سوختن از عمق وجود و در نتیجه اعتراض به مراسم اربعین، برای کسی که «معاویه» _ پدر قاتل امام حسین(ع) _ را حضرت! و امیر! می داند و می خواند، طبیعی است...
اما آقای عبدالحمید در افاضات خود! (اینجا) مطالبی را برای فریب مردم می گوید که لازم است در مقابل، مطالبی به جنابشان گوشزد بشود.
🔹 مطلب اول: می گوید اربعین در حیات طیبه حضرت رسول(ص) سابقه نداشته است!
🔺 اولا ای کاش کسی به جنابشان اطلاع بدهد که امام حسین(ع)، حدود پنجاه سال بعد از شهادت پیامبر(ص) توسط فرزند امیر خود آقای عبدالحمید یعنی «حضرت معاویه!» به شهادت رسیده است. چگونه توقع دارند که چنین چیزی در حیات طیبه پیامبر(ص) سابقه داشته باشد!؟
🔺 ثانیا بهتر است در مورد زیارت سید الشهداء(ع) به کتاب ها و مطالب علمای اهل سنت مراجعه کنند تا اگر نمی دانند، بدانند...
به عنوان نمونه مراجعه کنند به
المنتظم فی تاریخ الأمم والملوک، ج۵، ص۳۴۶.
تاریخ مدینه دمشق، ج۱۴، ص۲۴۴.
ذخائرالعقبی، ص۱۵۱.
🔺 ثالثا اگر تا این حد حساس هستند که چیزی را که در حیات طیبه رسول خدا(ص) سابقه نداشته، انجام ندهند چرا از این همه بدعت در مسلکشان، اعلام برائت نمی کنند؟
به عنوان نمونه دیگر نماز تراویح را در شب های رمضان به جا نیاورند. نماز تراویحی که از بدعت های خلیفه دوم بود و حتی خود همان خلیفه گفت: «بدعت خوبی است!» [صحیح بخاری، ج۲، ص۲۵۲]
🔹 مطلب دوم: گویا پول هایی که مردم با جان و دل برای زیارت نوه پیامبرشان هزینه می کنند، به مذاقشان خوش نیامده است.
🔺 خوب است از ایشان بپرسیم آیا این نگرانی را نسبت به امیرشان معاویه هم دارند؟
🔺 علمای اهل سنت گفته اند معاویه برای جعل حدیث تلاش زیادی کرد و پول های زیادی در این زمینه خرج کرد. [شرح نهجالبلاغه ابن ابی الحدید، ج۱۱، ص۴۴.]
🔺 فقط در یک نمونه، گفته شده است که برای نسبت دادن دروغی به امیرالمؤمنین علی(ع) به یکی از جاعلین حدیث، چهارصد هزار درهم (معادل ۴۸ میلیارد تومان) پرداخت کرده است. [همان، ج۴، ص۷۳]
🔺سؤال این است که چگونه هزینه ج.ا.ا برای نوه عزیز پیامبر(ص) بد است، اما هزینه معاویه در حکومتش برای دشنام دادن به داماد و جانشین پیامبر(ص) و کتمان کردن فضائل ایشان بد نیست و حکومتش می شود الگوی حکومت اسلامی!؟
🔹 مطلب سوم: گرچه ما می دانستیم، تفکرات آقای عبدالحمید به سلفیه و وهابیت نزدیک شده است، اما بهتر است متوجه باشند که ابراز و اظهار علنی این افکار توسط ایشان در فضای ایران که همه از محبین آل الله هستند، عواقب بسیار خطرناکی در پی خواهد داشت.
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
احمد اسماعیل قاطع. یمانی دروغین.mp3
19.36M
اگر مایلید در مورد احمد اسماعیل قاطع یا همان احمد الحسن، اطلاعاتی داشته باشید، این صوت به شما کمک می کند.
🔸 صوت بالا در مورد احمد اسماعیل، برشی از صوت تدریس حقیر در سال ۹۹ هست که در ضمن تدریس مباحث مهدویت، مختصرا به آن پرداختم.
🔸 شنیدن این صوت، بی فایده نیست؛ ان شاء الله
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صرفا جهت اطلاع، البته با چاشنی مزاح...☺️
🔸 ولی واقعا یک سؤال: طرح عفاف و حجاب چه شد؟
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
اشاعه فحشا حرام است، چه با نظر سنجی، چه بی نظر سنجی!
🔸 هر کس با زبانش، قلمش، عملش و یا به هر شکل دیگری، اقدام به اشاعه فحشا و منکرات در بین جامعه و مؤمنین کند، چه بخواهد یا نخواهد، چه بداند یا نداند، مرتکب خطایی بزرگ شده است.
🔸 هر کسی به هر شکلی، زشتی و بزرگی گناه را در جامعه کوچک کند، قبح شکنی کند یا منکرات و زشتی ها را عادی سازی کند، مرتکب اشاعه فحشا شده است حتی اگر چنین نیتی نداشته باشد!
🔸 خداوند در قرآن وعده عذاب دردناک در دنیا و آخرت را به کسانی که دوست دارند(ومی خواهند) زشتی ها در جامعه شیوع یابد، داده است. (نور،۱۹)
و رسولش هم فرمود که کسی که زشتی را نشر دهد مثل کسی است که از اول همان را انجام داده است. (کافی، ج۲، ص۳۵۶)
🔸 وقتی هم آیه، هم روایت و هم عقل سلیم می گوید اشاعه فحشا نکنید، دیگر نه نظرسنجی معنا دارد و نه میل و سلیقه شخصی...
✅ نباید به اسم جهاد تبیین، هر کار دلمان خواست انجام دهیم!
🔸 بعضی هم طوری شده اند که گمان می کنند اصلا دین و تبیین دین و انقلاب وابسته به فعالیت خودشان در فضای مجازی شده است و گویا اگر نباشند، دین و انقلاب زمین می خورد!
بنابراین باید سکوت کنیم که هر کار خواستند انجام بدهند! ☺️
🔸 بعضی ها چپ و راست گفتند که باید در فضاهایی مثل اینستاگرام(بخوانید زمین دشمن) فعال باشیم.
شاید گمان می کردند که بشود طوری هدایت گری کنند که مثلا فضای اینستا، مثل ایتا بشود!☺️
🔸 فضای اینستاگرام که ایتا نشد و نمی شود و اصلا هدایت گری در آن فضا هم معنا ندارد! اما مراقب باشند و باشیم که حالا به اسم اطلاع رسانی که مثلا مردم بدانند چه خبر است، فضاهایی مثل ایتا را اینستاگرامی نکنیم...
پ.ن: واضح است که انتشار غیر عمومی تصویر و فیلم یک منکر برای مؤثرین فرهنگی جهت برنامه ریزی و برای نهادها و سازمان های مربوطه جهت اقدام مناسب، مصداق اشاعه فحشا نیست.
اما اطلاع رسانی به کسانی که در ممانعت از فحشا مؤثر نیستند، اشاعه فحشا است.
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب: بنده در سی و چندسال اخیر از همه دولتها با گرایشهای مختلف حمایت کردم چرا که در جمهوری اسلامی قوه مجریه در وسط میدان است و همه باید به آن کمک کنند/ درباره این دو سال دولت سیزدهم میخواهم علاوه بر کمک، تمجید کنم / بعضی از دولتها طبیعتشان این است که فردا را قربان امروز میکنند این دولت نکرده این کار را. کارهای بزرگ و زیربنایی را انجام داده که اثرش ممکن است امروز ظاهر نشود به طور کامل اما بالاخره ظاهر خواهد شد. ۱۴۰۲/۶/۸
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هرچه از منافق شنیده یا خوانده اید را در این فیلم ببینید!
🔸 تفسیر عملی آیات نفاق در قرآن را در همین چند ثانیه ببینید...(بهعنوان نمونه آیات ۸ تا ۲۰ سوره بقره)
🔸 در اسلام غیر از دو مفهوم «ایمان» و «کفر»، مفهوم سومی به نام «نفاق» وجود دارد.
🔸 منافق همان کافر است که از روی «ترس» یا «طمع» به ایمان تظاهر میکند و در نتیجه از کافر خطرناک تر است.
🔸 این شخص، مثل تمام عمر سیاه گذشته خودش، دوباره دروغ میگوید که جمع میبندد و میگوید «نسل ما»
🔸 به خیال باطل خود با جمع بستن می خواهد القا کند که مشکل از حکومت است نه از خودِ ترسو و بزدلش.
🔸 اما همین بس که بدانیم هم نسل او کسی مثل «حاج قاسم» است که اتفاقا هر دو متولد سال ۱۳۳۵ هستند!
پ.ن: وجود منافقین معدودی در سایه حکومت دینی، طبیعی است؛ چرا که نشانه اقتدار داشتن آن حکومت است.
آنچه خطرناک است این است که مبادا با غفلت ما و مسؤولین، این افراد منافق زمام امور را به دست بگیرند...
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
نکته بسیار مهم برای زوار اباعبدالله(ع) در اربعین در مواجهه با جریانات انحرافی/ فقط «مرحله قلبی» نهی از منکر
🔸 به عنوان یک طلبه که در فضای عراق هم بارها تجربه تبلیغ و تدریس داشته ام، عرض می کنم:
🔸 اگر در ایران می گوییم وظیفه مردم در مراحل سه گانه امر به معروف و نهی از منکر فقط دو مرحله اول هست(یعنی مرحله قلبی و زبانی و نه مرحله عملی)
🔸 در عراق در مواجهه با جریانات مختلف و فرقه های انحرافی (احمد اسماعیل، صرخی، شیرازی، صدری و ...) وظیفه مردم فقط و فقط مرحله اول (قلبی) هست!
✅ به هیچ وجه مخصوصا غیر متخصصین نباید وارد مرحله زبانی بشوند! چه برسد به مرحله عملی!!
التماس دعا
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قابل توجه بعضی دوستان و مسؤولان!
🔸 کسانی هستند که گمان می کنند فقط اقتصاد اولویت دارد و فرهنگ در مرحله بعدی است!!
🔸 اما مجددا رهبری در دیدار اخیر خود با هیئت دولت تأکید کردند که هم فرهنگ و هم اقتصاد:
«ما مکرر گفتهایم که اولویّت اصلی کشور عبارت است از اقتصاد و فرهنگ؛ این دو اولویّتهای اصلیاند» (۱۴۰۲/۶/۸)
🔸 در دیدار با هیئت دولت سابق هم در مرداد۹۸ بعد از بیان اینکه «امروز دو اولویت اصلی کشور اقتصاد و فرهنگ است» صراحتا گفتند: «یک جبههی عظیمی از لحاظ فرهنگی دارند به ما تهاجم میکنند» گفتند که دشمن می خواهد ذهن ها را تغییر بدهد...(فیلم برای همین دیدار سال ۹۸ هست)
🔸 باید مراقب باشیم مبادا به بهانه اقتصاد از فرهنگ غافل بشویم.
درست است که الآن هم اقتصاد و هم فرهنگ، در اولویت هستند اما همه ما به ویژه مسؤولین باید بدانیم و بدانند که مسأله مهم تر، فرهنگ هست.
✅ دقت بفرمایید که اولویت یک چیز است و اهمیت چیز دیگر!
اهمیت فرهنگ قابل مقایسه با اقتصاد نیست.
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
«در نگاه روحانی اصیل، پاداش و مزد این کار با صاحبان این کار است که خدا و رسول او - به طور خاص حضرت فاطمه زهرا (س) - هستند.»
🔸 چند روزی هست که متأسفانه با اشتباهی مسلم از جانب برخی دوستان و اصرارشان بر این اشتباه (هم در فهم و هم در روش بیان)، دوباره بحث تأمین مالی حوزه و روحانیت در برخی گروه های فجازی به وجود آمده است.
🔸 «ما از پول دادن صاحبان مجالس به روحانی سخنرانی و مادح، قاطعانه دفاع میکنیم و در مقابل، مطالبه پول و تعیین مبلغ از سوی روحانی سخنرانی و ذاکر را به شدت محکوم میکنیم ... آن ادب و معرفت و محبت صاحبان مجالس است و این بیادبی و قدرناشناسی و رفتار نادرست خادمان...»
🔸 متأسفانه طبق معمول در برخی صفحات و گروه ها و کانال ها، بی انصافی ها و هجمه هایی هم علیه روحانیت شده است.
🔸 در این زمینه ابتدا می خواستم بنویسم اما یادم افتاد سابقا مطلبی از حاج آقای زائری _ که ظاهرا در فجازی دیگر فعالیت ندارند _ در این زمینه خوانده بودم و آن را پسندیده بودم.
🔸 مطالعه بیان منصفانه ی ایشان، در فهم موضوع راهگشا است و افراط و تفریط ها را مشخص می کند.
✅ لطفا چند دقیقه تحمل بفرمایید و یادداشت ایشان را ملاحظه کنید 👈 اینجا
پ.ن: بنده حقیر در برخی موضوعات، اختلافات روشی و مبنایی زیادی با حاج آقای زائری داشته و احتمالا دارم.
واضح است که این اختلافات، طلبگی و گاهی هم تند و تیز بوده است، اما به این معنا نیست که با مطالب درست ایشان هم مخالف باشم؛ و اگر نگاهمان به زی طلبگی باشد، چه بسا ایشان را از خیلی آخوند ها، آخوند تر بدانم.☺️
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
واقعا دست مریزاد به طراح این عکس.. 👏
این زوار در قالب زیارت به سمت قله ای بزرگ تر در حال حرکت هستند...
اربعین یعنی دروازه ای به سمت «آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ ارواحنافداه»
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا احتمال داره که سیدالشهداء(ع) این ها را ندیده بگیرد؟
حاج آقا مصباح(ره)
@mesbahyazdi_ir
یاعلی🌹
#اربعین
#طلبه_ای_در_قم
💎 @Moshfeghoun 💐
خواص.mp3
2M
باید جبران کنند، باید اعلام موضع کنند...
🔸 در قضیه مرگ مهسا امینی، حرف ما نسبت به خواص این بوده و هست...
فرمایش صریح و روشن رهبری را گوش بفرمایید...
✅ بر اساس همین فرمایشات، مطالبه داریم...
🔸 برخی مسؤولان محترم ج.ا.ا بدانند که ما فهمیده ایم آن ها به هر دلیلی نمی خواهند یا نمی توانند با خواصی که در آتش جریانات مرگ آن دختر بی حجاب دمیدند، برخورد قانونی و انقلابی کنند...
🔸 اما توجه داشته باشند که مسؤولیت حاکمیتی دادن یا تریبون رسمی دادن به هر یک از آن خواص در صورتی که جبران نکرده و صریحا اعلام موضع نکرده باشند، خیانت و جنایت است چه بخواهند و چه نخواهند..
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
صرفا جهت تأمل!
مخصوصا برای بعضی مخالفین کم اطلاع ولایت فقیه!
🔸 روحانیونی از حوزه علمیه نجف که به فتوای مرجعیت عراق، به دفاع از حرم پرداخته و به شهادت رسیدند...
🔸 من اگر بودم بالای این عکس می نوشتم:
«نمونه ای از ولایت فقیه در عمل، آن هم در حوزه علمیه نجف اشرف نه حوزه علمیه قم!»
پ.ن۱: این عکس را همین چند روز اخیر از ورودی حرم امیرالمؤمنین(ع) در نجف گرفتم.
پ.ن۲: رحمت و رضوان خدا بر همه شهدا.
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«ما ملت امام حسینیم» به روایت تصویر با ابراز ارادت خالصانه یک کودک کار
قابل توجه مدعیان دروغگو و بی حیای طرفداری از ملت ایران!
صحبت های رهبری را هم در این فیلم بشنوید...
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
صرفا جهت تأمل و #نظرسنجی
🔸 سال ها قبل در اولین حضورم در مسیر پیاده روی اربعین به عنوان مبلغ، این سؤال برایم ایجاد شد:
آیا می توانم بانوان محترم را دعوت به زیارت اربعین «به شکل پیاده روی» بکنم؟ آیا چنین کاری درست است؟
🔸 دقت بفرمایید سؤال از اصل زیارت اربعین رفتن نیست، بلکه سؤال از شیوه آن (پیاده روی) برای بانوان است؟
پ.ن۱: منتظر بودم مراسم اربعین تمام بشود و بعد در این موضوع بنویسم.
پ.ن۲: شما با حضور بانوان محترم در «پیاده روی» اربعین موافقید یا مخالف؟
لطفا در نظر سنجی شرکت بفرمایید👇
https://EitaaBot.ir/poll/10r2k
ان شاء الله به زودی نظر خودم را خواهم نوشت تا از نقد و نظرات شما بزرگواران استفاده کنم.
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
بانوان و پیاده روی اربعین
[قسمت اول]
در همه قسمت ها، سعی کنیم منصفانه بخوانیم و تأمل کنیم و به نتیجه برسیم.
🔸 در این موضوع، یک نظر سنجی انجام شد 👈 اینجا
🔸 در چند قسمت و به تدریج سعی میکنم ادله مختلف موافقان و مخالفان را طرح و بررسی کنم تا ان شاء الله به نتیجه برسیم.
🔸 قبل از بیان ادله، به سه نکته توجه داشته باشیم:
👈 اولا افرادی هستند که متأسفانه از ریشه با زیارت اربعین مخالفند.🤦♂
خداوند مغرض هایشان را لعنت و جاهل هایشان را هدایت کند.
واضح است که حساب ما در این بحث ها از آن ها جداست و قبلا نگاهم را در مورد معجزه اربعین گفته ام👈 اینجا
👈 ثانیا لطفا دقت بفرمایید که تمام بحث ما در مورد شیوه زیارت اربعین رفتن بانوان هست(پیاده روی) نه اصل زیارت رفتن آنان.
(در بعضی اظهار نظرها نسبت به نظر سنجی، بعضی بزرگواران بین اصل زیارت رفتن و شیوه آن خلط فرموده بودند)
👈 ثالثا نگاه ما فقط به بانوان محترم ایرانی نیست بلکه نگاهمان به جامعه شیعی و در نتیجه هر بانوی شیعی است.
🔵 اصل بحث
🔺 یکی از ادله مخالفان پیاده روی اربعین برای بانوان، سختی های زیاد مسیر و در نتیجه مریض و یا ضعیف شدن بانوان است.
🔸 در اینکه در پیاده روی سختی وجود دارد شکی نیست، اما انصافا سختی های مسیر و زیارت، غالبا در حدی نیست که مستلزم عسر و حرج شدید بشود یا مریضی های خاصی ایجاد کند.
بنابراین به نظر می رسد چنین دلیلی نمی تواند مانع حضور بانوان به صورت پیاده روی برای زیارت اربعین بشود.
🔸 بله، اگر بانوی خاصی به دلیل شرایط ویژه خودش، چنین حالتی برایش ایجاد می شود، یا مریضی اش تشدید می شود و ... برای شخص او پیاده روی اشکال دارد ولی نمی شود به دلیل چند نفر استثناء، حکم عمومی داد که به دلیل سختی و مریضی کسی نرود!
✅ بارها دیده ایم که بانوان محترم در این مسیر، صبورانه تر و حتی گاهی با صلابت تر از آقایان، به عشق زینب کبری(س) و یادآوری مصائب ایشان، سختی ها را به جان خریده و می خرند.
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
#بازتاب بخشی دیگر از نظرات جدید مخاطبینِ کانال مشفقون و این حقیر.
نظرات قابل انتشار شما را بی کم و کاست، در کانال خواهم گذاشت، ان شاء الله
___________
✍ برای اظهار نظر، انتقاد، پیشنهاد و...
👈 اگر می خواهید شناخته نشوید: 👤
https://harfeto.timefriend.net/16770967336618
👈 اگر می خواهید شناخته بشوید: 🧔♂🧕
https://eitaa.com/Moshfeghipour
______
👈 آدرس کانال مشفقون در بله:
https://ble.ir/moshfeghoun
از همراهی شما ممنونم.
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
#بازتاب بخشی دیگر از نظرات جدید
از همراهی شما ممنونم.
✍ برای اظهار نظر، انتقاد، پیشنهاد و...
👈 اگر می خواهید شناخته نشوید: 👤
https://harfeto.timefriend.net/16770967336618
👈 اگر می خواهید شناخته بشوید: 🧔♂🧕
https://eitaa.com/Moshfeghipour
یاعلی🌹
💎 @Moshfeghoun 💐
بانوان و پیاده روی اربعین
[قسمت دوم]
در همه قسمت ها، سعی کنیم منصفانه بخوانیم و تأمل کنیم و به نتیجه برسیم.
لطفا قبل از مطالعه این قسمت، سه نکته ابتدایی قسمت قبل را مطالعه بفرمایید 👈 اینجا
🔺 یکی دیگر از ادله مخالفان پیاده روی اربعین برای بانوان، مسائل و مخاطرات امنیتی است.
🔸 حقیقت این است که با توجه به فضای کشور عراق، چنین دلیلی کاملا متین و قابل اعتنا است.
🔸 این دلیل عمومیت دارد و شامل حال غالب بانوان با ملیت های مختلف می شود.
🔸 اما نکته ای که در مورد مخاطرات امنیتی وجود دارد این است که این مخاطرات با انجام برخی اقدامات، تا حد زیادی قابل رفع است.
🔸 اقداماتی مثل کاروانی یا دسته جمعی رفتن، هم سفری با محارم، انتخاب موکب های مطمئن، از جاده اصلی رفتن، استفاده از ماشین های عتبه و ... .
✅ بنابراین به نظر می رسد نمی شود به صرف این دلیل، از پیاده روی اربعین برای بانوان _ اگر اقدامات لازم را انجام دهند _ ممانعت کرد.
🔸 بله، اگر بانوی محترمی مخصوصا جوان، بدون این اقدامات و به تنهایی به زیارت اربعین برود، در صورت بروز مشکل، هیچ کس جز خودش را نباید ملامت کند، گرچه نسبت به غیرت همسر، برادر، پدر یا فرزندش هم تردید جدی به وجود می آید.
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
بانوان و پیاده روی اربعین
[قسمت سوم]
در همه قسمت ها، سعی کنیم منصفانه بخوانیم و تأمل کنیم و به نتیجه برسیم.
لطفا قبل از مطالعه این قسمت، سه نکته ابتدایی قسمت اول را مطالعه بفرمایید 👈 اینجا
🔺 یکی دیگر از ادله مخالفان پیاده روی اربعین برای بانوان، بحث های مربوط به اختلاط و ارتباط با نامحرم و حجاب و عفاف است.
🔸 شاید بتوان گفت مهمترین و جدی ترین دلیل برای مخالفت با پیاده روی اربعین، همین دلیل است.
🔸 اصل زیارت و به تبع آن پیاده روی، مستحب است در حالی که حجاب و عفاف و حفظ حریم با نامحرم واجب است.
🔸 هیچ شکی وجود ندارد که اسلام بر عدم اختلاط زن و مرد نامحرم، جدایی آنان، حتی جدایی مسیر رفت و آمد آنان در حد امکان، پرهیز از گفتگوی غیر ضروری آنان(۱)، عدم تماس بدنی بین آنان و به صورت کلی بر حفظ حریم بین زن و مرد نامحرم در گفتار، رفتار و حتی نگاه، تأکید ویژه کرده است(۲)، و این ها را برای پاکی دلهای آنها بهتر می داند. (۳)
🔸 این دلیل انصافا قابل اعتنا است و بزرگوارانی که توفیق حضور در پیاده روی اربعین داشته اند، حتما تصدیق می کنند که در مسیر، به ویژه در روزهای پایانی منتهی به اربعین و در اواخر مسیر، اتفاقات تلخی از این جهت رقم می خورد.
🔸 پوشش برخی بانوان؛ استفاده از کوله بر روی چادر که گاهی موارد موجب آشکار شدن برجستگی های بدن می شود؛ خوابیدن های در فضای باز و در معرض نامحرم از جانب زن و مرد؛ تماس های بدنی(گاهی با اتکا و فشار) که بعضا خستگی، حال و رمقی برای کنترل تماس پیدا نکردن نگذاشته است؛ بدن درد و خستگی به ویژه در قسمت های پایانی مسیر که غالبا باعث می شود حالت اولیه نوع راه رفتن که با وقار و متانت است، از بین برود و ...
✅ بنده این دلیل را می پذیرم اما دو نکته وجود دارد:
۱. این دلیل عمومیت ندارد و باعث نمی شود به صورت کلی، از پیاده روی همه بانوان ممانعت کرد و فقط مختص کسانی است که به هر دلیلی نمی توانند شرایط لازم را مراعات کنند.
☘ بانوانی را دیده ایم که تا نزدیکی کربلا پیاده آمده اند، اما برای اینکه مبادا تماس بدنی با نامحرم پیدا کنند و یا اختلاطی بشود، از همان جا سلام داده و برگشته اند👏
۲. نگاه ما در این موضوع، باید مصلحانه باشد. یعنی به فکر اصلاح مرد، زن و همچنین اصلاح و توسعه امکانات و زیر ساخت ها باشیم تا به تدریج بستر فراهم بشود که هر بانویی که مشتاق بود بتواند مشرف بشود.
یاعلی🌹
______________________
(۱) حتی در مواردی برای مقدار ضرورت هم حد مشخص کرده است.(من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۶)
(۲) به عنوان نمونه: در روایات هست که شایسته نیست که بانوان از وسط راه حرکت کنند بلکه باید در دو طرف آن حرکت کنند.(کافی، ج۵، ص۵۱۸ و ۵۱۹)
(۳) وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ، ذَٰلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ(احزاب، ۵۳)
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
#بازتاب بخشی دیگر از نظرات جدید
از همراهی و لطف شما ممنونم.
فقط در مورد روایتی که اشاره شده است، در کتاب مسأله حجاب شهید مطهری به شکل دیگری روایت شده است:
روزی رسول خدا(ص) بیرون مسجد بودند و دیدند مردان و زنان با هم از مسجد بیرون میآیند، ایشان رو به زنان کردند و فرمودند: بهتر است صبر کنید ابتدا مردان بروند، سپس شما...
در روایت[دیگری] آمده است که روزی پیامبراکرم(ص) به یکی از درهای مسجد اشاره کردند و فرمودند: خوب است این در را به بانوان اختصاص دهیم.
______________
✍ برای اظهار نظر، انتقاد، پیشنهاد و...
👈 اگر می خواهید شناخته نشوید: 👤
https://harfeto.timefriend.net/16770967336618
👈 اگر می خواهید شناخته بشوید: 🧔♂🧕
https://eitaa.com/Moshfeghipour
یاعلی🌹
💎 @Moshfeghoun 💐
رهبری، فعالیت های اجتماعی بانوان و مسأله اختلاط با نامحرم و حفظ حریم ها
🔸 «البته در عرصهی این فعّالیتها [فعالیت های اجتماعی زنان]، اسلام حدودی را معیّن کرده است که این حدود، مربوط به زن و اجازه داشتن او برای فعّالیت نیست؛ مربوط به اختلاط زن و مرد است که اسلام روی این مسأله حسّاسیت دارد.
🔸 اسلام معتقد است که مرد و زن باید یک مرزبندی میان خودشان در همه جا -در خیابان، در اداره، در تجارتخانه- داشته باشند. میان زن و مرد مسلمان، حجاب و مرزی معیّن شده است. اختلاط و امتزاج زن و مرد، مثل اختلاط و امتزاج مردان با هم و زنان با هم نیست. این را باید رعایت کنند. هم مرد باید رعایت کند و هم زن باید رعایت کند...
🔸 پس ... برای او[زن] میدانها باز است. به شرط رعایت عفّت و عفاف و عدم اختلاط و امتزاج زن و مرد» (اسفند۷۵)
_________________________
🔹 «بنده با انواع مشارکتهای اجتماعی موافقم؛ حالا چه از نوع اشتغال اقتصادی باشد، چه از نوع اشتغالات سیاسی و اجتماعی و فعالیتهای خیرخواهانه و از این قبیل باشد؛ اینها هم خوب است.
🔹 زنها نصف جامعهاند و خیلی خوب است که اگر ما بتوانیم از این نیمِ جامعه در زمینهی اینگونه مسائل استفاده کنیم؛ منتها دو سه تا اصل را باید ندیده نگرفت
🔹 یک اصل این است که این کار اساسی را - که کارِ خانه و خانواده و همسر و کدبانوئی و مادری است - تحتالشعاع قرار ندهد...
🔹 دومین مسئله، مسئلهی محرم و نامحرم است. مسئلهی محرم و نامحرم در اسلام جدی است.» (دی۹۰)
_________________________
✅ «ما مخالف زن یا حضور زنان در جامعه نیستیم و حتی در این حسینیه، خانم ها در مراسم ها شرکت می کنند و بحث می کنند و نظر می دهند ولی ملاحظات شرعی و حدود و حریم ها باید رعایت شود. الآن بعضی خانواده ها هستند که زن با برادرشوهر دست می دهند و سر سفرهها کنار هم می نشینند اما ما سفره هایمان جداست و این ها را نمی پسندیم.» (شهریور۹۷)
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
بانوان و پیاده روی اربعین
[قسمت چهارم]
در همه قسمت ها، سعی کنیم منصفانه بخوانیم و تأمل کنیم و به نتیجه برسیم.
لطفا قبل از مطالعه این قسمت، سه نکته ابتدایی قسمت اول را مطالعه بفرمایید 👈 اینجا
🔺 مخالفان پیاده روی اربعین توسط بانوان، ادله دیگری هم دارند که به نظرم رسید
یا خیلی قابل اعتنا نیستند
و یا استناد به برخی روایات است که به نظر می رسد به همان دلیل سوم(بحث عفاف و حجاب و عدم اختلاط و حفظ حریم بین زن و مرد نامحرم) بازگشت می کند،(۱) و به صورت کلی ناظر به آداب و شرایط حضور زنان در اجتماع است و اینکه چه بسا بانوان مؤمن(بخوانید شیعه) حتی المقدور حتی با حجاب هم در معرض دید نامحرمان قرار نگیرند.(۲)
🔸بنابراین بررسی ادله مخالفین را تمام کرده و به بررسی ادله موافقین می پردازم:
🔺 یکی از ادله موافقین این است که پیاده روی زیارت اربعین را با حج مقایسه می کنند و علی رغم پذیرش اختلاط و گاهی تماس بدنی در پیاده روی، می گویند این زیارت هم مثل حج هست!
🔸 واقعیت این است که این دلیل به هیچ وجه قابل پذیرش نیست
_ اولا حج واجب است و زیارت سیدالشهداء(ع) با همه عظمتی که دارد، مستحب است.
_ ثانیا بر خلاف تصور برخی، تماس بدنی با نامحرم در حج نیز جایز نیست و حتی المقدور باید حریم ها مراعات شده و از اختلاط جلوگیری بشود و دست اندرکاران حج باید قضیه را مدیریت کنند که متأسفانه مدیریت حج به دست ما نیست.
🔸 شاهد این موضوع روایاتی است که مثلا لمس حجرالأسود، وارد شدن به کعبه، هروله و ... را برای زنان لازم نمی داند. (من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۲۶۴)
🔸 بسیاری از بانوان مؤمنه، به جهت خوف از تماس بدنی با نامحرم، فقط به طواف واجب اکتفا کرده و طواف های مستحبی را انجام نمی دهند.
✅ بنابراین همان طور که در قسمت سوم اشاره شد(اینجا)، باید با حفظ شرایط و ضوابط به پیاده روی بروند.
یاعلی🌹
_______________________
(۱) به عنوان نمونه امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: ای اهل عراق! به من خبر رسیده که زنان شما در راه ها با نامحرمان برخورد می کنند، آیا حیا نمی کنید!؟ (کافی، ج۵، ص۵۳۷)
(۲) به عنوان نمونه امام صادق(ع): بهترین مساجد برای زنان شما خانه ها است. (من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۲۳۸) یا روایتی که رسول خدا(ص) می گوید زن وظیفه ای برای شرکت در نماز جمعه، جماعت، تشییع جنازه و ... ندارد. (همان، ج۴، ص۳۶۴)
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
#بازتاب بخشی دیگر از نظرات جدید
از همراهی شما ممنونم.
✍ برای اظهار نظر، انتقاد، پیشنهاد و...
👈 اگر می خواهید شناخته نشوید: 👤
https://harfeto.timefriend.net/16770967336618
👈 اگر می خواهید شناخته بشوید: 🧔♂🧕
https://eitaa.com/Moshfeghipour
یاعلی🌹
💎 @Moshfeghoun 💐