eitaa logo
مُحیی: زندگی‌بخش
1.8هزار دنبال‌کننده
125 عکس
8 ویدیو
22 فایل
🔸🔶حیات بخشیِ جان در پرتو دین🔶🔸 🔴 نگاهی متفاوت به دانش "روان‌شناسی" 🔴 روان‌شناسی از منظر اسلام 🔴 تحول روان: رویکرد اسلامی- روان‌شناختی مدیر: دکتر رفیعی‌هنر روان‌شناس، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، عضو سازمان نظام. @RafieiHonar
مشاهده در ایتا
دانلود
! ماجرای اهانت رئیس جمهور فرانسه () به ساحت قُدسی (صلّی الله علیه و آله) این روزها موجی از اعتراض و اعلام انزجار را فراخوانده است. ساده انگاری است اگر تصور شود این ماجرا از یک در این روزها آغاز شده است؛ که ها خود را با سرپا نگه داشته‌اند (قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى‌ شاكِلَتِهِ)! ماجرای (و نه اسلام هراسی) کشورهایی چون به سال‌های دور بر می‌گردد؛ آن هم توسط به اصطلاح اندیشه ورزانشان! فرانسوی‌ها از خیلی سال پیش نسبت به ؛ دغدغه داشته‌اند! آنها همواره در پی تحلیل دین اسلام و تحلیل شخصیت مسلمان‌ها بوده اند؛ چون موضوع مهمی برای آنها بوده! برای آنها چشمگیر بوده، و آنها همواره نگران گسترش اسلام در کشورهای خود بوده اند! آنها در تلاش بوده اند تا در اذهان مردمِ خود نسبت به مسلمانان بسازند! آنها می خواسته اند مسلمانان را پیرو خشونت، و ضد تمدن نشان دهند! از باب نمونه توجه شما را به کتابی جلب می‌کنم که در سال 1924 (96 سال پیش) در فرانسه تدوین شد؛ تحت عنوان: «اسلام و روان‌شناسی مسلمانان : L’islam et la psychologie du musulman ». این کتاب توسط یک روشنفکر فرانسوی به نام ( Servier) ابتدا به زبان فرانسوی تألیف شد، سپس توسط «موس بلوندل» با عنوان: « Islam and the Psychology of the Musulman» به زبان انگلیسی ترجمه شد و در سطح گسترده ای در کشورهای اروپایی انتشار یافت. عجیب است که این کتاب مجدداً در سال 2014 در آمریکا تجدید چاپ شد! این کتاب در پی تحلیل شخصیت مسلمانان است اما با یک سوگیری عجیب و غریب! ظاهرا نویسنده از ابتدا شمشیر را از رو بسته، و تصمیم داشته با یک ، تفکر اسلامی و شخصیت مسلمانان را وارونه جلوه دهد! بگذریم، من در اینجا نمی‌خواهم محتوای آن کتاب را شرح دهم که خود نوعی ترویج خواهد بود؛ امّا توجه خوانندگان فرهیخته را به نکاتی از این کتاب جلب می‌کنم. 🔸سرویِر نگران رشد سیصد میلیونی جمعیت مسلمانان زمان خود بوده است. 🔹 نمی‌دانم چرا اینقدر او در تلاش بوده دیگران را مجاب کند که «اسلام هرگز عنصری از تمدن نبوده است بلکه برعکس، خاموش کننده نورها بوده است!» 🔸و اینکه چرا می‌خواهد با «دین مرگ» خواندن اسلام عزیز، افراد را از اسلام بهراساند؟! 🔹نویسنده در این کتاب در تلاش است جهان اروپا را از چیزی به نام «خطر نفوذ فرهنگ مسلمانان» بر حذر دارد. او (در آن سالها ) به خطر شکل‌گیری جنبش‌های اسلامی و به رسمیت نشناختن فرهنگ غربی توسط آن‌ها اشاره می‌کند. ❌ نویسنده مدعی است تمام پیشرفت‌های علمی در (قرن 8 تا 13 میلادی) حاصل کپی‌برداری‌ها از دیگر فرهنگ‌ها و یا حاصل تلاش افرادی است که صرفاً نام اسلام را با خود به همراه داشته‌اند! ⚡️⚡️او در هشدار به حاکمان علمی و سیاسی اروپا می‌نویسد: «اسلام دشمن ماست نه به‌خاطر اینکه