▪️ چرا فاسد میشویم؟
(قسمت دوم)
قبل از شروع این قسمت، این را بگویم که فساد اختصاصی به کشور ما ندارد،
هر جا انسان هست فساد هم هست، باورتان نشود که فساد از منطقهای در عالم جمع شده باشد.
یورونیوز گزارشی را در ۲۰۱۲ تهیه کرده که رقم فساد در اتحادیه اروپا را حدود ۱۲۰ میلیارد یورو نشان میدهد، عددی به اندازه بودجه خود اتحادیه!
فکر میکنم میشود حدود ۱۸۰ میلیارد دلار.
این گزارش را در ۲۰۱۹ به روزرسانی کرده و مصاحبهای هم ضمیمه کرده است. در این مصاحبه از دو نفر آدم اقتصاد دان اروپا سوالهایی میپرسد که پاسخهای جالبی دارد.
لینک گزارش:
آیا بحران فساد مالی در اروپا وجود دارد؟ | Euronews
https://parsi.euronews.com/my-europe/2012/09/19/is-there-a-corruption-crisis-in-europe
👈اما عامل دوم:
"انفعالی بودن در زندگی" عامل دوم است، چه زندگی فردی، چه زندگی اجتماعی.
زندگی انفعالی یعنی جوری زندگی کنی که واقعیت تو را مجبور کند مثل آدم زندگی کنی!
یعنی تا زمانی که درد و رنج و فشار خارجی نباشد اقدام به اصلاح خود نداشته باشیم.
مثل کسی که دندانهایش را مسواک نمیزند تا زمانی که خرابی دندان و درد بزرگی که دارد باعث شود به دکتر مراجعه کرده و فساد پیش آمده را جبران کند.
عامل دومِ فساد "انفعالی زندگی کردن" است.
هر چیزی را در این عالم با اقدامات فعالانه سالم و سلامت نگه نداریم فاسد میشود.
فرقی نمیکند دندان باشد،
یا سلامتی بدن،
یا سلامتی اقتصاد،
یا سلامتی فرهنگ.
هر جا اقدامات اصلاحی را فعالانه اجرا نکنیم مجبور خواهیم شد علاوه بر هزینه فساد، آن اقدامات را انجام دهیم.
👈 دنیا جوری طراحی شده است که اگر امور را به خودشان واگذاریم سیر طبیعی فاسد شدن را پیش میگیرند.
آدمها فاسد به دنیا نمی آیند،
فساد هم به صورت قلمبه از آسمان نمیآید،
شمر بن ذی الجوشن هم قورت نمیدهند تا فاسد شوند،
بلکه فاسد میشوند چون منفعل زندگی میکنند.
برای هیچ چیز برنامه ندارند مگر این که دردها و رنجها وادارشان کند:
برای تربیت فرزند برنامه ندارند،
برای تربیت و تهذیب نفس خودشان هم برنامه ندارند،
برای سلامتی هم برنامه ندارند،
کلا فقط روزمرگی دارند،
تا وقتی که کارد به استخوان برسد،
و آن هنگام است که به فکر میافتند چه خاکی بر سر کنیم؟
▪️▪️▪️
فساد اقتصادی در جمهوری اسلامی به خاطر همین انفعالی بودن است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی به جای اقدامات اصلاحی و وادار دولتها به اجرای قانون، بیفتند دنبال آسفالت کردن این خیابان و آن کوچه تا در انتخابات بعدی رای بیاورند وضع را به همین که هست میرساند.
تصور میکنم انفعال بیش از حد مجلس باعث وجود این فسادهای متنوع در کشور است.
مساله وابستگی به نفت تقصیر همه ماست، هم مردم و هم مسئولین، مردم هم انتظار دارند با پول نفت شبیه بچه پولدارهای منطقه زندگی کنیم. (قطر و امارات و ...)
اما فساد اقتصادی ناشی از اصلاح نشدن قوانین و ساختارها، تقصیر مجلس است.
باشد که به خود آید و بیدار شود...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لبریز شوق بود که در گوش محسنش
یک روز علی اقامه بخواند ولی نشد
#فاطمیه
▪️ ترشی لیته، معنای زندگی و حضرت مادر
داشتم ترشی لیتهای که یکی از بستگان برای والدین فرستاده بودند را در کاسه میریختم.
فامیلی که تا کنون ندیدمشان.
ولی این ندیدن با ندیدن سازندگان ترشیِ شرکت "یک و یک" مثل هم نیست.
این ندیدن همراه محبت و عاطفه است و آن یکی عجین با استفاده مالی از مشتری.
👈 بگذارید توضیح بدهم ترشی لیته چطور معنای زندگی درست میکند:
ما به چه زمانی میگوییم بهار؟
بهار فصلی از سال است که کره زمین در فلان نقطه اعتدالی در مدار بیضوی دور خورشید قرار داشته باشد.
اما چرا برخی اسم دخترشان را بهار میگذارند؟
چون دخترشان در فلان نقطه اعتدالی در مدار بیضوی دور خورشید قرار دارد؟
قطعا خیر!
ما با بهار یک "تجربه وجودی" داریم،
یعنی خاطرات شخصی که هر گاه صحبت از بهار میشود همه آن لذتها که کاملا "شخصی" سازی شده را یادآور میشویم.
تجربه وجودی به هر خاطره شخصی میگویند که معنای ویژهای از یک موضوع را به ما میدهد.
مثلا تجربه شخصی از نان داغ سنگک که پدر اول صبحها میخرید،
تجربه شخصی از طعم دستپخت مادر،
تجربه شخصی از تعطیلات آخر هفته و جمع شدن پسر خالهها و دخترخالهها در منزل مادربزرگ.
این تجربه وجودی چیزی علاوه بر وجود فیزیکی این واقعیتهاست.
فلسفه وجودیها مثل هایدگر و دیگران، نگاه نیوتنی به عالم را سمّ قاتل معنای زندگی میدانند.
مثالی بزنم و به همین بحث برگردم:
شخصی میگفت تفاوت نمک و زعفران را دقت کردهاید؟!
ما قدر نمک را نمیدانیم،
وقت پر کردن نمکدان مقداری هم این طرف و آن طرف بریزد جمع میکنیم و دور میریزیم،
اما زعفران را با وسواس جابجا میکنیم،
ذرهای هم از ظرف بیرون بریزد را با دقت و نگرانی جمع میکنیم،
دلیلمان هم خیلی منطقی است به زعم خودمان،
زعفران خیلی گرانتر از نمک است.
اما بیایید دنیای بدون نمک و دنیای بدون زعفران را تصور کنیم؛
بدون نمک هیچ غذایی دلچسب نیست، نمک هر چند کم اما طعم اصلی هر غذایی است.
ولی زعفران نباشد اتفاق خیلی خاصی نمیافتد.
رنگهای جذابی را از دست خواهیم داد ولی قابل تحمل است.
خب!
خانمها میتوانند نمک زندگی باشند یعنی مادر باشند،
و میتوانند زعفران باشند یعنی دکتر و مهندس و فلان و فلان شوند.
زعفرانها را خیلی تحویل میگیرند،
با کلی پسوند و پیشوند نامشان را میبرند،
بالای مجلس مینشانند،
اما اگر حذفشان کنی اتفاق خیلی خاصی نمیافتد.
اما نمکهای زندگی را حذف کنی زندگی بیمعنا میشود.
ما با آدمهایی که نمک زندگی هستند با دست و دلبازی برخورد میکنیم،
چون زیاد زیاد زیاد در دسترس ما هستند.
ولی همانها هستند که زندگیمان را معنا دار میکنند.
اصلا تقصیر خود مادرهاست که این قدر محبت به پای فرزندشان میریزند،
و فرزندان هستند که با بیتوجهی برای زعفرانها ذوق میکنند و به نمک زندگیشان بیاعتنایی میکنند.
این که مادرها نمک زندگی هستند به این خاطر است که یک تجربه وجودی خاص در طول حدود ۲۰ سال به ما میدهند.
گفت:
زندگی همان غذای ناهار بود که مادرت راحت و آماده جلوی تو گذاشت و تو اصلا نفهمیدی وقتی غذا درست میکرد دستش سوخت،
زندگی دست و صورت چروک شده پیرمردی است که عمرش را داد تا تو راحت درس بخوانی،
زندگی گیسوهای سفید زنی است که از غصه دیر آمدنت به خانه، رنگ عوض کرد.
در شماره بعد میگویم آیا اگر به جای "مادر"، چیزی به اسم "زن" داشته باشیم هم این اتفاقات میافتد؟
چه زمانی سوالهای ما جواب میگیرند؟
ما سوالهای زیادی داریم،
از اعتقادی گرفته تا اجتماعی و گاهی تربیتی و ...
چرا برای بعضی از سوالهای ما جوابی پیدا نمیشود؟
شماره دوم پادکست خطبه متقین با عنوان "شرح مجموعه گل" را بشنوید!
سه شنبه ساعت ۱۵
با عرض شرمندگی زیاد
فایل صوتی جلسه دوم خطبه متقین رو دادیم آقای تدوینگر،
آقای تدوینگر رفته بودند مسافرت و تراکم کارهاشون مانع شد تا امروز برسانند
اگر تا فردا نرساندند خودش رو فایل صوتی جلسه دوم خطبه متقین میکنم و میگذارم اینجا😄
ان شاءالله فردا
▫️ نقشهای زنانه
(قسمت دوم ترشی لیته و معنای زندگی )
ما ایرانیها از "زن" به تنهایی تعریفی نداریم.
یعنی درست نمیتوانیم تصور کنیم زن اگر مادر یا همسر نباشد دقیقا چیست.
زن در ذهن ما با نقش مادری یا همسری یکی شده است نه این که فقط گره خورده باشد.
منظورم این نیست که نمیتوانیم بفهمیم جنسیت زن چیست بلکه مقصود فهم "زن" در بافت اجتماع است.
زن اگر مادر یا همسر نباشد یک نفر است مثل خیلیهای دیگر.
آرام آرام تبدیل میشود به پارتنر،
همباش و یا نقشهای مشابه دیگر.
چون انسان نمیتواند زندگی جمعی داشته باشد اما نقش اجتماعی نداشته باشد.
خیلی طبیعی است که زن در این نقشها خیلی بازاری رفتار کند، یعنی حتی احساسات و عواطفی که دارد را در مقابل پول مصرف کند.
چرا؟
چون او قاعدتا مثل یک مادر یا همسر نمیتواند یک رابطه عمیق و دراز مدت ایجاد کند
مادر و همسر نوعی اطمینان و آرامش نسبت به بودن دائمی این ارتباط در دل میگذارند.
اما وقتی زن نقش مادر یا همسر را نداشته باشد هیچ اطمینانی به عمیق بودن این رابطه ندارد.
ارتباطات او نه عمیق بلکه سطحی و کوتاه مدت خواهد بود.
چنین کسی معنای زندگی را هم به صورت موقت میتواند هدیه بدهد.
یعنی موقتا برای چند روزی یک دلگرمی یا سرگرمی برای مذکری شود و بعد از عادی شدن این رابطه دیگر مثل دستمال کاغذی دور انداخته شود.
اگر به عمق این نوع روابط تباه که در دوران مدرن شکل گرفته نگاه کنید چیزی جز این روابط سطحی نخواهید دید.
ما وقتی فیلمهای سینمایی آمریکایی را میبینیم که در آن یک مرد و زن علاقمند به یکدیگر شدهاند و آخر فیلم به هم میرسند احساس میکنیم این وصال مثل رسیدن زن و شوهرها در فرهنگ خودمان است.
در حالی که فاصلهای از زیرزمین تا آسمان هفتم دارد.
فیلم مجبور است رابطه را در اوج نشان دهد و سپس تمام شود. اگر فیلم ادامه این رابطه را نشان دهد چیزی جز سیر شدهگی و دلزدگی از این رابطه نمیتواند نمایش دهد.
در شماره قبل گفتم زن اگر مادر باشد نمک زندگی است و اگر هر چیز دیگر باشد میشود زعفران.
برخی تصور فرمودند من منکر نقش دوم برای زن هستم.
هرگز و ابدا
مقصود این است که زن در کدام نقش میتواند معنادهی به زندگی داشته باشد.
شاید تشبیه زعفران این سوء تفاهم را ایجاد کرده که مثلا نقش معلمی یا پزشکی برای بانوان یک نقش غیر لازم است.
هرگز مقصود من این نیست که اینها لازم نیست.
اشتباهات تمدنی دوربرگردان ندارند که سریع بشود جبرانشان کرد.
اگر این نقش از زن گرفته شود دستکم تا ۱۰۰ سال تغییرش کار سادهای نیست.
▫️ "زن" یا "مادر" در بیان حکیم بی بدیل انقلاب
۱. مادر از هر سازندهای، سازندهتر و باارزشتر است.
بزرگترین دانشمندان، ممکن است مثلاً یک ابزار بسیار پیچیده الکترونیکی را به وجود آورند، موشکهای قارّهپیما بسازند، وسایل تسخیر فضا را اختراع کنند؛ اما هیچ یک از اینها اهمیت آن را ندارد که کسی یک انسان والا بهوجود آورد. و او، مادر است.
۱۳۷۱/۰۹/۲۵
۲. در مسألهی زن آنچه که در درجهی اول اهمیت قرار دارد، مسألهی «خانواده» است؛ نقش زن به عنوان عضوی از خانواده.
به نظر من از همهی نقشهائی که زن میتواند ایفاء کند، این اهمیتش بیشتر است...
بحث سر این نیست که زن آیا میتواند مسئولیتی در بیرون از منزل داشته باشد یا نه - البته که میتواند، شکی در این نیست؛ نگاه اسلامی مطلقاً این را نفی نمیکند -
👈 بحث در این است که آیا زن حق دارد به خاطر همهی چیزهای مطلوب و جالب و شیرینی که در بیرون از محیط خانواده برای او ممکن است تصور شود، نقش خود را در خانواده از بین ببرد؟
نقش مادری را، نقش همسری را؟ حق دارد یا نه؟ ما روی این نقش تکیه میکنیم.
من میگویم مهمترین نقشی که یک زن در هر سطحی از علم و سواد و معلومات و تحقیق و معنویت میتواند ایفاء کند، آن نقشی است که به عنوان یک مادر و به عنوان یک همسر میتواند ایفاء کند؛ این از همهی کارهای دیگر او مهمتر است؛ این، آن کاری است که غیر از زن، کس دیگری نمیتواند آن را انجام دهد. گیرم این زن مسئولیت مهم دیگری هم داشته باشد - داشته باشد - اما این مسئولیت را باید مسئولیت اول و مسئولیت اصلی خودش بداند.
بقای نوع بشر و رشد و بالندگی استعدادهای درونی انسان به این وابسته است؛ حفظ سلامت روحی جامعه به این وابسته است؛ آرامش و طمأنینه در مقابل بیقراریها و بیتابیها و تلاطمها به این وابسته است.
۱۳۸۶/۰۴/۱۳
شرح خطبه متقین-۲.mp3
5.83M
پادکست شماره ۲
💢"شرح مجموعه گل"
مروری بر خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه،
خطبه متقین:
◽️ سوالهایی از سر شکم سیری!
سهشنبهها ساعت ۱۵
#پادکست
#فصل_اول
#خطبه_متقین
#تقوا
https://eitaa.com/Mousavi_Fard
▫️ یک نکته
بنده تلاش میکنم در فضای مجازی و حقیقی هیچ کجا و هیچ گونه تعداد و نیرو و تقویت مالی برای مخالفین اسلام و تشیع نباشم.
مثلا بخش زیادی از دنبال کنندگان صفحات بی بی سی و من و تو و دیگر صفحات معاندین و مخالفین همین بچههای خودیاند.
۲۰ میلیون دنبال کننده برای صفحه بی بی سی یا حدود ۸ میلیون برای آن موفرفری زشت رو چیز کمی نیست.
در اینستاگرام معلوم است چه کسانی دنبال کننده یک صفحهاند. وقتی نگاه میکنی میبینی بخش زیادی از دنبال کنندگان خودیاند.
چه در اینستاگرام، چه توییتر و اخیرا کست باکس یا تلگرام هیچ وقت "عده" برای آن صفحه و کانال درست نمیکنم.
اگر لازم است در جریام محتوای یک صفحه یا کانال باشیم از طریق جستجو میشود این مقصود را تامین کرد.
در فضای حقیقی هم کتاب فلان شخص منحرف را تا ضروری نشود نمیخرم که پول آن در جیب این آدمها نرود.
▫️ رضایتمندی را با چه چیزهایی اشتباه میگیریم؟
چیزی که بین مومن و کافر و خوب و بد و شرقی و غربی و خلاصه همه انسانها هیچ اختلافی در خوب بودنش نیست حس رضایتمندی است.
راضی بودن از زندگی همان چیزی است که وقتی دائمی میشود نام آن را "خوشبختی" میگذاریم.
اگر به ادبیات دینی مراجعه کنیم نام این حالت فوق العاده "شکر" است.
شکر یک حالت درونی است نه لفظی که به زبان تکرارش میکنیم.
تصور کنید در اثر خوردن فلفل تند تا آن اعماق وجودتان سوخته و فریاد میزنید:
سووووووختم!
فریاد شما ابراز کننده سوختگی است نه خود سوختگی.
ذکر الحمدلله هم ابراز کننده آن حالت رضایتمندی از خداوند است نه خود رضایتمندی.
یعنی خدایا از تو به خاطر مدیریت نعمتها سپاسگزارم.
ما همگی دنبال این احساس بسیار مثبت هستیم.
اما خیلی اتفاق میافتد که آن را با بعضی چیزهای دیگر اشتباه میگیریم.
🔺 مثلا آن را با شادی اشتباه میگیریم.
شادی یک حالتی است که میتواند رضایتمندی را هم نتیجه بدهد.
اما این جور نیست که هر کس شادتر است راضیتر است.
تمام پیام انیمیشن "درون بیرون" همین است که کاراکتر "شادی" طی داستان فیلم میفهمد فقط او نیست که باعث رضایت خاطر "رایلی" میشود بلکه گاهی باید "غم" عهده دار امور شود.
نه دنیا ظرفیت همیشه شاد نگاه داشتن آدم را دارد نه انسان چنین ظرفیتی را داراست که بتواند همیشه شاد باشد.
🔺 امر دومی که آن را با رضایتمندی اشتباه میگیریم "لذت" است.
باز هم برخی فکر میکنند هر چه بیشتر لذت ببرند راضیتر و خوشبختتر خواهند بود..
این هم یک مغالطه نفس است که وقتی مقداری تاثیر در موضوعی مشاهده کرد بلافاصله آن را از همه جهت گسترش میدهد و حکم کلی صادر میکند.
حتی به لحاظ فیزیولوژیک هم بین ناقل عصبی "لذت" و ناقل عصبی "رضایتمندی" تفاوت وجود دارد.
در گفتگوهای فلسفه حجاب این مطلب را توضیح دادهام و توصیه میکنم فایل صوتی آن را که بعد از این پیام میگذارم بشنوید.
ختم این کلام فرمایش نورانی امیرالمؤمنین علیه السلام باشد:
إِنَّ لِلدُّنْيَا مَعَ كُلِّ شَرْبَةٍ شَرَقا وَ مَعَ كُلِّ أَكْلَةٍ غَصَصا لاَ تُنَالُ مِنْهَا نِعْمَةٌ إِلاَّ بِفِرَاقِ أُخْرَى وَ لاَ يَسْتَقْبِلُ فِيهَا اَلْمَرْءُ يَوْما مِنْ عُمرِهِ إِلاَّ بِفِرَاقِ آخَرَ مِنْ أَجَلِهِ.
بدرستى که با هر جرعۀ دنیا،گلو گرفتنى و با هر لقمۀ دنیا حلق ماندنى غم و اندوهى است.نعمتى از آن نمى رسد مگر به جدایى نعمت دیگرى،و آدمى به استقبال روزى از زندگى خود نمى رود مگر به جدایى و مفارقت از یک روز دیگر.
هدایت شده از سایه بان 📻
فلسفه حجاب- خلاصه ۲.mp3
4.95M
🔰 فلسفه حجاب
خلاصه قسمت دوم
⬅️ حجاب مانع لذت نیست، لذت را مدیریت میکند
⬅️ نقش دوپامین و سروتونین در سطح لذت
⬅️ لذت پر تعداد مانع از لذت با کیفیت
#فلسفه_حجاب
#نسخه_صوتی
🔻اگه بنظرت برای دیگران هم مفیده، براشون بفرست🔻
رادیو سایهبان در شبکههای اجتماعی
@radiosayeban
هدایت شده از سایه بان 📻
هدف و معنای زندگی ۱.mp3
5.81M
🔰 معنای زندگی
قسمت اول
⬅️ داستان مردی که از جهنم زنده برگشت!!
⬅️ تو این بحث دنبال چی هستیم؟
📚 #سطح_عمومی
🕰 هر جمعه ساعت ۱۰.۳۰ منتظر #معنای_زندگی باشید.
🔻اگه بنظرت برای دیگران هم مفیده، براشون بفرست🔻
رادیو سایهبان در شبکههای اجتماعی
@radiosayeban
سید محمدجواد موسویفرد
🔰 معنای زندگی قسمت اول ⬅️ داستان مردی که از جهنم زنده برگشت!! ⬅️ تو این بحث دنبال چی هستیم؟ 📚
🔰 توضیحی درباره پادکست معنای زندگی
👈 بحث معنای زندگی برای ما که معتقد به دین آسمانی اسلام هستیم چندان مشکل نیست و حکمای مسلمان هر چند به صراحت این بحث را نپرداختند اما لابلای مباحث شرور و هدف آفرینش مطالب نغز و نابی ذکر کردند.
🔺 رویکرد بحث بنده در این سلسله پادکست، فلسفی نیست،
👈 یعنی نخواستم با روش فلسفه اسلامی این مطالب رو اثبات کنم
بلکه تلاشم این است که از همان جایی که روانشناسهای امروز بحث را شروع میکنند آغاز کنم اما نتیجهاش با مطالبی که اینان میگویند بسیار متفاوت خواهد بود.
🔺 برای این که بیشتر در جریان بحث باشید پیشنهاد میکنم کتاب انسان در جستجوی معنا را مطالعه کنید.
همچنین انیمیشن "روح" را با دقت ببینید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مظلومیت فرزندان فاطمه زهرا سلام الله علیها 😔😔
خطاب عاطفی سید حسن نصرالله به سید عبدالملک بدرالدین الحوثی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ناصر طهماسب دوبلور و صداپیشه انقلابی درگذشت
صدای بی نظیر ناصر طهماسب را در ویدئوی کوتاه بالا میشنوید.
ایشان به دلیل همکاری با بسیج صدا و سیما در ساخت مستندهای سیاسی و انقلابی توسط جماعت همیشه پر ادعا و روشنفکر تا حدی بایکوت شده بود.
ظاهرا فوت و خاکسپاری ایشان هم به وصیت خودشان بدون اطلاع و اعلام صورت گرفته است.
روحش شاد
▫️ مالیات پول زوره!
(ضرورتهای احیای نظام مالیاتی برای حکمرانی درست)
🔰 امروز صنف طلافروشان دست به اعتصاب زده بودند، در اعتراض به افزایش مالیات خرید و فروش طلا در سال آینده.
هنوز هم نمیدانم این افزایش مالیات صحت دارد یا خیر اما چند نکته مهم در این زمینه لازم است گفته شود:
👈 ۱) این که ما اعتراض بلندی نسبت به فساد داریم خوب است اما این که نمیدانیم یکی از راهحلهای رفع فساد احیای مالیات است خوب نیست.
رابطه مالیات با فسادستیزی مقداری مخفی است، و دولتمردان عزیز مثل همیشه بیزباناند و لکنت در بیان دارند و لذا نمیآیند این رابطه را روشن کنند.
توضیح مطلب:
دولت (به معنای عام) احتیاج به پول دارد،
برای این که زیرساخت بسازد،
حقوق کارمند بدهد،
قانون اساسی را اجرا کند،
و ....
پول را از دو طریق میتواند به دست آورد:
اول) منابع طبیعی مثل نفت و گاز و ...
دوم) مالیات
پول نفت فساد آوراست، بارها هم توضیح دادهایم و دادهاند.
اما مالیات دولت را قهرا کوچک میکند،
چرا؟
چون میزان مالیات از یک حدی نمیتواند بیشتر شود،
و الا خود مردم معترض خواهند شد.
مثل همین طلا فروش ها
👈 وقتی دولت کوچک شود هم کارآمدیاش افزایش پیدا میکند،
هم میتواند فساد را بیشتر کنترل کند.
۲) نظام حکمرانی مردم سالار وقتی تحقق پیدا میکند که دست دولت جلوی مردم دراز باشد نه این که دولت با یارانه به مردم صدقه بدهد.
کسانی که خیلی نگران حاکمیت رای مردم هستند باید به مالیات بهای بیشتری بدهند.
حاکمیت رای مردم وقتی تحقق پیدا میکند که نوعی استقلال کلان اقتصادی برای مردم نسبت به دولت ایجاد شود.
یعنی مردم باشند که دولت را اداره میکنند نه بر عکس.
این تصور در کشوری که ۲۵۰۰ سال شاهنشاهی داشته خیلی سخت
تغییر میکند.
بخش زیادی از مردم تصور میکنند حکومت باید مثل شاه باشد و شاه کسی است که مثل پدر زندگی مرفه برای همه فراهم میکند.
حالا که نفت فراوان داریم بیخود با آمریکا درگیر نشویم و مثل بچه پولدارهای منطقه خوش باشیم و خوش بگذرانیم.
این تصورات کودکانه باید جایی تغییر کند.
زمینه حضور مردم در اداره جامعه وقتی رقم میخورد که نقش آنها فقط انداختن برگه رای در صندوق نباشد.
سوئیس و ایالات متحده که آرزوی برخی در مساله دموکراسی هستند همین طوری تصمیم نگرفتهاند بیایید رای مردم را دخالت دهیم و از فردا اجرا شود، این نوع فرآیندها زمینههای اجتماعی مهمی دارند که بایست ابتدا پیاده سازی شوند.
به تعبیر دیگر، رفراندوم و دیگر انواع از دخالت مردم در سیاست به همان اندازه رخ خواهد داد که مالیات دقیقتر و بهتر شود.
۳) نکته سوم هم شفافیت مالی است.
شهروندانی که مالیات میدهند حق دارند بدانند پولشان کجا هزینه میشود و لذا دولت خود بخود مجبور میشود هزینه کردها را پشت اتاق شیشهای بگذارد.
اگر عمری بود درباره نگرانیهای بجای مردم از این موضوع هم مطلبی عرض میکنم ان شاءالله.
🔺 سوال
چرا ماه محرم استقبال از مراسمها بیشتر از ماه مبارک رمضان است؟
مردم با خدای تعالی قهرند و با امام حسین علیه السلام آشتی؟ یا چی؟
ان شاءالله سه شنبه ساعت ۱۵
#خطبه_متقین
▫️ مالیات چگونه جلوی فساد را میگیرد؟
مالیات بستن بی حساب و کتاب درصدی از پول بر عهده مردم نیست.
بلکه مالیات در دولتهای مدرن به شکل فعلی در ازاء اداره کشور است.
یعنی تامین امنیت،
احداث راه و جاده و حمل و نقل،
آموزش،
درمان
تفریح و ...
با مالیات است.
🔰 حالا چگونه مالیات جلوی فساد را میگیرد؟ فعلا این موارد به ذهنم میرسد:
👈 ۱. مردم مالیات دهنده هستند، و قاعدتا دولت نمیتواند از یک اندازه معلوم و مشخصی مالیات را بیشتر کند و الا اقسام و انواع اعتراض را به دنبال دارد.
نتیجه این است که دولت برای کمتر شدن هزینههایش مجبور میشود تا جایی که میشود کارها را به بخش خصوصی واگذار کند.
بخش خصوصی یعنی خود مردم.
در این صورت نقش دولت از این که خودش متصدی امور باشد به نقش حمایتی-نظارتی تغییر میکند.
اینجاست که دولت پولی ندارد جز همان مالیاتها.نتیجهاش میشود فساد کمتر.
👈 ۲) سلطان شکر، سلطان موز، سلطان کاغذ و سایر سلاطین چگونه به وجود میآیند؟
با نبودن نظام مالیاتی!
🔺 وقتی شخص بداند هر قدر بیشتر کالا وارد کند مالیاتش هم تصاعدی است برایش صرف نمیکند که کالا را بیشتر از اندازه و مقدار خاصی وارد کند.
این گونه میشود که بازار یک چیز از انحصار سلطان چیز در میآید.
۳) مالیات مانع افزایش فاصله و شکاف طبقاتی میشود. واضح است؛
هر قدر عوائد یک شخص بیشتر باشد باید بیشتر مالیات بدهد. این هم به نفع کل جامعه است هم به نفع طبقه مستمند.
👈 حال ببینید چقدر زشت است که طبقه فرهیخته جامعه مثل پزشکان و وکلا اتفاق نظر میکنند که از دستگاه پوز استفاده نکنند و مالیات ندهند!
👈 مالیات پول زور نیست، پول اداره کشور است.
👈 کسی که از مواهب و امکانات کشور بیشتر از بقیه استفاده میکند ولی پولش را نمیدهد چیست؟ و کیست؟
شرح خطبه متقین-۳.mp3
6.55M
پادکست شماره ۳
💢"شرح مجموعه گل"
مروری بر خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه،
خطبه متقین:
◽️ چرا مراسمها تو ماه محرم شلوغتر از ماه رمضان میشه؟
شرح عبارت:
"صِف لِی المُتَّقینَ حَتّی کَانِّی اَنظُرُ اِلَیهِم"
سهشنبهها ساعت ۱۵
#پادکست
#فصل_اول
#خطبه_متقین
#تقوا
https://eitaa.com/Mousavi_Fard
#ام_البنین کنایهای از شرم عاشقی است
کز حجب، تاب نام دل آرای خود نداشت
▪️ذُخرُ الحُسَین
۱) نظام قضا و قدر بخش اصلی دین، برای فهم مدیریت و ربوبیت خداوند نسبت به عالم است.
ما "قضا و قدر" را جایی به کار میبریم که بلا و رخداد منفی اتفاق افتاده باشد.
اما قضا و قدر ادبیات دین درباره رابطه "علیت" است.
علیت بین عالم ماده و عالم ماوراء.
خداوند با قضا و قدر عالم ماده را مدیریت میکند.
معنای اجمالی "قَدَر" این است که هر کس، هر جا، هر جور هست یک "اندازه معین" و نقشه دقیق او را در آنجا قرار داده است.
خداوند متعال وقتی موسی علیه السلام را در کوه طور به پیامبری برگزید به او فرمود:
این که در نیل افتادی،
و این که فرعون تو را بزرگ کرد،
و سپس به خاطر کشتن آن قبطی از مصر فرار کردی،
بعد نزد شعیب رفتی،
بعدتر با دختر او ازدواج کردی،
و اکنون که با اهل و عیالت در حال برگشت به مصر هستی،
همهاش یک نقشه حساب شده و دقیق بود:
ثم جِئتَ علی "قَدَرٍ" یا موسی! (سوره طه، آیه ۴۰)
۲) یکی از جذابترین اتفاقها در زندگی آدم این است که "قَدَر" زندگی خودش را بداند.
به بیان سادهتر:
ماموریت من در این نظام حساب شده و دقیق چیست؟
خداوند با من چگونه میخواهد نقشهاش را تکمیل کند؟
"تنگه احد" من کجاست؟
۳) نقل است که در جنگ صفین اباالفضل العباس علیه السلام شجاعانه میجنگیدند در حالی که ۱۳ سال بیشتر نداشتند.
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند عباس را برگردانید "فإنَّه ذُخْرٌ للحسین"
عباس را ذخیره کردهام برای روز حسین!
حتی اگر این نقل صحیح نباشد قرائن و شواهد فراوانی وجود دارد که امیرالمؤمنین علیه السلام عباس را برای روز حسین میخواست.
ماموریت عباس علیه السلام در این عالم برادری برای حسین علیه السلام بود. برای روز عاشورا و تنهایی ارباب بیکفن.
اما تصورش سخت است عباس که همه عمر خود را آماده کرده بود روز عاشورا بجنگد مولا فرمان نداد برو بجنگ! فرمود برو آب بیاور!
عباس ذخیره برای حسین شده بود و حسین آن گونه که میخواست از عباس استفاده کرد.
عباس اگر هر کار دیگر میکرد این نمیشد که الان میشناسیم.
و عباس تربیت شده #ام_البنین است.
هدایت شده از سایه بان 📻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰ملانی دیامز
از شهرت افسانهای تا عزلتی خود خواسته
👆دیامز زنی بود که خیلیها، به طور قطع خیلی از جوانها آرزوی داشتن زندگیاش رو داشتند.
افسردگی دیامز و اتفاقات جالبی که در زندگی این رَپر فرانسوی رخ داد موضوع پادکست امروز #معنای_زندگی است
▫️ ولایت مهمتر است یا حجاب؟
🔰یکی از برداران انقلابی و اهل فضل در مناظرهای عنوان کرده بود:
"حجاب ضروری دین است و منکر ضروری دین کافر است اما ولایت امیرالمومنین علیه السلام ضروری دین نیست لذا اهل سنت را کافر نمیدانیم".
این مقایسه باعث واکنش برخی اساتید و طلاب حوزه علمیه و حتی برخی مداحان اهل بیت علیهم السلام شده بود.
👈 برای قضاوت باید اول جمله بالا را معنا کنیم:
۱) آیا مقصود جمله فوق این است که حجاب مهمتر از ولایت است؟
مسلما خیر!
پس مقصود چیست؟
فقها و مراجع تقلید یک حکم شرعی را عنوان کردهاند که اگر کسی "ضروری" دین را انکار کند مرتد است.
ضروری دین یعنی چه؟
👈 یعنی حکمی از احکام خدا که آن قدر مشهور و معروف بین مومنان به آن دین و بلکه غیر مومنان و خارجان از آن دین است که میشود گفت آن دین را به این حکم میشناسند.
👈 مثلا ما مسیحیت را با تثلیث و غسل تعمید میشناسیم، آن قدر نماد پدر، پسر و روح القدس در اشکال مختلف دیدهایم که صورت نمایان این دین برای همگان شده است.
حجاب، نماز و حرام بودن الکل را به سادگی میتوان جزء ضروریات دین اسلام دانست.
۲) حال چرا منکر آن مرتد است؟
دلیلش آن است که ضروری دین در واقع همان خود "دین" است.
👈 ضروری دین آن قدر روشن و مسلم در دین است که اگر کسی آن را انکار کند از آن حیث است که پیامبری پیامبر را قبول نکرده است.
در واقع منکر ضروری دین، منکر یک امر فرعی نیست بلکه منکر چیزی است که به نوعی همه دین است.
به تعبیر دقیق منکر حکمی است که با اعتبار و توافق عقلا (یعنی دینداران) همهی دین شمرده میشود.
پس منکر حجاب بما هو حجاب مرتد و خارج از دین نیست بلکه منکر حجاب از آن جهت که این حکم، همه دین است منکر همه دین است.
به بیان دیگر منکر ضروری دین، منکر وحی و نبوت است.
۳) پس ترجمه مطلب بالا این است که منکر نبوت کافر است ولی منکر ولایت کافر نیست.
با این حال این جمله صحیح نیست، بهتر بگویم: این مقایسه صحیح نیست.
👈 دلیلش این است که مخالفان ولایت اقتضاء کافر بودن دارند اما به دلایل و مصالح اجتماعی و سیاسی با آنها معامله کافر نمیشود.
👈 توحید زمانی تمام میشود که امر ولایت محقق شود و توحید بدون ولایت جز یک توهم، چیزی بیشتر نیست.
پس منکر ولایت هم مقتضی کفر را دارد اما چون ادله شرعی مانع از این اطلاق تا زمان ظهور امام عصر سلام الله علیه هستند ایشان را کافر قلمداد نمیکنیم.
#ایلیا
#تولد_یک_قهرمان
کار تمیز فرهنگی
بسیار زیبا، جذاب و پرمحتوا
مجموعه #ایلیا یک کمیک استریپ خیلی جذاب و در سبک ابرقهرمانی است.
۱۸ جلد از اینمجموعه تا کنون به انتشار رسیده است.
برای کتاب واقعیت افزوده هم درست کردند و میتوانید در تلفن همراه ویدئوی کمیک را با صداگذاری جالب مشاهده کنید.
تلفیق با مضامین اجتماعی و دینی هم باعث زیباتر شدنش شده.
توصیه اکید و شدید میکنم که برای فرزندانتان تهیه کنید
به احتمال زیاد خودتان بیشتر از فرزندانتان جذب خواهید شد😂😄