eitaa logo
حجت‌الاسلام رضایی
194 دنبال‌کننده
129 عکس
100 ویدیو
2 فایل
ادمین: @Mr0696 🔹مقطع سطح ۴ حوزه (دروس خارج) 🔹دکترای فلسفه اسلامی 🔹مدیر موسسه معیار اندیشه
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰شهید صدر(ره)، مجتهد نظام‌ساز 🔻فقه عملی/ 3 🔺شهید صدر(ره) یکی از علما و فقهایی بود که فقهش و اجتهادش ناظر به «اجتماع»، «مدیریت جامعه»، «رفع چالشهای موجود در بین مسلمانان» و «استقرار حکومت اسلامی» بود. 🔺کسانی که با مبانی و رویکرد فقهی شهید صدر آشنا هستند می‌دانند ایشان یکی از فقهای کم‌نظیری بود که بسیار «جلوتر از زمان خود» حرکت می‌کرد. 🔺جوَلان ذهنی در مباحث علمی و تیزبینی همراه با خلاقیت و «گشودن مسیرهای جدید» در مباحث فقهی و اصولی در عین «پایبندی به چارچوبها و اصول استنباط» از ویژگی‌های مهم این عالم بزرگ بود که سبب ارائه نظرات بدیع در فقه و اصول از سوی ایشان شد. 🔺شهید صدر به شدت «ایده‌پرداز» و «خلّاق» بود، «فکر منظومه‌ای» و «نظام ساز» داشت. در موضوعات مختلف، از تک تک گزاره‌های دینی برای رسیدن به «نظریه کلان» و ساخت یک «نظامِ سازوار» در آن موضوع استفاده می‌کرد. 🔺فکر منظومه‌ای به ایشان این قدرت را می‌داد که بتواند به کشف روابط برخی احکام و پیوند و ارتباط برخی مسائل و موضوعات بپردازد. 🔺جمع این ویژگی‌ها در این عالم بزرگ، از ایشان یک نابغه حقیقی ساخت و این توانمندی را به ایشان داد که در طول عمر شریف خود بتواند شاگردان بزرگی را پرورش دهد. 🔺اما آنچه از ایشان یک شخصیت ویژه ساخته بود، «زمان‌شناسی» و «نیازسنجی» این عالم بزرگ نسبت به مسائل جامعه و توجه ایشان به معضلات و چالش‌های واقعی در آن زمان و تلاش برای ارائه الگوهای فقهی برای اداره دینی جامعه بود که به چند نمونه اشاره می‌شود: ۱. گسترش تفکرات «مارکسیستی» و «کمونیستی» در جامعه عراق در آن زمان، به حدی بود که حتی برخی خانواده‌های مذهبی نیز گرفتار این تفکرات انحرافی شده بودند به همین جهت شهید صدر برای مقابله با این تفکرات باطل، دست به کار شد و کتاب «فَلسفتُنا» را نوشت. ۲. ایشان همچنین در مقابل مکاتب اقتصادی «مارکسیستی» و «لیبرالیستی» نیز کتاب وزین «اقتصادنا» را نوشت تا علاوه بر رد این دو مکتب افتصادی، «مکتب اقتصادی اسلام» را تبیین فقهی نماید. کسانی که این کتاب را مطالعه کرده‌اند، به عظمت فقاهت و اجتهاد این فقیه بزرگ و کشف «نظریه‌های کلان اقتصادی» از ادله شرعی، پی‌ می‌برند. 3. شاید بتوان گفت مهم‌ترین ورود فقهی شهید صدر برای «استقرار حاکمیت دین» با محوریت «ولایت فقیه»، نظرات فقهی ایشان برای تدوین قانون اساسی ایران است. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، پیش‌نویس‌های متعددی برای تدوین قانون اساسی، ارائه شد اما از میان آنها دیدگاه‌ها و نظرات ارائه شده از سوی شهید صدر بیشترین تاثیر را در تدوین نهایی آن داشت. به گفته برخی پژوهشگران و مطلعین، علاوه بر اندیشه‌های فقهی ایشان، حتی برخی از «عبارات» شهید صدر نیز در متن قانون اساسی آمده است. 1403/12/20 ✍️ محسن رضایی 🆔 @MohsenRezaei
