eitaa logo
مشفقون
3.7هزار دنبال‌کننده
582 عکس
539 ویدیو
11 فایل
"و هُم مِن السّاعةِ مُشفِقون" هدف عمل به وظیفه است... و یقین داریم آنچه میدانیم در مقابل آنچه نمیدانیم مثل قطره ای از اقیانوس است والله المستعان طلبه ای در قم محمد صالح مشفقی پور طالقانی👇 (https://eitaa.com/MoshfeghipourSaleh )
مشاهده در ایتا
دانلود
چرا آنان که ادعای عقلانیت انقلابی‌شان، گوش فلک را پر کرده، تمامش نمی کنند!؟ 🔸 در حالی که اکثریت تریبون دار طرفدار گفتمان آقای جلیلی، با توجه به عقلانیتی که داشته و دارند، بعد از انتخابات نسبت به گفتمان آقای قالیباف و اشتباهات مسلم آنان در انتخابات سکوت کرده اند، اما متأسفانه بعضی افراد در آن سو، علی رغم‌ ادعای عقلانیت! همچنان مثل دور اول انتخابات، مشغول تخریب دوستان انقلابی خود و هم‌نوایی با جبهه اصلاحات و جریان غیر انقلابی هستند. 🔸 در حال تخریب افرادی هستند که دور اول انتخابات در تحلیل های خود نسبت به آنان می گفتند: «طرفداران جلیلی خیلی انقلابی و فهیمند و اگر جلیلی کنار بکشد، به قالیباف رای می دهند» ولی بعد از انتخابات، همان فهیم ها و انقلابی ها را افراطی و متحجر می نامند!! 🔸 اگر روزی برچسب های بسیار زشت «طالبانی»، «متحجر» و «افراطی و تندرو» را از افرادی خاص در جبهه اصلاحات و جریان غیر انقلابی می شنیدیم! 🔸 امروز اما، افرادی با سابقه حمایت از آقای قالیباف، از چنین‌ ادبیاتی استفاده می کنند و با کمال تعجب و تأسف و بر خلاف انتظارمان از شخصیت ایشان، خود آقای قالیباف هم از چنین ادبیاتی استفاده کرد!! (اینجا) 🔸 گویا همیشه از توده مردم فاصله داشته اند! این مردم را نشناختند که اینگونه با مشاوره غلط به آقای قالیباف، کاری کردند که وارد عرصه ریاست جمهوری بشود‌ که هر دلسوزی می دانست و صادقانه هشدار می داد که نتیجه فضاحت باری برای ایشان رقم‌ خواهد خورد! 🔸 چه قدر دلسوزانه و در خفا گفتیم و چه قدر نشنیدند و حتی گاهی به ما تهمت زدند! 🔸 و خدا شاهد است راضی به رقم‌ خوردن چنین نتیجه ای نبودیم که رئیس مجلسمان، سه میلیونی بشود و نماینده همان مجلس، شانزده میلیونی... 🔸 اما امان از تعصب! امان از شخص پرستیِ افراطی بعضی هواداران و مشاوران! 🔸 و البته با این اقدام بسیار اشتباه، فرصت تمرکز جبهه انقلاب بر نامزد واحد را با تخریب ها و‌ به بازی گرفتن بعضی سرمایه های ملی این کشور و بعضی سخنرانان و نظامیان و شهدا سوزاندند! 🔸 اما نه‌ تنها درس نگرفتند که همچنان بر همان مسیر غلط خود ادامه می دهند و این مردمان انقلابی و متدین را برچسب باران می کنند! 🔸 به چه جرمی!؟ به جرم پشت پا زدن به رفتار «ارباب‌رعیتی» و البته «قبیله گرایانه» بعضی افراد پشت پرده و در سایه! که گمان می کنند مردم، عروسک خیمه شب بازی آنانند که اگر آن ها اراده کنند، مردم به لیست یا فرد مورد نظر آنان رأی می دهند! 🔸 با همین روش اشتباه از سال ۸۴ به این طرف، روز به روز پایگاه اجتماعی و مردمی خودشان را کوچک و کوچک تر کردند و هنوز هم دارند ادامه می دهند! 🔸 دیگران را یا واداده می دانند یا افراطی و متحجر! و فقط خودشان را دارای عقلانیت انقلابی می دانند! 🔸 ای کاش به خودشان بیایند و به مردم نزدیک بشوند! 🔸 حرف برای گفتن خیلی زیاد است! بهتر است سکوت کنند تا به سکوتمان ادامه دهیم! 