eitaa logo
متد (مرکز توسعه دانش مسئله محوری)
864 دنبال‌کننده
566 عکس
48 ویدیو
4 فایل
✔️ مرکزی برای پرداختن به رویکرد مسأله محوری در قالب های مطالعاتی، پژوهشی، آموزشی، تربیتی، گفتمانی و ... ♦️فرصتی برای نقش آفرینی جوانان 💠 سایت رسمی مِتُد: http://mtod.ir/ ✅ ایتا، بله، روبیکا، اینستاگرام و تلگرام: @Mtod_ir 🔸ارتباط با ادمین؛ @mtod_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
سلسله نشست های متدِ انتخابات 📢 «بررسی نسبت انتخابات ۱۴۰۰ با مسائل اساسی جمهوری اسلامی ایران» ⏰ از شنبه ۲۸ فروردین تا ۲۰ اردیبهشت 🔰 گفتگوهای مسئله محورانه با مسئولان، مدیران و اهالی اقتصاد، فرهنگ، رسانه و... بر مدار انتخابات ۱۴۰۰ 📱 مخاطب این گفتگوهای زنده، کنشگران مسئله محوری، فعالان تشکل های دانشجویی، اندیشکده ها و پژوهشکده ها، اساتید دانشگاه و فعالان انتخابات می باشد. 💬 سوالات و نکات خود را در با ما در میان بگذارید و با انتشار این پست، انتخابات را بر مدار مسئله محوری بیاورید. Instagram.com/mtod_ir 🆔 @mtod_ir 🌐 mtod.ir 📞 09012153957
گفتگوهای شبانه متدِ انتخابات 📢 «انتخابات به اضافه مردم» ⏰ سه شنبه ۳۱ فروردین ساعت ۲۲ شب 🔹 مهمان گفتگو: دکتر روح الله رشیدی (مدیر دفتر مطالعات فرهنگی انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی) 🔸میزبان گفتگو: دکتر محسن دنیوی (دانش آموخته فلسفه علم و فناوری، پژوهشگر مطالعات پیشرفت مسئله محور) 💬 سوالات و نکات خود را در با ما در میان بگذارید و با انتشار این پست، انتخابات را بر مدار مسئله محوری بیاورید. ۱۴۰۰ 🎥 پخش زنده از صفحات زیر در اینستاگرام Instagram.com/mtod_ir Instagram.com/roohollahrashidi4 🆔 @mtod_ir 🌐 mtod.ir 📞 09012153957
گفتگوهای شبانه متدِ انتخابات 📢 «بررسی نسبت انتخابات ۱۴۰۰ با مسائل اساسی جمهوری اسلامی ایران» ⏰ شنبه ۴ اردیبهشت ساعت ۲۲ شب 🔹 مهمان گفتگو: دکتر روح اللّٰه متفکر آزاد ( نماینده محترم مجلس شورای اسلامی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی) 🔸میزبان گفتگو: دکتر محسن دنیوی (دانش آموخته فلسفه علم و فناوری، پژوهشگر مطالعات پیشرفت مسئله محور) 💬 سوالات و نکات خود را در با ما در میان بگذارید و با انتشار این پست، انتخابات را بر مدار مسئله محوری بیاورید. 🎥 پخش زنده از صفحات زیر: Instagram.com/mtod_ir 🆔 @mtod_ir 🌐 mtod.ir 📞 09012153957
📢 «شهر رویایی ما» 🔰 ⏰ دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ساعت ۱۷:۳۰ عصر 🔹 مهمان گفتگو: دکتر احمد خدایی نصر (پژوهشگر حوزه سیاستگذاری شهری) 🔸میزبان گفتگو: دکتر محسن دنیوی (دانش آموخته فلسفه علم و فناوری، پژوهشگر مطالعات پیشرفت مسئله محور) 💬 سوالات و نکات خود را در با ما در میان بگذارید و با انتشار این پست، انتخابات را بر مدار مسئله محوری بیاورید. ۱۴۰۰ 🎥 پخش زنده از صفحات زیر: Instagram.com/mtod_ir 🆔 @mtod_ir 🌐 mtod.ir 📞 09012153957
💥 ثبت نام دوره‌های استانی «گوی و میدان» آشنایی با افق نمایی پیشرفت منطقه ای و الگوهای حل مسئله 🔰 گروه‌های جهادی، تبلیغی، اجتماعی، هیئات مذهبی و کانون‌های مساجد؛ متشکل از دانش آموزان، دانشجویان، طلاب و فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف که دغدغه حل مسائل و پیشرفت منطقه‌ای خود را دارند، می‌توانند جهت آشنایی با مبانی و افق‌نمایی پیشرفت منطقه‌ای و الگوهای حل مسأله در این دوره‌ها شرکت نمایند. 🔰 شرایط برگزاری دوره: ۱-ثبت نام صرفا بصورت گروهی انجام می‌شود. ۲-اطلاعات ثبت نام گروه‌های متقاضی شرکت در دوره، پیش از قطعی شدن حضور، بررسی خواهد شد. ۳-اولویت با هسته‌هایی است که تجربه فعالیت و خروجی عملیاتی دارند. ۴-ظرفیت ثبت نام در دوره محدود بوده و در هر استان تنها ۱۰ هسته می‌توانند در دوره شرکت نمایند. ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) دانشگاه جامع امام حسین(ع) ستاد جامع پیشرفت منطقه‌ای مرکز توسعه دانش مسئله محوری(متد) ✅ برای ثبت نام در دوره از تاریخ ۶ لغایت ۱۶ تیر ماه می‌توانید به آدرس زیر مراجعه نمایید. instaform.ir/8p4k9 🆔 @mtod_ir
{بسم الله الرحمن الرحیم} ✍🏻 قرار هست در این نوشته درباره صحبت کنیم 🌐 حل مسائل جامعه نیازمند حرکتی معقول، منضبط و دانش بنیان است و مدیریت چنین حرکتی با ورود روش مند به رویکرد مسئله محوری امکان پذیر است. 📌جوانانی که نگاه کلان مدیریتی و دغدغه حل مسائل با رویکرد مسئله محوری را دارند مدیران این عرصه هستند. . 📌متد به عنوان مرکز توسعه دانش مسئله محوری، تشکیل، توانمندسازی، هدایت و شبکه سازی یکپارچه هسته های مسئله محور خودجوش را تحت عنوان ، مهمترین راهکار حل مسائل مردم می داند. . 📌مسئله شناسی، ایده پردازی، گفتمان سازی، مطالبه گری و اقدام میدانی، چرخه کامل ایفای نقش هسته های مسئله محور در متد است. . 📌ما در متد شما را با محتوای مسئله محوری، الگوی تشکیلاتی مناسب مسئله محوری، تجربیات موفق و ناموفق آشنا می کنیم. شما در متد می توانید با هسته های مشابه آشنا شده و در سطحی کلان تر اثرگذار باشید. . 📌در متد اساتید، دانشجویان، طلاب، مسئولین و هر فرد دیگری با هر توانی که دارد در حل مسائل مشارکت می کند تا مسائل بیشتری از مردم حل شود. 📌ما برای مسئله یابی و کشف مسائل اولویت دار هر عرصه، مجموعه و جغرافیا دارای روش مخصوص خود هستیم. روشی و مبتنی بر کارخواست هایی که خود افراد باید کامل نمایند. 🔻متد را با نشانی mtod_ir در پیام رسان های ، ، و دنبال کنید. .............................. .............................. ⭕️ @mtod_ir
