eitaa logo
نبرد خاموش
85 دنبال‌کننده
2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
3 فایل
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى فاطِمَهَ و أَبیها و بَعلِها و بَنیها وَالسِّرِّ المُستَودَعِ فیها بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک @Nabard_E_khamoosh
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ تاریخ‌نگاری ماسونی و ناسیونالیسم باستان‌گرا (1) 🌐 گفت‌وگو با استاد شهریار زرشناس 1️⃣ در ایران با ورود استعمار مدرن در کشور ما و آغاز استیلای آن، که از حدود دوران سلطنت فتحعلی‌شاه شروع می‌شود، الگوی پی‌ریزی می‌شود. 2️⃣ در سال 1215 هجری قمری، یعنی سه سال بعد از آغاز سلطنت فتحعلی‌شاه قاجار یک هیئت انگلیسی به ایران می‌آید که شامل جی‌فریزر، و یک سرمایه‌دار انگلیسی [سر هارفورد جونز بریجز] است. این‌ها هسته‌های مخفی در ایران طراحی کردند. 3️⃣ ما یک هسته‌های رسمی ماسونی داریم که در سال 1275 هجری قمری توسط تأسیس می‌شود. یک سلسله هسته‌های مخفی داریم که قبل از هسته‌های رسمی هستند که اتفاقاً روند بسیار تأثیرگذاری هم دارند. 4️⃣ و چه بسا از طریق همین هسته‌هاست که میرزا عسکرخان افشار ارومی و میرزا ابوالحسن‌خان ایلچی و میرزا صالح شیرازی جذب می‌شوند و به خارج برده و عضو می‌شوند و در قرارداد ترکمنچای هم نقش ایفا می‌کنند. 5️⃣ یکی از اشخاص مکتب این‌ها است که از جمله کارهایی که می‌کند طراحی یک الگوی برای ماست. 6️⃣ تمام تاریخ‌نگاری مدرن یا شبه‌مدرن یا به تعبیری تاریخ‌نگاری غرب‌زده‌ی ما ذیل این مدلی که او طراحی کرده نوشته می‌شود. 7️⃣ سر جان ملکم کتابی می‌نویسد به نام «تاریخ ایران» که اولین بار بحث را به شکل منسجم مطرح می‌کند و به نوعی به آن اصالت می‌دهد. 🔹 ادامه دارد... 📖 متن کامل گفت‌وگو در سایت اندیشکده: 👉 http://yon.ir/MHistori ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تاریخ‌نگاری ناسیونالیسم شووینیستی (باستان‌گرا) می‌خواهد بگوید که ایرانی‌ها قبل اسلام پیشرفته بوده‌اند، اما اسلام باعث افول و انحطاط مردم ایران شد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تاریخ‌نگاری ماسونی و ناسیونالیسم باستان‌گرا (2) 🌐 گفت‌وگو با استاد شهریار زرشناس 1️⃣ جریان تاریخ‌نگاری ماسونی لیبرال، جریان اصلی تاریخ‌نگاری در کشور است. چهره‌های مهم آن ، ، ، و هستند. 2️⃣ سنت ماسونی لیبرالی همان سنتی است که را در ایران ترجیح می‌دهد. محور در اين سنت، بوده و هدف جنگ با از طریق ناسیونالیسم ایران باستان است. 3️⃣ در تاریخ‌نگاری ناسیونالیزم شووینیستی (باستان‌گرا) محور اصلی این است که اثبات کنند ایرانی‌ها قومی متفاوت از مردم ‌بین‌النهرین هستند، یعنی می‌خواهند بین ایران و مسلمان‌های دیگر فاصله بیندازند و ریشه‌های نژادی مشترک بین ایرانی‌ها و غربی‌ها را در ذهن‌ها ایجاد کنند. و همین‌جاست که تئوری ظهور می‌کند. 4️⃣ می‌خواهند بگویند که ایرانی‌ها قبل اسلام پیشرفته بوده‌اند، اما باعث افول و انحطاط مردم ایران شد! همین چیزی که همه‌ی شبکه‌های ماهواره‌ای ادعایش را دارند. این تئوری، آریامدار و است. 5️⃣ به لحاظ زمانی، سر جان ملکم اولین نفر است و بعد جلال‌الدین میرزا (صاحب کتاب نامه خسروان) پس از او میرزا آقاخان کرمانی می‌آید که کتاب او بسیار تأثیرگذار است و الگو می‌شود و تفصیلی‌تر از کتاب سر جان ملکم است. 