اَللّهُمَّ وَ اَدْرِکَ بِنا اءَیّامَهُ وَظُهُورَهُ وَقِیامَهُ وَاجْعَلْنا مِنْ اَنْصارِهِ وَاقْرِنْ ثارَنا بِثارِهِ وَاکْتُبْنا فی اَعْوانِهِ وَ خُلَصاَّئِهِ وَ اَحْیِنا فی دَوْلَتِهِ ناعِمینَ وَ بِصُحْبَتِهِ غانِمینَ وَ بِحَقِّهِ قآئِمینَ وَ مِنَ السُّوَّءِ سالِمینَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ
🔸 ارائه یک سخنرانی با عنوان "از استضعاف تا ارثبری زمین؛ نگاهی به نقش تمدنی آموزه مهدویت"
روز سهشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۳ یک سخنرانی با عنوان "از استضعاف تا ارثبری زمین؛ نگاهی به نقش تمدنی آموزه مهدویت" در دانشکده مطاالعات اسلامی دانشگاه بینالمللی اهل بیت علیهم السلام با همکاری معاونت پژوهشی و فنآوری آن دانشگاه در قم برگزار شد. در این سخنرانی ابتدا به چالشها و دشواریهای مهدویتپژوهی و تمدنپژوهی و بر پایه آن، دشواریهای پرداختن به موضوع مورد بحث اشاره شد، سپس با تأکید بر تبار قرآنیِ بحثی که قرار است ارائه شود آیات پنجم و ششم سوره مبارکه قصص به عنوان یک نمونه قرآنی آیات مربوط به مهدویت و سه خوانش متفاوت از این آیات و ادله آن همراه با ذکر نمونههایی از متون تفسیری، مورد بررسی قرار گرفت:
الف. منحصر شمردن آیات به بنی اسرائیل (موسی و فرعون یا یوسف و فرزندانش) که تفاسیری مانند تفسیر مقاتل بن سلیمان، جامع البیان طبری، تفسیر یحیی بن سلام، الدر المنثور سیوطی و المیزان بر آنند.
ب. منحصر شمردن آیات به خاندان پیامبر که تفاسیری مانند تفسیر قمی، تفسیر فرات کوفی، تفسیر ابنابىحاتم، تفسير القرآن العظيم الطبرانى، تأویلات اهل السنه ماتریدی، شواهد التنزيل لقواعد التفضيل حاکم حسکانی حنفی و البرهان بحرانی بر آنند.
برخی تفاسیر مانند مجمع البیان طبرسی هر دو دیدگاه را بازتاب دادهاند.
ج. برداشت عام از آیات و منحصر نشمردن آن به یک دودمان خاص که پارهای تفاسیر معاصر مانند الکاشف مغنیه، فی ظلال القرآن سید قطب، التفسیر المبین مغنیه، الفرقان فی تفسیر القرآن صادقی تهرانی، من وحی القرآن علامه فضل الله، و تفسیر نمونه آیتالله مکارم به صورت انحصاری و یا همراه با برداشتهای پیشین بر آنند.
با برگزیدن رویکرد سوم که میتواند دربردارنده دو رویکرد دیگر هم به عنوان یک مصداق گذشته و یک مصداق آینده برای مضمون آیات باشد، میتوان گفت فرایند به ارث برده شدن از سوی مستضعفان و حکومت آنان بر زمین و برخورداری آنان از امکانات (نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ وَ نُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ) با هر تعریفی از تمدن یک فرایند تمدنی است و اگر در فرجام تاریخ این فرایند از سوی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف مدیریت شود، پس مهدویت دارای یک نقش تمدنی است.
مروری بر واژگان اصلی این آیات مانند اراده الهی، منت به معنی نعمت پرمایه، استضعاف به معنای ناتوان نگاه داشته شدن کسانی که ظرفیت و توانایی دارند، زمین به عنوان گستره جغرافیایی تحقق تمدن فراگیر، ارثبری به معنی بقای در زمین، امامت به معنای اداره جامعه و تمکین به معنای برخورداری از امکانات ما را به دیگر ابعاد و لایههای تمدنی مهدویت راهبری میکند.
۲۵ بهمن ۱۴۰۳
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
تصویری از نشست علمی در دانشکده مطاالعات اسلامی دانشگاه بینالمللی اهل بیت علیهم السلام در قم
@MohsenAlviri
🌸 اَللّهُمَّ فَصَلِّ عَلی خاتِمِهْم وَقآئِمِهِمُ اَلْمَسْتُورِ عَنْ عَوالِمِهِمْ وَاَدْرِکْ بِنا أَیّامَهُ وَظُهُورَهُ وَقِیامَهُ وَاجْعَلْنا مِنْ اَنْصارِهِ وَاقْرِنْ ثارَنا بِثارِهِ وَاکْتُبْنا فی اَعْوانِهِ وَخُلَصآئِهِ
🔹 ارائه صحبت در نشست علمی "ایدهپردازی مهدوی؛ ۱۲ ایده در ۱۲ دقیقه"
صبح امروز ۲۵ بهمن ۱۴۰۳ نشست علمی "ایدهپرداری مهدوی؛ ۱۲ ایده در ۱۲ دقیقه" از سوی انجمن علمی مطالعات تاریخی «آیه»، به مناسبت سالروز میلاد خجسته امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در ساختمان علامه طباطبائی دانشگاه باقر العلوم علیه السلام برگزار و به ارائهکنندگان هفت ایده برگزیده نیز تقدیرنامهای همراه با هدیه اهدا شد. دبیری این جلسه را سرکار خانم دکتر راحله ضائفی بر عهده داشتند. چکیده صحبت کوتاهی که در این نشست ارائه شد، چنین است:
به استناد گزارههایی مانند "یَستَخرِجُ الکُنوزَ" (کشف الغمة، ج ۲، ص ۴۷۰) و "اَللّهُمَّ اَمْتِعْنا بِاَسْماعِنا وَ اَبْصارِنا وَ قُوَّتِنا ما اَحْیَیْتَنا" (دعای مأثور نبوی برای شب نیمه شعبان) شکوفایی استعدادها و بهرهمندی از توانمندیها و توانائیها یک کنش مهدوی و هر کوششی در این مسیر اقدامی همسو با ارزشهای مهدوی است. با این معیار ایدهپردازی هم که هنوز برابر فارسی مناسبی ندارد، به دلیل زمینهسازی برای بروز خلاقیتها، دور نگاه داشتن اندیشهورزی از دستورها و روندها و روشهای دست و پاگیر پژوهشی متعارف و بیرون بردن اندیشهورزی از انحصار نخبگان و عمومیت بخشیدن به آن یک اقدام برخوردار از ارزشهای مهدوی شمرده میشود. ابتکار انجمن علمی مطالعات تاریخی «آیه» برای فراخوان ایدههای مهدوی و ارائه برگزیدههای آن در این نشست، فعالیتی ارزشمند و ستودنی است و سزاوار است ایدههای ارائه شده در این نشست، که ظرفیت تبدیل به طرحهای پژوهشی گسترده را دارد به صورت مناسب در خبرگزاریهای بازتاب بیابد تا پژوهشگران و مراکز پژوهشی از آن بهره ببرند:
بازخوانی گفتمانی مهدویتپژوهی مستشرقان (آقای سیدمهدی حسینی)، چگونگی بازتاب یافتن مهدویت در سبک زندگی با الهام از یک تجربه تاریخی (خانم دکتر فرشته کوشکی)، بهره بردن از آموزه مهدویت در پاسخ به سرگشتگی انسان امروز در عرصه هنر (آقای دکتر مهدی نورمحمدی)، تدوین گفتمان واحد جهانی آخرالزمانی (خانم دکتر زینب شریفی اسدی)، تدوین مشترکات ادیان در موضوع مهدویت و فرهنگسازی متناسب با آن (آقای ابوالفضل ظهوری)، تدوین یک چارچوب بینرشتهای فراگیر برای پرداختن به ابعاد مختلف مهدویت (خانم زینب شریفی شکوه)، و تدوین اخلاق فنآوری و فضای مجازی با بهره جستن از آموزههای مهدوی (آقای سلمان فیاض).
شایسته است این رویکرد در فعالیتهای آینده انجمن از نظر دور نگاه داشته نشود.
