#دانستنی
علم صحيح، نزد اهل بیت علیهم السلام است.
قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لِسَلَمَةَ بْنِ كُهَيْلٍ وَ اَلْحَكَمِ بْنِ عُتَيْبَةَ : شَرِّقَا وَ غَرِّبَا فَلاَ تَجِدَانِ عِلْماً صَحِيحاً إِلاَّ شَيْئاً خَرَجَ مِنْ عِنْدِنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ. وسائل الشیعة 69/27
ترجمه توسط کرامتی:
ابو جعفر (امام باقر) عليه السلام به سلمة... و حکم... فرمود: به شرق (عالَم) بروید و به غرب (عالَم) بروید، علم درستی نمییابید مگر چیزی که از نزد ما اهل بیت خارج (صادر) شود.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
🖌 سروده افشین علا برای نماز #جمعه_نصر و تقدیر رهبر انقلاب از آن: قوی، زیبا و استادانه است؛ کاش شأن نزولش این حقیر نبودم
🖊 آن جمعهی بشکوه
ای خطبهی غرای تو چون آب بر آتش
تسکین دل سوتهی اصحاب بر آتش
شد هیمنهی خصم در آن جمعهی بشکوه
چون دود ز جمعیت احباب بر آتش
یکپارچه در سوز و گداز آمده بودند
تا روی تو بینند چو مهتاب بر آتش
ای پیر جوانبخت! ز آهنگ نمازت
مانند سپندی شده محراب بر آتش
بر چیرگیات در سخن، اعدا متحیر
چون خیرگی کرمک شبتاب بر آتش
خنیاگر صهیون نگر از نطق بلیغت
افکنده ز کف، آلت و مضراب بر آتش
فهماند کلام تو به صیاد جهانخوار
ماهی نشود صید ز قلاب بر آتش
از شش جهت افروخت شرر، جانی غاصب
زین رو شده بریان، خود قصاب بر آتش
ما چون تو اگر سوختهایم از غم یاران
گشتیم بهاور چو زر ناب بر آتش
تصویر "حسن" شیر عرب، حک شده بر عرش
هرگز نتوان سوختن این قاب بر آتش
دست از تو نداریم، اگر پا بگذارند
بسیار سران از پی ارباب بر آتش
فردا چو بسوزند عجب نیست که امروز
کردند بنا کاخ خود، اعراب بر آتش
ای پیر! هوادار توأم چونکه در این راه
بیداری و بس قافله در خواب بر آتش
دل کندهام از راست و چپ یکسره، چون تو
بر خندق سلمانی و احزاب بر آتش
از بغض تو بر گردهی ما دشنهی دشنام
بسیار زند سفله چو تنداب بر آتش
خفاش چه داند ز چه در چرخشم ای دوست
گرد تو چو پروانهی بیتاب بر آتش
از طعن رقیبان به فلاخن، چو خلیلم
در باغ گل افتاده ز پرتاب بر آتش
بگذار حسودم بزند طعنه که افتاد
زین شعر تر و تازه و شاداب بر آتش
افشین علا
مهر ۱۴۰۳
افشین علا پس از انتشار این شعر در صفحه شخصی خود نوشت: باخبر شدم که حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از خواندن شعر اخیرم پیرامون حماسهی جمعهی نصر، خطاب به این فرزند کوچک خود نوشتهاند:
📝"قوی، زیبا و استادانه است. کاش شأن نزولش این حقیر نبودم. به هرحال وظیفه داشتم تشکر کنم."
از اینکه امام و مقتدایمان در همهی برههها و بزنگاهها و با وجود دغدغههای خطیر و مشغلههای طاقتسوز، از شعر متعهد این روزگار غافل نیستند و همچنان خود را موظف میدانند بابت اثری که از سر صدق و با خون دل و عرقریزی روح سروده شده، ابراز لطف و فروتنی کنند، خداوند منان را شاکرم. بدیهی است این توجهات پدرانهی ایشان، خستگی و تلخکامی ناشی از مشاهدهی ناآشنایی و بیتفاوتی برخی اصحاب قدرت بهویژه در مدیریت فرهنگی کشور را در کام دلسوزان عزلتگزیده به شهدی شيرين تبدیل میکند.
