eitaa logo
سید محمدجواد موسوی‌فرد
1.1هزار دنبال‌کننده
613 عکس
218 ویدیو
7 فایل
طلبه حوزه علمیه قم، روضه خوان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام شاید اینجا برای اندکی عمیق‌تر شدن در اعتقادات و مسائل اجتماعی مناسب باشد ارتباط با بنده: https://eitaa.com/Mousavifard
مشاهده در ایتا
دانلود
◽️ آیا لازم بود با برخورد شود؟ عده زیادی به جناب آقای حامد کاشانی حمله کرده‌اند که لازم نبود سخنان گرگیج منتشر شود و میشد در نطفه خفه شود و ابزارهای برخورد در حکومت فراوان است و ... عده‌ای هم حرکت ایشان را خلاف وحدت دانسته‌اند که البته این اشکال از عجایب است!! لازم است توضیحی درباره یک نگاه کلان تمدنی داده شود: آنچه در حاکمیت شیعی مطلوب است هم‌زیستی ادیان و مذاهب توحیدی است و از این جهت اجباری بر تغییر عقیده ایشان وجود ندارد. لازمه هم‌زیستی احترام به عقاید مقابل است که جمهوری اسلامی از ابتدا در مقابل افراطی‌های شیعه مقاومت کرده و حتی کار برخی به دادگاه و محدودیت و ... کشیده است. طبیعتا این مهم لازم است از جانب همه مذاهب محترم شمرده شود، نه این که نوبت شیعیان که می‌رسد سخن از محدود سازی و برخورد قهری شود اما به طرف مقابل که می‌رسیم هزینه‌های این مطلوب را تحمل نکنیم. بستن آرامگاه فیروز ابولؤلؤ، برخورد امنیتی با بیت مرجع وحدت شکن در قم، ممنوع المنبر کردن یکی از خطبای مشهور، دادگاهی کردن آن مداح به جرم هتک حرمت به مقدسات اهل سنت و موارد فراوان دیگر مصادیق درستی از ایجاد آن نقطه مطلوب هستند. مسلم است که وادار کردن طرف مقابل بر احترام گذاردن به عقاید شیعه منجر به احساساتی شدن خواهد شد همان طور که وادار کردن این طرف هم غلیان احساسات در پی داشته و حتی به تجمع و درگیری منجر شده است. تصور می‌کنم رسیدن به بلوغی که طرفین یکدیگر را در عین داشتن اختلاف بتوانند تحمل کنند بی آن که توهینی در پی داشته باشد مستلزم "جدا کردن‌شان از عادات و تحمیل‌ آنها بر لزوم ادب" است. لکن این که میشد با برخوردهای پشت صحنه‌ای و بدون سر و صدا و امثال این تصورات مساله را جمع کرد سخنی است دور از درک واقعیات و شرایط جمهوری اسلامی. متاسفانه برخی مسئولان جمهوری اسلامی چندان درگیر موضوعات دیگرند که گویا فرهنگ و اعتقادات مردم اولویتی برای‌شان ندارد. خوب است توجه کنیم در تمام مواردی که سخن بی ربطی گفته می‌شود و دیگران موضع منفی می‌گیرند جامعه مخاطب اولیه تعداد محدودی هستند (از جمله مواردی که از افراطی‌های شیعه عرض شد) و این رسانه است که به آن ضریب می‌دهد و منتشرش می‌کند. الغرض این که چنین برخوردهایی اگر صورت نگیرد رفته رفته این توهین‌ها به "رویه ثابت" بین مخالف تبدیل شده و آن هنگام است که نمی‌شود فرهنگ ریشه کرده را از بُن در آورد.
◽️ قافیه چو به تنگ آید... جناب حسن آقامیری از انتقادهای طنز و غیرطنزی که متوجهش شده خیلی شاکی شده و گفته: "حرفهای من رو حضرت امام(و به قول ایشان آقای خمینی )، شهید مطهری و آیت الله مظاهری و فلان عالم و... هم زده‌اند، چرا در مقابل حرفهای علمی طنازی می‌کنید؟!!!" ۱. خب اولا چرا هیچ‌گاه خروجی سخنان شهید مطهری و آیت الله مظاهری و دیگران نگاه‌های منفی و سطحی جناب‌تان نمی‌شود و هیچ کس برداشت پلورالیستیک از آنها نمی‌کند؟ دلیلش این است که جناب‌تان مغز آن سخنان را درنیافته‌اید و به قشر آن چسبیده‌اید آن هم با کلی تغییر و تحریف و تنقیص! این یک معرفت قطعی دینی است که جهنم "بیمارستان" است. ابن‌سینا هم قبل از جان هیک و دیگران در اشارات به خوبی و با زبان فلسفی توضیح داده است لکن مهم نتیجه و خروجی است که آیا معنایش توجیه گناه‌کار و تحمیق ثواب‌کار است؟!! هرگز! ۲. ثانیا چرا وقتی به بزرگان دین و مقدسات دینی و نظام دینی و معارف دینی دهن کجی می‌شود حضرت‌تان همه جوره به توجیه کار زشت دیگران روی می‌آورید و مرتب می‌خواهید قبح کار را بزدایید اما به خودتان که می‌رسد تحمل دهن‌کجی نمی‌کنید؟! قداست جناب‌تان از قدسیت محرمات الهی و معارف و معاریف دین بیشتر است؟! ۳. ثالثا چرا شعاری بدهیم که در قافیه‌اش به تنگ آییم؟! شعارهای پلورالیستی و همه حق دارند و همه آزادند و همه می‌توانند و امثال آن وقتی خوب است که دامن ما را نگرفته‌اند؟! اگر همه آزادند این عده هم که جناب‌تان را مورد تعرض و طنز قرار داده‌اند آزادند! گله‌ای نیست!
◽️ جناب و سرچشمه فهم ۱. به امام صادق علیه السلام عرض شد: بعضی از شیعیان چنین روایتی نقل کرده‌اند که وقتی معرفت به امام پیدا کردی هر کار حرامی دلت خواست انجام بده (یک چیزی تو مایه‌های "به ظاهر نیست؛ دلت پاک باشه). امام فرمودند: "انا لله و انا الیه راجعون" هرگز چنین معنایی از آن روایت نباید استنباط کرد، مقصود نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم این است که بعد از معرفت، هر کار اندک یا زیادی قبول می‌شود و بدون آن عملی مقبول نیست. (مستدرک الوسائل، ج ۱، ص ۱۷۴) ۲. معنای روشن این روایت و چند روایت مشابه دیگر آن است که هیچ‌گاه -تاکیدا هیچ گاه- نباید خروجی فهم شما از دین حلال شمردن حرامی باشد که اگر چنین شد فهم خود را تخطئه کنید! ۳. جناب نقویان با صراحت و تاکید غلیظ چنان برتری بزم شراب بر عبادت منفرد را به مبانی دینی نسبت می‌دهد که گویی ده‌ها آیه شریفه و روایات مبارکات بر این مطلب وجود دارد. (هر چند بعد از آن گفته سخن من تقطیع شده ولی تقطیعی هم در کار نبود). ۴. اولا هر روایتی - بر فرض- دال بر این مضمون باشد قطعا بایست مطابق نوع برخورد امام صادق علیه السلام با تحریف آن معرفت دینی، به معنای صحیح مطابق با چارچوب و اندیشه دینی فهم شود. ۵. ثانیا روایت ادعایی ایشان هم سند درستی ندارد و هم دلالت درست، مدعای این شیخ آن است که بزم شراب برتری بر عبادت منفرد دارد حال آن که روایت ادعایی، می‌گوید جمعی که فاجرند و اهل صله رحم رزق بهتری دارند از کسی که عابد است و اهل قطیعه رحم. ادعای عبادت انفرادی کجا و اهل قطع رحم بودن کجا؟! ثانیا رزق بیشتر کجا و به صواب و ثواب بودن کجا؟! برای یک چنین ادعای سنگینی نباید روایت ضعیف سندا و دلالة مستند گردد. ۶. ثالثا مشکل مبنایی و ریشه‌ای جناب نقویان اتکاء اصلی و بنیادین به میراث ادب ایرانی از مولوی و حافظ و سعدی تا دیگران است. اتکاء اساسی و اصلی مومن در اندیشه و عمل قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام است. به تعبیر امیرالمومنین علیه السلام: از سر چشمه‌ برگیرید که از کدورت‌ها و ناخالصی‌ها صاف و زلال است". (إمتاحُوا مِن صَفوِ عَینٍ قَد رُوِّقَت مِن الکَدِر) سایرین هر چند خوب و نازند اما سرچشمه نیستند.
◽️ نکته! بزرگی تعریف می‌کرد: در یک تاکسی نشستم که راننده‌اش مشغول یادگیری زبان انگلیسی در حین رانندگی بود. پرسیدم بنای رفتن به خارج از کشور را دارید؟ گفت خیر! معنای ترانه‌هایی که به زبان انگلیسی گوش می‌کنم را متوجه نمی‌شوم و می‌خواهم به همین منظور این زبان را یاد بگیرم. آن بزرگ می‌گفت در دلم به خودم کلی بد و بیراه گفتم که این جوانک برای فهم مطالبی که نه حکمت است و نه از جانب حکیم علی الاطلاق خود را به مشقت انداخته ولی ما به اصطلاح دیندارها برای فهم معانی ترانه‌های عاشقانه و عاقلانه خداوند مشقت یادگیری عربی را بر خود هموار نمی‌کنیم! قبول دارید اهل دنیا در دنیاداری‌شان خیلی جلوتر از ما در دین‌داریمان هستند؟!
