📚#روانشناسی_آزادیبخش_اسلامی
🔹کتاب روانشناسی آزادیبخش اسلامی
اثر سارا هوکستبل مور؛ مددکار اجتماعی بالینی و محقق اتحادیه الهیات در برکلی کالیفرنیا است که اخیرا (ژوئن، 2024) توسط انتشارات راتلیج منتشر شده است.
🔸این کتاب راهنمای متفکرانه و راهگشا برای تفکر آزادیخواهانه و ضداستعماری است.
🔹کتاب برای طیف وسیعی از افراد کاربرد دارد، از افرادی که به دنبال رشد خود هستند، تا سازماندهندگان جامعه، و بهطور کلی تغییردهندگان.
🔸نویسنده، روانشناسی رهاییبخش را از منظر اسلامی بررسی کرده، و از خودقومنگاری برای چارچوب دادن به نظریه استفاده کرده و از این رو مباحث را کاربردیتر کرده است.
🔹این کتاب کمک قابل توجهی به درک بیشتر موضوعات مختلف از جمله ضد نژادپرستی، فمینیسم، آرمانشهری، توسعه جامعه، هنر و خلاقیت، و سایر موضوعات محوری در روانشناسی آزادیبخش اسلامی میکند.
🔺پیش از این نیز در پُستی دیگر تحت عنوان #روانشناسیِ_تخدیر_یا_رهایی_بخش؟ به اهمیت این حوزه پرداخته بودیم.
🌿🌺🍃🌸🌿
مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
📜#مکتب_روحالله_و_تکلیف_امروز_ما
🔰 امروز هیچ دلیل شرعی و عقلی وجود ندارد که اختلاف سلیقهها و برداشتها و حتی ضعف مدیریتها دلیل به هم خوردن الفت و وحدت طلاب و علمای متعهد گردد.
🔰 ممکن است هرکس در فضای ذهن و ایدههای خود نسبت به عملکردها و مدیریتها و سلیقههای دیگران و مسئولین انتقادی داشته باشد، ولی لحن و تعابیر نباید افکار جامعه و آیندگان را از مسیر شناخت دشمنان واقعی و ابرقدرتها که همه مشکلات و نارساییها از آنان سرچشمه گرفته است، به طرف مسائل فرعی منحرف کند.
🔰 انقلاب اسلامی ایران در اکثر اهداف و زمینهها موفق بوده است و به یاری خداوند بزرگ در هیچ زمینهای مغلوب و شکست خورده نیستیم.
🔰 چه کوته نظرند آنهایی که خیال میکنند چون ما در جبهه به آرمان نهایی نرسیدهایم، پس شهادت و رشادت و ایثار و از خودگذشتگی و صلابت بیفایده است!
🔰 ما در جنگ برای یک لحظه هم نادم و پشیمان از عملکرد خود نیستیم. راستی مگر فراموش کردهایم که ما برای ادای تکلیف جنگیدهایم و نتیجه فرع آن بوده است.
🔰 نباید برای رضایت چند لیبرال خودفروخته در اظهارنظرها و ابراز عقیدهها به گونهای غلط عمل کنیم که حزبالله عزیز احساس کند جمهوری اسلامی دارد از مواضع اصولیاش عدول میکند.
🔰 تأخیر در رسیدن به همه اهداف دلیل نمیشود که ما از اصول خود عدول کنیم. همه ما مأمور به ادای تکلیف و وظیفهایم نه مأمور به نتیجه.
صحیفه امام خمینی، ج 21، ص 284، منشور روحانیت
#عملکرد_حوزویان
#انتخابات_۱۴۰۳
🌿🌺🍃🌸🌿
#مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
🖤❤️ عالم همه در طواف عشق است و دایرهدار این طواف حسین(ع) است.
خون حسین(ع) و اصحابش کهکشانی است که بر آسمان دنیا، راه قبله را مینمایاند…
اگر نبود خون حسین، جوشیدن سرد میشد و دیگر در آفاق جاودانه شب، نشانی از نور باقی نمیماند…
حسین سرچشمه خورشید است و بدان که سینه تو نیز آسمان لایتناهی است با قلبی که در آن خورشید میجوشد.
