eitaa logo
تلاوت
307 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.5هزار ویدیو
126 فایل
﷽ تلاوت و ختم قرآن کریم ———————- ⏰ #قرار_روزانه ✨ دو صفحه از مصحف شریف + ترجمه خواندنی 🎧 صوت صفحه استاد پرهیزگار و منشاوی 📖 تفسیر صوتی آیات تلاوت شده 🎞️ کلیپ یا ... مرتبط با آیات 📲 در ثواب تبلیغ معارف قرآن سهیم باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
پيام ها 1- در دعوت مردم به حق، آنان را به مقایسه‌ى دنیا و آخرت دعوت كنیم. «قل أؤنبّئكم بخیر...» 2- دوام و ثباتِ بهشت، و رضایت خداوند كجا و لذائد موقّت و ناپایدار دنیا كجا؟ «ذلك متاع الحیوة الدنیا... قل أونبّئكم» 3- افراد با تقوا، شیفته‌ى زرق و برق دنیا نمى‌شوند. «متّقین» در این آیه، در مقابل «ناس» در آیه‌ى قبل بكار رفته است. 4- ملاك رسیدن به نعمت‌هاى آخرت، تقوى است. «للذین اتقوا» 5 - تشویق باید هماهنگ با خواسته‌هاى طبیعى وفطرى باشد. «انهار، ازواج، خالدین» 6- پاكدامنى و پاكیزگى، برترین ارزش است. «أزواج مطهرة» 7- لذّت‌هاى متّقین تنها محدود به لذایذ مادّى نیست، رضایت الهى بالاترین لذّت معنوى است. «رضوان من اللّه» 8 - ادّعاى تقوى را كم كنیم، خداوند بصیر و داناست. «واللّه بصیر بالعباد» ✨ @Nafaahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| 052 آیه به آیه استاد حفظه‌الله‌تعالی ╭┅────────┅╮ ✨ @Nafaahat ╰┅────────┅╯ 👇👇👇
016-03-alemran (13).mp3
3.31M
| 16 - 17 ✨ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ❁ الصَّابِرِينَ وَالصَّادِقِينَ وَالْقَانِتِينَ وَالْمُنْفِقِينَ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحَارِ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ ♻️ همان كسانى كه مى‏ گويند پروردگارا ما ايمان آورديم پس گناهان ما را بر ما ببخش و ما را از عذاب آتش نگاه دار ✧ [اينانند] شكيبايان و راستگويان و فرمانبرداران و انفاق‏ كنندگان و آمرزش‏خواهان در سحرگاهان. ____________________________ ﷽ ؛ 📝 برخی نکات : ➖ ✨ @Nafaahat
اَلَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا إِنَّنَآ ءَامَنَّا فَآغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَ قِنَا عَذَابَ الْنَّارِ ترجمه (پرهیزگاران) كسانى‌اند كه مى‌گویند: پروردگارا! براستى كه ما ایمان آورده‌ایم، پس گناهان ما را ببخش و ما را از عذاب آتش حفظ فرما. پيام ها 1- متّقین، همواره در انابه و دعا هستند. «یقولون» 2- ایمان، زمینه‌ى عفو الهى است. «آمنّا فاغفرلنا» 3- عفو، از شئون ربوبیّت و لازمه‌ى تربیت است. «ربّنا... فاغفرلنا» 4- ترس از قهر و عذاب خداوند، از نشانه‌هاى تقواست. «قنا عذاب النار» 5 - به كارهاى خوبتان اعتماد نكنید. با آنكه اهل تقوا هستید، باز هم از قهر الهى باید ترسید. «قنا عذاب النار» ✨ @Nafaahat
الْصَّبِرينَ وَالْصَّدِقِينَ وَالْقَنِتِينَ وَالْمُنْفِقِينَ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحَارِ ترجمه (پرهیزگاران، همان) صابران و راستگویان و فرمان برداران فروتن و انفاق كنندگان و استغفار كنندگان در سحرها هستند. نکته ها افراد با تقوى داراى ‌هاى ذیل هستند: 1- صبر در برابر مشكلات، صبر بر ترك گناهان و صبر بر انجام واجبات. 2- صداقت در گفتار و رفتار. 3- خضوع و فروتنى در انجام دستورات، بدون غرور و خود برتربینى. 4- انفاق از هر چه خداوند به آنان روزى كرده است. 5 - مناجات‌هاى سحرى و آمرزش‌خواهى از خداوند. آرى! مناسب‌ترین زمان براى دعاست.[1] در برخى روایات آمده است: اگر كسى یكسال به طور مداوم، در قنوت هفتاد مرتبه كند، مشمول این آیه مى‌شود.[2] ابى‌بصیر از امام صادق‌علیه السلام درباره‌ى «المستغفرین بالسحار» پرسید، حضرت فرمودند: رسول خداصلى الله علیه وآله در نماز وتر هفتاد مرتبه استغفار مى‌كرد.[3] مفضل‌بن عمر مى‌گوید به امام صادق‌علیه السلام عرض كردم: نماز شب من فوت مى‌شود و من بعد از نماز صبح آن را قضا مى‌كنم؟ حضرت فرمودند: اشكالى ندارد، ولى آن را براى خانواده‌ات آشكار نكن، چون آن را سنّت مى‌پندارند و در این صورت عمل به گفتار خداوند: «المستغفرین بالاسحار» را ابطال مى‌كند.[4] پيام ها 1- هم رسیدگى به خلق، هم عبادت خالق. «والمنفقین و المستغفرین بالاسحار» 2- تقوا به معناى انزوا، بى‌خبرى و گوشه‌گیرى نیست، متقّى باید جامع كمالات باشد. «الصابرین والصادقین‌و...» ————————————————- 1) امام صادق‌علیه السلام فرمود: مراد از استغفار در سحر، نماز در آن وقت است. تفسیر مجمع‌البیان. 2) تفسیر اطیب‌البیان ؛ من‌لایحضر، ج‌1، ص‌309. 3) تهذیب‌الاحكام، ج‌2، ص‌120. 4) مستدرك، حدیث 3259. ✨ @Nafaahat
هدایت شده از مباحث
توصیه مرحوم آیت الله قاضی ره.mp3
2.91M
🎙 استاد مکرّم حجت‌الاسلام و المسلمین حفظه الله تعالی 🎧 مرحوم آیت الله قاضی به رضوان الله تعالی علیهما در رابطه با ✔️ @nasery_ir 🌐 @Mabaheeth
هدایت شده از مباحث
📲 | ✨ از فهم قرآن لذت ببرید. 📖 نخستین ترجمه گفتاری نمایشی کل با ایفای نقش 162بازیگر به همراه ۵ قاری، در اپلیکیشن رایگان «طنین وحی» 📥 دریافت : 📎 https://b2n.ir/924350 🌐 اطلاعات بیشتر: 🖇 www.taninevahy.com ✍️ این نرم‌افزار که مراحل پژوهش، نگارش، ضبط، افکت‌گذاری و آواگذاری آن در مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان هفت سال به طول انجامید با قیمت ۴۸ هزار تومان عرضه شد که اکنون به مناسبت ماه مبارک رمضان به صورت اهدا می‌گردد. 📲 با نصب نرم‌افزارِ «طنین وحی»، قرآن را به شیوه‌ای تازه بشنوید و از شنیدنِ آن لذّت ببرید و آن را با دیگران نیز به اشترک بگذارید! 🏷️ کد معرف : 47RY2E0 @Nafaahat 🌐 @Mabaheeth
018-03-alemran (14).mp3
3.15M
| 18 ✨ شهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ ♻️ خدا كه همواره به عدل قيام دارد گواهى مى‏ دهد كه جز او هيچ معبودى نيست و فرشتگان [او] و دانشوران [نيز گواهى مى‏ دهند كه] جز او كه توانا و حكيم است هيچ معبودى نيست. ____________________________ ﷽ ؛ 📝 برخی نکات : ➖ ✨ @Nafaahat
نکته ها خداوند با ایجاد نظام واحد در هستى، بر یگانگى ذات خود گواهى مى‌دهد، یعنى هماهنگى و نظم موجود در آفرینش، همه گواه بر حاكمیّت قدرتى یگانه بر هستى است، چنانكه در دعاى صباح مى‌خوانیم: «یا مَن دلّ على ذاته بذاته» آفتاب آمد دلیل آفتاب‌ گر دلیلت باید از وى رُخ متاب امام باقرعلیه السلام فرمودند: مراد از «اولوا العلم» در آیه، انبیا واوصیا هستند.[1] هر كجا تعدّد هست، محدودیّت نیز هست. خانه‌ى بى‌حدّ نمى‌تواند بیش از یكى باشد. اگر گفتیم: فلان چراغ، نور بى‌نهایت دارد، جایى براى چراغ دوّم باقى نمى‌ماند. خدا بى‌نهایت است، زیرا اگر نهایت داشته باشد به نیستى برمى‌خورد و هیچ بى‌نهایتى قابل تعدّد نیست، لذا خداوند قابل تعدّد نیست واو یكتاست. _____________________ 1) تفسیر نورالثقلین. ✨ @Nafaahat