📱 بله | ایکس | اینستاگرام | @resane_negar
مسوولین نالایق صدا وسیما ، تریبونهای رسمی نظام را به این منحرفان بی هنر وبی اصالت سپرده اند تا تمام مسلمات مترقی دینی را زیر سوال برده آمران معروف و ناهیان منکر را احمق خطاب کنند..!
اسم این نفوذ نیست پس چیست؟
امروز مشتی منافق ماله کش بی هنر مشکل اصلی امت حزب الله هستند والا تکلیف این لامذهبان روشنفکر نما را ملت سال ۱۳۴۲ معلوم کرده است..!
4.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#لعنتبر_أماننامه_ظریف_آمریکائیها
#لعنتبرآمریکا
#لعنتبرنفوذیوابستهدوتابعیتی
تفاوت یک لیبرالِ غربگرای پرمدعا، با یک شخصیت دین مدار خادم بی ادعا وپایبند به اصول انسانی، نظام اسلامی وانقلاب در دو دقیقه.
https://eitaa.com/joinchat/2758607173C44bb61d13e
دکتر محمدرضا کرامتی
#لعنتبر_أماننامه_ظریف_آمریکائیها #لعنتبرآمریکا #لعنتبرنفوذیوابستهدوتابعیتی تفاوت یک لیبرالِ غ
ای ظریف در عمرت، این حرف اسلام به گوش و چشمت نخورده که اگر کسی اهتمام به امور مسلمانان نداشته باشد، مسلمان نیست؟ فرض میکنیم از اسلام اینقدر بیگانگی کردی، وجدانت چنین قضاوتی ندارد؟
دکتر محمدرضا کرامتی
#لعنتبر_أماننامه_ظریف_آمریکائیها #لعنتبرآمریکا #لعنتبرنفوذیوابستهدوتابعیتی تفاوت یک لیبرالِ غ
ای ظريف قرآن نخوندهای که فرموده و يطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا؟ آیا امیر المؤمنین و زهرای مرضیه گفتند مشکل خودشان (مسکین و یتیم و اسیر) است؟
دکتر محمدرضا کرامتی
#لعنتبر_أماننامه_ظریف_آمریکائیها #لعنتبرآمریکا #لعنتبرنفوذیوابستهدوتابعیتی تفاوت یک لیبرالِ غ
این «لعنتها» را کرامتی ننوشته
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
#گزیده_تفسیر_سوره_آلعمران_آیه
و لقد نصركم الله ببدر و أنتم أذلّةٌ فاتّقوا الله لعلّكم تشكرون (123)
خداوند سبحان در جهاد دفاعي بدر با تأييد و امدادهاي غيبي، گروه قليل و اندك و ذليل و خوار را پيروز كرد.
در پيروزي مؤمنان اندك و به ظاهر ذليل در جنگ بدر، هم كميت، يعني «قلّت»، و هم كيفيت يعني «ذلّت» مطرح است. اين ذلت يا از منظر دشمنان اسلام، يا به لحاظ شوكت ظاهري و اقتدار مادي، يا نسبت به عزّت ذاتي خداوند است. از منظر اخير، خداوند به مؤمنان صدر اسلام مي فرمايد: شما ذاتاً فاقد عزت بوده و هستيد و با اعزاز الهي عزيز مي شويد. نهراسيد و تقواي سياسي و نظامي را حفظ كنيد تا پيروز شويد و شكر كنيد خدا را كه شما گروه قليل و ناتوان را عزتمندانه به پيروزي رسانيد.
يادكرد از «شكر» به عنوان «ثمره تقوا» محصول پيوند بين شكر و مزيد نعمت است، زيرا تقوا سبب گشايش نعمت است و نعمت و شكر زمينه ساز يكديگرند.
تسنيم ج 15 ص 479
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#مهدویت
امام معصوم، شاهد اعمال
امام، مظهر اسم حي الهي است و چون حيات مبدأ علم و قدرت است و علم خداوند شهودي است او نيز شاهد اعمال امّت و به همه كارهاي آنان آگاه است. امام، چونان احاطه جان بر بدن، به تمام شئون انسان ها احاطه دارد، زيرا وي جان جانان است و اطلاع و وقوف حضرتش به اعمال ما منحصر در روزهاي مشخص و دفعات محدود نيست.