۲۵ بهمن ۱۴۰۳
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
تصاویری از نشست علمی "ایدهپردازی مهدوی؛ ۱۲ ایده در ۱۲ دقیقه"
@MohsenAlvir
🔸 انتشار مصاحبهای با عنوان "اگر نخواستند تا کجا پافشاری کنیم؟ در آمدی بر نقش مردم در الهیات تغییرات اجتماعی"
شماره ۳۲ مجله عصر اندیشه (دوره جدید، شماره سه، شهریور ۱۴۰۳) ویژه موضوع "مردمِ مردمسالاری دینی؛ دشواره جمهوری در یک تئوکراسی نخبهگرا" است. در صفحات ۶۲ تا ۷۱ این شماره از مجله، مصاحبهای با عنوان "اگر نخواستند تا کجا پافشاری کنیم؟ در آمدی بر نقش مردم در الهیات تغییرات اجتماعی" منتشر شده است.
در این مصاحبه به این پرسشها (با ویرایشی بسیار کوتاه) پاسخ داده شده است:
• به طور کلی نگاه دین و منابع دینی به نقش مردم در تغییرات اجتماعی چگونه است؟ آیا بر اساس آیه «ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» مردم در رقمزدن تغییرات اجتماعی محوریت مطلق دارند؟ در این صورت تکلیف سنن و قوانین الهیِ ساری و جاری در مسیر حرکت تاریخ چه میشود؟
• شما در یکی از یادداشتهای خود اشاره کرده بودید این برای چندمین بار است که در عرصه انتخابات نامزد منتخب مردم با نامزد مورد تبلیغ نهادهای رسمی تفاوت داشت. تحلیل خود حضرتعالی از ریشه این پدیده چیست؟
• اگر اختلاف سلیقه در انتخاب نامزد تسری یابد و به اختلاف سلیقه در رعایت یا عدم رعایت احکام و حدود الهی مانند حجاب یا شُرب خَمر یا به صورت کلی اختلاف سلیقه در سبک زندگی مطلوب برسد، تکلیف چیست و در یک حکومت اسلامی چه باید کرد؟
• پاسخ شما به سؤال مهمی که در یادداشتتان در خصوص جایگاه نقد یا به بیان دیگر اعتراض در مدیریت تغییرات اجتماعی مطرح کردید چیست؟ به نظر شما آیا در الگوی مردمسالاری دینی سازوکار کارآمدی بدینمنظور تعبیه شده است؟
• الگوی مردمسالاری دینی چهبسا سنگ محکی برای امکان آمیختن الهیات و مدرنیته از طریق امتزاج دوگانه اسلامیت و جمهوریت بود. پس از گذشت ۴۵ سال چقدر این الگو را در آزمون خود موفق ارزیابی میکنید؟
• آیا شما با برداشت از منابع اسلامی بهویژه نظریه انتصاب، حضور مردم در امر حکمرانی را صرفاً ابزاری و تزئینی میدانید؟ از حوادث تاریخی صدر اسلام چه استنباطهایی در این زمینه میتوان داشت؟
• در یادداشت خود نسبت به تطبیق دادن حوادث روز با حوادث صدر اسلام تشکیک کرده بودید. اگر چنین تطبیقهایی درست نباشد، پس اساساً عبرتگیری از تاریخ و اینکه خداوند از سرنوشت جوامع پیشین با عنوان «نکال» یاد میکند چه منطقی دارد؟
متن این مصاحبه با کسب اجازه از مجله عصر اندیشه به پیوست در دسترس است.
۲۶ بهمن ۱۴۰۳
@MohsenAlviri
مصاحبه با عصر اندیشه 32.pdf
708.8K
مربوط به یادداشت بالا
متن مصاحبه "اگر نخواستند تا کجا پافشاری کنیم؟ در آمدی بر نقش مردم در الهیات تغییرات اجتماعی"
@MohsenAlviri
🔹 انتشار مقاله "نماذج من الحیاة الاجتماعیة للنبی محمد صلی الله علیه و آله فی ضوء آراء المستشرقین"
در جلد ۳۰ (شماره پیاپی ۱۲۸) سال ۲۰۲۴ م. مجله کلیة التربیة الاساسیة وابسته به الجامعة المستنصریة مقالهای با عنوان "نماذج من الحیاة الاجتماعیة للنبی محمد صلی الله علیه و آله فی ضوء آراء المستشرقین" (نمونههایی از زیست اجتماعی پیامبر صلی الله علیه و آله در پرتو دیدگاه مستشرقان) به قلم مشترک خانم دکتر أمل حمودی رشید، آقای دکتر أحمد هاتف المفرجی و بنده منتشر شده است.
چکیده این مقاله چنین است:
اهتم المستشرقون - بمختلف صنوفهم - بدراسة سيرة رسول الله محمد بن عبد الله (ص) بكل تفاصيلها من الجوانب السياسية والاقتصادية وكذلك الجوانب الاجتماعية باعتبار ما أحدثه هذا المحور من تغيير في الحياة الاجتماعية بين العرب بوجه خاص والعالم بوجه عام، وذلك لما عرفت عن حياة العرب بالبداوة وعدم إعطاء الحياة الاجتماعية أهمية كبيرة لا سيما المرأة ومشاركتها في الحياة الاجتماعية، على نقيض ما جاء به النبي محمد (ص) من ترسيخ دور المرأة في الحياة الاجتماعية، من خلال تشريعات الإسلامية لذلك، وقد سلط المستشرقون الضوء على هذه المحاور ومنها مشاركة رسول الله محمد (ص) في الحياة الأسرية، ومسألة تعدد الزوجات التي خصها الله عز وجل بها دون غيره عن العدد المسموح به في الشريعة الإسلامية، ومسألة تعليم المرأة وبيان أهمية هذا الجانب في الحياة العامة، وذلك عن طريق بيان أهم آراء المستشرقين المختلفة ما بين مؤيد ومتعصب ومعارض، وقد اتضح أن هناك تطور في المنظور الاستشراقي لحياة النبي (ص) عما هو عليه في القرون السابقة، يقترب إلى الاعتدال والإنصاف.
متن کامل مقاله به پیوست در دسترس است.
۲۷ بهمن ۱۴۰۳
@MohsenAlviri
نماذج من الحیاء الاجتماعیة.pdf
611.5K
مربوط به یادداشت بالا
متن مقاله "نماذج من الحیاة الاجتماعیة للنبی محمد صلی الله علیه و آله فی ضوء آراء المستشرقین"
@MohsenAlviri
روح دانشجوی مظلوم مقتول زندهیاد امیرمحمد خالقی شاد باد.
🔹 انتشار ترجمه عربی دو مقاله در باره پیوند آموزههای دین و تمدن
کتاب "الدین و الحضارة" چهاردهمین مجموعه از سلسله منشورات دراسات دینیة معاصرة از سوی المرکز الاسلامی للدراسات الاستراتیجیة وابسته به العتبة العباسیة المقدسة (به نشانی https://www.iicss.iq/) است که به کوشش آقای محمدحسین کیانی در سال ۲۰۲۴ ق. در نجف منتشر شده است. این مجموعه در ۳۹۹ صفحه در بردارنده ۱۲ مقاله است که همراه با یک مقدمه و سخن مرکز منتشرشده است، ترجمه دو مقاله زیر در این مجموعه منتشر شده است:
ـ الاداء الحضاری للقرآن الکریم؛ دراسة تمهیدیة فی حقل الحضارة الاسلامیة المتقدمة، صص ۸۵ ـ ۱۱۲، ترجمه: الویری، محسن، "کارکرد تمدنی قرآن؛ یک بررسی مقدماتی در قلمرو تمدن پیشین اسلامی"، فصلنامه علمی ـ پژوهشی نقد و نظر، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دوره ۲۰ شماره ۸۰، زمستان ۱۳۹۴، صص ۵۵ ـ ۷۶.
ـ مهفوم المهدویة و الحضارة الاسلامیة الحدیثة، صص ۱۱۳ ـ ۱۳۵، ترجمه: الویری، محسن، "اندیشه مهدویت و تمدن نوین اسلامی"، فصلنامه علمی ـ ترویجی انتظار موعود، سال سیزدهم، پاییز ۱۳۹۲، شماره ۴۲، صص ۷ ـ ۲۶.
۲۸ بهمن ۱۴۰۳
@MohsenAlviri
الاداء الحضاری للقرآن الکریم.pdf
11.15M
مربوط به یادداشت بالا
متن مقاله " الاداء الحضاری للقرآن الکریم؛ دراسة تمهیدیة فی حقل الحضارة الاسلامیة المتقدمة"
@MohsenAlviri
مفهوم المهدویه والحضاره الاسلامیه.pdf
8.4M
مربوط به یادداشت بالا
متن مقاله "مهفوم المهدویة و الحضارة الاسلامیة الحدیثة"
@MohsenAlviri