1_1133216105.pdf
825.1K
📚 معرفی آثار عاشورائی ۹
📗 تأملی در نهضت عاشورا
استاد مورخ و محقق رسول جعفریان
نشر علم ـ ۱۳۹۹
📌 این چاپ با بیش از ۷۰۰ صفحه، ویرایش جدید کتاب با اضافات و تغییرات فراوان است.
📃 برخی مقالات این مجموعه چنین است: درباره منابع عاشورا، ۸۲ روایت بلاذری، زمینههای قیام، گزارش تاریخی رویداد، گزارش تحلیلی، اربعین، عاشورا در فقه، آثار نهضت، تحریفات، روضة الشهدا، فیلم رستاخیز، مصاحبهها و یادداشتها، دربندی و مقتل.
🔖 تصویر کتاب و فهرست تفصیلی مطالب به پیوست آمده است.
#آثار_عاشورائی
#نظریهها
#جعفریان
https://eitaa.com/Mostabin/57
https://t.me/AlMostabin/48
⁉️ شریح قاضی و فتوا به قتل حسین(ع) ❌⛔️
🔍 بدون هیچ توضیحی کلمات مرحوم شهید قاضی طباطبائی را از کتاب خوب «تحقیق درباره اول اربعین سیدالشهداء» میآورم. این کتاب فارغ از اینکه اصل مسئله اختلافی بازگشت در اربعین را ثابت کرده باشد یا نه؛ مطالب بسیار ارزشمندی دارد که به مناسبت مطرح کرده است:
«و جاى بسى شگفت است كه جمعى مانند بعضى از اخباریمسلكها خيال میكنند كه هر چه و هر مطلبى را در ورق پارهاى نوشته شد و هر جاهل و نادانى در اوراقى به نام تأليف نگارش داد، باعث اعتبار آن مطلب میشود و موجب اعتماد بر آن میگردد و تعجب بيشتر از كسانى است كه در عصر حاضر هستند و به امثال آن كتابها اعتماد نموده و كتابى تأليف كرده و آنگونه كتابها مصدر نقلياتش میباشد.
... چندی قبل بالاى منبر اظهار كردم اگر از آقايان اهل اطلاع و تتبع در موضوع فتوا دادن شريح قاضى بر واجب القتل بودن حضرت سيد الشهداء سلاماللّهعليه كه در افواه مشهور و در السنه روضهخوانها شهرت تمام دارد مدركى به دست آورده باشند و در كتابى كه مورد اعتماد و مدرك باشد، يافته و ديدهاند، اين جانب را مطلع نمايند كه موجبات تشكر مرا فراهم آوردهاند. ابداً سراغى از كسى پيدا نشد و تا مدتها اطلاعى از طرف كسى به دست نيامد. تعجبآور آنجاست پس از مدتها ديدم شخصى عبارات كتاب ثمرات الانوار تأليف مرحوم آقا ميرزا محمد خطيبى كه در محله كوچه باغ تبريز پيشنمازى میكرد و در بازار صفى تبريز به شغل بزازى مشغول بود و با اين جانب ارتباط و دوستى داشت و شخصى متدين و باتقوا و ثابت در صداقت بود ولى از روى تحقيق چيزى نمینوشت و اخيراً سه جلد كتابى كه به نام مذكور تأليف نموده و طبع و منتشر كرده، ولى در هر كتاب هر چه ديده و يافته در آن كتابش نقل نموده و آن كتابها را مدرك و مصدر نقل خود قرار داده در پاورقى آن كتاب از كتابى ديگر قضيه فتواى شريح را نقل كرده آن را نوشته پيش بنده آورده كه مدرك آنچه سابقا میخواستيد پيدا كردهام بسيار در شگفت شدم و حيرت بر حيرتم افزود گفتم: اى آقاى با اطلاع، بنده مدرك و مصدر اين موضوع را میخواهم به دست بياورم نه نوشته كتابى كه ديروز كسى آن را تأليف كرده كه او را كاملاً میشناسم و اندازه معلومات او را میدانم و میخواهم كتابى باشد كه از مصادر به شمار آيد نه كتابى كه خودش نمیتواند مدرك واقع شود مگر مصدر نقل خود را روشن نمايد ولى در نظر شما چون در اوراقى ديدهايد كه چاپ شده و به صورت كتابى درآمده بايد اعتماد كرد و آن را مصدر و مستند قرار داد اما در قاموس اهل تحقيق و تتبع و آنهايى كه بدون بررسى و دقت و تنقيب به مطلبى اعتماد نمیكنند، اين نوشتهها به درد نمیخورد و به قدر پشيزى ارزش ندارد.»
