نکته!
نمیدانم در حالت خستگی سخنرانی یا تدریس داشتهاید یا خیر؟ بنده تجربه هر دو مورد را بارها داشتهام، امسال صبحها چند کلاس دارم و کلاس آخر که یک ساعت به ظهر است دیگر به سادگی کلمه به ذهن نمیآید و تپقها یکی پس از دیگری😅
یک رئیس دولت بود توی این کشور که ساعت ۹ صبح تازه از خانه بیرون میزد و بهسادگی زحمت راه رفتن به خودش نمیداد حتی اگر میخواست از کارخانه بازدید کند! آن قدر به صندلی چسبیده بود که طنز شده بود "بچههای دهه نودی فکر میکنند صندلی عضوی از بدن رئیس جمهور است!!"
حالا یک رئیس جمهور آمده که آرام و قرار ندارد، با وزرایش همه جا میرود تا گزارشهای پلاستیکی نظام فشل اداری او را از واقعیت دور نکند!
حال هی مسخرهاش کنید! که فلان کلمه را فلان طور تلفظ کرده! لیاقت بعضیها همان متکبر خدانشناس غربزده است!
#رئیسی
@elmetawhid
◽️ نکاتی در باب اهانت به مرجعیت!
۱. تعبیر «کانالیزه» شدن یک مرجع معظم تقلید تقریبا و بلکه تحقیقا معادل این است که کرارا گفته می شود «به رهبر انقلاب اطلاعات غلط می دهند». اگر بناست توهین شمرده شود همه جا توهین شمرده شود، اگر قرار است برخی اساتید حوزه گریبان چاک دهند که مقام مرجعیت زیر سؤال رفت همه جا چنین کنند تا ما هم زیر عَلَمشان سینه بزنیم!
۲. چندی پیش همین مرجع معظم تقلید که بنده شهادت می دهم هیچ هوای نفسی در ایشان وجود ندارد در مخالفت با کنگره بزرگداشت مولوی بیانیه ای صادر کرد و یادمان نرفته برخی اهل نفاق که امروز نگران مقام مرجعیت شده اند چه تعابیر زننده ای درباره ایشان به کار بردند. بدون هیچ تردیدی بخش معظمی از جریان غرب گرا هویتشان در نفی مرجعیت و بلکه فقه و فقاهت است و الا گرایش به غرب معنایی ندارد.
۳. بنا به فتوای خود مراجع معظم تقلید آنچه اتباعش لازم است حکم شرعی است و تشخیص موضوعات غیر مستنبط به عهده مکلفین است، بنابراین فرمایش ایشان را به نحو قضیه شرطیه می پذیریم یعنی «اگر ما با اکثر کشورهای دنیا قهر باشیم از دین فاصله گرفته ایم». اما آیا چنین است؟
#فتنه_نفاق
@elmetawhid
چهل حدیث، جلسه ۱، ۱۲ آبان.mp3
7.56M
شرح چهل حدیث حضرت امام خمینی سلام الله علیه
جلسه اول، حدیث اول، چهارشنبه ۱۲ آبان
◽️ جهاد با نفس؛ موضوع حدیث اول
◽️ میدان اول مبارزه با نفس
◽️ حاکمیت عقل یا حاکمیت وهم؟!
◽️ تفاوت نوع حکم وهم و حکم عقل
@elmetawhid
◽️ سکوت کنیم حذف میشویم!
"مارپیچ سکوت" نظریهای در علوم ارتباطات است که دانشمند آلمانی، الیزابت نوئل نیومن مطرح کرد. مارپیچ سکوت باور دارد که بر اساس قدرت رسانهای میتوان عقاید مخالف و انحرافی را مأیوس ساخت و اجازه داد در گرداب سکوت به فراموشی سپرده شوند.
آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار رئیس مجلس فرمودند:
"توصیه حقیر این است که باید با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم. اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است. شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید."
سپس نویسنده مقاله رجانیوز به انتقاد از آیتالله صافی گلپایگانی پرداخت که انصافا بعضی از مطالب هر چند ممکن است حق باشند اما گفتن آنها از جانب هر کسی به مقام مرجعیت صحیح نیست.
اما...
اما خط هجوم غربگراهایی که اساسا اعتقادی به مرجعیت ندارند به گونهای علیه نویسنده حمله بردند که یک احتمال بیشتر باقی نگذاشتند: "مارپیچ سکوت".
غرض از این عملیات رسانهای آن است که مخالفین این فرمایشات جرات ابراز سخن خویش را نداشته باشند و در نتیجه آرام آرام از موجودیت اجتماعی حذف شوند.
بنابراین بنده وظیفه خودم دیدم اشتباهاتی که در فرمایش حضرت آیت الله صافی گلپایگانی ضمن احترام به ایشان دیدم را اجمالا گوشزد کنم:
اولا این که ما با بسیاری از کشورها قهر هستیم از کجا برای ایشان ثابت شده است؟ آیا قهر بودن با آمریکا و اسرائیل به معنای قهر با بسیاری از کشورهاست؟
ثانیا مگر دعوا و نزاع را ما شروع کردهایم که ما بخواهیم پایان دهیم؟ مگر ما ۶۰۰۰ کیلومتر آن طرفتر لشکرکشی کردهایم و پایگاه نظامی اطراف کشور خبیث و ملعون آمریکا تشکیل دادهایم؟ مگر ما مردم آمریکا را با بیسابقهترین تحریمها آزار و بلکه شکنجه دادهایم؟ و مگر ما برجام خسارت محض را نقض کردیم و زمینه دعوا و تنش را بیشتر فراهم کردیم؟
ثالثا این چه معیاری است که از زبان یک فقیه صادر میشود؟ مگر ارتباط با بسیاری از کشورها یا ارتباط نداشتن موضوع حق و حقیقت است؟ آیا ممکن نیست به سبب حقیقت با بسیاری از کشورها قهر بود؟ مگر معیار حق ارتباط معناداری با روابط کمی و کیفی با کشورهای دیگر دارد؟!!
@elmetawhid
◽️ وقتی فعالیتهای فرهنگی پوچ میشود!
مشکل کار فرهنگی بعضی از بچه حزباللهیها بی تجربه بودن و دست زدن به کارهایی با نتایجی است که معمولا یا نتیجه مطلوب را نمیدهد و یا حتی ضد مطلوب را به بار میآورد، مثل این کار که گویی لشکرکشی است و نمیداند به لجاجت و حتی شاید دو قطبی شدن دامن میزند.
🔸 از یک سو میشود حق داد به همه بچه حزباللهیها؛ چون تجربه ندارند و یکباره افتادهاند وسط جنگ هیبریدی دشمن که از هر سو برایشان میبارد.
🔹 اما از سوی دیگر هم حق ندارند چون آن قدر جزم اندیشانه کارها را انجام میدهند که به خود اجازه نمیدهند جمعی و با مشورت و دست به عصا و با همفکری متعدد و پرمطالعه کار را جلو ببرند.
بدون رودربایستی بگویم؛ بسیاری از ما توهم سواد و دانش و مهارت داریم نه خودش را و رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
آن کس که کار بدون دانش انجام میدهد آنچه را فاسد میکند بیش از آن چیزی است که درست میکند.
#کار_فرهنگی_تمیز
چهل حدیث، ج ۲، ۱۹ آبان.mp3
6.67M
شرح چهل حدیث حضرت امام خمینی سلام الله علیه
جلسه دوم، حدیث اول، چهارشنبه ۱۹ آبان
◽️ جهاد با نفس؛ موضوع حدیث اول
◽️ گامهای سلوک اخلاقی عرفانی
◽️ گام اول: تفکر
◽️ تفکر مبارزه با دو رذیله است: حماقت و غفلت
◽️تفکر چگونه ما را در مبارزه با نفس کمک میکند؟
@elmetawhid
نکته!
دیروز در کلاس منطق برای اثبات ضرورت این علم وجوهی را ذکر کردم، یکی از این وجوه را چنین گفتم که "هویت فضای مجازی به گونهای است که به بیمنطقتر شدن کاربران دامن میزند" و بنابراین لازم است تحلیلهای منطقی را بیاموزیم.
سپس مطلب را چنین توضیح دادم:
فضای مجازی یک رسانه و بلکه یک ابررسانه است. "کارویژه" رسانه القاء پیام است.. القاء پیام نیز حرفه خاصی است و ظرافتها و فنون خاصی دارد که اغلب قریب به اتفاق کاربران مجازی (از جمله خود بنده) از فنون بیخبریم..
