eitaa logo
کانال "منتظران ظهور"
174 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
3.3هزار ویدیو
88 فایل
کانال منتظران ظهوردر حوزه مهدویت ،سیاسی و اقتصادی فعالیت دارد.🇮🇷 https://eitaa.com/Montazernezohoor_1313 🔴جهت ارتباط با ادمینها⌨️ @musvij @mozammelll @hijabactor  کاربر یا مهدی✨
مشاهده در ایتا
دانلود
دعای وضو اگر حفظ نیستید میتوانید به معانی آن دعا اکتفا کرد
#-وضو هنگام وضو ی دعا هست ک معنی فارسیش میشه موقع شستن صورت (خدایا صورت مرا در روزی ک همه ی صورتها در آن سیاه است سفید گردان) هنگام ریختن آب روی دست راست (خدایا اعمال مرا در قیامت با دست راستم بهم بده) و دست چپ برعکس میگیم هنگام مسح خدایا در قیامت از اصحاب یمین باشم هنگام مسح پا خدایا در روز قیامت پایم را محکم بدار و نلرزان
استنشاق و مزه مزه در وضو باعث آمرزش و غلبه بر شیطان است
و تنها راه از بین بردن نوعی کرم در مغز مولکول آب است ، برای همین استنشاق آب در وضو دارای برکات است
#-وضو هنگام وضو ابتدا باید با قصد قربت یا همون نیت مانعی روی پوست و ناخن(لاک رنگ جرم خودکار) نباشه آب وضو مطلق باشد. آب وضو پاک باشد. مباح باشد (غصبی نباشد). شرایطی که به ظرف وضو برمی‌گردد: الف) مباح باشد الف) ترتیب را در شستن و مسح کردن‌ها رعایت کند ب) کارهای وضو را پشت سر هم انجام دهد (موالات). ج) کارهای وضو را خودش در حال اختیار انجام دهد (مباشرت).
#-وضو از مادر خواجه عبدالله انصاری سوال کردند شما چکارهایی انجام دادین ک پسرتون ب این منزلت رسید و شد خواجه عبدالله انصاری ایشون در جواب گفتن انتظار من از عبدالله بیشتر از این ک الان هست بود چون از لحظه ی بارداری تا پایان شیردهی بدون وضو نبودم...
#-وضو  اسمش علی بود .جانباز شیمیایی 8 سال دفاع مقدس . دیروز مراسم سومین روز شهادت او را برگزار کردند.26 سال قبل من و علی در مدرسه ابتدایی علوی درس می خواندیم. شیطان بودیم و شلوغ . گاهی اوقات برای در آوردن لج ناظم مدرسه موقع نماز  بدون مسح پا وضو می گرفتیم. سه سال قبل که  دانش آموختگان سال های قبل  دورهم جمع شده بودند، علی باز هم بدون مسح پا وضو گرفت . پاهای سردار شهید آذری قبل از خودش وارد بهشت شده بودند با تشکر از وحید حاج سعیدی
# -وضو امام علی(علیه السلام ) مؤمــن بی وضو نخــــوابـــــــد پس اگر آبــ نیابد با خاک تیمم کند زیرا در خوابــ روح مؤمـــن به سوی خداوند به بالا برده می‌شود.
دوستان حالا من ( خادم گروه وهمه شماخوبان)میخوام بگم چیشد که تصمیم بگرفتن وضو بصورت دائم گرفتم رفتم خونه یکی از دوستانم که معنویت ویژه ای داشت! ایشون جریانی رو برایم تعریف کرد که مرا از خواب (بدون وضو راه رفتن حتی یک قدم ) بیدار کرد ایشون ازمن پرسید محمد شماهمیشه باوضویی؟ ومن گفتم نه همیشه 😔 سپس ایشون داستانی رو برایم تعریف کرد که مرا بفکر فرو برد👇👇👇 ایشون گفت بیکی از بزرگان گفتند چی در این دنیاشمارو خیلی ازار میده؟ ان عالم عارف گفت همینکه نیمه شب برای نمازشب بیدارمیشم و باید تا جایی که شیراب هست دارم بدون وضو میروم این مرا خیلی ازار میدهد
خدایا به امام باقر علیه السلام توفیق همیشه باوضو بودن رو بما اعضای فعال گروه عنایت بفرما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از .سادات
از سوال: هدف از خلقت انسان اینست که خلیفة‌الله بسازد: «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» قسمت 1 به همین جهت بنده باید خودسازی کند چه راه هایی برای خودسازی پیشنهاد می کنید؟ بسم الله الرحمن الرحیم شروع می کنیم گفتگوی شبانه را با ذکر صلوات بر گل روی پیامبر حضرت محمد مصطفی (ص) لطفا" نظرات خود را بفرمائید چه کنیم که خودسازی کنیم، این کار مشکل و به قول پیامبر اکرم(ص) جهاد اکبر است، و بنا شد در این جلسه با رجوع به آیات سورۀ معارج مقداری با هم صحبت می کنیم. اگر بخواهد خلیفه بسازد، باید این انسان با اختیار خودش درخت رذالت را از دل بکند و درخت فضیلت به جای آن بکارد به مرور زمان این شجرۀ طیبه قرآن را میوه دار و باردار کند و از میوۀ آن هم خود استفاده کند و هم دیگران. قرآن در سورۀ «سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ» [۲]، در وسط سوره دستورالعملی برای خودسازی داده است. این دستورالعمل آسان است و اگر انسان بخواهد، خوب می‌تواند عمل کند و قرآن وعده داده است که اگر به این دستورالعمل عمل کند، خدا در خودسازی به او کمک می‌کند. به عبارت دیگر، خدا معلم اخلاق او می‌شود، تا خدا معلم اخلاق ما نشود، نمی‌توانیم به جایی برسیم: «وَ لَوْ لاَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ مَا زَکَا مِنْکُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَداً وَ لٰکِنَّ اللَّهَ يُزَکِّي مَنْ يَشَاءُ» _نور _ ۲۱ یکی از دوستان اگه ممکنه معنی آیات را برای فهم بهتر ارسال کند تا مشارکتی هم شده باشه در ضمن حیاء و خجالت در گفتگوی دینی مردود است ، پس بدون خجالت هر چه به نظر مبارکتان می رسد درباره موضوع گفتگو اعلام بفرمائید🌺🌺 اگر فضل و رحمت خدا نباشد، هیچکس نمی‌تواند مهذّب شود و هیچکس نمی‌تواند درخت رذالت را از دل بکند. باید خدا معلم اخلاق ما شود تا بتوانیم این کار سخت را و این راه مشکل را که از مو باریک‌تر و از شمشیر برنده‌تر و از آتش سوزنده‌تر است، بپیماییم
هدایت شده از .سادات
از سوال: هدف از خلقت انسان اینست که خلیفة‌الله بسازد: «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» قسمت 1 به همین جهت بنده باید خودسازی کند چه راه هایی برای خودسازی پیشنهاد می کنید؟ این دستورالعملی که در سورۀ معارج آمده، دستورالعمل آسانی است و پروردگار عالم را معلم اخلاق می‌کند و خدا به ما کمک می‌کند و ما با ارادۀ خود درخت رذالت را از دل می‌کنیم. قرآن در سوره معارج می‌فرماید: همه انسان‌ها هلوع هستند: «إِنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعاً، إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً، وَ إِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعاً» [۴]؛ همۀ انسان‌ها صفات رذیله دارند و وقتی صفات رذیله گل کند، خودش را گم می‌کند. یک آدم بی‌ادب و رذلی می‌شود. المعارج ۱۹_۲۱ بعد قرآن می‌فرماید: آیا می‌خواهی هلوع نباشی!؟ یعنی می‌خواهی کاری کنی که درخت رذالت را از دل بکنی و آدم بی‌ادبی نباشی!؟ باید اهمیت به نماز بدهی. قرآن در این سورۀ مبارکه، پنج دستوالعمل به ما داده است. اول آنها نماز است و در این دستورالعمل این نماز در اول و آخر تکرار شده است: «الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلاَتِهِمْ دَائِمُونَ» [۵] و در آخر کار دوباره می‌فرماید: «وَ الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلاَتِهِمْ يُحَافِظُونَ» [۶]؛ اگر جداً اهمیت به نماز دادی، مخصوصاً نمازهای واجب و نوافل مثل نماز شب، جداً محافظت از نماز کردی و در وقت نماز همه چیز تعطیل شد به جز نماز، و مثل اینکه درّ گران‌بهایی داری، چطور آن را حفظ می‌کنی؟ اگر همینطور محافظ نماز باشی، خدا کمکت می‌کند. المعارج _ ۲۳ و ۳۴ در آیۀ دیگر می‌فرماید: نماز کمک می‌کند: «إِنَّ الصَّلاَةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ» [۷] و در آیۀ دیگر می‌فرماید: «وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاَةِ» [۸]؛ از دو چیز در خودسازی کمک بگیر. یکی صبر و استقامت و یکی هم نماز. از نماز می‌توانیم کمک بگیریم که خود نماز به ما کمک کند.
هدایت شده از .سادات
از سوال: هدف از خلقت انسان اینست که خلیفة‌الله بسازد: «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» قسمت 1 به همین جهت بنده باید خودسازی کند چه راه هایی برای خودسازی پیشنهاد می کنید؟ در جایی از قرآن نداریم که نماز بخوان، بلکه بیش از دویست جا در قرآن می‌فرماید: اقامۀ نماز بکن و نماز را زنده بدار و معنای اینکه نماز در میان مردم زنده باشد، اینست که در اول وقت همه چیز تعطیل باشد به جز نماز. همه جا خالی باشد، به جز مسجدها و هیچ چیز و هیچ کس نباشد به جز نماز. صلاة مداوم و محافظ که در جاهای دیگر می‌فرماید: اقامۀ نماز. اگر جداً نماز در میان مردم اینطور شد، قطعاً آن نماز کمک می‌کند. قطعاً این می‌تواند با کمک گرفتن از نماز خدا را معلم اخلاق خود کند و می‌تواند به واسطۀ نماز درخت رذالت را از دل بکند. آنگاه کار مشکل، آسان می‌شود‌. امّا نماز، همینطور که قرآن می‌فرماید: اقامۀ نماز. گفتم در قرآن جایی نداریم که بگوید نماز بخوان، اما در اول قرآن با دویست جا به بالا، می‌فرماید: اقامۀ نماز داشته باش و اقامۀ نماز همین است. اگر جداً ما در اول وقت همه چیزمان تعطیل بود به جز نماز، همه چیزمان تعطیل بود به جز مسجدها، نماز اول وقت با جماعت و با تعقیب و کم کم برسد به آنجا که با حضور قلب باشد. از وقتی که می‌گوید الله اکبر تا وقتی که می‌گوید السلام علیکم و رحمة الله و برکاته، هیچ کس در نظر او نباشد به جز خدا و هیچ چیزی در نظر او نباشد، به جز خدا؛ بعد هم تعقیبات و مخصوصاً مثل تسبیح حضرت زهرا «سلام‌الله‌علیها» و توسل به امام حسین(ع) و بالاخره یک نماز خدا پسند، یک نماز امام زمان پسند؛ آنگاه از این نماز خیلی کارها می‌آید.
