#قرآن_کریم
صفحه 4⃣6⃣5⃣
#ترجمه سوره مبارک #قلم
🔹27 - که چون کافران آن عذاب سخت را نزدیک خود به چشم مشاهده کنند رخسار آنها (از خوف) زشت و سیاه شود و به آنها گویند: این همان عذابی است که جدّا درخواست میکردید.
🔸28 - بگو: چه تصور میکنید؟ اگر خدا من و مؤمنانی که با منند همه را هلاک کند یا لطف و رحمت فرماید آیا آنان که کافرند چه کسی از عذاب دردناک (دوزخ) نجاتشان خواهد داد؟
🔹29 - بگو: (آن که من شما را به سوی او میخوانم) او خدای مهربان است که ما به او ایمان آورده و بر او توکل کردیم و به زودی شما را معلوم شود کیست که آشکارا به ضلالت و گمراهی است؟
🔸30 - بگو: چه تصوّر میکنید؟ اگر آب (که مایه زندگانی) شما (است) همه به زمین فرو رود (جز خدا) کیست که باز آب روان و گوارا برای شما پدید آرد؟
به نام خداوند بخشنده و مهربان
🔹1 - ن (قسم به نون که شاید نام نور و ناصر حق یا لوح نور خداست) و قسم به قلم (علم فعلی ازلی) و آنچه (تا ابد در لوح محفوظ عالم) خواهند نگاشت.
🔸2 - که تو به لطف و رحمت پروردگارت هرگز دیوانه نیستی.
🔹3 - و البته تو را پاداشی نامحدود است.
🔸4 - و در حقیقت تو به نیکو خلقی عظیم آراستهای.
🔹5 - و به زودی تو و مخالفانت مشاهده میکنید.
🔸6 - که از شما کدام یک (به اوهام و خیالات باطل) مفتون و دیوانهاند.
🔹7 - البته خدایت داناتر است که از راه خدا گمراه کیست و بهتر میداند که هدایت یافتگان عالم کیانند.
🔸8 - پس هرگز از مردم کافری که آیات خدا را تکذیب میکنند پیروی مکن.
🔹9 - کافران بسیار مایلند که تو با آنها مداهنه و مداراکنی (و متعرض بتهاشان نشوی) تا آنها هم (به نفاق) با تو مداهنه و مدارا کنند.
🔸10 - و تو هرگز اطاعت مکن احدی از منافقان دون را که دایم (به دروغ) سوگند میخورند.
🔹11 - و آن کس که دایم عیبجویی و سخنچینی میکند.
🔸12 - و خلق را هر چه بتواند از خیر باز میدارد و به ظلم و بدکاری میکوشد.
🔹13 - با این همه عیب، باز متکبر است و خشن با آنکه حرامزاده و بیاصل و نسب است.
🔸14 - (پیرو چنین کسی) برای این که مال و فرزندان بسیار دارد (نباید شد).
🔹15 - در صورتی که چون آیات ما را بر او تلاوت کنند گوید: این سخنان افسانه پیشینیان است.
🔸16 - به زودی بر خرطوم و بینیاش داغ (شمشیر) نهیم. (این آیات در حقّ ولید مغیره عمّ ابو جهل که روز بدر بر حسب وعده حق به شمشیر علی علیه السلام بینیاش بشکافت نازل آمد ولی بر هر که مانند اوست تا ابد شامل است).
📜@MosHaf_et
⚜ سبک مدیریت قرآنی
🍂 به ورود و خروج افراد به کشور دقت کنید. 🍂
🔶قَالُواْ تَاللّهِ لَقَدْ عَلِمْتُم مَّا جِئْنَا لِنُفْسِدَ فِي الأَرْضِ وَمَا كُنَّا سَارِقِينَ
(#یوسف /٧۶)
⚡️ترجمه :
برادران یوسف گفتند:
به خدا سوگند شما مى دانيد كه ما براى فساد در اين سرزمين نيامده ايم و ما هرگز سارق نبوده ايم.
💥دستگاه امنيّتى مصر، قوى و كارآزموده بوده است و مى دانست كه اين قافله براى فساد نيامده اند. (دزدى وسرقت، يكى از مصاديق فساد در زمين است.)
✅ بنابراین؛ براى ورود و خروج افراد و هيئت هاى بيگانه، مخصوصاً در شرايط بحرانى، بايد دقت كرد تا مطمئن به اهداف مسافرين شد. (برای این که بعدا جاسوس از آب درنیایند!)
#سبک_زندگی_قرآنی
📜 @MosHaf_et
💠پیامبر (صلی الله علیه و آله)- موسیبنعیسی انصاری گوید:
«روزی پس از اینکه نماز عصر را با پیامبر (صلی الله علیه و آله) به جماعت خواندیم درکنار علیّبنابیطالب (علیه السلام) نشسته بودم که شخصی نزد علی (علیه السلام) آمد و گفت: «ای اباالحسن (علیه السلام)! به خاطر کاری نزد تو آمدم و میخواهم برای انجام آن همراه من نزد کسی بیایی».
علی (علیه السلام) به او فرمود:
«بگو (مشکلت چیست)»؟
آن مرد گفت: «من در خانهی شخصی زندگی میکنم که صاحبخانه در آن درخت خرمایی دارد، وقتی باد میوزد یا پرندهای بر آن درخت مینشیند، از آن درخت خرما بر زمین میافتد و من و فرزندانم از آنها میخوریم بدون آنکه برای انداختن خرما، چوبی به درخت بزنیم یا سنگی بهسمتش پرتاب کنیم، این وضع از وقتیکه خرمای درخت، نارس است آغاز میشود و تا وقتی که به رُطب تبدیل شود و بخشکد ادامه مییابد، بیا و از وی بخواه که مرا حلال کند».
علی (علیه السلام) فرمود: «مارا نزد او ببر».
من نیز برخاسته و همراه هم نزد آن مرد رفتیم، امیرمؤمنان علی (علیه السلام) به او سلامکرد، او نیز به حضرت (علیه السلام) خوشامد گفت و از آمدن ایشان شادمان و خرسند شد.
آنگاه به حضرت (علیه السلام) عرض کرد: «ای اباالحسن (علیه السلام)! برای چهکاری به اینجا آمدهاید»؟
علی (علیه السلام) فرمود: «برای انجام کاری نزد تو آمدهام».
عرض کرد: «انشاءالله به مقصودت خواهی رسید، آن چه کاری است»؟
فرمود: «این مرد که در خانهی تو در فلان محلّه ساکن است، میگوید: در آن خانه، درخت خرمایی است که هنگام وزش باد و نشستن پرندگان بر آن، از وقتیکه خرما نارس است تا وقتی که به رطب و خرمای خشک تبدیل میشود، خرما بر زمین میافتد بدون اینکه این مرد به آن سنگی پرتاب کند یا چوبی به آن بزند، از تو میخواهم که وی را از این بابت حلال کنی».
آن مرد نپذیرفت و علی (علیه السلام) برای بار دوّم خواستهی خود را تکرار کرد و بر این خواسته اصرار نمود، ولی باز هم آن مرد نپذیرفت، تا اینکه حضرت (علیه السلام) به وی فرمود: «به خدا سوگند! من از جانب رسول خدا (صلی الله علیه و آله) برایت ضمانت میکنم که آن حضرت (علیه السلام) بهجای این درخت، باغی در بهشت به تو عنایت کند».
ولی اینبار نیز نپذیرفت. کمکم به غروب آفتاب نزدیک شدیم که علی (علیه السلام) به وی فرمود: «آیا آن خانه را در برابر فلان باغم به من میفروشی»؟
آن مرد گفت: «آری و گفت: «خدا و موسیبنعیسی انصاری را بر خود گواه بگیرکه آن باغ را در برابر این خانه به من فروختی».
علی (علیه السلام) فرمود: «آری! خدا و موسیبنعیسی انصاری را گواه میگیرم که آن باغ با همهی درختان، نخلها و میوههایش را در مقابل این خانه به تو فروختم».
علی (علیه السلام) که فکر نمیکرد او چنین کاری انجام دهد (برای اطمینان بیشتر) پرسید: «آیا تو این خانه را با هرآنچه در آن است، در برابر آن باغ به من فروختی»؟
آن مرد گفت: «آری! خدا و موسیبنعیسی را گواه میگیرم که من این خانه را در برابر آن باغ به شما فروختم».
آنگاه علی (علیه السلام) رو به آن مرد (مستأجر) کرد و فرمود: «برخیز و خانه را تحویل بگیر! خداوند آن را برای تو مبارک گرداند و از هماکنون برای تو حلال است».
در اینهنگام وقت نماز مغرب فرا رسید و صدای اذان بلال به گوششان رسید، جملگی بهسوی نماز شتافتند و نماز مغرب و عشا را همراه پیامبر (صلی الله علیه و آله) بهجا آوردند و هریک به خانهی خودش رفت.
صبحگاهان در نماز جماعت پیامبر (صلی الله علیه و آله) شرکت کردند. پس از نماز صبح، آن حضرت (علیه السلام) مشغول خواندن تعقیبات شد، در همان حالِ خواندن تعقیبات، جبرئیل از جانب خدا برای حضرت (صلی الله علیه و آله) وحی آورد. [پس از پایان وحی] پیامبر (صلی الله علیه و آله) رو به اصحاب کرد و فرمود:
«چهکسی شب گذشته کاری انجام داده است که خداوند دربارهی آن وحی فرستاد؟ آیا کسی به من خبر میدهد یا من به او خبر دهم»؟
امیرمؤمنان علی (علیه السلام) عرض کرد: «ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! شما برای ما بازگو کنید»!
پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «آری! جبرئیل نازل شد و از جانب خدا به من سلام رساند و گفت: امیرمؤمنان علی (علیه السلام) دیشب کار مهمّی انجام داده است، من از دوستم (جبرئیل) پرسیدم: «چهکاری»؟
جبرئیل گفت: «ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بخوان!
گفتم: چه بخوانم»؟
گفت: «بخوان: بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ وَ اللَّیْلِ إِذا یَغْشی وَ النَّهارِ إِذا تَجَلَّی وَ ما خَلَقَ الذَّکَرَ وَ الْأُنْثی إِنَّ سَعْیَکُمْ لَشَتَّی... وَ لَسَوْفَ یَرْضی».
[پیامبر (صلی الله علیه و آله) در ادامه فرمود]: «ای علی (علیه السلام)! تو [در روز قیامت] راضی و خشنود خواهی شد؛ مگر تو بهشت را صدقه ندادی و آن خانه را به کسی که در آن ساکن بود، صدقه ندادی و باغت را نبخشیدی»؟
علی (علیه السلام) عرض کرد: «آری! ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله) چنین است»!
پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «پس این سوره (#لیل) دربارهی تو نازل شده و این پاداش [که در این سوره آمده) برای توست».
آنگاه پیامبر (صلی الله علیه و آله) بهسوی علی (علیه السلام) شتافته میان چشمانش را بوسید و او را در آغوش کشید و به وی فرمود: «تو برادر منی و من برادر تو».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۱۴۸
📚 بحارالأنوار، ج۴۱، ص۳۷/ فرات الکوفی، ص۵۶۶؛ بتفاوتٍ
📜@MosHaf_et
#آیات_الاحکام
#طهارت
🔹وَ هُوَ الَّذي أَرْسَلَ الرِّياحَ بُشْراً بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً طَهُوراً؛
🔸و كسى است كه بادها را بشارتگرانى پيش از [باران] رحمتش فرستاد، و از آسمان آبى پاككننده نازل كرديم.
📚(#فرقان/ ۴۸)
✅امام صادق ( چون قصد تطهیر و وضو کنی به آب نزدیک شو! مانند آن شخصی که میخواهد خود را به رحمت پروردگار متعال نزدیک کند، زیرا خداوند آب را وسیلهی مناجات و قرب خود قرار داده و او را مقدّمه و دلیل بر بساط بندگی و عبارت خود معیّن فرموده است و همانطور که رحمت پروردگار معاصی و ذنوب بندگان را محو میکند، آب نیز نجاسات و کثافات ظاهری را پاک میکند. خداوند متعال میفرماید:
🔹"وَ هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ الرِّیاحَ بُشْراً بَیْنَ یَدَیْ رَحْمَتِهِ، وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً طَهُوراً".
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۴۳۸
📚 مستدرک الوسایل، ج۱، ص۳۵۳/ 📚 بحارالأنوار، ج۷۷، ص۳۳۹/ مصباح الشریعهًْ، ص۱۲۸
📜 @MosHaf_et
#خادمان_قرآن
🔸آیتالله هاشمزاده هریسی در سال 1317 در شهرستان هریس استان آذربایجان شرقی دیده به جهان گشود. از 7 سالگی تحصیلات خود را در مکتب خانه های مرسوم آن زمان و در مراسم جدید شروع نمود بعد از فراغت از دروس کلاسیک، در سال 1335 جهت ادامه تحصیلات خود وارد حوزه علمیه تبریز گردید علوم پایه، ادبیات عرب، علم صرف، نحوه منطق معانی و بیان را در مدت 5 سال به پایان رسانید. در سال 1340 دوران زعامت یافته حضرت آیت الله العظمی بروجردی جهت تکمیل تحصیلات خود وارد حوزه علمیه قم شد و دروس فقه واصول را آغاز و دروس سطح را از شرح لمعه تا کفایه در 5 سال به پایان رسانید و در جنب آن به دروس فلسفه، کلام، تفسیر و علوم قرآنی نیز می پرداخت.ایشان در سال 1345 وارد دروس خارج فقه و اصول گردید و تا سال 1360 به مدت 5 سال به شکل مستمر و مجدانه به تحصیل این دروس ادامه داد طوری که علاوه بر اخذ مدارک حوزوی از اساتید و مدیریت حوزه علمیه مبنی بر اجتهاد، در امتحان خبرگان رهبری نیز که شرط آن اجتهاد است، شرکت کرده و موفق به اخذ رتبه علمی قبولی شد و آن گاه وارد مجلس خبرگان گردید. و ...
🔸 استاد هاشم زاده هریسی در ضمن تحصیلات خود، در سال 1347 به نویسندگی روی آورد و اولین کتاب خود را تحت عنوان «حقایق تحریف شده در اسلام» منتشر نمود. از آن تاریخ تاکنون 82 جلدکتاب در موضوعات مختلف نوشته و منتشر نموده است حدود 25 جلد از این آثار، خاص آموزش ها و تحقیقات قرآنی است که با شیوه های نوین آموزشی و درسی و تحقیقاتی تنظیم وارائه شده است. وی از مبتکرین اصلی و اولیه آموزش قرآن به سبک جدید می باشد که در سال های 1354-1352 تحت عناوین: «خود آموز قرآن - طرح نو و طرح نوین در آموزش قرآن به سبک جدید» منتشر ساخت و تحول و تحرک جدیدی در آموش قرآن به وجود آورد. همچنین طرحی به عنوان طرح آموزش قرآن از روخوانی تا علوم قرآنی و قرآن شناسی در 5 مرحله و هر مرحله در چندین کلاس ارائه نموده و بخشی از کتابهای این برنامه را نیز نوشته و منتشر کرده است که همچنان ادامه دارد.
🔹استاد هاشم زاده هریسی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی علاوه بر فعالیت های قرآنی در چندین دانشگاه کشور مشغول تدریس شد و همزمان با ادامه تحصیلات و ارائه رساله های تحقیقاتی در موضوع قرآن موفق به اخذ دکترا در رشته علوم قرآنی گردید.
🔸دکتر هاشم هاشم زاده هریسی برای انجام فعالیتهای گسترده علمی، فرهنگی و آموزشی خود قبل از انقلاب مرکزی با نام «جامعه تعلیمات قرآن» تأسیس و پس از انقلاب نیز مؤسسه ای به عنوان «بنیاد و علوم قرآن و حدیث» تأسیس نمود.
✅برخی آثار قرآنی استاد تاکنون با عناوین ذیل منتشر شده است.
1⃣خودآموز قرآن آموزش قرآن بدون معلم
2⃣طرح نوین در آموزش قرآن به سبک جدید
3⃣طرح نو در آموزش تجوید قرآن به سبک جدید
4⃣همه با هم به سوی قرآن
5⃣در مکتب قرآن تفسیر درسی سوره های کوچک قرآن
6⃣فرهنگ قرآن در 3 جلد: تفسیر موضوعی ودرسی قرآن
7⃣شناخت سوره های قرآن در 3 جلد (سوره به سوره)
8⃣شناسنامه سوره های قرآن (مسائل کلی سوره ها)
9⃣ترجمه البیان آیت الله العظمی خوئی در 2 جلد و ...
📜@MosHaf_et
❤️ دل شکستنها، بدگوییها، به رخ کشیدنها و...، همه را میتوان با خوبی هم از صفحه ذهن و دل افراد و هم از صفحه نامه اعمال و جانمان پاک کرد.
📖 سوره #هود، آیه ۱۱۴
📜@MosHaf_et