یک دکترینِ دینی متفاوت از باورهای فلسفی ما دارد، بلکه به¬خاطر اینکه او سدّ راه همۀ پیشرفت‌ها و همۀ تحولات (ما) است! بنابراین ما باید با قوت از هر سیاستی که باعث قدرت گرفتن ملت‌هایی می‌شود که پایبند اسلام هستند، اجتناب کنیم! درعوض، باید از مللی حمایت کنیم (نام یکی از کشورهای منطقه را می‌برد) که تنها برداشتِ سایه‌وار از این دکترین دارند و تعصبی نسبت به ایمان خود ندارند و به‌لحاظ سیاسی زود به خواب می‌روند!» (سرویر، 1924: 262). به هر حال، تلاش امثال این اندیشه‌ورزان متعصب و مغرضِ غربی این بوده تا در افراد غیر مسلمان نسبت به اسلام و مسلمانان یکسری شده، منفی، (یا هر چیزی که شما اسم بگذارید) را ایجاد کنند؛ تا در لایه‌های پنهان روان افراد، هراس از اسلام جا بگیرد و آن‌قدر عمیق شود تا به یک باور تبدیل شود! امّا ظاهراً روند شکل دهی این روان‌بنه‌ها با مشکل مواجه شده است. آندره سرویر ها در مخیله شان هم نمی‌گنجید که جمعیت مسلمانان به بیش از یک میلیارد و نهصد میلیون نفر (WRP) برسد! امّا دریغ که حوادث تلخ؛ و تفسیرسازی های افراطی از این دین مبین، شرایطی را فراهم می‌سازد تا «اسلام هراسی سازان» در هر دوره، به سرعت به دنبال به نفع این روان‌بنه ها گشته؛ در پی اثبات خود باشند. امّا این خدای متعال جان‌هاست که: يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ : مى‌ خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند و حال آنكه خدا گر چه كافران را ناخوش افتد؛ نور خود را كامل خواهد گردانيد! 🌸🌸🌷☘️☘️🌷 eitaa.com/Mohyiee
هدایت شده از دکتر رفیعی‌هنر
💥همدلی، همدردی، هر دو؟ 🤔 👥 در مواجهه با درد و غم دیگران؛ شاید تصور کنیم بهتر است همدلی کنیم (درک احساس دیگری)، و نه همدردی(هم احساسی با دیگری). 👈 در حالی‌که درک احساس دیگری (همدلی شناختی و نه عاطفی) مهارتی است که در محیط مشاوره و روان‌درمانی مفید است. 🌺 اما در محیط‌های اجتماعی اتفاقاً یافته‌های روان‌شناختی نشان داده که همدردی (هم احساسی+ قضاوت درباره وضعیت عاطفی طرف مقابل) موثرتر است. 💐 یقول رسول الله (صلى الله علیه وآله): «المُؤمِنُ أَخو المُؤمِنِ کَالجَسدِ الواحدِ إنْ اشْتَکَى شَیئاً مِنْهُ وَجَدَ أَلَم ذَلِکَ فِی سَائِرِ البَدنِ» 💐 پیامبر اعظم (صلى الله علیه وآله) می‌فرماید: مؤمنين برادر همديگر و همچون اعضاى يك پيكرند؛ و هنگامى كه عضوى ناراحت و بيمار شود همه اعضا، آن ناراحتى را احساس مى كنند.(بحار الأنوار، ج 61، ص 148، ح25 ) @Mohyii
! ⭕️ نورمن فینکلشتاین (norman finkelstein)، پژوهشگر و استاد علوم سیاسی دانشگاه‌های آمریکا درباره حجاب می گوید: 🔹وقتی اروپایی‌ها به آمریکای شمالی آمدند، چیزی که درباره بومیان آمریکا گفتند این بود که آنها چقدر عقب مانده هستند، چون برهنه بودند در حالیکه زنان اروپایی سه لایه لباس میپوشند. (فینکلشتاین ادامه می‌دهد): حال (خودِ) ما برهنه راه می رویم و مسلمانان را عقب مانده می‌نامیم! منبع: ۱. کانال تلگرامی مدیا هاون به نقل از مشرق نیوز 2. https://www.reddit.com/r/tawheed/comments/jljc2l/professor_norman_finkelstein_about_the_hijab_and/ 🌺 قلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ (احزاب: ۵۹) 🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿 eitaa.com/Mohyiee
جریان شناسی روانشناسی اسلامی-رفیعی هنر.pdf
761.6K
✍️ ! 🔹کی؟ 🔸کجا؟ 🔹توسط چه کسانی؟ 🔸چگونه؟ 🔹رویکردها؟ 🔸الان در کجای تاریخ ایستاده‌ایم؟ 🔹بعد از این چه باید کرد؟ 🤗 پیشنهاد می‌دهم مطالعه مقاله علمی را از دست ندهید! ❗️حاصل چندین سال بررسی و مطالعه 📚مستند به صدها پژوهش داخلی و بین المللی 🌺🌺 eitaa.com/Mohyiee
✍️؟! 🌺 قالَ الصَّادِقُ علیه السلام‏ شَاوِرْ فِي أُمُورِكَ مِمَّا يَقْتَضِي الدِّينُ مَنْ فِيهِ خَمْسُ خِصَالٍ عَقْلٌ وَ عِلْمٌ وَ تَجْرِبَةٌ وَ نُصْحٌ وَ تَقْوَى وَ إِنْ لَمْ تَجِدْ فَاسْتَعْمِلِ الْخَمْسَةَ وَ اعْزِمْ وَ تَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى فَإِنَّ ذَلِكَ يُؤَدِّيكَ إِلَى الصَّوَابِ (مستدرك الوسائل، ج‏8، ص: 344) 🔹حکمت اِصرار منابع دین به مشاوره؛ اصرار بر مراجعه به یک آدم و درمیان گذاشتن اَسرار خود با دیگران نیست؛ بلکه (همان‌طور که از روایت بالا و دیگر آموزه‌های دینی نمایان است) اِصرار در بهره‌برداری از پنج اصل ، ، ، ، و است؛ هرجا که بیابید! در خود یا در دیگران! اما در دیگران به‌دلیل «انفصال» از مشکل، کاراییِ بهتری خواهد داشت؛ مشاور، نقش «عقلِ منفصل» را بازی می‌کند. این، یعنی ایجاد در میان مردم! 🔶 در فرهنگ مشاوره خردورزانه: 1️⃣ در فرایند مشاوره به‌دنبال زنده کردن امور پنجگانه فوق هستیم. 2️⃣توجه داریم که مشاور واقعی خرد، دانش، تجربه، شفقت، و مهارگری است؛ خواه متصل و خواه منفصل! 3️⃣در باب نیازمندی افراد به روان‌شناسی و مشاوره؛ طوری عمل نمیکنیم که خرد، دانش، تجربه، شفقت، و مهارگری را از افراد سلب کنیم و بعد بگوییم حالا نیاز به مشاوره دارید! این یعنی القای ! یعنی اینکه شما بیمارید و دائم نیازمند به یک روان‌شناس! و این، یعنی به تعطیلی کشاندن خردورزی مردم! چیزی که فرهنگ اسلامی هیچگاه موافق آن نبوده است! 🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿 eitaa.com/Mohy
✍️ ؟ 🔸معناشناسی ، موضوعی است که نیازمند پژوهش مستقل بوده و البته که باید اهل آن در این باب سخن بگویند. 🔹اما از یک موضوع کرامت عرفا را باید از دو منظر ابجکتیو و سابجکتیو مورد توجه قرار داد. 🔸شاید بتوان گفت بخشی از آنچه به عنوان "کرامت" به عرفا منتسب شده، و مایه بحث و جدلها گردیده در واقع و ذهنی (سابجکتیو) و نه عینی( آبجکتیو)" افراد است که تحت فرآیندهای روانشناختی چون محبت شدید به طرف مقابل، بیش اندیشی در معنایابی رفتارهای طرف مقابل، معنادهیِ مضاعف و متفاوت به کنشهای طرف مقابل، و مواردی از این دست ایجاد میشود. 🔹این دریافتهای سابجکتیو برای خود فرد میتواند واقعیت باشد، و احتمالا برای شنوندگان متوهمانه قلمداد شود، هرچند ممکن است، برخی افراد در گام بعدی، به صورت غیرمستقیم و با کنار هم نهادن پیش فرضها، اطلاعات پیشین، و استدلالها به آن، باورمند شوند. 🔸اینکه مثلا غسل دهنده محترمی نقل کرده که در حین غسل بدن یک ، لحظه ای نگاه مهربانانه او را دریافت کرده، و آن را کرامتی بنامد که مشتاقانه منتظر دریافت آن بوده، شاید از این دست موارد باشد. 🔹در رویداد مذکور بعید است منظور نقل کننده، بازگشت علائم حیاتی فرد آنگونه که ما میفهمیم باشد یعنی یک امر عینی فیزیولوژیک که آن وقت لوازمی بر آن مترتب خواهد بود، پس لابدا باید به برداشت سابجکتیوِ فردیِ بیننده رو آورد. آن وقت نمیتوانیم در پی انتشار امر سابجکتیو و اصرار در پذیرش عینی و مستقیم آن توسط دیگران باشیم. 🔸به نظر من، نقل و انتشار این نوع امور سابجکتیو نه برای ناقلان آن و نه برای منقول عنه نه است و نه ! (بازهم تاکید می‌کنم جنبه سابجکتیو، ذهنی، و شخصی آن، و نه جنبه عینی، همه بین، و غیر واحدبین کرامت که به دلایل عقلی، قابل انکار نیست) 🔹در سیره علمی حضرت آیت الله ( اعلی الله مقامه) آن مقدار که ما دیده بودیم و شناخته بودیم برای اثبات یک مدعا (در امور بین فردی) به شدت از استناد به امور ذهنیِ فردی اجتناب ورزیده، به جد معتقد به اثبات مستدل، عقلی و عینی موضوعات بودند، هرچند (آن مقدار که من دریافت کرده بودم) از روح سخنانشان و سیره رفتارشان همواره این معنا برمی‌خاست که را نشاید! 🌺 به هر حال گو اینکه از سبک زندگی عارفان و سالکان برداشت می شود حتی در خود هم همواره تابع این موضوع بوده اند که: عارفان که جام حق نوشیده‌اند رازها دانسته و پوشیده‌اند هر که را اسرار کار آموختند مهر کردند و دهانش دوختند( مولوی) eitaa.com/Mohyiee
✍️ ؟ اسلام با «منشِ» افراد سروکار دارد تا «شخصیت» آن‌ها. (پدر روان‌شناسی شخصیت) در کتاب معروف خود؛ «شخصیت: یک تفسیر روان‌شناختی» به نکته جالبی اشاره می‌کند: او می‌نویسد: is personality evaluated, and is character devaluated. «منش، ارزیابی شده است و شخصیت، ارزش‌زدایی شده است» منظور آلپورت این است که وقتی می‌خواهیم به بحث شخصیت داشته باشیم، بهتر است از تعبیر «منش: Character» استفاده کنیم؛ اما وقتی بدون نگاه قضاوتی و ارزیابانه به این موضوع نگاه می‌کنیم؛ تعبیر «شخصیت: personality » مناسب‌تر است. 🔸 جالب است که امروزه ؛ که به تصریح خودشان نگاه قضاوتی به روان‌شناسی دارند به جای توانمندی‌های شخصیت از (Character Strength) سخن می‌گویند. 🔹اگر قرار باشد مباحث شخصیت از نگاه اسلامی را مورد توجه قرار دهیم؛ این‌را احتمالاً باید بپذیریم که اساساً اسلام یک نگاه قضاوتی به شخصیت انسان‌ها دارد. 🔻 نگاه به انسان یک نگاه دوگانه است. قرآن هم ویژگی‌های مثبت (مومن، محسن، صابر، متقی، کاظم، عافی، و مانند آن) برای انسان بر می‌شمرد و هم ویژگی‌های منفی (هلوع، منوع، عجول، منافق، کافر، مشرک، و مانند آن). 🔺در نیز انسان‌ها درجه‌بندی شده‌اند و در قالب مفاهیمی چون «خُلّه»، «مَکرمه»، «خصله»، و «درجه» ویژگی‌های مثبت و منفی به آن‌ها نسبت داده شده است. اینکه می‌گویم منفی یا مثبت یعنی یک نگاه قضاوتی و ارزیابانه. 🔹اسلام همواره از انسان‌ها می‌خواهد که شخصیت خود را به سمت ویژگی‌های مثبت سوق دهند و از ویژگی‌های منفی دور سازند؛ پس این یک نگاه و تجویزی است و نه یک نگاه صرفاً بدون قضاوت. 🔹این‌که شخصیتِ(خنثی و بدون قضاوت) انسان چیست، شاید خیلی مورد توجه آموزه‌ها قرار نگرفته باشد یا آموزه‌های زیادی در این‌باره نداشته باشیم که آن وقت بخواهیم خودمان را به زحمت بیندازیم تا بلکه یک مفهوم نزدیک به شخصیت در روان‌شناسی را در اسلام بیابیم: مفاهیمی چون شاکله، ذات، امرء، و مانند آن! شخصیت هرچه که باشد؛ اسلام می‌خواهد آن را در قالب «منش» ببیند و تفسیر کند، و تجویز کند. آن وقت تا بخواهی الی‌ماشاءالله آیه، روایت و مطلب در این زمینه می‌توانی بیابی! ♦️حال اگر قصد پژوهش در آموزه‌های اسلام را داریم به نظر می‌رسد مفهوم «منش» را بیش از مفهوم «شخصیت» باید مبنای کار قرار دهیم؛ این شاید یافته‌های بهتری را در اختیار جویندگان روان‌شناسی اسلامی قرار دهد. 🌺 شاید بعدها از سازه دیگری به نام نیز صحبت به میان بیاورم. eitaa.com/Mohyiee
مُحیی: زندگی‌بخش
✍️ #منش_یا_شخصیت؟ اسلام با «منشِ» افراد سروکار دارد تا «شخصیت» آن‌ها. #گُردون_آلپورت (پدر روان‌شناس
❇️ در مطالعاتی که راجع داشتم؛ به مقاله مرحوم دکتر ؛ از روان‌شناسان پیشگام در ایران، تحت عنوان «خوی از نظر روان‌شناسی» برخوردم. «خوی» ترجمه واژه «Character» است؛ یعنی همان «منش». 🔸 ایشان در این مقاله که سال 1339 شمسی(1960 م.) نوشته‌اند به دیدگاه‌های ، ، ، درباره ماهیت منش اشاره کرده، و بعد به مقایسه ایده آنان با روان‌شناسی جدید پرداخته است از نگاه ، منش، پایدار شخصیت ماست. ⚡️⚡️صناعی می‌نویسد: « سال گذشته وقتی در سفر آمریکا گردون آلپورت را ملاقات کردم و با او در این باب صحبت کردم دیدم هنوز در این عقیده راسخ است و معتقد است که نباید «کاراکتر: منش» این‌گونه در علم روان‌شناسی به‌کار رود و کلمه «پرسونالیتی: شخصیت» به خوبی می‌تواند جانشین آن گردد. اما نگارنده برخلاف آلپورت معتقد است کلمه «کاراکتر» می‌تواند در بحث روان‌شناسی و تربیتی به کار رود». ♦️شاید اصرار دکتر صناعی، به‌خاطر آن برداشتی است که حکمای سابق اسلامی در باب شخصیت داشته‌اند. بله ایشان درست می‌گفته‌اند؛ در آثار حکمای اسلامی؛ به موضوع توجه می‌شده است و نه . eitaa.com/Mohyiee
💥 🔺ردیف بالا: هیجانات اصلی 🔸از راست به چپ: عادی، شگفتی، غم، شادی، نفرت، ترس، خشم 🔻ردیف پایین: هیجانات مرکب 🔸از راست به چپ: حسد، شرم، غرور، حقارت، افسردگی، عشق، اضطراب 💛❤️رنگهای گرم: مناطق درگیر 🖤💙رنگهای سرد: مناطق غیردرگیر eitaa.com/Mohyiee
رابرت هوک، فیزیک‌دان بریتانیایی قرن 17 میلادی : تغییر طول یک ماده اِلاستیسیته (مواد کشسانی) با بار وارد بر آن رابطه خطی دارد. قانون هوک می‌تواند پیش‌بینی کند که در اثر یک نیروی مشخص ( Force) چقدر فنر کشیده (یا فشرده) خواهد شد. البته این کشش یا فشار تا حد مشخصی خاصیت کشسانی فنر را حفظ می‌کند. بعد از آن از حالت خارج شده به حالت تبدیل شده و بعد منجر به ماده خواهد شد (stress_strain_graph). آدمی هم در یک شبیه‌سازی مهندسی، بسان فنری تصور شده که تا حدی توان تحمل (فشار یا کشش) بار روانی را دارد. این بار روانی همان استرس است. ❇️ چهار : 1️⃣ تغییرات در زندگی (کوچک یا بزرگ؛ مثبت یا منفی) 2️⃣ تعارض در انتخابها (بین بد و خوب، بد و بدتر، خوب و خوب‌تر) 3️⃣ انتظارات اطرافیان و جامعه از فرد 4️⃣ ناکام شدن‌ها ✅ در مطالعات محدودی در زمینه مفهوم شناسی استرس مشاهده می‌شود. پژوهشگران می‌توانند با تشکیل (مانند ضنک، توتّر، جَهد، تعب، وجل، و قلق) به مدل‌هایی در این زمینه دست یابند. eitaa.com/Mohyiee