◽️ شرّ الفقر 🔰 گاهی "طور استدلال" حاکم بر اذهان، آن قدر مسموم و بعضا چندش آور می‌شود که راه هر گفتگویی و نقدی و سخنی را می‌بندد. هر وقت سخن از حجاب و عفت و پاکدامنی می‌شود، می‌گویند: "کاش به اندازه‌ای که برای حجاب غیرت داشتید برای فقر هم داشتید". اگر گفته شود فضائل اهل بیت علیهم السلام چنین و چنان بوده است، می‌گویند: "به جای رفتن به قهقرا به فکر شکم مردم باشید!" اگر هزینه‌ای برای مجالس اهل بیت و سفر زیارتی و مشاهد مشرفه شود، دهان می‌گشایند: این همه پول را چرا حرام می‌کنید؟! اندکی هم به فکر فقرا باشید. 🔹 مسلما و قطعا با منطق چندش آور این عده آشنا هستید! سخن از هر امری و تصمیم بر هر فعل دینی و اخلاقی که بشود نق می‌زنند که به فقرا برسید. اگر حوصله کنید توضیح می‌دهم که چرا این منطق از غیرانسانی‌ترین منطق هاست. البته شناخت اولویت‌ها قطعا جزء عقلانیت است و نباید در زمانی که شکم، گرسنه است سخن از معالی اخلاق به میان آورد اما.. 🔸 اما اولا گاهی برخی از همین مسائل، زندگی‌های سخت را آسان می‌کند و معنای زندگی و هدف زندگی ترسیم کرده و به اشخاصی که گرفتارند انگیزه خروج از موقعیت نامطلوب می‌دهد. در شعب ابی طالب چه اتفاقی افتاد؟ چرا مسلمین وضعیت سخت و طاقت فرسای شعب را تحمل کردند؟ یقینا نگاه‌های صحیح ما و احساس در مسیر حق بودن تحمل رنج‌ها را آسان می‌کند‌. انسان، اسب و قاطر و الاغ نیست که یا به فکر خوردن باشد یا کاملا تهی گردد. 🔹 ثانیا گاهی توجه به امور دیگر به سبب انگیزه بخشی نیست، بلکه برای آن است که حتی در جامعه‌ای مستمند اخلاق حاکم باشد که اگر نباشد مثل گرگ یگدیگر را پاره می‌کنند. پس کسانی که تنها نیاز را شکم می‌بینند و فقط از شما انتظار حل مشکل معیشت دارند در واقع به جامعه‌ای دعوت می‌کنند که همه در کثافات اخلاقی‌اش غوطه‌ورند. 🔸 ثالثا گاهی نیز امور غیر اقتصادی راه‌حل‌های مستقیم یا غیر مستقیم مشکلات معیشتی‌اند، یعنی ممکن است مشکلات ما ناشی از فرهنگ‌های غلط، رفتارهای غلط، انتظارهای بیجا و ذهنیت‌های ناصحیح باشد. پس نباید همواره از شکم گفت و به شکم دعوت کرد. و چقدر تهوع آور است صدای کسانی که به محض گفتن اندک معرفتی و مساله‌ای از معارف دین و اخلاق و انسان کامل، بلافاصله دعوت به کمک به فقیر می‌کنند. اولین فقیری که باید کمک شود ذهن مستمند و مستضعف خود اوست که بد گرفتار شده است.
◽️به بهانه حمله شیرین یمنی‌ها به امارات! 🔰 بین مقایسه‌هایی که بین شرایط زندگی در ایران و غیر ایران می‌شود از جمله مواردی که خیلی ناراحت کننده است و به نظر حقیر حاکی از ضعف تفکر است مقایسه با امارات متحده عربی است. چند نکته را خوب است مرور کنیم: ۱. نکته نخست این که بر خلاف پندار القا شده مجازی، امارات و خصوصا شهر دبی خیلی پیش از انقلاب به سرعت برق توسعه پیدا کرد و این که زمان ماشین سواری ما آنها شترسوار بودند قصه و افسانه‌ای بیش نیست. دبی از ابتدای قرن بیستم به دلیل موقعیت جغرافیایی توسعه برق آسایی داشت و در ۱۹۶۶ با کشف نفت رونق عجیبی پیدا کرد به گونه‌ای که در زمانی کوتاه ۳۰۰ درصد رشد جمعیت پیدا کرد. ۲. نکته مهم دیگر در رشد سریع اقتصادی امارات، جمعیت اندک و ثروت سرشار این کشور است. جمعیت این کشور کمتر از یک هشتم ایران است و فقط از محل درآمدهای نفتی‌اش بیش از ایران درآمد دارد. یکی از موانع رفع فقر جمعیت زیاد است، کافی است به عربستان سعودی و حتی کشور آمریکا که ثروتمندترین کشور دنیاست نظری بیفکنید. ۳. نکته دیگری که سبب رشد سریع می‌شود نظام شاهنشاهی است؛ در نظام جمهوری قدرت توزیع می‌شود، توزیع قدرت سبب می‌شود اجرای قانون اساسی زمان بیشتری ببرد. در نظام دیکتاتور کسی جرات مخالفت ندارد و این بر خلاف نظامی است که در آن مجلس باید تصویب کند و شورای نگهبان تایید کند و رئیس جمهور ابلاغ کند و حال آیا وزارت‌خانه و استاندار و فرماندار و ... میل‌شان می‌کشد که اجرا کنند یا خیر... یادتان بیاید که رهبر انقلاب زمانی فرمودند مسئولان ارشد نظام مساله تکثیر نسل را جدی گرفته‌اند ولی مدیران میانی اجرا نمی‌کنند!! ۴. مساله دیگر حساس است و امیدوارم سوء برداشت نشود. در امارات حدود یک سوم جمعیت بومی است و سایرین ایرانی و مصری و ترک و هندی و ...اند همین سبب شده که نظام سیاسی امارات اپوزیسیون قابل توجه نداشته باشد. (بیشتر توضیح ندهم...) ۵. حتما می‌دانید بخش قابل توجهی از درآمد امارات از گردشگری است و برای ایجاد محیط مناسب گردشگری قواعد اخلاقی و هنجارهای دینی را لگدمال کرده‌اند. چیزی که طبعا در کشور ما امکان اجرایی ندارد. لجن‌مال کردن اخلاق و دیانت یک کشور  به قیمت پولدار شدن می‌ارزد یا نمی‌ارزد؟!!
چهل حدیث، ج نهم.mp3
3.96M
شرح چهل حدیث حضرت امام خمینی سلام الله علیه جلسه نهم، حدیث اول، چهارشنبه ۲۹ دی ◽️ مبارزه با نفس در مرتبه ملکوتی نفس ◽️ جهنم اعمال، جهنم صفات و جهنم عقائد ◽️ چرا گاهی علی‌رغم آن که گناه نمی‌کنیم ولی رشد هم نمی‌کنیم؟ @elmetawhid
اگر به این ویژگی انسان‌ها دقت نکنیم همواره باید منتظر تداوم استعمار و استحمار باشیم... آن ویژگی این است که وقتی منافع خود را در خطر می‌بینند به هر صدایی که احتمال دهند وفق منفعت‌طلبی‌شان است اعتماد می‌کنند... فاطمه زهرا سلام الله علیها به مردم مدینه فرمود: "أيها الناس! المسرعة إلي قيل الباطل، المغضية علی فعل القبيح الخاسر" ای مردمی که به سرعت سخن باطل را می‌پذیرید و بر کار زشت تباه کننده چشم می‌پوشید... مردمی که منفعت‌شان غصب فدک بود به خبر خلیفه اول که گفته بود از پیامبر شنیده‌ام پیامبران چیزی به ارث نمی‌گذارند اعتماد کردند چون منفعت خویش را در پذیرفتن این قیل باطل می‌دیدند. پذیرش اخبار رسانه‌های باطل باهویت یا رسانه‌های زرد بی‌هویت همیشه منشأش بی‌اعتمادی به رسانه جمهوری اسلامی نیست، بلکه اغلب از سر منفعت طلبی است. استحمار مقدمه استعمار است(فاستخف قومه فاطاعوه).
چهل حدیث، جلسه ۱۰.mp3
3.83M
شرح چهل حدیث حضرت امام خمینی سلام الله علیه جلسه دهم، حدیث اول، چهارشنبه ۶ بهمن ◽️ قوای واهمه، غضبیه و شهویه چیستند؟ ◽️ چگونه کمال طلبی هر یک از این قوا انسان را به گناه می‌کشاند؟ ◽️ مساله پیچیده در مبارزه با نفس در مرتبه ملکوت نفس: گاهی ممکن است سالها همه اعمال خوب ما جلوه غضب یا شهوت باشد.. @elmetawhid
چهل حدیث، ج ۱۱، ۴ اسفند.mp3
3.64M
شرح چهل حدیث حضرت امام خمینی سلام الله علیه جلسه یازدهم، حدیث اول، چهارشنبه ۴ اسفند ◽️ مروری بر مقام دوم مبارزه با نفس ◽️ حاکمیت و محکومیت عقل بر قوای حیوانی ◽️ حالات سه گانه انسان در این مرتبه: ۱. هم رتبه با حیوان (کالانعام) ۲. پست‌تر از حیوان (بل هم اضل) ۳. برتر از حیوان ◽️ تحلیلی بر چگونگی ارزشمند ساختن افعال قوای حیوانی @elmetawhid