🔸 اگر قرار باشد جای درست‌کار و‌‌ خطاکار را عوض کنند! اگر قرار باشد سرمایه حداقل نه میلیونی را از بین ببرند، تحقیر کنند، یا دلسرد و نا امیدشان کنند، سکوت نخواهیم کرد! 🔸 و عالمانه و منصفانه، و نه با تخریب و تهمت و‌ برچسب، به نقد‌ گفتمان، مبانی و روش های آنان خواهیم پرداخت تا معلوم بشود کدام گفتمان از گفتمان امام و‌ رهبری و اساتید مبرزی چون‌ شهید مطهری و علامه مصباح دورتر است! یاعلی🌹 ✍ محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
هدایت شده از مشفقون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقایان! به خدا مسؤولیم... بخشی از گفتگوی حقیر با ماهنامه خیمه در مورد کنسرت سازی مجالس مذهبی و مداحی: «با این شیوه عزاداری احیای امر اهل بیت و شعور حسینی اتفاق نمی افتد. با بالا و‌ پایین پریدن در عزاداری چه اتفاق مثبتی می افتد!؟ ... اگر حضرات آل الله در جلسه حاضر باشند، آیا شما حاضر می شوید اینگونه بالا و‌ پایین بپرید و با سکسکه، حسین حسین بگویید؟» (ماهنامه خیمه، شماره ۱۶۰) پ.ن۱: این فیلم صرفا یک‌ نمونه از فضای برخی هیئات است و بنده این مداح را نمی شناسم و‌ عرض بنده کلی و ناظر به حرکت کلی است... و از «سانسور ناشیانه» فیلم هم عذرخواهم. پ.ن۲: زمانی بود که رهبری گفتند «مداحی، موسیقی پاپ نیست!»؛ اما عمل نشد و رسما سبک پاپ وارد مداحی ما شد!! طبق آنچه بنده امروز می بینم باید بگوییم: «مداحی، موسیقی راک و‌ متال نیست!»😔 پ.ن۳: آقایان علما! آقایان پیر غلام های سید الشهداء(ع) و مادحین سینه سوخته اهل بیت(ع)! حواستان هست چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ با این دست فرمان، جامعه شیعه، در آینده ای نه چندان دور! یک‌ واحد اجتماعی بسیار مهم و‌ مؤثر خود یعنی هئیت را با غفلت و‌ ندانم‌ کاری از دست خواهد داد. ✅ کدام‌ عاقلی! با دستان خود یکی از سنگرهای اصلی‌اش یعنی هیئت را آن هم در یک جنگ‌ نابرابر فرهنگی از بین می برد؟ یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐 ویراستی
ادعایی بی دلیل و چه بسا متحجرانه! / «شما ببینید همین یک کلمه حرف امام ... چه تعداد افراد را از ما رویگردان کرد!» 🔸 بعضی می گویند: «علت بیشتر دین گریزی ها، معرفی دین متحجرانه است!» آیا واقعا چنین است؟ 🔸 «معنای تحجّر این است که از هر آنچه که به‌ صورت یک باور در ذهن انسان وارد شده، بدون این‌ که پایه‌های استدلالی و استناد مستحکمی داشته باشد، بی دلیل و متعصّبانه دفاع کردن» [رهبری] 🔸 این که دفاع غیر معقول از هر چیزی(چه دین و چه غیر دین) ممکن است در مواردی باعث نفرت مردم از آن چیز بشود، نکته درستی است. 🔸 اما اینکه عامل «تحجر» را خیلی پررنگ کنیم و بیشتر دین گریزی ها را به دلیل آن بدانیم، خودش ادعایی بی دلیل و چه بسا متحجرانه باشد! 🔸 آیا انبیاء ما دین را متحجرانه معرفی می کردند؟ به عنوان مثال آیا حضرت نوح که مدت رسالتشان ۹۵۰ سال بود ولی متأسفانه افراد بسیار کمی به ایشان ایمان آوردند، متحجر بود یا دین متحجرانه معرفی می کرد؟ حضرات ائمه معصومین(ع) چه طور؟ 🔸 در مورد شرایط فعلی جامعه هم همین طور است. این نگاه که همیشه نقص را در فاعل(مبلغ) ببینیم درست نیست! گاهی و چه بسا در موارد زیادی نقص در خود قابل و یا موانعی دیگر است. 🔸 این خاطره رهبری 👇 در این موضوع، راه گشا است: 🔹 «گاهی در یک قشر، گَهگیری‌ای هست که نمیشود راحت با آن کنار آمد. گذشته از این، اسلام خصوصیتی هم دارد. اسلام به مسؤولیت های اجتماعی بسنده نمیکند؛ بلکه به مسؤولیتِ فردی هم قائل است. 🔹 جزو ارزشهای اسلامی، یکی هم این است که طرف اهل فحشا نباشد؛ شُرب خمر نکند؛ فساد جنسی نداشته باشد؛ دروغگو نباشد. اینها هم هست دیگر! 🔹 خوب؛ آن هنرمندی که خیلی هم آدم صاف و سالم و نجیب و خوبی است، اما اهل این کارهاست، می تواند با این نظام همراهی کند!؟ طبیعی است که نمی تواند؛ مگر با یک گذشت. خوب؛ گذشت را که همه کس ندارد! 🔹 یکی از روشنفکرانِ فعّال معروف که هنوز هم در قید حیات است و قبل از پیروزی انقلاب، اندک مقالات خوبی هم با امضای مستعار در روزنامه‌ها به دست چاپ می سپرد، اوایل انقلاب با ما آشنا شد. من این فرد را از دور میشناختم، ولی از نزدیک با وی آشنایی نداشتم. 🔹 من و مرحوم بهشتی و آقای هاشمی و مرحوم باهنر، با چند نفر دیگر در «کانون توحید» نشسته بودیم که گفتند این شخص آمده است. دیگرانی که آن‌جا حضور داشتند وی را نمی شناختند؛ اما من که دورادور او را می شناختم، گفتم: «بگویید بیاید.» 🔹 آمد و خیلی با ما گرم گرفت و با جمع ما مأنوس شد. مردی روشنفکر و هوشمند و از لحاظ ذهنی، انسانی فرهیخته بود. آدمِ کوچکِ بدی نبود. 🔹 جلسه‌ی دومی که ایشان از ما وقت گرفت و با عجله نزدمان آمد، مصادف با روزهایی بود که امام دستور داده بودند زن های بی حجاب نباید در ادارات حضور داشته باشند. 🔹 یادتان هست دیگر! امام در همان اوایل انقلاب -ماه اوّل بود یا دوم، نمیدانم- چنان دستوری صادر کرده بودند. 🔹 باری؛ این شخص، یقه‌کَنان آمد و گفت: «آقا! این چه دستوری است امام داده‌اند!؟ این چه کاری است که می کنید!؟ این چه حرفی است که می زنید!؟» 🔹 خلاصه، با ما بنای محاجّه کردن را گذاشت و بعد هم رفت که رفت! 🔹 شما ببینید همین یک کلمه حرف امام که به موضوع حجاب و پوشش زن ارتباط پیدا می کرد -یعنی حکمی است در اسلام که نمی شود آن را ندیده گرفت- چه تعداد افراد را از ما رویگردان کرد!» پ.ن: دقیق حرف بزنیم! مخصوصا در زمان های خاص و تریبون های بزرگ... یاعلی🌹 ✍ محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
مشفقون
مخدّرات در جامعه و مشارکت پایین در انتخابات... [قسمت پنجم] 👈 جهل و بی اطلاعی از حقایق 🔸 یکی از عوام
مخدّرات در جامعه و مشارکت پایین در انتخابات... [قسمت ششم] 👈 فیلم و سریال! 🔸 یکی از عوامل مهم بی اعتنایی مردم‌ به مشارکت سیاسی و چه بسا رقم‌ خوردن نتیجه عجیب در آن، تأثیر مخدِّرات و رواج آن در جامعه است! 🔹 فیلم و سریال (اقسام گوناگون نمایش) 🔺 فیلم و سریال و به طور کلی نمایش با همه اقسام مختلفش، یکی از جذاب ترین و مؤثرترین رسانه ها برای انتقال مفاهیم است! 🔺 این موضوع، به همان اندازه که می تواند یک فرصت کم نظیر برای انتقال مفاهیم و معارف درست دینی و انقلابی باشد! یک تهدید بزرگ برای از بین بردن آن مفاهیم و‌ معارف هم هست! 🔺 گرچه تلخ ولی باید گفت: اگر روزی علما و دلسوزان فرهنگی، با ماهواره مخالفت می کردند! امروز محتوای همان ماهواره را (البته به صورت بومی شده و با شیب نسبتا تندی به سمت انحطاط فرهنگی و دوری از معارف ناب شیعی) در شبکه نمایش خانگی به خانواده هایمان عرضه می کنیم! به صورت رسمی و قانونی و با مهر نظارت ج.ا.ا !! 🔺 با ترویج چنین فیلم و سریال ها و نمایش های مختلفی که نشانه‌ ولنگاری فرهنگی است! و سازندگانش بعضا حتی کمترین دلبستگی را به معارف اسلامی و انقلابی ندارند! چگونه باید توقع نشر فرهنگ اسلامی و موضوعاتی مثل مشارکت سیاسی بالای مردم را داشته باشیم؟ 🔺 به عنوان نمونه این همه تریبون های مذهبی در ایام محرم برای ارتقای فرهنگ اسلامی تلاش می کنند، یک برنامه جوکر همه اش را می شورد و می برد! 🔺 بعضی مدیران هرچه در خنثی سازی تحریم ها موفق نبوده اند! اما به عکس در خنثی کردن تلاش های نهاد های مذهبی بسیار موفق بوده اند! ✅ باید به فکر باشیم و برای جلوگیری از رواج مخدرات در جامعه برنامه ریزی و‌ مطالبه بکنیم، و الا کاسه همین کاسه است و آش همین آش! ادامه دارد... یاعلی🌹 ✍ محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐 ویراستی
معنای دقیق «ولنگاری فرهنگی»! ✍ محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐 ویراستی
هدایت شده از مشفقون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیامی برای علمای ایران.‌.. نقل تشرف مرحوم آقا شیخ حسین فاضلی به محضر ولی عصر(عج) در مکه، از زبان حاج آقا مصباح(ره) قبر آقا شیخ حسین فاضلی ابرقویی در حرم‌ حضرت معصومه (س) در مقبره مرحوم‌ مفتح هست. حاج آقا مصباح ایشان را در منزلشان دیده بودند و جریان این تشرف را خودشان بی واسطه از ایشان شنیده بودند و در این فیلم نقل می فرمایند. یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
هدایت شده از مشفقون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مدتی است(در حد تریبون کوچکم برای ایجاد مطالبه) بر مسأله ترویج موسیقی متمرکز شده ام. 🔸 این مدت کم بد و بیراه نشنیدم... تیکه و طعن هم کم نبود... حتی بعضی دوستان طلبه _ البته احتمالا از روی دلسوزی _ می گفتند این پیام ها را نگذار و‌ ادامه نده! اما گاهی بعضی حرف ها و کارها تا مغز استخوانت را می سوزاند و‌ خستگی دنیا را بر دلت می نشاند... مثل فرمایش عجیب عالمی بزرگوار و مسؤول(آقای خسروپناه) که گفتند: هیچ یک از دستگاه‌ها و سازهای موسیقی ما غنای لهوی ندارد! یا کار و‌ حرف های تأسف انگیز این بزرگوارِ عمامه به سرِ اهل رسانه! رهبری در درس خارج: 🔸 «... الآن هم با همه کاری که بعضی هنرمندان مسلمان و مؤمن خواسته اند انجام بدهند، کارهایی هم کرده اند، کارهای خوبی هم بوده، در عین حال، انسان وقتی نگاه می کند، استعمال این آلات در ایجاد صوت لهوی بر استعمال این آلات در استعمال صوت غیر لهوی غلبه دارد، یعنی جنبه حرامش الآن از جنبه حلالش بیشتر است. 🔸 وقتی این آلات شأنش و وضعیتش این‌گونه است که جنبه لهوی و حرام آن غلبه دارد، هرچه ما این را ترویج بکنیم، حرام را ترویج کرده ایم... 🔸 عادی سازی یک امر ممنوع محرم یا محرم صرف یا چیزی که جنبه حرامش بیشتر از جنبه حلالش است در جامعه، چیز خیلی بدی است. 🔸 یکی از گناهان است که در دوران ما که دوران حاکمیت دین و ارزش های دینی است، باید همه مراقب باشند، دولتمردان، من و شما _ عمامه به سرها _ مراقب باشیم، کاری نکنیم که محرمات در جامعه عادی بشود. طوری بشود که برای مردم کوچک و سبک بشود...»(۸۸/۱۰/۲۷) یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
هدایت شده از مشفقون
توضیحاتی در مورد عکس قدیمی نوازندگی مقابل رهبری.mp3
6.25M
توضیحاتی مهم در مورد عکسی از رهبری در جلسه ای که گروهی نوازنده در حال نوازندگی هستند. تفاوت بین «موسیقی» و «ترویج موسیقی» گوش دادن به این صوت، ان شاء الله باعث روشن شدن بعضی مسائل در ذهن شما پیرامون ترویج موسیقی خواهد شد. یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
هدایت شده از مشفقون
اگر رهبری با ترویج موسیقی مخالف است، چرا عباراتی از ایشان وجود دارد که گویا از موسیقی تعریف می کنند؟ 🔸 رهبری قائل به موسیقی حلال و‌ حرام است و طبیعتا قائل به حذف مطلق موسیقی نیستند.‌ لذا تولید موسیقی حلال را فی نفسه جایز می دانند، و اگر در مواردی از موسیقی تمجید هم کرده باشند، خلاف مبنای خود عمل نکرده اند. (اینجا) 🔸 رهبری در همان موسیقی حلال، قائل به اعتلاء و هدف دار کردن موسیقی هستند و بین انواع موسیقی ایرانی و غربی، معتقدند باید از موسیقی ایرانی حلال استفاده کرد چرا که موسیقی ایرانی را جوابگوی نیاز کشور می دانند. 🔸 رهبری معتقدند اگرچه موسیقی حلال هم داریم، اما طبیعت این کار، آن چنان طبیعتی است که احتمال لغزش در آن زیاد است. (اینجا) 🔸 اکثر قریب به اتفاق فرمایشات اشاره شده در سؤال که عمدتا مورد استناد موسیقی دوستانِ افراطی‌ قرار می گیرد، برای قبل از سال ۸۲ هست و در غالب موارد، در توصیف موسیقی و اثر آن است و نه تمجید از آن! 🔸 البته به نظر حقیر، تعارضی بین صحبت های جدید و‌‌ قدیم رهبری وجود ندارد؛ چون وضعیت موسیقی در سال های آغازین انقلاب، بهتر از سال های بعد بوده و این مطلب، در نوع صحبت رهبری مؤثر است؛ گاهی صحبت از موسیقی آوازی است نه سازی؛ گاهی ایشان به عنوان یک رهبر در حال نشان دادن جهت صحیح موسیقی و تأثیر آن به موسیقی دانان و‌ توقعی که از آنان می رود هستند و ... . 🔸 ولی اگر به فرض، کسی اصرار بر وجود تعارض بین فرمایشات رهبری می کند، طبیعتا وظیفه ما عمل به نظرات جدیدتر رهبری است. 🔸 ملاک برای ما رساله و استفتاءات ایشان است که به صورت خیلی روشن در دسترس همه ما است. (بخش غنا و موسیقی رساله رهبری) 🔸 رهبری با توجه به شرایط موسیقی در کشور که غلبه با موسیقی حرام است، معتقدند موسیقی و لو از نوع حلالش را نباید ترویج و عادی سازی کرد. (اینجا) اولین نشانه های این نظر را در سال ۷۷ در فرمایشات ایشان پیدا کرده ام. 🔸 فارغ از بحث حرام یا حلال، رهبری معتقدند ۱. یادگیری، ۲. تدریس، ۳. ترویج موسیقی و ۴. تشکیل کنسرت (هرچند موسیقی حلال) با اهداف عالیه نظام مقدس اسلامی سازگار نیست. (استفتاء) 🔸 رهبری استفاده از موسیقی و آلات موسیقی در حریم مسائل مقدس مثل ادعیه و مداحی را مطلوب و شایسته نمی دانند و می گویند خیلی چیز بدی است که در جامعه، این چیزها به حریم مسائل مقدس بیاید. (اینجا) و (اینجا) 🔸 رهبری تشکیل نمایشگاه موسیقی و‌ همچنین نشان دادن آلات موسیقی از تلوزیون را مصداق ترویج و در نتیجه حرام می دانند. (اینجا) و (اینجا) 🔸 رهبری معتقدند آموزش موسیقی و نوازندگی به نونهالان و نوجوانان، موجب انحراف آنان و ترتب مفاسد است و جایز نیست. (استفتاء) 🔸 رهبری معتقدند که بهتر است جوانان، وقت با ارزش خود را به جای موسیقی و‌ نوازندگی، صَرف یادگیری علوم و فنون لازم و مفید کرده و اوقات فراغت خود را با ورزش و تفریحات سالم پر کنند. (استفتاء) 🔸 رهبری وضع موسیقی در کشور را مطلوب نمی دانند. (در رساله هم بیان شده است.) 🔸 نظر تربیتیِ رهبری نسبت به نوجوانان این است که حتی المقدور از فضاهای انگیزه ساز برای گرایش نوجوانان به حوزه موسیقی پرهیز بشود. (اینجا) پ.ن۱: مسؤولین فرهنگی به ویژه انقلابی های مدعی تبعیت از رهبری بزرگوار، نباید سلیقه ی شخصی خود را به اسم نشر فرهنگ و معارف یا به اسم منویات رهبری، در کشور اجرا کنند. پ.ن۲: حق پذیر باشیم ولو بر خلاف سبک‌ زندگیِ چندین ساله ما باشد. ✅ مسأله «ترویج موسیقی» را جدی بگیریم. یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
جالب است! سینه چاکان خرافات غربی (بخوانید سکولاریسم و لیبرالیسم)، روحانیت شیعه را متهم به ترویج خرافه می کنند! ✍ محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐 ویراستی
مشکل شخصی با کسی نداریم! البته ساده لوح هم نیستیم! 🔸 بعد از تنفیذ، صادقانه و منصفانه از رئیس جمهور قانونی کشور حمایت (تأیید کارهای درست، انتقاد از کارهای نادرست) خواهیم کرد. 🔸 اما دست و پا زدن برخی رسانه ها و افراد در تطهیر آقای پزشکیان با آن سابقه درخشان! در ایام انتخابات با صفاتی همچون «بی آلایش»، «انس با نهج البلاغه» و ... عجیب است! 🔸 ایشان با عملکردش قضاوت خواهد شد و امیدواریم با عملکردی خوب، سالم و در راستای اهداف انقلاب، بتواند سابقه اش به ویژه در ایام انتخابات را تطهیر کند. 🔸 ما نه مشکل شخصی با کسی داریم! و نه بر روی آنچه دیدیم و شنیدیم، بی خودی و بی دلیل خاک می پاشیم! یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐 ویراستی
سرود ملی با موسیقی در مقابل رهبری.mp3
11.1M
توضیحات مهم در مورد اجرای سرود ملی ج.ا.ا با موسیقی در مقابل مقام معظم رهبری... ✅ مسأله «ترویج موسیقی» را جدی بگیریم. یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
بعد از گوش دادن صوت بالا، مطالبی که در ادامه به آن ها اشاره میکنم را لطفا ملاحظه کنید. یکبار حدود بیست دقیقه وقت بگذارید و مطالب رو ملاحظه کنید، مبنا و فرمایشات رهبری برای شما روشن خواهد شد. و می توانید برای دیگران هم تبیین بفرمایید.💐
چرا حتی «ترویج موسیقی حلال» هم جایز نیست؟ 🔸 رهبری معتقدند با توجه به شرایط فعلی موسیقی، ترویج موسیقی حتی از نوع حلالش هم جایز نیست! 🔸 خیلی از بزرگواران تعجب می کنند! و می گویند: «ترویج موسیقی حرام را می فهمیم! اما چرا موسیقی حلال را نباید ترویج کرد!؟» 🔸 با خواندن یک‌ عبارت از رهبری و یک عبارت از علامه جعفری، تا حدود زیادی پاسخ این سؤال برایتان روشن‌ خواهد شد: 🔹 مقام معظم‌ رهبری: «غناء جزو آن مناطقی از زندگی و از حالات و افعال انسان که احتمال لغزش در آن بسیار زیاد است. خیلی ها درغناء دچار ضلالت عن سبیل الله می شوند. چه ضلالت خود، چه ضلالت غیر. غناء مثل امور دیگر نیست که اضلال آن به ندرت باشد... غناء از جمله چیزهایی است که زمینه گناه در آن زیاد است. یک مقدار بی توجهی بشود در لحن و در آهنگ، انسان را به گناه می کشاند. واقعا موسیقی این خصوصیت را دارد. اگرچه موسیقی حلال هم داریم، اما طبیعت این کار، آن چنان طبیعتی است که احتمال لغزش در آن زیاد است.» درس خارج رهبری(۸۸/۳/۱۷) 🔹 علامه جعفری: «در مواردی که ادای موسیقی را در می آوریم یا به برخی از موسیقی ها که گمان می کنیم جزء موسیقی های ممنوع نیست، گوش فرا می دهیم، اگر هم فرض کنیم این گونه امور ممنوع نباشد، حداقل قدم روی نوار باریکی گذاشته ایم که یک طرف آن قطعاً قلمرو ممنوعیت و حرمت می باشد و چون نفس آدمی لذت طلب است، لذا تدریجاً قانون را پایمال می سازد» (مبانی فقهی_روانی موسیقی، ص 33) پ.ن: با ترویج موسیقی، یعنی عادی سازی، و کوچک و سبک کردنش برای مردم آن هم در شرایط فعلی موسیقی، عملا زمینه «به گناه افتادن» را فراهم می کنیم! چه بخواهیم چه نخواهیم! گرچه برای بعضی ها، قبح گناه شکسته است! اما گناه، کوچکش هم بد است و‌ کوچک شمردنش، بدتر. ✅ مسأله «ترویج موسیقی» را جدی بگیریم. یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐 ویراستی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هیئتی در تهران...! خیلی کوتاه و‌ واضح برای بزرگوارانی که خود را ولایت مدار و یا مقلد رهبری می دانند! 🔸 نظر رهبری در مورد استفاده از آلات موسیقی مثل دف در مناسبت ها و جشن های مذهبی 🔺 «استفاده از آلات موسیقی در مناسبت های مذهبی شایسته مجالس اهل بیت (علیهم السلام) نیست، هر چند از نوع حلال باشد، باید قداست و مقام اهل بیت(علیهم السلام) مراعات شود.» این مطلب مرتبط را هم ببینید👇 در تمام سال مقلدیم الا این سه چهار روز... یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐 ویراستی
هدایت شده از مشفقون
آیا اشکی که به دلیل موسیقی جاری بشود، نورانی است!؟ برخی استدلال می کنند که گریه کردن برای امام حسین(ع) خیلی ثواب دارد و چون غناء[آوازه خوانی] به گریه کردن کمک می کند، پس غناء در مراسم عزاداری اشکال ندارد. 🔸 نظر مقام‌ معظم رهبری در درس خارج نسبت به این استدلال: «غناء لهوی اصلا مُعین [کمک کننده] بر بُکاء[گریه] نیست. آن چیزی که معین بر بکاء است، صوت خوش است. بله، اگر انسان مصیبت را با صوت خوشی، با لحن محزونی بخواند، این به بکاء و حزن انسان کمک می کند و‌ گریه می آورد؛ 🔸 اما این، غیر از غناء لهوی است. غناء لهوی یعنی آن آهنگ های ترانه گونه‌ی آن چنانی! آن، اصلا به بکاء کمک نمی کند. ممکن است گاهی گریه هم برای انسان بیاورد، اما گریه ناشی از غناء با گریه ناشی از توجه به مصیبت امام‌حسین(ع) خیلی متفاوت است. 🔸 برخی از اوقات، احساسات بشری و هیجانات نفسانی انسان را به گریه می آورد. مثلا یک منظره غم‌انگیز را می بیند، متأثر می شود، یا شخصی با یک آلت موسیقی یک‌ آهنگی می نوازد، اشک انسان جاری می شود، بنا می کند به گریه کردن. این گریه، آن گریه نورانی نیست. این ها اغلب گریه های ظلمانی است، ناشی از آن احساسات و‌ هیجان های نفسانی شیطانی است، غالبا این طور است، هیچ‌ نورانیتی در آن نیست. این، چه طور معینٌ علی البکاء علی الحسین(ع) است؟» (۸۸/۷/۲۰) پ.ن: امسال در یکی از هیئت های معروف و شلوغ قم که حاضر شدم، هنگام صحبت کردن از شهدا، در هیئت، موسیقی محزونی پخش کردند. آیا چنین کاری درست است؟ ✅ مسأله «ترویج موسیقی» را جدی بگیریم. یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐 ویراستی