🔹 ادامه دارد... 📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 http://yon.ir/MHistori ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ عبدالحسین زرین‌کوب را باید یکی از آخرین حلقه‌های جریان تاریخ‌نگاری ماسونی لیبرالی دانست! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تاریخ‌نگاری ماسونی و ناسیونالیسم باستان‌گرا (3) 🌐 گفت‌وگو با استاد شهریار زرشناس 1️⃣ از دنباله‌های همین جریان است. شاید بتوان زرین‌کوب را مؤثرترین چهره این جریان در 50 سال اخیر دانست. 2️⃣ در مورد عبدالحسین زرین‌کوب تصوراتی وجود دارد، و طرفداران زیادی نیز دارد، که امروز حرف زدن از او را دشوار کرده است. 3️⃣ وی را باید یکی از آخرین حلقه‌های این جریان لیبرالی دانست، که حول سامان پیدا می‌کند. 4️⃣ زرین‌کوب خود را معتدل و متعادل نشان می‌دهد ولی وقتی عمیق‌تر به آثار زرین‌کوب در کتاب‌های مختلف نگاه کنید، می‌بینید که است. 5️⃣ بعد از انقلاب اسنادش نیز منتشر شد و خودش هم انکار نکرد. در تمام کتاب‌هایش به نوعی را ترویج می‌کند. در تاریخ‌نگاری اسلام هم ماسونی است. 6️⃣ از خصیصه‌های مهم محوری که برای ایرانی مطرح می‌کند، این است که قوم ایرانی قومی اهل تسامح است. از اصول است، یعنی حق و باطلی نداریم؛ جهاد نفی می‌شود. یک نوع انفعال است که منجر به حفظ سلطه می‌شود. بعد می‌گوید که این تسامح را به قوم ایرانی داده است؛ یعنی سرمنشأ تاریخ را کوروش می‌گیرد. معتقد است که تسامح کوروش می‌تواند جنگ بین طبقات را از بین ببرد. 7️⃣ زرین‌کوب، عمده توجه خودش را روی تاریخ ایران بعد از اسلام قرار می‌دهد، منتهی عمدتاً تکیه‌اش بر این‌است که اصل تسامح را به عنوان شاخصه ما جا بیاندازد. یعنی بگوید که ما از اول بودیم، روح ما اصلاً ماسونی است. 8️⃣ در جاهایی که می‌تواند خیلی شدید به حمله می‌کند. رسماً به دین تحت عنوان حمله می‌کند و جالب این است که این مطالب او بعد از انقلاب بارها تجدید چاپ شده‌است. 9️⃣ زرین‌کوب معتقد است که روح تسامح و فرصت‌طلبی ایرانی در عرفان ایرانی و ادبیات عرفانی ظهور کرده‌است و این را محور قوم می‌داند و می‌گوید ما باید روی این تکیه کنیم. در کتاب از کوچه رندان، حافظی می‌سازد مردّد، مذبذب، گرفتار تردید، به قول یکی از فصل‌هایش در تردد بین مسجد و میخانه. 🔹 ادامه دارد... 📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 http://yon.ir/MHistori ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ مفهوم آریایی را یک یهودی به نام ماکس مولر مطرح می‌کند و به دنبالش یهودی دیگری با نام جیمز دارمستتر! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تاریخ‌نگاری ماسونی و ناسیونالیسم باستان‌گرا (4) 🌐 گفت‌وگو با استاد شهریار زرشناس ✡️ تئوری آریایی‌ها توسط چه کسانی و در چه زمانی مطرح شد؟ 1️⃣ این مفهوم را اولین بار یک به نام که همکار کمپانی هند شرقی و مشاور ملکه ویکتوریا است، در کتابی مطرح می‌کند. 2️⃣ در کنارش دیگری با نام در کتاب مطالعات ایرانی حدود 1883ـ مفهوم قوم آریایی‌ها یا را مطرح می‌کند. 3️⃣ تئوری در دنیا یک تئوری تقریباً منقرض شده‌است. حال چرا ظهور می‌کند؟ 