✅ کتاب «اول اربعین» در نرمافزارهای مرکز نور (سیره معصومان و مقتل الحسین) موجود است و فایل آن در اینترنت قابل دسترسی است.
داستان شریح قاضی در کتب دیگری آمده که از قرن چهاردهم عقبتر نمیرود.
#نقد_کژیها
#آثار_عاشورائی
کانال مُستَبین در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
واتسآپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
هدایت شده از بررسی روایات و احادیث
آیا حدیث زیر معتبر است؟
حسین می گوید: "ما از تبار قریش هستیم و هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ایرانی ها هستند."
منبع: سفینه البحار، نوشته حاج شیخ عباس قمی، صفحه ۱۶۴.
.......................
✍️ پاسخ :
🌺 اولا : چنین روایتی در کتب روایی معتبر شیعه با این متن خاص، از امام حسین ع یافت نمی شود و آدرسی هم که داده شده صحیح نیست.
🌺 ثانیا : یک روایت دیگر داریم که آن هم از امام صادق (ع) است نه امام حسین (ع) و مطلب دیگری به این شکل میگوید :
💐نحْنُ قُرَيْشٌ وَ شِيعَتُنَا الْعَرَبُ وَ عَدُوُّنَا الْعَجَمُ
😳 جاعل آن روایت از همین روایت دوم استفاده کرده و چون نمی دانسته که «اباعبدالله» در سند روایات، اشاره به امام صادق (ع) است، روایت را به امام حسین(ع) نسبت داده و در ترجمه آن نیز اشتباه کرده است.
معنای روایت دوم نباید اشتباه فهمیده شود. برای فهم معنای حدیث یک مثال می زنیم:
فردی مثلا دوستان زیادی دارد و با آنها رفت و آمد می کند
مثلا برادرش به او می گوید تنها با فامیل ها رفت و آمد کن و با غریبه ها الفت نگیر!
😒 او جواب می دهد :
آن کس که مرا درک کند فامیل من است و آن کس که مرا درک نکند غریبه است
در اینجا این شخص می خواهد بگوید :
هر کس که مرا درک کند من با او رفت و آمد می کنم چه فامیلم باشد و چه نباشد و هر کس که مرا درک نکند با او رفت و آمد نمی کنم چه فامیلم باشد و چه نباشد چون فامیل واقعی کسی است که مرا درک می کند.
🤔 حالا حدیث را معنا کنیم 👇
چون در میان اعراب به خاطر تعصب جاهلی که داشته اند ، عجم ها به عنوان غریبه مطرح بودند امام می فرماید :
😘شیعه ما (چه عرب باشد و چه عجم ) عرب است یعنی فامیل و خودی است.
😡دشمن ما (چه عرب باشد و چه عجم ) عجم است یعنی بیگانه است.
در این روایت کلمه «عرب» و «عجم» به ترتیب به معنای «خودی» و «بیگانه» استفاده شده است چون در نظر مخاطبانِ عربی که سخن معصوم(ع) را می شنیدند ، عرب یعنی دوست و عجم یعنی دشمن.
🤔 نکته : بر فرض اگر در روایت بالا کلمه های عرب و عجم به معنای متعارفشان ترجمه شوند این حدیث از نگاه شیعه بی اعتبار است زیرا صریحاً با قرآن که تقوا را ملاک برتری می داند و اهمیتی برای نژاد قایل نیست، تعارض دارد و اهل بیت(ع) فرموده اند: اگر حدیثی برایتان آوردند که با قرآن و سیره پیامبر (ص) سازگاری ندارد، از خدا بترسید و آن را قبول نکنید زیرا سخنِ ما نیست (منبع: رجال الکشی، ص 224)
در سوره حجرات می خوانیم: "یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ"
"اى مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را اقوام و قبیله هایی قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامیترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است. "
اهل بیت(ع) نیز همین دیدگاه قرآنی را تبلیغ می کردند و هر حدیثی با این دیدگاه تعارض داشته باشد جعلی یا تحریف شده است و اعتبار ندارد.
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
آیدی اینستاگرام مدیر👇
@khodemani57
عضویت در کانال واتساپ:👇
https://chat.whatsapp.com/Bey1d0OTb0SEA6CVUpVMs0
✅ اعتبار مقاتل و روایات کربلا تا قرن شش و هفت
☑️ لهوف آخرین مقتل مورد اعتماد
📚 معرفی آثار عاشورائی ۱۰
دستۀ منابع کهن و اصلی
📌 اعتبار منابع تاریخ و حدیث، به قِدمت آن و تخصص نویسنده و اِتقان مطالب آن است. کهن بودن منبع از معیارهای مهم است اگر چه تنها معیار نیست. فاصله گزارش از زمان حادثه، اعتبار آن را میکاهد و هر چه کتاب یا روایت از زمان حادثه دورتر باشد اعتبارش کمترش خواهد شد. بنابراین مقتلها و کتبی که در دورههای متأخر درباره تاریخ امام حسین(ع) نوشته شده، ارزشی ندارد مگر آنکه از منابع قدیمی و معتبر نقل کند. به همین جهت علامه مجلسی مطالب خود در بحارالانوار را به کتابهای معتبر و کهن ارجاع داده است.
↩️ مقتلها یا کتب کهن و معتبری که درباره تاریخ و قیام حسینی و شهدای کربلا مطالبی نوشتهاند عبارتند از:
ـ مقتل ابومخنف (م 157) دارای چند ترجمه و موجود در نرمافزارها؛
ـ تسمیة من قُتل مع الحسین(ع) ـ فُضیل رسّان (قرن 2)؛
ـ بخش امام حسین از طبقات ابن سعد (م 230)؛
ـ بخش امام حسین(ع) از انساب الاشراف بلاذُری (م 279)؛
ـ مقاتل الطالبیین ابوالفرج اصفهانی (م 356) دارای چند ترجمه و موجود در نرمافزارها و Pdf؛
- دو مجلس از امالی شیخ صدوق (م 381)و ترجمه آن با نام مقتل صدوق؛
ـ الارشاد شیخ مفید (م 413) دارای چند ترجمه و موجود در نرمافزارها و Pdf؛
ـ مقتل خوارزمی (م 568) ترجمه شده با نام شرح غم حسین(ع) موجود در نرمافزارها؛
ـ بخش امام حسین(ع) از تاریخ دمشق ابن عساکر (م 571) موجود در نرمافزارها؛
ـ مثیر الاحزان ـ ابن نما (م 645) موجود در نرمافزارها؛
ـ تذکرة الخواص ابن جوزی (م 654) موجود در نرمافزارها؛
ـ لهوف (الملهوف) سید ابن طاووس (م 664) ترجمههای فراوان و موجود در نرمافزارها و Pdf.
📌بازگشت بسیاری از همین منابع هم به ابومخنف است.
#آثار_عاشورائی
#مقتل_ابومخنف
کانال مُستَبین در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
واتسآپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
🏴 روضه عبدالله بن حسن
📅 امام حسن مجتبی(ع) حدود سال ۵۰ به شهادت رسید و فرزندان او با سنین بالای ده سال در کربلا (ابتدای سال ۶۱) حضور داشتند. سنّ دقیق آنها معلوم نیست و مطالبی که گفته میشود حدس و گمان است. اینکه در منابع از قاسم و عبدالله به «غلام» تعبیر شده است یعنی نوجوان.
5️⃣ قاسم، ابوبکر، عبدالله، حسن و عَمرو فرزندان امام حسن(ع) همراه عمویشان به کربلا آمدند، سه نفر آنها شهید شدند و عَمرو جزء اسیران بود. حسن بن حسن مجروح شد و زنده ماند. این احتمال هم هست که ابوبکر کنیه عبدالله بوده و هر دو یکی هستند.
