#مفید
[مراد آية الله جوادی طبری آملی از شمس الوحی تبریزی کیست؟]
حضرت علامه شمس الوحي تبريزي جمله (الحَقُّ مِن رَبِّك) را از اَبْدع بيانات قرآني دانسته، با اعجاب مي فرمايد: قرآن حق را «از» خدا مي داند؛ نه «با» او كه شائبه شرك را از يك سو و نسبت عجز به خدا را از سوي ديگر به همراه دارد، زيرا چيزي با خدا نيست.
جوادی آملی، سروش هدايت ج 4 ص 177
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
🔺در جلسه پزشکیان با مجمع محققین و مدرسین در قم به جای عکس حضرت آقا کنار امام، عکس منتظری گذاشتن!
بعد ما تعجب میکنیم چرا این مجمع در بیانیهاش اسرائیل را به رسمیت میشناسد.
اگر میخواهی منافقین یا جاهلان بیبصیرت را بشناسی، ببین چه کسانی از این افراد منحرف حمایت میکنند.
⬅️👈به گذشته کاری نداریم،نقدا اسم اصلاح طلبی مترادف شده با ضد انقلاب بودن و غربزدگی و گول خوردن هزار باره از غرب و لجبازی و زیر بار اشتباهات نرفتن و اعتراف و عذرخواهی نکردن.انصافا این حد از لجاجت باعث تأسف است.😔
این جماعت از عکس آقای منتظری بعد از چهل سال نمیگذرند،ما انتظار داریم که از اشتباه سال ۸۸ عذرخواهی کنند😂
⬅️👈آن عکس امام را هم برای رودربایستی زدند،وگرنه خودشان خوب میدانند که امام چگونه با آقای منتظری برخورد کردند و او را بعد از نصایح فراوان که زیر بار نرفت،کنار گذاشتند.
خداوند عاقبت همه را ختم بخیر فرماید
انشاءالله
کرامتی: از چنین چیزهایی شخصیت حقیقی پزشکیان و بعضی از طرفدارانش معلوم میشود.
خدایا کسانی که قلم و قدم علیه ولایت فقیه و مصداق آن (امام خامنهای) دارند، هدایت کن و إلّا (و إن لا) ذلیلشان کن.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
🔹 یک عکس و یک دنیا حرف 🔹
▫️اگر همه حمله کنند نجات این گاو حتمی است!
▫️نمی دانند شکار بعدی همین تماشاگرانند
...
▪️برخی ها خاموش اند و مانند این گاوها تماشاچی تا نوبت کشته شدن شان برسد!!!
...
╭─═════════•💠•─╮
🌹🎋《《🟢》》🎋🌹
https://eitaa.com/joinchat/2240020802C5cd142f0ca
لینک کانال اخبار# مذهبی🕌،فرهنگی🖌، اقتصادی📈،...👆👆👆
╰─•💠•══════════─╯
10.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
♨️ تسخیر لانه جاسوسی؛ اقدامی تاریخساز
🔹سخنرانی... رهبر انقلاب اسلامی در مقابل لانه جاسوسی درباره علل تسخیر سفارت آمریکا در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ توسط دانشجویان پیرو خط امام
📌 #خبر_فوری_سراسری
بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا
@fori_sarasari
#سؤال
در این سه سطر (تسنیم 119/30)، پیشنهاد شما این است که نگارش کدام قسمت اصلاح شود؟
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
دکتر محمدرضا کرامتی
وقتی هشدار امام خامنهای عزیز را در 5 تیرماه 1403 (روز عيد غدير) که در محضرش بودیم به رئیس جمهور آین
این مطلب رو دهم شهریور 1403 نوشتم.
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
#گزیده_تفسیر_سوره_آلعمران_آیه
و لقد كنتم تمنّون الموت من قبل أن تلقوه فقد رأيتموه و أنتم تنظرون (143)
خداوند در نقد و نكوهش كساني كه در جنگ احد مقاومت نكردند و با انصراف از آرزوي قبلي، عزم و اراده پيشين آنان در مقام عمل دگرگون و موهون شد مي فرمايد: به تحقيق پيش از رويارويي با آثار و نشانه هاي مرگ، آرزوي شهادت در راه خدا و درخواست پيروزي براي اسلام و مسلمانان داشتيد؛ و شما كاملاً مرگ را از راه علل و عوامل آن با چشم ديديد و با مشاهده آن تنها نظاره مي كرديد و نگاه بي اثر داشتيد و هيچ اقدامي نمي كرديد؛ حال آنكه لازم پيروزي بر دشمن، ايثار و جهاد و شهادت است و نيز ورود به بهشت به صرف آرزو و بدون آزمون، پنداري بيش نيست.
خلاصه آنكه تمنّي مرگ (شهادت) از سوي مسلمانان سست ايمان، آرزويي خام، هوس مدارانه، غير صادقانه و عجولانه بوده نه عاقلانه، مصمّمانه، پخته، صادقانه و متأملانه؛ و علت فرار اين گروه از صحنه نبرد، ضعف ايمان و ترس از مرگ و مانند آن بوده است.
تسنيم ج 15 ص 652
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#اختلاف_علما
مکلّف بودن ملائکه
علامه طباطبایی فرشتگان را مکلف میداند منتها تکلیفشان را تکوینی میداند. (الميزان 388/29 بند 2 و 3)
اما آية الله جوادی آملی آنها را مکلف نمیداند. (تسنیم 601/26 دو سطر آخر)
البته ممکن است منظور آية الله جوادی آملی این باشد که تکلیف تشريعی ندارند. اگر منظورشان این باشد، با استادشان، علامه طباطبایی اختلاف ندارند.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
دکتر محمدرضا کرامتی
#سؤال در این سه سطر (تسنیم 119/30)، پیشنهاد شما این است که نگارش کدام قسمت اصلاح شود؟ https://eitaa.
جواب سؤال:
درستش این بود که بین «فاقذ» و «فیه» فاصله نباشد تا توهم نشود که «فیه» جداست. باید نوشته میشد: «فاقذفیه: پس او را بیفکن» نه «فاقذ فیه».
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
#گزیده_تفسیر_سوره_آلعمران_آیه
و ما محمّد إلاّ رسول قد خلت من قبله الرّسل أفإيْن مات أو قتل إنقلبتم علي أعقابكم و من ينقلب علي عقبيه فلن يضرّ الله شيئاً و سيجزي الله الشّاكرين (144)
در جنگ اُحد، با انتشار شايعه كشته شدن پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم، در جزم علمي و عزم عملي مسلمانان راستين و ثابت قدم كمترين خللي پديد نيامد؛ امّا منافقان گفتند: اگر او پيامبر بود كشته نمي شد. مسلمانان سست ايمان نيز با احتمال حاكميت شرك و متأسف از اينكه با پذيرش اسلام رابطه خود را با سران شرك تيره كرده بودند، براي مصونيّت از خشم آنان گريختند.
اين آيه با بياني آميخته با عتاب و توبيخ متمردان و فراريان مي فرمايد: اگر پيامبر خدا از دنيا برود (به مرگ طبيعي يا شهادت) شما بايد از دين خدا برگرديد؟ اگر براي پيامبر مي جنگيد او نيز از دنيا خواهد رفت؛ امّا اگر براي خدا و برقراري دين وي پيكار مي كنيد، خدا و دين او همواره خواهند ماند.
اين بيان، مسلمانان را مهيا مي كند تا ارتحال رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم به ايمان آنان گزندي نرساند و به ارتداد گرفتارشان نسازد.
آنان كه با شنيدن آن شايعه از دين دست برداشتند، به عقب بازگشتند؛ مانند كسي كه روي پاشنه پايش به پشت بازگشته است و ديگر راهي را كه پيش روي او بود نمي بيند و سرانجام نيز سقوط خواهد كرد.
تعبير «انقلاب علي عقبيه» در اين آيه، كنايه از ارتداد از اصل اسلام است؛ نه فرار از جنگ كه گناهي بزرگ است.