عَرْضه اعمال به پيشگاه امام گاه عرضه اي عمومي است كه روزهاي دوشنبه و پنج شنبه اعمال امّت به حضورشان برده مي شود چنان كه ظاهر برخي روايات عرض اعمال همين است و گاه عرضه دائمي و اشراف هميشگي است كه با عبارات كل يوم و ليلة[1]، كل صباح[2]
در روايات معصومان آمده است و ناظر به دوام وقوف امام(عليهالسلام) بر اعمال امّت است. همان طور كه جان ما از جسم ما باخبر است و مي داند كه بر او چه مي گذرد، امام به واقع از جان ما باخبر است؛ گويي درون جان ماست. اين نكته فاخر را كه امام جان جانان است مي توان از تعبير (اَلنَّبِي اَولي بِالمُؤمِنينَ مِن اَنفُسِهِم)[3]
استفاده كرد، زيرا اگر انسان كامل معصوم مانند حضرت رسول اعظم صلي الله عليه و آله و سلم از جان آنان سزاوارتر است حتماً به مناسبت تفوق وجودي نسبت به ارواح است به طوري كه ارواح امت به منزله بدن براي روح نبوي اند و چون حقيقت امامت جز خلافت خدا و رسول نيست قال الرضا(عليهالسلام): انّ الإمامة هي منزلة الأنبياء وإرث الأوصياء، انّ الإمامة خلافة الله وخلافة الرسول ومقام أميرالمؤمنين(عليهالسلام)[4]
هر كمال مشتركي را كه ميان مقام نبوّت و ولايت متصور باشد واجد خواهد بود. بنابراين مقام اولويتي كه در آيه مذكور به واسطه تفوّق وجودي براي پيامبر بالاصاله ثابت است براي امام معصوم كه خليفه رسول الله است بالتبع ثابت خواهد بود.
===========
[1]ـ الكافي، ج 1، ص 219.
[2]ـ همان.
[3]ـ سوره احزاب، آيه 6.
[4]ـ الكافي، ج1، ص200.
جوادی آملی، امام مهدی (عج) موجود موعود صص 75 و 76
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#دانستنی
#أهمّیّت_دعا (2)
دوم. توحيد در دعا، موجب اصل دعا و ضرورت آن از يك سو، و نفي هر مدعوّ و دعاي آن از سوي ديگر، و حصر مدعوّ در خدا و انحصار دعاي آن ذات ربوبي از سوي سوم است: (فلا تدعوا مع اللّه أحداً) [2]
، بنابراين «لا مدعوّ إلاّ اللّه و لا دعاء إلاّ إيّاه»، و مضطر را جز او اجابت نمي كند.
اخلاص در توحيد [دعا] اقتضا دارد كه از غير خدا چيزي طلب نشود و از خداوند نيز غير از خود او، چيزي خواسته نگردد؛ البته در اين حال، همه چيز حاصل است: «ما الذي فقد من وجدك».[3]
چنين داعي موحّدي، هرگز هراسناكي از دوزخ يا فرحناكي به بهشت، انگيزه نيايش وي نخواهد بود، بلكه شوق شهود و حبّ لقا، او را به دعا دعوت مي نمايد.
دعا همانند فكر و ذكر، گاهي در قلمرو نعمت و نقمت است و زماني
===========
[1]ـ ديوان حكيم سنائي، ص 587، مدرس رضوي.
[2]ـ سوره جنّ، آيه 18.
[3]ـ الاقبال بالاعمال، ص 661، دعاي عرفه سيد الشهداء(عليهالسلام).
در اوج ذات منعم و منتقم، و همان طور كه ذكر نعمت در كريمه (اذكروا نعمتي التي أنعمت عليكم) [1]
، غير از ذكر منعم در كريمه (فاذكروني اذكركم) [2]
است، دعا براي كشف سوء يا جذب رفاه، غير از دعا براي كمال انقطاع و خرق حجابهاي نوري و تعلّق روح داعي به عزّ قدس ربوبي است.[3]
البته توحيد ناب داعيان مقرّب در اين است كه دعا و داعي را نبينند، فقط مدعوّ مشهودشان باشد: «من آثر الدّعاء للدّعاء فقد قال بالثاني»:
زندگي بي دوست جان فرسودن است
مرگ حاضر غائب از حق بودن است
از خدا غير خدا را خواستن
ظنّ افزوني است كلّي كاستن[4]
===========
[1]ـ سوره بقره، آيه 40.
[2]ـ سوره بقره، آيه 152.
[3]ـ مناجات شعبانيه.
[4]ـ مثنوي معنوي، دفتر پنجم، ابيات 770 ـ 773.
جوادی آملی، سروش هدايت، 35/3
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
♻️ بی شرمانه زیستن
🔻روزی، در مجلس ختمی، مرد متین و موقری که در کنارم نشسته بود و قطره اشکی هم در چشم داشت، آهسته به من گفت آیا آن مرحوم را از نزدیک می شناختید؟
🔻گفتم: خیر قربان! خویشِ دور بنده بوده و به اصرار خانواده آمده ام، تا متقابلا در روز ختم من، خویشان خویش، به اصرار خانواده بیایند. حرفم را نشنید، چرا که می خواست حرفش را بزند.
🔻پس گفت: بله... خدا رحمتش کند! چه خوب آمد و چه خوب رفت. آزارش به یک #مورچه هم نرسید. #زخمی هم به هیچکس نزد. حرف تندی هم به هیچکس نگفت. اسباب رنجش خاطر هیچکس را فراهم نیاورد. هیچکس از او هیچ #گله و #شکایتی نداشت. دوست و دشمن از او راضی بودند و به او احترام می گذاشتند… حقیقتا چه خوب آمد و چه خوب رفت…
🔻گفتم: این، به راستی که #بیشرمانه زیستن است و بیشرمانه مردن. با این صفات خالی از صفت که جنابعالی برای ایشان بر شمردید، نمی آمد و نمی رفت خیلی آسوده تر بود!
🔻آخر آدمی که در طول هفتاد سال عمر، آزارش به یک والا مقام دزد منحرف، به آدم بدکار هرزه، به یک چاقو کش باج بگیر هم نرسیده، چه جور جانوری است؟ آدمی که در طول هفتاد سال، حتی یک شکنجه گر را از خود نرنجانده و توی گوش یک خبرچین خودفروش نزده است، با چنگ و دندان به جنگ یک رباخوار کلاه بردار نرفته، پسِ گردن یک آدم فروش متقلب نزده، و تُفی بزرگ به صورت یک سیاستمدار خودباخته وابسته به اجنبی نینداخته، با کدام تعریفِ آدمیت و انسانیت تطبیق می کندو به چه درد این دنیا می خورد؟!
🔻آقای محترم! ما نیامده ایم که بود و نبودمان هیچ تاثیری بر #جامعه بر #تاریخ، بر زندگی و بر آینده نداشته باشد. ما آمده ایم که با #دشمنان_آزادی دشمنی کنیم و برنجانیم شان، و همدوش مردان با ایمان تفنگ برداریم و سنگر بسازیم، و همپای آدمهای عاشق، به خاطر اصالت و صداقت عشق بجنگیم. ما آمده ایم که با حضورمان، جهان را #دگرگون کنیم.
🔻نیامده ایم تا پس از مرگمان بگویند: از کرم خاکی هم بی آزارتر بود و از گاو مظلومتر! ما باید وجودمان و نفس کشیدنمان، و راه رفتنمان، و نگاه کردنمان، و لبخند زدنمان هم مانند تیغ به چشم و گلوی #بدکاران و #ستمگران برود…
🔻ما نیامده ایم فقط به خاطر آنکه همچون گوسفندی زندگی کرده باشیم که پس از مرگمان، #گرگ و #چوپان و
#سگ_گله، هر سه ستایشمان کنند!
📚نادر ابراهيمی، کتاب ابوالمشاغل
#بیشرمانه_زیستن
#زیست_مومنانه
@serajandishan