☑️ ابومخنف درباره عبدالله مینویسد: وقتی امام را محاصره کردند، نوجوانی از خانواده حسین(ع) سوی خیمهها آمد. زینب(س) دست او را گرفت و امام به خواهر توصیه کرد او را نگه دارد، اما او از دست عمه گریخت و نزد عمو آمد. بحر بن کعب شمشیر را بالا برده بود تا به امام بزند، عبدالله دستش را جلو آورد و دستش به پوست آویزان شد. صدای مادر زد و عمو او را به سینه چسباند و فرمود صبر کن پسر برادر، يَا ابْنَ أَخِي اصْبِرْ عَلَى مَا نَزَلَ بِكَ وَ احْتَسِبْ فِي ذَلِكَ الْخَيْرَ فَإِنَّ اللَّهَ يُلْحِقُكَ بِآبَائِكَ الصَّالِحِينَ.
#ذکر_مصائب
#شهیدان_کربلا
#مُستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
📚 آثار عاشورائی ۱۱
📙 تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا
دکتر محمد مشهدی نوشآبادی
از سری کتابهای سرو: مطالعات فرهنگی شیعی
نشر آرما ۱۳۹۶
✅ در فصول بیست گانه این اثر درباره نقش و تاثیر صوفیه در آئینهای عزاداری سخن گفته شده است.
✂️ برشی کوتاه از کتاب
«فصل ۱۵- خودآزاری آئینی و قمهزنی:
ص۲۹۷ خودآزاریهای آئینی در حوزه فرهنگ اسلام بیشتر به صوفیه مربوط است و در عصر حاضر از سوی قادریه در مجالس سماع انجام میگیرد. ابن بطوطه (جهانگرد) در خصوص عبور از ذغال گداخته و گذاشتن آن در دهان گزارش داده که با فرهنگ هندی مربوط است. شاید دراویش و قلندران انتقال دهنده اینگونه آئینها به حوزه فرهنگی ایران و اسلام باشند.»
#آثار_عاشورائی
#تصوف
#گزیده_مطالب
#کانال_مستبین
https://eitaa.com/Mostabin/64
https://t.me/AlMostabin/54
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرتبط با پیام پیشین و نقش و نقد تصوف در عزاداری
#مُستَبین
📚 معرفی آثار عاشورائی ۱۲
دکتر نعمتالله صفری فروشانی از اساتید مبرّز و محقق و تحلیلگر تاریخ اسلام و تشیع و تاریخ اهلبیت(ع) است.
📗 کتاب «کوفه از پیدایش تا عاشورا» تحقیقی درباره زمینههای حادثه عاشوراست. برخی فصول آن عبارتند از: جغرافیای طبیعی کوفه، شهرسازی و معماری، مردم شناسی و روانشناسی کوفه، وضعیت اقتصادی کوفه، مسائل فرهنگی و تعلیم و تربیت، آداب و رسوم، نوع تغذیه، نظام قضایی و انتظامی.
وی مقاله «مردمشناسی کوفه» را نیز با همین نگاه نوشته و اوضاع اجتماعی این شهر را در آستانه قیام حسینی تصویر میکند.
📃 مقاله «عزتطلبی در نهضت امام حسین(ع)» نقدی بر نگاههای عاطفی و برخی تحریفات عاشوراست.
📝 در چکیده مقاله میخوانیم:
«بايد امام حسين (ع) را حسين عزيز بناميم. عنصر عزت آنچنان در قيام امام حسين (ع) حضور دارد كه مىتوان آن را بهعنوان يك ملاك و اصلى کلی در نظر گرفته و گزارشهاى مورخان درباره اين نهضت را با اين ترازو سنجيد و هر گزارشى را كه كمترين شائبه ذلت در آن باشد مردود شمرد.»
این مقاله در سایت ایشان به آدرس (متن شماره 3 مستبین) قابل دسترسی است.
#آثار_عاشورائی
#نقد_کژیها
https://eitaa.com/Mostabin
https://t.me/AlMostabin
درگذشت حجتالاسلام و المسلمین استاد مهدی پیشوایی مورخ و محقق پیشکسوت را تسلیت عرض مینماییم و از خدای متعال رحمت و مغفرت برای او مسئلت داریم.
ضایعهای سنگین برای اهل تاریخ. خداوند او را با انبیاء و اولیاء خود و اهلبیت عصمت و طهارت محشور بگرداند.
تصویر ایشان با کتاب گزیده مقتل جامع که زیر نظر آن مرحوم نوشته شد و نخستین اثر عاشورائی در این کانال معرفی شد.