4️⃣ این تئوری قبل از این تاریخ، در خود غرب مطرح نبوده است. این نظر را بعداً می‌سازند، و بعد که ساخته می‌شود برای آن دنبال شواهد می‌گردند. 5️⃣ برای این کار، در دست می‌برند. می‌کنند، عباراتی اضافه می‌کنند، در به وفور دست برده‌اند، آن‌ها را جابه‌جا می‌کنند. این حرف خود غربی‌هاست. 6️⃣ چون جریانی در غرب مخالف این‌هاست، و آنها هستند که افشا می‌کنند. کسانی مثل خانم کومری، نیبرگ سوئدی، اشمیت، نانسیدمان. این تئوری‌ها را زیر سوال می‌برند. و معتقدند که تئوری قابل اثبات نیست. 7️⃣ آقای در کتاب «اتحادیه‌ی مردم شرق» می‌گوید سه عکس از گرفته می‌شود، در یک عکس کتیبه وجود دارد و در دو تا عکس دیگر کتیبه نیست! 8️⃣ نمونه‌ی دیگرش همین پاسارگاد است که می‌گویند قبر کوروش است. آنجا کالبد شکافی شده، استخوان دو تا زن بیرون آمده است. در آنجا اصلاً کوروشی وجود ندارد! 9️⃣ هدف‌چیست؟ تجزیه‌ی خاورمیانه؛ یعنی جهان اسلام از نظر فرهنگی تجزیه بشود. و ما برگردیم به ریشه‌ها و هویت‌های تقلبی که برای ‌ما ساخته‌اند. می‌خواهند پاک شود. هدف فقط این است. و بعد با نظریه آریامحوری بین ما و ، بین ما و غرب رابطه برقرار ‌کنند. 🔹 ...پایان. 📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 http://yon.ir/MHistori ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
هدایت شده از وحید یامین پور
29 خرداد، سالروز درگذشت "دکتر علی شریعتی" 💠گفتاری از آقای حسن رحیم پور ازغدی درباره افکار دکتر علی شریعتی 🔻اگر كسى بنشيند و بحث هاى امام(ره) و مرحوم دکتر شريعتى را مطابقت دهد و تفاوت هاى لفظى را كنار بگذارد و به محتوى توجه كند، به نكات جالبى ميرسد. مثلاً بحث "امّت و امامت" شريعتى از نظر بنده كاملاً تئوريزه كردن روشنفكرى و آكادميك نظريه "ولايت فقيه" امام است. "امّت و امامت " و نقدهايى كه به ليبرال دمكراسى لائيك ميكند را برويد درست بخوانيد، مي بينيد همان نظر امام است. نگاه دكتر را به مسأله كشف و نصب و جعل و انتخاب و انتصاب ببينيد، همان نظر امام است."اسلام آمريكايى-اسلام ناب" امام ، به "تشيع صفوى-تشيع علوى" شريعتى خيلى نزديك است. 🔻حدود بيست سال پيش، آن موقع ها كه سرحال بودم، بعد انقلاب و همان اوائل عمر سياسى ام، حدود سى چهل مورد از بحث هاى شريعتى را استخراج كردم كه دقيقاً ديدگاههاى امام است كه شريعتى آنها را با ادبيات آكادميك و روشنفكرى تبيين ميكند. دقيقاً همان ها است. البته الفاظ متفاوت است و اشتباه ها و خطاهايى هم حتماً دارد كه همه طبيعتاً اشتباه دارند. 🔻مثلا با توجه به مبحث صدور انقلاب امام، به اين سخنان شريعتى توجه كنيد كه ميگويد: " يك ايدئولوژى انقلابى كه آمده تا تمدن حاكم بر جهان را اصلاح كند، نبايد در يك سرزمين ، پشت هيچ سيم خاردار، هيچ مرز اعتبارى و هيچ دولت-ملّتى متوقف شود، و الّا خواهد پوسيد. چون عشق، عدالت، حقيقت، ارزشها و انسانيت ، همگى مفاهيمى جهانى، فرانژادى و فراملى اند. اگر پيامبر ما براى همه بشريت و براى هميشه مبعوث شد، پس هدف ما همه جهان است، چنانچه موعود آزادى بخش ما جهانى است. در قرن فكر و كتاب و قلم و رسانه و عصر ارتباطات، هيچ چيز نميتواند نهضت انقلابى اسلام را در يك كشور محدود كند. ما بايد جهانى شويم...." اينها را قبل از شروع نهضت اسلامى توده ها ميگويد و بوى بيدارى را از راه دور استشمام ميكند. بخشی از سخنرانی آقای رحیم پور با عنوان "رفورميزم و توسعه، يا ايدئولوژى و انقلاب؟ 🆔️ @yaminpour
