هدایت شده از رویداد بینالمللی الفتا
📢 رویداد الفتا با همکاری خانهی خلاق و نوآوری ستاپ برگزار میکند:
🔍 نشست تخصصی با موضوع:
هویت بخشی ایرانی، اسلامی، انقلابی، جنسیتی و ...
🔸 با حضور حجت الاسلام دکتر علی ذوعلم و آقای دکتر محمدمهدی اعتصامی و جمعی از مدیران و معلمان مدارس
📅 زمان: دوشنبه ۱۱ اردیبهشت، ساعت ۱۶ الی ۱۸
🏠 مکان: میدان فردوسی، خیابان شهید موسوی، بن بست نیکپور، خانه خلاق و نوآوری ستاپ
🔻پخش زنده از شبکه شاد:
https://shad.ir/alefta
📍 حضور برای عموم آزاد
___________
#الفتا
#تحول
#ستاپ
#سکوی_تحول_آموزش_پرورش
#نشست_تخصصی
#هویت
#برای_تحول
__
✏️ @alefta
🌐 alefta.ir
هدایت شده از رویداد بینالمللی الفتا
🔰 معرفی موضوعات رویداد: حفظ و ارتقای کرامت مربی و متربی
🌻 انسان در مقایسه با برخی موجودات دیگر از مزیتهای بیشتری در خلقت بهره برده است. این معنی کرامت است.
🟢 بايد در فرآیند تربیت، كرامت ذاتی همه افراد مرتبط با اين جريان حفظ و زمینه ارتقای آن فراهم گردد. به همین خاطر حتی با افراد خطا کار نیز نباید برخلاف کرامت انسانیشان برخورد کرد. باید افراد با احساس ارزشمندی و عزت نفس، زمینه پاسداشت کرامت خود و ديگران را فراهم آورند.
🔝 هم چنين بايد ترتيبی اتخاذ شود که افراد بکوشند علاوه بر حفظ کرامت خدادادی، با ايمان (انتخاب آگاهانه و آزادانه نظام معيار اسلامی) و انجام مداوم عمل صالح (منطبق با نظام معيار اسلامی) درصدد ارتقای مداوم و اختیاری کرامت
خود برآيند.
#الفتا
#تحول
#موضوعات
#حفظ_و_ارتقای_کرامت_مربی_و_متربی
#از_الفتا #برای_تحول
__
✏️ @alefta
🌐 alefta.ir
هدایت شده از رویداد بینالمللی الفتا
💠 گزارش تصویری نشست اولِ الگوی مدرسه در تراز سند تحول
🔹️ با حضور پژوهشگران خانم دکتر کشاورز و آقای دکتر گیلک و جمعی از مدیران و معلمان مدارس
#الفتا
#تحول
#نشست_تخصصی
#برای_تحول
__
✏️ @alefta
🌐 alefta.ir
هدایت شده از رویداد بینالمللی الفتا
📢 مراحل ثبت اثر در رویداد الفتا 📢:
🌐 ۱- مراجعه به سایت alefta.ir
🔐 ۲- انتخاب گزینه ورود/عضویت
📱 ۳- وارد نمودن شماره همراه خود جهت ارسال کد تأیید
📲 ۴- وارد نمودن کد تأیید ارسال شده
👤 ۵- تکمیل مشخصات
✅ ۶- ثبت اثر
⚙️ ۷- انتخاب محور
🔚 ۸- تکمیل فرآیند
⚠️ توجه ⚠️:
📹 برای فایل ویدئویی:
فرمت حتما MP4 یا M4A و حداکثر حجم ۱۰۰Mb
📂 برای فایل مستند یا تصویر:
فرمت PDF یا ZIP و حداکثر ۱۰۰Mb
🟢 پذیرای ایدهها و تجربیات گرانبهای شما هستیم...
#الفتا
#تحول
#از_الفتا
#برای_تحول
___
✏️ @alefta
🌐 alefta.ir
هدایت شده از تقویت خودمهارگری نوجوان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تجربه تلخ خانمی که تغییر جنیست داد!
♻️ کاش میشد این پست و این مستند "زن چیست"رو همه مردم ایران میدیدند! چرا؟!
چون این مسائل و حقیقت رو طور دیگهای در ایران مطرح میکنند که اصلا حقیقت نداره
و از طرف دیگه به شدت در جهان و به تبع اون در ایران ترویج میشه ...
حتما این بخش کوتاه از مستند "زن چیست؟" را با دقت ببینیم ...
#مدرنیته
#غرب_وحشی
هدایت شده از فارس پلاس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 این معلم ایل قشقایی پدر آموزش عشایر بود
@Fars_plus
هدایت شده از ◾️تبلیغ نیوز | دفتر تبلیغات اسلامی
📝معرفی هیئت داوری چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی
🔹با حکم دبیر جشنواره چهاردهمین دوره جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی به میزبانی استان بوشهر، سه داور این جشنواره معرفی شدند.
🔸عبدالرحیم افروغ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر روز چهارشنبه در گفتوگو با ایرنا اظهار کرد: محمود پوروهاب، مجید ملامحمدی و سید سعید هاشمی آثار این دوره از جشنواره ملی داستان و کودک را داوری میکنند.
▫️خاطر نشان میشود محمود پوروهاب، رئیس سابق اداره نشریات معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی، مجید ملامحمدی، سردبیر نشریه پوپک و سید سعید هاشمی، سردبیر نشریه سلام بچهها در این معاونت دفتر تبلیغات اسلامی میباشند.
🔻 #تبلیغ_نیوز مرجع رسمی اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی:
🔺 @tablighnews
هدایت شده از فرزندپروری مثبت استاد شهیدی
📚📚📚📚📚📚
♨️ با سلام خدمت همه اعضاي محترم کانال فرزندپروری مثبت و با آرزوی سلامتی برای همه شما عزیزان،
امروز تا ساعت۲۴ آخرین روز دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران است که همه کتابها با ۲۰ درصد تخفیف با پست رایگان در منزل شما تحویل داده میشود
برای من که ۵ روزه کتابهایم بدستم رسید لذا
اگر خریدتان را تکمیل نکرده اید بشتابید که تا سال بعد چنین فرصتی فراهم نخواهد شد.
نشانی اینترنتی:
https://book.icfi.ir
با جستجوی کلمه کتاب یا هشتک #معرفی_کتاب کتابهای معرفی شده در این کانال را در نمایشگاه پیدا کنید
همه کتابهای نمایشگاه صفحات اولیه آن برایتان به نمایش گذاشته می شود اگر فهرست و مقدمه داشته باشد همه را برایتان بصورت pdf نشان میدهد تا متوجه شوید این کتاب برایتان مناسب است که تهیه کنید یا نه؟
حتما #پاورپوینت معرفی #کتاب رو در کانال ببینید.
کتابهای معرفی شده اول مثل
کتاب تکنیکهای فرزندپروری
نوشته: سعید جهانشاهی فرد
کتاب های:
تربیت کودک آرام
تربیت کودک سازگار
تربیت کودک سالم
نوشته: زهرا بی غم
و...
را در نمایشگاه ببینید و با جستجوهای متفاوت پیدایشان کنید چون در نمایشگاه عرضه شده اند.
#معرفی_کتاب برای تربیت نوجوان:
کتاب : پدر، مادر، معلم: من نوجوانم نوشته علی اصغر احمدی
و نیز #کتاب:
آموزش والدین و توانمندی سازی
خانواده در #بلوغ و #نوجوانی
PMT نوجوان
راهنمای مدرسین
نوشته: دکتر #آسیه #اناری
برای #نوجوان مناسب هستند.
#کانال_فرزندپروری_مثبت
┏━━━🍃🍂━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/2963668994C3beed48182
┗━━━🍂🍃━━━┛
هدایت شده از فرزندپروری مثبت استاد شهیدی
متن کامل کتاب تکنیک های فرزند پروری .pdf
761.3K
📚📚📚📚📚📚
#متن #کامل
#کتاب #تکنیکهای #فرزندپروری
#پی_دی_اف
نوشته دکتر سعید جهانشاهی فرد
#نشر_ارجمند
#کانال_استاد_شهیدی
#فرزندپروری_مثبت
┏━━━🍃🍂━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/2963668994C3beed48182
┗━━━🍂🍃━━━┛
هدایت شده از فرزندپروری مثبت استاد شهیدی
متن کامل کتاب تکنیک های فرزند پروری .docx
283.6K
📚📚📚📚📚📚
#متن #ورد #کامل
#کتاب #تکنیکهای #فرزندپروری
نوشته دکتر سعید جهانشاهی فرد
#نشر_ارجمند
#کانال_استاد_شهیدی
#فرزندپروری_مثبت
┏━━━🍃🍂━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/2963668994C3beed48182
┗━━━🍂🍃━━━┛
هدایت شده از فرزندپروری مثبت استاد شهیدی
نام تكنيكهاي كتاب تكنيكهاي فرزندپروري.pdf
111K
📚📚📚📚📚📚
اسامی ۵۷ تکنیک
#نام #تکنیکهای #فرزندپروری
کتاب تکنیکهای فرزندپروری
نوشته دکتر سعید جهانشاهی فرد
#نشر_ارجمند
#کانال_استاد_شهیدی
#فرزندپروری_مثبت
┏━━━🍃🍂━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/2963668994C3beed48182
┗━━━🍂🍃━━━┛
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
✅ چه کسانی و چرا خودکشی میکنند؟
🔻 حجتالاسلام رضا مهکام، روانشناس و استاد دانشگاه:
🔹 مهمترین عاملی که میتواند در خودکشی اثرگذار باشد افسردگی است. طبق آمارهایی که در جهان وجود دارد معمولاً ۵۰ درصد افرادی که خودکشی میکنند رگههایی از افسردگی دارند و مشکلات خلقی در این افراد دیده میشود.
🔹 یک نوع خودکشی واقعی و دیگری اقدام به خودکشی است. در اقدام به خودکشی، افراد رفتارهایی شبه خودکشی از خود بروز میدهند که معمولاً به سمت رفتارهای خودکشی میرود. در رفتارهای اقدام به خودکشی طبیعتاً فرد قصد از بین بردن خود و خودکشی را ندارد، بلکه بیشتر هدف جلب توجه است.
🔹 طبیعتاً این دو دسته افراد با یکدیگر تفاوت دارند؛ افرادی که به دنبال توجهطلبی و تسلیم کردن سایرین در برابر مطالباتشان هستند اقدام به خودکشی میکنند، اما کسانی که در حقیقت برای از بین بردن خودشان و خاتمه زندگی این کار را انجام میدهند، معمولاً اقداماتشان خشنتر است و بیسر و صداتر انجام میشود.
🔹 با این اوصاف افسردهها معمولاً اقدام به خودکشی نمیکنند، بلکه خودکشی واقعی میکنند، اما افرادی که هیستریک، نمایشی و اضطرابی هستند معمولاً رفتارهای اقدام به خودکشی از آنها سر میزند.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32624
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#جامعه
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
هدایت شده از بچه های مسجد-اصفهان
✅در دانشسرای تربیت معلم ادامه تحصیل داد. سپس به خدمت زیر پرچم فراخوانده شد. روزهای سربازی، روزهای سرنوشت ساز برای او بود، هم تلخ تلخ بود و هم شیرین...
👌مطالعه کتاب «معلم فراری» این فرصت را به خواننده میدهد که به رازهای موفقیت شهید همت دست پیدا کند.
زیرکی، هوشیاری و ذهن مهندسی شده، از خصلتهای همت است.
#شنبه_های_کتاب ۱۴۰۲/۲/۹
📕معلم فراری
🖋رحیم مخدومی
📚نشر سوره مهر
📎تهیه کتاب: https://b2n.ir/a97654
@Fahma_Esf | فرهنگوهنرمساجداصفهان
هدایت شده از پایگاه فرهنگیتبلیغی بلاغ
﷽ ❁ عاشقانه ۲۴ ❁
✓عنوان: خاطرهتکاندهنده از جشنتکلیف
✓موضوع: اعتقادی ، فرهنگی ، انگیزشی
✓اشاره: بازنشر به مناسبت روز معلم
👌لطفاًباتوجهکامل،درجمعخانوادهبخوانید.
- در سال ۱۳۶۲ قرار شد برای ما، در مدرسه
جشن تکلیف بگیرند. مدیر خوب مدرسهی
ما کهخودش علاقه زیادی به بچهها داشت
و تنها معلمي بود كه سر وقت در مدرسه با
بچهها نمازمیخواند، بهکلاسما آمدوگفت:
«بچهها برای دوشنبهیهفتهی آینده جشن
تکلیفداریم؛ وسایل جشن تكليف خودتان
را آمادهکنیدوبههمراه مادرانخود بهمدرسه
بیاورید.»
- من همانجا غصهدار شدم،چون درخانهی
ما به اين چيزها بها دادهنمیشد و خبری از
نمازنبود.روزهایبعد،بچهها یکییکیوسایل
خود را شاد و خرم با مادرانشان به مدرسه
ميآوردند.
- مدیرمدرسه مراخواست وگفت:چرا وسایل
خود را نیاورده ای؟! ومن گریه کنان از دفتر
بیرون آمدم ...
- فردا مدیر مرا به دفتر برد و گفت:«دخترم!
این چادرنماز وسجاده وعطر را مادرت برای
تو آورده.» ولی من میدانستم درخانهی ما
از اینکارها خبری نیست.
- بٱلأخره روز جشن تکلیف فرا رسید و حاج
آقای بسیار خوشکلامی برای ما سخنرانی
کرد و گفت: «بچهها به خانه که رفتید در
اولین نمازتان درخانه، از خداي خود هرچه
بخواهید خداي مهربان به شما میدهد.»
❁ آن روز خیلی به ما خوش گذشت ❁
به خانه آمدم ، شب ، هنگام نماز مغرب ،
سجادهام را پهن کردم تا نماز بخوانم.
- مادرم نگاهيبه سجادهكرد وباحالتی خاص
اصلاً به من توجهینکرد. منكه تازه به سن
تكليف رسيدهبودم انتظارداشتم موردتوجه
قرار گيرم كه اين گونه نشد !!
- اماوقتی پدرم بهخانهآمد وسجاده و چادر
نماز من را ديد ، عصبانی شد ، سجاده مرا
بهگوشهای انداخت وگفت: برو سر درسات،
این کارها یعنی چه؟!
- بغضم ترکید و از چشمانم اشک جاری شد
و با ناراحتی و گریه به اتاقم رفتم. آنشب
شام همنخوردم و درهمان حال،خوابم برد.
- صدای اذان صبح از حسینیهای که نزدیک
خانهی ما بود به گوش میرسید، با شنیدن
صدای اذان، دوباره گریهام گرفت، ناگهان صدای درب اتاقم مرا متوجه خود كرد !!
- پدر و مادرم هردو مرا صدا میکردند، درب
اتاق را بازکردم دیدم هردو گریه کردهاند!!با
نگراني پرسيدم : چه شده ؟! كه يك دفعه
هر دو مرا در آغوش گرفتند و گفتند:
دیشب هردو یک خواب مشترک دیدهایم!!
- خواب ديديم ما را به طرف پرتگاه جهنم
میبرند،میگفتند شمادردنیا نمازنخواندهاید
وهيچ عملخيري نداريد ومرتب از نخواندن
نماز از ما با عصبانيت سؤال ميكردند و ما
هم گریه میکردیم، جیغ میزدیم و هرچه
تلاش میکردیم فایدهاینداشت، تابهپرتگاه
آتش رسیدیم. خیلی وحشت كرده بوديم.
- ناگهان صدایی به گوشمان رسيد كه گفته
شد: «دست نگه دارید، دست نگه داريد،
دیشب درخانهی اینها سجاده نماز پهن
شده، بهحرمت سجاده، دست نگه دارید.»
- آن شب پدر و مادرم توبه کردند و به مدت
چند سال قضای نمازها و روزههای خود را
بجا آوردند و در يك فضای معنوی خاصی
فرو رفتند وخداوند هم آنها را مورد عنايت
قرار داد.
- این روند ادامه داشت، تا در سال ۷۴ هر
دو بهمکّه رفتند وبعداز برگشت ازحجتمتع،
در فاصله چهل روز هر دو از دنیا رفتند و
عاقبت به خیر شدند.
- اولین سالی که معلم شدم و به كلاس
درس رفتم، تلاش كردم تا آن مدیرم که آن
سجاده را به من داده بود پیدا کنم. خیلی
پرسوجو کردم تا فهمیدم در یک مدرسه،
سال آخر خدمت را میگذراند.
- وقتی رفتم و مدرسه را در شهرستان کیار
استان چهارمحالوبختیاری پیداکردم، دیدم
پارچهای مشکی بهدیوار مدرسه نصب شده
و درگذشت مدیر خوبم را تسلیت گفتهاند!!
یکهفتهای میشدکه بهرحمتخدارفتهبود.
خداوند او را که باعث انقلابی زیبا در زندگی
من و خانوادهام شد بیامرزد.
- حالا من ماندهام و سجادهی آن عزیز که
زندگی خانوادگی ما را منقلب کرد. من هم
به تأسي از آن مديرنمونه، مؤمن و متعهد،
سالهاست معلمكلاس سومابتدایی هستم
و در جشنتكليف دانش آموزان ، ياد مدير
متعهد خود را گرامی میدارم و هر سال که
میگذرد برکت را بهواسطهی نماز اولوقت
در زندگی خود احساس میکنم.
- خواهر کوچک شما ـ التماس دعا
📗 کتاب پر پرواز ، ص ۱۲۲
🌱 در ثواب انتشار سهیم باشید .
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
💌 دعوتیدبه : پایگاه فرهنگیتبلیغی بلاغ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چگونه فرزندانی مؤمن تربیت کنیم؟
➕چند روش و تکنیک برای افزایش ایمان کودکان
🔴 #استاد_پناهیان
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 معلمان افسران سپاه پیشرفت کشور هستند
👈 هرچه در آموزشوپرورش خرج کنیم، سرمایهگذاری کردهایم
🔻 رهبر انقلاب: معلمان عزیز ما افسران سپاه پیشرفت کشور هستند و ما باید از شأن معلم صیانت کنیم.
حفظ شأن و جایگاه معلم در درجه اول به عهده خود آنان است و هر معلمی باید این احساس را داشته باشد که او آیندهساز است.
نگاه به آموزش و پرورش نباید نگاه به یک دستگاه مصرفی باشد، باید مانند نگاه به یک دستگاه زیربنایی باشد. اینجا هرچه خرج میکنید سرمایه گذاری کردهاید و زیربنا ساختهاید. ۹۹/۶/۱۱
#بسته_خبری
هدایت شده از ◾️تبلیغ نیوز | دفتر تبلیغات اسلامی
ویژه نامه روز استاد.pdf
2.69M
🔻#ویژه_نامه | استاد ایده آل از نگاه رهبر انقلاب
♨️ #روز_معلم
♨️ #استاد
♨️ #ویژه_نامه
🔹با ارسال این ویژه نامه برای حداقل☝🏻نفر، در گرامیداشت مقام والای استاد و معلم شریک باشید.
🔔 #تبلیغ_نیوز| پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
🔔 #تجربه_های_معلمی در مدارس انگلستان
🎙 سرکار خانم زهره ریاضت
محورهای بحث:
🏷 وظایف و اختیارات معلم و مدیر در مدارس انگلستان
🏷 سازوکارهای هدایت تحصیلی و شغلی
🏷 ویژگیهای برنامه آموزشی و کتاب درسی
🏷 پرسش و پاسخ
🎙 تجربه تدریس در مدارس منچستر انگلستان
قسمت اول:
https://uupload.ir/view/خانم_ریاضت_-_دبیر_مدرسه_دبستان_منجستر1_bked.mp4/
قسمت دوم:
https://uupload.ir/view/خانم_ریاضت_-_دبیر_مدرسه_دبستان_منجستر2_0ok3.mp4/
قسمت سوم:
https://uupload.ir/view/خانم_ریاضت_-_دبیر_مدرسه_دبستان_منجستر3_xjmi.mp4/
تعلیم و تربیت
تعلیم کاری بسیار ظریف و دقیق است. تعلیم فقط این نیست که ما مجموعهای از معلومات را در کاغذ بگذاریم و به دانشآموز بدهیم و بگوییم بخوان؛ بعد هم برههای از سال را معیّن کنیم تا بیایند امتحان دهند؛ این، تعلیم حقیقی نیست. تعلیم باید طوری باشد که ذهن را بسازد، مغز را فعّال کند و در درجه اوّل، شوق به دانستن را در دل متعلّم ایجاد نماید. کسانی که بدون شوق، رشتهای را میخوانند، هر چه در آن رشته معلوماتشان زیاد شود، کارایی آن کسی را پیدا نخواهند کرد که با شوق و ذوق به سمت آن رشته رفته است... فقط «علم» نیست؛ «تربیت» کنار علم حتماً هست، لذا شما آموزش و پرورشید. امور تربیتیها که از اوّل انقلاب مطرح بود... باید جدّی گرفته شود. خدا رحمت کند شهید «رجایی» و شهید «باهنر» را که عالمانه این بخش را فعّال کردند. نمیشود در همه سطوح این بخش را از آموزش و پرورش حذف کرد؛ باید به آن توجّه نمود. حدّاقل نیمی از کار آموزش و پرورش، پرورش و تربیت است. لذا شما میبینید در قرآن وظیفه انبیا، تزکیه و تعلیم است. بعضیها از جلو قرار گرفتن «یزکّیهم» در دو آیه قرآن بر «یعلّمهم»، استفاده کردهاند که تزکیه از تعلیم هم بالاتر است. میتواند این طور باشد. حدّاقل این است که تزکیه در کنار تعلیم است؛ «یزکّیهم و یعلّمهم الکتاب و الحکمة»؛ آن هم تعلیم کتاب و حکمت، نه تعلیم چیزهای پیش پا افتاده. این در کنار تزکیه است؛ بنابراین تزکیه خیلی والاست. تزکیه، یعنی تربیت. گنجینههای ملت - یعنی کودکان و نوجوانان و جوانان - در دست شماست؛ هیچ گنجی از این بالاتر نیست. اگر از استعداد اینها در راه پرورش فکری و رشد علمی استفاده نشود؛ یا رشد علمی پیدا کنند، اما از لحاظ انسانی و اخلاقی و تربیتی انسانهای منحرف و معوجی بار بیایند؛ انسانی بیاعتقاد و بیاعتنای به همه موازین اخلاقی باشند؛ نه به ملت، نه به کشور، نه به مردم، نه به اسلام و انقلاب، نه به خدمتگزاران و مسؤولان کشور و نه به سرنوشت و تاریخشان هیچ اعتنایی نداشته باشند؛ اینها هر چه هم عالم باشند، این علم ارزش منفی دارد؛ یعنی میزان علم هر چه بیشتر شد، ضربه و ضررش هم بیشتر خواهد بود؛ مصداق همان شعر معروف خواهند بود:
چو دزدی با چراغ آید
گُزیدهتر برد کالا
بنابراین باید برای تربیت دانشآموزان هم خیلی اهمیت قائل شد. البته شنیدم در آموزش و پرورش مطرح شده است که بخش تربیت را با تعلیم همراه کنیم تا معلّم در کلاس، تربیت هم بکند. این حرف بسیار درستی است؛ بنده هم معتقدم که معلّم فیزیک، معلّم زیستشناسی، معلّم ریاضی، یا هر معلّم دیگری، میتواند با یک کلمه و تلنگر، آن چنان تأثیری روی ذهن دانشآموز بگذارد و چنان تربیتی بکند که گاهی با یک کتاب نشود آن تأثیر را گذاشت؛ اما این منافاتی ندارد با اینکه بخش تربیت با همان استحکام، در آموزش و پرورش باقی بماند و مورد اعتنا قرار گیرد۱۳۸۱/۰۴/۲۶
بیانات در دیدار جمعی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش
تعلیم و تربیت
تعلیم و تربیت
من... عقیدهام این است که شمای معلم فیزیک یا ریاضیات یا هندسه یا ادبیات یا علوم اجتماعی یا هرچه، میتوانید معلم دین و معلم اخلاق و پرورشدهندهی اخلاق در دانشآموز خودتان باشید. گاهی یک معلم ریاضی در هنگام حل یک جدول ریاضی یک کلمه میگوید که آن کلمه در اعماق قلب دانشآموز اثر ماندگاری میگذارد... از این مسئله غفلت نکنید که تربیت کردن هم جزو کار شماست؛ و چه بهتر که با نفوذ معلمی، با تأثیر روحىِ معلم بر متعلم - از این امکان - استفاده کنید و یک نقطهی روشن و نورانیای در قلب دانشآموز باقی بگذارید. یک کلمه از خدا، یک کلمه از پیغمبر، یک جمله از قیامت، یک کلمه از معنویت و سلوک الی اللَّه و محبت به خدا، گاهی ممکن است از شما به عنوان دبیر ریاضی یا دبیر ادبیات یا معلم کلاس اول دبستان یا دوم دبستان صادر شود که شخصیت این کودک یا این نوجوان، این انسانی را که مخاطب شماست، شکل مطلوب بدهد که از صد ساعت حرف زدن در شکلهای دیگر اثرش بیشتر باشد. این به جای خود محفوظ؛ این وظیفه است، لکن نافی این نیست که ما در آموزش و پرورش یک بخشی داشته باشیم که به طور متعهد و مسئول، نگران قضیهی پرورش باشد؛ چون میدانیم آموزشِ بدون پرورش راه به جائی نخواهد برد، آموزشِ بدون پرورش همان بلائی را بر سر جوامع انسانی خواهد آورد که امروز بعد از گذشت صد سال، صدوپنجاه سال یا بیشتر، جوامع غربی دارند آن را احساس میکنند. اینها از آن چیزهائی است که آثار آن ده ساله و بیست ساله ظاهر نمیشود؛ یکوقت چشم باز میکنید، میبینید یک نسل ضایعشده است و کاریش نمیشود کرد. یک نسل، مأیوسکننده است... این اتفاق در غرب افتاده و این همان سیلی است که خانه را از بیخ و بُن ویران میکند. علمِ بدون تربیت اینجور است. وقتی در یک جامعهای علم پیش میرود و تربیت نیست، حالا بمب اتمیاش به جای خود، بی صفائیهای گوناگون سیاسی به جای خود، دروغگوئی های گوناگون به جای خود، نفعطلبیهای اقتصادی کارتلها و تراستها به جای خود؛ آنها داستان جداگانهای دارد که آن هم ناشی از همین است. نکتهی اساسی، ضایع شدن نسل انسانی است۱۳۸۷/۰۲/۱۲
بیانات در دیدار معلمان استان فارس
تعلیم و تربیت
تعلیم و تربیت
یک جامعه احتیاج دارد به انسانهای مؤمن، پرانگیزه، صبور، امیدوار، خوشبین، علاقهمند به منافع عمومی، علاقهمند به رسیدن به قلههای کمال شخصی و جمعی، انسانهای باابتکار، متفکر، اهل تحقیق، اهل پیشروی. این را کی به وجود خواهد آورد؟ اینجاست که نقش معلم روشن میشود. دستگاه تعلیم و تربیت، یک چنین دستگاه حساس و مهمی است۱۳۸۹/۰۲/۱۵
بیانات در دیدار جمعی از معلمان سراسر کشور
تعلیم و تربیت
تعلیم و تربیت
اگر به حقیقت تعلیم و تربیت و جایگاه معلم توجه شود، حقیقتاً اینجوری باید تشبیه کنیم: کسی که پرداخت کننده و تراش دهندهی به یک گوهر گرانبها است، که به آن ارزش میبخشد. این گوهر گرانبها همین بچههای مایند، همین کودکان مایند، کودکان ملتند، که نسلهای آینده را با همهی مشخصات و ممیزاتشان تشکیل میدهند و به وجود میآورند. شما معلمها هستید که دارید این شخصیتها را شکل میدهید، پرداخت میکنید. صرفاً این نیست که در کلاس درس، دو کلمه شما بگوئید و او یاد بگیرد؛ همهی رفتار شما، حرکات شما، منش شما، اخلاق شما، به صورت مستقیم در این مخاطبِ گیرا اثر میگذارد و او را شکل میدهد. آنچه هم که به عنوان تعلیم در ذهن او کار میگذارید، از ماندگارترین حقایقی است که در ذهن انسان باقی میماند۱۳۹۲/۰۲/۱۸
بیانات در دیدار جمعی از فرهنگیان
تعلیم و تربیت
تعلیم و تربیت
معلم عزیز بداند شغل او فقط تعلیم نیست؛ یا به تعبیرى فقط تعلیمِ مطالب کتاب و دانشِ در دست اجرا نیست. معلم، هم باید علم بدهد، هم باید روش تفکّر و کار تفکّر را بیاموزد، هم رفتار و اخلاقآموزى در کار او باشد. اگر تعلیم را یک معناى وسیعى بگیریم، این سه عرصه را شامل میشود:
یاد دادن دانش؛ محتواى کتابها و محتواى علوم و مانند اینها که باید بچّههاى ما - مردان و زنان آیندهى کشور ما - اینها را یاد بگیرند. این، یک کار است.
کار دوّم که از این مهمتر است، یاد دادن تفکّر است... سوّم، رفتار و اخلاق؛ آموزش رفتارى، آموزش اخلاقى... ما ملّتى هستیم با آرمانهاى بلند، با حرفهاى بزرگ، با قلّههاى ترسیمشدهاى... که میخواهیم خودمان را به این قلّهها برسانیم. این احتیاج دارد به انسانهاى صبور، عاقل، متدیّن، اهل ابتکار، اهل اقدام، دور از تنبلى، مهربان، عطوف، داراى حلم، داراى شجاعت، با رفتارهاى مؤدبّانه، پرهیزگار و انسانهایى که درد دیگران، درد آنها محسوب بشود.۱۳۹۳/۰۲/۱۷
بیانات در دیدار معلمان و فرهنگیان سراسر کشور
تعلیم و تربیت
تربیت دینی
اگر میخواهید کار معلمىِ شما مورد رضای خدا و نسلهای آینده قرار گیرد و در انجام وظیفهتان از شما به نیکی یاد شود، بچهها را متدین بار بیاورید. متدین بارآوردن بچه فقط کار معلم تعلیمات دینی نیست؛ یک معلم ریاضی، یک معلم فیزیک، یک معلم فارسی و ادبیات هم با یک نکتهگویىِ بجا و با یک تک مضراب میتواند تفکر دینی را در اعماق دل شاگرد و مخاطبِ خود جا دهد تا یادش نرود. گاهی حتّی بیش از معلم دینی میتوانند اثر بگذارند. وقتی معلم دینی سر کلاس میآید، یک تکلیف است و بچهها و همهی انسانها نسبت به تکلیف، حالت امتناع دارند. این آقا میخواهد بیاید تکلیف بدهد؛ اگر خیلی خوشبیان و خوشبرخورد و خوشاخلاق و خوشتدریس باشد، یک مقدار حرفش قابل قبول است؛ اگر اینها هم نباشد، که دیگر هیچ. اما یک معلم فیزیک، یک معلم ریاضی، یک معلم شیمی، یک معلم ادبیات فارسی، یک معلم تاریخ، گاهی در خلال صحبت، با یک کلمهی بجا - حقیقتاً یک کلمه - میتواند تأثیری در روح کودک و نوجوان و جوان بگذارد که او را به معنای واقعی کلمه متدین و پابند کند. شماها میتوانید این کار را بکنید؛ هم در دبستان، هم در راهنمایی، هم در دبیرستان. بچهها را متدین بار بیاورید. متدین بار آوردنِ بچهها همان چیزی است که میتواند آیندهی این کشور را آباد کند. اگر ما میخواهیم این کشور پیشرفت صنعتی کند، پیشرفت مادی کند، پیشرفت فرهنگی کند، رتبهی اول منطقه را - همانطور که در سند چشمانداز آمده - حائز شود، این در سایهی انگیزش دینی و ایمان امکانپذیر است. وقتی ایمان بود، انسان دنبال ایمان حرکت میکند و با همهی سختیها هم میسازد.۱۳۸۴/۰۲/۱۲
بیانات در دیدار جمعی از معلمان استان کرمان
تربیت دینی