پيام ها 1- شهادت عملى، بهترین نوع شهادت است. هماهنگى در میان آفریده‌ها، بهترین نمونه‌ى گواهى بر یكتایى خداست. «شهد اللّه انّه لااله الاّ هو» 2- راه به خدا، علم است وعلم واقعى، انسان را با سرچشمه هستى آشنا مى‌كند. «واولوا العلم» 3- دانشمندان، در كنار فرشتگان قرار مى‌گیرند. «والملائكة واولوا العلم» 4- عدل الهى، در كنار توحید مطرح است. بر خلاف دیگر قدرتمندان كه هر كجا احساس یكتایى و نداشتن رقیب و شریك كنند، زور مى‌گویند، او یكتایى است كه به پا دارنده‌ى عدل است. «لااله الاّ اللّه... قائماً بالقسط» ✨ @Nafaahat
019-03-alemran (15).mp3
2.42M
| 19 ✨ إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ وَ مَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَ مَنْ يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ ♻️ در حقيقت دين نزد خدا همان اسلام است و كسانى كه كتاب [آسمانى] به آنان داده شده با يكديگر به اختلاف نپرداختند؛ مگر پس از آنكه علم براى آنان [حاصل] آمد آن هم به سابقه حسدى كه ميان آنان وجود داشت و هر كَس به آيات خدا كفر ورزد پس [بداند] كه خدا زودشمار است. ____________________________ ﷽ ؛ 📝 برخی نکات : ➖ ✨ @Nafaahat
پيام ها 1- ایمان به یگانگى، عدالت، عزّت و حكمت خداوند (كه در آیه قبل بود،) زمینه‌ى تسلیم شدن انسان است. «ان الدّین عند اللّه الاسلام» 2- لازمه‌ى تسلیم بودن در برابر خداوند، پذیرش اسلام به عنوان آخرین دین الهى است. «ان الدّین عند اللّه الاسلام» 3- تجاوز از مرزهاى حق، سبب بروز اختلاف است. «وما اختلف الّذین... بغیاً» 4- سرچشمه‌ى بسیارى از اختلافات مذهبى، حسادت‌ها و ظلم‌هاست؛ نه جهل و بى‌خبرى. «من بعد ما جائهم العلم» 5 - حسد، زمینه‌ى كفر است. «بغیاً... و من كفر» 6- كتاب وعلم، به تنهایى سبب نجات نمى‌گردند. «اوتوا الكتاب، جائهم‌العلم، من‌یكفر» 7- كسانى كه آگاهانه ایجاد اختلاف مى‌كنند، بزودى سیلى مى‌خورند. «سریع الحساب» ✨ @Nafaahat
020-03-alemran (16).mp3
3.1M
| 20 ✨ فإِن حَاجُّوكَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِيَ لِلَّهِ وَمَنِ اتَّبَعَنِ وَقُلْ لِلَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَالْأُمِّيِّينَ أَأَسْلَمْتُمْ فَإِنْ أَسْلَمُوا فَقَدِ اهْتَدَوْا وَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلَاغُ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ ♻️ پس اگر با تو به محاجه برخاستند بگو من خود را تسليم خدا نموده‏ ام و هر كه مرا پيروى كرده [نيز خود را تسليم خدا نموده است] و به كسانى كه اهل كتابند و به مشركان بگو آيا اسلام آورده‏ ايد پس اگر اسلام آوردند قطعا هدايت‏ يافته‏ اند و اگر روى برتافتند فقط رساندن پيام بر عهده توست و خداوند به [امور] بندگان بيناست. ____________________________ ﷽ ؛ 📝 برخی نکات : ➖ ✨ @Nafaahat
فَإِنْ حَآجُّوكَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِىَ لِلَّهِ وَمَنِ اتَّبَعَنِ وَقُلْ لِّلَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَبَ وَالْأُمِّيِّينَ ءَأَسْلَمْتُمْ فَإِنْ أَسْلَمُواْ فَقَدِ اهْتَدَوْاْ وَإِنْ تَوَلَّوْاْ فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلَغُ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ ترجمه (از این رو) پس اگر با تو به گفتگو وستیز ومحاجّه برخاستند، (با آنها مجادله مكن و) بگو: من و پیروانم روى به خدا تسلیم كرده‌ایم. و به اهل كتاب (یهود و نصارى) و اُمیّین (مشركان بى‌سواد مكّه) بگو: آیا شما هم (در برابر خدا) تسلیم شده‌اید، پس اگر تسلیم شدند و اسلام آوردند همانا هدایت یافته‌اند، و اگر سرپیچى كردند (نگران مباش، زیرا) وظیفه‌ى تو فقط رساندن دعوت الهى است، (نه اجبار واكراه) و خداوند به حال بندگان بیناست. نکته ها اینكه مى‌گویند: سخن كز دل برآید، لاجرم بر دل نشیند، قانون كلّى نیست. زیرا سخن پیامبر از دل بود، ولى بر دل كفّار نمى‌نشست. با آنكه حضرت از عمق دل مى‌فرمود: «اَسلمتُ وجهى» من با تمام وجود تسلیم خدا هستم، امّا گروهى اعراض مى‌كردند؛ «وان تولّوا» محور اصلى دین، اسلام به معناى تسلیم حقّ بودن است كه در آیه‌ى قبل و این آیه چهار بار مطرح شده است. «الاسلام، اسلمت، اسلمتم، اسلموا»
پيام ها 1- جدال و محاجّه، از خصلت‌هاى مخالفان انبیاست. «فان حاجّوك» 2- ابلاغِ رسالت واستدلال آرى، ولى ستیز با افراد لجوج ممنوع. «فان حاجّوك فقل اسلمتُ» 3- به مجادلات بى‌نتیجه و بیهوده، پایان دهید. «فان حاجّوك فقل اسلمتُ» 4- در گفتگوها، موضع خود ویاران خود را صریح اعلام كنیم. «فان حاجّوك فقل اسلمتُ... ومن اتبعن» 5 - پیروان واقعى پیامبر، كسانى هستند كه تسلیم خدا باشند. «اسلمتُ وجهى و من اتبعن» 6- آنچه انسان را در برابر گفتگوهاى مغرضانه حفظ مى‌كند، اتصال به خداوند است. «اسلمت وجهى للّه» 7- انبیا با تمام وجود و با عشق و نشاط به خدا دل بسته‌اند. «وجهى للّه» 8 - توجّه رهبر، باید هم به افراد با فرهنگ باشد و هم به عوام مردم. «اوتوا الكتاب و الامیّین» 9- كتاب‌هاى آسمانى، یك سند فرهنگى ارزشمند براى جوامع بشرى است. در آیه مردم به دو دسته تقسیم شده‌اند؛ فرهنگیان وعوام. «اوتوا الكتاب و الامیّین» 10- هدایت واقعى، در سایه‌ى تسلیم بودن در برابر خداوند است. «فان اسلموا فقد اهتدوا» 11- انسان در انتخاب راه آزاد است، نه مجبور. «فان اسلموا... و ان تولّوا...» 12- علم و كتاب به تنهایى كافى نیست، چه بسا علم باشد، ولى تسلیم نباشد. «اوتوا الكتاب... وان تولّوا» 13- ما مأمور انجام وظیفه‌ایم، نه ضامن نتیجه. «انمّا علیك البلاغ» 14- خداوند از طریق پیامبران، با مردم اتمام حجّت مى‌كند. «فانما علیك البلاغ»
-
-
-
-
021-03-alemran (17).mp3
10.58M
| 21 إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَيَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ ♻️ كسانى كه به آيات خدا كفر مى ‏ورزند و پيامبران را بناحق مى ‏كشند و دادگستران را به قتل مى ‏رسانند آنان را از عذابى دردناك خبر ده. ____________________________ ﷽ ؛ 📝 برخی نکات : ➖ ✨ @Nafaahat
إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بَِايَتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ الْنَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَ يَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ الْنَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ‏ ترجمه براستى كسانى كه به آیات خداوند كفر مى‌ورزند و پیامبران را به ناحق مى‌كشند وكسانى از مردم را كه فرمان به عدالت مى‌دهند مى‌كشند، پس آنان را به عذابى دردناك بشارت ده. نکته ها در تفسیر كبیر ومجمع‌البیان وقرطبى مى‌خوانیم: بنى‌اسرائیل در اول روز آنهم در یك ساعت، چهل و سه نفر از پیامبران الهى و یكصد و دوازده نفر از آمران به معروف را به درجه‌ى شهادت رساندند. البتّه ناگفته پیداست كه در زمان پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله گروهى كه انبیا را شهید كنند نبودند، ولى چون زنده‌ها به كار نیاكان خود راضى بودند، خداوند در این آیه، كسانى را كه به خاطر رضایت قلبى، شریك جرم نیاكان هستند، با خطاب «بشّرهم» مورد انتقاد و تهدید قرار داده است. سؤال: از شرایط وجوب امر به معروف و نهى از منكر آن است كه خطرى در كار نباشد، ولى در این آیه از كسانى كه براى نهى از منكر تا پاى جان ایستاده‌اند، ستایش شده است، علّت چیست؟ پاسخ: اوّلاً: شرایط افراد و نوع معروف ومنكر تفاوت مى‌كند؛ گاهى منكر، حكومت یزید است كه امام حسین‌علیه السلام براى نهى از آن به كربلا مى‌رود وشهید مى‌شود، مى‌فرماید: هدف من از این حركت و قیام، امر به معروف و نهى از منكر است، امّا گاهى منكر در این حدّ نیست، بلكه گناهى است كه باید میان خطر ومفسده‌ى گناه و از دست‌دادن مال وجان وآبرو مقایسه و با توجّه به اهمیّت و اولویّت عمل كرد. ثانیاً: شاید مراد از كسانى كه در این آیه مورد ستایش قرار گرفته‌اند آنهایى باشند كه خود پیش‌بینى شهادت نمى‌كردند، ولى ستمكاران آنان را به شهادت رساندند.
پيام ها 1- از اعتقادات انحرافى و كفرآمیز، اعمال خطرناكى همانند قتل و كشتار انبیا سر مى‌زند. «یكفرون بآیات اللّه ویقتلون النبیین...» 2- در شرایطى، اظهار حقّ لازم است؛ اگرچه به قیمت شهادت انبیا و اولیا باشد. 3- دشمنان براى حق‌پوشى، دست به كشتن پیامبران مى‌زنند. «یقتلون النبیّین» 4- گاهى طاغوت‌ها براى كشتن فرزانگان با تبلیغات و شایعات و توجیهات، كار خود را حقّ جلوه مى‌دهند. «بغیر حقّ» 5 - نام كسانى كه به عدالت دعوت مى‌كنند وآمرین به معروف وناهیان از منكر، در ردیف انبیا برده شده است. لذا كیفر قاتلان آنان نیز همچون قاتلان پیامبران است. «فبشرهم بعذاب الیم»
022-03-alemran (18).mp3
1.88M
| 22 ✨أُولَئِكَ الَّذِينَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَمَا لَهُمْ مِنْ نَاصِرِينَ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ ♻️ آنان كسانى‏ اند كه در [اين] دنيا و [در سراى] آخرت اعمالشان به هدر رفته و براى آنان هيچ ياورى نيست. ✨ @Nafaahat
﷽ ؛ 📝 پيام ها 1- گاهى یك انحراف، تمام اعمال شخص را تباه مى‌كند. «حبطت اعمالهم» 2- براى گناهانى همچون پیامبركُشى، شفاعتى در كار نیست. «ما لهم من ناصرین» ✨ @Nafaahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| 053 آیه به آیه استاد حفظه‌الله‌تعالی ╭┅────────┅╮ ✨ @Nafaahat ╰┅────────┅╯ 👇👇👇
023-03-alemran (19).mp3
3.3M
| 23 ✨ أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيبًا مِنَ الْكِتَابِ يُدْعَوْنَ إِلَى كِتَابِ اللَّهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ يَتَوَلَّى فَرِيقٌ مِنْهُمْ وَ هُمْ مُعْرِضُونَ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ ♻️ آيا داستان كسانى را كه بهره‏ اى از كتاب [تورات] يافته‏ اند ندانسته‏ اى كه چون به سوى كتابِ خدا فرا خوانده مى ‏شوند تا ميانشان حكم كند آنگه گروهى از آنان به حال اعراض روى بر مى‏ تابند. ✨ @Nafaahat