هدایت شده از وحید یامین پور
💠نظر رهبر انقلاب درباره‌ی انتقادات شهید مطهری به مرحوم دکتر شریعتی: 🔻چند روز پس از چهلمین روز درگذشت دکتر شریعتی، آیت الله مطهری نامه ای محرمانه به امام خمینی در نجف نوشت: goo.gl/wD5stg "اخیرا می‌بینم‌ گروهی‌ که‌ عقیده‌ و علاقه‌ی درستی‌ به‌ اسلام‌ ندارند و گرایش‌های‌ انحرافی‌ دارند، با دسته‌بندی‌های‌ وسیعی‌ در صدد این‌ هستند که‌ از او بتی‌ بسازند که‌ هیچ‌ مقام‌ روحانی‌ جرأت‌ اظهار نظر در گفته‌های‌ او را نداشته‌ باشد.» مطهری در نامه قسم میخورد که ریشه های نوشته های شریعتی «برضداصول اسلام» است و «کوچکترین گناه این مرد بدنام کردن روحانیت است». و «خدا می‌داند که اگر خداوند از باب مکرالله و ... در کمین او نبود، او در ماموریت خارجش چه به سر روحانیت و اسلام می آورد.» مطهری تاکید میکند که شریعتی از مناظره با او امتناع می ورزد اما قول داده که آثارش را برای اصلاح نزد استاد محمدرضا حکیمی و علامه محمدتقی جعفری بفرستد اما فقط برای حکیمی ارسال کرده! شهید مطهری در ادامه از شایعات و تهمت های طرفداران شریعتی به خود مینالد و از امام در باب مواجه با آثار شریعتی کسب تکلیف می کند. آن روزها که این نامه نوشته شد آقای خامنه ای از جمله طرفداران سرسخت دکتر شریعتی بودند. بعد از درگذشت دکتر و پیروزی انقلاب این حمایت در برابر مخالفان دکتر همچون مطهری و مصباح یزدی و بسیاری از روحانیون سنتی بیشتر هم شد. آقای خامنه ای معتقد بود: .«شریعتی نه فقط ضدروحانی نبود، بلکه عمیقا مومن و معتقد به رسالت روحانیت بود، او میگفت روحانیت یک ضرورت است و اگر کسی با او مخالفت کند، یقینا از یک آبشخور استعماری تغذیه میشود. اما میگفت روحانیت به رسالتش به طور کامل عمل نمیکند." . 30 سال بعد وقتی آقای خامنه ای ردای رهبری را به تن کردند، برخی فکر میکردند این نظرات در باب شریعتی برای دوران جوانی او بود و حتما دیگر تغییر کرده! اما وقتی رسول جعفریان در سال 87 کتاب جدید خود، "جریان ها و سازمانهای سیاسی مذهبی در ایران" را نزد ایشان برد تا تورق کند، ایشان در حاشیه متن نامه محرمانه مطهری به امام نوشت: «نظرات مرحوم شهید مطهری درباره شریعتی چه در آغاز آشنایی شان که تا 2-3 سال از وی به نحو شگفت آوری ستایش میکرد و چه در سالهای بعد که از او به نحوه شگفت آوری مذمت می فرمود، غالبا مبالغه آمیز بود. در همین مطالبی که ایشان به امام مرقوم داشته نشان های بزرگ نمایی آشکار است. برخی دیگر از دوستان ما از جمله مرحوم شهید بهشتی نیز همین نظر را درباره اظهارات شهید مطهری داشتند"
هدایت شده از وحید یامین پور
🔘بازخوانی یک خاطره 🔻ماجرای مخالفت رهبر انقلاب با استعفای میرحسین موسوی و نامه شدیداللحن امام خمینی(ره) به نخست وزیر وقتی امام قطعنامه را پذیرفت موسوی استعفا داد و خودش را چند روز مخفی کرد آنچنان که هیچ کسی از او خبر نداشت؛ چون می‌خواست چهره‌ای قهرمان از خودش بسازد و بگوید که موافق پذیرش قطعنامه نبودم. یک روز امام جلسه‌ای تشکیل می‌دهد تا نخست وزیر جدید را انتخاب کنند. در این جلسه برخی آقایان بودند از جمله آقای موسوی اردبیلی و آقای هاشمی. آقای خامنه‌ای اواسط جلسه می‌رسد، وقتی که می‌رسد امام می‌گوید که آقای خامنه‌ای برای تعیین نخست وزیر جدید آماده باشید. آقای خامنه‌ای می‌گوید که نباید با استعفای موسوی موافقت شود چرا که او همین را می‌خواهد و در پی قهرمان سازی است(نقل به مضمون)، باید فرمانی صادر کنید و با عتاب بخواهید که به سر کارش برگردد. امام انگشت اشاره خود را به سمت آقای خامنه‌ای می‌گیرد و می‌گوید: این درست است. بعد امام نامه شدید اللحنی می‌نویسد خطاب به موسوی که در تاریخ ماندگار شد. این خاطره را گفتم تا بدانید که موسوی آدم بحران نبود و تحت تاثیر اطرافیانش بود در حالی که آقای خامنه‌ای عاقلانه کارها را تدبیر و مدیریت می‌کرد. 🔶️خاطرات جلال الدین فارسی 🆔️ @yaminpour
هدایت شده از وحید یامین پور
🔺️معتقدم زمان ما زمان "صبر" است. آنها که این دولت را انتخاب کرده‌اند مبتلای به آن هستند و آنها که آنرا نخواسته‌اند باید صبور باشند. دشمن تمام امکاناتش را برای آشوب و هرج و مرج به میدان آورده؛ چند ماه آینده دوران سختی است که آنرا با صبوری باید بگذرانیم. هر اقدامی که هیجان و بی‌نظمی را تشدید کند میدان عمل دشمنان را وسیع‌تر خواهد کرد... 🆔️ @yaminpour
هدایت شده از دلنوشته های یک طلبه
🔺🔻🔸🔹🔺🔻🔸🔹🔺🔻🔸🔹🔺🔻 🔴انواع مختلف تورم🔴 1- تورم پنهان: تورمی که در آن قیمت ثابت ولی کیفیت کمتر می شود. 2- تورم خزنده: تورمی آرام و پیوسته است و معمولاً به علت افزایش تقاضا است. بعضی اقتصاددانان معتقدند که محرکی برای افزایش درآمد است و بعضی دیگر معتقدند که سبب کاهش قدرت خرید است (هر 25 سال 50%). 3- تورم رسمی: تورمی که به علت افزایش عرضه پول از سوی دولت بوجود می آید. 4- تورم ساختاری: تورمی که به علت افزایش قیمت ها به دلیل وجود تقاضای اضافی بوجود می آید. در این نوع تورم دستمزدها به دلیل وجود فشار (کمبود) در برخی بخش ها افزایش می یابد. این نوع تورم در کشورهای در حال پیشرفت زیاد است. 5- تورم سرکش: افزایش سریع و بی حد و مرز قیمت ها را گویند که آثارش: 1- کاهش ارزش پول، 2- گسستگی روابط اقتصادی و 3- فرو پاشی نظام اقتصاد است. این نوع تورم معمولاً پس از جنگ ها یا انقلاب ها رخ می دهد، مثل افزایش قیمت ‭2500‬% در آلمان در سال ‭1923‬. 6- تورم شتابان: افزایش سریع و شدید نرخ تورم است. مثلاً وقتی دولت سعی کند بیکاری را پایین تر از حد طبیعی نگاه دارد، این اقدام باعث افزایش تورم می شود. 7- تورم مهار شده: تورمی است که به دلیل وجود شرایط تورمی در کشور ایجاد شده است و در مقابل از افزایش آن جلوگیری شده است. این شرایط معمولاً از فزونی تقاضای کل بر عرضه ی کل کالاها و خدمات پدید می آید که با فرض ثابت بودن دیگر شرایط به ازدیاد قیمت ها می انجامد. 8- تورم فشار سود: تورمی که در آن تلاش سرمایه داران برای تصاحب سهم بزرگی از درآمد ملی منشأ تورم است. 9- تورم فشار هزینه: تورمی که مستقل از تقاضا صرفاً از افزایش هزینه های تولید ناشی می شود. مثال بارز چنین تورمی را در تمام کشورهای صنعتی غرب پس از افزایش استثنایی بهای نفت در سالهای ‭1973‬ و ‭1978‬ می توان دید. برخی اقتصاددانان معتقدند که متداولترین منبع تورم فشار هزینه قدرت اتحادیه های کشوری است که اضافه دستمزدی بیش از افزایش بازدهی بدست می آورند و این خود در یک مارپیچ تورمی موجب افزایش قیمت ها و متقابلاً تقاضا برای دستمزد بیشتر می شود. منتقدان از این نظریه استدلال می کنند که اگر اتحادیه های کارگری هنگامی موفق به افزایش دستمزد شوند که سطح تقاضای کل برای جبران آن به اندازه ی کافی افزایش نیافته باشد گرایش هایی در جهت افزایش بیکاری بوجود خواهد آمد که اثرات رکودی بر اقتصاد خواهد داشت. چنین فرایندی نمی تواند به طور نامحدود ادامه یابد و بنابراین تورم فشار هزینه یقیناً نمی تواند بیان کننده ی تورم مزمنی باشد که کشور های اروپای غربی پس از جنگ جهانی دوم به آن دچار شدند. لذا افزایش قیمت را در مرحله نخست، یا باید حاصل تقاضای اضافی دانست و یا حاصل بالا بردن کل تقاضای پولی برای جلوگیری از بیکاری. 10- تورم فشار تقاضا: تورم ناشی از فزونی تقاضای کل نسبت به کل جریان کالا و خدمات ایجاد شده در اقتصادی که همه ی عوامل تولید را با ظرفیت کامل بکار گرفته باشد. هرگاه تقاضای مصرف کنندگان، دولت و بنگاهها برای کالاها و خدمات بر عرضه ی موجود فزونی گیرد، قیمت ها در اثر این عدم تعادل افزایش خواهد یافت. در اصل افزایش قیمت باید تقاضای اضافی را از میان بردارد و بار دیگر تعادل برقرار سازد و بر این اساس باید برای گرایش مستمر به سوی تورم، که ویژگی بسیاری از اقتصادهای پس از جنگ شده است، توصیفی یافت. یکی ازنظریه های رایج در این باره مازاد مستمر تقاضا را ناشی از سیاست دولت می داند. بنا به این نظریه در حالی که مصرف کنندگان و شرکت ها به هنگام افزایش قیمت ها تقاضای خود را کاهش می دهند، دولت به دلیل توانایی اش در تامین مالی مخارج خود از محل ایجاد پول، می تواند میزان مخارج خود را به ارزش واقعی حفظ کند یا حتی افزایش دهد. در نتیجه ی این اقدام نه تنها میل مستمر به تورم بوجود می آید بلکه سهم بخش دولتی از کل منابع موجود در اقتصاد نیز افزایش می یابد. 11- تورم انتقال تقاضا: نظریه ای که عناصر تورم فشار تقاضا و فشار هزینه را با هم ترکیب می کند و تغییر در ساخت تقاضای کل را دلیل تورم می شمارد. هرگاه اقتصاد دچار انعطاف ناپذیری های ساختاری باشد، گسترش برخی صنایع با افول برخی دیگر از صنایع همراه خواهد بود و عوامل تولید را به آسانی نمی توان به بخش های تولیدی انتقال داد. از این رو برای جذب وسایل تولید به سوی صنایع در حال گسترش، باید قیمت های بالاتری پرداخت شود. در نتیجه کارگران بخش های افول یابنده خواستار دستمزدی برابر با کارگران دیگر بخش ها می شوند و ترکیب این عوامل به تورم می انجامد. 12- تورم فشار قیمت: نوعی تورم فشار هزینه که در اثر تحمیل قیمتهای بسیار گزاف از سوی صاحبکاران اقتصادی با هدف دستیابی به سودهای کلان بدست می آید. 13- تورم فشار دستمزد: نوعی تورم فشار هزینه که سرچشمه ی فرایند تورم را فشار اتحادیه کارگری بر بازار کار می داند.