ظهور تدریجی اسامی اندیشمندان بزرگ مسلمان در کتب مرجع روانشناسی
در کتاب زمینه روانشناسی جیمز کالات (۲۰۱۰ و ۲۰۱۶) معروف نیز نام یک اندیشمند مسلمان به فهرست نامداران تاریخ روانشناسی افزوده شد (این کتاب توسط آقای فیروزبخت به فارسی نیز برگردان شده است).
در این کتاب، اوّلین کشف روانشناسی بر اساس پژوهش علمی به کار اندیشمند بزرگ مسلمان ابن هیثم (که توسّط برخی محقّقان به پدر روش شناسی علمی مدرن شناخته می شود) دربارۀ اینکه بینایی به نوری که به چشم اصابت می کند بستگی دارد نه اشعه های نوری که از چشم ساطع می شود، نسبت داده شده است.
این قبیل موارد را باید نتیجۀ تلاش پژوهشگران معاصر عرصۀ روانشناسی اسلامی دانست که تراث اسلامی را به زبان انگلیسی به دنیا معرّفی کرده و می کنند تا تاریخ حقیقی این علم بازسازی و بازنویسی شود. باید به همۀ این تلاشگران خداقوت گفت و قدردان زحمات آنان بود.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
🌟 کرسی علمی ترویجی🌟
امکان سنجی کاربست ابزاری پژوهش های کیفی در فقه و اصول
▪️ارائه دهنده:
حجه الاسلام والمسلمین محمد #دهقانی شورکی، مدیرعامل مرکز علمی فرهنگی بشری
♦️ناقدین:
۱.حجه الاسلام والمسلمین دکتر حمید #رفیعی_هنر، دکترای روانشناسی و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
۲.حجه الاسلام و المسلمین دکتر رضا #حبیبی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه
🔸دبیر کرسی:
حجه الاسلام والمسلمین دکتر محمد مهدی #عباسی_آغوی، استاد حوزه و دانشگاه
تاریخ: ۱۳ دی ماه ۱۴۰۲
ساعت: ۱۸:۳۰
مکان: دبیرخانه انجمنهای علمی حوزه
❌نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار میشود.
لینک حضور مجازی را از آیدی زیر دریافت نمایید👇
@elmiboshra_admain
🌿🌺🍃🌸🌿 #مُحیی_کانال_دکتر_حمید_رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً..😔
وسَيَعلَمُ الَّذينَ ظَلَموا..⚡⚡
أللّهم وَ خُذْهُم أخْذَ عَزیزٍ مُقْتَدِر🤲
#صبر_برای_خانواده_شهدا
#دعا_برای_سلامتی_مجروحان
#نابودی_رذالتبار_دشمنان
#تسلیت_کرمان
🆔 eitaa.com/Mohyiee
✍#سندرم_ایمپاستر_و_خودتحقیری_ما
🔹سندروم ایمپاستر (نشانگان شیاد یا شارلاتان) یک احساس سرکوبکننده است که طی آن حس میکنید شایسته موفقیتهایتان نیستید. این سندرم شما را متقاعد میکند آنطور که فکرش را میکردید باهوش، خلاق یا مستعد نیستید. این شک را به شما میدهد که دستاوردهایتان بهخاطر شانس، زمانبندی خوب، و یا تنها قرارداشتن در مکان مناسب و در زمان مناسب بوده است.
🔸افراد مبتلا همواره این ترس را دارند که یک روز بالاخره دستشان بهعنوان یک شیاد رو خواهد شد. این سندرم میتواند به احساسات خودناباوری مثل ترس از موفقیت، ترس از شکست یا خودویرانگری منجر شود.
🔹این سندروم اغلب در زمانهای موفقیت حمله میکند؛ موقعیتهایی مثل شروع یک شغل جدید، دریافت یک پاداش یا ترفیع، هنگام یک اختراع، یا تولید یک نظریه.
🔸عجیب است که تقریباً 30 درصد از افرادی که از این سندروم رنج میبرند دارای موفقیتهای بالایی هستند.
⚡️⚡️امروز دانشجویی از من سوال کرد چرا ما در قرون طلایی اسلام اندیشمندان نظریهپرداز در رشتههای مختلف داشتیم؛ تا حدی که جهان غرب به آنها استناد میکرد. مثلا در دانش روانشناسی ما با کِندی و نظریه دفعالحزن، بلخی و طبقهبندی اختلالات روانی، ابنسینا و درمان مالیخولیا، و ابنهیثم و اصول سایکوفیزیک مواجهیم.
یعنی بعد از گذشت 12 قرن از عصر آنها؛ هوش، توانایی، دانش، و مهارتهای ما کاسته شده که ما قادر به نظریهپردازی نیستیم؟!
✨گفتم: نه!
آنها زمینه ابتلا به سندرم ایمپاستر را نداشتند؛ اما ما آری!
ما احتمالا دچار #سندرم_ایمپاستر_فرهنگی شدهایم؛ یا دچارمان کردهاند!
تا به یک دستاورد میرسیم، یا یک مدل یا نظریه طرح میکنیم؛ ترس از درونمان فعال میشود! نه؛ اینکه نظریه نیست! اینکه اسمش اختراع نیست، نظریه ما کجا و نظریههای جهان غرب کجا؟!
🔺این سندرم یقه ارزرشهای اخلاقی ما را میگیرد!
یعنی تو میخواهی دیگران را فریب دهی؟! یعنی در حالیکه نظریهپرداز و مخترع نیستی؛ میخواهی بگویی هستی؟!
نه! این کار غیراخلاقی است! تو اخلاق را زیر پا نمیگذاری!
💥میبینید درگیری سندرم دقیقا کجا را و چه ملتی را نشانه گرفته؟!
سواستفاده از اخلاق به نفع تقویت سندرم شارلاتان! به نفع استاد بودن دیگران و شاگرد ماندن ما!
🔹پ.ن. نمیدانم زمینه این ترس را چه کسی یا چه چیزی فراهم کرده؟ اما تا فرهنگ #خودتحقیری از میانمان برچیده نشود؛ این سندرم دائم رنجمان خواهد داد؛ و البته افراد موفق را بیشتر!
🌿🌺🍃🌸🌿 #مُحیی_کانال_دکتر_حمید_رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
نشریات علوم انسانی isc.pdf
993.3K
#لیست_جدید_نشریات_علوم_انسانی_دارای_نمایه_isc
🔰 معمولا مقالات دانشجویان و پژوهشگران عرصه روانشناسی و اسلام در چهار شاخه از مجلات مذکور مورد پذیرش قرار میگیرد:
۱. روانشناسی
۲. اخلاق
۳. قرآن و علوم حدیث
۴.ادیان و عرفان
🔰 البته اگر مقالات شما جنبه بنیادین و تئوریک داشته باشد میتوانید آنها را به مجلات فلسفه و کلام ارسال کنید و اگر مقاله جنبه میان رشتهای با فقه و اصول دارد با مجلات فقه و حقوق در ارتباط باشید.
🌿🌺🍃🌸🌿 #مُحیی_کانال_دکتر_حمید_رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
پژوهشکده اخلاق و معنویت برگزار میکند:
🔰 نخستین هماندیشی اخلاق و روانشناسی
🎙 ارائهدهندگان:
1. حجتالاسلام دکتر حمید رفیعیهنر؛ ساعت 10-12
موضوع: طراحی مقیاسهای روانشناسی اخلاق در ایران؛ چالشها و راهبردهای برونرفت؛
2. حجتالاسلام دکتر محمدصادق شجاعی؛ ساعت 14-16
موضوع: ظرفیت اخلاق اسلامی برای روانشناسی؛
3. آقای دکتر مسعود جانبزرگی؛ ساعت 16-18
موضوع: ضربههای اخلاقی، آسیبشناسی روانی و درمان معنوی؛ ساعت 16-18.
⬅️لینک : http://dte.bz/ethicsconf
📅زمان: سهشنبه اول اسفند 1402
⏰ساعت 10 صبح تا 18
🔹مکان: قم- پردیسان، بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار شهید حاج قاسم سلیمانی
🌿🌺🍃🌸🌿 #مُحیی_کانال_دکتر_حمید_رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
هم اندیشی اخلاق و روان شناسی(دکتر رفیعی هنر) – رادیو پژوهش
https://radio.isca.ac.ir/music/%d9%87%d9%85-%d8%a7%d9%86%d8%af%db%8c%d8%b4%db%8c-%d8%a7%d8%ae%d9%84%d8%a7%d9%82-%d9%88-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%86-%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3%db%8c/
🌿🌺🍃🌸🌿 #مُحیی_کانال_دکتر_حمید_رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
📣📣 موسسه آموزشی روانشناسی آرمان در راستای توانمندسازی مشاوران و رواندرمانگرانِ علاقهمند به رویکردهای فرهنگی برگزار میکند:
کارگاه آموزشی «مدل خودنظم جویی اسلامی برای مداخله در افسردگی»
The Islamic Self-Regulation Model for the Treatment of Depression
🔹 ویژه مشاوران، درمانگران، و دانشجویان رشتههای روانشناسی و مشاوره
👤ارائه توسط: دکتر حمید رفیعی هنر
(استاد دانشگاه، رواندرمانگر و طراح مدل درمانی خود نظم جویی اسلامی)
✅ سرفصل های کارگاه در پوستر درج شده است.
📆 زمان برگزاری:
17 اسفند (از ساعت 14:30 الی 18:00)
18 اسفند (از ساعت 8:30 الی 12:00)
✅ چهار جلسه آموزشی
🔸حضوری-آنلاین
‼️ظرفیت شرکت کنندگان به صورت حضوری محدود می باشد
♨️با ارائه گواهی معتبر شرکت در دوره
🔹لینک ثبت نام
https://armanpsy.ir/self-regulation/
🔹اطلاعات بیشتر
@armanpsy
🌿🌺🍃🌸🌿 #مُحیی_کانال_دکتر_حمید_رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
✍#در_دهه_1975_ماندهایم
رواندرمانی شاخهای جذاب و البته پر التهاب در روانشناسی بوده است. این پدیده حداقل از چهار گستره تاریخی عبور کرده و در هر دوره با یک مسأله اساسی روبرو بوده است:
1️⃣ مساله اول: آیا رواندرمانی اثر دارد؟ (1974-1950)
2️⃣ مساله دوم: کدام رویکرد بهتر است؟(1999-1975)
3️⃣ مساله سوم: کدام درمان برای کدام شرایط مناسب است؟ (2012-2000)
4️⃣ مساله چهارم: رواندرمانی چگونه اثر میگذارد؟ (2013-ادامه دارد)
🔰 بله روانشناسی امروزه دیگر از #جنگ_رواندرمانیها عبور کرده است؛ امروز سخن در این نیست که رواندرمانی اثر دارد یا رویکرد بهتر کدام است؟ مساله امروز مکانیزمهای اثر است.
رواندرمانی چگونه شرایط روانی افراد را تغییر میدهد و مکانیزمهای تغییردهنده کدامند؟
❓ آیا رواندرمانی معنای زندگی را عوض میکند؟
❓ آیا خودمهارگری و خودنظمجویی افراد را افزایش میدهد؟
❓ آیا سیستم سرد را تقویت، و سیستم گرم را کم فروغ میکند؟
❓ آیا فرد را به شناختهای فرهنگی خود پایبند میکند؟
❓ آیا... ؟
♻️ هر چه که باشد ما دنبالکنندگانِ درمانهای تجویزیِ فرهنگ اروپایی-آمریکایی در دهه 1975 ماندهایم!
🤔 ما هنوز درگیر آنیم که اگر رواندرمانی اثر دارد؛ کدام رویکرد بهتر است؟!
ما هنوز دغدغه دریافت جدیدترین درمانها از غرب را داریم!
ما حتی به رواندرمانیهای فرهنگی نیندیشیدهایم!
روانشناسان کشور ما چندان مطمئن نیستند مسأله سوم رواندرمانی دنیا؛ مساله ما باشد!
حتی برخی #بهتر_بودن را مطلق انگاشتهاند! مثل آب که در صد درجه میجوشد؛ شرق و غرب ندارد!
⚠️❗️دیر بجنبیم دنیا از روی ما عبور خواهد کرد؛ روانشناسی فرهنگی که پیشکش؛ حتی در توسعه و تدوین روانشناسی اسلامی!
❇️ پ.ن: پژوهشگران، استادان؛ و دغدغهمندانِ پیشرفت کشور لطفا مسأله سوم رواندرمانی را در فرهنگ ایرانی-اسلامی به راه بیندازید؛ شاید ما هم به مسأله چهارم رسیده؛ و حتی مسأله پنجم را ما طرح کنیم.
🌿🌺🍃🌸🌿
#دکتر_حمید_رفیعیهنر_روانشناس_عضو_هیئت_علمی
🆔 eitaa.com/Mohyiee
هدایت شده از دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
بسم الله الرحمن الرحیم
بیانیه مهم روانشناسان در درخواست اخراج رژیم وحشی صهیونیستی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد
(این بیانیه ان شاءالله در قالب نامه، پس از امضای روانشناسان و مشاوران، ارسال خواهد شد)
جناب اقای گوترش (Guterres)
دبیر کل محترم سازمان ملل متحد
جناب اقای لاگدامئو (Antonio Manuel Revilla Lagdameo)
ریاست محترم کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد
امروز جنایات و وحشی گری های رژیم غاصب صهیونیستی در فلسطین اشغالی دیگر بر هیچ کس پوشیده نیست. قتل و غارت، کشتن زنان و کودکان بی گناه، محاصره، ایجاد قحطی، تجاوز و هتک حرمت، عدم رعایت قوانین جنگی و نسل کشی در خاک فلسطین در طی چند ماه گذشته اکنون به اوج خود رسیده است به طوری که دیگر هیچ وحشی گری باقی نمانده است که توسط این رژیم زن کش و کودک کش انجام نشده باشد.
امروز سوال مهم روانشناسان دنیا این است که آیا کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد تنها برای کشورهای مشخصی است و ملت غزه و زنان و کودکان آن، در این سازمان جایگاهی ندارند؟ آیا اعضای محترم کمیسیون مقام زن تاکنون در مورد سلامت روان زنان و کودکانی که روز خود را با صدای بمب و آتش و گلوله شروع می کنند فکر کرده اند؟ آیا تاکنون درمورد وضعیت روانشناختی زنانی که همسر، فرزندان، پدر و مادر و اعضای خانواده شان یکی پس از دیگری در مقابل چشمان آنها کشته میشوند، فکر کرده اند؟ ایا زنان و کودکان فلسطینی حق آرامش، زندگی و برخورداری از نیازهای اولیه را ندارند؟
اگر بله چگونه است که این رژیم هنوز در این کمیسیون عضویت داشته و با دستان آغشته به خون بیش از ۲۵ هزار زن و کودک بی گناه از حقوق زنان و کودکان سخن می گوید؟ ادعای حقوق زنان دارد، در حالیکه حدود ۷۰ درصد کشته شدگان جنگ در غزه زنان و کودکان بیگناه هستند! آیا چشم ها و گوش های سازمان ملل که سازمانی بین المللی است، بر این جنایت هولناک بسته شده است؟
این جنایات، عملکرد خارج از چارچوب های انسانی رژیم صهیونیستی و اشغالگر، کذب بودن رویاهای اروپایی و آمریکایی برای نظم نوین جهانی و آرمانهای آنان را نیز معلوم کرده و نشان می دهد، آرمانهای توسعه پایدار و تلاشهای صندوق های وابسته به سازمان ملل متحد، صرفا برای مدیریت کردن کشورهای ضعیف تر نوشته می شود. شش سال دیگر که در ارزیابی دستیابی به اهداف توسعه پایدار (2030)، به عدم تحقق آن رسیدید و نتایج نشان داد که کشورها در اجرای آن با شما همکاری نکرده و نمی کنند، خاطرات این رسوایی های بزرگ را به خاطر بیاورید و دلیل عدم اعتماد کشورها به سازمان ملل و صندوقهای وابسته به آن را به درستی تشخیص دهید.
ما روانشناسان در عین اینکه نسبت به وضعیت سلامت روان مردم و خصوصا زنان و کودکان غزه هشدار می دهیم، شما را نسبت به اعتبار سازمان ملل نیز بیم داده و سریعا و قویا خواهان اخراج هرچه سریع تر این رژیم منحوس از کلیه صندوقهای وابسته به سازمان ملل متحد و در کمترین واکنش اخراج آن از کمسیون مقام زن و نیز پیمان نامه حقوق کودک هستیم.
بیانیه روانشناسان، رواندرمانگران و مشاوران
رونوشت
UNICEF
UNCSW
UNFPA
پیوند امضای بیانیه (که در قالب نامه ارسال خواهد شد) 👇
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfL5b_5HTFERj5fUWZrPJVUB1OtvNOHDHjkENQnyHjkctUn4g/viewform?usp=sf_link
لطفا در انتشار و امضا کوشا باشید...
✍️#از_آتشی_که_در_آنم
🔸نجاتم بده از آتشی که هم اکنون گرفتار آنم!
🔹از محبتی که از دیگران میخواهم و نمیرسم،
🔸از انسی که از دیگران طالبم و نمییابم،
🔹از شعلههای خوف و حزن برای دنیای ناپایدار،
🔸از ناامنیهای جانکاه خودساخته!
🔹از آتش کینه، تفوق، بزرگبینی، خودشیفتگی و بدبینی!
🔰 وای خدای من! این همه نیاز، ضعف، ناتوانی، و محدودیت آتشی در وجودم بهپا کرده!
❎ جهنم دور نیست! جهنم را همین حالا، همینجا خودم ساختهام، آن هم در آرزوی خام رسیدن به آرامش!
🔰من سراسر نیازم و احتیاج
ای انیس، ای مونس، ای حبیب، ای مستعان، ای "اِلیهِ یَقصِد المُنیبون"، ای "بهِ یِفتَخر المحبّون"، ای "یَعلمُ ضمیرَ الصّامتین"، ای "بابُه مَفتوحُ للطّالبین"، ای ...
🤲 مرا نجات ده از این #آتش_نیازمندی ای تربیتگر من!
🤲 #خلّصنا_من_النّار_یاربّ
♻️ همین برای تمام عمر من کافی است در شب هزار ماهه!
#شب_قدر
#تدبر_در_دعا
#دعای_جوشن_کبیر
#تغییر_حال_و_تغییر_سال
🌿🌺🍃🌸🌿 #مُحیی_کانال_دکتر_حمید_رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
انجمن علمی دانشجویی روانشناسی دانشگاه الزهرا (س) برگزار میکند:
📌نشست علمی اسلام و مکانیزمهای سلامت روان
سخنران : حجتالاسلام دکتر حمید رفیعی هنر
دکتری روانشناسی عمومی
هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
💥شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
ساعت ٢٢_٢١
📍لينك جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/alzahrafarhangi/ra14
☄️☄️☄️ شركت در نشست براى عموم رايگان است .
🌿🌺🍃🌸🌿
#مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
اسلام و مکانيزمهاي سلامتروان-دكتر رفيعىهنر-1403.mp3
34.64M
🎙نشست علمی اسلام و مکانیزمهای سلامت روان
🔵 حجتالاسلام دکتر حمید رفیعی هنر
دکتری روانشناسی عمومی
هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
❇️ انجمن علمی دانشجویی روانشناسی دانشگاه الزهرا (س)، فروردین ۱۴۰۳
🌿🌺🍃🌸🌿
#مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
45.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سه_خاستگاه_روانشناسی_اسلامی_در_دنیا
🔰تسهیل #ضرورت روانشناسی اسلامی در مراکز علمی
♻️ ایده سهوجهی برای ضرورت و آموزش روانشناسی اسلامی
👤💻حمید رفیعی هنر، روانشناس، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🏢طرح شده در: مجموعه علوم انسانی ابتناء- تهران، فروردین ۱۴۰۳
https://web.bale.ai/chat?uid=5692072657
🌿🌺🍃🌸🌿
#مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
✅پیشنهادی برای نامگذاری روز روانشناس و مشاور
اگر #ابوعلی_سینا را نماد پزشکی میشناسیم، و #زکریای_رازی را نماد داروسازی و #جرجانی را نمادی برای علوم آزمایشگاهی، چرا برای روانشناسی و مشاوره نمادی ویژه را به ایرانیان و بلکه به جهانیان معرفی نکنیم؟
گرچه در قدیم، تفکیک علوم به شکل کنونی مطرح نبوده و حکما عموما در زمینه های متعددی صاحب نظر بوده اند، اما شاید بتوان #ابو_زید_بلخی (ابو زید احمد بن سهل بلخی) را، به حق، به عنوان یکی از شایستگان نامدار شیعه برای وجه تسمیه روز روانشناس و مشاور شناساند.
کتاب خارق العاده ابو زید با عنوان #مصالح_الابدان_و_الانفس وی را در روانشناسی حقیقتا به یک نابغه خاص و ستودنی تبدیل کرده است.
کاربست فنون مختلف شناختی، رفتاری و معنوی جهت مداخله در اختلال های روانشناختی، ارائه دسته بندی اولیه برای اختلالات روانی، توصیفات فوق العاده دقیق از اختلالاتی چون وسواس و هراس، تبیین زیبای رابطه بین جسم و روان، معرفی روشهای نوینی همچون بازداری تقابلی، نگاه جامع به مداخله روانشناختی، نگارش کتاب خودیاری و... تنها گوشه ای از هنرمندی های ناشناخته ابو زید بلخی است.
به عنوان یک رسالت، او را بیشتر بشناسیم و بشناسانیم.
به نظر میرسد اگر برای این روز، هویت بخشی درستی در نظر بگیریم (درست مانند حس خوبی که پزشکان مان از درک پیوند هویتی با ابن سینا میگیرند) شایسته تر باشد، تا اینکه صرفا بخواهیم بدون وجه تسمیه خاص، روزی را برای جامعه روانشناسان و مشاوران تعریف نماییم.
#ابو_زید_بلخی
#اندیشمند_شیعی_ایرانی
#پیشنهاد_روز_روانشناس_و_مشاور
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی- روانشناس
@positiveislamicpsychology
🌿🌺🍃🌸🌿
#مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
مُحیی: زندگیبخش
📋#دانشوری_اسلامی_و_روانشناسی 🤔برخی معتقدند که اولین مورد اختلال #وسواس_اجباری ( معروف به OCD) توس
✏📚 پیش از این نیز، به برخی از شگفتیسازیهای #ابوزید_سهل_بلخی اشاره کرده بودیم.
#ابو_زید_بلخی
#اندیشمند_شیعی_ایرانی
#پیشنهاد_روز_روانشناس_و_مشاور
🌿🌺🍃🌸🌿
#مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
📘#ستایشگر_معلم_اندیشیدن
✍️ استاد شهید مطهری: "هر معلمی معلومات تازهای به شاگردان خود میدهد و هر مکتبی اطلاعات جدیدی در اختیار پیروان خود میگذارد، اما تنها برخی از معلمان و برخی از مکتبهاست که منطق جدیدی به شاگردان و پیروان خود میدهند و طرز تفکر آنان را تغییر داده، #نحوه_اندیشیدنشان را دگرگون میسازند.
تعلیمات مقدس اسلام اولین تأثیری که گذاشت روی اندیشهها و تفکرات گروندگان بود؛ نه تنها تعلیمات جدیدی در زمینه جهان و انسان و اجتماع آورد بلکه طرز تفکر و نحوه اندیشیدنها را عوض کرد."
( از کتاب سیری در نهج البلاغه، ص ۱۱۵)
#استاد_شهید_مطهری
#اندیشه_یا_اندیشیدن
#بزرگداشت_مقام_معلم_و_استاد
🌿🌺🍃🌸🌿
#مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
📚سخنرانی علمی
#روانشناسی_اسلامی_در_دنیا_چالشها_و_فرصتها
🔷️ حجت الاسلام دکتر رفیعیهنر
روانشناس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔰 یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
ساعت ۱۰:۳۰
تهران: دانشکده رفاه
🖥 لینک مجازی:
https://adobe2.refah.ac.ir/s40014f46df5ea32d4c9e90a47c3/
🌿🌺🍃🌸🌿
#مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
⚜️اولین دوره روانشناسی اسلامی
با تدریس دکتر رفیعیهنر؛ روانشناس و عضو هیئت علمی
✅ اهم سرفصلها:
🔰محدودیت سهگانه روانشناسی غالب
🔰ضرورتشناسی سهگانه روانشناسی دینی
🔰رویکردشناسی، رکنشناسی و چالشهای روانشناسی اسلامی
🔰پارادایم تأسیسی و روششناسی اشتراکی روانشناسی اسلامی
🔰ایدهپردازی در مهمترین حوزهها (شخصیت و درمان)
👨🎓👩🎓 برادران و خواهران
ویژه اساتید، پژوهشگران، دانشپژوهان، و دانشجویان همه گرایشهای روانشناسی و علوم تربیتی، و طلاب سطح ۳ و ۴ تخصصی مشاوره و روانشناسی
🗓زمان برگزاری دوره:
پنجشنبهها عصر(ساعت15) و جمعهها صبح (ساعت 8)
(مجموع ۲۰ ساعت)
3 و 4 و 10 و 11 و 17 خردادماه
🔻 حضوری و آنلاین
مزایای شرکت در دوره:
✅ ارائه مدرک و گواهی معتبر شرکت در دوره
✅دسترسی به محتوا:
🎁 محتوای این دوره به شرکت کنندگان تقدیم میشود.
💬شرایط دوره و لینک ثبتنام:
https://survey.porsline.ir/s/YYpixl62
📣اطلاعات بیشتر:
@amozesh_maava
مأوا🌹 مرکز رواندرمانی و مشاوره اسلامی
@moshaveremava
🌿🌺🍃🌸🌿
مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰معرفی دوره آموزشی روانشناسی اسلامی
🔷️ حجتالاسلام دکتر رفیعیهنر
روانشناس و عضو هیئت علمی
💬 لینک شرایط دوره و ثبتنام:
https://survey.porsline.ir/s/YYpixl62
🌿🌺🍃🌸🌿
#مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
📚#روانشناسی_آزادیبخش_اسلامی
🔹کتاب روانشناسی آزادیبخش اسلامی
اثر سارا هوکستبل مور؛ مددکار اجتماعی بالینی و محقق اتحادیه الهیات در برکلی کالیفرنیا است که اخیرا (ژوئن، 2024) توسط انتشارات راتلیج منتشر شده است.
🔸این کتاب راهنمای متفکرانه و راهگشا برای تفکر آزادیخواهانه و ضداستعماری است.
🔹کتاب برای طیف وسیعی از افراد کاربرد دارد، از افرادی که به دنبال رشد خود هستند، تا سازماندهندگان جامعه، و بهطور کلی تغییردهندگان.
🔸نویسنده، روانشناسی رهاییبخش را از منظر اسلامی بررسی کرده، و از خودقومنگاری برای چارچوب دادن به نظریه استفاده کرده و از این رو مباحث را کاربردیتر کرده است.
🔹این کتاب کمک قابل توجهی به درک بیشتر موضوعات مختلف از جمله ضد نژادپرستی، فمینیسم، آرمانشهری، توسعه جامعه، هنر و خلاقیت، و سایر موضوعات محوری در روانشناسی آزادیبخش اسلامی میکند.
🔺پیش از این نیز در پُستی دیگر تحت عنوان #روانشناسیِ_تخدیر_یا_رهایی_بخش؟ به اهمیت این حوزه پرداخته بودیم.
🌿🌺🍃🌸🌿
مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
📜#مکتب_روحالله_و_تکلیف_امروز_ما
🔰 امروز هیچ دلیل شرعی و عقلی وجود ندارد که اختلاف سلیقهها و برداشتها و حتی ضعف مدیریتها دلیل به هم خوردن الفت و وحدت طلاب و علمای متعهد گردد.
🔰 ممکن است هرکس در فضای ذهن و ایدههای خود نسبت به عملکردها و مدیریتها و سلیقههای دیگران و مسئولین انتقادی داشته باشد، ولی لحن و تعابیر نباید افکار جامعه و آیندگان را از مسیر شناخت دشمنان واقعی و ابرقدرتها که همه مشکلات و نارساییها از آنان سرچشمه گرفته است، به طرف مسائل فرعی منحرف کند.
🔰 انقلاب اسلامی ایران در اکثر اهداف و زمینهها موفق بوده است و به یاری خداوند بزرگ در هیچ زمینهای مغلوب و شکست خورده نیستیم.
🔰 چه کوته نظرند آنهایی که خیال میکنند چون ما در جبهه به آرمان نهایی نرسیدهایم، پس شهادت و رشادت و ایثار و از خودگذشتگی و صلابت بیفایده است!
🔰 ما در جنگ برای یک لحظه هم نادم و پشیمان از عملکرد خود نیستیم. راستی مگر فراموش کردهایم که ما برای ادای تکلیف جنگیدهایم و نتیجه فرع آن بوده است.
🔰 نباید برای رضایت چند لیبرال خودفروخته در اظهارنظرها و ابراز عقیدهها به گونهای غلط عمل کنیم که حزبالله عزیز احساس کند جمهوری اسلامی دارد از مواضع اصولیاش عدول میکند.
🔰 تأخیر در رسیدن به همه اهداف دلیل نمیشود که ما از اصول خود عدول کنیم. همه ما مأمور به ادای تکلیف و وظیفهایم نه مأمور به نتیجه.
صحیفه امام خمینی، ج 21، ص 284، منشور روحانیت
#عملکرد_حوزویان
#انتخابات_۱۴۰۳
🌿🌺🍃🌸🌿
#مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
🖤❤️ عالم همه در طواف عشق است و دایرهدار این طواف حسین(ع) است.
خون حسین(ع) و اصحابش کهکشانی است که بر آسمان دنیا، راه قبله را مینمایاند…
اگر نبود خون حسین، جوشیدن سرد میشد و دیگر در آفاق جاودانه شب، نشانی از نور باقی نمیماند…
حسین سرچشمه خورشید است و بدان که سینه تو نیز آسمان لایتناهی است با قلبی که در آن خورشید میجوشد.
شهید آوینی
#عاشورای_۱۴۰۳
🌿🌺🍃🌸🌿
#مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
✍️ #دردهای_روانشناسی_در_ایران
🔸 در جلساتی که برای طرح علم دینی داشتهایم همواره یک پایه بحث در ضرورت روانشناسی اسلامی را نگاه انتقادی به روانشناسی جریان اصلی میدانستهام.
🔹روانشناسی جریان اصلی (با محوریت انجمن روانشناسی آمریکا؛ و مبنای آموزش در دانشگاههای کشور ما) حداقل در محورهای ذیل همواره با نقدهایی از جانب خود روانشناسان مغرب زمین مواجه بوده است:
- نظریههای معرف شخصیت آدمی،
- نظریههای درمان،
- نقشپذیری یا نقشگریزی فرهنگ در تبیین فرآیندهای روانی
- و روش تجربی حاکم بر گفتمان این دانش.
🔸 جالب است که در کشور ما دانشوران روانشناسی عموما یا علاقهای به پیگیری این نقدها نداشته، یا اطلاعی از آن ندارند و ویژگیهای روان آدمی را، تعیینکنندههای رفتار را، ساختار شخصیت را، نشانههای اختلال را، سازوکار درمان را، و شیوه مطالعه فرآیندهای روانی را آن میدانند که نظریههای جریان اصلی به آنها آموخته است!
🔺اصلیترین آسیب این پیرویِ بینقد، «انفعال» و «انسداد» است؛ انفعال و عقبنشینی در برابر هیمنه نظریههای غالب، و انسداد و بسته شدن فکر در برابر ابتکار و دانشوریِ مبتنی بر فرهنگ و خرد خودزا!
🔹این موضوع را نه در دنیای فرض؛ که در مواجهه با برخی نخبگان علوم انسانی و رتبهبرترهای روانشناسی دانشگاهها یافتهام!
🔸نه عزیزان، دنیای روانشناسی دنیای جسارتها، شهامتها، و ابتکارهاست؛ میگویید نه؛ یکبار زندگینامه نظریهپردازان شخصیت را با این نگاه مرور کنید.
سیب کذایی فقط بر سر نیوتن نیفتاد که پیگیر کشف قانون جاذبه باشد؛
روانشناسان مطرح دنیا از لابلای مردگان عبور کردند و نظریه دادند؛
در کوچههای لندن و در میان فقیران و بینوایان گشتند و نظریه دادند؛
در میان زنان خیابانی رفت و آمد کردند و البته خود هم در دورهای یکی از آنها بودند و نظریهپرداز شدند و ما مجبور به تدریس آن نظریهها به دانشجویان خود؛
در میان دائره المعارفها و در میان هزاران واژهی معرف انسان گشتند و ترکیب کردند و نظریه دادند و مبنای سنجش شخصیت شدند،
در کوههای حومه آمریکا زیستند و پایین آمدند و نظریه دادند ... .
بگذریم
🔹 تصور نشود که این نظریهها همگی درستنمایی داشتهاند؛ نه! ایدهپردازانشان جسارت داشته، طرح کرده، و آنرا به جریان آزمون تجربی انداختهاند.
همه آنها هم به یک اندازه توان پیشبینی رفتارها و فرایندهای روانی آدمی را نیافتند و همه به یک اندازه تکرارپذیر و تعمیمپذیر نبودهاند
امّا جریان اصلی خواسته است همه آنها به آموزش گذاشته شوند؛ دانشجوی ما هم همه آنها را باید یاد بگیرد؛ و همه آنها را به رسمیت بشناسد تا روانشناس شود!
از سوی دیگر دانشجوی ما با دیدگاههای منتقد جریان اصلی آشنا نیست. از دیدگاه سمسلند در روششناسی اطلاعی ندارد، در جریان نقدهای استرنبرگ نیست، دیدگاه یاسپرس در آسیبشناسی را نمیداند، نظریه دابروفسکی در شخصیت را نمیشناسد؛ از دیدگاه مثبتنگر نظریهپرداز ایرانی در 1977 خبری ندارد و ... .
⚠️ سوگمندانه باید گفت جریان دانشوری در علوم انسانی سالهاست که در کشورهای اسلامی متوقف شده است؛ راکد شده است و یا بهتر است بگوییم اصلا...؛
چرا؟!
💥انفعال و انسداد دو پدیده دردناک پیکره علوم انسانی ماست! لطفا راهی برای درمان این دو درد بیابید!
🌿🌺🍃🌸🌿
مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee