📚#کتاب_نظریههای_دینی_شخصیت_و_رواندرمانی
🔹این کتاب در 7 فصل در تلاش است تا از منظر ادیان ابراهیمی و غیرابراهیمی(هندوئیسم، بودیسم، تائویسم، یهودیت، مسیحیت، اسلام) بر وزان واحد نظریه شخصیت، آسیب و درمان را ارئه دهد.
🔸فصل 6 #رویکرد_اسلام است که توسط خانم زهرا انصاری تالیف شده است.
ایشان بعد از معرفی دین اسلام وارد بحثهای روانشناختی از منظر اسلام شده است.
تمرکز نویسنده در شخصیت، بحثهای عقل و قلب است و در درمان، بحثهای اعتماد و توکل به خدا، نیایش، ذکر، تعهد به خانواده، و مراقبت از قلب.
🔹این کتاب در سال 2002 توسط انتشارات راتلیج منتشر شده است.
#خودباوری
#نظریه_دینی
🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
مُحیی: زندگیبخش
✍️#مشاوره_خردورزانه_یا_القای_فرهنگ_درمانگرانه؟! 🌺 قالَ الصَّادِقُ علیه السلام شَاوِرْ فِي أُمُورِ
#روانشناسی_و_خردورزی
💥کاربرد روانشناسی در جامعه، زنده کردن #فرهنگ_خردورزی در میان افراد است؛ نه القای #فرهنگ_درمانگرانه!
#روز_روانشناس_مبارک!
🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#شب_قدر_موعد_گسترش_خود
🌺 فی لَیلَةٍ مُبارَکةٍ...فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ(دخان، ۴) 🌺
در آن #شب_بابرکت، هر امر مهمی تفصیل مییابد.
🔸#احیاء و زنده نگه داشتن شب قدر یعنی خود را در معرض دید خدا قرار دادن.
و این حاصل نمیشود مگر با #توسعه_وجودی خود
و
برای این توسعه باید از #خود فرا رفته، #دیگران را ببینی:
وقتی برای دیگران دعا میکنی!
وقتی از دیگران میگذری!
وقتی از اعمال دیگر، توبه میکنی!
وقتی کینه دیگران را از دل میشویی!
وقتی تصمیمهای دیگر میگیری!
وقتی دیگران را شفیع خود میکنی!
وقتی... .
#مبارک_سحر
#از_خود_فرارَوی
🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
1_980414504.pdf
326.8K
#سطحبندی_تولید_روانشناسی_اسلامی
💥گفتاری کوتاه
👈بخشی از متن:
...به نظرم یک نظریه پرداز یا روانشناس قبل از آنکه لازم باشد داعیه جهانی شدن را در سر بپروراند؛ باید در اندیشه #بوم و #فرهنگ خود بوده؛ نظریه های مبتنی بر فرهنگ دینی را تولید و به اجرا بگذارد؛ این کار، علاقمندان "دانش" را از سراسر جهان بدانجا خواهد کشاند!
🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
مُحیی: زندگیبخش
🔹 #تبلیغ_تجربههای_شخصی به بهانه پخش برنامه تلویزیونی #زندگی_پس_از_زندگی #خطاپذیری_تجربه(اکسپرینس
#در_معنای_تجربه_دقت_شود
🔹بین تجربه به معنای آزمایش تجربی( با حواس پنجگانه: experiment) با تجربه به معنای اکسپرینس( درکهای شخصی و پدیدارها:experience) خلط نشود،
🔸برخی تاکید دارند که نمیشود پای تجربه(حواس) را به اثبات غیب کشاند، این کلام درستی است، امّا منظور از تجربه در کلام #تجربه_گران_مرگ، اکسپرینس است.
🔹 اولی از امور آبجکتیو (عینی) است و دومی از امور سابجکتیو(ذهنی)،
اولی ابزار تحقیقات کمّی است و دومی مواد تحقیقات کیفی،
اولی ادعای تعمیم پذیری دارد و دومی ادعای انتقال پذیری... .
حال نکته من در یادداشت پیشین این است که آیا میخواهیم با تجمیع سابجکتیوها( که میتواند برای خودِ تجربه گران اثبات پذیر باشد)، عالم غیب را برای دیگران ثابت کنیم؟
دین اسلام بر حجیتها استوار است!
🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
✍️#شهود_قلبی_جایگاه_و_گستره_آن
__
🔹اگر بخواهیم با ادبیات دینی راجع #آگاهی_پس_از_مرگ سخن بگوییم آنچه از آیات قرآن کریم متوجه میشویم این است؛ آگاهی از عالَم غیب فقط مخصوص خدای متعال است (فَقُلْ إِنَّمَا الْغَیبُ للهِ) پس کار دیگران فقط «شهود» است. حال یا با ابزار حسی، یا عقل و یا قلب (شهود قلبی)، امّا گستره این سه یکسان نبوده؛ و وزن دهی اسلام به آنها هم یکسان نیست.
