هدایت شده از مراقبت معنوی اسلامی 🇵🇸
✨مدل رسیدن به #شادی_پایدار مبتنی بر #استحکام_معنوی بر اساس رویکرد درمان معنوی خداسو
🔺تفاوت شادی زودگذر ورزشی و شادی پایدار
با استمداد از #حضرت_زینب علیهاالسلام 💐
🔺اگر شادی امری درونی و ذاتی است و طبق تعالیم دینی، انسان تحت حمایت خداوند است پس سئوال اصلی این است که چرا انسان دچار رنج می شود؟
🔹وقتی انسان نمیتواند برای حوادث منفی زندگی خود معنایی پیدا کند؛ دچار غم و رنج میشود. طبق آیات ابتدایی سوره شمس، هر چیزی که با فطرت انسان سازگار نباشد، مانعی برای رسیدن او به شادی است.
🔹ریشههای رنج در کودکی : تروما و حوادث زندگی یکی دیگر از عواملی است که سبب میشود انسان در کودکی از شادی فاصله بگیرد. هرقدر تجربه این حوادث بیشتر باشد و فرد نتواند این حوادث را معنا کند، به سمت ناراحتی و آشفتگی می رود. در برابر آن هرقدر انسان بتواند شاکر خداوند باشد، معنای دیگر به حوادث زندگی خود میدهد.
🔺طبق درمان معنی خداسو که میگوید درون انسان دو سازه شخصیتی قلب و عقل وجود دارد، میتوان گفت که افراد شاد، از دلبستگی صحیح برخوردارند و در عین حال عقل و ذهن آنها آزاد است. آیات آيات ۱۷ و ۱۸ سوره مباركه زمر؛ «فَبَشِّرْ عِبَادِ، الَّذِينَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ» به همین مطلب اشاره دارد.
🔹شخص یا موضوعی که باید قلب به آن دل بستگی پیدا کند، باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟ این موضوع حتی در رابطه فرزند با مادر و پدر هم وجود دارد. یعنی هرقدر رابطه دلبستگی صحیح کودک به والدین درست شکل بگیرد، او در حوادث آینده از استحکام عاطفی بالاتری برخودار است که اصطلاحا از آن به «استحکام معنوی» یاد میشود.
🔺اگر بین قلب و عقل گسست ایجاد شود، عقل که وظیفه تشخیص را دارد، از دسترس قلب خارج می شود. این مسئله را ما درمان هم می توانیم ببینیم که قلبی که از عقل فاصله می گیرد، به هر چیزی چنگ میزند تا شادی و معنابخشی را برای خودش ایجاد کند و حال شخص بد و بدتر می شود و خود را با شادیهای زودگذر مشغول میکند.
🔹 اعتقاد ما (دکتر جان بزرگی) بر این است اگر جایی که قلب خالی میشود ولی خداوند را داشته باشد، امکان ندارد چیزی این قلب را از شادی خالی کند. بر این اساس است که به هر چیزی جز خداوند دل ببندیم، احتمال افول و نابودی آن است که در این رابطه تحقیقات مختلفی در دانشگاههای دنیا انجام شده است.
🔹«شادی پایدار» زمانی است که کاری را با انگیزه بالا شروع میکنیم و یقین داریم که به هدف میرسیم. سرزندگی و رضایت دو عامل مهم در شادی است که به ترتیب در ابتدای عمل و انتهای عمل قرار میگیرند. می توان گفت که سرزندگی به نیت عمل و رضایتمندی به هدف عمل مربوط است و در این مدل است که شادی پایدار ایجاد می شود.
🔺زمانی که عمل بین مبدا و معاد یا بین نیت و هدف تنظیم شود، انگیزه و رضایت هم بالا میرود. قلب ما مانند یک ظرف شیشهای است که میتواند با هر ضربهای بشکند اما تنظیم عمل بین نیت و هدف با رویکرد خداسو، استحکام لازم را به انسان میدهد و او را به وحدت درونی میرساند.
🔹شیوههای مختلف معنادهی در انسانها :
نخستین شیوه معنادهی را میتوان در کودکان مشاهده کرد. کودکان در ابتدا با احساس و لذت خود به زندگی معنا میدهند.
در مرحله دوم، انسان با کمک صرف استدلال و منطق بین پدیدهها معنا میدهد و این در معنویت سکولار مشاهده میشود.
در وهله بعدی و در بالاترین سطح انسان از طریق معنویت به پدیدهها معنا میدهد و ظرف معنادهی خود را بین مبدا و معاد تعریف کند، ظرف وجودی ما به مستحکمترین حالت ممکن میرسد. در این حالت حتی اگر اتفاق بدی برای انسان بیافتد، باز هم انسان استحکام خود را از دست نمی دهد.
🔺در ماجرای کربلا، نمونه اعلای این استحکام را میتوان در رفتار #حضرت_زینب (سلام الله علیها) مشاهده کرد که در برابر بالاترین و شدیدترین مصائب، باز هم شاکر خداوند بودند و به فرموده ایشان، جز زیبایی چیزی ندیدند.
🔹تفاوت شادی ایجاد شده در اثر #ورزش و ... با شادی پایدار : این درست که برخی از فعالیت ها مانند تفریح، ورزش و ... میتواند باعث شادی شود اما بحث بر سر ماندگاری آن است. در این نوع فعالیتها اگر بین این عمل ورزشی فاصله ایجاد شود، شادی هم گذرا است اما در معنادهی، پایداری و استحکام معنوی ما بالا میرود.
🎙دکتر جان بزرگی
https://eitaa.com/joinchat/3214344369Cface493bd3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹سلام علیکم ✋
⛱تا به حال هیچ معلمی این گونه قرآن رو معرفی نکرده بود👌
و ما چقدر غافل بودیم😔
🍁🍂🌹🍂🍁🌹🍁🍂🌹🍂🍁
https://eitaa.com/joinchat/2230452355C5bb2bc5c71
هدایت شده از رهبر نوجوان
-1663623422_976744376.m4a
42.39M
بِسْمْ أللّٰھِ الرَّحْمٰنِ الرَّحْیٖمْ🌿
🎧 صوت جلسه هم اندیشی مربیان نوجوان
⁉️ چه بگوییم؟! چگونه بگوییم؟!
🔹 گفت و گویی پیرامون انواع فعالیت در مدارس با توجه به شرایط
🎙 استاد هانی چیت چیان
#استاد_چیت_چیان #مربیان
🆔https://ble.ir/bashgah_morabian
هدایت شده از رهبر نوجوان
-761585920_-2076025537.pptx
54.5K
📑 فایل ارائه شده در جلسه چه بگوییم؟! چگونه بگوییم!؟
📆 یکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۱
✨ با ارائه استاد هانی چیت چیان
🗂 فرمت فایل : pptx
@rahbarenojavan
هدایت شده از رهبر نوجوان
-1637409023_-1672534863.pdf
216.6K
📑 فایل ارائه شده در جلسه چه بگوییم؟! چگونه بگوییم!؟
📆 یکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۱
✨ با ارائه استاد هانی چیت چیان
🗂 فرمت فایل : pdf
@rahbarenojavan
هدایت شده از رهبر نوجوان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📑 کلیپ پخش شده در جلسه
چه بگوییم! چگونه بگوییم!؟
🎬 شیرین شیرین
📆 یکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۱
✨ با ارائه استاد هانی چیت چیان
@rahbarenojavan
هدایت شده از کانال تربیتی یک مربی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماهنگ زیبای 🇮🇷 ایران قوی 🇮🇷
(گروه سرود آوای انقلاب لرستان)
#برای_ایران
#لبیک_یا_خامنه_ای
#پرچم_ایران_بالاست
اهل دردیم اهل تقوی
اهل دانش،اهل عزم
اهل شور و اهل شادی
اهل غیرت،اهل رزم
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
بتپرستان در هراسند
از مسلمانی قوی
دشمن ایران ندارد،
تاب ایرانی قوی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🌸یک مربی مرجع محتوایی مربیان ومبلغان.👇
@yekmorabbi
برای دوستان خودفورواردکنید🙏
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
هدایت شده از ابوالفضل ساجدی
✅پروفسور جامعه شناسی سیاسی کره ای در مورد رهبر انقلاب در دوحه (پایتخت قطر) چه گفت؟
https://eitaa.com/sajedi_ir/
هدایت شده از طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 آقایان محترم کی دوست داره از این بوس و بغل ها نصیبش بشه؟؟
🔹 پس ببینید و به خود ببالید و دعایش کنید
🔹 آغوش رایگان فقط همینو بس!!
✨آخر کلیپ #تربیت_دینی_ولایی
🌷🇮🇷 🌷
هدایت شده از کانال رسمی اساتید دانشگاه معارف اسلامی
✅ نشست "بررسی روانشناختی علل حضور نوجوانان در اعتراضات"
به همت انجمن علمی دانشجویی مشاوره اسلامی و با همکاری مدیریت امور دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، نشست علمی با موضوع "بررسی روانشناختی علل حضور نوجوانان در اعتراضات" با سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر مهکام ( عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی ره و رئیس انجمن روانشناسی اسلامی حوزه علمیه قم ) برگزار میگردد.
زمان: شنبه ۱۲ آذر ماه ساعت 12:30 ظهر
مکان: دانشگاه معارف اسلامی، سالن امام رضا (علیهالسلام)
این نشست بهصورت حضوری و مجازی برگزار میگردد.
برای ورود مجازی به نشست در زمان برگزاری اینجا کلیک کنید.
مدیریت امور دانشجویی و فرهنگی دانشگاه معارف اسلامی
31.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
🚨👈 مسئولیت ما نسبت به #شبهات_جوانان چیست؟
⚠️به نظر امروز مخاطب این پیام همهی ما هستیم.
#حوزوی، #دانشگاهی، #کاسب، #مسجدی و ...
✅هر کس هر قدر که میتواند و به اندازه دایره تأثیرش
🔊#ایت_الله_مصباح_یزدی (رحمت الله علیه)
--------------------------
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نوجوانان ما چقدر با هویت خود آشنا هستند؟
چقدر خود را میشناسند؟
و چقدر میدانند از زندگی چه می خواهند؟
اگر برای تشکیل هویت کمکشان نکنیم...همچون برگی درباد حوادث به هرسو حرکت خواهند کرد...
سطحی نگری ها،بی هدفی ها،افسردگی ها و فریب خوردن ها تاثیر عدم درک درست از هویت و هدف زندگیست....
@tabanedu_ir📚✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #کلیپ_نوشت | میرزا کوچکخان؛ هویتبخش به نسل جوان
🔻 رهبر انقلاب: وقتی جوان گیلانی سرِ قبر میرزاکوچکخان میرود و میبیند این مرد تنها، این مرد باایمان و باصفا، اگرچه در وسط جنگلهای گیلان در مظلومیت مُرد، اما شخصیت خودش را در تاریخ ایران تثبیت کرد؛ مُرد، اما یک مشعل شد.
👈 ما در دوران مبارزه خودمان، هر وقت نام میرزاکوچکخان را به یاد میآوردیم و شرح حال او را میخواندیم، نیرو میگرفتیم. او از همت و اراده و شخصیت و هویّت خود خرج کرد، برای اینکه به یک نسل #هویت و شخصیت و نیرو و اراده ببخشد. این بسیار ارزش دارد.
🌷 سالروز شهادت میرزا کوچکخان جنگلی
💻 Farsi.Khamenei.ir
📊 اطلاعنگاشت | قهرمانانِ بسیجیِ ایرانزمین
👈🏻 مروری بر برخی شخصیتهای دارایِ روحیهی بسیجی در تاریخ معاصر ایران
🔻 حضرت آیتالله خامنهای در دیدار بسیجیان ظرفیت بسیجپروری در ملت ایران را دارای سابقه در تاریخ معاصر ایران دانستند و با برشمردن برخی از مصادیق آن فرمودند: «روحیهی بسیجپروری ... [مثل] ورود در میدان، نترسیدن، با دشمن سینهبهسینه شدن، در دوران حکومتهای طاغوتی و در دورانهای گذشته هم بود... تقریباً همهی اینها ... یا سرکوب شدند یا کمک نشدند یا دولتها برایشان مانع ایجاد کردند.» ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
🏷 #دیدار_بسیج
📥 نسخه قابل چاپ👇
https://khl.ink/f/51433
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیالوگ ماندگار #میرزا_کوچک_خان_گیلانی
به مناسبت ۱۱آذر سالروز شهادت
🆔@khabaresan
هدایت شده از مراقبت معنوی اسلامی 🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶🔹 مودبانه صحبت کنیم یا صادقانه؟
استاد پناهیان
#تربیت
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از :: ماهنشان؛ تربیت اسلامی ::
🚦 "جریانهای تربیتی در لبنان"
وضعیتشناسی مدارس حزبالله لبنان
👤باحضور: استاد سیدعباس نورالدین از لبنان
نویسنده و اندیشمند لبنانی و مدیر مرکز باءللدراسات(پژوهشکده بقیهالله الاعظم)
🕒زمان: شنبه 12 آذر ۱۴۰۱ ساعت 18:30
لینک حضور در بستر مجازی نشست:
https://www.skyroom.online/ch/sadr/amozesh-parvaresh
پژوهشکده شهید صدر
🔻🔺
https://eitaa.com/joinchat/1722679342Cb46645e389
هدایت شده از هادیانه ها
استاد هادیزاده _ اصول فقه و نظام تربیتی _ مدرسه عالی فقه _ 10آذر1401.mp3
35.97M
استاد #هادیزاده _ اصول فقه و نظام تربیتی_ 10آذر1401
✅بخش اول: #فقه_نظام
🔹باید از #مشکل شروع کرد (در جامعه_ در بحث های علمی ما)
🌱ثمره شروع از مشکل (بجای غرق شدن در اقوال علمی):
👈🏻 علت این که چرا به نظام روی آوردیم مشخص می شود
👈🏻به تعریف نظام می رسیم
👈🏻مسیر استخراج نظام و مشکلات مسیر و راهکارها نمایان می شوند
🔸 دین نظام دارد و این نظام با ساخت فطری انسان گره خورده است و نظام دادن اقتضای ساخت من است
🟡🟡🟡
✅ #اصول فقه و #نظام_تربیتی «دقیقه 43»
🔹 روش استخراج نظام غیر از اصول فقه موجود است و نباید از مسائل آن الگو گرفت
🔹 باید #سرچشمه به وجود آمدن خود همین اصول فقه را بررسی کنی که ریشه دارد در مشکلات روشی ما در برداشت حکم از ادله
🔹مشکل ما در مسائل #تربیت چیز دیگری است _ با کودک چطور برخورد کنم هدفم با او چه باشد_نگاه روشی و راه حلی داریم و اصلا بحث از احکام تربیت نیست (مثل طبابت است نه مثل قضاوت)
🔹سنخ مساله عوض شده _ ارتباط مبانی و اهداف از جمله مسائل است
🔸 برای رسیدن به روش برای مسائل جدید باید به زبان وحی نزدیک شد _ انس لازم است _ باید رابطه روایات با قرآن فهمیده شود
🟡🟡🟡
✅ بخش سوم پرسش و پاسخ: «دقیقه 57»
برخی از سوالاتی که مطرح شد:
1️⃣ لازمه حرف شما این است که نهایت کار دین مشخص کردن بینش ها و اهداف است و بقیه اش را عقلا تکمیل می کنند و دیگر لازم نیست کشف کنیم خود دین نظامی دارد؟
2️⃣ چرا علما در طول تاریخ این مباحث را مطرح نکردند؟
3️⃣ رفتارها و احکام چطور ما را به آن اهداف می رساند با توجه به اختلاف فتاوا؟
#تربیتی
#علمی
@hadianeha
هدایت شده از اهل سداد 🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بدون تعارف با کارآفرینی که حامی ۵۰۰۰ یتیم است
🔹آقای غنیآبادی میگوید در ۱۸ سالگی مستاجر بودم و وضع مالی خوبی نداشتم اما هزینه درمان دختربچهای که قراربود چشمش تخلیه شود را پذیرفتم و بینایی او بازگشت. از آن به بعد دست به خاک میزدم طلا میشد.
@bedonetaaroff
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 وقت برای این کارها ندارم
🖋 ناصر فقیهی
🔸 به یکی از اساتید که روحیه انقلابی داشته و در علمهای کلام، فقه و حدیث دانش خوبی دارد، پیشنهاد دادم درباره مسائل روز از نگاههای اعتقادی و فکری بنویسد؛ مثل تحلیلهای فرهنگی و سیاسی متداول چون جای علمایی مثل ایشان بسیار خالی است. جای امثال شهیدان مطهری و بهشتی را در جهاد تبیین باید پر کرد.
🔻 میدانید وی چه جوابی داد؟ با حالت تحقیرآمیزی گفت: من وقت برای این کارها ندارم.
🔹 استاد این را گفت و رفت اما حال من بسیار بد شد. تنهایی و غربت انقلاب را کامل حس کردم. آری انقلاب درمیان حوزویها هم گاهی غریب است.
🔺 پشت این برخورد، یکی از ضعفهای حوزه است که اساتید خوب و حتی انقلابیاش در بزنگاههای حساس اجتماعی سیاسی باز هم وقتی برای روشنگری و نگارش ندارند.
❓چرا در این سه ماه برخی اساتید و دانشپژوهان مراکز علمی مخصوصا مؤسسات اعتقادی حوزه نقش فعالی نداشتند؟ آنچه درس میدهند و درس میگیرند، کی قرار است بدرد انقلاب و مردم بخورد؟
❗️بهتر است بگویم در برابر حوادث واقعه، با تمام تهاجمات رسانهای هنوز احساس تکلیف نمیکنند. برخی برنامهای از قبل تعیینشده دارند دیگر فرقی نمیکند، شرایط جامعه خوب باشد یا فتنهگون! اگر نظام ضربه هم بخورد باز همان برنامه عادی خود را دارند. گویی اصلا فرمان واجب فوری جهاد تبیین از سوی ولیّ جامعه صادر نشده است!!
❇️ باید به اطلاع این بزرگواران برسانم، اینکه شما در میدان حضور ندارید و نهایتا شاید به صدور بیانیه دسته جمعی اکتفا میکنید، به معنای خالیماندن صحنه نیست.
گاهی افرادی که بلحاظ علمی ضعیف و گاهی حتی افراد گمراه، سرداران عرصه میشوند.
همانطور که اکنون چهرههای روحانیت در فضای مجازی بعضاً طلاب جوانی هستند که چندان حظ علمی ندارند و حتی برخی دین را بهانهای برای شهرت خویش کردهاند. (فضلای جوان وارسته و جویای علم و فضل منظور نیستند).
🔻 یادمان باشد آسیبهایی که انقلاب میبیند ضررش برای همه است و دشمنان انقلاب همه روحانیت را دشمن خود میداند.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #حوزه_و_جهاد_تبیین
#جهاد_تبیین
@Manahejj
هدایت شده از فتح فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان
📣 #اطلاع_رسانی ۳
🔰 برگزاری کارگاه قرآنی شیوه انتقال معارف دینی به کودکان
🔸 معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان کارگاه قرآنی با عنوان "شیوههای انتقال معارف دینی به کودکان" به صورت حضوری و همزمان برخط(آنلاین) ویژه عموم برگزار میکند.
🎤 مدرس: حجتالاسلام #فیضآبادی، استاد حوزه و دانشگاه
📆 زمان: دوشنبه ۱۳ آذرماه
⏰ ساعت: ۱۵
🕌 مکان: میدان ۱۰ دی، بین امام خمینی ۳۲و۳۴، سالن همایش ساختمان شماره دو مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان
💻 لینک حضور در جلسه:
🌐 https://farhangi.lms2.hozehkh.com/ws/qran313
👈 گفتنی است، علاقهمندان جهت ثبتنام و کسب اطلاعات بیشتر به شناسه کاربری @Basirat88 در پیامرسان ایتا مراجعه نمایند.
🌤«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»🌤
✅ معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان
┏━━━━━━━📚┓
@howzehfarhang
┗📚━━━━━━━┛
┏━━━━━━━🌐┓
farhangi.hozehkh.com
┗🌐━━━━━━━┛
هدایت شده از حرم حضرت فاطمه معصومه س
💠 کارگاههای ارتقای تربیت مربی کودک در حرم قم برگزار میشود
♦️کارگاههای ارتقای تربیت مربی کودک با تدریس حجتالاسلام سرلک به همت امور فرهنگی خواهران در حرم بانوی کرامت برگزار میشود.
#خبر #بانوان
📎 https://news.amfm.ir/?p=136615
🔷🔸💠🔸🔷
کانال رسمی آستان مقدس
"حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها"
🆔 @astanqom
📚نحن و الاولاد فی ماثر اهل بیت النبوه صلوات الله علیهم ( 2 جلد)
مؤلف: حمزه عندلیب ناشر: دلیل مازبان: عربی سال چاپ: 1380نوبت چاپ: 1صفحات: 474قطع و نوع جلد: وزیری (گالینگور) این کتاب:
(از مجموعۀ 2 جلدی)در این مجموعه، 2563حدیث و روایت در باب "خانواده و تربیت خانوادگی "به زبان عربی فراهم آمده است .گردآورنده این مطالب را از منابع مختلفی چون : بحار، خصال، امالی طوسی، المستدرک، کافی، وسائل، و التهذیب اقتباس کرده است .هر حدیث با شرح کوتاه نیز منبع و ماخذ آن همراه است .🌷🇮🇷🌷
محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
📕حکمت نامه کودک (فارسی - عربی) ویراست دوم ناشر چاپ و نشر دارالحدیث نویسنده محمد محمدی ری شهری مترج
معرفی کتاب
یکی از اساسی ترین اهداف تشکیل خانواده تربیت نسل صالح است. از آنجا که فرزند میوه زندگی و ثمره ازدواج است، تربیت و پرورش او برای والدین از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. از سوی دیگر دوران کودکی زیربنای شخصیت انسان و بهترین زمان برای تربیت است. از این رو سوال مهم این است که تربیت سعادت بخش چیست و شیوه تربیت صحیح کدام است؟ در احادیث معصومان (ع) آموزه های حکیمانه ای در این باره وجود دارد که می تواند راهگشای خانواده ها و دست اندرکاران تربیت کودک باشد.
حکمت نامه کودک با هدف ارائه این آموزه ها به علاقمندان، شکل گرفته است و در سه بخش اصلی "بنیاد تربیت کودک"، "حقوق فرزندان" و "وظایف کودک" تدوین شده است.
پرورش فرزند شایسته، بر سه رکن اساسی استوار است. این ارکان عبارت اند از: 1. خانواده شایسته 2. رعایت حقوق کودک 3. وظیفه شناسی کودک. حکمت نامه کودک، رهنمودهای قرآن و پیشوایان اسلام را درباره این ارکان، در سه بخش ارائه می نماید. بخش اوّل، شامل چهار فصل است و در آن، مسئولیت جامعه اسلامی در ساماندهیِ خانواده های شایسته ، نقش وراثت در خوش بختی فرزند ، نقش تغذیه پدر و مادر در سلامت و سعادت فرزند ، و نقش چگونگی انعقاد نطفه در آینده فرزند از زبان پیشوایان اسلام ، بیان می شود . در بخش دوم ، حقوق کودک از نگاه اسلام، در شش فصل ارائه می گردد: فصل اوّل ، درباره حقوق نوزاد است، این حقوق عبارت اند از : 1. بزرگداشت تولّد ، 2. غسل ولادت، 3. اذان گفتن در گوش راست و اقامه گفتن در گوش چپ، 4. کام برداشتن با آب فرات و تربت سیّدالشهدا، 5 . انتخاب نام نیکو، 6. تراشیدن سر و صدقه دادن هم وزن آن طلا یا نقره، 7. عقیقه کردن ، 8. ختنه کردن. فصل دوم، درباره حقوق کودک شیرخوار است. این فصل، رهنمودهای پیشوایان اسلام درباره تغذیه کودک از شیر مادر و یا دایه شایسته و ضرورت احترام به احساسات نوزاد را بیان می نماید.
در فصل سوم، تعلیم و تربیت کودک، به عنوان مهم ترین حقوق کودک، مورد بررسی قرار می گیرد و نکات مهمّی درباره اهمیّت تعلیم و تربیت کودک و مسئولیتی که دولت اسلامی و خانواده ها در این زمینه دارند (از مهم ترین چیزهایی که هنگام تربیت کودک، ضرور است و تربیت جنسی او و از همه مهم تر ، روش تربیتی اسلام) ارائه می گردد. در فصل چهارم، اخلاق تربیت، مانند: مهربانی با کودک، احترام به کودک، سلام کردن به کودک، عدالت رفتاری میان فرزندان ، وفا به وعده داده شده به کودک و شاد کردن او، به عنوان حقوق تربیتی کودک، مطرح می شود. در فصل پنجم، توجّه مربّیان به نقش آرایش و ارضای حسّ زیبایی طلبی کودک، و همچنین نقش بازی در رشد کودک، جلب می گردد. در فصل ششم، تأکید بر دعا برای فرزندان و نهی از نفرین کردن آنها ، بیانگر نقش تربیتی دعا در کنار برنامه ریزی و تلاش است . لذا از آن به عنوان یکی از حقوق کودک، یاد می شود. دعای امام سجّاد علیه السلامبرای فرزندانش که در پایان این فصل آمده ، رهنمود ارزنده ای برای خانواده های مسلمان است. بخش سوم، اختصاص به وظایف کودک دارد . بر مربّی شایسته، لازم است علاوه بر انجام دادن وظایفی که در بخش اوّل و دوم این مجموعه آمده ، زمینه وظیفه شناسی کودک را نیز فراهم سازد. این بخش، در چهار فصل، رهنمودهایی را در زمینه وظایف شخصی کودک، وظایف او در برابر پدر، مادر، آموزگار، بزرگ تر از خود و دوستان، تقدیم می دارد.
#تربیت_دینی_کودک