کشور زمانی میسر است که قوه مجریه نیز به دست نیروهای انقلاب اداره شود آنهم نیروهای کارآمد و جوان انقلابی، بنابراین اولویت ما تشکیل دولت جوان و انقلابی است.
حجتالاسلاموالمسلمین دکتر محمدرضا باقرزاده امروز با بیان اینکه در شرایط فعلی جامعه محوریت قرار دادن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مهمترین مسئله در کشور است، اظهار کرد: باید برای تبیین بیانیه گام دوم انقلاب و تبیین ضرورت طی کردن این مسیر تمام تلاش خود را بهکارگیریم.
وی با اشاره به عظمتهای چهارگانه بیانیه گام دوم انقلاب و ضرورت تبیین آن گفت: عظمت اصل انقلاب، عظمت راه طی شده، عظمت چشمانداز پیش رو و عظمت نیروهای جوان از مبانی مهم و قابلتوجه در بیانیه مقام معظم رهبری هستند که باید در اولویت کارهای ما قرار بگیرد.
عضو هیئتعلمی موسسه پژوهشی امام خمینی (ره) با تأکید بر اینکه تشکیل دولت جوان و انقلابی باید در صدر خواست و اولویتهای ما باشد، افزود: خوشحالیم که قوه قضائیه و قوه مقننه به دست نیروهای انقلاب اداره میشود و تکمیل پازل اداره کشور زمانی میسر است که قوه مجریه نیز به دست نیروهای انقلاب اداره شود آنهم نیروهای کارآمد و جوان انقلابی، بنابراین اولویت ما تشکیل دولت جوان و انقلابی است و در انتخابات آینده باید از هیچ تلاشی برای نیل به این هدف کوتاهی نکنیم.
باقرزاده با بیان اینکه مطالبات مردم از نیازهای واقعی آنها برمیآید، تصریح کرد: برای سوق دادن مردم به مسیر و انتخاب درست در زمان انتخابات باید نیازهای واقعی مردم را به آنها شناساند نه نیازهایی که رسانهها به آنها تحمیل میکنند و جریانها و اشخاص سیاسی به جهت منافع خودشان به آنها تلقین میکنند و باید نیازهای واقعی خواستگاه مطالبات مردم باشد بنابراین با درک نیازهای معنوی، فکری، فرهنگی، امنیتی و معیشتی شناسایی شود و در صدر مطالبات در انتخابات قرار بگیرد.
وی با اشاره به حضور نمایندگان آژانس در تهران بیان کرد: تصمیم کنونی مجلس شورای اسلامی مبتنی بر عقلانیت است، ایران در تمام دوران مذاکرات پایبندی خود را به آژانس اعلام کرد، در طول مذاکرات برای اعتمادسازی بخشی از اقدامات داوطلبانه را نیز انجام داد اما وقتی طرفهای دیگر مذاکره به الزامات و وظایف قانونی خود عمل نکردند دیگر اقدامات داوطلبانه یعنی فراآژانس معنایی ندارد و باید از اقدام داوطلبانه صرفنظر کنیم تا بنا بر فرموده رهبر انقلاب آنها اقدام عملی انجام دهند.
عضو هیئتعلمی موسسه پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه زمان وعدهووعید نیست و آژانس باید اقدام عملی کند، گفت: تلاشهای دیپلماتیک از سوی آژانس و برخی دیگر از کشورها ممکن است اتفاق بیفتد تا تلاش کنند ایران را متقاعد کرده تا دست از اقدامات بازدارنده بردارد اما این مطالبات غیرمنطقی است و ملت ما نباید منافع خود را بر اساس خواست آنها تنظیم کند.
باقرزاده با تأکید بر اینکه برگزاری دورههای طرح ولایت موجب افزایش بینش سیاسی و اجتماعی مردم خواهد شد، افزود: طرح ولایت بنیادهای اندیشه اسلامی که تشکیلدهنده هویت ما است را تقویت میکند و ازآنجاییکه در جریان سازی و جریان شناسی نمیتوان بدون داشتن پایههای بنیادین معرفتی فعالیت سیاسی انجام داد لذا همه اقشار جامعه نیاز دارند این مبانی بنیادین را بیاموزند تا در آینده جامعهای دارای هویت اسلامی بهصورت درونزا داشته باشیم که ارزشهای اسلامی را بر اساس پایههای فکری که در اندیشه آحاد جامعه است شکل گیرد.
✍️ 🌹خوش آمدید🌹به پایگاه انتشار دیدگاههای علمی و سیاسی محمدرضا باقرزاده، دکترای علوم سیاسی، کارشناس ارشد حقوق بین الملل و عضو هیات علمی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
https://eitaa.com/bagherzadeh
ارتباط با مدیر کانال
@mrb1344
تفکر آیت الله مصباح، چشم انداز علوم انسانی اسلامی است
https://www.8deynews.com/562309/%D8%AA%D9%81%DA%A9%D8%B1-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%85%D8%B5%D8%A8%D8%A7%D8%AD%D8%8C-%DA%86%D8%B4%D9%85-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D9%84/
به گزارش خبرنگار ۸دی،حجت الاسلام باقرزاده عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) در نشست هم اندیشی بررسی اندیشه های آیت الله محمد تقی مصباح یزدی در مسجد فاطمه الزهرا(س) رشت با بیان اینکه روایات بسیار زیادی در فضل و فضیلت عالم وجود دارد، اظهار کرد: حضرت رسول(ص) فرمودند: عالم بر عابد ۷۰ درجه برترى دارد که فاصله هر درجه از دیگرى به اندازهاى است که یک اسب هفتاد سال بدود.
وی افزود: چرا این همه فضیلت است؟ شیطان یک بیعتی را بین مردم پخش و شبهه و انحراف فکری ایجاد می کند تنها کسی که به این انحراف فکری می رسد و از این خطر متوجه می شود و به جامعه هشدار و دیگران را خبردار می کند آن عالم است.
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه عالم این انحراف را می بیند و نهی می کند اما عابد چه می کند؟ در نماز جماعت شرکت، عبادت و نماز می خواند اگر دنیا را آب ببرد عابد را از شبهه خواب می برد که علت این فضیلت ها این است.
حجت الاسلام باقرزاده افزود: علما سنگربانان عقیده، فکر، اعتقادات، باورها و ارزش های الهی هستند.
وی در خصوص فرق بین عابد و دانشمند، عالم و فقیه، گفت: فرق بین عابد و فقیه این است که فقیه علم خود را به مردم سرازیر کرد، عابد خود را نجات می دهد اما عالم مردم را کمک می کرد.
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) بیان کرد: همه افراد جامعه بدلیل شرایط شغلی خود فرصت مطالعه دین را ندارند عالمی که دین را شناخت، مردم را جمع می کند و دین را معرفی می کند.
وی با بیان اینکه به چند دلیل آیت الله مصباح یزدی در دوران زندگی خود دچار هجمه بودند، اشاره کرد: یک انقلابی به تمام معنا بود، انقلابی بودن ایشان عکس یادگاری در دوران انقلاب نبود بلکه از مجاهدان انقلابی قبل انقلاب بود که ساواک تحت تعقیب و دستور دستگیری ایشان را داشت، تشکیل گروه های منسجم، آثار ایشان در اعلامیه ها و بیانیه های زمان طاغوت موجود است، آیت الله مصباح آن زمان بدنبال این بود که انقلاب منحرف نشود و اینکه انقلابی بود که نگاهش به ۴۰ سال بعد از انقلاب بود.
آیت الله مصباح سنگربان فکری انقلاب بود
وی خاطرنشان کرد: آیت الله مصباح یزدی سنگربان فکری انقلاب قبل از انقلاب بود نه آنهایی که عکس یادگاری گرفته اند.
حجت الاسلام باقرزاده با اشاره به رابطه آیت الله مصباح با مقام معظم رهبری و انقلابیون قابل انکار نیست، گفت: مقلم معظم رهبری از توصیفات ایشان می فرمایند من از ۴۰ سال قبل ایشان را شناختم همواره از کسانی بوده که در هر کجا انقلاب احساس به نیاز آیت الله مصباح داشت ایشان حضور داشته است.

وی بیان کرد: این شخصیت صرف انقلابی بودنش به کمک انقلاب نیامده بلکه زبان گویای بین المللی انقلاب بوده است چرا برای اینکه همه ایشان را بعنوان یک شخصیت فیلسوف و متفکر انقلاب و تئوری پرداز عقلانی انقلاب اسلامی می شناسیم.
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: چرا با آیت الله مصباح دشمنی می کنند؟ چون ایشان زبان بین المللی اسلام است و خیلی ها دوست دارند انقلاب اسلامی در یک گفتمان داخلی تمام شود اما علامه مصباح با زبان بین المللی یعنی فلسفه انقلاب را صادر کرد.
وی از آثار مصباح یزدی فلسفه حقوق، فلسفه سیاست، حقوق بشر نام برد و گفت: با زبان عقلی همه می توان با دنیا صحبت کرد.
حجت الاسلام باقرزاده افزود: تنها کسی که در حوزه علمیه قم اعلام می کند که حاضریم با دنیای غرب مناظره کنیم آیت الله مصباح و شاگردانش است اما آنها حاضر نمی شوند.
وی تصریح کرد: تفکر آیت الله مصباح، چشم انداز علوم انسانی اسلامی است که برای رسیدن به آن باید از فلسفه مضاف رد شوید و این هنر آیت الله مصباح یزدی است.
آیت الله مصباح با تئوری های وارداتی دشمن جنگید
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه آیت الله مصباح با تئوری های وارداتی دشمن است و به همین دلیل دشمن زیاد دارد، افزود: تئوری های وارداتی از زمان جنگ و دولت های مختلف وارد جمهوری اسلامی شد که آیت الله مصباح با همه اینها درگیر شدند.
وی فلسفه سیاست را به جامعه یاد می دهد، گفت: ایشان دیدگاه حقوق اسلامی، حقوق بشر غربی را به همه جامعه توضیح می دهد و بعد نقد می کند و حقوق بشر اسلامی را باب می کند و همچنین تئوری پرداز حقوق بشر اسلامی، یل میدان اسلامی سازی علوم انسانی و افشاگران جریان نفوذ و سنگربان است که دشمن بسیار دارد.
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه آیت الله مصباح تئوریسین مردم سالاری دینی است که آبروی دموکراسی را از نظر عقلی برد، گفت: دموکراسی مبنا ندارد و افتضاح عقلی را مطرح کرد آیت الله مصباح یزدی تابع حق و حقیقت بود.
اگر شهید مطهری با گلوله ترور شد آیت الله مصباح با تهمت، افتراء و لجن پراکنی ترور شد
حجت الاسلام باقرراده با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند مصباح یزدی جای شهید مطهری و علامه طباطبایی را پر کرده است، گفت: اگر شهید مطهری با گلوله ترور شد آیت الله مصباح با تهمت، افتراء و لجن پراکنی ترور شد.

وی به شهادت سردار قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: سردار سلیمانی سردار دل ها و آیت الله مصباح یزدی مصباح فکرها و دل ها بود و جالب اینکه در روز سالگرد شهید سلیمانی از دنیا رفت.
⛔️گام دوم؛ پایان قبیله گرایی سیاسی
✍ محمدرضا باقرزاده
✅در گام دوم انقلاب زمان عبور انقلاب از حصار قبیله گرایان و بازگشت همگانی به ارزش های انقلابی فرارسیده و جا دارد که در انتخابات ۱۴۰۰ به گفتمانهای انقلابی بیاندیشیم و بریزیم دور جریانها و جناح ها را.
هر بار که انتخابات نزدیک میشود،جمعی تکراری از حضرات موسوم به اصولگرا یا موسوم به اصلاح طلب ،در جلسات خصوصی فتوا میدهند که چه کسی بیاید و چه کسی نیاید. البته جریانات و جناحها حق دارند از هر کسی که خواستند حمایت کنند اما حق ندارند به مخالفینشان که به جای "قبیله گرایی"، "شاخص گرایی" را در پیش گرفته اند انگ وحدت شکنی بزنند. قبیله گرایی یعنی ائتلاف بر مبنای "تقسیم قدرت" و نه بر اساس ارزش "گفتمان".
در این مقطع انقلاب که ریل گذاری به سمت هضم انقلاب در دستگاه هاضمه غرب انجام شده باید کسی را انتخاب کرد که بتواند "ریل را برگرداند". چنین کسی اولا باید بر گفتمان انقلابی مسلط باشد ثانیا باید دستان و بازوان توانایی بر تحقق گفتمان انقلاب داشته باشد. این دو شاخص از عهده تشخیص جریانات گرفتار قبیله و جناح خارج است و نیروهای انقلاب باید خود وارد میدان شوند و تشخیص های وکالتی را فراموش کنند.
✍️ 🌹خوش آمدید🌹به پایگاه انتشار دیدگاههای علمی و سیاسی محمدرضا باقرزاده، دکترای علوم سیاسی، کارشناس ارشد حقوق بین الملل و عضو هیات علمی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
https://eitaa.com/bagherzadeh
ارتباط با مدیر کانال
@mrb1344
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای آنانکه هنوز در کجروی آقای احمدی نژاد تردید دارند همین دیدگاه وی کافی است.
@bagherzadeh
آقای حداد عادل! سخن گفتن شما از سوی شورای نگهبان تداعی کننده قیم مآبی بود که برخی از سالمندان اصولگرایان دارند. این حدیث امام صادق (علیه السلام) را به شما و خودم یادآوری می کنم که می فرماید:... فَرُبَّ مُتَكَلِّمٍ تَكَلَّمَ بِالْحَقِّ بِمَا يَعْنِيهِ فِي غَيْرِ مَوْضِعِهِ فَتَعِبَ... چه بسا كه كسي سخن درست و مفيد را در جايي نامناسب بگويد و به رنج و زحمت افتد.
@bagherzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای انسان! خودت را بشناس؛ تو برای شهوت های کوتاه دنیوی آفریده نشده ای؛ تو برای نعمتهایی افریده شده ای که هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و به فکر هیچ انسانی خصور نکرده....
✍️ 🌹خوش آمدید🌹به پایگاه انتشار دیدگاههای علمی و سیاسی محمدرضا باقرزاده
https://eitaa.com/bagherzadeh
ارتباط با مدیر کانال
@mrb1344
15.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | رهبر انقلاب، عصر امروز: اسلام ساخت سلاح هستهای را ممنوع میداند و کشتار غیرنظامیان روش آمریکاست
اگر لازم باشد برای مصارف غیرنظامی غنیسازی را به ۶۰ درصد هم میرسانیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 کتاب صعود چهل ساله(دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف با استناد به منابع غربی)
🔸 ماجرای پر حاشیه کشف حجاب خانمی در مقابل طلبهای جوان در هواپیما !
📝 خاطره ای از (سید محمد حسین راجی) نویسنده کتاب صعود چهل ساله
✍️ 🌹خوش آمدید🌹به پایگاه انتشار دیدگاههای علمی و سیاسی محمدرضا باقرزاده، دکترای علوم سیاسی، کارشناس ارشد حقوق بین الملل و عضو هیات علمی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
https://eitaa.com/bagherzadeh
ارتباط با مدیر کانال
@mrb1344
https://www.instagram.com/tv/CHpKJyCBWPj/?igshid=1whhxoelkx930
آشنایی با فلسفه حقوق در طرح ولایت
🔻 #مقام معظم رهبری در دیدار اخیر اعضای خبرگان رهبری با ایشان یکی از نیازهای مهم جوامع اسلامی را عملیاتی کردن مفاهیم دینی دانستند.
🔹عملیاتی شدن مفاهیم دینی به معنای عینیت دادن و نهادینه کردن ارزش های دینی در عملکرد افراد و صحنه های اجتماعی است. ثمره عملیاتی شدن مفاهیم دینی، پیروزی جوامع اسلامی و ملموس شدن ثمرات دین در زندگی فردی و اجتماعی است.
دوازده فضیلت کوتاه و گویا از حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام
۱. حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در هیچ جنگ و جهادی شرکت نکرد مگر این که پیروز برگشت. (۱)
۲. رسول خدا صلی الله علیه و آله می گفت: «عَلی اَشْجَعُ النّاسِ قَلْبا
علی، شجاع ترین و قویدل ترینِ مردم است.» (۲)
۳ .حریف را فقط با یک بار زدن می کشت و در حدیث است که: «کانت ضرباته وترا
ضربت شمشیر او همیشه تک ضرب بود.»(۳)
۴. پیامبر اسلام می گفت: «علی سیفُ اللّه عَلی اَعْدائِهِ /
علی، شمشیر خدا است که بر روی دشمنان خدا کشیده می شود.»(۴)
۵. حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام بیشتر پیاده می جنگید و اگر هم سوار اسبی می شد،
چندان برایش مهم نبود.
به حضرتش گفته شد که چرا سوار اسب نمی شود؟
پاسخ داد: اسب یا برای تعقیب حریفی است که از میدان بگریزد و یا برای این است که کسی بخواهد خود بگریزد و من نه کسی هستم که پشت به دشمن کنم و بگریزم و نه کسی هستم که اگر کسی گریخت تعقیبش کنم. پس اسب را برای چه می خواهم؟(۵)
۶. حضرت زرهش تنها سینه اش را می پوشاند و هرگز پشت نداشت.
از او پرسیدند که چرا زرهش پشت ندارد؛ آیا نمی ترسد که کسی از پشت به او ضربتی بزند؟
در پاسخ فرمود : من هرگز به دشمن پشت نمی کنم و از میدان نمی گریزم و خدا هرگز آن روز را نخواهد آورد.(۶)
۷. شجاعت و استواری حضرت علی علیه السلام در جنگ ها چنان بود که هرگاه مشرکان و کافران او را در جنگ می دیدند به همدیگر وصیت می کردند مثل این که مرگ را با چشم خود دیده باشند.(۷)
۸. هرگاه که دو صف برای جنگ مقابل هم صف می کشیدند،
مردم به یکدیگر می گفتند: ملک الموت در همان صفی باید باشد که علی با آن صف است و صف مقابل خواهی نخواهی باید خود را برای مرگ آماده کنند.(۸)
۹. روزی یکی از سرداران سپاهش به او گفت که اگر اسب ها آشفتند و ما از همدیگر دور شدیم،
تو را کجا بیابیم؟ در پاسخ فرمود:
در همان جایی که از من دور شده اید.
حاکی از این که در همین جایی که هستم خواهم بود.(۹)
۱۰. وقتی که در جنگ جمل پرچم را به پسرش محمّد حنفیه داد، به او چنین فرمود:
«کوه ها هم از هم بپاشند،
تو از خود مپاش؛
دندان هایت را به هم بفشار؛
کاسه سرت را به خدا بسپار؛
پاهایت را چون میخ به زمین بکوب؛
به انتهای سپاهیان دشمن چشم بدوز؛
و از تنگ نظری و دون همّتی چشم بپوش؛
و بدان که پیروزی بی گمان پیش خداوندِ سبحان است.»(۱۰)
۱۱. حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام از نان دنیا به نان جو بسنده کرده بود و از نان گندم نمی خورد تا آنجا که مردم از تعجّب می پرسیدند:
پسر ابوطالب با این غذا و خوراک اندک چگونه در کشتن هم آوردان و پهلوانان ناتوان نمی شود؟!
مولا علی علیه السلام در پاسخ فرمود: بدانید آن درختی را که در بیابان خشک می روید،
شاخه اش سخت تر باشد.
ولی سبزه ها و گیاهان خوش نما را پوست نازک تر باشد.
آری خارها و بوته های صحرایی را آتشی افروخته تر باشد و خاموشی آنها دیرتر رخ دهد،
ولی گیاهی که در ناز و نعمت روییده باشد،
چون بیدی به هر بادی بلرزد(۱۱)
۱۲. از سخنان آن حضرت است که می فرمود : «وَ اللّه لَو تَظاهَرَتِ الْعَرَبُ عَلی قِتالی لَمّا وَلَّیتُ عَنها… /
به خدا سوگند اگر همه عرب ها پشت به پشت هم دهند و به جنگ با من بشتابند، هرگز از آنان روی برنتابم و اگر فرصتی دست دهد، به پیکار همه بشتابم.»(۱۲)
منابع
📚(۱) – طبرانی، معجم الاوسط ۳/۸۷ 📚(۲۱۷۶)؛ مسند احمد ۱/۱۹۹ (۱۷۲۰).
📚(۲) – ابن مغازلی، مناقب علی بن ابی طالب / ۱۴۳ (۱۸۸).
📚(۳) – ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه ۱ / ۲۰.
📚(۴) – شیخ صدوق، الامالی / ۶۱.
📚(۵) – ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی طالب ۳ / ۲۹۸.
📚(۶) – ابن بکار، الاخبار الموفقیات / ۳۴۳ (۱۹۴)؛ ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه ۲۰ / ۲۸۰.
📚(۷) – ابن مغازلی، مناقب علی بن ابی طالب / ۱۴۰ (۱۰۹)؛ زمخشری، ربیع الابرار ۳ / ۳۱۹.
📚(۸) – راغب اصفهانی، المحاضرات ۳ / ۱۳۸.
📚(۹) – ابشیهی، المستطرف ۱ / ۱۷۸ باب ۴۱.
📚(۱۰) – نهج البلاغه، خطبه ۱۱.
📚(۱۱) و (۱۲) – نهج البلاغه، نامه ۴۵.
@bagherzadeh
زینب؛ عقیله بنی هاشم
عقیل صفت مشبهه است و به معنای صاحب عقل و تدبیر است.
اگر او عاقله نبود چگونه این همه حوادث را که بعد از جدش رسول الله(س) به او روی آورد، تحمل می نمود؟
او در بین زنان قریش و بنی هاشم به خاطر درایت و تدبیر و حلم و بردباریش ملقب به عاقله و عقیله و عقیلة النساء شده بود.
مثلا ابن عباس وقتی می خواهد از حضرت زینب(س) چیزی نقل کند می گوید:
«حَدَّثَتنی عَقیلتُنا زینبُ(س) بنتُ علی(ع)..»(معالی السبطین، ج۲،ص۱۰۹)
در مجلس یزید آن مرد سرخ رنگ شامی وقتی به جناب سکینه(س) اشاره کرد و از یزید خواست که او را به وی ببخشد، فاطمه(س) می گوید: «ما به زینب(ع) پناه بردیم چرا که او بزرگتر و عاقلتر از ما بود.»
خطبه ای غراء و آتشین که در کاخ یزید و عبیدالله و در بین مردم کوفه و شام ایراد کرد همه را به تعجب و تحسین و تأثر و حزن و پشیمانی از کارشان واداشت، در حالی که زنی بود مصیبت زده آن هم چه مصیبت های بزرگ.
عقل و درایتی که زینب(س) داشت، حادثه کربلا را رهبری و از فرزندان امام چنان آبرومندانه سرپرستی نمود و جان امام زین العابدین(ع) را از مرگ حتمی نجات داد و کاخ یزید را به لرزه در آورد.و نهضت حسینی را تا به امروز زنده و پاینده نمود. (زینب(س) من المهد الی اللحد،ص۴۰)
کلمات و فرمایشات گهربار آن حضرت(ع) در خطبه هایی که از آن حضرت روایت شده، خود قوی ترین دلیل بر کمال فصاحت و بلاغت آن بانوی بزرگوار می باشد.
امام سجاد(ع) در حق ایشان فرمودند: «اَنْتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَیرَ مُعَلَّمَة وَ فَهِمَةٌ غَیرَ مُفَهَّمَة»(بحار الأنوار،ج۴۵،ص۱۶۴)
@bagherzadeh
✍️به مناسبت رحلت حضرت زینب عقیله بنی هاشم👇
✅عقل چیست و عاقل کیست؟
از هر کس بپرسید که: می دانی «آب» یعنی چه؟ می گوید: «آری! مگر می شود کسی مفهوم آب را نداند؟!»؛ ولی اگر به او بگویید آب را تعریف کن، تنها افراد خاصی می توانند آب و ترکیبات آن را تعریف کنند.
در مورد تعریف عقل نیز مسئله همین طور است. هر عاقلی، عقل را می شناسد، هر چند تعریف آن را به زبان علمی نداند. آری آن کس که عاقل نیست، نه مفهوم عقل را می داند و نه تعریف آن را. می گویند: دیوانه ای بر لب جویی خوابیده بود و با دهان از آب جوی می خورد. یکی به او گفت که خوابیده از جوی آب مخور که عقلت کم می شود! دیوانه برخاست و گفت: اول به من بگو که عقل چیست؟!
عقل مرکز فکر و اندیشه، و از ویژگی های آن، ترکیب، تجزیه، تجرید، انتزاع، تعمیم و تعمیق مفاهیم ذهنی است.
عقل مرکز شعور و شناخت های انسان است؛ البته نه مطلق شناخت ها، بلکه شناخت هایی که از طریق تفکر (اندیشیدن) برای انسان حاصل می شود.
نشانه های عاقل
۱ – پند پذیری
وما یذکر الا اولوا الباب
و قالوا لو کنا نسمع او نعقل ما کنا فی اصحاب السعیر
۲ – دین داری
امام علی ( علیه السلام ) فرمودند : دیندار نیست , کسی که خردمند نباشد .
امام علی ( علیه السلام ) در حکمت ۴۲۱ نهج البلاغه می فرمایند : عقل تو را کفایت کند که راه گمراهی را از رستگاری نشانت دهد.
۳ – کمال طلبی
امام علی ( علیه السلام ) فرمودند : العاقل یطلب الکمال , الجاهل یطلب المال . خردمند , جویای کمال است و نادان , جویای مال .
۴ – قول و کردار عاقل یکی است .
امام علی ( علیه السلام ) می فرمایند : العاقل من صدق اقواله افعاله خردمند کسی است که کردارهایش گفتارهای او را تصدیق کند.
۵ – حفظ زبان
امام علی ( علیه السلام ) : العاقل من عقل لسانه خردمند کسی است که , زبان خود را در بند کشد .
۶ – دوری از خود رایی و بی اعتمادی به امیال نفسانی
امام علی ( علیه السلام ) : العاقل من اتهم رأیه و لم یثق بکل ما تسول له نفسه خردمند کسی است که اندیشه ی خود را متهم کند و به هر چیزی که نفسش در نظر او می آراید اعتماد نکند .
۷ – حفظ اسرار
امام علی ( علیه السلام ) : صدر العاقل صندوق سره
۸ ـ ترجیح آخرت بر دنیا
«وَ مَا الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ لَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَیْرٌ لِلَّذینَ یَتَّقُونَ أَفَلا تَعْقِلُونَ»؛ «زندگی دنیا، چیزی جز بازی و سرگرمی نیست و سرای آخرت، برای آنها که پرهیزگارند، بهتر است! آیا نمی اندیشید؟»(انعام/ ۳۲)
۸ ـ اندیشیدن در آیات و نشانه های پروردگار
«إِنَّ فی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ وَ الْفُلْکِ الَّتی تَجْری فِی الْبَحْرِ بِما یَنْفَعُ النَّاسَ وَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّماءِ مِنْ ماءٍ فَأَحْیا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَ بَثَّ فیها مِنْ کُلِّ دابَّةٍ وَ تَصْریفِ الرِّیاحِ وَ السَّحابِ الْمُسَخَّرِ بَیْنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ» (بقره / ۱۶۴)
«إِنَّ فی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ لَآیاتٍ لِأُولِی الْأَلْبابِ (آل عمران / ۱۹۰)
۹_ اصلح گزینی
امام على عليه السلام : لَيْسَ الْعاقِلُ مَنْ يَعْرِفُ الْخَيْرَ مِنَ الشَّرِّ وَ لكِنَّ الْعاقِلَ مَنْ يَعْرِفُ خَيْرَ الشَّرَّيْنِ
از دیگر نشانه های عاقل عبارتست از : تسلیم قضای الهی , بی رغبتی به دنیا , اندیشیدن در هنگام خاموشی , ذکر و یاد خدا در وقت سخن گفتن و عبرت آموختن به هنگام نگریستن , اخلاص در عمل , تکیه کردن بر کار خود نه به آرزوی خویش , عدم افراط در وقت قدرت و از پای ننشستن در وقت ناتوانی , خوار نشمردن دیگران , رام بودن در پذیرش حق , پرهیز از گناهان و ...... (رک. کتابهای اصول کافی ( باب عقل و جهل ) و مصباح الشریعه ( باب عقل ))
@bagherzadeh