🔸اینکه بخشی از آگاهیها از طریق شهود قلبی میتواند به دست بیاید محل انکار نیست؛ صحبت در گستره پذیرش آن است.
به نظرم دو موضوع را باید از هم تفکیک کنیم:
1. آگاهیهایی که یک درک کننده به شیوه قلبی آن را یافته و بر آن باور مییابد.
2. انتقال آن آگاهیها به دیگران؛ و اصرار بر باور یافتن به آن.
🔹موضوع اول جای بحث نیست؛ و درجات پایین این نوع شهودها، در قالب #علم_حضوری به خود و حالات خود قابل دریافت است، و نه از تجربه نزدیک مرگ که حتی ممکن است با دیدن یک رؤیا به یکسری آگاهی ها دست یابیم که برای خودمان باورپذیر و قابل اعتماد باشد.
صحبت در موضوع دوم است که دارای چند مولفه است: محتوای آگاهی، نحوه انتقال آگاهیها، درستی انتقال، کامل بودن انتقال، و اصرار بر باورمند کردن شنونده.
🔸طبق آیات قرآن کریم (برای نمونه در مورد پیامبر اسلام: مَا كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأى/ نُرِي إِبْراهِيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ/...) آن شهود قلبی که مولفههای فوقالذکر آن تامین است مخصوص اَوحدی مِن الناس است نه همه افراد، و آن هم بعد از تلاش و کوشش و تهذیب نفس، نه تحت هر شرایطی .
آن وقت ما محتوای شهود قلبیِ چنین افرادی را (آن هم با ادله از پیش پذیرفته در مورد جایگاه آن پیامبران و اولیای الهی) میتوانیم بپذیریم و الا بنای دین اسلام این نیست که پذیرش دنیای پس از مرگ را به شهود قلبی افراد گره بزند بلکه اتفاقاً از طریق مقایسه با شهودهای حسی و بیشتر با ابزار تعقل در پی اثبات حقانیت آن است.
⚡️⚡️از سوی دیگر، اینکه شنیدن چنین آگاهیهایی چه خاصیتی دارد به نظرم موضوع دیگری است. در این زمینه افراد شنونده چند دسته هستند: دستهای که از قبل با دلائل عقلی و نقلی جهان پس از مرگ را پذیرفتهاند(مانند بسیاری از مسلمانان) و شنیدن آن سخنان (در صورت تطبیق آن با باورهای پیشین آنها)، میتواند تأیید و یا تلنگری باشد بر آنچه از قبل بر آن باور داشتهاند.
دسته دیگر کسانی هستند که دنیای پس از مرگ را نپذیرفتهاند که صرف در اختیار قرار دادن این آگاهیها نمیتواند راهگشای آنها باشد چرا که به نظرم به همان سرعتی که چنین واقعهای را از کسی میپذیرند به همان طریق با شنیدن یک آگاهیِ مخالف آن؛ دوباره به انکار روی خواهند آورد چرا که پا را بر روی امر مستحکمی بنا نکردهاند.
💥پ.ن: اسلام با #رویه شدن چنین سبکهایی برای اثبات حقانیت #جهان_پس_از_مرگ موافق نیست و این رویه شاید مناسب دنیای مسیحیت باشد که بعد از دچار تحریف شدن متون مقدسشان؛ به چنین رویکردهای سابجکتیویته روی آورده اند.
💥از سوی دیگر، باب شدن چنین رویه هایی پای عرفانهای نوظهور را به میان خواهد کشاند و آن وقت باید در آینده شاهد تفسیرهای متکثر از دنیای پس از مرگ توسط افراد مختلف باشیم!
#زندگی_پس_از_زندگی
#تجربههای_نزدیک_مرگ
#رویه_اثبات_پس_از_مرگ
🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿
eitaa.com/Mohyiee
مُحیی: زندگیبخش
#ضرورت_تفکر_انتقادی_برای_روانشناسی 3 دقیقه و 40 ثانیه 🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿 #نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر eitaa.co
در صورت عدم اجرا، برنامه زیر را نصب کنید👇👇
✍️#نقص_DSM_در_تشخیص_اختلال_یک_قاتل
🔹این روزها خبر ناگوار #قتل_فجیع یکی از کارگردانان (بابک خرمدین) به دست پدر خود در صدر اخبار داغ حوادث قرار گرفته است. روشن است که موضوع مذکور از زوایای مختلف از جمله منظر روانشناسی قابل بررسی است.
🔸 علی رغم اینکه توجیه قاتل و همدست او در علت قتل، فساد اخلاقی فرزند بوده؛ امّا اتفاقات ضمن قتل و اعمال بعد از آن با بدن مقتول( یا مقتولین: داماد خانواده، بعد دختر خانواده، و بعد پسر خانواده)، تقریباً بیشتر روانشناسان را مجاب کرده است که موضوع، #عمل_بر_اساس_یک_اعتقاد فرهنگی یا دینی نبوده؛ بلکه قاتل؛ مبتلا به یک #اختلال_روانی جدّی بوده است.
🔹امّا از آنجا که امروزه مبنای تشخیص نوع اختلالات روانی؛ مجموعه DSM-5 است، در تشخیص نوع اختلال قاتل مذکور در میان روانشناسان تفاوت نگاههایی ایجاد شده
و نام اختلالهای شخصیت ضد اجتماعی، اسکیزوفرنی، شخصیت پارانوئید، و اختلال هذیانی به میان آمده است.
🔸با این حال،تحلیل و بازبینی رویداد مذکور به همراه توجه به اعترافات قاتل و هم دست او، در کنار گزارش برخی از افرادی که پیش از این با خانواده مذکور و مقتولین، تعامل داشته و به سبک زندگی آنها اشاره کردهاند؛ باعث میشود که نتوان بر اساس نشانه شناسی دی. اس. ام. کار را به درستی پیش برد، چرا که عمل مذکور چندان با ضوابط تشخیصی فوق قابل تشخیص نیست.
💥به نظر من احتمال #اختلال_شخصیت_جامعه_ستیز
( یا #روان_دردمند / #سایکوپات: Psychopath) و نه اختلال «ضداجتماعی» قابل بررسی است.
🔹مفهوم جامعه ستیزی، قدیمیتر از اختلال شخصیت ضداجتماعیِ DSM است و برخلاف ملاکهای تشخیصی DSM برای APD که بر علایم قابل مشاهده تأکید میکند، ملاکهای جامعهستیزی بر افکار و احساسات شخص تمرکز دارند.
تشخیص این اختلال توسط وینیکات (1959)؛ روان تحلیلگر اروپایی بوده؛ هرچند برخی آن را به کِلِکلی(1976) روانپزشک آمریکایی در کتاب #نقاب_سلامت_عقل نسبت دادهاند.
🔸به استناد تکستهای آسیب شناسی، فقر هیجانها، هم مثبت و هم منفی، یکی از ویژگیهای اصلی جامعه ستیزی است: اشخاص جامعهستیز احساس شرم ندارند و احساسات به ظاهر مثبت آنها به دیگران فقط تظاهر است.
#نبود_اضطراب ممکن است درس گرفتن از اشتباهات را برای آنها ناممکن سازد، و #نداشتن_احساس_پشیمانی موجب میشود که با دیگران به طور #غیرمسئولانه و اغلب #بی_رحمانه رفتار کنند.
رفتار#قانون_شکنیِ_فردی که فرد سایکوپات دارد بهصورت #تکانشی انجام میشود.
علی رغم همپوشی شخصیت سایکوپات و شخصیت ضداجتماعی؛ امّا به استناد تکستها دو تفاوت عمده بین این دو وجود دارد:
1️⃣ وجود عاطفه سطحی و نبود همدلی
2️⃣ عدم نیاز به وجود علائم قبل از 15 سالگی
🔹درد و رنج فرد سایکوپات (روان-دردمند) در این است که دیگران، جامعه، یا اطرافیان بدهکار اویند؛ و او باید حق خود را از آنها بستاند! حال اینکه چه حقی از او ضایع شده نیاز به بررسی دارد. آیا در مورد کیس مورد بحث؛ موضوع جنگ قدرت بین پدر و پسر مطرح بوده؟ و یا اموری از این دست؛ چیزهایی است که در میان اخبار ضد و نقیض نمیتوان به درستی تصمیم گرفت.
🔸به هر حال برای تبیین این اختلال باید فراتر از علت شناسی بیماریشناسانه حرکت کرده؛ و به شناسایی مکانیزمهای دفاعی همچون #مجزّاسازی (Isolation) رو آورد؛ مکانیزمی که #عاطفه را از #عمل جدا میکند؛ عمل را در سطح هشیار باقی گذاشته؛ و عاطفه را در دنیای ناهشیار سرکوب میکند و به تعبیر استاد ما مرحوم دکتر دادستان؛ گاه فرد را به انجام عمل جنسی با فردی مجبور میکند که از او نفرت دارد، و یا به قتل کسی وامیدارد که او را دوست دارد!
🌺 پ.ن:
هرچه که باشد بهنظر میرسد:
اولاً نظام تشخیص و طبقهبندی اختلالات روانی باید فراتر از DSM-5 برود
ثانیاً نظام حقوقی-جزایی نیز بر اساس تشخیصهای دقیق علمی-فرهنگی بازبینی و اصلاح شود.
ثالثاً #سبک_زندگی ایرانی-اسلامی (مشتمل بر حفظ حرمت و حریم والد-فرزند از کودکی تا بزرگسالی، تعامل سازنده اعضای خانواده با یکدیگر، صله رحم خویشاوندان و کسب اطلاع دائم از وضعیت یکدیگر، اجتناب از زمینهسازی شکلگیری روابط ناسالم بین افراد، و بالاتر از همه، #حضور_خداوند_در_زندگی ) باید در میان افراد ترویج شود.
دکتر رفیعی هنر؛ روانشناس و عضو هیئت علمی
🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿
eitaa.com/Mohyiee