🔹خدمات موسسه متد در سه سطح ارائه میشود: ۱)مشاوره، طراحی و اجرا .............................. ۲)تحول و ارتقا 🔸تدوین سند تحول سازمان 🔸تدوین کارنامه ارزیابی مدیران و اعضاء‌‌ سازمان 🔸تدوین نظام شایستگی مدیران و اعضای سازمان 🔸راهبری شبکه نمایندگان، رابطان و فعالان سازمان 🔸نشست های تخصصی نقد و تحلیل گفتمانی 🔸احصاء نظام مسائل اولویت دار سازمان .............................. ۳)آموزش و کادر سازی 🔸دوره مدیریت حرفه ای عمومی: MPA 🔸آموزش و تربیت ارزیاب 🔸طراحی و ارائه‌‌ سرفصل آموزشی 🔸کارگاه های مسئله محوری 🔸فناوری رویداد آموزشی{بازی وار سازی آموزشی، آزمایشگاه حکمرانی} .............................. ⭕️ @mtod_ir
🔻فعالیت های متد 🔹برگزاری رویداد ملی مدرسه پیشرفت 🔸راه اندازی پویش شهر رویایی ما 🔹برگزاری سلسله نشست های متد انتخابات با حضور نمایندگان مجلس حول موضوع انتخابات 🔸تهیه و تدوین112 سرفصل آموزشی(دانشی و مهارتی)مدرسه پیشرفت 🔹برگزاری سلسله نشست های بینات(نظام مسائل اولویت دار کشور مبتنی بر سیاست های کلی نظام) 🔸طراحی روش بومی مسئله محوری(از مسئله یابی تا حل مسئله) 🔹تهیه و تدوین جزوات موضوعی(تعالی تشکیلاتی، توسعه و پیشرفت، تمدن نوین اسلامی و ...) 🔸برگزاری رویداد های رقابت محور به روش بازی وار سازی (gamification) 🔹برگزاری سلسله جلسات مجازی حل نوآورانه مسئله 🔸برگزاری دوره های آموزشی (بیش از صد کارگاه مسئله محوری در سراسر کشور، دوره های آموزشی-گفتمانی استانی گوی و میدان، دوره های تربیت مربی مسئله محوری) 🔹برگزاری مدرسه پیشرفت ویژه کنشگران مردمی سراسر کشور 🔸برگزاری جشنواره نجم(اولین گردهمایی خیزش جوانان مسئله محور) .............................. ⭕️ @mtod_ir
مربوط به عکس کتاب و توضیح کتاب ⭕⁦⁩ منتشر شد؛ 🔽گام به گام فعالیت های ، از مسئلهیابی تا حل مسئله 🔽شما هم اگر تجربه یک اقدام و مردمی را داشته باشید حتماً با این مهم مواجهه شده اید که برای تحقق یک و حل یک مسئله تنها نیت خالصانه و عزم مجاهدانه کافی نیست. داشتن الگویی برای و مسئله مواجهه با مسئله و تعامل با بازیگران مرتبط به موضوع، روش حل مسئله و ... 🔽مجموعاً نیاز به الگوی مدون و مسیری مشخص دارد فعالیت های مردمی در کشور حاکی از آن است که بسیاری از ظرفیت ها و سرمایههای مادی و معنوی به دلیل مواجهه غیر اصولی و غیر حرفه ای با مسائل ثمر ننشسته و موجب عملکرد غیر بهینه ایفای نقش جبهه مردمی در میدان کشور شده است. 🔽 تلاشی است در جهت ترویج گفتمان مسئله محوری در حل مسائل کشور و راهنمایی است جهت کشف مسئله و فرآیند رسیدن به حل مسئله الگویی که پس از چند سال اجرا در عرصه های مختلف مورد اصلاح و بازبینی قرار گرفته شده است و در نهایت کتاب حاضر در کنار کارخواستهای و حل مسئله میتواند راهنمای خوبی برای گروههای باشد. .............................. ⭕ @mtod_ir
📌ترسیم وضع مطلوب و جامعه ایده آل 👤اگر هر فردی با خود منبع ترسیم وضع مطلوب باشد، در واقع ذهنیت های فردی را در ترسیم وضع مطلوب دخیل کرده است و مشکل تشتت تصویرهای مطلوب به وجود خواهدآمد و طبق تصویر مطلوب های متفاوت، مسائل متفاوتی نیز تشخیص داده میشوند. 🖋در یا ارائه الگوی جامعه آرمانی و ایده آل، منبع بر اساس جهان بینی هر جامعه ای تعیین می شود لذا در جامعه ایران که حاکمیت اسلامی است، قطعا منبع اصلی تعیین کننده جامعه ایده آل می باشد و مرجع استخراج این الگو از مبانی اسلامی نیز حوزه علمیه است. 🏢بی شک نقش کلیدی در پخته شدن مباحث و ارائه الگوهای مختلف در تعیین وضع مطلوب جامعه در عرصه های مختلف دارند، همانطور که نقشی بی بدیل در موضوع شناسی و تطبیق وضع موجود بر دارد و هیچ یک نمیتوانند نقش دیگری را انجام دهند ولی تعیین مسیر صحیحتر و انتخاب الگوی برتر و مناسبتر وظیفه ای است که بر عهده ولی فقیه است. 🕋در نظام سیاسی اسلام که مبتنی بر الگوی ولایت فقیه است، به تنهایی و بدون استفاده از نظر نخبگان به تعیین وضع مطلوب و یا تطبیق وضع موجود نمیپردازد ولی منبع اصلی و تنها مرجع انتخاب نظر صحیح تر و تعیین جهت گیری های جامعه مبتنی بر این مبانی است. این امر در جمهوری اسلامی نیز در اصل ۱۱۰ به صراحت ذکر شده است. 📖اصل ۱۱۰ تنظیم و ابلاغ سیاستهای کلی نظام را وظیفه دانسته است. @mtod_ir
📌مسئله چیست؟ 🔸برخی رویکردهای ، مسئله را اینگونه تعریف میکنند:« ، مجموعه علائم نشانگر قریبالوقوع بودن تغییری ناخواسته یا پیشبینی نشده در زمان، هزینه یا شانس مصوب یا ناکارآمد شدن هدف به نحوی که اتخاذ یک را ضروری سازد، نامیده میشود». 🔸برخی دیگر از جریانات کنشگر در حوزه مسائل، مسئله را تعریف کرده و در تعریف مشکل نیز به فهم و اکتفا میکنند. 🔸در برخی دیگر از تعاریف نیز هر امری که از سوی جامعه به عنوان امری شناخته میشود را مسئله نامیده اند. 🔸بعضی دیگر مسئله را موقعیتی تعریف میکنند که در آن شخصی میشود تا با انجام فعالیتی به دست یابد. 🔸در تعریفی دیگر مسئله عبارت است از قابل مشاهده از آنچه باید باشد. میتواند یک ، ، یا یک باشد. 🔹این تعاریف و بسیاری از تعاریف دیگر، متاسفانه تعریفی منطقی و جامع ارائه نکرده و معمولا به فهم عرفی از مسئله کردهاند. شاید مهمترین که به تعاریف وارد است این است که با چه میتوان متوجه شد که فهم مردم از مسئله با مسئله واقعی تطابق دارد. 🔹مسئله را در تعریفی که جامع که نواقص تعاریف قبل را نیز نداشته باشد میتوان به « تا » تعریف کرد. در این تعریف کوتاه، تا وضع مطلوبی ترسیم نشود نمیتوان به اقدام نمود و وضع موجودرا سنجید. وضع مطلوب نقش عینکی را بازی میکند که زاویه دید و نوع نگاه فرد به عالم را تغییر میدهد و با این عینک هیچگاه شبه مسئله نمیتواند خودرا در قالب مسئله واقعی جا بزند