eitaa logo
سید محمدجواد موسوی‌فرد
1.1هزار دنبال‌کننده
613 عکس
219 ویدیو
7 فایل
طلبه حوزه علمیه قم، روضه خوان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام شاید اینجا برای اندکی عمیق‌تر شدن در اعتقادات و مسائل اجتماعی مناسب باشد ارتباط با بنده: https://eitaa.com/Mousavifard
مشاهده در ایتا
دانلود
◽️ وقتی فعالیت‌های فرهنگی پوچ می‌شود! مشکل کار فرهنگی بعضی از بچه حزب‌اللهی‌ها بی تجربه بودن و دست زدن به کارهایی با نتایجی است که معمولا یا نتیجه مطلوب را نمی‌دهد و یا حتی ضد مطلوب را به بار می‌آورد، مثل این کار که گویی لشکرکشی است و نمی‌داند به لجاجت و حتی شاید دو قطبی شدن دامن می‌زند. 🔸 از یک سو می‌شود حق داد به همه بچه حزب‌اللهی‌ها؛ چون تجربه ندارند و یک‌باره افتاده‌اند وسط جنگ هیبریدی دشمن که از هر سو برایشان می‌بارد. 🔹 اما از سوی دیگر هم حق ندارند چون آن قدر جزم‌ اندیشانه کارها را انجام می‌دهند که به خود اجازه نمی‌دهند جمعی و با مشورت و دست به عصا و با هم‌فکری متعدد و پرمطالعه کار را جلو ببرند. بدون رودربایستی بگویم؛ بسیاری از ما توهم سواد و دانش و مهارت داریم نه خودش را و رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: آن کس که کار بدون دانش انجام می‌دهد آنچه را فاسد می‌کند بیش از آن چیزی است که درست می‌کند.
چهل حدیث، ج ۲، ۱۹ آبان.mp3
6.67M
شرح چهل حدیث حضرت امام خمینی سلام الله علیه جلسه دوم، حدیث اول، چهارشنبه ۱۹ آبان ◽️ جهاد با نفس؛ موضوع حدیث اول ◽️ گام‌های سلوک اخلاقی عرفانی ◽️ گام اول: تفکر ◽️ تفکر مبارزه با دو رذیله است: حماقت و غفلت ◽️تفکر چگونه ما را در مبارزه با نفس کمک می‌کند؟ @elmetawhid
نکته! دیروز در کلاس منطق برای اثبات ضرورت این علم وجوهی را ذکر کردم، یکی از این وجوه را چنین گفتم که "هویت فضای مجازی به گونه‌ای است که به بی‌منطق‌تر شدن کاربران دامن می‌زند" و بنابراین لازم است تحلیل‌های منطقی را بیاموزیم. سپس مطلب را چنین توضیح دادم: فضای مجازی یک رسانه و بلکه یک ابررسانه است. "کارویژه" رسانه القاء پیام است.. القاء پیام نیز حرفه خاصی است و ظرافت‌ها و فنون خاصی دارد که اغلب قریب به اتفاق کاربران مجازی (از جمله خود بنده) از فنون بی‌خبریم.. بنابراین به منظور پیدا کردن و حفظ مخاطب، ناخودآگاه از شیوه‌هایی استفاده می‌کنیم که رایج‌ترین‌شان "اغراق گویی" و "بزرگ‌نمایی"های بی ضابطه است. انقلابی و ضد انقلاب، سیاسی، اجتماعی، هنری و بیشتر تولید کننده‌های مجازی دست‌مایه انتشار سخنان‌شان بزرگ‌نمایی‌های بی دلیل است، به این تعبیرهای آشنا دقت کنید: * مرزهای دروغ‌گویی (یا وقاحت یا هر صفت دیگر) با سخنان فلان شخص جابجا شد!! * سخنان او به تنهایی چند پله آمار بی‌سوادی کشور را بالا می‌برد! * بهترین موزیک (یا مداحی) قرن!! * با شنیدن این سخنان به گذشته خود افسوس خواهید خورد!! و امثال این تعابیر که منطق‌کُش هستند "به تنهایی آمار منطقی بودن را چندین و چند پله" ساقط می‌کنند!😁😅 چند توصیه راهبردی: ۱. به اندازه دلیل‌مان ادعا کنیم و پای خود را از گلیم دلیل‌ها درازتر نکنیم! منطق علم دلیل‌شناسی است و اگر موقعیت آموزش منطق را نداریم از منطق کاربردی غفلت نکنیم! ۲. همواره به گونه‌ای ادعا کنیم که اگر در محکمه و دادگاهی ما را مواخذه کردند بتوانیم پاسخ‌گو باشیم. احتمالا محکمه الهی کم اهمیت‌تر از دادگاه‌های دنیا نباشد. ۳. این نگاه را در خود تقویت کنیم که محتوای مجازی معمولا "شبه علم" است نه علم؛ بنابراین بسیار خوب است که به اندازه وقتی که در مجازی می‌گذاریم زمانی را برای مطالعه کتاب علمی بگذاریم تا آن خرابی جبران شود. @elmetawhid
چهل حدیث، جلسه۳.m4a
13.32M
شرح چهل حدیث حضرت امام خمینی سلام الله علیه جلسه سوم، حدیث اول، چهارشنبه ۲۶ آبان ◽️ جهاد با نفس؛ موضوع حدیث اول ◽️ گام‌های سلوک اخلاقی عرفانی ◽️ گام اول: تفکر ◽️ تفکر برای مقابله با غفلت ◽️ عامل غفلت روزمرگی است و مانع آن تفکر @elmetawhid
◽️ماجراهای کلاس منطق 😄 دیروز هم در کلاس منطق نکته‌ای رخ داد که ذکر آن خالی از لطف نیست: متن کتاب شرح اشارات (نوشته خواجه نصیرالدین طوسی) نسبتا سنگین است و بنده برای تسهیل در آموزش مطالب را به صورت نموداری نوشتم هر چند مطلب خواجه نصیر خود مشتمل بر تقسیم بندی منظمی بود اما بدون حالت نموداری تفهیم مطلب مشکل می‌نمود. یکی از دوستان پرسید: "چرا گذشتگان ما از روش توضیح نموداری استفاده نمی‌کردند که تسهیل در القاء مطلب گردد؟" عرض کردم: دلیلش آن است که ضمن تحصیل و یادگیری، ذهن را هم ورزش می‌دادند تا از "پراکندگی"، "تمرکز نداشتن" و "فراموشی" جلوگیری کنند. الآن برای تمرکز ذهن و تقویت حافظه لازم است پول جداگانه و وقت جداگانه‌ای بگذاریم تا این مطلوب حاصل شود ولی با شیوه پیشینیان این مطلوب حاصل می‌شده است. دقیقا مثل تفکیک "کار" و "ورزش" که در زندگی‌های مدرن رخ داده است؛ گذشتگان ما در ضمن کار ورزش هم می‌کردند و بدن‌های ورزیده‌ای داشتند و بیماری‌های چاقی و دیابت و امثال آن سراغشان نمی‌آمد اما اکنون برای تحصیل این مقصود، لازم است رژیم‌های غذایی سخت و کار ورزشی در باشگاه انجام دهیم آن هم با هزینه جدا و زمانی متفاوت... گاهی عمیقا به این فکر برویم که زندگی راحت، ارزش این همه تبعات را دارد؟ @elmetawhid
چهل حدیث، جلسه۴.m4a
15.18M
شرح چهل حدیث حضرت امام خمینی سلام الله علیه جلسه چهارم، حدیث اول، چهارشنبه ۳ آذر ◽️ چرا مبارزه با نفس لازم است؟ ◽️ گام‌های سلوک اخلاقی عرفانی ◽️ گام اول: عزم ◽️ دشمنان عزم: "لذت طلبی" و "راحت طلبی" @elmetawhid
◽️ و خدایی که در همین نزدیکی است... چرا سختی‌ها برای ما دلالت بر مهر و قهر خداوند ندارد؟ به تعبیر ساده‌تر چرا اکنون که ما گرفتار انواع مشقت (از خشکسالی تا گرانی و بی‌رونقی) هستیم در تضرع و انابه جدی نیستیم؟ ۱. دلیل اولش به نظر می‌رسد آن است که خداشناسی ما با توسل به جهل بوده است؛ به تعبیر شهید مطهری "خداوند را در مجهولات خود جستجو کرده‌ایم". جایی خداوند را می‌بینیم و می‌شناسیم که علم توضیحی برای آن نداشته باشد؛ به این موارد که می‌رسیم می‌گوییم "سبب آن معلوم نیست پس کار خداست!" این نوع خداشناسی غلط است و نتیجه‌اش همین شده که برخی تصور می‌کنند بارش باران یا کار خداست یا محصول یک مکانیزم طبیعی در جو کره زمین! 👈 اما برخی دیگر هر چند بین خداوند و نظام قانون‌مند خلقت جمع کرده‌اند اما در تصورشان، خداوند محدود به قوانین شناخته شده طبیعت است. مثلا فکر می‌کنند اگر باران بخواهد ببارد باید فلان جریانات هوایی و جوی ایجاد شده باشد و چون چنین نیست پس امسال بارش کم است... آیا برای خداوند محال است که ابر باران زا بدون مقدمات ایجاد کند؟ قطعا خیر! یا مَن اِذَا تَضَایَقَتِ الاُمورُ فتَح لَنا باباً لَم تَذهَب اِلَیه الاَوهامُ! و در این که فرمود "لم تذهب الیه الاوهام" و نفرمود "لم تذهب العقول" نکته‌ای برای نکته دانان! ۲. دلیل دیگری که به ذهن می‌رسد فضای لوث و بی‌مزه‌ای است که در اثر تمسخر این آموزه دینی در اذهان ایجاد شده است، وقتی یک نادان علت زلزله فلان منطقه از ایران را "مرگ بر آمریکا" گفتن می‌داند خواسته یا ناخواسته به بی منطق شدن و مضحک شدن این آموزه مهم دینی منتج می‌شود. از جمله مواردی که سبب موهوم جلوه داده شدن این آموزه‌ها می‌شود گذاشتن‌شان در فیلم‌های تخیلی و فانتزی است. وقتی در فیلم‌های تخیلی سوپر قهرمان می‌بینید اندک اندک القا می‌شود که خیلی تخیل قوی‌ای دارید اگر به "منجی" معتقد باشید. ۳. دلیل سومش تکبرهای پنهان است؛ به بزرگی شاهانه ما بر می‌خورد اگر ذلیلانه سر به سجده بگذاریم و به خداوند التماس کنیم بر ما بندگان فقیر و محتاج رحمی کند! شاید گفته شود ما که اهل مناجات و دعای کمیل و ... هستیم! بله هستیم، ولی تا چه حد؟! به یک جا که می‌رسد و خداوند جواب نمی‌دهد حاضریم بر دعا پافشاری کنیم؟! فکر می‌کنم بعضی از ما به دلیل تکبرهای پنهان از التجاء مکرر به خداوند ابا داریم و اگر نداریم پس سر به سجده ذلت و فقر بساییم که سجد وجهی الذلیل لوجهک العزیز!
هدایت شده از موسوی فرد
چهل حدیث، ج ۵، ۱۰ آذر.mp3
6.69M
شرح چهل حدیث حضرت امام خمینی سلام الله علیه جلسه پنجم، حدیث اول، چهارشنبه ۱۰ آذر ◽️منزل دوم: "عزم ◽️تحلیل حقیقت عزم ◽️ مقدمات و مبادی عزم ◽️مقدمه بینشی و دشمن آن ◽️ مقدمه شوقی و گرایشی و دشمن آن @elmetawhid
10.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◽️ عدالت‌طلبی مصداقی ۱. "عدالت" وضع هر چیز در جای مناسبش است، اما تشخیص این که چه چیز مناسب است و چه چیز نیست در موارد خیلی زیاد از عهده عقل بشر برون است و به همین جهت احتیاج به وحی احساس می‌شود. ۲. معنای دیگر این جمله آن است که طلب عدالت بدون داشتن فقاهت منجر به ضلالت است، کسی که عدالت طلب است و بدون داشتن آگاهی از فقه و احکام شرعی آن را می‌جوید به ظلم دامن می‌زند من حیث لا یشعر.. ۳. طلب عدالت در چارچوب فقه در قامت دستوری به نام "امر به معروف و نهی از منکر" قابل تحقق است. ۴. امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد و از جمله علم به گناه و منکر بودن فعل مورد نهی است. اگر علم به حرمت نباشد نهی کردن موضوعیت پیدا نمی‌کند. ۵. عدالت‌طلبی مصداقی در اغلب موارد ظلم است چون علم به منکر بودن هم احاطه بر احکام شرعی می‌طلبد هم دانستن این مطلب که فعل مورد نهی از وجه ظالمانه‌ای صادر شده است و چون معمولا این دو مورد در افراد موجود نیست لذا بزرگان از عدالت‌طلبی مصداقی نهی کرده‌اند. ۶. البته جایی که جرم محرز است مثل رفتاری که پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها با طبیعت خوزستان دارند یا جایی که مورد سوال جدی مردم است (مثل دلار جهانگیری) می‌شود طلب عدالت کرد آن هم به این صورت که از مرجع ذی‌صلاح حکم متناسب طلب شود نه آن که از جانب خود حکم شخص را تعیین کنیم. ۷. "عدالت" بزرگترین کمال اختیاری بشر و غایت حکومت انبیاء و اولیاء است، آن را با هیجانات بی مورد به ابتذال نکشیم.
چهل حدیث، ج ۶، ۱۷ آذر.mp3
7.52M
شرح چهل حدیث حضرت امام خمینی سلام الله علیه جلسه ششم، حدیث اول، چهارشنبه ۱۷ آذر ◽️محاسبه، ابزاری کارآمد برای مبارزه با نفس ◽️تفاوت مشارطه، مراقبه و محاسبه ◽️ مکانیزم عمل محاسبه؛ محاسبه نفس چگونه مانع خطا می‌شود؟ @elmetawhid
چهل حدیث، ج ۷، ۲۴ آذر.mp3
6.37M
شرح چهل حدیث حضرت امام خمینی سلام الله علیه جلسه هفتم، حدیث اول، چهارشنبه ۲۴ آذر ◽️"تذکر"؛ راهی برای کمک به مجاهده نفس ◽️ غفلت از چه اموری آدمی را دلسرد از ادامه مبارزه با نفس می‌کند؟ @elmetawhid
◽️ درباره گرگیج ۱. هر چند خباثت این خبیث در گفتن این کلمات قابل دفاع نیست و بلکه باید بر اساس فقه و قانون با او برخورد شود ولی منشأ این رفتارهای زشت در توهین‌های صریحی است که بعضی از شیعیان اهل برائت انجام می‌دهند. برائت آموزه حذف نشدنی و جزء دین مبین است اما اظهار آن و نیز تفوه به فحش‌های رکیک علیه مقدسات اهل سنت واکنش‌های آنها را نیز در پی‌ دارد. شیخ صدوق در کتاب اعتقادات این روایت را نقل کرده است: عَن الصِّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ :  أَنَّهُ قِيلَ لَهُ إِنَّا نَرَى فِي اَلْمَسْجِدِ رَجُلاً يُعْلِنُ بِسَبِّ أَعْدَائِكُمْ وَ يَسُبُّهُمْ فَقَالَ مَا لَهُ لَعَنَهُ اَللَّهُ تَعَرَّضَ بِنَا قَالَ اَللَّهُ  وَ لاٰ تَسُبُّوا اَلَّذِينَ يَدْعُونَ  اَلْآيَةَ . به امام صادق علیه السلام گفته شد: شخصی را دیدیم در مسجد که علنا دشمنان شما را دشنام می‌داد! حضرت فرمودند: "خداوند او را لعنت کند؛ در واقع متعرض ما شده است [کنایه از این که مخالفین را به واکنش منفی وا می‌دارد]. ۲. من واقعا نمی‌دانم چگونه ممکن است استدلال این مفتی برای یک شیعه شبهه شود؟! خلافت متخلف ثانی هیچ مشروعیتی ندارد و اذن تصرف در همه غنائم جنگی از جمله بانویی که به تزویج مولای عالم ابا عبدالله الحسین  علیه السلام در آمده به اذن امام معصوم است. چطور می شود هم اعتقاد به امامت داشت و هم امام را دست بسته دانست؟ برای من معلوم نیست! در روایتی دیگر که شیخ طوسی در تهذیب نقل فرموده امام صادق علیه السلام فرموده‌اند: اگر یک جنگ بدون اذن امام معصوم علیه السلام برپا شود غنائم آن جنگ همگی متعلق به امام است: عَنْ  أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:  «إِذَا غَزَا قَوْمٌ بِغَيْرِ إِذْنِ اَلْإِمَامِ فَغَنِمُوا كَانَتِ اَلْغَنِيمَةُ كُلُّهَا لِلْإِمَامِ وَ إِذَا غَزَوْا بِأَمْرِ اَلْإِمَامِ فَغَنِمُوا كَانَ اَلْخُمُسُ لِلْإِمَامِ» .