سعید حنفی
🚩 سعید بن عبدالله حنفی از شهدای کربلاست که نسبت به دیگر شهیدان اطلاعات بیشتری از او در دست است. وی یکی از پیکهای کوفیان به مکه جهت رساندن نامه و دعوت از امام حسین(ع) بود.
🔥 همو بود که در شب عاشورا اعلام وفاداری کرد و به پیشوای خود گفت: اگر بدانم که هفتاد بار کشته و دوباره زنده و سوزانده میشوم و خاکسترم به باد داده میشود، تو را رها نمیکنم.
🏹 بنا به نقل مقتل خوارزمی، سعید هنگام نماز ظهر عاشورا برابر امام ایستاد و هدف تیرها قرار گرفت و از امام دفاع میکرد تا آنکه جراحتهایی برداشت.
🏴 بنا به نقل مقتل ابومخنف در مبارزات پایانی روز عاشورا که دشمن حمله شدیدی را به سوی امام آغاز کرد و به آنحضرت نزدیک شد، سعید روبروی امام ایستاد و تیراندازی میکرد و دفاع میکرد و هدف تیرها قرار گرفت تا آنکه بر زمین افتاد و به شهادت رسید.
☑️ و سَيَعْلَمُ الَّذينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُون.
#شهیدان_کربلا
#ذکر_مصائب
#تاریخ_امام_حسین(ع)
کانال مُستَبین در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
واتسآپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقام معظم رهبری:
✅ منبری یا مداح خطاب به امیرمؤمنان میگوید هر چه داری از امام حسین(ع) داری!
چرا نمیفهمند؟!
مگر به هر قیمتی باید اشک گرفت؟ حادثه را بیان کنید، با هنرمندی.
#نقد_کژیها
https://eitaa.com/Mostabin
https://t.me/AlMostabin
📚 معرفی آثار عاشورائی ۱۳
📌 رنج عرفانی و شور اجتماعی: کارکردهای یاد واقعه عاشورا در جهان امروز
این کتاب با نگاهی الهیاتی ـ تمدنی به موضوع عاشورا به قلم
دکتر حبیب الله بابائی نوشته شده است.
فصل اول آن در باره "رنج از" و "رنج برای" و پیامدهای اجتماعی آن است که در دانشگاه تمپل و در مجله Ecumenical Studeis منتشر شده است. فصل دوم کتاب در مورد "عزت نفس" و "حرمت غیر" در لندن در مجله Journal of Shia Islamic Studies چاپ شده، و مقاله سوم نیز در موضوع "انسجام و هویت اسلامی بعد از عاشورا" در صربستان در مجله Kom انتشار یافته است.
3️⃣ هر سه مقاله به ضمیمه فصل و مقدمه جدیدی توسط خود مولف (حبیبالله بابائی) ترجمه و تدوین شده و با مقدمه دکتر لگنهاوزن از سوی انتشارات علمی فرهنگی منتشر شده است.
✂️ برشی از کتاب:
«در نگرش فدیهای، فرد متعهد، آن امام یا آن پیامبر کشتهشده است و مردم در برابر آن رنج و مصیبت و درد و کشتهشدن تعهدی و مسئولیتی ندارند، در حالی که در نگرش تعهدآورانه از «رنج متعالی»، وجود مسئولیت و تعهد امام، تعهد امت را زائل نمیکند. هر میزان امام تعهد بیشتری پیدا میکند، امت نیز به همان اندازه متعهد میشود. عدم تعادل و توازن بین تعهد امام و تعهد امت موجب شکاف بین امت و امام و جدایی امت از امام و انحراف و گمراهی امت از مسیر امام میگردد.»
◀️ معرفی تفصیلیتر این کتاب را در این آدرس ( متن شماره ۴ مستبین) مطالعه کنید.
#آثار_عاشورائی
#نظریهها
https://eitaa.com/Mostabin
https://t.me/AlMostabin
📣 درباره فایل pdf کتابها
همراهان گرامی که از فایل کتابهای معرفیشده سراغ میگیرند؛ علت اینکه فایل آثار در کانال مستبین قرار داده نمیشود این است که بنده از اجازه ناشر و مؤلف برای انتشار الکترونیکی آثار خبر ندارم؛ بلکه اطلاع دارم که برخی مراکز داخلی و خارجی بدون اجازه اقدام به این کار کردهاند و ناشر یا مؤلف استفاده از آن را ممنوع میدانند. شخصاً از برخی مؤلفان و ناشران پرسوجو کردهام.