🔰قدر و منزلت حضرت خدیجه(س) نزد پیامبر(ص) 🔻پیامبر خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم): 🔹أَیْنَ مِثْلُ خَدِیجَةَ، صَدَّقَتْنِی حِینَ کَذَّبَنِی النَّاسُ‏ وَ وَازَرَتْنِی عَلَی دِینِ اللَّهِ وَ أَعَانَتْنِی عَلَیْهِ بِمَالِهَا إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَنِی أَنْ أُبَشِّرَ خَدِیجَةَ بِبَیْتٍ فِی الْجَنَّةِ مِنْ قَصَبِ الزُّمُرُّدِ لَا صَخَبَ فِیهِ وَ لَا نَصَب. 🔹مثل خدیجه پیدا نخواهد شد. خدیجه در آن هنگام که مردم مرا تکذیب کردند، مرا تصدیق نمود و مرا با ثروت خود برای پیشرفت دین خدا یاری نمود. خدا به من دستور داد خدیجه را به قصر زمرّدی که در بهشت دارد و هیچ رنج و زحمتی در آن نیست، بشارت دهم. 📚 بحار الأنوار: ج ‏۴۳، ص ۱۳۱ ‌ 🆔 @MohsenRezaei
🔰یک تذکر در رابطه با واکنش‌ها به سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان 🔺سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان، پاسخ به برخی ابهامات و سوالات بود. 🔺این سخنان «گره‌گشایی» بود، آنرا به «عقده‌گشایی» تبدیل نکنیم. 🔺این سخنان امیدآفرین بود، آنرا به یاس و ناامیدی تبدیل نکنیم. 🔺تفاوت دیدگاه‌ها همواره بوده و خواهد بود. آن را به اختلاف و نزاع تمام عیار تبدیل نکنیم. 🔺نقد دیدگاه‌ها و عملکرد یکدیگر بسیار مطلوب است اما برچسب، طنز، تیکه‌پرانی و ... از هر طرف در «جبهه انقلاب» که باشد، صحیح نیست. 🔺فضای سیاسی و رسانه‌ای را نباید از «فضای عقلانی» خارج کرد و به «فضای احساسی» تغییر داد؛ در فضای احساسی، بی‌حرمتی می‌شود و «حق»، عیان نمی‌شود و «رشد سیاسی» صورت نمی‌گیرد. 🔺اگر این روش و رویکرد را نهادینه نکنیم، هم خودمان و هم در سطح کلان، «نظام اسلامی» ضربه می‌خورد. 1403/12/23 ✍️محسن رضایی 🆔 @MohsenRezaei
🔰توقف احکام در فرض تزاحم با اصل نظام، از شوون ولی فقیه است 1. توضیح رهبر معظم انقلاب دربارۀ معنای «حفظ نظام»:(نظام يعنى «ساختار سياسى با مجموعه‌ اهداف و آرمانهايى كه در آن است») «اينكه امام فرمودند [حفظ نظام] از اوجب واجبات است يا اوجب واجبات است، بعضى تصوّر ميكنند كه منظور از «نظام» كه در اينجا گفته ميشود صرفاً همين ساختار سياسىِ موجود است كه اين را ما بايد به هر قيمتى حفظ كنيم؛ [نه،] تنها اين نيست، نظام فقط ساختار سياسى نيست؛ نظام يعنى «ساختار سياسى با مجموعه‌ اهداف و آرمانهايى كه در آن است». حفظ نظام، يعنى حفظ همه‌ ارزشهايى كه نظام اسلامى خودش را متعهّد به آنها ميداند.» 1396/4/12 🔺بر اساس این تعریف رهبری، حفظ نظام صرفا به معنای حفظ و نظام نیست بلکه علاوه بر آن، حفظ و نیز بخشی از حفظ نظام است. 2. هر جا اصل نظام با اجرای حکمی در تزاحم بود، حفظ «اصل نظام» اَهمّ است اما باید دید آیا مباحثی که این چند روز درباره «قانون حجاب» شکل گرفته نیز همین‌گونه است یا خیر؟ یعنی آیا واقعا حفظ اصل نظام با اجرای قانون حجاب در تزاحم است یا خیر؟ 3. تزاحم داشتن یا نداشتن اجرای قانون حجاب با حفظ اصل نظام، بحث صغروی و مصداقی است و تشخیص آن با «ولیّ فقیه» است لذا هر شخصی نمی‌تواند ادعا کند چنین تزاحمی برقرار است و نمی‌توان از او پذیرفت. 4. توقف حکمی از احکام شرع در فرض تزاحم، از شؤون و با انجام می‌شود، البته ایشان برای این حکم حتما از نهادها و مسوولین مربوطه مشورت می‌گیرند. 5. دست کشیدن از احکام و قوانین الهی به بهانه‌های گوناگون، تبعات بسیار فراوان و جبران‌ناپذیری دارد. نمی‌توان با احکام الهی اینگونه تعامل کرد. همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند این روند اگر نهادینه شود، به «همه احکام شرع» سرایت می‌کند و به تدریج چیزی از «اسلامیت نظام» باقی نمی‌ماند. 6. تاکید بر اجرای قانون حجاب به معنای حمایت از همه تجمعات صورت گرفته نیست. چه بسا برخی از این تجمعات، در عمل به مانعی برای اجرای این قانون تبدیل شوند. مطالبه مردمی را می‌توان با روش‌هایی که موثرترند دنبال کرد. 1403/12/26 ✍️ محسن رضایی 🆔 @MohsenRezaei
🔰بیان ساده فقهی پیرامون لزوم اجرای قوانین مربوط به حجاب و عفاف ۱. حکم حجاب، ضروری دین است. ۲. وظیفه اولی حکومت اسلامی، اجرای آن است. ۳. تا جایی که همه می‌دانیم مواضع رهبری درباره حجاب روشن است. ایشان تا کنون همواره بر اجرای حکم حجاب تاکید کرده‌اند. ۴. تا این لحظه موضع و حکم حکومتی از ناحیه ایشان به طور مستقیم و یا توسط نهادها و با تایید ایشان، مبنی بر توقف این حکم شرعی نیامده است بنابراین از نظر فقهی باید به همان مواضع و سخنان صریح ایشان عمل شود. 5. لذا خواسته اقشار مختلف جامعه مبنی بر اجرای قوانین مربوط به حجاب و عفاف، خواسته بر حقی است و امیدواریم نهادهای مسوول و به خصوص دولت، بر اجرای این قوانین همّت کنند. 🆔 @MohsenRezaei
🔰نگاه اسلام در رابطه با تولید و توزیع ثروت 🔺یکی از نسبت‌های ناروایی که برخی «اقتصاددان‌های لیبرال» به اسلام و مکتب اقتصادی اسلام می‌زنند این است که اسلام مخالف «افزایش تولید ثروت» و «افزایش سطح رفاه جامعه» است. این سخن هیچ بهره‌ای از واقعیت ندارد و بر خلاف نگاه و منطق اسلام در اقتصاد است. 🔺اسلام با «تولید ثروت از طریق مشروع» هیچ مخالفتی ندارد بلکه هر چه جامعه اسلامی در تولید ثروت، توانمندتر و در بهره‌برداری از منابع، پیش‌روتر باشد تا سطح معیشتی جامعه از وضعیت قابل قبولی برخوردار شود، مطلوب‌تر است. 🔺بر اساس ادله شرعی و آموزه‌های دینی، «کار» از نظر اسلام بسیار محترم است و تولید و ارتقاء و اصلاح اقتصاد و معیشت جامعه، ارزش محسوب می‌شود. 🔺یکی از موضوعاتی که در کتاب «اقتصادنا» بارها بر آن تاکید می‌کند، همین موضوع است که اسلام نه تنها مخالف تولید و افزایش ثروت نیست بلکه آن را تایید و تاکید می‌کند. 