هيچ فردي از افراد انقلاب و ارتداد، به هيچ وجهي، به خداوند و دين حق او آسيب نمي رساند. اگر همه مردم نيز كافر شوند هيچ زياني به دين خدا نخواهد رسيد و هيچ عاملي نمي تواند نور دين خدا را خاموش كند؛ نه سلاح دشمنان خارجي و نه ارتداد و ارتجاع منافقان.
پاسخ شبهه منافقان اين است كه شخصيت حقيقي و وجود عنصري پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم همچون ديگر افراد بشر محكوم به زوال است و سرانجام رحلت مي فرمايد؛ امّا شخصيت حقوقي ايشان، يعني مقام والاي رسالت و نبوّت، هرگز نمي ميرد و از آسيب زوال محفوظ است، همان گونه كه اصل مكتب و خطوط كل رسالت انبياي پيشين(عليهمالسلام) كه بسياري از آنان به شهادت رسيدند نزد موحدان و مؤمنان به وحي و نبوّت محفوظ است و دين هيچ پيامبري با ارتحال وي از بين نرفته و تنها فروع آن كه در ظرف خاص خود حق بود با آمدن پيامبر جديد و آوردن شرعه و منهاج تازه متحول شده است.
خلاصه آنكه زوال حيات ظاهري پيامبر خداصلي الله عليه و آله و سلم در زوال دين سهمي ندارد و دين حق با موت پيام آور آن و نيز با هيچ رخداد تلخ ديگري زوال نمي پذيرد و آسيب نمي بيند، زيرا حق از زوال مصون است.
تقابل «شاكران» و «منقلبان» در اين آيه بيانگر آن است كه ثبات محصول شكر است، چنان كه تثبيت موقعيت ايماني هر فرد زمينه ارتقاي درجه شكر او را فراهم مي كند و تصريح به اسم ظاهر «الله» نيز به لحاظ همين اهميت شكر و براي اهتمام به آن است.
شاكران كه همان مخلصان اند، در هنگامه خطر تا پايان مي ايستند؛ آنان حاميان دين و از گزند شيطان در امان اند؛ شاكر بودن ملكه آن ها شده و آنان بدون هرگونه نسيان و غفلت، نعمت هاي الهي را بجا و حكيمانه صرف مي كنند.
تسنيم ج 15 صص 657 تا 659
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#رفع_اشتباه
این سخن خواجه عبد الله انصاری را به من غلط یاد داده بودند و من هم دهها سال غلط میخواندم:
«اگر کاسنی بد است، از بوستان است
و اگر عبد الله بد است از دوستان است»
اما 25 مهر 1403 برای بزرگواری خواندم به من فرمود مگر کاسنی بد است؟ به سؤالش اعتنا کرده و تحقیق کردم دیدم این سخن جور دیگری ضبط شده است:
«اگر کاسنی تلخ است، از بوستان است
و اگر عبد الله مجرم است از دوستان است».
سعی کنیم درست یاد دهیم. مثلاً قیام متصل به رکوع را به دیگران غلط یاد ندهیم.
محمدرضا کرامتی
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
اهمیت «درستی لحن خواندن» 1
باید عبارت «مجالی» را در این دو متن👇 با لحن درست بخوانیم تا معنای مقصود مؤلف حاصل گردد:
«البته آنچه راجع به قراءت قرآن در قيامت و رُقي قاري مطرح شده ناظر به تمثّل عمل قاري در دنياست و گرنه در معاد مجالی براي انجام دادن عمل صالح نيست. تسنيم 306/4»
و
«پيشنهاد دهنده اگر از توحيد خالص طرفي بسته باشد، تنوّع طلبي براي او از سنخ تكثر گرايي در اسماي حسناي الهي است كه همه آنها مجالي واحد حقيقي است، و اگر از آن نعمت بزرگ محروم باشد، تلوّن خواهي است كه گاهي جامه ضلال در بر كردن و زماني لباس هدايت پوشيدن را به همراه دارد. تسنیم 637/4»
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402