✅ البته فایل مقالات چنین مشکلی ندارد و تا آنجا که امکان داشته باشد به سایت مجله ارجاع خواهد شد تا عزیزان از آنجا دانلود نمایند.
روضه قاسم
🏴 بنا به خبر ابومخنف از یک شاهد واقعه کربلا، نوجوانی از سوی خیمههای حسین(ع) بیرون شد و شمشیری در دست داشت. پیراهن و شلوار پوشیده بود و راوی دقیق ضبط کرده که گوید یادم هست بند کفش پای چپیش هم پاره بود. عَمرو بن نُفَیل گفت به او حمله میکنم؛ راوی که در لشکر عمر سعد حضور داشت او را منع کرد اما او به قاسم حمله کرد و به سر او ضربهای زد که افتاد و عمویش را صدا زد.
امام حسین(ع) به سرعت بر بالین پسر برادر حاضر شد و قاتل با یک ضربه امام فرار کرد و زیر دست و پای لشکر خود افتاد و به هلاکت رسید. غبار که بر زمین نشست دیدند حسین(ع) بالای سر نوجوانی نشسته که در حال جان دادن پاهایش را روی زمین میکشد.
☑️ امام فرمود از رحمت خدا دور باد گروهی که تو را کشتند و در قیامت خصم آنان پیامبر خواهد بود. چه سخت است بر عموی تو که در این شلوغی دشمن نتواند پاسخ تو را بدهد... آنگاه او را بر سینه چسباند و پیش جنازه پسرش علی اکبر برد. راوی گوید: دیدم که پاهای او بر زمین کشیده میشد. پرسیدم این نوجوان که بود؟ گفتند قاسم فرزند حسن بن علی(ع).
❌ با آنکه همین روایت به اندازه کافی مصائب امام و اهلبیت را نشان میدهد؛ هنوز عدهای مایلند دروغ آشکارِ عروسی قاسم را برای عاطفی کردن حادثه، نقل کنند. این داستان برای اولین بار در روضة الشهدا آمده و سالها پس از او علامه مجلسی در جلاء العیون گوید: «قصّه دامادى در كتب معتبره به نظر فقير نرسيده است.»
✍️ گویا از آنجا که حسن بن حسن(ع) برادر قاسم در زمان واقعه کربلا؛ داماد امام حسین(ع) بود؛ برای عاطفی کردن واقعه، این نسبت را به برادرش منتقل کردهاند!
#شهیدان_کربلا
#تاریخ_امام_حسین(ع)
#ذکر_مصائب
#نقد_کژیها
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
📚 معرفی آثار عاشورائی ۱۴
📕 جريانشناسي تاريخي قرائتها و رويكردهاي عاشورا از صفويه تا مشروطه (با تأكيد بر مقاتل)
محسن رنجبر
مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی؛ 1389
🔗 این کتاب حاصل رساله دکتری یکی از عاشوراپژوهان و محققان این عرصه است. نویسنده پس از بیان چشماندازی از تاریخ صفویه تا مشروطه و معرفی مقاتل این دوره، به بررسی و جريانشناسی تاريخی قرائتها و برداشتهای موجود از واقعه عاشورا در این دوره میپردازد و ويژگیهای هر یک را بيان ميكند و نمونههایی از تحریفات ایجاد شده بدین منظور را یادآور میشود.
قرائت سوگوارانه و تراژیک یا احساسی عاطفی؛ قرائت حماسی اسطورهای؛ قرائت عرفانی، تعبد به شهادت؛ قرائت مسیحیانه یا بخشایش؛ قرائت تقدیر گرایانه از مباحث و فصول این کتاب است.
✅ دعوت به کانال مُستَبین
ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
تلگرام
https://t.me/AlMostabin
واتساپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
بخاطر محدویتهای واتساپ، ترجیحاً در ایتا یا تلگرام عضو شوید.
سر به محمل زدن حضرت زینب(س)
2️⃣ مرحوم محدث قمی صاحب مفاتیح الجنان در دو کتاب نَفَس المهموم و منتهی الآمال روایات حادثه کربلا را به تفصیل ذکر میکند. بخشی از گزارش وی از منابع کهن و معتبر مانند ابومخنف و امالی صدوق و شیخ مفید نقل شده و برخی که از همعصران خود آورده، محل بررسی است.
🔍 در عین حال وی شخصیتی دقیق و نقّاد بوده و از جمله داستان مشهور سر به محمل زدن حضرت زینب هنگام دیدن سر بریده برادرش را ردّ کرده است.
🖋 در منتهی الآمال مینویسد: «ذكر محامل و هودج در غير خبر مسلم جصّاص نيست، و اين خبر را گرچه علامه مجلسى نقل فرموده لكن مأخذ نقل آن منتخب طريحى و كتاب نور العين است كه حال هر دو كتاب بر اهل فنّ حديث مخفى نيست، و نسبت شكستن سر به جناب زينب عليهاالسّلام و اشعار معروفه نيز بعيد است از آن مخدّره كه عقيله هاشميّين و عالمه غير معلّمه و رضيعه ثدى نبوّت، و صاحب مقام رضا و تسليم است. و آنچه از مقاتل معتبره معلوم میشود حمل ايشان بر شتران بوده كه جهاز ايشان پلاس و روپوش نداشته»
✅ همانگونه که این عالم بزرگوار گفته، دو کتاب منتخب طریحی و نورالعین از کتب تحریفگستر و غیر معتبر است. البته آنچه از منابع معتبر نقل کردهاند اشکالی ندارد ولی مطالبی که از جاهای نامعلوم افزودهاند، اعتباری ندارد.
📌 گفتنی است این داستان مستند برخی برای قمهزنی شده است.
#تاریخ_امام_حسین(ع)
#گزیده_مطالب
#نقد_کژیها
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
📚 معرفی آثار عاشورایی 15
📌 لهوف (بخش دوم)
3️⃣ از زمان تدوین کتاب لهوف (قرن هفتم) تا اولین نسخهای که اکنون در دست داریم (قرن دهم) سه قرن گذشته و معلوم نیست چه بر سر نسخههای فراوان آن آمده است. از میان چاپهای متعدد این کتاب تنها یک تصحیح وجود داشت که مرحوم فارس حسّون از روی سه نسخه انجام داده و اسوه چاپ کرده بود.
✍️ اما در سال 1395 از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصحیح جدیدی از لهوف (کتاب الملهوف) منتشر شد که با 57 نسخه خطی و 10 نسخه سنگی مقایسه و مقابله شد. بنا به این تصحیح، درباره حدود دو هزار کلمه از این کتاب، اختلاف وجود دارد.
📗 در این چاپ متن اصلی لهوف همراه اعرابگذاری در بالای صفحه آمده و موارد اختلافی در پایین درج شده است. این چاپ همراه با منبعشناسی است و منشأ هر یک از روایات لهوف را بررسی میکند که در چه کتابهایی بوده است.
✅ شایسته است برای مراجعه به متن لهوف از این تصحیح استفاده شود.❌
#آثار_عاشورائی
#لهوف
#مقتل
https://eitaa.com/Mostabin
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
🏴 مصیبت طفل شیرخوار
📃 سند مظلومیت سیدالشهداء
🏹 عبدالله بن حسین(ع) که نزد ما به علی اصغر مشهور است بنا به نقل ابومخنف از امام باقر(ع) به تیر یکی از بنیاسد در دامان پدرش کشته شد. تعبیر بلاذری صریحتر و دلخراشتر است: رَمى حرملةُ بن كاهل الوالبي [الاسدی] عبدَالله بن حسين(ع) بسهم فَذَبَحَهُ.
سید ابن طاووس مینویسد: چون امام خود را تنها دید و زنان صدا به گریه بلند کردند؛ به درِ خیمه آمد و فرمود کودکم را بدهید با او وداع کنم. بچه را گرفت و خواست که او را ببوسد حرمله تیری بر او زد فَوَقعَ فی نَحرِه فَذَبَحَهُ. امام رو به آسمان کرد و فرمود آنچه بر سر من میآید برایم آسان است چون خداوند شاهد است.