شهید آوینی
#عاشورای_۱۴۰۳
🌿🌺🍃🌸🌿
#مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
✍️ #دردهای_روانشناسی_در_ایران
🔸 در جلساتی که برای طرح علم دینی داشتهایم همواره یک پایه بحث در ضرورت روانشناسی اسلامی را نگاه انتقادی به روانشناسی جریان اصلی میدانستهام.
🔹روانشناسی جریان اصلی (با محوریت انجمن روانشناسی آمریکا؛ و مبنای آموزش در دانشگاههای کشور ما) حداقل در محورهای ذیل همواره با نقدهایی از جانب خود روانشناسان مغرب زمین مواجه بوده است:
- نظریههای معرف شخصیت آدمی،
- نظریههای درمان،
- نقشپذیری یا نقشگریزی فرهنگ در تبیین فرآیندهای روانی
- و روش تجربی حاکم بر گفتمان این دانش.
🔸 جالب است که در کشور ما دانشوران روانشناسی عموما یا علاقهای به پیگیری این نقدها نداشته، یا اطلاعی از آن ندارند و ویژگیهای روان آدمی را، تعیینکنندههای رفتار را، ساختار شخصیت را، نشانههای اختلال را، سازوکار درمان را، و شیوه مطالعه فرآیندهای روانی را آن میدانند که نظریههای جریان اصلی به آنها آموخته است!
🔺اصلیترین آسیب این پیرویِ بینقد، «انفعال» و «انسداد» است؛ انفعال و عقبنشینی در برابر هیمنه نظریههای غالب، و انسداد و بسته شدن فکر در برابر ابتکار و دانشوریِ مبتنی بر فرهنگ و خرد خودزا!
🔹این موضوع را نه در دنیای فرض؛ که در مواجهه با برخی نخبگان علوم انسانی و رتبهبرترهای روانشناسی دانشگاهها یافتهام!
🔸نه عزیزان، دنیای روانشناسی دنیای جسارتها، شهامتها، و ابتکارهاست؛ میگویید نه؛ یکبار زندگینامه نظریهپردازان شخصیت را با این نگاه مرور کنید.
سیب کذایی فقط بر سر نیوتن نیفتاد که پیگیر کشف قانون جاذبه باشد؛
روانشناسان مطرح دنیا از لابلای مردگان عبور کردند و نظریه دادند؛
در کوچههای لندن و در میان فقیران و بینوایان گشتند و نظریه دادند؛
در میان زنان خیابانی رفت و آمد کردند و البته خود هم در دورهای یکی از آنها بودند و نظریهپرداز شدند و ما مجبور به تدریس آن نظریهها به دانشجویان خود؛
در میان دائره المعارفها و در میان هزاران واژهی معرف انسان گشتند و ترکیب کردند و نظریه دادند و مبنای سنجش شخصیت شدند،
در کوههای حومه آمریکا زیستند و پایین آمدند و نظریه دادند ... .
بگذریم
🔹 تصور نشود که این نظریهها همگی درستنمایی داشتهاند؛ نه! ایدهپردازانشان جسارت داشته، طرح کرده، و آنرا به جریان آزمون تجربی انداختهاند.
همه آنها هم به یک اندازه توان پیشبینی رفتارها و فرایندهای روانی آدمی را نیافتند و همه به یک اندازه تکرارپذیر و تعمیمپذیر نبودهاند
امّا جریان اصلی خواسته است همه آنها به آموزش گذاشته شوند؛ دانشجوی ما هم همه آنها را باید یاد بگیرد؛ و همه آنها را به رسمیت بشناسد تا روانشناس شود!
از سوی دیگر دانشجوی ما با دیدگاههای منتقد جریان اصلی آشنا نیست. از دیدگاه سمسلند در روششناسی اطلاعی ندارد، در جریان نقدهای استرنبرگ نیست، دیدگاه یاسپرس در آسیبشناسی را نمیداند، نظریه دابروفسکی در شخصیت را نمیشناسد؛ از دیدگاه مثبتنگر نظریهپرداز ایرانی در 1977 خبری ندارد و ... .
⚠️ سوگمندانه باید گفت جریان دانشوری در علوم انسانی سالهاست که در کشورهای اسلامی متوقف شده است؛ راکد شده است و یا بهتر است بگوییم اصلا...؛
چرا؟!
💥انفعال و انسداد دو پدیده دردناک پیکره علوم انسانی ماست! لطفا راهی برای درمان این دو درد بیابید!
🌿🌺🍃🌸🌿
مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
#روانشناسی_اسلامی_در_ای_پی_ای
🔸این روزها (آگوست ۲۰۲۴) مجمع سالیانه انجمن روانشناسی آمریکا (APA) در شهر سیاتل در حال برگزاری است.
💥یکی از اتفاقات نادر و شاید برای اولین بار
ارائه یک سخنرانی رسمی در زمینه روانشناسی اسلامی است با عنوان:
روانشناسی زنده اسلامی: ترسیمی از روانشناسان مسلمان آمریکایی
🔹این موضوع توسط دکتر یورک از آمریکا ارائه شده است.
❇️ پ.ن.
۱. صداهای متفاوت در حال پیوستن به یکدیگر است و در این زمینه در دهه آینده رویدادهای متفاوت و گستردهتری را شاهد خواهیم بود.
۲. روانشناسان مسلمان ایرانی در کجای این جریان خواهند بود؟
🌿🌺🍃🌸🌿
مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
#هوش_اسلام_جیپیتی
🔹پژوهشگرانی که بهدنبال مطالعات اسلامی هستند هوش مصنوعی اسلام_جیپیتی میتواند جایگزین چت جیپیتی شود.
🔸 این ابزار بهخصوص برای افراد غیرمسلمان که میخواهند با محورها و آموزههای اسلام آشنا شوند میتواند مفید باشد.
🔺پ.ن.
۱. استفاده از هوش مصنوعی همچنان به یک عامل هوشمند انسانی نیاز دارد تا #درستترین و #مناسبترین اطلاعات را از آن دریافت کند.
۲. در دنیای پیشرفتهای تکنولوژیک جهت تبیین #دقیق معارف اسلام و جلوگیری از #ناراستیها، به سرعت نیازمند طراحی ابزاری چون #شیعه_جیپیتی هستیم.
http://Islam-GPT.org
🌿🌺🍃🌸🌿
مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
🎙#از_پرهیز_جنسی_در_غرب_تا_عفت_جنسی_در_شرق
🔺نقدی بر کتاب انقلاب جنسی و نهضت خودمهارگری
🔰 ارائه: حجتالاسلام دکتر زارعی توپخانه
🔰 ناقد: حجتالاسلام دکتر حمید رفیعیهنر
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔹محورهای نقد:
- میزان موفقیت ایده پرهیز جنسی در غرب
- نسبت پرهیز جنسی با عفتورزی دینی
- رواج پرهیز جنسی: سودمند یا دردسرساز
- و پیشنهادهایی برای ارتقای علمی کتاب انقلاب جنسی
♻️🔘 این بحث علمی را در 90 دقیقه دنبال کنید.
https://B2n.ir/k65104
🌿🌺🍃🌸🌿
مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
#تناقض_رفتار_و_عمل
ابزار تشخیصی
رفتارهای متضاد اجتماعی
🌿🌺🍃🌸🌿
مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
📚#روانشناسی_اسلامی_در_دنیا
🔰 آزمایشگاه روانشناسی اسلامی دانشگاه استنفورد، آمریکا
https://med.stanford.edu/mmhip.html
🔰 انجمن بین المللی روانشناسی اسلامی، انگلیس
https://islamicpsychology.org/education
🔰کالج مسلمانان کمبریج، انگلیس: دیپلم روانشناسی اسلامی
cambridgemuslimcollege.ac.uk/programmes/islamicpsychology
🔰مدرسه اسلامی خلیل، آمریکا: مدرسه روانشناسی اسلامی
https://khalilcenter.com/school-of-ip
🔰 انجمن روانشناسی استرالیا: روانشناسی از منظر اسلامی
https://groups.psychology.org.au/ipig/
🔰 موسسه الکرم، آمریکا: برنامه آموزشی روانشناسی اسلامی
https://alkaraminstitute.org/programs
🔰 دانشگاه اسلامی اندونزی: دوره بینالمللی روانشناسی اسلامی
https://fpscs.uii.ac.id/psychology/2021/09/23/the-3rd-international-intensive-course-on-islamic-psychology-iicip
🔰دانشگاه چارلز استورت استرالیا: لیسانس روانشناسی اسلامی
https://study.csu.edu.au/courses/islamic-and-arabic-studies/graduate-certificate-islamic-psychology
🔰 انجمن اسلامی تخصصهای اجتماعی آلمان: گروه تحقیقاتی اسلام و روانشناسی
https://iase-ev.de/islam-und-psychologie/
🔰 انجمن بین المللی روانشناسان مسلمان، اندونزی
https://iamphome.org/
🔰مجمع یادگیری روانشناسی اسلامی، مالزی
https://iplf.psikologi.ugm.ac.id/ipc/
🔰مجمع دانشجویان بینالمللی روانشناسی اسلامی، سوئد
https://www.isip.foundation
🔰روانشناسی اسلامی اسرا: لیسانس روانشناسی اسلامی
https://www.isra.org.au/grad-cert-in-islamic-psychology
🔰 آکادمی البلاغ: مشاوره و روانشناسی اسلامی
https://www.albalaghacademy.org/course/islamic-psychology-and-counselling
🔰مدرسه روانشناسی اسلامی آکادمی ابنسینا
https://avicenna-academy.com/
🔰دانشگاه آزاد بینالمللی: برنامه آموزشی روانشناسی اسلامی
https://iou.edu.gm/streams/?area_of_interest=25
🔰 کالج امید : روانشناسی اسلامی و روششناسی
https://www.aspirecollege.co/home/course/psychology/38
🔰 بنیاد LIPC اسپرینگ: دیپلم گفتمان روانشناسی اسلامی و مشاوره
https://spring-foundation.com/product/the-islamic-psychology-and-counselling-programme
🔰 المغرب: تأملات اسلامی در وجود آدمی
https://www.almaghrib.online/insideout
🔰انجمن هندی دیدگاه اسلامی در روانشناسی
🌿🌺🍃🌸🌿
مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
معرفی آثار روانشناسی اسلامی در ایران و جهان نسخه دوم،پاییز 1403.pdf
1.62M
🔔🔔🔔🔔
نسخه دوم "معرفی آثار روانشناسی اسلامی در ایران و جهان" تقدیم میگردد. امید است این تلاش موجب آشنایی بیشتر جامعه علمی کشور به ویژه اساتید، پژوهشگران و دانشجویان روانشناسی، علوم تربیتی، مشاوره و سایر رشته های مرتبط با "دانش روانشناسی اسلامی" گردد.
این فایل در حال تکمیل است و هر شش ماه یکبار به روز رسانی و منتشر میگردد. از این رو اطلاعات جدید مرتبط با چیستی، چگونگی، چرایی، یافتهها، مراکز فعال و خدمات روانشناسی اسلامی را به آی دی زیر در ایتا ارسال نمایید تا در نسخههای بعدی افزوده شود.
@houshyari_jafar
با تشکر
هوشیاری
🌺🌺🌺🌺
📜بسیار کوچکتر از آنند...
🔰#ساخت_مستحکم_سازمان_مقاومت امری روانی-اعتقادی است که با بمبهای سنگرشکن باند ترور از بین نخواهد رفت .
🔰 #گفتمان_سیدحسن در جان و دل انسانهای آزاده همواره طنینانداز و دشمنبرانداز خواهد بود و این ندا هیچگاه خاموش نخواهد شد.
🌿🌺🍃🌸🌿
مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
سلسله نشستهای مجازی روانشناسان و مشاوران با موضوع:
" کنشگري روانشناسان و مشاوران در مسئله فلسطین و جبهه مقاومت"
⭕️ سه شنبه، چهارشنبه و پنج شنبه ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ مهرماه
⭕️ از ساعت 19 الي 20.30
در بستر مجازي اسکای روم
https://www.skyroom.online/ch/majmaemadares/iaip.psy
با حضور اساتيد روانشناسي و مشاوره
🇵🇸 سه شنبه ۱۰ مهرماه
دکتر هادي بهرامي احسان
ما و مسئولیت های حرفه ای روانشناسی در چالشهای منطقه ای
دکتر حامد مصلحي
پژوهشهای روانشناسی اجتماعی مورد نیاز برای فهم مردم محور مقاومت
دکتر سیامک طهماسبی
روانشناسی تولی و تبری و تاثیر آن در کنش های اجتماعی مسلمانان
دکتر زهرا افتخار
اضطراب جمعی از حمله دشمن و مواجهه با آن
🇵🇸. *چهارشنبه ۱۱ مهرماه*
دکتر رضا پورحسين
تاب آوري جريان مقاومت
دکتر سيد محسن اصغري نکاح
تاملی در سقوط و صعود انسانیت در رویارویی صهیون و مقاومت
دکتر حميد رفيعي هنر
روانشناسی آزادیبخش یا تخدیر در برابر ظلم؟
دکتر منصوره ابوالحسنی
مولفه های باورمندی در ارتقای ظرفیت های عملکردی جبهه مقاومت
🇵🇸 *پنج شنبه ۱۲ مهرماه*
دکتر علي فتحي آشتياني
رسانه و عملیات روانی در جنگ غزه
دکتر ياسر مدني
بازی با کلمات: افزایش تاثیرگذاری روانی تیترهای سیاسی
دکتر محمدعلي اسلامي
تبیین روانشناختی بی تفاوتی و انفعال در مواجهه با نسل کشی رژیم صهیونیستی
دکتر فهیمه فداکار
روانشناسی برای استعمار
دبير نشست ها: دکتر مهرنسا شهابی
🌿🌺🍃🌸🌿
مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
سلسله نشستهای مجازی روانشناسان و مشاوران با موضوع:
*" کنشگري روانشناسان و مشاوران در مسئله فلسطین و جبهه مقاومت"*
⭕️ سه شنبه، چهارشنبه و پنج شنبه ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ مهرماه
⭕️ از ساعت 19 الي 20.30
در بستر مجازي اسکای روم
https://www.skyroom.online/ch/majmaemadares/iaip.psy
لینک اپارات
https://www.aparat.com/anjoman_irani_ravanshenasi_eslmi/live
با حضور اساتيد روانشناسي و مشاوره
🇵🇸 *سه شنبه ۱۰ مهرماه*
*دکتر هادي بهرامي احسان*
ما و مسئولیت های حرفه ای روانشناسی در چالشهای منطقه ای
*دکتر حامد مصلحي*
پژوهشهای روانشناسی اجتماعی مورد نیاز برای فهم مردم محور مقاومت
*دکتر سیامک طهماسبی*
روانشناسی تولی و تبری و تاثیر آن در کنش های اجتماعی مسلمانان
*دکتر زهرا افتخار*
اضطراب جمعی از حمله دشمن و مواجهه با آن
🇵🇸. *چهارشنبه ۱۱ مهرماه*
*دکتر رضا پورحسين*
تاب آوري جريان مقاومت
*دکتر سيد محسن اصغري نکاح*
تاملی در سقوط و صعود انسانیت در رویارویی صهیون و مقاومت
*دکتر حميد رفيعي هنر*
روانشناسی آزادیبخش یا تخدیر در برابر ظلم؟
*دکتر منصوره ابوالحسنی*
مولفه های باورمندی در ارتقای ظرفیت های عملکردی جبهه مقاومت
🇵🇸 *پنج شنبه ۱۲ مهرماه*
*دکتر علي فتحي آشتياني*
رسانه و عملیات روانی در جنگ غزه
*دکتر ياسر مدني*
بازی با کلمات: افزایش تاثیرگذاری روانی تیترهای سیاسی
*دکتر محمدعلي اسلامي*
تبیین روانشناختی بی تفاوتی و انفعال در مواجهه با نسل کشی رژیم صهیونیستی
*دکتر فهیمه فداکار*
روانشناسی برای استعمار
🌿🌺🍃🌸🌿
مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
-1054466303_-561378375.mp3
14.86M
🎙صوت نشست علمی
🔺#روانشناسی_تخدیر: آسیب امروز جامعه روانشناسی
🔺#راه_برون_رفت: حرکت به سمت روانشناسی آزادیبخش اسلامی
🔰 از سلسله نشستهای کنشگری روانشناسان و مشاوران در مسئله فلسطین و مقاومت
11 مهرماه 1403
👤 سخنران: دکتر رفیعی هنر
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔰ارائه شده در: انجمن ایرانی روانشناسی اسلامی
https://eitaa.com/anjomanuranieslami1402
🌿🌺🍃🌸🌿
مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
✍️#روانتحلیلگری_یا_روانتجلیلگری؟
این شاید یکی از اصلیترین تفاوت نگاه فروید و دیدگاه اسلام به روان آدمی است! هر دو در پی کاوشاند امّا این کجا و آن کجا؟
این یکی در پی تحلیل و کاوش است تا به هر آنچه شر و بدی (پرخاشگری و امیال جنسی منع شدهی ذاتی او که در نوع تعامل والدین و محیط با او، تولید پریشانی کرده و اکنون از هشیاری او مخفی شده) دست یافته؛ شاید با فنونی بتواند فرد را وادار کند تا انگشت در حلق روان خود کرده؛ همه آنها را بالا آورده و حالش مقداری خوب شود؛ چون معتقد به تحقق و تلنبار همه اینها در لایه های پنهان روان آدمی بوده؛ روابط والد-فرزند را تولیدگر این پریشانیها دانسته، نقش فرزند را کمرنگ؛ صرفا لذتخواه، و گریزان از تنش دانسته؛ و نقش والد و محیط را پررنگ، عموما آسیبزا، و تنشزا دیده است.
در این اتمسفر ترسیم شده، همه در پی خواسته خویشاند؛ فرزند به نحوی و والد به نحوی دیگر؛ و محصول کنار آمدن یا نیامدن طرفین هم میشود تثبیت در یک دوره یا شکلگیری یک عقده که هر دوی آنها زمینه آسیب بعدیاند.
راست میگوید فروید؛ در چنان فضا و فرهنگی که پدری میزیید که او هم همین پیچیدهگیهای روانی «دوره» و «عقده» را تجربه کرده؛ محصولی جز فرزندی در این عقده و در آن دوره نخواهد داشت!
امّا وآن دیگری در پی دستیابی به عالیترین ظرفیتها جهت رشد و تعالی انسان است، چون معتقد است بنای خداوند؛ خلق موجود شریر (والد یا ولد) نبوده؛ و هر چند دنیای ناهشیار را با تبیین خود پذیرفته؛ امّا بر این باور است که والدِ ذاتا غیرشریر؛ سازنده ولد شریر نخواهد بود؛ و روابط والد-فرزندیِ مبتنی بر خیر و کرامت، سببساز ولد شر نخواهد شد؛ و هر چند گرایش به شر را پذیرفته و امکان قدرت گرفتن آن را انکار نکرده؛ امّا معتقد است فطرت الهیِ جاری در کل دوران کودکی تا بزرگسالی نخواهد گذاشت در دنیای روانی، گرایشهای شر بر خیر غلبه کنند؛ مگر اینکه شیاطینی از نوع جن یا انس (همچون یک والد جهلورز یا یک محیط جهلورز) از کودکی گرایشهای نفسانی آدمی را فعال کرده؛ او را مدام در جریان جهلورزی انداخته باشد. امّا قدرت عقلورزی او توان مدیریت رفتارهای جاهلانه او را خواهد داشت.
شاید به ظاهر شباهتی در عملکرد این دو رویکرد وجود داشته باشد؛ امّا مفاهیمی چون «خیر»، «شر»، «فطرت»، «نفس»، «جهل»، «عقل» و بالاتر «خداوند» اشارهگر به یک معنای بالاتر است؛ و آن تعالی است؛
او انسان را یک حیوان تکامل یافته نمیبیند؛
او، او را مخلوق خداوندی میداند که از خلقتش؛ حضورش در دنیا، انتخابهایش؛ و رفتنش هدفی متعالی در میان بوده؛
فرق است انسان را «زیستی» ببینیم یا «متألّه: خداییپذیر»!
در تمام شناختها؛ موضعگیریها، و رفتارهایمان متفاوت عمل خواهیم کرد و تحویلدهنده محصولی متفاوت!
آن یکی در پی «تحلیل»روان است از نوع مرضی؛ وان یکی در پی «تجلیل» روان است از نوع هرَسی (هرس کردن)
او تحلیل میکند تا به لذت برسد؛ این تجلیل میکند تا به عزت برسد
او تحلیلگر روان آسیب دیده است وان تجلیلگر نفس کرامت یافته است
او غرایز را می یابد تا آرامشان کند؛ این نیازها را می یابد تا آماده حرکتشان کند.
آن خروج ذلت به لذت است و این حرکت از ذلت به عزت!
تلاش آن، خارج شدن از لئامت است؛ و هدف این سوق دادن به کرامت!
او انسان را «زیستی» میخواهد و این انسان را «متألّه» میبیند
این تحلیل میکند وان تجلیل؛ تا کدام را آخرین هدف حرکت خود قرار دهیم؟
🌿🌺🍃🌸🌿
مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
#دهه_گسترش_روانشناسی_اسلامی_در_دنیا
🔸موسسه H.O.M.E (قلب بر فراز ذهن و خود: Heart Over Mind & Ego) در سال 2019 توسط خانم دکتر مروه عصار در آمریکا تاسیس شد.
🔹دکتر عصار دارای مدرک لیسانس روانشناسی، کارشناسی ارشد روانشناسی مشاوره و دکترای روانشناسی بالینی کاربردی است. علاوه بر این او سابقه تحصیلات علوم اسلامی نیز دارد. رساله دکتری او در زمینه رویکرد روانشناسی اسلامی در رواندرمانی بوده است. او علاوه بر مدیریت مؤسسه H.O.M.E ؛ بهعنوان روانشناس در مرکز اسلامی دانشگاه نیویورک (ICNYU) نیز فعالیت میکند.
🔸به اعتقاد دکتر عصار روانشناسی اسلامی از نظر تئوریک از جایگاه عالی برخوردار است؛ اما آنچه برای او بسیار مهم بوده تبدیل دانش تئوری به فضای کاربردی و عملی بوده است. از این رو 15 سال به کاوش ارتباط اسلام و روانشناسی پرداخته، و کار تحقیقاتی و دانشگاهی خود را گذرانده، و تلاش کرده آن را به فضای عملی برگرداند. او میگوید در مؤسسه H.O.M.E، دانشجویان میتوانند عمیقاً به این درک دست یابند که چگونه روانشناسی اسلامی میتواند زندگی، ذهن، قلب و تجربیات روزمره آنها را از طریق دانش و عمل کارآمدتر کند.
🔹طبق آنچه در پایگاه اینترنتی موسسه H.O.M.E آمده، این مرکز در پی ارائه «آموزشهای جامع روانی-معنوی از منظر روانشناسی اسلامی است». نمونههایی از دورههای آموزشی این مرکز: «برنامه خدا و من»، «اضطراب و تقوا»، «روانشناسی عبادت»، «عشق مقدس به خود»، « رفع حجاب قلب» و «اعتکاف روانی معنوی».
https://www.thehomeinstitute.org/
🌿🌺🍃🌸🌿
مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔eitaa.com/Mohyiee