هدایت شده از .سادات
د با کمک گرفتن از نماز خدا را معلم اخلاق خود کند و می‌تواند به واسطۀ نماز درخت رذالت را از دل بکند. آنگاه کار مشکل، آسان می‌شود‌. امّا نماز، همینطور که قرآن می‌فرماید: اقامۀ نماز. گفتم در قرآن جایی نداریم که بگوید نماز بخوان، اما در اول قرآن با دویست جا به بالا، می‌فرماید: اقامۀ نماز داشته باش و اقامۀ نماز همین است. اگر جداً ما در اول وقت همه چیزمان تعطیل بود به جز نماز، همه چیزمان تعطیل بود به جز مسجدها، نماز اول وقت با جماعت و با تعقیب و کم کم برسد به آنجا که با حضور قلب باشد. از وقتی که می‌گوید الله اکبر تا وقتی که می‌گوید السلام علیکم و رحمة الله و برکاته، هیچ کس در نظر او نباشد به جز خدا و هیچ چیزی در نظر او نباشد، به جز خدا؛ بعد هم تعقیبات و مخصوصاً مثل تسبیح حضرت زهرا «سلام‌الله‌علیها» و توسل به امام حسین(ع) و بالاخره یک نماز خدا پسند، یک نماز امام زمان پسند؛ آنگاه از این نماز خیلی کارها می‌آید.
هدایت شده از .سادات
شوق دیدار خدا امام و یار: از سوال: هدف از خلقت انسان اینست که خلیفة‌الله بسازد: «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» قسمت 1 به همین جهت بنده باید خودسازی کند چه راه هایی برای خودسازی پیشنهاد می کنید؟ بسم الله الرحمن الرحیم شروع می کنیم گفتگوی شبانه را با ذکر صلوات بر گل روی پیامبر حضرت محمد مصطفی (ص) لطفا" نظرات خود را بفرمائید چه کنیم که خودسازی کنیم، این کار مشکل و به قول پیامبر اکرم(ص) جهاد اکبر است، و بنا شد در این جلسه با رجوع به آیات سورۀ معارج مقداری با هم صحبت می کنیم. اگر بخواهد خلیفه بسازد، باید این انسان با اختیار خودش درخت رذالت را از دل بکند و درخت فضیلت به جای آن بکارد به مرور زمان این شجرۀ طیبه قرآن را میوه دار و باردار کند و از میوۀ آن هم خود استفاده کند و هم دیگران. قرآن در سورۀ «سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ» [۲]، در وسط سوره دستورالعملی برای خودسازی داده است. این دستورالعمل آسان است و اگر انسان بخواهد، خوب می‌تواند عمل کند و قرآن وعده داده است که اگر به این دستورالعمل عمل کند، خدا در خودسازی به او کمک می‌کند. به عبارت دیگر، خدا معلم اخلاق او می‌شود، تا خدا معلم اخلاق ما نشود، نمی‌توانیم به جایی برسیم: «وَ لَوْ لاَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ مَا زَکَا مِنْکُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَداً وَ لٰکِنَّ اللَّهَ يُزَکِّي مَنْ يَشَاءُ» _نور _ ۲۱ یکی از دوستان اگه ممکنه معنی آیات را برای فهم بهتر ارسال کند تا مشارکتی هم شده باشه در ضمن حیاء و خجالت در گفتگوی دینی مردود است ، پس بدون خجالت هر چه به نظر مبارکتان می رسد درباره موضوع گفتگو اعلام بفرمائید🌺🌺 اگر فضل و رحمت خدا نباشد، هیچکس نمی‌تواند مهذّب شود و هیچکس نمی‌تواند درخت رذالت را از دل بکند. باید خدا معلم اخلاق ما شود تا بتوانیم این کار سخت را و این راه مشکل را که از مو باریک‌تر و از شمشیر برنده‌تر و از آتش سوزنده‌تر است، بپیماییم از سوال: هدف از خلقت انسان اینست که خلیفة‌الله بسازد: «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» قسمت 1 به همین جهت بنده باید خودسازی کند چه راه هایی برای خودسازی پیشنهاد می کنید؟ این دستورالعملی که در سورۀ معارج آمده، دستورالعمل آسانی است و پروردگار عالم را معلم اخلاق می‌کند و خدا به ما کمک می‌کند و ما با ارادۀ خود درخت رذالت را از دل می‌کنیم. قرآن در سوره معارج می‌فرماید: همه انسان‌ها هلوع هستند: «إِنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعاً، إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً، وَ إِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعاً» [۴]؛ همۀ انسان‌ها صفات رذیله دارند و وقتی صفات رذیله گل کند، خودش را گم می‌کند. یک آدم بی‌ادب و رذلی می‌شود. المعارج ۱۹_۲۱ بعد قرآن می‌فرماید: آیا می‌خواهی هلوع نباشی!؟ یعنی می‌خواهی کاری کنی که درخت رذالت را از دل بکنی و آدم بی‌ادبی نباشی!؟ باید اهمیت به نماز بدهی. قرآن در این سورۀ مبارکه، پنج دستوالعمل به ما داده است. اول آنها نماز است و در این دستورالعمل این نماز در اول و آخر تکرار شده است: «الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلاَتِهِمْ دَائِمُونَ» [۵] و در آخر کار دوباره می‌فرماید: «وَ الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلاَتِهِمْ يُحَافِظُونَ» [۶]؛ اگر جداً اهمیت به نماز دادی، مخصوصاً نمازهای واجب و نوافل مثل نماز شب، جداً محافظت از نماز کردی و در وقت نماز همه چیز تعطیل شد به جز نماز، و مثل اینکه درّ گران‌بهایی داری، چطور آن را حفظ می‌کنی؟ اگر همینطور محافظ نماز باشی، خدا کمکت می‌کند. المعارج _ ۲۳ و ۳۴ در آیۀ دیگر می‌فرماید: نماز کمک می‌کند: «إِنَّ الصَّلاَةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ» [۷] و در آیۀ دیگر می‌فرماید: «وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاَةِ» [۸]؛ از دو چیز در خودسازی کمک بگیر. یکی صبر و استقامت و یکی هم نماز. از نماز می‌توانیم کمک بگیریم که خود نماز به ما کمک کند. از سوال: هدف از خلقت انسان اینست که خلیفة‌الله بسازد: «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» قسمت 1 به همین جهت بنده باید خودسازی کند چه راه هایی برای خودسازی پیشنهاد می کنید؟ در جایی از قرآن نداریم که نماز بخوان، بلکه بیش از دویست جا در قرآن می‌فرماید: اقامۀ نماز بکن و نماز را زنده بدار و معنای اینکه نماز در میان مردم زنده باشد، اینست که در اول وقت همه چیز تعطیل باشد به جز نماز. همه جا خالی باشد، به جز مسجدها و هیچ چیز و هیچ کس نباشد به جز نماز. صلاة مداوم و محافظ که در جاهای دیگر می‌فرماید: اقامۀ نماز. اگر جداً نماز در میان مردم اینطور شد، قطعاً آن نماز کمک می‌کند. قطعاً این می‌توان
هدایت شده از .سادات
از سوال: هدف از خلقت انسان اینست که خلیفة‌الله بسازد: «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» قسمت 2 به همین جهت بنده باید خودسازی کند چه راه هایی برای خودسازی پیشنهاد می کنید؟ بسم الله الرحمن الرحیم یا علی ابن الحسین یا امام سجاد (علبه السلام) مددکارمان باش دیشب صحبت شد برای اینکه لایق این فرموده خداوند باشیم که بهترین خلقت او هستیم باید در طریق خودسازی قدم برداریم ، و سرآمد و محور و پایه این راه اقامه نماز است . و گفتیم کیفیت نماز باید چگونه باشد امشب گفتگو را در همین موضوع پیش می بریم پیشاپیش از اساتید اخلاق آیت الله نوری همدانی و آیت الله مظاهری سپاسگزارم که اجازه شاگردی و استفاده از علمشان را به ما دادند ، هر ثوابی از ابن گفتگو ان شاء الله ذخیره ای هم باشد برای آن اساتید بزرگوار این غبار و آلودگی در شهرهای ما خیلی بالاست و در اثر خشکسالی است؛ و در سورۀ نوح می‌فرماید: حضرت نوح به امتش می‌گفت: ای امت من خدایی شوید: «يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْکُمْ مِدْرَاراً» تجربه کنیم و ببینیم که جداً قرآن درست می‌گوید یا نه و آنچه قرآن می‌گوید واقع می‌شود یا نه. عدم بندگی و یا ضعف در بندگی دلیلی واضح بر سختی زندگی و معیشت بندگان است نماز ، نماز ، نماز ...
هدایت شده از .سادات
از سوال: هدف از خلقت انسان اینست که خلیفة‌الله بسازد: «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» قسمت 2 به همین جهت بنده باید خودسازی کند چه راه هایی برای خودسازی پیشنهاد می کنید؟ یکی گفته بود مجرد بودم و کار هم نداشتم و از نظر دنیا هم فقیر بودم، رفتم نزد آقای نخودکی. این مرحوم نخودکی عجیب بوده است و در زمان پهلوی هم بوده است. برای اینکه در محیط گناه نباشد، در دهی به نام نخودک در مشهد رفت و در آنجا زندگی می‌کرد. این آقا خیلی چیزها داشته در اثر نماز و رابطه با خدا و حتی یکی از شاگردان بالای ایشان به من می‌گفتند: علاوه بر اینکه طی الارض داشت، طی اللسان هم داشت. لذا عصر به عصر از چهار فرسخ با طی الارض به حرم مطهر می‌آمد و تا می‌آمد، نصف قرآن را می‌خواند. بعد کارهایش را در حرم مطهر می‌کرد تا یک ساعت یا دو ساعت بعد از شب با طی الارض به خانه می‌رفت و در راه برگشت نصف دیگر قرآن را می‌خواند. هم به حرم آمده بود و هم نماز خوانده بود و هم تعقیب و زیارت و یک ختم قرآن هم خوانده بود. کسانی که ایشان را دیدند، می‌گویند که عجیب بوده است، البته در اثر عبادت و نماز و در اثر دستورالعملی که ان شاءالله در آینده نزدیک درباره‌اش صحبت می‌کنیم، انسان به جاهای بالایی می‌رسد؛ می‌شود سلمان شد، در محیط آلوده هم می‌شود ابوذر شد. همینطور که سلمان و ابوذر در محیط آلوده، اینطور شدند، به ما می‌گویند که می‌شود. اصلاً نمی‌توانم و نمی‌شود در قاموس انسان راه ندارد. اگر بخواهد می‌شود و می‌تواند. اما نخواسته‌ایم، لذا حتی به اینجا رسیده که اهمیت به نماز نمی‌دهیم. کدام یک از شما می‌توانید بگویید من کسی هستم که دو رکعت نماز با حضور قلب خواندم؟ از وقتی که گفتم الله اکبر تا وقتی که گفتم السلام علیکم و رحمة الله و برکاته، هیچ چیز و هیچ کس در خاطرم نبود به جز خدا و در نماز بودم. آقای نخودکی اینگونه نمازها را می‌خواند و به اینجا می‌رسد. این آقا گفته بود من مجرد بودم و زن می‌خواستم اما نمی‌توانستم و دلم خانه و زندگی می‌خواست، ولی نمی‌توانستم و بیکار بودم و کار می‌خواستم، اما نمی‌توانستم. رفتم پیش آقای نخودکی و گفتم آقا مجرد هستم، فرمود نماز اول وقت. گفتم بیکارم، ایشان گفت نماز اول وقت. گفتم خانه و کاشانه ندارم، گفت نماز اول وقت. این آقا گفت سه سال طول نکشید که کار و بارم خوب شد و کار مقدس و زن صالحه پیدا کردم. قرآن می‌گوید: این می‌شود و روایات هم می‌گویند: این می‌شود. در روایات می‌خوانیم اگر کسی دو رکعت نماز بخواند، یک دعای مستجاب دارد. خدا که بخیل نیست، پس چرا نمی‌دهد؟ زیرا نماز اول وقت نداریم و اینطور است.
هدایت شده از .سادات
از سوال: هدف از خلقت انسان اینست که خلیفة‌الله بسازد: «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» قسمت 2 به همین جهت بنده باید خودسازی کند چه راه هایی برای خودسازی پیشنهاد می کنید؟ نکته : حواسمون باشد با چند روز و چند هفته نماز اول وقت خواندن (که کیفیت آن هم بماند) توقع معجزه نداشته باشیم باید صبور بود و ادامه داد تا روزی که خداوند صلاح بداند . یک شخصی همین روایت را خوانده بود که اگر کسی دو رکعت نماز بخواند و بعد حاجت بخواهد، خداوند حاجتش را عنایت می‌کند. این شخص از علما بوده و مسجد هم داشته است. رفته در مسجد خودش در قبل از ظهر و در مسجد را بسته که هیچکس نباشد و حضور قلب هم پیدا کند. در نماز به یادش آمده که این مسجد گلدسته نداشته است. بنا کرد گلدسته بسازد و گفت بنایش فلان آقا و عمله فلان آقا باشد و بالاخره پولش از کجا باشد و گلدسته ساخته شد و گفت السلام علیکم و رحمة الله و برکاته. دو رکعت نماز را خواند و دست‌هایش را بالا کرد که بگوید خدایا حاجتم را بده. آنگاه عقلش گفت یا خدا به یادش آورد که آن روایتی که خواندی این بود که اگر کسی دو رکعت نماز بخواند، یک حاجت مستجاب دارد، اما نداریم که هرکس گلدسته بسازد. تو نماز خواندی یا گلدسته ساختی!؟ پس گلدسته نسازیم، بلکه نماز بخوانیم. این نماز شب کارها می‌کند. این نماز شب، مرحوم محقق همدانی تحویل جامعه می‌دهد. این نماز شب، نه تنها حاجت می‌دهد، بلکه انسان می‌تواند به واسطه آن نماز شب درخت رذالت را از دل بکند و حسود و متکبر و خودخواه نباشد و دنیاطلب نباشد. انسان می‌تواند به واسطه نماز نه تنها درخت رذالت را بکند، بلکه درخت فضیلت غرس کند. البته خدا می‌دهد ...اما واسطه نماز است. به نماز خیلی باید اهمیت دهید. افضل همه چیز نماز است. از امام صادق(ع) پرسیدند: افضل همه چیز، چیست؟ امام صادق(ع) فرمودند: من بعد از معرفت چیزی سراغ ندارم به جز نماز. بعد آیات اول سورۀ بقره را خواندند: «ذٰلِکَ الْکِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ، الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ» امام صادق(ع) فرمودند: اول همه چیز توحید و بعد نماز است. و اما اینکه نماز را اقامه کند. خوشا به حال کسانی که به راستی مقیّد به نمازند. به تجربه اثبات شده که هم دنیا را دارند و هم آخرت را و به تجربه اثبات شده که یک زندگی منهای غم و غصه و دلهره و نگرانی، خدا به او عنایت می‌کند. خدا وعده داده است. پیامبر اکرم (ص) : خدایا! مرا یک آن به خودم وامگذار. برای اینکه گفتگو از حوصله شما عزیزان خارج نشود همین جا گفتگو را پایان می دهم و الباقی مبحث را به فردا موکول می کنم ، ان شاء الله مفید فایده بوده باشد. خداوندا قسمت می دهیم به پاکترین بندگانت که ما را از نماز گزاران واقعی ات قرار بدهی و عاقبتمان را ختم به خیر بفرمایی ، آمین یا رب العالمین
هدایت شده از .سادات
از سوال: هدف از خلقت انسان اینست که خلیفة‌الله بسازد: «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» قسمت 3 به همین جهت بنده باید خودسازی کند چه راه هایی برای خودسازی پیشنهاد می کنید؟ به تجربه اثبات شده که هم دنیا را دارند و هم آخرت را و به تجربه اثبات شده که یک زندگی منهای غم و غصه و دلهره و نگرانی، خدا به او عنایت می‌کند. خدا وعده داده است. در روایات فراوان وعده داده است و بالاخره این نماز خیلی کار می‌کند. و اما متأسفانه سنّی‌ها به نماز بیشتر اهمیت می‌دهند ما شیعیان با آن ولایت و باطن نماز که در نماز موجود است، می‌توانیم به واسطۀ اهمیت به نماز کارهایی کنیم. می‌توانیم برای دیگران کارهایی کنیم. هم برای دنیایشان و هم برای آخرتشان. و متأسفانه ما شیعیان اهمیت به نماز نمی‌دهیم و مسجدهای ما خلوت است. الان در خیابان‌ها در غروب کسی رو به مسجد نمی‌رود و ترافیک عجیبی در خیابان‌هاست. مابقی را نمی‌گویم که در پارک‌ها بین دختر و پسر چه خبرهاست. معلوم است که این دختر و پسر بدبخت می‌شوند. فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ، الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلاَتِهِمْ سَاهُونَ» [۱۲]؛ وای به کسی که اهمیت به نماز نمی‌دهد و در اول وقت به جای اینکه نماز بخواند، مشغول کار دیگری است. اگر خدا به کسی بگوید: وای به تو! معلوم است که گرفتار است و غم و غصه و نگرانی و توهمات و تخیلات دارد و معلوم است که استفاده کردن از نعمت‌های خدا برای جهنم رفتن نهایت بی سلیقگی است این موبایل خوبست، اما الان یک اطاق شیطان و یک قوطی شیطان برای جوان‌ها شده است. الان موبایل وسیلۀ رفیق بازی شده و آن هم رفیق دختر و پسری که قرآن می‌فرماید: مثل زنا است. قرآن می‌فرماید: دختر شایسته و پسر شایسته آنست که اهل زنا نیست، «لاَ مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ» [۱۳] «و لا مُتَّخِذی أخدان» [۱۴] رفیق نامحرم ، هم ندارد و رفیق بازی نمی‌کند. یعنی از نظر قرآن، این رفیق بازی‌ها برمی‌گردد به فواحش‌گری. یعنی اینقدر گناهش بزرگ است. وقتی اهمیت به نماز ندادیم، پروردگار عالم دست عنایتش را از روی سر ما برداشت، می‌افتیم در ضلالت‌ها.
هدایت شده از .سادات
از سوال: هدف از خلقت انسان اینست که خلیفة‌الله بسازد: «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» قسمت 3 به همین جهت بنده باید خودسازی کند چه راه هایی برای خودسازی پیشنهاد می کنید؟ از همه و مخصوصاً جوان‌ها تقاضا دارم این دعای پیامبر اکرم(ص) در دل شب را خیلی بخوانید: «اللَّهُمَّ وَ لَا تَكِلْنِى‌ إِلَى‌ نَفْسِى طَرْفَة عَيْنٍ أَبَدا» [۱۵]. حال اگر نمی‌توانید عربی بخوانید، به فارسی بگویید: خدایا! مرا یک آن به خودم وامگذار. این ذکر پیامبر اکرم(ص) است و راوی می‌گوید: زن‌های پیغمبر نقل می‌کنند که پیامبر اکرم(ص) مثل باران گریه می‌کرد و در سجده که محل سجده از گریه تر می‌شد و می‌گفت: «اللَّهُمَّ وَ لَا تَكِلْنِى‌ إِلَى‌ نَفْسِى طَرْفَة عَيْنٍ أَبَدا» وقتی اهمیت به نماز ندادیم و وقتی با خدا رابطۀ عاطفی نداشتیم، خدا دست عنایتش را از روی سرمان برمی‌دارد و وقتی دست عنایتش را از روی سرمان برداشت، شیطان انسی و شیطان جنی ما را فریب می‌دهد و موبایل ما نه تنها غیر مقدس می‌شود، بلکه آلت دست شیطان برای گمراه کردن جوان‌ها می‌شود و یک مفسدۀ عجیب در خانه‌ها می‌شود. ماهواره همین است و اینترنت و موبایل و سایر چیزها همین است. اینها نعمت‌های بزرگی است و خدا داده، اما ما سوء استفاده می‌کنیم؛ برای اینکه اهمیت به نماز نمی‌دهیم. این اهمیت ندادن به نماز موجب می‌شود خدا دست عنایتش را از روی سر ما بردارد و وقتی ما را به خودمان واگذاشت، صفت رذیله جلو می‌آید و معنای صفات رذیله همین است که: «إِنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعاً» یک انسان بی ادبی بار می‌آید. شما بدانید که اگر بشود عفت را مجسم کنند، یک خانم می‌شود.این دست خودش است و خودش باید عفت داشته باشد. وقتی خودش عفت داشت، مجسمۀ عفت می‌شود که اگر عفت را مجسم کنند، این خانم می‌شود. اما وقتی بی انصافی کرد و از نعمت خدا استفاده نکرد و رابطه با خدا نداشت، این رابطه نداشتن با خدا خیلی مصیبت زاست. اگر هیچ نداشتیم جز همین که: «فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ، الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلاَتِهِمْ سَاهُونَ» [۱۶]، وای به کسی که نماز را سبک می‌شمارد. آقا امام صادق(ع) همه خویشان را جمع کرد. خیال کردند می‌خواهند وصیت خاصی کنند. البته از نظر امام صادق(ع) بالاترین وصیت را کرد، اما آنها خیال می‌کردند وصیت مالی دارند. حرف آخر آقا امام صادق(ع) این بود که: «لَا يَنَالُ شَفَاعَتَنَا مَنِ‌ اسْتَخَفَ‌ بِالصَّلَاةِ» [۱۷]، به شفاعت ما اهل بیت نمی‌رسد، کسی که نماز را سبک بشمارد. نماز می‌خواند، اما با جماعت نمی‌خواند و در مسجد نمی‌خواند. نماز می‌خواند اما اول وقت نیست و بدون حضور قلب است. حال حضور قلب مشکل است و از ما نمی‌خواهند، اما علی کل حال هر اندازه که می‌شود، لاأقل به حسب ظاهر به نماز اهمیت دهیم. قرآن می‌گوید اگر دنیای آباد می‌خواهی به نماز اهمیت بده «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْکاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى» [۱۸]؛ هرکس نماز را سبک بشمارد و اعراض از نماز کند، قرآن می‌فرماید: این دو درد بدبختی دارد. در دنیا یک زندگی ناخوش و توأم با فقر و نگرانی و توأم با چه کنم چه کنم دارد و زندگی تنگ دارد و در آخرت هم کور وارد صف محشر می‌شود. بعد با خدا درد دل می‌کند که «قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمَى وَ قَدْ کُنْتُ بَصِيراً» [۱۹]؛ خدایا! من که در دنیا کور نبودم، پس چرا کور هستم؟ خطاب می‌شود: «قَالَ کَذٰلِکَ أَتَتْکَ آيَاتُنَا فَنَسِيتَهَا وَ کَذٰلِکَ الْيَوْمَ تُنْسَى» [۲۰]؛ در دنیا ما را فراموش کردی. ممنون از صبوری و توجه شما و مشارکت مفیدتان در گفتگو ، همین جا مبحث را به پایان می بریم و از خداوند عاجزانه می خواهیم از همه ما قبول بفرماید آمین یا رب العالمین
: زنند؟؟ دلیلشان چیست ؟؟!!! برخی می گویند:دعا کن که آقا نیاید که اگر بیاید اوّل گردن من و تو را می زند! عده ای می گویند:وقتی بیاید خون رکاب اسبش را می گیرد وهفتاد آسیاب از خون مردم به گردش در می آید! عده ای می گویند:غیبت امام زمان تقدیر خداوند است خدا خواسته که آن حضرت غایب باشد و هر موقع هم خودش بخواهد به او امر می کند که ظهور کند پس دعای ما برای ظهور آن حضرت فایده ای ندارد! برخی می گویند:او هنوز متولد نشده و در آینده به دنیا می آید! برخی دیگر می گویند:او ظهور کرده و از دنیا رفته است. (این نظریه فرقه ضاله بهائیت است)عده ای هم که اصلا توجهی به آن حضرت ندارند و عده ای هم که اصلا به اصل وجود آن حضرت مشکوک هستند!...واما تاسف ما به خاطر این است که این حرفها را کفار و دشمنان اسلام نگفته اند بلکه اینها بیشتر سخنان و نظریات غلط برخی از مسلمانان است که بدون هیچ دلیل و مدرکی به زبان جاری می کنند و باعث ناراحتی آن حضرت می شوند.امام زمانی را که همچون سایر ائمه اطهار علیهم السّلام بعد از خدا مهربانترین مهربانان است به صفت خونریزی قتل و خشونت بی حد و حساب متهم می کنند. هنوز امام زمانی را که تمام ادیان و فرقه ها در اصل وجودش شکی ندارند را باور نکرده اند امام زمانی را که صدها و بلکه هزاران نفر در طول غیبت کبری آن حضرت را در بیداری مکرر ملاقات کرده اندهمچون افسانه پیشینیان می پندارند و به او تهمت می زنند که در زمان غیبت نمی توان آن حضرت را ملاقات کرد! این درد نیز یکی از دردهای بزرگ و بلکه از بزرگترین دردهای حضرت بقیه الله(ارواحنا فداه)است که آن حضرت را آزار می دهد و کار را به جایی می رساند که آن حضرت می فرماید: ((من مظلوم ترین فرد عالم هستم!)) صاحب کتاب راهی به سوی نور در رابطه با این درد هنگفت قضیه ای را از یکی از دوستان خوب امام زمان(ارواحنافداه)نقل کرده که ابشان فرمود: روزی با یکی از افراد که به صورت ظاهر چهره مقدس مابانه داشت در باره ظهور امام زمان عجلّ الله تعالی فرجه الشریف صحبت می کردیم از جمله من به ایشان می گفتم ما باید مردم را به یاد امام زمان عجلّ الله تعالی فرجه الشریف بیندازیم و برای فرج آن حضرت دعا کنیم. او دست خود را روی گلویش نهاد و گفت: دعا کنیم که امام زمان بیاید و سر ما را بزند؟(العیاذبالله) من خیلی دلم شکست و بغض گلویم را گرفت و با حال گریه به منزل رفتم و در مظلومیت امام زمان عجلّ الله تعالی فرجه الشریف اشک زیادی ریختم و حتی غذا هم نتوانستم بخورم. تاآنکه در عالم مکاشفه حضرت ولی عصر ارواحنافداه را در حالی که محزون بودند دیدم در همان حال آن حضرت سه مرتبه(درباره همان جمله که آن شخص گفته بود)فرمودند:((تهمتم می زنند تهمتم می زنند تهمتم می زنند!))  راهی به سوی نور صفحه 185 این چه بی معرفتی است که به امام عزیزمان هم تهمت بزنیم؟مگر حضرت فاطمه سلام الله علیها در حدیث معتبر و شریف لوح از خدای تعالی نقل نفرموده که خدای حکیم لقب ((رحمه اللعالمین)) را به امام عصر عجلّ الله تعالی فرجه الشریف داده است؟ مگر((رحمه للعالمین))به معنای مهربانی برای تمام عالمیان نیست؟ این چه خرافات و چه زشتی است که ما به امام معصوم خود نسبت می دهیم؟ اگر ما پیرو اهل بیت عصمت و طهارتیم نباید حرفی را که آنها نمی پسندند به زبان جاری کنیم بلکه بایداگر چیزی را یقین داریم که آنها فرموده اند بیان کنیم و چیزی را که شک داریم و با سیره آن بزرگواران سازگاری ندارد مطرح نکنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال: آیا در عصر ظهور، امام زمان دین جدیدی خواهد آورد؟ چکیده بر اساس روایات، امام زمان امری جدید می‌آورد که از یک‌سو سبب برداشت نادرست دوستان و از سوی دیگر، سوءاستفاده و تبلیغات منفی دشمنان شده است. پرسش این است که با توجه به اصول اسلام _ که شیعه امامیه نیز به آن معتقد است _ در تفسیر این روایات چه احتمال‌هایی قابل پذیرش‌اند و چه احتمال‌هایی پذیرفتنی نیستند. برخی احتمال‌ها در این‌باره مطرح شده‌اند که در این اینجا بررسی می‌شوند و علاوه بر آن، سعی میکنیم احتمال‌هایی را که موجه می‌دانیم مطرح کنیم _ در مجموع، هفت احتمال بررسی می‌شود که برخی از آن‌ها قطعاً مردودند؛ چون با اصول و محکمات کتاب و سنت سازگار نیست مانند این احتمال که حضرت حجت دین و شریعتی جدید می‌آورد که نه‌تنها دلیل و روایت معتبری ندارد، بلکه روایات معتبر متعددی برخلاف آن است و با اصول قطعی اسلام که امامیه هم به ان اعتقاد دارد، ناسازگار است؛ همچنین این‌که حضرت احکامی جدید تشریع کند نیز صحیح نیست؛ زیرا امامان شارع نیستند. و نیز این‌که احکامی در نزد امام مهدی به ودیعت نهاده شده و ایشان هم آن‌ها را بیان می‌کند، بر اساس برخی امور تضعیف می‌شود. احتمال‌هایی که به نظر موجه است از این قرارند: الف) بیان دوبارۀ احکامی که پیامبر ابلاغ کرده است؛ ب) تفسیر اسلام متناسب با شرایط زمان ظهور؛ ج) بیان زیرمجموعه‌ها و مصادیق عناوین عام کتاب و سنت. در برخی روایات درباره امام زمان آمده است: يُبَايِعُ النَّاسَ بِأَمْرٍ جَدِيدٍ. (نعمانی، 1422: 27) إِذَا قَامَ الْقَائِمُ جَاءَ بِأَمْرٍ جَدِيدٍ. (مفید، 1414: ج2: 384) يَقُومُ بِأَمْرٍ جَدِيد. (حلی، 1370: 213) جَاءَ بِأَمْرٍ غَيْرِ الَّذِي كَانَ. (اربلی، 1405: ج3، 255) و امثال این عناوین که همگی نوعی نوآوری را به امام زمان نسبت می‌دهند. پرسش اصلی این است ؛ که این امور از چه تناسبی است و با توجه به محکمات کتاب و سنت چه احتمالی نمی‌تواند مراد از «امر جدید» باشد؟ همچنین با توجه به اصول قطعی کتاب و سنت، نمی‌توان «امر جدید» را به آن تفسیر کرد و در نتیجه از زمره احتمال‌هایی است که قطعاً مردود است و تفسیرهایی که با اصول قطعی کتاب و سنت سازگار است و می‌توان آن‌ها را به عنوان یک دیدگاه پذیرفت کدام است؟ سرانجام این‌که آیا می‌توان برای برخی از تفسیر‌ها شواهد و قرائنی اقامه کرد؟ درباره معنای روایت، در کلام دانشمندان دینی چند احتمال مطرح شده است و چند احتمال دیگر نیز مطرح می‌کنیم؛ ولی پیش از طرح و بررسی احتمال‌ها، نکته‌ای یادآور می‌شویم و آن این‌که باید این احتمال‌ها به روش علمی بررسی شود تا معلوم شود کدام احتمال با اصول و مبانی اسلام سازگار است و کدام‌یک با اصول و مبانی اسلام سازگار نیست؛ چون این روایات را باید در چارچوب محکمات کتاب و سنت تفسیر کرد. وگرنه باید آن روایات را کنار گذاشت. اصول و چارچوب‌های محکم کتاب وسنت متعدد است؛ اموری همچون ختم نبوت، جامعیت و کمال شریعت، عدم اهمال پیامبر گرامی اسلام در ابلاغ احکام و... احتمال اول: آوردن دین و شریعت جدید یکی از احتمال‌ها در ذهن برخی مردم سطحی‌نگر این است که حضرت حجت در هنگام ظهور اساساً دین و شریعت جدیدی غیر از دین اسلام می‌آورد؛ همان‌طور که پیامبر گرامی اسلام پس از دین مسیح دین جدیدی آورد و حضرت عیسی پس از حضرت موسی دینی جدید ارائه کرد. مطابق روایات مومنین به ادیان الهی در کمترین زمان ممکن ، و سایر ملت ها در مدتی کوتاه پس از آنها . مشخصا" همانطور که می دانید حضرت مسیح بعد از ظهور بلافاصله تجلی خواهند داشت و با معجزات زمان رسالت شان اثبات خواهندکرد که عیسی ابن مریم هستند و با اقتداء به امام زمان عج در نماز حقانیت اسلام و امامت را مسجل و اکثر مسیحیان بدون هیچ جنگی به اسلام گرویده و مطیع حجت خدا خواهند شد روایتی وجود ندارد که حضرت مهدی دین یا شریعتی جدید می‌آورد، بلکه وصف جدید و امثال آن صفت برای چند امر ذکر شده که بدین قرار است: 1. امر جدید: «جَاءَ بِأَمْرٍ جَدِيدٍ» (مفید، 1414: ج2، 384)؛ 2. کتاب جدید: «يَقُومُ الْقَائِمُ بِأَمْرٍ جَدِيدٍ وَ كِتَابٍ جَدِيدٍ» (نعمانی، 1422: 238)؛ 3. سنت جدید: «يَقُومُ بِأَمْرٍ جَدِيدٍ وَ سُنَّةٍ جَدِيدَةٍ» (همو: 235)؛ 4. قضای جدید: «يَقُومُ بِأَمْرٍ جَدِيدٍ ... وَ قَضَاءٍ جَدِيدٍ» (همو: 255)؛ 5. سلطان جدید: «يُبَايِعُ النَّاسَ بِأَمْرٍ جَدِيدٍ ... وَ سُلْطَانٍ جَدِيد»(همو: 270)؛ 6. دعوت جدید: «يَسْتَأْنِفُ الدَّاعِي مِنَّا دُعَاءً جَدِيداً كَمَا دَعَا رَسُولُ اللَّهِ» (مجلسی، 1363: ج13، 194). ممنون از سعه صدر و همراهی همه بزرگواران ، فردا شب احتمال اول و احتمالات دیگر را بررسی میکنیم، در ضمن گفتگویی هم درباره علائم و نشانه های حتمی ظهور در شب های بعد خواهیم داشت.