بنابراین به منظور پیدا کردن و حفظ مخاطب، ناخودآگاه از شیوههایی استفاده میکنیم که رایجترینشان "اغراق گویی" و "بزرگنمایی"های بی ضابطه است.
انقلابی و ضد انقلاب، سیاسی، اجتماعی، هنری و بیشتر تولید کنندههای مجازی دستمایه انتشار سخنانشان بزرگنماییهای بی دلیل است، به این تعبیرهای آشنا دقت کنید:
* مرزهای دروغگویی (یا وقاحت یا هر صفت دیگر) با سخنان فلان شخص جابجا شد!!
* سخنان او به تنهایی چند پله آمار بیسوادی کشور را بالا میبرد!
* بهترین موزیک (یا مداحی) قرن!!
* با شنیدن این سخنان به گذشته خود افسوس خواهید خورد!!
و امثال این تعابیر که منطقکُش هستند "به تنهایی آمار منطقی بودن را چندین و چند پله" ساقط میکنند!😁😅
چند توصیه راهبردی:
۱. به اندازه دلیلمان ادعا کنیم و پای خود را از گلیم دلیلها درازتر نکنیم! منطق علم دلیلشناسی است و اگر موقعیت آموزش منطق را نداریم از منطق کاربردی غفلت نکنیم!
۲. همواره به گونهای ادعا کنیم که اگر در محکمه و دادگاهی ما را مواخذه کردند بتوانیم پاسخگو باشیم. احتمالا محکمه الهی کم اهمیتتر از دادگاههای دنیا نباشد.
۳. این نگاه را در خود تقویت کنیم که محتوای مجازی معمولا "شبه علم" است نه علم؛ بنابراین بسیار خوب است که به اندازه وقتی که در مجازی میگذاریم زمانی را برای مطالعه کتاب علمی بگذاریم تا آن خرابی جبران شود.
@elmetawhid
چهل حدیث، جلسه۳.m4a
13.32M
شرح چهل حدیث حضرت امام خمینی سلام الله علیه
جلسه سوم، حدیث اول، چهارشنبه ۲۶ آبان
◽️ جهاد با نفس؛ موضوع حدیث اول
◽️ گامهای سلوک اخلاقی عرفانی
◽️ گام اول: تفکر
◽️ تفکر برای مقابله با غفلت
◽️ عامل غفلت روزمرگی است و مانع آن تفکر
@elmetawhid
◽️ماجراهای کلاس منطق 😄
دیروز هم در کلاس منطق نکتهای رخ داد که ذکر آن خالی از لطف نیست:
متن کتاب شرح اشارات (نوشته خواجه نصیرالدین طوسی) نسبتا سنگین است و بنده برای تسهیل در آموزش مطالب را به صورت نموداری نوشتم هر چند مطلب خواجه نصیر خود مشتمل بر تقسیم بندی منظمی بود اما بدون حالت نموداری تفهیم مطلب مشکل مینمود.
یکی از دوستان پرسید: "چرا گذشتگان ما از روش توضیح نموداری استفاده نمیکردند که تسهیل در القاء مطلب گردد؟"
عرض کردم: دلیلش آن است که ضمن تحصیل و یادگیری، ذهن را هم ورزش میدادند تا از "پراکندگی"، "تمرکز نداشتن" و "فراموشی" جلوگیری کنند.
الآن برای تمرکز ذهن و تقویت حافظه لازم است پول جداگانه و وقت جداگانهای بگذاریم تا این مطلوب حاصل شود ولی با شیوه پیشینیان این مطلوب حاصل میشده است.
دقیقا مثل تفکیک "کار" و "ورزش" که در زندگیهای مدرن رخ داده است؛ گذشتگان ما در ضمن کار ورزش هم میکردند و بدنهای ورزیدهای داشتند و بیماریهای چاقی و دیابت و امثال آن سراغشان نمیآمد اما اکنون برای تحصیل این مقصود، لازم است رژیمهای غذایی سخت و کار ورزشی در باشگاه انجام دهیم آن هم با هزینه جدا و زمانی متفاوت...
گاهی عمیقا به این فکر برویم که زندگی راحت، ارزش این همه تبعات را دارد؟
#تمدن_عقلانی
@elmetawhid