🔺در صدر اسلام نمونه‌های عینی و عملی فراوانی برای تایید این موضوع وجود دارد؛ به عنوان مثال می‌توان عملکرد حضرت خدیجه(س) در زمینه تجارت و تولید ثروت را نام برد به گونه‌ای که ثروت ایشان یکی از عوامل «گسترش و تقویت اسلام» محسوب می‌شود. 🔺عملکرد امام علی(ع) در آباد کردن باغ‌ها و نخلستان‌های متعدد و بخشیدن آنها به فقرای جامعه، و همچنین اهتمام امام حسن(ع) در بخشیدن اموال برای رفع فقر از جامعه، نمونه‌های دیگری از سیره اهل بیت(ع) برای اصلاح معیشت و اقتصاد جامعه اسلامی است. 🔺جامعه‌ای که در زمینه «کار» و «تولید ثروت» ضعیف و ناتوان باشد و نتواند از منابع طبیعی استفاده بهینه کند، ناگزیر باید در زمینه اقتصادی به کشورهای دیگر «وابسته» باشد و ناچار خواهد بود در مقابل «نظام سلطه» کُرنش کند و «تسلیم» خواسته‌های آنها شود. 🔺آنچه از نظر اسلام مهم است و با حساسیت بالا برای آن احکام و قوانین سخت‌گیرانه وضع کرده، مساله «توزیع ثروت و امکانات» در جامعه است. 🔺اسلام بر خلاف «مکاتب اقتصادی بشری»، با «انباشت ثروت» در دست افراد محدود، بسیار مخالف است و با آن مقابله می‌کند. در این زمینه علاوه بر «قواعد پیشگیرانه»، احکام و قوانینی برای برخورد با «انباشت ثروت‌های بادآورده» نیز وجود دارد که دولت اسلامی موظف است آنها را اجرا نماید. 🔺در جامعه اسلامی توزیع ثروت باید «عادلانه» باشد و برای تحقق عدالت اقتصادی، دولت باید با مدیریت صحیح منابع و امکانات و با تمرکز بر مشکلات اقتصادی، با روش‌های مختلفی از جمله «تکافل اجتماعی»، به سمت «توازن اجتماعی» حرکت کند. 🔺شهید صدر تاکید می‌کند زندگی همراه با «عزّت» و «کرامت» برای همه افراد جامعه، خواسته اسلام است و دولت اسلامی وظیفه دارد با وضع قوانین دقیق در زمینه بهره‌برداری از منابع طبیعی و همچنین در صورت لزوم با کمک «ثروت ثروتمندان»، فقرا و مستضعفین را مورد حمایت قرار داده تا سطح زندگی آنان نیز به سطح «کفاف» و «کفایت» و «بی‌نیازی» برسد. 1403/12/29 ✍️محسن رضایی 🆔 @MohsenRezaei
7.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰رهبر معظم انقلاب: ما نمی‌دانیم آیا دیشب که محتمل‌القدر بود، مشمول دعای ولىّ‌عصر ارواحنافداه قرار گرفتیم یا نه؟ اگر آن بزرگوار یک دعا در حق ما بکند و گوشه‌چشمی نشان دهد در دعاهای شب‌های قدر، همه مشکلات ما حل خواهد شد. 🔺پروردگارا! مشکلاتی داریم که با دعای ما (یعنی با دعای امثال من) معلوم نیست حل شود. آن مشکلات، با دعای امام زمان حل می‌شود. 🔺پروردگارا! به حق محمّد و آل محمّد، ای مالک قلوب، به قلب منوّر و مطهّرِ آقاىِ ما و سیّد ما و امام و صاحب ما بینداز که ما امت مسلمان را در شب‌ قدر دعا کند! ۱۳۷۲/۱۲/۱۳
🔰 رهبر معظم انقلاب پیام نوروزی خود را در کجا ضبط کردند؟! 🔻ماجرای قاب عکس در پیام نوروزی چیست؟! 🔹روزپلاس نوشت: پیام نوروزی رهبر انقلاب در مکانی جدید برای مخاطبان ضبط شد؛ با جستجوی تصاویر می‌توان فهمید این مکان دفتر رهبر انقلاب است که پیش از این تصاویر ملاقات‌های متعددی از ایشان در این دفتر منتشر شده است. 🔹در این دفتر و روی کتابخانه‌ای، ۲ تابلو خودنمایی می‌کنند، اولین تصویر از حضرت امام خمینی است و تصویر دیگر که کمی ناواضح است تصویری از مرحوم آیت‌الله العظمی سید عبدالحسین لاری است، ایشان همان شخصی است که وقتی انگلیس در بوشهر نیرو پیاده کرد، اعلام جهاد دادند. 🔺رهبر‌ معظم انقلاب‌ درباره این عالم بزرگ در سال‌های ۷۰ و ۸۷ فرموده‌اند: 🔹مردم نمی‌دانند که وقتی انگلیسی‌ها در بوشهر نیرو پیاده کردند، مرحوم آیت‌الله‌العظمی سیّد عبدالحسین لاری اعلام داد و مردم را مسلح کرد و خودش نیز مسلح شد و پیشاپیش مردم حرکت کرد. 🔹آن روزی که مسئله‌ آزادی‌خواهی و مبارزه‌ با استبداد در کم‌تر نقطه‌ای از کشور مطرح بود، در این منطقه به برکت روحانیتِ این مجتهد بزرگ و آگاه، مسئله‌ مبارزه با استبداد برای مردم مطرح شد. 🆔 @MohsenRezaei
حجت‌الاسلام رضایی
🔺آیت‌الله سید عبدالحسین لاری از مراجع بزرگ زمان خود در فارس هست که در پی دعوت مردم لار به منظور رهبری مردم این شهر و مبارزه با ظلم حکام محلی به این منطقه وارد شد و از مهم­ترین اقدامات ایشان مبارزه با فعالیت‌های مذهبی و سیاسی یهودیان، مسیحیان، فئودال‌ها و خوانین در منطقه و... است. 🔺به تعبیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ایشان توانست «اولین نمونه کوچک، ولی پرمعنا از » را در منطقه لارستان بنا بگذارد. 🔺برجسته‌ترین تلاش ایشان برای نابودی استعمارگران را می‌توان «حکم جهادی» دانست که همزمان با پیاده‌شدن نیروهای انگلیسی در بوشهر، توسط او صادر شد: 🔹«بسم‌الله الرحمن الرحیم. ...اعلام فرمان قضا جریان حضرت سبحان و محکمات قرآن و امام زمان(عج) «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا جَاهَدُوا الْکُفَّارَ وَالْمُنَافِقِینَ وَ مَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ» اعلان به هرکس و هرجا از فِرَق مسلمین‌، خارج و داخل حتی بر نسوان و صبیان و سلطان و فرمانفرما و قوام و اعراب و هرکس که لاف از مسلمانی می‌زند، واجب فوری و عینی است. خصوصا در این زمان امتحان کفر و ایمان، جهاد و دفاع این کفار حربی ابالیس انگلیس و اعوان ایشان ... و هرکس تخلف و تقاعد از این جنبش مجاهدین و از این جهاد اکبر و نهی از منکر نماید، کانَّ تخلف از جیش اسامه و امام عصر‌(ع) نموده اعم از اینکه ملحق به جیش کفار بشود یا نشود، مرتد و خارج از اسلام است و مال و جان او، مال و جان مسلمانان است ولو قوام‌الملک باشد، چنان‌که شارع مقدس فرموده.» اقلّ خدام الشریعة المطهرة عبدالحسین الموسوی ... 🔺ایشان در نامه‌ای به فرزندش مینویسد، فشارها زیاد است، اما من تا آخرین قطره‌ی خون خودم ایستاده‌ام. 🆔 @MohsenRezaei
🔰تصویر دیده نشده از احیاء شب قدر و قرآن به سرگرفتن آیت الله مصباح یزدی (قدس‌سره) 🔺تو رحیمی، تو حاضر نیستی به من بگویی: بروگم‌شو، آخر تو خدایی. اگر درب غیر از تو را می زدم ممکن بود مرا رد کند، اما تو خدایی و نخواهی گفت: برو هر جا که بودی! میدانی من جای دیگری ندارم که بروم. ۱۳۸۶/۰۶/۲۷