eitaa logo
محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
2.1هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
2.6هزار ویدیو
1.1هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨هدف زندگی رو از چندین نفر( غیر ایرانی) از کودک تا پیر، می‌پرسند؛ پاسخ‌ها رو ببینید: هدف شما از زندگی چیه؟ https://www.aparat.com/v/ZwrBm
📕نگاهی دوباره به تربیت اسلامی ج1- خسرو باقري
جدول مبانی اصول و روش های تربیتی - کتاب خسرو باقری .pdf
69.7K
✨جدول مبانی اصول و روش های تربیتی - کتاب نگاهی دوباره به تربیت اسلامی ج1- خسرو باقري
خسرو باقری نمودار کتاب نگاهی دوباره به تربیت اسلامی.pdf
46.2K
✨نقشه کتاب نگاهی دوباره به تربیت اسلامی ج اول خسرو باقری
تربیت در نگاه مرحوم علامه طباطبایی 👇 https://eitaa.com/Mtarbiatdini/3258
تربیت اخلاقی علامه طباطبایی (ره) با تأکید بر مبانی، هدف، محتوا، روش و ارزشیابی نوع مقاله : مقاله پژوهشی نویسندگان ابوالقاسم برادران 1 محمد حسنی 2 محمد داودی 3 علی ستاری 4 1 نویسنده مسئول: مدرس دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی 2 دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش‌و‌پرورش 3 استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 4 استادیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه الزهرا(س) چکیده تربیت اخلاقی یکی از دغدغه‌های مربیان نظام‌های تربیتی و اخلاقی جوامع در دوران معاصر است. در کشور ما نیز این موضوع مطرح ‌شده و از الگوهای متعدد و صاحب‌نظران غربی و اسلامی مختلف استفاده ‌شده است. هدف این مقاله، تبیین تربیت اخلاقی از دیدگاه علامه‌(ره) به‌عنوان نماینده رئالیسم اسلامی، باتأکیدبر چهار عنصر: هدف، محتوا، روش و ارزشیابی است. در این پژوهش از روش توصیفی ـ تحلیلی استفاده ‌شده است. هدف غایی تربیت اخلاقی علامه‌(ره) دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی عامل اخلاقی است. ازنظر علامه، در تربیت اخلاقی، محتوا موضوعیت دارد و برنامه‌ریزان باید در سازماندهی و انتخاب آن تأملات جدی داشته باشند. اولین‌گام در تربیت اخلاقی علامه (ره) شناخت فضایل و رذایل اخلاقی است. روش دعوت، اصلی‌ترین روش آموزشی تربیت اخلاقی علامه (ره) است. علاوه‌براین، در تربیت اخلاقی از روش‌هایی مثل، اجرای عبودیت، احیای فطرت و روش رفع و پیشگیری بهره برده است. روش اساسی ارزشیابی در تربیت اخلاقی علامه (ره) خودسنجی است. متربی با استفاده از چهار مهارت: مشارطه، مراقبه، محاسبه و معاقبه با روش خودسنجی به ارزشیابی اخلاقی خود می‌پردازد. کلیدواژه‌ها تربیت اخلاقی رویکرد دعوت‌محور علامه طباطبایی (ره) سعادت خودسنجی https://iej.ihu.ac.ir/article_204632.html
💠 دوره جدید نشریه معرفتی - تربیتی راهنما از خردادماه سال جاری (به صورت دوهفته‌نامه) در حال انتشار است. 🔰 این نشریه به صاحب امتیازی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، در موضوعات معرفتی- تربیتی، با مخاطب هدف مربیان اتحادیه، در سه سرویس تربیت، تشکل و مهارت؛ پس از استراحتی دوساله منتشر شده‌است. 💡 همچنین مربیان و فعالان حوزه تربیت از دیگر مخاطبان مخاطبان این نشریه‌ تربیتی می‌باشند. 📝 عناوین نشریه‌های منتشر شده: ▫️برای یک شروع تازه و کامل ◾️یک قاب هدفمند (درباره تربیت تشکیلاتی) ▫️ساعت امام تنظیم است (درباره نسخه‌نگاری در سنت صالحان) ◾️اتم زمانت را آزاد کن (درباره تکنیک gtd در مدیریت زمان و دو تکنیک دیگر) ▫️مربیگری از پشت تانک، میز مدیریت یا...؟ (نگاهی بر چند اصل مدیریت رفتار در مربیگری) ◾️چگونه یک مربی خسته نمی‌شود (دربارۀ شیوۀ مدیریت انرژی برای یک مربی تربیتی) ▫️هرچیز که در جستن آنی، آنی (دربارۀ مدیریت خود از دریچۀ شناخت خود) ◾️یک جمع، یک خواست، یک هدف (دربارۀ سازمان‌دهی در تشکیلات) ▫️گذر از تصمیمات الکی (دربارۀ شیوه‌های افزایش قدرت استدلال در مربی) ▪️لطفا مرقب باشید، این حرف‌ها شکستنی‌است (دربارۀ درست سخن گفتن) ▫️راه و چاه تربیت اینجاست (تربیت در منظومۀ فکری علامه طباطبایی) ▪️برای ساخت‌ و ساز یک انسان (تربیت در منظومۀ تربیتی مقام معظم رهبری) ▫️چوبِ لای چرخ فکر (دربارۀ خطاهای شناختی 1) 🔴 دسترسی به فایل نسخه‌های منتشر شده 🌐 لینک سایت رسمی مرکز آینده‌سازان: @mftas_ir 🔶 لینک کانال رسمی مرکز آینده‌سازان: @mftas_ir 🔴 با ما همراه باشید.
نظر آیت‌الله جوادی‌آملی درباره مهد کودک آیت الله جوادی آملی گفت: مهد کودک بردن چیز بدی نیست ولی باید توجه داشت این دوره 6 ـ 7 ساله بهترین دوره عاطفه آموزی کودک است. اگر این کودک در آغوش پدر و مادر بود و 6 ـ 7 سال محبت آموزی دید ممکن نیست پدر و مادر را به خانه سالمندان ببرد تا به مرگ تدریجی بمیرد. به گزارش مشرق به نقل از رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی در جمع علما و روحانیون حوزه علمیه در مسجد اعظم قم به ادامه تفسیر سوره مبارکه شعراء پرداخت و گفت: شیطان که می گوید نمی توانم مخلصین را فریب بدهم برای ترحم نیست بلکه قدرت آن را ندارد. مخلصین چیزی دارند که شیطان قدرت درک آن را ندارد. شیطان فقط تا منطقه تجرد وهمی می تواند برود و به بیش از آن راه ندارد برای همین اعتراف می کند نمی توانم مخلصین را اغوا کنم. این استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به آیه شریفه «ولا تدع مع الله الها آخر فتکون من المعذبین» گفت: یکی از غرر بیانات علامه طباطبایی در المیزان این است که از اول تا آخر قرآن هیچ جا صحبت از اثبات الله نیست چرا که او حقیقتی است شک و انکار در او راه ندارد بلکه همه جای قرآن صحبت از بی شریک بودن اوست. وی افزود: عصمت باعث امتناع عادی معصیت است نه امتناع ذاتی، چرا که اگر باعث امتناع ذاتی باشد دیگر شخص معصوم مکلف نیست ولی بخشی از آیات قرآن همان طور که در روایت وارد شده از باب «ایاک أعنی واسمعی یا جاره» نازل شده است. حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیه شریفه «و أنذر عشیرتک الأقربین» خاطر نشان کرد: از جمله کارهایی که حضرت در مورد اقوام خویش انجام دادند جمع کردن ایشان و دعوت به اسلام و باطل اعلام کردن همه رباها و قبل از همه آنها طلب و بدهی های ربوی عمویشان عباس بود و دیگر این که به اقوام خود فرمود هر کس باید به فکر خویش و در پی اعمال خویش باشد. حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: مهد کودک بردن چیز بدی نیست ولی باید توجه داشت این دوره 6 ـ 7 ساله بهترین دوره عاطفه آموزی کودک است. اگر این کودک در آغوش پدر و مادر بود و 6 ـ 7 سال محبت آموزی دید ممکن نیست پدر و مادر را به خانه سالمندان ببرد تا به مرگ تدریجی بمیرد. این عاطفه نه در حوزه و دانشگاه است و نه در کوی و برزن بلکه در این دوره 6 ـ 7 ساله در آغوش محبت پدر و مادر است. این استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به آیه شریفه «و اخفض جناحک لمن اتبعک من المؤمنین» خاطر نشان کرد: خفض جناح حضرت از باب ترحم است. یعنی تو که قدرت پرواز داری و می توانی به معراج بروی و «دنی فتدلی» سِمَت توست، اوج نگیر و مردم را رها نکن، اینها را زیر بال و پر بگیر تا رشد کنند، پر در بیاورند و پرواز کردن یاد بگیرند که دیگر آزادند. حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: این روایت که مرحوم کلینی و صاحب معالم آورده‌اند که «إن الملائکة لتضعوا أجنحتها تحت اقدام طلاب العلوم» از غرر روایات ماست. فرشته ها پرها را پهن می کنند زیر پای طالبان علم. این فرشتگان همان ها هستند که در سوره فاطر فرمود برخی دارای دو بال، سه بال، چهار بال و برخی بیشتر و کمتر هستند. وی ادامه داد: این بال‌ها را برای چه پهن می کنند؟ برخی صاحب‌دلان و صاحب بصران که فوق صاحب نظرند گفته‌اند که این بال ها را زیر پای طالبان علوم دین برای اموری پهن می کنند؛ یکی این که به طلبه‌ بفهمانند که تو باید پر در بیاوری، دیگر این که باید پرواز یاد بگیری و از همه مهم تر این که «از جهت» پرواز کنی نه «در جهت». پرندگان که به دنبال غذا و طعمه هستند در جهت پرواز می کنند اما اگر کسی مرغ باغ ملکوت شد از جهت پرواز می کند. آن وقت چنین روحانی مصداق «جعلنا له نورا یمشی به فی الناس» است. باعث یک نورانیتی در جامعه می شود. یک روحانی که دارای فضلی متوسط ولی تقوای صد در صد باشد، شهری را بیمه می کند. امیدواریم همه ما این چنین باشیم. https://www.mashreghnews.ir/news/115518/%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%85%D9%87%D8%AF-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9
هدایت شده از استاد عابدینی
🔸کتاب جدید «شاگردپروری» اثر 📝یادداشت در مورد کتاب 👇 "... استاد با چنین منظری، حضور خود را نسبت به شاگردش، حضوری گسترده می‌یابد و هم شاگرد متوجه می‌شود نسبتی وجودی با استاد خود دارد که این فراسوی رابطه مفهومی با مطالبی است که استاد در اختیار او گذارده است." 📖کتاب شاگردپروری جدیدترین اثر استاد گرامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا عابدینی است که به همت هسته منظومه فکری علامه طباطبایی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام و نشر معارف چاپ و توزیع عمومی شده است. 📌برای خرید کتاب با تخفیف 30 درصد میتوانید تا پایان ماه مبارک رمضان به این👇 لینک مراجعه کنید: 🌐 patoghketab.com/?p=161505 🔸 ✅ کانال استاد عابدینی 🔸 @abedini
نقد و بررسي الگوي تربيت منش ليكونا بر اساس آرا علامه طباطبايي نویسندگان: آرمند محمد*, مهرمحمدي محمود آدرس: * جلال آل احمد، غرب به شرق پل یادگار امام، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها چکیده: يكي از رويكردهاي مهم تربيت اخلاقي،" تربيت منش" است كه در آن روي ايجاد و پرورش چند ارزش اساسي تاكيد مي شود. در عصرحاضر عوامل گوناگوني از قبيل ضعيف شدن نقش خانواده در تربيت، آسيب پذيري كودكان و نوجوانان به علل متفاوت، توجه زياد به فرد گرايي، و نسبيت گرايي و نقش مهم ارزش هاي اخلاقي در ترميم آسيب هاي اجتماعي، موجب شده اند كه در نظام هاي آموزشي، تربيت منش بيشتر از گذشته مورد توجه قرار گيرد. يكي از صاحب نظران اين عرصه، توماس ليكونا است كه الگوي جامعي را در تربيت منش ارايه كرده است. الگوي ليكونا دو سطح درون كلاسي و برون كلاسي دارد. او ليكونا در الگو خود 12 راهبرد براي دو سطح فوق ارايه كرده است. در اين مقاله، ابتدا مباني الگو شامل مباني هستي شناسي، انسان شناسي، معرفت شناسي و ارزش شناسي از الگو استنباط و ذكر شده و راهبردها، اهداف، اصول و روش هاي الگو بيان شده است. سپس به اختصار شرح آراي علامه طباطبايي كه يكي از انديشمندان معاصر در عرصه تربيت اخلاقي به شمار مي رود، آمده و اين الگو با عنايت به ديدگاه علامه طباطبايي نقد و بررسي شده است. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=124938
هدایت شده از منابع رویکردهای درونی سازی ارزشها
https://rasanews.ir/fa/news/669809/%D8%AF%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D9%86%D8%A7%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82%DB%8C از نظر تا عمل؛‌ طرحی برای تربیت اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبایی مؤلف: فاطمه وجدانی ناشر: دانشگاه امام صادق (ع)ویراستار: محمد روشن یزبان: فارسی سال چاپ: 1398نوبت چاپ: 1تیراژ: 1000 نسخه
هدایت شده از منابع رویکردهای درونی سازی ارزشها
به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بالا رفتن سطح تحصیلات دختران و زنان بعد از انقلاب است. توانایی های دختران و زنان بعد از انقلاب اسلامی شکوفا شده و آنها توانسته اند با انجام تحصیلات خود همپای مردان و حتی جلوتر از آنان گام بردارند. برای بهتر فهمیدن رشد علمی دختران و زنان بعد از انقلاب می توان به مقایسه آماری بین سال 1355 و بین سال 1395 پرداخت. در حوزه آموزش تحولات عظیمی در بخش زنان و خانواده انجام شده كه براساس آمارها، در سال 55 از هر ١٠٠ زن ٣5 نفر بازمانده از تحصیل بودند كه این آمار در سال ٩5 به سه نفر رسیده است. همچنین در پوشش تحصیلی دوره ابتدایی در سال 1355 از هر 100 نفر 57 نفر موفق به تحصیل می شدند، در دوره متوسطه اول 27 نفر و در متوسطه دوم 19 نفر اما این اعداد در سال 95 تغییر جدی داشته به گونه ای كه در دوره ابتدایی 96،9 نفر، دوره متوسطه اول 73 نفر و دوره متوسطه دوم نیز 52 نفر موفق به تحصیل شدند. همچنین از هر یك هزار زن 18 ساله و بالاتر 9 نفر دانش آموخته دانشگاهی در سال 1355 بودند كه در سال 95 این رقم به 162 نفر رسیده است. این آمارها نشان می دهد كه تعداد زنان تحصیلكرده در این مدت 17 برابر شده اما مردان هفت برابر شده است. خانم وجدانی یکی از زنان موفق در عرصه علم و تحصیل و پژوهشگری است. او که تحصیلاتش را در حوزه اخلاق و تربیت اخلاقی انجام داده توانست برای کتاب «از نظر تا عمل؛ طرحی برای تربیت اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبایی» در گروه علمی اخلاق و عرفان همایش کتاب سال بانوان، حائز رتبه برگزیده شود. سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا به مناسبت برگزیده شدن کتاب خانم وجدانی گفت و گویی با ایشان انجام داده است که در ادامه می خوانید: رسا - خود را معرفی و از فعالیت های علمیتان کمی بگویید. بنده فاطمه وجدانی متولد ۱۳۵۲ در تهران هستم و در حوزه اخلاق و تربیت اخلاقی فعالیت می‌ کنم. در سال 1391 ، دکتری خودم را در رشته فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه ‌تربیت‌مدرس گرفتم و الان هم عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی هستم. در واقع، فعالیت های پژوهشی ام را به صورت جدی از دوره دکتری آغاز کردم. حوزه اصلی فعالیت من اخلاق، فلسفه اخلاق و تربیت اخلاقی است. همچنین در حوزه های اخلاق کاربردی مانند اخلاق اجتماعی، اخلاق حرفه ای و اخلاق زیست محیطی هم فعالیت هایی دارم. رسا - فعالیت های علمی و کارهای