صلی الله علیکم یا اهل بیت النبوه
📗 بنا به تصحیح جدید لهوف (که در فرستۀ پیشین توضیحش گذشت) بعد از این روایتِ ابنطاووس؛ نقل دیگری در برخی نسخههای لهوف آمده که امام فرزندش را بر روی دست بلند کرد و برایش آب خواست و فرمود سه روز است آب نخورده است. این مطلب در همه نسخههای لهوف وجود ندارد و اشکالاتی بر آن کردهاند. اصل آن در مقتل ابومخنف جعلی آمده و در منابع معتبر نیست.
#شهیدان_کربلا
#ذکر_مصائب
#نقد_کژیها
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
راز نهفته.mp3
17.41M
📣 نوحه طفل شیرخوار
⚠️ شاعر سوگمندانه و سوزناک سروده و ذاکر با لحن و سبک هنرمندانه خوانده اما میدانیم سر ششماهه را نبریدند.
📌 در عین حال اشکالی بر اشک ریختن و اندوه بر کربلائیان به هر بهانه نیست.
به نظر میرسد مبالغه در شعر تا حدودی قابل اغماض باشد؛ زیرا این ویژگی در ذات شعر نهفته است. نهایت اینکه مخاطب بداند نوحه است نه تاریخ.
#نوحه
#نقد_کژیها
#ذکر_مصائب
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
https://www.aparat.com/CHSIQS/CHSIQS
جلسه فاتحه مجازی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی پیشوایی رضوان الله علیه
❤️ حب الحسین(ع)
حُبُّ الحُسَینِ وَسیلَةُ السُّعَداء
وَ ضیاءُهُ قَد عَمّ بالارجاءِ
سِبطٌ تَفرَّعَ منهُ نسلُ المُرتَضی
و اَضاءَ مِسکٌ بِوجهِهِ الوَضّاء
فَهُو الکَریمُ ابنُ الکَریمِ و جَدّهِ
خَیرُ الاَنامِ و سیِّد الشُّفَعاءِ
⬅️ رسول خدا در كوچه، نوهاش حسين را در حال بازى ديد، خواست او را بگيرد؛ اما اينطرف و آنطرف دويد، بالاخره پيامبر او را به آغوش گرفت. آنگاه يك دستش را پشت گردن و دست ديگرش را زير چانهاش گذاشت و دهان به دهان کودک قرار داد و او را بوسيد و فرمود: حسين(ع) از من است و من از حسينم، خدا دوست بدارد هرکه او را دوست بدارد.
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
✅ آیتالله جوادی آملی:
مداحان عزیزند، باید بخوانند، گریه بیاورند؛ اما ده دقیقه؛ پانزده دقیقه. متقن بخوانند، علمی بخوانند، عمیق بخوانند. گریه باید گریه عارفانه باشد! مردم را به عوامی و به خواب و به سطحینگری و به ساده لوحی گرفتن؛ کار فرعون است، فَاسْتَخَفَ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ [زخرف/ ۵۴]. مردم را شستشوی مغزی دادن، تهی مغز کردن، ساده بار آوردن، خواباندن و با خواب لالایی گفتن، با خواب اینها را اداره کردن؛ این یک خیانت فرهنگی است.
📚 معرفی آثار عاشورایی ۱۶
🗞 محمد صحتی سردرودی از عاشوراپژوهانی است که آثاری درباره این موضوع و بخصوص تحریفزدائی از حرکت سیدالشهداء نوشته است.
📙 ۱ـ ترجمه مقتل صدوق که برگرفته از دو مجلس کتاب امالی شیخ صدوق است.
📒 ۲ـ تحریفشناسی عاشورا و تاریخ امام حسین(ع) که 100 تحریف را شناسایی و بررسی میکند.
📕 ۳ـ در کتاب «گزیدهای از عاشورا پژوهی» به نقد کتابهای نامعتبر مانند روضة الشهدا، منتخب طریحی، اسرار الشهاده، الدمعة الساکبه، ناسخ التواریخ و معالی السبطین پرداخته است.
📘 ۴ـ کتاب جدیدتر وی «پدری به نام حسین(ع)» است که به زندگی خانوادگی و شرححال فرزندان آنحضرت میپردازد.
#آثار_عاشورائی
#تاریخ_امام_حسین(ع)
#نقد_کژیها
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO