#کار_شبکهای_یا_هیچ!
🔸اگرچه یکی از ویژگیهای ما ایرانیها و آسیاییها جمعگرایی و ارتباطگرایی است؛ اما این موضوع چندان در کارهای علمی ما دیده نمیشود.
درست برعکس کارهای علمی در فرهنگ اروپایی-آمریکایی.
آنها در کارهای علمی شعاری دارند با این عنوان:
Networking, Or Not-working!
یا کار شبکهای یا هیچ!
🔹 در مزیت کارهای فردی بحثی نیست؛ اما ظاهرا در برخی موضوعات به خصوص در جریان تولید علم؛ کار شبکهای و تیمی موفقتر و کارآمدتر است.
اما تا بحث کار شبکهای به میان میآید بلافاصله برخی به فکر جمع و تقسیم میافتند! جمع شویم و تقسیم کار کنیم!
🔸نه! کنار هم قرار گرفتن و چند نفری کار کردن کار شبکهای نیست. این موضوع چهار مؤلفه دارد:
تعهد، اعتماد، برخورد سازنده، و هدفمندی.
1️⃣ تعهد: پایبند بودن به تصمیمات و برنامههاست بهطوری که همه به وضوح در آنها مشارکت کنند؛ گویی که انگار آن تصمیم به اتفاق آراء گرفته شده است.
2️⃣ اعتماد: اطمینان اعضای تیم از حسن نیت همکاران، و اعتقاد به اینکه در گروه نیازی به حواسجمع بودن نسبت به رفتار طرف مقابل و حالت دفاعی به خود گرفتن نیست.
3️⃣ برخورد سازنده یعنی بحثهای سازندهای که در آن افراد در کوتاهترین زمان به بهترین راه حل میرسند.
4️⃣ هدفمندی: حالتی که در آن افراد، هدفها و نصابهای تیمی را بر نیازهای فردی ترجیح میدهند.
💥البته اگر با نگاه توحیدی؛ اعضا بتوانند انگیزههای الهی را نیز وارد کار کنند انرژی آنها دو چندان خواهد شد.
✳️پ.ن: بررسی کنیم کدام مؤلفه در شبکههای ما درست کار نمیکند؟
🌿🌺🍃🌸🌿
#مُحیی_کانالی_برای_زندگی
🆔 eitaa.com/Mohyiee
📣📣#وبینار_سلامت_روان_در_فلسطین
🔰 موضوع: بررسی نقش روانشناسان در جریان غزه با حضور روانشناسان فلسطینی
🖥 این وبینار به همت دانشجویان بینالمللی روانشناسی اسلامی و موسسه بینالمللی شفا برگزار خواهد شد.
👥ارائهدهندگان:
دکتر دنیس ضیا برته
دکتر ایمان فرج الله
دکتر یاسر ابوجامعی
لینک ثبت نام با کمک وی پی ان: https://tinyurl.com/ISIP-REG-GAZA
📆 تاریخ برگزاری: یکشنبه 7 آبان 1402 (29 اکتبر 2023)
⏱زمان : ساعت 17:30 به وقت ایران
🌿🌺🍃🌸🌿
#مُحیی_کانالی_برای_زندگی
🆔 eitaa.com/Mohyiee
قاموس علم النفس 2 .pdf
46.36M
🎁#قاموس_علمالنفس
✳️ خیلی از دانشجویان و پژوهشگرانِ علاقمند به مطالعات اسلام و روانشناسی همواره در پی آن هستند که پژوهشهای میانرشتهای را از کجا باید آغاز کنند؟
🧐 در جلسات و کارگاههای #روش_تحقیق_روانشناسی_اسلامی بین دو دسته پژوهش تمایز قائل شدهام:
1. نقطه عزیمت پژوهش از اسلام به روانشناسی
2. نقطه عزیمت پژوهش از روانشناسی به اسلام
📝 هر کدام از این دو عرصه، مراحل متفاوتی دارند.
❇️ مثلا در پژوهشهای نوع دوم؛ بعد از مرحله اول که «مفهومشناسی روانشناختی» است؛ باید به سراغ «لغتشناسی معاصر» رفت.
📕کتاب #قاموس_علمالنفس اثر عبدالسلام زهران یکی از لغتنامههای تخصصی روانشناسی است که میتواند بخشی از ملزومات کار در این مرحله را فراهم سازد.
🌿🌺🍃🌸🌿
#مُحیی_کانال_دکتر_حمید_رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
⚡️#آینده_علوم_انسانی_اسلامی_در_ایران
✍️ سید محمد تقی موحد ابطحی
🔰 در سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت آمده است که ایران تا سال 1444 به کشور پیشتاز در تولید علوم انسانی اسلامی تبدیل خواهد شد.
🔰 در مقاله حاضر بررسی نسبتا جامعی در زمینه آینده علوم انسانی در ایران انجام شده است.
🔰 پژوهشگر معتقد است اصل ايده علوم انساني اسلامي از بدو پيدايش تا كنون در حال پيشرفت بوده است، اما در برخي از شاخهها و رويكردها مانند روانشناسي اسلامي توفيقات بيشتري به دست آمده است.
✳️ دلایل پیشرفت روانشناسی اسلامی در ایده این محقق به شرح ذیل است:
1. كثرت آيات و روايات ناظر به حالت و ويژگيهاي آدمي؛
2. بحثهاي فلسفي مفصل درباره نفس آدمي در فلسفه اسلامي؛
3. سهولت ارزيابي نظريههاي ارائه شده؛
4. نياز جهاني به نظريههاي جديد در ارتباط با روانشناسي و رواندرماني
متن کامل مقاله در
https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_8927.html
🌿🌺🍃🌸🌿
#مُحیی_کانال_دکتر_حمید_رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
Clinical_Applications_of_Islamic_Psychology
📣📣 #سومین_همکاری_بینالمللی
💥کتاب کاربردهای بالینیِ روانشناسی اسلامی منتشر شد.
⚡️⚡️به لطف الهی سومین اثر بینالمللی در عرصه روانشناسی اسلامی با رویکرد بالینی با مشارکت #روانشناسان_ایرانی ( از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) و دیگر روانشناسان مسلمان منتشر شد.
📕 این کتاب که در ماه آتی (دسامبر ۲۰۲۳) توسط انجمن بینالمللی روانشناسی اسلامی رونمایی خواهد شد؛ با جهتگیری بالینی در ۱۲ فصل ذیل تنظیم شده است:
1. رویکرد پیشگیرانه بالینی روانشناسی اسلامی
2. رواندرمانی سنتی ادغام شده اسلامی
3. رواندرمانی معنوی خداسو: مدل چند بُعدی مبتنی بر قرآن و حدیث
4. مراقبه به عنوان درمان مبتنی بر ذهن آگاهی
5. معرفی مبانی و تکنیکهای آیهدرمانی
6. ادغام تکنیکهای ثانوی مشاوره در درمانها
7. تلفیق معنویت اسلامی در درمان سوگ سقط
8. رواندرمانی نفس: زبان رویاها
9. درمان شناختی رفتاری اسلامی
10. راهبردهای یکپارچه اسلامی برای درمان اعتیاد
11. کار با اسماء الهی در درمان
12. تزکیه درمانی
🌿🌺🍃🌸🌿
#مُحیی_کانال_دکتر_حمید_رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
💥موسسه روانشناسی آرمان برگزار میکند:
نشست علمی «وضعیت روانشناسی اسلامی در سه کشور مصر، عربستان و اندونزی»
🗣 با ارائه جناب آقای مصطفی عربپور (دانشجوی دکتری روانشناسی)
👨🏫دبیر جلسه: حجتالاسلام دکتر حمید رفیعیهنر (استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
♨️محورهای نشست:
✅ بررسی تطبیقی تعاریف، شخصیت های شاخص و سیر پیدایش روانشناسی اسلامی در سه کشور مصر، عربستان و اندونزی
✅ جایگاه رشته روانشناسی اسلامی در نظام آموزشی آکادمیک سه کشور مصر، عربستان و اندونزی
🗓تاریخ: سهشنبه 1402/09/07
⏰زمان: 19:15
💻 شرکت در نشست علمی فقط بهصورت آنلاین میباشد.
🤩 صدور گواهی بهصورت برخط و بلافاصله پس از ثبتنام انجام خواهد شد.
👨💻لینک شرکت در نشست:
https://www.skyroom.online/ch/u0859344576/neshastelmi
🌿🌺🍃🌸🌿
#مُحیی_کانال_دکتر_حمید_رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
#ضرورت_رصد_اقدامات_صورت_گرفته_در_زمینه_علوم_انسانی_اسلامی
✍️دکتر محمدتقی موحد ابطحی
🔰 کتاب روان شناسی اسلامی در سراسر جهان، به سرویراستاری عنبر حق و عبداله روزمن و مقدمه توماس جی پلانت؛ در 17 فصل توسط محققانی از 17 کشور تدوین شده و توسط انتشارات انجمن بینالمللی روانشناسی اسلامی با همکاری سیاتل واشنگتن در ماه جولای 2021 منتشر شده است.
یکی از فصول این مجموعه توسط دو فعال عرصه روانشناسی اسلامی در ایران، حجج اسلام دکتر مسعود آذربایجانی و دکتر حمید رفیعی هنر نوشته شده است با عنوان «روان شناسی اسلامی در ایران، گذشته، حال و آینده».
این کتاب در حال ترجمه است و امیدواریم هر چه سریعتر منتشر گردد.
نسخه اصلاح و تکمیل شده نسخه فارسی فصل مذکور توسط نویسندگان، در قالب مقاله ای با همین عنوان، در دو فصلنامه علمی «پژوهشنامه روان شناسی اسلامی» دوره 9، شماره 18، شهریور 1402 منتشر گردیده است
psychology.riqh.ac.ir/article_13569.html
🔰 همچنین دکتر رفیعی هنر با مشارکت مراکز فعال در زمینه روان شناسی اسلامی، سلسله نشستهایی را برای رصد تحقیقات انجام شده در زمینه روان شناسی اسلامی در کشورهای مختلف و مقایسه آن با وضعیت ایران برگزار کرده و می کنند.
❇️ به نظر می رسد در راستای تحقق افق مندرج در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که به جایگاه برتر ایران در عرصه علوم انسانی اسلامی تاکید دارد، لازم است:
1️⃣ برای تمام شاخه های علوم انسانی اسلامی، با در نظر گرفتن اولویت ها، تحقیقاتی با عنوان «....... اسلامی در ایران، گذشته، حال و آینده» انجام گیرد و نتیجه آن در قالب مقاله ای منتشر گردد.
2️⃣ با مراکز بین المللی مانند آیسسکو، مرکز جهانی اندیشه اسلامی در آمریکا، دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی و .... هماهنگی به عمل آید تا مشابه این تحقیقات در دیگر کشورهایی که در این حوزه عمل کرده اند انجام گیرد. در این زمینه می توان از مساعدت های جناب آقای دکتر احمد پاکتچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) بهره گرفت.
3️⃣ اگر کشورهای مختلف اسلامی، با محوریت ایران، در انجام چنین تحقیقاتی مشارکت کردند، می توان امید داشت که «همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در جهان اسلامی، آسیب شناسی گذشته و برنامه ریزی برای آینده» به مناسبت پنجاهمین سالگرد همایش بین المللی مکه(1977) در ایران برگزار شود.
4️⃣ اما اگر کشورهای اسلامی در انجام چنین تحقیقاتی و برگزاری همایش بین المللی همکاری نکردند، مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی برای تحقق بخشی از اهداف خود لازم است چنین تحقیقاتی را انجام دهند. بدون داشتن تصویری از روند علوم انسانی اسلامی در ایران و دیگر کشورهای اسلامی؛ و آشنایی با مراکز و شخصیت های فعال در این زمینه؛ و برقراری همکاری های گسترده و عمیق با آنها نمی توان امید داشت اهداف این دو مرکز در زمینه تعالی علوم انسانی و برتری جایگاه ایران در این زمینه محقق گردد.
5️⃣ کتاب روانشناسی اسلامی در جهان و اقداماتی که دکتر رفیعی هنر در این زمینه انجام می دهند، پس از ارزیابی و اصلاح و تکمیل می تواند به عنوان الگویی برای انجام چنین تحقیقاتی به کار گرفته شود.
https://eitaa.com/smtmabtahi
🌿🌺🍃🌸🌿
#مُحیی_کانال_دکتر_حمید_رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
♦️ نشست هماندیشی چهارمین همایش علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری:
🟡 عنوان: «حکمرانی اسلامی و پژوهشهای اسلامی»
👤ارائهدهندگان:
حجتالاسلام دکتر حسن بوسلیکی
حجتالاسلام دکتر حسین دیبا
حجتالاسلام دکتر حمید رفیعیهنر
⏰زمان: شنبه 2 دی 1402 | ساعت 10 الی 12
💠 مکان برگزاری: قم، پردیسان، بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار شهید حاج قاسم سلیمانی
🌐 لینک شرکت در جلسه:
http://dte.bz/danaee
🔰مجری: پژوهشکده اخلاق و معنویت
♻️ با همکاری:
مجمع پژوهشگاههای علوم انسانی- اسلامی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری
معاونت پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی
@isca_ethics
ظهور تدریجی اسامی اندیشمندان بزرگ مسلمان در کتب مرجع روانشناسی
در کتاب زمینه روانشناسی جیمز کالات (۲۰۱۰ و ۲۰۱۶) معروف نیز نام یک اندیشمند مسلمان به فهرست نامداران تاریخ روانشناسی افزوده شد (این کتاب توسط آقای فیروزبخت به فارسی نیز برگردان شده است).
در این کتاب، اوّلین کشف روانشناسی بر اساس پژوهش علمی به کار اندیشمند بزرگ مسلمان ابن هیثم (که توسّط برخی محقّقان به پدر روش شناسی علمی مدرن شناخته می شود) دربارۀ اینکه بینایی به نوری که به چشم اصابت می کند بستگی دارد نه اشعه های نوری که از چشم ساطع می شود، نسبت داده شده است.
این قبیل موارد را باید نتیجۀ تلاش پژوهشگران معاصر عرصۀ روانشناسی اسلامی دانست که تراث اسلامی را به زبان انگلیسی به دنیا معرّفی کرده و می کنند تا تاریخ حقیقی این علم بازسازی و بازنویسی شود. باید به همۀ این تلاشگران خداقوت گفت و قدردان زحمات آنان بود.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
🌟 کرسی علمی ترویجی🌟
امکان سنجی کاربست ابزاری پژوهش های کیفی در فقه و اصول
▪️ارائه دهنده:
حجه الاسلام والمسلمین محمد #دهقانی شورکی، مدیرعامل مرکز علمی فرهنگی بشری
♦️ناقدین:
۱.حجه الاسلام والمسلمین دکتر حمید #رفیعی_هنر، دکترای روانشناسی و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
۲.حجه الاسلام و المسلمین دکتر رضا #حبیبی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه
🔸دبیر کرسی:
حجه الاسلام والمسلمین دکتر محمد مهدی #عباسی_آغوی، استاد حوزه و دانشگاه
تاریخ: ۱۳ دی ماه ۱۴۰۲
ساعت: ۱۸:۳۰
مکان: دبیرخانه انجمنهای علمی حوزه
❌نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار میشود.
لینک حضور مجازی را از آیدی زیر دریافت نمایید👇
@elmiboshra_admain
🌿🌺🍃🌸🌿 #مُحیی_کانال_دکتر_حمید_رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً..😔
وسَيَعلَمُ الَّذينَ ظَلَموا..⚡⚡
أللّهم وَ خُذْهُم أخْذَ عَزیزٍ مُقْتَدِر🤲
#صبر_برای_خانواده_شهدا
#دعا_برای_سلامتی_مجروحان
#نابودی_رذالتبار_دشمنان
#تسلیت_کرمان
🆔 eitaa.com/Mohyiee
✍#سندرم_ایمپاستر_و_خودتحقیری_ما
🔹سندروم ایمپاستر (نشانگان شیاد یا شارلاتان) یک احساس سرکوبکننده است که طی آن حس میکنید شایسته موفقیتهایتان نیستید. این سندرم شما را متقاعد میکند آنطور که فکرش را میکردید باهوش، خلاق یا مستعد نیستید. این شک را به شما میدهد که دستاوردهایتان بهخاطر شانس، زمانبندی خوب، و یا تنها قرارداشتن در مکان مناسب و در زمان مناسب بوده است.
🔸افراد مبتلا همواره این ترس را دارند که یک روز بالاخره دستشان بهعنوان یک شیاد رو خواهد شد. این سندرم میتواند به احساسات خودناباوری مثل ترس از موفقیت، ترس از شکست یا خودویرانگری منجر شود.
🔹این سندروم اغلب در زمانهای موفقیت حمله میکند؛ موقعیتهایی مثل شروع یک شغل جدید، دریافت یک پاداش یا ترفیع، هنگام یک اختراع، یا تولید یک نظریه.
🔸عجیب است که تقریباً 30 درصد از افرادی که از این سندروم رنج میبرند دارای موفقیتهای بالایی هستند.
⚡️⚡️امروز دانشجویی از من سوال کرد چرا ما در قرون طلایی اسلام اندیشمندان نظریهپرداز در رشتههای مختلف داشتیم؛ تا حدی که جهان غرب به آنها استناد میکرد. مثلا در دانش روانشناسی ما با کِندی و نظریه دفعالحزن، بلخی و طبقهبندی اختلالات روانی، ابنسینا و درمان مالیخولیا، و ابنهیثم و اصول سایکوفیزیک مواجهیم.
یعنی بعد از گذشت 12 قرن از عصر آنها؛ هوش، توانایی، دانش، و مهارتهای ما کاسته شده که ما قادر به نظریهپردازی نیستیم؟!
✨گفتم: نه!
آنها زمینه ابتلا به سندرم ایمپاستر را نداشتند؛ اما ما آری!
ما احتمالا دچار #سندرم_ایمپاستر_فرهنگی شدهایم؛ یا دچارمان کردهاند!
تا به یک دستاورد میرسیم، یا یک مدل یا نظریه طرح میکنیم؛ ترس از درونمان فعال میشود! نه؛ اینکه نظریه نیست! اینکه اسمش اختراع نیست، نظریه ما کجا و نظریههای جهان غرب کجا؟!
🔺این سندرم یقه ارزرشهای اخلاقی ما را میگیرد!
یعنی تو میخواهی دیگران را فریب دهی؟! یعنی در حالیکه نظریهپرداز و مخترع نیستی؛ میخواهی بگویی هستی؟!
نه! این کار غیراخلاقی است! تو اخلاق را زیر پا نمیگذاری!
💥میبینید درگیری سندرم دقیقا کجا را و چه ملتی را نشانه گرفته؟!
سواستفاده از اخلاق به نفع تقویت سندرم شارلاتان! به نفع استاد بودن دیگران و شاگرد ماندن ما!
🔹پ.ن. نمیدانم زمینه این ترس را چه کسی یا چه چیزی فراهم کرده؟ اما تا فرهنگ #خودتحقیری از میانمان برچیده نشود؛ این سندرم دائم رنجمان خواهد داد؛ و البته افراد موفق را بیشتر!
🌿🌺🍃🌸🌿 #مُحیی_کانال_دکتر_حمید_رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
نشریات علوم انسانی isc.pdf
993.3K
#لیست_جدید_نشریات_علوم_انسانی_دارای_نمایه_isc
🔰 معمولا مقالات دانشجویان و پژوهشگران عرصه روانشناسی و اسلام در چهار شاخه از مجلات مذکور مورد پذیرش قرار میگیرد:
۱. روانشناسی
۲. اخلاق
۳. قرآن و علوم حدیث
۴.ادیان و عرفان
🔰 البته اگر مقالات شما جنبه بنیادین و تئوریک داشته باشد میتوانید آنها را به مجلات فلسفه و کلام ارسال کنید و اگر مقاله جنبه میان رشتهای با فقه و اصول دارد با مجلات فقه و حقوق در ارتباط باشید.
🌿🌺🍃🌸🌿 #مُحیی_کانال_دکتر_حمید_رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
پژوهشکده اخلاق و معنویت برگزار میکند:
🔰 نخستین هماندیشی اخلاق و روانشناسی
🎙 ارائهدهندگان:
1. حجتالاسلام دکتر حمید رفیعیهنر؛ ساعت 10-12
موضوع: طراحی مقیاسهای روانشناسی اخلاق در ایران؛ چالشها و راهبردهای برونرفت؛
2. حجتالاسلام دکتر محمدصادق شجاعی؛ ساعت 14-16
موضوع: ظرفیت اخلاق اسلامی برای روانشناسی؛
3. آقای دکتر مسعود جانبزرگی؛ ساعت 16-18
موضوع: ضربههای اخلاقی، آسیبشناسی روانی و درمان معنوی؛ ساعت 16-18.
⬅️لینک : http://dte.bz/ethicsconf
📅زمان: سهشنبه اول اسفند 1402
⏰ساعت 10 صبح تا 18
🔹مکان: قم- پردیسان، بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار شهید حاج قاسم سلیمانی
🌿🌺🍃🌸🌿 #مُحیی_کانال_دکتر_حمید_رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
هم اندیشی اخلاق و روان شناسی(دکتر رفیعی هنر) – رادیو پژوهش
https://radio.isca.ac.ir/music/%d9%87%d9%85-%d8%a7%d9%86%d8%af%db%8c%d8%b4%db%8c-%d8%a7%d8%ae%d9%84%d8%a7%d9%82-%d9%88-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%86-%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3%db%8c/
🌿🌺🍃🌸🌿 #مُحیی_کانال_دکتر_حمید_رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
📣📣 موسسه آموزشی روانشناسی آرمان در راستای توانمندسازی مشاوران و رواندرمانگرانِ علاقهمند به رویکردهای فرهنگی برگزار میکند:
کارگاه آموزشی «مدل خودنظم جویی اسلامی برای مداخله در افسردگی»
The Islamic Self-Regulation Model for the Treatment of Depression
🔹 ویژه مشاوران، درمانگران، و دانشجویان رشتههای روانشناسی و مشاوره
👤ارائه توسط: دکتر حمید رفیعی هنر
(استاد دانشگاه، رواندرمانگر و طراح مدل درمانی خود نظم جویی اسلامی)
✅ سرفصل های کارگاه در پوستر درج شده است.
📆 زمان برگزاری:
17 اسفند (از ساعت 14:30 الی 18:00)
18 اسفند (از ساعت 8:30 الی 12:00)
✅ چهار جلسه آموزشی
🔸حضوری-آنلاین
‼️ظرفیت شرکت کنندگان به صورت حضوری محدود می باشد
♨️با ارائه گواهی معتبر شرکت در دوره
🔹لینک ثبت نام
https://armanpsy.ir/self-regulation/
🔹اطلاعات بیشتر
@armanpsy
🌿🌺🍃🌸🌿 #مُحیی_کانال_دکتر_حمید_رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
✍#در_دهه_1975_ماندهایم
رواندرمانی شاخهای جذاب و البته پر التهاب در روانشناسی بوده است. این پدیده حداقل از چهار گستره تاریخی عبور کرده و در هر دوره با یک مسأله اساسی روبرو بوده است:
1️⃣ مساله اول: آیا رواندرمانی اثر دارد؟ (1974-1950)
2️⃣ مساله دوم: کدام رویکرد بهتر است؟(1999-1975)
3️⃣ مساله سوم: کدام درمان برای کدام شرایط مناسب است؟ (2012-2000)
4️⃣ مساله چهارم: رواندرمانی چگونه اثر میگذارد؟ (2013-ادامه دارد)
🔰 بله روانشناسی امروزه دیگر از #جنگ_رواندرمانیها عبور کرده است؛ امروز سخن در این نیست که رواندرمانی اثر دارد یا رویکرد بهتر کدام است؟ مساله امروز مکانیزمهای اثر است.
رواندرمانی چگونه شرایط روانی افراد را تغییر میدهد و مکانیزمهای تغییردهنده کدامند؟
❓ آیا رواندرمانی معنای زندگی را عوض میکند؟
❓ آیا خودمهارگری و خودنظمجویی افراد را افزایش میدهد؟
❓ آیا سیستم سرد را تقویت، و سیستم گرم را کم فروغ میکند؟
❓ آیا فرد را به شناختهای فرهنگی خود پایبند میکند؟
❓ آیا... ؟
♻️ هر چه که باشد ما دنبالکنندگانِ درمانهای تجویزیِ فرهنگ اروپایی-آمریکایی در دهه 1975 ماندهایم!
🤔 ما هنوز درگیر آنیم که اگر رواندرمانی اثر دارد؛ کدام رویکرد بهتر است؟!
ما هنوز دغدغه دریافت جدیدترین درمانها از غرب را داریم!
ما حتی به رواندرمانیهای فرهنگی نیندیشیدهایم!
روانشناسان کشور ما چندان مطمئن نیستند مسأله سوم رواندرمانی دنیا؛ مساله ما باشد!
حتی برخی #بهتر_بودن را مطلق انگاشتهاند! مثل آب که در صد درجه میجوشد؛ شرق و غرب ندارد!
⚠️❗️دیر بجنبیم دنیا از روی ما عبور خواهد کرد؛ روانشناسی فرهنگی که پیشکش؛ حتی در توسعه و تدوین روانشناسی اسلامی!
❇️ پ.ن: پژوهشگران، استادان؛ و دغدغهمندانِ پیشرفت کشور لطفا مسأله سوم رواندرمانی را در فرهنگ ایرانی-اسلامی به راه بیندازید؛ شاید ما هم به مسأله چهارم رسیده؛ و حتی مسأله پنجم را ما طرح کنیم.
🌿🌺🍃🌸🌿
#دکتر_حمید_رفیعیهنر_روانشناس_عضو_هیئت_علمی
🆔 eitaa.com/Mohyiee
هدایت شده از دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
بسم الله الرحمن الرحیم
بیانیه مهم روانشناسان در درخواست اخراج رژیم وحشی صهیونیستی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد
(این بیانیه ان شاءالله در قالب نامه، پس از امضای روانشناسان و مشاوران، ارسال خواهد شد)
جناب اقای گوترش (Guterres)
دبیر کل محترم سازمان ملل متحد
جناب اقای لاگدامئو (Antonio Manuel Revilla Lagdameo)
ریاست محترم کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد
امروز جنایات و وحشی گری های رژیم غاصب صهیونیستی در فلسطین اشغالی دیگر بر هیچ کس پوشیده نیست. قتل و غارت، کشتن زنان و کودکان بی گناه، محاصره، ایجاد قحطی، تجاوز و هتک حرمت، عدم رعایت قوانین جنگی و نسل کشی در خاک فلسطین در طی چند ماه گذشته اکنون به اوج خود رسیده است به طوری که دیگر هیچ وحشی گری باقی نمانده است که توسط این رژیم زن کش و کودک کش انجام نشده باشد.
امروز سوال مهم روانشناسان دنیا این است که آیا کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد تنها برای کشورهای مشخصی است و ملت غزه و زنان و کودکان آن، در این سازمان جایگاهی ندارند؟ آیا اعضای محترم کمیسیون مقام زن تاکنون در مورد سلامت روان زنان و کودکانی که روز خود را با صدای بمب و آتش و گلوله شروع می کنند فکر کرده اند؟ آیا تاکنون درمورد وضعیت روانشناختی زنانی که همسر، فرزندان، پدر و مادر و اعضای خانواده شان یکی پس از دیگری در مقابل چشمان آنها کشته میشوند، فکر کرده اند؟ ایا زنان و کودکان فلسطینی حق آرامش، زندگی و برخورداری از نیازهای اولیه را ندارند؟
اگر بله چگونه است که این رژیم هنوز در این کمیسیون عضویت داشته و با دستان آغشته به خون بیش از ۲۵ هزار زن و کودک بی گناه از حقوق زنان و کودکان سخن می گوید؟ ادعای حقوق زنان دارد، در حالیکه حدود ۷۰ درصد کشته شدگان جنگ در غزه زنان و کودکان بیگناه هستند! آیا چشم ها و گوش های سازمان ملل که سازمانی بین المللی است، بر این جنایت هولناک بسته شده است؟
این جنایات، عملکرد خارج از چارچوب های انسانی رژیم صهیونیستی و اشغالگر، کذب بودن رویاهای اروپایی و آمریکایی برای نظم نوین جهانی و آرمانهای آنان را نیز معلوم کرده و نشان می دهد، آرمانهای توسعه پایدار و تلاشهای صندوق های وابسته به سازمان ملل متحد، صرفا برای مدیریت کردن کشورهای ضعیف تر نوشته می شود. شش سال دیگر که در ارزیابی دستیابی به اهداف توسعه پایدار (2030)، به عدم تحقق آن رسیدید و نتایج نشان داد که کشورها در اجرای آن با شما همکاری نکرده و نمی کنند، خاطرات این رسوایی های بزرگ را به خاطر بیاورید و دلیل عدم اعتماد کشورها به سازمان ملل و صندوقهای وابسته به آن را به درستی تشخیص دهید.
ما روانشناسان در عین اینکه نسبت به وضعیت سلامت روان مردم و خصوصا زنان و کودکان غزه هشدار می دهیم، شما را نسبت به اعتبار سازمان ملل نیز بیم داده و سریعا و قویا خواهان اخراج هرچه سریع تر این رژیم منحوس از کلیه صندوقهای وابسته به سازمان ملل متحد و در کمترین واکنش اخراج آن از کمسیون مقام زن و نیز پیمان نامه حقوق کودک هستیم.
بیانیه روانشناسان، رواندرمانگران و مشاوران
رونوشت
UNICEF
UNCSW
UNFPA
پیوند امضای بیانیه (که در قالب نامه ارسال خواهد شد) 👇
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfL5b_5HTFERj5fUWZrPJVUB1OtvNOHDHjkENQnyHjkctUn4g/viewform?usp=sf_link
لطفا در انتشار و امضا کوشا باشید...
✍️#از_آتشی_که_در_آنم
🔸نجاتم بده از آتشی که هم اکنون گرفتار آنم!
🔹از محبتی که از دیگران میخواهم و نمیرسم،
🔸از انسی که از دیگران طالبم و نمییابم،
🔹از شعلههای خوف و حزن برای دنیای ناپایدار،
🔸از ناامنیهای جانکاه خودساخته!
🔹از آتش کینه، تفوق، بزرگبینی، خودشیفتگی و بدبینی!
🔰 وای خدای من! این همه نیاز، ضعف، ناتوانی، و محدودیت آتشی در وجودم بهپا کرده!
❎ جهنم دور نیست! جهنم را همین حالا، همینجا خودم ساختهام، آن هم در آرزوی خام رسیدن به آرامش!
🔰من سراسر نیازم و احتیاج
ای انیس، ای مونس، ای حبیب، ای مستعان، ای "اِلیهِ یَقصِد المُنیبون"، ای "بهِ یِفتَخر المحبّون"، ای "یَعلمُ ضمیرَ الصّامتین"، ای "بابُه مَفتوحُ للطّالبین"، ای ...
🤲 مرا نجات ده از این #آتش_نیازمندی ای تربیتگر من!
🤲 #خلّصنا_من_النّار_یاربّ
♻️ همین برای تمام عمر من کافی است در شب هزار ماهه!
#شب_قدر
#تدبر_در_دعا
#دعای_جوشن_کبیر
#تغییر_حال_و_تغییر_سال
🌿🌺🍃🌸🌿 #مُحیی_کانال_دکتر_حمید_رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
انجمن علمی دانشجویی روانشناسی دانشگاه الزهرا (س) برگزار میکند:
📌نشست علمی اسلام و مکانیزمهای سلامت روان
سخنران : حجتالاسلام دکتر حمید رفیعی هنر
دکتری روانشناسی عمومی
هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
💥شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
ساعت ٢٢_٢١
📍لينك جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/alzahrafarhangi/ra14
☄️☄️☄️ شركت در نشست براى عموم رايگان است .
🌿🌺🍃🌸🌿
#مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
اسلام و مکانيزمهاي سلامتروان-دكتر رفيعىهنر-1403.mp3
34.64M
🎙نشست علمی اسلام و مکانیزمهای سلامت روان
🔵 حجتالاسلام دکتر حمید رفیعی هنر
دکتری روانشناسی عمومی
هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
❇️ انجمن علمی دانشجویی روانشناسی دانشگاه الزهرا (س)، فروردین ۱۴۰۳
🌿🌺🍃🌸🌿
#مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
45.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سه_خاستگاه_روانشناسی_اسلامی_در_دنیا
🔰تسهیل #ضرورت روانشناسی اسلامی در مراکز علمی
♻️ ایده سهوجهی برای ضرورت و آموزش روانشناسی اسلامی
👤💻حمید رفیعی هنر، روانشناس، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🏢طرح شده در: مجموعه علوم انسانی ابتناء- تهران، فروردین ۱۴۰۳
https://web.bale.ai/chat?uid=5692072657
🌿🌺🍃🌸🌿
#مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
✅پیشنهادی برای نامگذاری روز روانشناس و مشاور
اگر #ابوعلی_سینا را نماد پزشکی میشناسیم، و #زکریای_رازی را نماد داروسازی و #جرجانی را نمادی برای علوم آزمایشگاهی، چرا برای روانشناسی و مشاوره نمادی ویژه را به ایرانیان و بلکه به جهانیان معرفی نکنیم؟
گرچه در قدیم، تفکیک علوم به شکل کنونی مطرح نبوده و حکما عموما در زمینه های متعددی صاحب نظر بوده اند، اما شاید بتوان #ابو_زید_بلخی (ابو زید احمد بن سهل بلخی) را، به حق، به عنوان یکی از شایستگان نامدار شیعه برای وجه تسمیه روز روانشناس و مشاور شناساند.
کتاب خارق العاده ابو زید با عنوان #مصالح_الابدان_و_الانفس وی را در روانشناسی حقیقتا به یک نابغه خاص و ستودنی تبدیل کرده است.
کاربست فنون مختلف شناختی، رفتاری و معنوی جهت مداخله در اختلال های روانشناختی، ارائه دسته بندی اولیه برای اختلالات روانی، توصیفات فوق العاده دقیق از اختلالاتی چون وسواس و هراس، تبیین زیبای رابطه بین جسم و روان، معرفی روشهای نوینی همچون بازداری تقابلی، نگاه جامع به مداخله روانشناختی، نگارش کتاب خودیاری و... تنها گوشه ای از هنرمندی های ناشناخته ابو زید بلخی است.
به عنوان یک رسالت، او را بیشتر بشناسیم و بشناسانیم.
به نظر میرسد اگر برای این روز، هویت بخشی درستی در نظر بگیریم (درست مانند حس خوبی که پزشکان مان از درک پیوند هویتی با ابن سینا میگیرند) شایسته تر باشد، تا اینکه صرفا بخواهیم بدون وجه تسمیه خاص، روزی را برای جامعه روانشناسان و مشاوران تعریف نماییم.
#ابو_زید_بلخی
#اندیشمند_شیعی_ایرانی
#پیشنهاد_روز_روانشناس_و_مشاور
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی- روانشناس
@positiveislamicpsychology
🌿🌺🍃🌸🌿
#مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee