سفارش امام حسن #عسکری علیه السلام
با مردم مجادله نکن تا آبرویت نرود و شوخی نکن تا جرأت جسارت به تو پیدا نشود
قال عليه السلام: لا تمار فيذهب بهاؤك، ولا تمازح فيجتر عليك ( قمی ، الانوار البهیه ص 317
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
امیر المومنین در باره قیام #امام #زمان :
۱.هنگامی که زمان ظهور برسد فرمانفرمای دین یعنی امام زمان در مکانی مستقر می شود و مردم به سرعت در اطراف او جمع می شوند
۲.فإذا كان ذلك ضرب يعسوب الدين بذنبه فيجتمعون إليه كما يجتمع قزع الخريف
(اليعسوب: السيد العظيم المالك لأمور الناس يومئذ، والقزع:
قطع الغيم التي لا ماء فيها) نهج الباغه ،حکمتها ، فصل غریب از حکم ، شماره ۱
۳.به ملکه زنبورها یعسوب گفته می شود و استعاره گرفته می شود برای آقای بزرگ و مدیر مردم
ضرب بذنبه یعنی زمانی که ملکه زنبورها دمش را به چیزی بکوبد محل اقامت او است که کنایه از استقرار است
قزع ابر بی باران در پاییز است که سرعت در اجتماع به آن تشبیه شده است
@MohammadGelayeri
امان بودن وجود #پیامبر اکرم ص
إمام باقر عليه السّلام از حضرت علی علیه السلام روايت كرده كه مىفرمود:
در روى زمين دو پناه از عذاب خدا وجود داشت، يكى از آن دو برداشته شد پس نگهداريد ديگرى را و بدان بچسبيد، أما آن پناهى كه برداشته شد خود #رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله بود، و أمّا آن پناهى كه باقى است استغفار است، خداى تعالى فرموده «نباشد كه خدا آنانرا عذاب كند در حالى كه تو ميان آنان باشى، و نباشد كه خدا عذاب كننده آنها شود با اين كه آمرزش خواهند».
(84) و حكى عنه أبو جعفر محمّد بن عليّ الباقر- عليهما السّلام- أنه قال:
كان في الأرض أمانان من عذاب اللَّه و قد رفع أحدهما
فدونكم الاخر فتمسّكوا به: أمّا الأمان الّذي رفع فهو رسول اللَّه- صلّى اللَّه عليه و آله- و أمّا الأمان الباقي فالاستغفار قال اللَّه تعالى:
وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ- 23 الأنفال-. قال الرّضيّ رحمه اللَّه: و هذا من محاسن الاستخراج و لطائف الاستنباط.
محمد باقر کمره ی منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى)، ج21، ص: 133
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
امان بودن وجود #پیامبر اکرم ص 2
1مراد آیه عذاب امت است نه خصوص مشرکین به قرینه «و هم یستغفرون» .
2 مراد بلای آسمانی ریشه کن کننده است نظیر آنچه در امتهای پیشین بوده است .
3.این آیه به ضمیمه مانند کریمه «وَ لِكُلِّ أُمَّةٍ رَسُولٌ فَإِذا جاءَ رَسُولُهُمْ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ»: يونس:- 47 إلى آخر تهدید امت است به این که در آینده این امت روزی می رسد که استغفار قطع می شود و مؤمن الهی از بینشان می رود که در آن صورت عذاب می شوند
4مراد از «انت فیهم» زنده بودن پیامبر ص است ( المیزان ج 9 صص 69 و 71 )
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
#پیامبرصلی الله علیه و آله از نگاه #علی علیه السلام :
زمانی که پیامبر صلی الله علیه و آله از شیر گرفته شد خداوند تعالی بزرگترین فرشته خود را در شب و روز موکل او کرده بود تا او را به راه رفتار های بزرگوارانه و خوبی های جهان ببرد ، من نیز مانند بچه به دنبال مادرمی رود در پی او می رفتم و هر روز نشانه ی از خُلق عظیم خود را برایم نمایان می کرد و به من دستور می داد پیروی کنم
هر سال در کوه #حرا مقیم می شد و فقط من او را می دیدم ، در آن زمان اسلام فقط سه نفر پیرو داشت پیامبر صلی الله علیه و آله ، خدیجه و من سوم آنها بودم .
نور وحی را می دیدم و بوی نبوت را احساس می کردم ، هنگامی که #وحی بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شد ناله شیطان را شنیدم
از او پرسیدم ای رسول خدا این ناله چیست ؟ فرمود این ناله ی شیطان است که از اطاعت خود نا امید شد .
آنچه من می بینم و می شنوم تو نیز می بینی و می شنوی جز این که پیامبر نیستی لکن وزیر من هستی و بر خیر دنیا و آخرت هستی
نهج البلاغه خطبه 192 دکتر صبحی صالح و معجم
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
سفارش امام #صادق علیه السلام به حسن خلق
خوشرفتاری با دیگران موجب این میشود دیگران به او روی خوش نشان دهند و در هنگام نیاز دستش را بگیرند ، دشمنی ها تبدیل به دوستی میشود و زندگی شیرین می شود ولی اگر شخص بد اخلاق باشد موجب دور شدن مردم از اطراف او میشود و این موجب میشود که کمکش نکنند و غیبت او را بکنند در نتیجه زندگی برای او تلخ می شود برای همین امام #صادق علیه السلام فرمود :"زندگی گواراتر از خوش اخلاقی نیست
لا عیش اهنأ من حسن الخلق
کلینی کافی ج۱۵ ص ۵۵۶ دارالحدیث
مازندرانی ، شرح اصول کافی ج ۱۲ ص ۳۲۰
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
علومی که جز از طریق انبیا دست یافتن به آن ممکن نیست:
...مدارج ديگر علم در نهان انسان و لايههاي عميق نفس انساني به صورت كمون و اندماجي وجود دارد... انبياي الهي هستند كه از سوي پروردگار عالم براي انگيزش و به اهتزاز در آوردن آن دفينهها مبعوث شدهاند: «... ويثيروا لهم دفائن العقول».
از جمله معارج علم درجهاي است كه انسانها هرگز قبلاً به آن علم نداشته، بلكه اساساً در شأن و توان انساني نيست كه آن را از ناحيه خود و يا موجود ممكنِ ديگري دريافت كند، بلكه تنها و ضرورتاً اين مرحله علم از طريق بعثت پيامبر و ارسال سفير الهي به بشر داده ميشود ... (كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولاً مِنْكُمْ يَتْلُوا عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَه وَيُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ). (بقره، 151)
زيرا آنچه از كلمه «لم تكونوا» به دست ميآيد همانا استمرار و دوام آموزش است. به عبارت ديگر، خداوند ميفرمايد: پيامبر، حقايق و معارفي را به شما ميآموزاند كه ـ نه تنها اكنون به آن عالم نيستند بلكه ـ در شأن و توان شما نيست كه به آن نقطه بار يابيد و از جايگاه علم بشري به آن واصل شويد ...
از سوي ديگر، اين ميزان از علم و معرفت برترين و مهمترين نوع آن است؛ زيرا پيرامون مبدأ عالم و اسماي حسناي او و همچنين معاد و مواقف عاليه آن ميباشد. پس كمال حقيقي و برتر انسان متوقّف بر نبوّت خواهد بود
[جوادی آملی ، وحي و نبوت - صص 48- 51]
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
یکی خط است زاول تا به آخِر **** بر او خلق جهان گشته مسافر
در این ره انبیاء چون ساربانند **** دلیل و رهنمای کاروانند
وز ایشان سیّد ما گشته سالار **** هم او اول هم او آخر درین کار
احد درمیم احمد گشت ظاهر **** در این دور ، اول آمد عین آخر
بر او ختم آمد، پایان این راه **** بدو منزل شده اُدعوا إلَی الله
شبستری
@MohammadGelayeri
#پیامبر #رحمت
دلسوزی که موجب احسان شود را رحمت گویند ( راغب) خدا وند تعالی نبی اکرم صلی الله علیه وآله را رحمت برای همه معرفی کرد «و ما ارسلناک الا رحمة للعالمین» ( انبیا 107) چرا که پیام آور دینی است که سعادت دنیا و آخرت را تأمین می کند ( المیزان)
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
#تفکر و #تذکر :
در #قرآن دو مطلب نزديك به يكديگر ذكر شده است: يكى تفكر و ديگر تذكر.
تفكر يعنى كشف چيزى كه نمىدانيم، انديشيدن براى به دست آوردن آنچه كه نمىدانيم. قرآن دعوت به تفكر هم مىكند. و اما تذكر يعنى يادآورى. تَذكار يعنى به ياد آوردن. خيلى مسائل در #فطرت انسان و حتى گاهى در تعليم انسان وجود دارد ولى انسان از آنها غافل است؛ احتياج به تنبّه و بيدارى دارد، احتياج به تذكر و يادآورى دارد. به عبارت ديگر بشر دو حالت مختلف دارد: يكى حالت جهل و ديگر حالت خواب. گاهى ما از اطراف خودمان بىخبريم به دليل اينكه نمىدانيم؛ بيداريم ولى چون نمىدانيم بىخبريم. و گاهى از اطراف خود بىخبريم نه به دليل اينكه نمىدانيم؛ مىدانيم ولى فعلًا خوابيم. آدم خواب، عالم است ولى حالتى بر او استيلا پيدا كرده است كه از دانستههاى خود استفاده نمىكند. اين، در خواب ظاهرى. بشر يك خواب ديگرى هم دارد كه اسم آن را «خواب غفلت» يا «غفلت» مىگذارند. اى پيغمبر! تو خيال نكن كه فقط با جاهل روبرو هستى، با غافل هم روبرو هستى. جاهل را به تفكر وادار و غافل را به تذكر، و مردم بيش از آن اندازه كه جاهل باشند غافل و خوابند؛ خوابها را بيدار كن و غافلها را متنبّه. وقتى خواب را بيدار كردى او خودش دنبال كار مىرود. يك آدم اگر خواب باشد و خطرى متوجه او باشد (مثلًا قافله حركت كرده و او خواب مانده است) تو او را بيدار كن. وقتى بيدار كردى، ديگر لازم نيست به او بگويى خطر! بلكه همينكه بيدار بشود خودش مىبيند خطر است. به عبارت ديگر وقتى كه بيدار شد لازم نيست به او بگويى برو، بلكه وقتى بيدار شد و ديد قافله حركت كرده خودش دنبال قافله راه مىافتد. اين است كه [قرآن خطاب به پيغمبر اكرم مىفرمايد] آن احساسهايى كه در مردم وجود دارد [و از آنها غافلاند]، احساسهاى خفته را بيدار كن. قسمتى از ايمان، بيدارى احساسهاى خفته است.
( شهید مطهری ، مجموعه آثار ج 16 ، ص165 )
https://eitaa.com/MohammadGelayeri