پژوهشی که انجام داده اید، چگونه بوده است. به لطف خداوند تا کنون حدود ۴۰ مقاله نگاشته ام. تعدادی از این پژوهش ها هم حاصل همکاری های علمی بوده که با اساتید و همکارانم داشته ام. این پژوهش های ناچیزی که انجام داده ام، عمدتاً مبتنی بر آموزه‌های دینی یعنی قرآن و روایات و نیز فلسفه اسلامی بوده است و البته از یافته‌های علمی روانشناسی، جامعه شناسی و گاه علوم اعصاب شناختی هم بهره فراوان برده ام. اعتقاد بنده این است که برای تربیت انسان، باید او را از همه ابعاد و جوانب شناخت و در این راه، از ظرفیت تمام علوم استفاده کرد. البته نقطه اتکای کارهای من آموزه های دینی بوده است. از لحاظ تالیف کتاب، اولین کتاب های من، در حوزه خانواده و جوانان بوده است؛ شامل «پاسخ به یک سؤال تربیتی و روانشناختی والدین» و «چالش های من و پدرم»، که زمانی که دانشجوی دوره دکتری بودم، با همکاری آقای دکتر ایمانی کار نگارش آن را به پایان رساندیم. اما در حوزه تخصصی اخلاق، در سال 1394 کتابی با عنوان «رویکردهای نوین در تربیت اخلاقی» تألیف کردیم که توسط انتشارات مدرسه به چاپ رسید. این کتاب حاصل یک کار جمعی بود و من هم تألیف بخشی از این کتاب را بر عهده داشتم. در این کتاب به بررسی چندین رویکرد رایج در تربیت اخلاقی در سراسر جهان و نقد آنها پرداختیم؛ که می تواند منبع خوبی برای پژوهشگران و کلیه علاقه مندان به تربیت اخلاقی باشد. کتاب بعدی هم همین کتابی است که برگزیده شد. اخیراً هم کتابی در مورد اخلاق حرفه ای در تعلیم و تربیت در دست تالیف دارم که ان شالله به زودی نگارش آن به پایان می رسد. ت/مسأله من شکاف اخلاقی جامعه بود رسا - علت گرایش شما به کارهای پژوهشی و کتاب چه بوده است؟ به خاطر مسائل گوناگونی که دائم مطرح می شود و نیاز به پاسخگویی دارد، پژوهش همیشه مورد نیاز است؛ ما حتی برای یک آموزش خوب هم وابسته به پژوهش هستیم. هر کسی که به هر نوعی فعالیت علمی می کند، پژوهشگر هم هست و باید باشد.
هدایت شده از منابع رویکردهای درونی سازی ارزشها
اما هر پژوهشی که انجام می گیرد، یافته هایش می تواند به شکل های مختلف منتشر شود و در اختیار دیگران قرار بگیرد و از جمله به صورت یک کتاب چاپ شود. کتاب امتیازاتی نسبت به سایر اشکال گزارش یافته ها دارد. یکی از امتیازات کتاب این است که می تواند در اختیار تعداد بیشتری از خوانندگان قرار گیرد و به نظرم بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. هم چنین، بسیاری از کتاب ها مورد استفاده عموم مردم قرار می گیرند؛ نه لزوما و صرفا متخصصان. ولی مقالات را بیشتر، پژوهشگران و متخصصان مورد استفاده قرار می دهند؛ که البته آن هم جای خود را دارد. رسا - چگونه کتاب «از نظر تا عمل ...» شکل گرفت؟ در واقع همان طور که از اسم کتاب هم مشخص است، مسئله اصلی و ایده اصلی من برای نگارش این کتاب مسئله شکاف بین نظر و عمل بود. چرا به رغم اینکه ما چیزهای نسبتاً زیادی درباره اخلاقیات می دانیم و یاد گرفته ایم، اما در عمل، به دانسته های خودمان عمل نمی کنیم؟ یا حداقل متناسب با حجم اندوخته های علمی خود، عمل نمی‌کنیم؟ این نشان می دهد که برنامه های تربیت اخلاقی که هم اکنون پیاده می شود، هنوز نتوانسته به طور کامل موفق و تأثیرگذار باشد و افراد را به مرحله عمل برساند. البته نقص در برنامه های تربیتی می تواند بخشی از ضعف اخلاقی موجود در جامعه را تبیین کند؛ ولی به هر حال بخش مهمی از آن بشمار رفته و ما در جامعه شاهد شکاف بین نظر و عمل هستیم. بنده در این کتاب دلایل و عوامل ایجاد این شکاف را مورد بررسی قرار داده ام. علت اینکه من دیدگاه علامه طباطبایی(ره) را مورد استفاده قرار داده ام، این بود که ایشان یک نگاه جامعی به انسان دارد و تمام ساحت های انسان را مورد توجه قرار می دهد. همچنین، نظریه اعتباریات ایشان نکات بدیعی را در اختیار ما قرار می دهد و بنابراین می توانیم مبانی کامل تری برای اخلاق پیدا کنیم و بر این اساس می توانیم برنامه کامل تر و موثرتری طراحی کنیم. این شد که سراغ دیدگاه های ایشان رفتم. شاید علت اصلی ناکارآمدی برنامه های تربیت اخلاقی، تک بعدی بودن برنامه های تربیتی کشورمان باشد. زیرا در نظام تربیتی ما تمرکز یکجانبه ای روی بعد شناختی وجود دارد و بقیه ساحت های انسان مانند ساحت گرایشی- انگیزشی و ارادی - عملی مورد غفلت قرار گرفته اند. این است که نسل جوان ما از نظر شناختی وضعیت نسبتا بهتری دارند، ولی از جهات عاطفی، ایمانی و ارادی ضعف های جدی دارند. همینطور در تامین زیر ساخت های تربیت اخلاقی هم ضعف وجود دارد مانند فراهم کردن محیط اجتماعی مناسب و الگوهای شایسته که باید در اختیار نسل جوان قرار داده شود. بر اساس اشکالات شناسایی شده، سعی کردیم یک مدل موثرتری برای تربیت اخلاقی طراحی کنیم. ت/مسئله من شکاف اخلاقی جامعه بود رسا - ساختار کتابتان را معرفی کنید. این کتاب در ۱۲ فصل نگاشته شده و از مفهوم شناسی اخلاق و تربیت اخلاقی و ضرورت زیست اخلاقی برای انسان شروع می شود. سپس قبل از ورود به مدل تربیتی خودم، ابتدا رویکردهای تربیت اخلاقی در جهان و نقاط قوت و ضعف آن را بررسی کرده ام. فصول بعدی به معرفی مدل نظری تربیت اخلاقی می پردازد شامل: مبانی فلسفی علامه طباطبایی(ره) در تربیت اخلاقی، تحلیل شکاف بین نظر و عمل، اهداف تربیت اخلاقی، زیرساخت ها، مراحل تربیت، منابع انگیزشی و اصول تربیت اخلاقی و در نهایت فصل دوازدهم هم به جمع بندی بحث ها اختصاص دارد. من اضافه کنم که قسمت عمده این کتاب حاصل رساله دکتری من است که با راهنمایی آقای دکتر محسن ایمانی و مشاوره آقای دکتر رضا اکبریان و آقای دکتر علیرضا صادق زاده در دانشگاه تربیت مدرس انجام گرفته و من در اینجا لازم می دانم از راهنمایی های علمی و دقیق اساتید بزرگوارم که بسیار از آنها آموختم تشکر کنم. البته بر اساس پژوهش‌های بعدی که انجام دادم، سه فصل جدید هم علاوه بر مباحثی که در رساله کارشده بود، به مطالب کتاب اضافه شد. هم چنین، از انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) هم که زحمت انتشار این کتاب را کشیدند، سپاسگزاری می کنم. رسا - ویژگی های این کتاب که آن را از کتاب های مشابه متمایز می کند چیست؟ ویژگی‌هایی را که به نظر می رسد این کتاب داشته باشد می توان در سه مورد خلاصه کرد. اول این که علاوه بر بحث های تئوریک و مبانی فلسفی تربیت، سعی کرده که نگاه برنامه‌ای هم به تربیت اخلاقی داشته باشد و کلیدهایی را در اختیار برنامه‌ریزان و مربیان اخلاقی بگذارد. یعنی سعی کردم از بحث های تئوری به رهنمودهای عملی پل بزنم. ویژگی دوم این کتاب شاید این باشد که ما علاوه بر این که مدل تربیت اخلاقی را با رویکرد دینی به دست آورده ایم، در عین حال، نیم نگاهی هم به معرفی و نقد بقیه رویکردهای موجود در جهان داشتیم. سعی کردیم نقاط قوت و ضعف آن ها را هم ببینیم و سپس در مدل خودمان، کاستی های موجود در این رویکردها را حتی الامکان رفع کرده و یک مدل کامل تر و بومی اسلامی را پیشنهاد بدهیم.
هدایت شده از منابع رویکردهای درونی سازی ارزشها
تربیت اخلاقی بر بنیاد نظریه ارزش‌شناسی علامه طباطبایی مؤلف: محمد حسنیناشر: بهریارویراستاران: علیرضا صادق‌زاده‌قمصری، حسین داوودیزبان: فارسیرده‌بندی دیویی: 297.4837سال چاپ: 1393نوبت چاپ: 1تیراژ: 2200 نسخهتعداد صفحات: 208قطع و نوع جلد: رقعی (شومیز)شابک: 9786009421947کد کتاب در گیسوم: 11106261 اشتراک‌گذاری: تلگرامواتس‌آپتوییترفیس‌بوکلینکداینتوضیح کتاب: پژوهشی در مورد مبانی تربیت اخلاقی از منظر علامه طباطبایی و اصول اخلاقی مورد نظر او است. در این کتاب تلاش شده است ضمن تشریح و تحلیل نظریه ادراکات اعتباری به عنوان هسته اصلی دیدگاه مبتنی بر ارزش‌شناسی از منظر علامه سید محمدحسین طباطبایی، دلالت‌های این نظریه در تربیت اخلاقی با رویکرد استنتاج در فلسفه تعلیم و تربیت و قیاس عملی، استنباط و مدلی برای تربیت اخلاقی نوین، مورد بحث و بررسی قرار گیرد. بر این اساس نویسنده ابتدا به پیشینه مباحث ارزش‌شناسی در بین فلاسفه مسلمان و یونان اشاره نموده و معیارهای فعل نیک و زشت اخلاقی را از منظر آنان بیان نموده است. آن گاه به ملاک‌های علامه سید محمدحسین طباطبایی در مورد جایگاه وجودی ارزش‌ها اشاره نموده و الگوی تربیت اخلاقی بر اساس نظریه ارزش‌شناسی وی را بررسی نموده است. وی در همین زمینه به اصولی مانند: اصل اختیار، اصل توجه به نتیجه اعتبار، اصل تعالی عاطفی و اصل ایجاد جو اخلاقی از منظر این فیلسوف مسلمان معاصر پرداخته و روش اساسی تربیت اخلاقی را از منظر وی تبیین نموده است.
آرا و اندیشه‌های تربیتی اندیشمندان مسلمان مکتب تربیتی علامه طباطبایی (قدس‌) مؤلف:  سیداحمد رهنمایی ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) سال چاپ: 1390 نوبت چاپ: 1 تیراژ: 1000 نسخه تعداد صفحات: 368 توضیح کتاب: پژوهشی درباره سیره علمی، عملی و تربیتی علامه طباطبایی با توجه به اندیشه‌های فلسفی، عرفانی و منش و حالات مختلف معنوی و اخلاقی ایشان است. در این اثر ضمن معرفی آثار و شاگردان مهم علامه طباطبایی، به بحث درباره مبانی هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی، انسان‌شناختی و ارزش‌شناختی، تعلیم و تربیت از نگاه مکتب تربیتی و اخلاقی ایشان پرداخته شده و جایگاه روایات و تجربه در این زمینه از منظر وی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. نویسنده رویکردها و روش‌های مختلف تعلیم و تربیت را با استناد به سیره و نظر علامه طباطبایی مورد کنکاش قرار داده و دیدگاه‌های ایشان در مورد انواع معرفت و راه‌های کسب آنها را بیان نموده و راهکارهای وارد کردن ارزش‌ها و اصول اخلاقی و اعتقادی در تعلیم و تربیت را از منظر آن فیلسوف و اندیشمند مسلمان تبیین کرده است. https://www.gisoom.com/book/1794304/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%A2%D8%B1%D8%A7-%D9%88-%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B3%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%85%DA%A9%D8%AA%D8%A8-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B7%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%82%D8%AF%D8%B3/
📗روش های تربیت اخلاقی در المیزان (سید احمد فقیهی) توضیحات : * اثر شایسته تحسین در هفدهمین دوره کتاب سال حوزه * تربیت اخلاقی (تزکیۀ نفس)، خود، هدفی است میانی برای رسیدن به هدف نهایی انسان، یعنی قرب خداوند و قرار گرفتن در جوار او؛ و بر همین مبنا، علامه طباطبایی، محور الگوی تربیت اخلاقی انسان در قرآن را "توحید" قرار داده است. پژوهش پیش روی کوشیده است ابعاد و مؤلفه های این الگو را از منظر علامه، بر مبنای تفسیر گران سنگ المیزان در قالب نظامی هماهنگ سامان دهد. https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/3489
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از 😂کشکولستان😏
33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلسله جلسات تربیت فرزند بر اساس رویکرد درمان معنوی توسط استاد: دکتر مسعود جان بزرگی قسمت دوم) تربیت کودک کلام زیادی نمی خواهد ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ با ما در کانال ❣️خانه خوبمان❣️ همراه باشید: @khanehkhobeman
🏴🏴🏴 ✨تازه‌ترین اثر حسن روح الامین با موضوع: شهادت حضرت امام جواد علیه السلام سایه نمودن کبوترها پیکر مطهر ابن الرضا (علیه السلام) بر پشت بام ای که روح عبادتی ما را عذر خواهِ قیامتی ما را جانِ زهرا عنایتی ما را یا جواد الائمه ادرکنی عزت عالمین می خواهم نجف و کاظمین می خواهم طوفِ قبر حسین می خواهم یا جواد الائمه ادرکنی (علیه السلام) 🌷🏴🌷
هدایت شده از اهل سداد 🇵🇸
shahadatemamjavad13990431.fadaee.mp3
6.52M
‌┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🏴🏴🏴 🔸تسلیت روز شهادت باب الحوائج سلام‌الله‌علیه ✨ ذکر کلامی نورانی از حضرت 🔺 یا علی! احسن الله جزاک، و اسکنک جنته، و منعک من الخزی فی الدنیا و الاخرة، و حشرک الله معنا. 🔺یا علی! قد بلوتک و خبرتک فی النصیحة و الطاعة و الخدمة، و التوقیر و القیام بما یجب علیک، فلو قلت: انی لم أر مثلک لرجوت أن أکون صادقا ، 🔺فجزاک الله جنات الفردوس نزلا، فما خفی علی مقامک، و لا خدمتک فی الحر و البرد فی اللیل و النهار. 🔺فاسأل الله اذا جمع الخلائق للقیامة ان یحبوک برحمة تغتبط بها، انه سمیع الدعاء. ای علی! خداوند پاداشت را نیکو گرداند و در بهشتش ساکن نماید و از خواری در دنیا و آخرت تو را محافظت فرماید و با ما محشورت سازد. ای علی! تو را آزمایش کرده ام در پند دادن ها و فرمانبرداری و خدمتگذاری و احترام گذاردن، و انجام آنچه بر تو واجب است، و اگر بگویم همانند تو را ندیده‌ام، امیدوارم که سخن درستی گفته باشم. پس خداوند سکونت در بهشت های فردوس را به تو پاداش دهد. مقام و منزلت تو و نیز خدمتگذاری‌ات در سرما و گرما، در شب و روز، از من پنهان نیست. از خداوند می‌خواهم آنگاه که تمامی مردم را در قیامت گرد آورد، تو را مشمول رحمتی قرار دهد که همه بدان غبطه خورند. به درستی که او شنونده‌ی دعاهاست. 🔺«اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مِيزانَ الاَعْمالِ» قرآن می فرماید: "و زنوا بالقسطاس المستقیم" همه چیز خودتان وزن کنید... بسنجید. : و انگیزه‌ها تلاش من با طرح معصوم و.. ✅ فقط به عشق اهل‌بیت حجت الاسلام فدائی 🌷🇮🇷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹خانم صفیه التلاق هنرمندشیعه کویتی تمام صحنه های عاشورا را در داخل یک قاب به نقاشی کشیده است. 🌷🇮🇷🌷