هدایت شده از محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
مراحل تحول مؤلفه عاطفی ایمان به خدا.pdf
354.1K
مراحل تحول مؤلفه عاطفی ایمان به خدا در کودک و نوجوان ✍️نویسندگان: مجتبی حیدری علی عسگری محمود نوذری سید محمدرضا موسوی نسب
📗منبع: روانشناسی و دین سال نهم پاییز 1395 شماره 3 (پیاپی 35) ✨این پژوهش، با هدف بررسی مراحل تحول مؤلفه عاطفی ایمان به خدا در کودکان و نوجوانان، با روش مقطعی انجام شده است. 198 دانش آموز دختر و پسر 7 الی 17 ساله شهر قم، به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. داده های پژوهش بر پایه روش بالینی و از طریق مصاحبه انفرادی نیمه ساخت یافته گردآوری و توسط پنج کارشناس نمره گذاری شدند. داده ها با روش تحلیل واریانس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که با افزایش سن، سطح عاطفه ایمانی نیز افزایش و دگرگونی می یابد. همچنین بر پایه نتایج به دست آمده، روند تحول مؤلفه عاطفی ایمان به خدا در کودکان و نوجوانان دارای مراحل ذیل است: احساس خدا، به عنوان موجودی مهربان، درد دل کردن با خدا، داشتن رابطه نزدیک و صمیمانه با خدا، داشتن حس شکرگزاری یا شرمندگی در مقابل خدا. همچنین، مقایسه نمرات دختران و پسران بیانگر تفاوت معنادار دو جنس در این مؤلفه، و بالاتر بودن نمره دختران نسبت به پسران است.
هدایت شده از طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
✨👌نشست علمی «نظریه ها و مدلهای رشد معنوی برگزار شد!
🔸پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا): نهمین نشست از سلسله نشستهای معنویتپژوهی با عنوان «نظریه ها و مدلهای رشد معنوی با حضور ✨«حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمود نوذری» از سوی مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مرکز همایشهای غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.به گزارش خبرنگار ایسکا، مطالب ایشان در سه محور کلی طرح شد:
🔺محور اول: موضوع و قلمرو رشد معنوی
موضوع رشد معنوی و دینی، فرایند دیندار شدن انسانهاست. در این فرایند، از این منظر که ابتدائاً چگونه شکل میگیرد؟، براساس چه مکانیسمی رشد میکند؟، نقاط و مراحل میانی این رشد کجاست و چه خصوصیاتی دارد؟ و در نهایت نقطه پایانی این رشد کجاست؟ مورد مطالعه جدی قرار میگیرد.
همچنین در زمینه قلمرو رشد معنوی، میتوان گفت که تحول دینی در انسانها در سه ساحت میتواند صورت گیرد و مورد مطالعه قرار گیرد. اول: تحولاتی دینی که در ساحت شناختها صورت میگیرد. در این گستره این نکته مورد مطالعه قرار میگیرد که فرایند رشد فهم و درک دینی چگونه اتفاق میافتد؟ دوم: تحولاتی که در احساسات انسان صورت می گیرد و نهایتاً تحولاتی که در بعد کنشها و رفتارهای دینی در انسان صورت میگیرد.
با این مقدمه می توان نظریات رشد دینی را این گونه تعریف کرد: « مطالعه فرایند دیندار شدن انسان از منظر روانشناختی و به روش تجربی، که در طول عمر و در سه ساحت شناخت، احساسات و کنشها صورت می گیرد »
🔺محور دوم: پیشینه نظریات رشد معنوی-دینی
اولین نظریه ای که به شکل منسجم در زمینه رشد دینی مطرح شد مربوط به سال 1964 است. از آن پس تا کنون حدود 40 نظریه در زمینه رشد دینی مطرح شده است.
