eitaa logo
نهج البلاغه
37.6هزار دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
2.6هزار ویدیو
59 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 آسانی حسابرسی اعمال بر خداوند 💠 از امام عليه السلام پرسيدند: خداوند چگونه حساب همه خلق را با آن فزونى كه دارند مى‌رسد؟ امام عليه السلام فرمود: 🍃 و سُئِلَ (علیه السلام): كَيْفَ يُحَاسِبُ الله الْخَلْقَ عَلَى كَثْرَتِهِمْ؟ فَقَالَ (علیه السلام) كَمَا يَرْزُقُهُمْ عَلَى كَثْرَتِهِمْ. فَقِيلَ كَيْفَ يُحَاسِبُهُمْ وَ لَا يَرَوْنَهُ؟ فَقَالَ (علیه السلام) كَمَا يَرْزُقُهُمْ وَ لَا يَرَوْنَهُ. 🔹همانگونه كه آنها را با آن فزونى كه دارند روزى مى دهد. (بار ديگر) پرسيدند: چگونه به حساب آنها رسيدگى مى كند در حالى كه او را نمى بينند؟ فرمود: همانگونه كه به همه آنها روزى مى دهد در حالى كه او را نمى بينند. 📚 حکمت ۳۰۰ نهج البلاغه ‌‌‌‌‌‌ 🔶 @Nahj_Et
امام علی علیه السلام : آنچه از دنیا در کف توست پیش از تو صاحبی داشته و پس از تو به کسان دیگری می‌رسد نهج البلاغه حکمت۴۱۶ ‌‌ 🔶 @Nahj_Et
🌺 امام علی علیه السلام فرمودند: انسان نادان قبل از حرف زدن فکر نمیکنه و بدون فکر و دقت حرف میزنه! 📒 برگرفته از حکمت ۴۰ نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
✨بسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ✨ خطبه ۷۲ نهج البلاغه: خداوندا كاخ آيين او را از هر بنايى برتر و مقام او را در پيشگاه خود گرامى تر گردان و، نورش را كامل گردان، و پاداش رسالت او را پذيرش گواهى و شفاعت و قبول گفتار او قرار ده، زيرا كه داراى منطقى عادلانه، و راه جدا كننده حق از باطل بود. ✨اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ‏ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ.✨ 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🍃🌸🍃 🍃 ✅ امام علی ( علیه السلام ) همانا آغاز رخ دادن فتنه ها و بحران ها، از هواهايى است كه پيروى مى‌گردند و از احكامى است كه بدعت گذارده مى‌شوند و در آن با حكم خدا مخالفت مى‌شود و مردانى از مردانى ديگر هوادارى كنند. آگاه باشيد! اگر حقيقت، با باطل آميخته نمى‌گشت، اختلافى نبود و اگر باطل، با حق در نمى‌آميخت، بر خردمندان. 📚 نهج البلاغة : الخطبة ٥٠ 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 فرا رسیدن یکصدمین سالگرد تخریب حرم مطهّر ائمّۀ بقیع علیهم‌السلام بدست وهابیّت جنایتکار آل‌سعود را به محضر مقدّس قطب عالم امکان، حضرت صاحب‌الزّمان عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف و همۀ شیعیان و منتظران تسلیت عرض می‌نمائیم. صلّی‌الله‌علیه‌وآله به علیه‌السلام فرمودند: 🌿 «یا أباالحسن! خداوند قبر تو و قبر فرزندانت را بُقعه‌هايى از بقاع بهشت و زمین‌هایی از عرصه‌های آن قرار داده است؛ و به يقين، خداوند دلهاى پاک‌سرشتان از خلقش و برگزيدگان از بندگانش را چنان قرار داده كه به سوى شما كشيده مى‌شوند و در راه شما هرگونه خوارى و آزاری را تحمّل مى‌نمایند؛ قبور شما را آباد مى‌كنند و بسيار به زيارت آنها مى‌روند، براى تقرّب به خدا و دوستى با پيامبرش؛ اى على! آنان به شفاعتم مخصوص‌اند و بر حوض من وارد مى‌شوند و فردا در بهشت، زائران من هستند.» 📚 المزار (شیخ‌مفید)، ص۲۲۸ تهذیب الأحکام (شیخ‌طوسی)، ج۶، ص۱۰۷ 🔶 @Nahj_Et
💥أَكْثَرُ مَصَارِعِ الْعُقُولِ تَحْتَ بُرُوقِ الْمَطَامِعِ 🌐 بيشترين قربانگاه عقل ها در پرتو طمع هاست 📙حکمت 219 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
#نهج_البلاغه 💥أَكْثَرُ مَصَارِعِ الْعُقُولِ تَحْتَ بُرُوقِ الْمَطَامِعِ 🌐 بيشترين قربانگاه عقل ها
❣امیرالمومنین علیه‌السلام _مى فرماید: ✨أَكْثَرُ مَصَارِعِ الْعُقُولِ تَحْتَ بُرُوقِ الْمَطَامِعِ 💠بيشترين قربانگاه عقل ها در پرتو طمع هاست ✍امام علیه السلام تشبیه جالبى در این کلام نورانى براى طمع هاى منفى بیان کرده است طمع را به برق آسمان تشبیه نموده که لحظه اى همه جا را روشن مى کند و در شب هاى تاریک تمام فضاى بیابان با آن آشکار مى شود و شخص راهگذر گم کرده راه به شوق در مى آید و به دنبال آن دوان دوان حرکت مى کند. ناگهان برق خاموش مى شود و او در پرتگاهى فرو مى افتد. 🔹عقل و دانش آدمى که حق را از باطل و نیک را از بد مى شناسد هنگامى که تحت تأثیر برق طمع قرار گیرد به همین سرنوشت گرفتار مى شود. در واقع طمع، یکى از موانع عمده شناخت است که در طول تاریخ بسیارى از اندیشمندان را به خاک هلاکت افکنده یا دنیایشان و یا دین و ایمانشان را بر باد داده است. ✔️طمع آثار زیانبار فراوانى دارد ، بسیارى از حوادث دردناک تاریخى بر اثر همین صفت رذیله رخ داده است. مهم ترین فاجعه تاریخ اسلام ، شهادت شهیدان کربلا از یک نظر به سبب طمع در حکومت رى از سوى «عمر سعد» واقع شد و حکومت مرگبار بنى امیه به طور کلى مولود طمع هایى بود که آنها در جانشینى پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) و گرفتن انتقام غزوات آن حضرت داشتند. 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علی ائمه البقیع علیهم السلام 🎙ساخته میشه بقیع به امید خدا 🔶 @Nahj_Et
✨حضرت علی ع (نهج البلاغه حکمت ۱۳۰) 🔸امام ع وقتی از جنگ صفین برگشت و به قبرستان پشت دروازه کوفه رسید،رو به مردگان کرد و فرمود: 🔸ای ساکنان خانه های وحشت زا و محله های تاریک،ای خفتگان در خاک، ای غریبان، ای تنها شدگان ،ای وحشت زده گان،شما پیش از ما رفتید و ما در پی شما روانیم،و به شما خواهیم رسید. 🔸اما خانه هایتان، دیگران در ان سکونت گزیدند؛ اما زنانتان، با دیگران ازدواج کردند، و اما اموال شما در میان دیگران تقسیم شد... 🔸این خبریست که ما داریم ،حال شما چه خبر دارید؟ 🔸(سپس رو به اصحاب خود کرد و فرمود:)بدانید اگر اجازه سخن گفتن داشتند،شما را خبر میدادند ✅(که بهترین توشه،تقواست) 🔶 @Nahj_Et
🌸🍃🌸🍃 🍃 🏷 علم بهتر است یا ثروت؟! 🔅 : 🔸«دانش بهتر از دارايى است؛ زيرا دانش از تو نگهبانى مى‌كند اما از دارايى تو بايد نگهبانى كنى، دارايى با خرج كردن كم مى‌شود، اما دانش با انفاق زياد مى‌گردد. و دست پرورده مال و ثروت با از بين رفتن آن از بين مى‌رود (احترام و موقعيت اجتماعى خود را از دست مى‌دهد)». 🔹«العِلمُ خَيرٌ مِنَ المالِ، العِلمُ يَحرُسُكَ و أنتَ تَحرُسُ المالَ، و المالُ تَنقُصُهُ النَّفَقَةُ و العِلمُ يَزكو عَلَى الإنفاقِ و صَنيعُ المالِ يَزولُ بِزَوالِهِ». 📚 نهج البلاغه : حكمت ١٤٧ 🔶 @Nahj_Et
✍امیرالمومنین علی علیه السلام : آگاه باشید که این پوست نازک بدن، طاقت آتش دوزخ را ندارد. پس به خودتان رحم کنید. شما مصیبت های دنیارا آزموده اید. آیا ناراحتی های یکی از افراد خود را بر اثر خاری که در بدنش فرو رفته یا در زمین خوردن پایش زخمی شده یا ریگ های داغ بیابان او را رنج داده، دیده اید که تحمل آن مشکل است. پس چگونه می شود تحمل کرد که در میان دو طبقه آتش، در کنار سنگ های گداخته همنشین باشید؟ 📚نهج البلاغه، خطبه 183 🔶 @Nahj_Et
🌸🍃🌸🍃 🍃 💠داستانی از نهج البلاغه👇 💠رئیس منافقان و طعنه به امام علی علیه السلام 🔹🔹ابن ابی الحدید می نویسد: کل فساد کان فی خلافه علی علیه السلام و کلّ اضطراب حدث، فاصله الاشعث: «تمام پیش آمدهای ناگوار، و تباهی ها که در خلافت علی ـ علیه السلام ـ پیش می آمد، و هر اضطرابی که روی می داد، باعث و بانی آن، اشعث بود».[1] اشعث در زمان خلافت ابوبکر، به دودمان کافر بنی ولیعه پیوست و مرتد شد، و سپس توسط مسلمانان اسیر گردید، و این اسارت او در اسلام بود، و اسارت او در کفر نیز آن وقت بود که هنوز مسلمان نشده بود و برای خونخواهی در مورد قتل پدرش خروج کرده و اسیر گردید. روزی امیرمؤمنان علی ـ علیه السلام ـ در مسجد کوفه بالای منبر در حضور جمعیت سخن می گفت، ناگهان در وسط خطبه، اشعث بن قیس به امام اعتراض کرد، سخن علی ـ علیه السلام ـ پیرامون مسأله سیاسی «حکمین» بود که در خطبه 121 نهج البلاغه آمده است، حتّی علی ـ علیه السلام ـ طبق این خطبه به قدری نسبت به سپاهش در آن وقت ناراضی بود که خطاب به آن ها فرمود: «ارید ان اداوی بکم و انتم دائی، کناقش الشّوکه بالشّوکه و هو یعلم انّ ضلعها معها؛ می خواهم بوسیله شما به درمان بیماری ها بپردازم، ولی شما خود درد و بیماری من هستید، و من بسان کسی هستم که بخواهد خار را بوسیله خار بیرون آورد، با این که می داند خار همانند خار است.»[2] به هر حال موضوع اعتراض از این قرار بود: حضرت علی ـ علیه السلام ـ بالای منبر مسجد کوفه در مورد ماجرای «حکمیت» سخن می گفت، مردی برخاست و به عنوان اعتراض گفت: ما را از قبول حکمیت نهی کردی و سپس به آن امر نمودی، ما نمی دانیم کدام یک از این امر و نهی، صلاح تر بود. کل فساد کان فی خلافه علی علیه السلام و کلّ اضطراب حدث، فاصله الاشعث: «تمام پیش آمدهای ناگوار، و تباهی ها که در خلافت علی ـ علیه السلام ـ پیش می آمد، و هر اضطرابی که روی می داد، باعث و بانی آن، اشعث بود» در این هنگام علی ـ علیه السلام ـ یکی از دست هایش را به روی دست دیگرش زد و فرمود: «هذا جزاء من ترک العقده؛ این کیفر کسی است که فرمان رهبرش را رد کند و (بیعتش را بشکند) و از مخالفان پیروی کند و رهبر خود را مجبور کند که از مخالفان پیروی کند». اشعث که در مجلس حضور داشت، خیال کرد که منظور امام از این سخن، این است که: «این جزای من است که احتیاط را از دست دادم و حکم حکمین را پذیرفتم»، از این رو به امام اعتراض کرد: «این مطلب به زیان تو است نه به سود تو»، (در صورتی که منظور علی ـ علیه السلام ـ اصحابش بودند).[3]از آن جا که اشعث، این اعتراض را از روی عناد کرد، نه از روی حقیقت، امام پاسخ کوبنده ای به او داد و فرمود: «ما یدریک ما علی ممّا لی...؛ تو چه می دانی، چه کاری به سود من است و یا برایم ضرر دارد، نفرین خدا و نفرین نفرین کنندگان بر تو باد ای ابله پسر ابله!». و ای منافق پسر کافر، به خدا سوگند تو یک بار در حال کفر، و بار دیگر در حال اسلام، اسیر شدی و ثروت و قبیله ات نتوانست تو را از یکی از این دو اسارت آزاد سازد...[4] هدف علی ـ علیه السلام ـ از این سخنان کوبنده این بود که مردم را از سابقه سوء و طینت ناپاک اشعث آگاه سازد، و آن ها بدانند که اعتراض اشعث از روی خیرخواهی نیست، بلکه بر اساس ریاست طلبی و خود نمائی است، چنان که گفته اند از کوزه همان برون تراود که در او است، آری این است روش و برخورد حضرت علی ـ علیه السلام ـ با منافقان و انسان نماهای دروغین و تبهکار. پی نوشت ها : [1] . شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 1، ص 297 ـ اسد الغابه، ج 1، ص 97؛ منهاج البرائه فی شرح نهج البلاغه علاّمه خوئی، ج 2، ص 288. [2] . نهج البلاغه، خطبه 121. [3] . منهاج البراعه، ج 3، ص 283 ـ شرح نهج حدیدی، ج 1، ص 296. [4] . نگاه کنید به خطبه 19نهج البلاغه. 🔶 @Nahj_Et
❄️حمد و ثناى الهى 🔮الْحَمْدُ للهِ الوَاصِلِ الْحَمْدَ بِالنِّعَمِ وَالنِّعَمَ بِالشُّکْرِ 🟠ستايش مخصوص خداوندى است که حمد را به نعمت و نعمت را به شکر پيوند داد 🖊قرين بودن حمد به نعمت از اين جاست که حمد و سپاس او، انسان را لايق نعمت هايش مى سازد و اين حمد سبب برخوردارى بندگان از نعمت او مى گردد. همچنين رابطه نعمت با شکر از اين جهت است که نعمت سبب شکرگزارى است چرا که بندگان در برابر هر نعمتى موظف به شکرگزارى هستند و بر هر نعمتى، شکرى واجب است 📘نهج البلاغه خطبه 114 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦چراغ قرمز خدا 🔹مردم براى اصلاح دنيا چيزى از دين را ترك نمى گويند، جز آن كه خدا آنان را به چيزى زيانبارتر دچار خواهد ساخت. 📒 حکمت ۱۰۶ نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
🟤وصاياى مهم امام عليه السلام در بستر شهادت ▪️اللهَ اللهَ فِي الاَْيْتَامِ فَلاَ تُغِبُّوا أَفْوَاهَهُمْ وَلاَ يَضِيعُوا بِحَضْرَتِکُمْ 🌓«خدا را خدا را که يتيمان را رعايت کنيد نکند آنها گاهى سير و گاهى گرسنه بمانند و در حضور شما ضايع شوند 🖊آرى! روح يتيمان تشنه محبّت است و کارى که محبّت و نوازش با آنها مى کند هيچ اکرام و احترامى نمى کند. 📙نامه 47 🔶 @Nahj_Et
مواظب نماز باشيد، نماز را حفظ كنيد، زياد نماز بخوانيد. به وسيله نماز به خدا نزديك شويد ؛ زيرا نماز كارى است كه خدا در وقتهاى معينى آن را واجب كرده است . مگر به پاسخ جهنمى ها آن گاه كه سؤ ال مى شوند گوش ‍ نداده ايد؟چه چيز شما را در جهنم افكند؟ آنان مى گويند: ما نماز نمى خوانديم . (امام علی علیه السلام) نهج البلاغه ، خطبه 191 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 امام علی (علیه السلام) : انسان صبور پیروزی را از دست نمی دهد هرچند طولانی شود. 📚 نهج البلاغه، حکمت ۱۵۳ ‌ 🔶 @Nahj_Et
📩نامه امیرالمومنین به مالک اشتر 🔸فَإِنَّکَ إِلاَّ تَفْعَلْ تَظْلِمْ! وَمَنْ ظَلَمَ عِبَادَ اللهِ کَانَ اللهُ خَصْمَهُ دُونَ عِبَادِهِ، وَمَنْ خَاصَمَهُ اللهُ أَدْحَضَ حُجَّتَهُ، وَکَانَ لِلَّهِ حَرْباً حَتَّى يَنْزِعَ أَوْ يَتُوبَ 🌐زيرا اگر چنين نکنى (و انصاف را رعايت ننمايى) ستم خواهى کرد و کسى که به بندگان خدا ستم کند خداوند پيش از بندگانش دشمن او خواهد بود و کسى که خداوند دشمن او باشد عذرش را نمى پذيرد و در مقام نبرد با خداست تا زمانى که دست از ستم بردارد و توبه کند 📙نامه 53 🔶 @Nahj_Et
🌱حکمت۹۰ 🔸️🔹️فقیه و بصیر در دین در حد کمال کسی است که مردم را از رحمت خدا نومید نسازد و از لطف او مایوس نکند و از مجازات هوی او ایمن ننماید 🔶 @Nahj_Et
🔰 زیان خودپسندی وَ قَالَ علی عليه‌السلام: عُجْبُ اَلْمَرْءِ بِنَفْسِهِ أَحَدُ حُسَّادِ عَقْلِهِ خودپسندى يكى از حسودان عقل است 📚 نهج البلاغه حکمت 212 🔶 @Nahj_Et