به طور کلی برای تقسیم بندی و طبقه بندی نظریات مطروحه در رشد دینی دو رویکرد میتوان داشت:
اول: طبقهبندی براساس رویکردها، در این دستهبندی براساس نظریات و رویکردهای کلان روانشناسیرشد میتوان دیدگاه های رشد دینی را دسته بندی کرد. به عنوان مثال: نظریات روان تحلیل گری در رشد دینی، نظریات شناختی، نظریات جامعه پذیری و غیره
دوم: طبقه بندی بر اساس رشد مفاهمی دینی در کودکان. در این گونه، تمرکز اصلی بر مفاهیمی است که به عنوان مفاهیم دینی در کودکان رشد میکند. در این نظریات رشد یک تک مفهوم دینی از آغاز شکلگیری تا اوج بلوغ و پختگی آن مفهوم در کودکان و بزرگسالان رصد میشود. مفاهیمی که روانشناسان رشد دینی عمدتاً برآنها تمرکز کردهاند عبارتند از: رشد ایمان، سیر تحول دعا در کودکان، داوری دینی، انگیزه دینی و مفهوم مرگ در کودکان.
🔺محور سوم: نظریات عمده در رشد دینی و رویکردهای انتقادی
نکته اساسی در نظریات رشد معنوی-دینی این است که در حدود نیم قرن گذشته رویکرد شناختی به رشد دینی در عمده نظریه پردازیها حاکم بوده است. رویکرد شناختی در رشد دینی دارای ویژگیهای زیر است:
1. تمرکز ویژه بر بعد شناخت و ساختارهای شناختی دارد.
2. این رویکرد رشد شناختی را مرحله ای میداند.
3. بر تعامل دوسویه ذهن و محیط به شکل فعال تأکید میکند.
4. انگیزه تحول شناختی را عدم تعادل شناختی کودک میداند.
5. تغییرات در شناخت بر حسب ساخت تفسیر می شود ( اجمالاً به این معنا که تحول شناختی منجر به تحولات کیفی در شناخت کودک میشود)
6. این تحول در سه مرحله صورت میگیرد.
اما مهم ترین نظریه پردازان شناختی در رشد دینی عبارتند از: پیاژه، گلدمن، الکایند، اوسر، فاولر و ..... درمیان این نظریه پردزان مشهورترین و برجسته ترین نظریه پرداز «فاولر» است که تحت تأثیر نظریه رشد اخلاقی کلبرگ مدلی هفت مرحله ای برای رشد ایمان دینی پیشنهاد می کند.
❌از سال 1995 به بعد دیدگاههایی شکل گرفت که معتقد بودند تحلیل شناختی موجود در تبیین رشد دینی در همه ابعاد گوناگونش ناکارامد و ناکافی است. این نظریه پردازان عبارتند از:
1. نظریه کویلسکی
2. نظریه جنبش معنوی کودک
3. نظریه نظامهای رشد محور
4. نظریات شناختاری-فرهنگی
منبع:
تاریخ خبر: 1395/9/7 يكشنبه http://www.bou.ac.ir/Portal/home/?news/39806/151257/455910/%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%C2%AB%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%85%D8%AF%D9%84%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%AF
هدایت شده از قرارگاه فرهنگی
✅ تفکّراسلامی.
ما با #ذهنها مواجهیم، با دلها مواجهیم؛ باید #دلها قانع بشود. اگر دلها قانع نشد، بدنها به راه نمیافتد، جسمها به کار نمیافتد. این فرقِ بین #تفکّراسلامی و تفکّرات غیر اسلامیاست.۱۳۹۵/۱۱/۹
📡فرهنگ و کار فرهنگی
🆔 eitaa.com/joinchat/896729092C87611175bc
هدایت شده از طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
📍«سینمای سوگ»
🖊 میلاد دخانچی
🔺نام سینمای امسال سینمای «سوگ» و انتقام است. غیر از دو سه فیلم با محور دفاع مقدس ( که آنها نیز میتوانند ذیل محور انتقام دسته بندی شوند) و یک استثنا (در آغوش درخت) سوگ و انتقام محور تکرار شونده سینمای امسال بود. در «استاد»، نامزد در صدد انتقام است، در «آه سرد»، پسر در سودای انتقام از پدر درام فیلم را جلو میبرد، در «هوک» برادر کوچکتر در سوگ است و سودای انتقام از شرایط دارد، «چرا گریه نمیکنی» درست روی سوگ دست میگذارد، شخصیت اصلی « جنگل پرتقال» پر از خشم است یک خشم فروخورده، «هفت بهار نارنج» ما را با یک پیرمرد در تنش و تکذیب با سوگ یک فقدان آشنا میکند و در «یادگار جنوب» و «کت چرمی» همه در حال انتقام گیری اند و موضوع «این پرونده باز است» اساسا انتقام است. میدانیم که سوگواری از مناسک تمدن انسانی و در روانشناسی تکمیل آن نیازمند طی چهار مرحله انکار خشم، افسردگی و پذیرش یک فقدان است و سینمای سوگ یعنی سینمای جامعه مواجه شده با یک فقدان، با یک درد جمعی که همینک بین مرحله انکار و خشم را سپری میکند. این سینما اما مطلقا سینمای ناامیدی نیست، این سینما بر عکس سالهای پیش «امید» دارد، امید به غلبه بر یک ضد قهرمان و این ضد قهرمان از قضا دشمن خارجی نیست، بلکه دشمن داخلی است. در همه فیلم های دفاع مقدس امسال، سرباز های ایرانی با سربازان عراقی نمیجنگند، بلکه آنتاگونیست ایرانی هستند، ایرانی هایی خارج از تاریخ، عقب مانده، فاشیست، ضد زن (غریب) ضد زندگی ( اتاقک گلی) ضد آزادی (سرهنگ ثریا)! ، حتی در «شماره ده» که سرباز ایرانی اسیر دشمن بعثی است از سمت ایرانی ها مورد تهاجم اصلی است، در متروپول نیز دشمن یک سانسورچی و یک جاسوس است! در «آنها مرا دوست دارند» نیز که فیلم جنگی نیست آنتاگونیست، یک پدر امنیتی وابسته به خارج است. دولت مرکزی در این فیلم ها یا حضور ندارد یا مانند «کت چرمی» هر چند عاطفه دار اما اهل مداخله وظیفه گرایانه برای حل مشکل نیست. «در آغوش درخت» تنها فیلم امیدوار ماب جشنواره امسال است که آن نیز به شکاف بین پدر و مادر و گم شدن فرزندان اشاره میکند، گم شدن در #خانواده که البته بر حسب یک تصادف رفع میشود، خانواده ای اگر طعم گم شدن و غرق شدن #فرزندان را تجربه نمیکرد شاید هیچ وقت شاعرانه به خود باز نمیگشت! سینمای سوگ و انتقام، به ما یک هشدار میدهد. این سینما جامعه ای را توصیف میکند سوگناک و خشمگین، که در آن رهایی در گروی فائق آمدن بر دشمن داخلی است، جامعه ای که #والدین آن ظاهراً هنوز متوجه نشده اند #بچههایشان گم شده اند که اگر شده بودند نیاز به ساخت «در آغوش درخت» نبود.
https://t.me/miladdokhanchi/1053
✨این یک تحلیل و برداشت از ماجرای فجر امسال بود نظر شما چیه؟
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از شیخ فرهاد فتحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
🔻مرحوم استاد علی صفایی از معدود افرادی هستند که بارها آثار او را خوانده ام، چقدر این مرد مسائل دینی را خوب میفهمد و چقدر خوب بیان میکند و چقدر دوراندیش و عمیق است ولی به قول شفیعی کدکنی باید بچشد عذاب تنهایی را مردی که ز عصر خود فراتر باشد.
💢 آدرس ما در پلتفرم ها👇👇👇
ایتا | روبیکا | توییتر | اینستا | ویراستی
هدایت شده از 🌇 .آرمانشَھر.
🟢 این آمار را جدی بگیرید: ایران ۳۴ میلیون گیمر (Gamer) دارد
بر اساس آخرین پیمایش بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سال ۱۴۰۰، برآورد شده است از بین ۸۴ میلیون ایرانی، ۳۴ میلیون نفر روی مجموع پلتفرمها، بازی رایانهای انجام میدهند.
مردان ۵۹ درصد و زنان ۴۱ درصد این جمعیت را تشکیل میدهند.
👈 نکته حائز اهمیت این است که اغلب بازیهایی که این ۳۴ میلیون ایرانی مشغول آن هستند، صرفا یک سرگرمی ساده نیست بلکه مولفههای زیر در آنها برجسته است:
۱- جذابیتهای جنسی
۲- خشونت
۳- ترویج سبک زندگی غربی
نوجوانی را در نظر بگیرید که به طور متوسط روزانه ۴ تا ۶ ساعت مشغول بازیهایی است که این پارامترها در آن برجسته هستند؛ چنین نوجوانی چگونه فرزندی در خانواده، چگونه دانشآموزی در مدرسه و چگونه شهروندی در اجتماع است؟ جامعهشناسان میگویند چنین نوجوانی مستعد خشونت است و به بلوغ زودرس جنسی رسیده، سبک زندگی غربی برای او جذاب و مستعد انواع نافرمانیهای مدنی است...
بنابراین به نظر میرسد امروز مهمتر از فضای مجازی و پلتفرمها، این بازیهای رایانهای هستند که شخصیت نوجوان ایرانی را شکل میدهند.
⛔ در این میان، نکته دردآور سهم تقریبا هیچ مرکز ملی بازیهای رایانهای از بازار گیمرهای داخلیست و البته نظارتی که متاسفانه بر فعالیت گیمنتها و بازیهای دیجیتال وجود ندارد...
🌐 با آرمانشَھر همراه باشید:
@armanshahr_ir
هدایت شده از محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
✨ ما میخواهیم کشور را تبدیل کنیم به یک چنین کشوری با این.. نُه شاخص..
🔺"و این بدون یک نسل جوان نخبه امکانپذیر نیست. یک نسلی باید وجود داشته باشد که این هدف را تأمین بکند. کسی در ضرورت این هدف نمیتواند تردید کند. اینکه ما موظّفیم بهعنوان یک انسان، بهعنوان یک مسئول، بهعنوان یک مسلمان و بهعنوان یک ایرانی -آن که اسلام را هم قبول ندارد، بالاخره ایرانی است؛ ایرانی بودن هم مسئولیّتآور است- بهعنوان این چند منشأِ مسئولیّت، موظّفیم کشور را به اینجا برسانیم.
خب، راهش چیست؟
🔺راهش تربیت نسلی ...شجاع، باسواد، متدیّن، دارای ابتکار، پیشگام، خودباور، غیور -البتّه خوشبختانه ما امروز در نسل جوان بسیاری از این خصوصیّات را داریم امّا این بایستی گسترش پیدا کند- چنین نسلی لازم داریم.
بایستی ایمان داشته باشد،
سواد داشته باشد،
غیرت داشته باشد،
شجاعت داشته باشد،
خودباوری داشته باشد،
انگیزهی کافی برای حرکت داشته باشد،
توان جسمی و فکریِ حرکت داشته باشد،
هدف را در نظر بگیرد،
چشم را به اهداف دور متوجّه بکند و
به تعبیر امیرالمؤمنین «اَعِرِ اللهَ جُمجُمَتَک»؛ زندگی خودش و وجود خودش را بگذارد در راه این هدف و با جدّیّت حرکت کند؛
در یک کلمه یعنی یک موجود انقلابی؛ معنای انقلابی این است.
بعضیها از روی دشمنی، انقلابی را بد معنا میکنند. انقلابی را به معنای بیسواد، بیتوجّه، بیانضباط [میدانند]؛
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=34703
هدایت شده از سلام فرشته
🌸زنده باشید به حیات الهی
🍃نشاط دارد . می خندد. می دود. حرف می زند. نظر می دهد. همه این ها را که می بینم، خدا را شکر می کنم که فرزندم زنده است. حیات دارد. نه مثل آن یکی پسرم که در اثر تصادف، روی تخت افتاده است. نفس می کشد اما نمی خندد. حرف نمی زند. نظر نمی دهد. چهره اش همیشه یکسان است و چشمانش بسته است. خواهرش مدام با او حرف می زند بلکه از کما بیرون بیاید اما مدت هاست در کماست. زنده است اما حیات ندارد.
🌱کنارش می نشینم و برایش قرآن می خوانم بلکه به برکت آیه های قرآن که هر بار، از خستگی و غصه و ناراحتی، مرا می رهاند و آرامم می کند، او را هم از کما برهاند و حیات ببخشد. هر بار که چون مرده ای، از درد و رنج ها و حرف و حدیث های مردم کنار تختش می افتم، قرآن بالای سرش را باز می کنم و برایش آنقدر می خوانم که نفس نفس زدن هایم، آرام می شود و عضلات منقبض شده صورتم، رها می شود اما او، هنوز در کماست. دلم روشن است که روزی، او نیز زنده خواهد شد و از این مردگی، رها می شود.
🌺رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :مَثَلُ البيتِ الذي يُذكَرُ اللّهُ فيهِ و الذي لا يُذكَرُ اللّهُ فيهِ مَثَلُ الحَيِّ و المَيِّتِ .
🍃پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : حكايت خانه اى كه در آن خدا ياد مى شود و خانه اى كه از ياد خدا خالى است، حكايت زنده و مرده است .
📚كنز العمّال : 1923 .
@salamfereshte
#داستانک
#تولیدی
#حدیث
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
📜 #تک_جمله | در عمری که دارید چند ساعت فکر کردید که چهقدر میارزید؟
۱۳۹۵/۰۴/۱۹
📱 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میشه یکی اینطوری به ما کربلا بده 💚
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸کارهای فرهنگی را به بهانۀ کمبود پول، تعطیل نکنید🔸
یادم هست خدمت مرحوم آیت الله دکتر بهشتی بودیم. یک شیرازی آمده بود می گفت آقا یک طرحی دارم برای #کار_فرهنگی و پولش هم آماده است. ایشان (شهید بهشتی) خوشش نیامد که اسم پول جلویش آوردند. گفت: ما امروز خدا را این طور شناخته ایم که وقتی کارمان اصولی باشد، در مادیات آن لنگ نمیمانیم. میخواستند به او پول پیشنهاد بکنند، ولی به او برخورد.
#وعده_الهی حق است. شما نگران نباشید. کارتان را استوارتر کنید. در خرج کردن هایتان بیشتر دقت کنید؛ #اسراف نکنید؛ #کنترل_شده خرج کنید.
حالا مگر دریچه های روزی خدا بسته است؟ مگر تنها کانالش دانشگاه است؟ خدا از راه دیگر می رساند. شما نسبت به این مساله، فقط کارتان را انجام بدهید. در موارد ضروری، اول #قرض کنید و خرج کنید، بعد خداوند تعالی زمینه رفع قرضتان را فراهم می کند. کار را تعطیل نکنید، #کار_فرهنگی_را_تعطیل_نکنید.
زیاد هم از خودتان #دفاع نکنید، اگر کسانی به شما حمله کردند و علیه شما چیزی گفتند، مجبور نیستید جواب بدهید. اما اگر به #رهبرتان یک چیزی گفتند حتماً جواب بدهید. به خودتان چیزی گفتند جواب ندهید، به رهبرتان گفتند، به خطّتان گفتند، به تفکرتان گفتند، جواب بدهید؛ اما جواب استدلالی و برهانی جواب بدهید.
(بیانات در دیدار جمعی از دانشگاهیانِ فعالان فرهنگی)
📌 بازنشر با فوروارد یا درج لینک 👈
@haerishirazi
هدایت شده از هادیانه ها
برنامه آموزشی فقه تربیت موسسه مصباح الهدی - بهمن 1401.pdf
1.73M
#برنامه_آموزشی
#فقه_تربیت موسسه_مصباح_الهدی - بهمن 1401
✅ هفته گذشته برنامه آموزشی فقه تربیت موسسه فقهی تربیتی #مصباح_الهدی رونمایی شد
👈 این برنامه که حاصل تلاش 1000 نفر ساعت از اساتید موسسه در سالیان گذشته است، زیر نظر استاد #هادیزاده طراحی شده است
👳🏻♂️طلبه های این مجموعه در کنار فقه و اصول از پایه 7 تا 10 از این برنامه آموزشی بهره می برند
✅ این برنامه حاوی 23 عنوان درسی در 4 محور ذیل تنظیم شده است:
1️⃣ مبانی و کلیات
2️⃣ اصول فقه معارف
3️⃣تفسیرقرآن و شرح روایات
4️⃣ فقه تربیت
پ ن:
#صوت_توضیح فایل پی دی اف در پیام بعدی به اشتراک گذاشته می شود
#طلبگی
#حوزه
#تربیت
@hadianeha
سمینار رسم نامربی گری 19 بهمن 1401.mp3
26.18M
🎧 #بشنوید
🔻 سمینار علمی "رسم نامربیگری؛ بایدها و نبایدهای تربیت فرزند "
🔺اساتید ارائه دهنده:
🔹جناب آقای دکتر احمدی فراز
🔹خانم دکتر ایزدیان
زمان برگزاری: ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
🇮🇷 با تشکر از مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین ره اصفهان
هدایت شده از کرامت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 روش درمان دوستیهای افراطی در بچهها!
🔻 عمده کسانی که دچار دوستیهای افراطی میشوند، معمولا افراد منزوی هستند که در ارتباط گیری ضعیف هستند اما یک نفر در این میان با آنها ارتباط میگیرد و این باعث میشود جذب او شوند و آنقدر روی دوستی با آن فرد میماند که اصطلاحا یکتا پرست میشوند.
✴️ راه درمان این دوستیهای افراطی این است که آنها را به تکثر بیندازیم.
بچههایی که فقط یک دوست صمیمی دارند دچار چنین دوستیهایی میشوند.
🔹 اما بچههایی که دوستان متعدد دارند و کارهایشان را با افراد مختلف انجام میدهند، در معرض این آسیب نیستند.
♨️ لذا درمان دوستیهای افراطی این است که در حلقههای دو نفره دوستی، افراد جدید را وارد کرد و فعالیتهای دو نفره را کم کرد.
☑️ حتی بین مربی و متربی اگر دیده میشود که به مرید و مراد بازی کشیده شده است باید برای برخی فعالیتها، مربی دیگری را به آن فرد معرفی کرد تا وابستگیهای افراطی کم شود.
"دکتر سجاد مهدی زاده"
⚠️ ما در کرامت، برایتان از اندیشه های مختلف تربیتی می گوییم، چراکه نگاه نقادانه ی شما ارزشمند است. ⚠️
#استاد_مهدی_زاده #کرامت #تربیت
🔸تهیه شده درمرکزتربیت مربی کرامت
🔗 بله / اینستاگرام / ایتا / تلگرام / گپ / سروش / آی گپ / آپارات/ روبیکا
✅ @keraamat_ir
هدایت شده از آشنایی با آثار حضرت آقا
✨انتشارات انقلاب اسلامی، وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار رهبر فرزانه انقلاب، به دلیل گرانی کاغذ و برای دسترسی آسان مخاطبان، کتابهایش را به رایگان روی اینترنت قرار داد. http://www.book-khamenei.ir/index.aspx?&siteid=1&pageid=206
🌷@Asarhazratagha🌷
هدایت شده از ندای تهذیب
جدول ساحات تربیت و نظام موضوعات.docx
30K
📙جدول ساحات تربیت و نظام موضوعات
▫️این جدول از لحاظ نظام موضوعات و مصادیق نهایی نیست و در حال تکمیل است.
✍️مدیریت مطالعات و برنامه ریزی معاونت تهذیب و تربیت حوزههای علمیه
#ساحات_تربیت
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
هدایت شده از مرکز تحقیقات،آموزش و مشاوره خانواده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 پنجمین قسمت از سلسله گفتگوها با دکتر مسعود #جانبزرگی با موضوع:
تربیت فرزند براساس رویکرد چندبعدی معنوی
این قسمت :
علت لجبازی کودک در غذاخوردن چیست؟
📌متن کامل گفتگو در لینک زیر:
https://fcc.rihu.ac.ir/fa/news/37971
هدایت شده از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
💢🔰
هیات علمی گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه
در گفتگو با نورنیوز
امامت امام کاظم(ع)؛ دوران پرورش نخبگان مؤمن و تاسیس نهاد وکالت
عصر امام کاظم(ع) از زمان تولد تا زمان شهادت، یکی از دورههای پر حادثه در تاریخ اسلام است. میتوان این دوره را عصر تربیت نخبگان مؤمن و هدایت انقلابیون متعهد نامگذاری کرد.
مشروح خبر:
https://nournews.ir/n/130114
---------------
🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا:
https://eitaa.com/rihu_ac_ir
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کودک سوری که بعد از پنج روز زنده از زیر آوار بیرون میآید: وای چند روز استکه نماز نخوانده ام...
@BisimchiMedia
هدایت شده از پژوهشگاه ما ...
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
انتخاب کتاب « رویکرد اسلامی به مراحل تحول دینداری – تولد تا هجده سالگی» به عنوان اثر شایسته تقدیر در بیست و چهارمین کتاب سال حوزه را به مؤلف محترم جناب آقای دکتر محمود نوذری دانشیار گروه علوم تربیتی پژوهشکده علوم رفتاری پژوهشگاه تبریک و تهنیت عرض می کنیم.
این اثر ارزشمند در سال 1400 توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با مشارکت دانشگاه فرهنگیان منتشر شده است.
🔴چکیده:
روانشناسی تحول دینداری فرایند تغییرات نظاممند در دینداری را در گستره عمر از منظر روانشناسی بررسی میکند. کتاب حاضر، رویکرد اسلامی به مراحل تحول دینداری را در سه بخش ارائه میکند. بخش اول کتاب به بیان طرح مسئله، مفاهیم کلیدی، پیشینه تحقیق، و روششناسی تحقیق اختصاص یافته است و در دو فصل، مخاطب را با مسئله پژوهش، روش و فرایند اجرای پژوهش آشنا میکند. بخش دوم به بررسی چگونگی تحول انسان و ماهیت دینداری میپردازد و در ذیل آن فصول «مبانی انسانشناختی تحول دینداری» و «مبانی دینشناختی» آمده است. بخش سوم مشتمل بر چهار فصل است، در مقدمه آن مدل مفهومی ساخت نظریه تحول دینداری و در ادامه به ترتیب تحول دینداری در کودکی اول، دوم، سوم و نوجوانی در ضمن چهار فصل تببین شده است. در خاتمه کتاب، دستاورد پژوهش در پاسخ به پرسش اصلی پژوهش، نوآوری و پیشنهادهایی برای تکمیل آن توضیح داده شده است.
🔴@research_hu