eitaa logo
نهج البلاغه
37.1هزار دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
2.7هزار ویدیو
61 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵عمر طولانی امام زمان علیه السلام در نهج البلاغة خُذُوهَا عَنْ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ (صلى‏ الله‏ عليه‏ وآله‏ و سلم) إِنَّهُ يَمُوتُ مَنْ مَاتَ مِنَّا وَ لَيْسَ بِمَيِّتٍ وَ يَبْلَى مَنْ بَلِيَ مِنَّا وَ لَيْسَ بِبَالٍ فَلَا تَقُولُوا بِمَا لَا تَعْرِفُونَ فَإِنَّ أَكْثَرَ الْحَقِّ فِيمَا تُنْكِرُون‏. () از خاتم پیامبران بشنوید [که درباره ما اهل بیت می‌گوید]: ما را مرگ در می‌رباید ولی مرده نمی‌شویم و گذر زمان نیز ما را در‌می‌نوردد اما فرتوت و پوسیده نمی‌شویم. پس چیزی را که از آن آگاهی ندارید، معتقدانه به زبان نرانید چراکه اکثر حقیقت‌ها در میان همان حرفهایی است که انکارش می‌کنید. 🔹این سخن امیرالمؤمنین علیه السلام (فرتوت و پوسیده نشدن امام در اثر گذر زمان) از حدیث متواتر ثقلین نیز قابل برداشت است. چون در آنجا نیز آمده است که "قرآن و عترت تا قیامت از هم جدا نمی‌شوند". 🔸صاحب فیض القدیر از عالمان بزرگ اهل سنت، در شرح حدیث ثقلین نوشته است: از این حدیث برداشت می‌شود که عنصر "عترت" نیز مانند کتاب‌الله یک عنصر ابدی است و تا قیام قیامت همیشه باید مصداقی از اهل بیت وجود داشته باشد که امکان تمسک به او وجود داشته باشد چندان‌که اگر این عنصر از بین برود اهل زمین نیز باید از بین بروند. 📚«هذا الخبر يفهم وجود من يكون أهلا للتمسك به من أهل البيت والعترة الطاهرة في كل زمن إلى قيام الساعة حتى يتوجه الحث المذكور إلى التمسك به كما أن الكتاب كذلك فلذلك كانوا أمانا لأهل الأرض فإذا ذهبوا ذهب أهل الأرض» (مُناوی، عبدالرؤوف، فيض القدير شرح الجامع الصغير، ج 3 ص 14). 🔶 @Nahj_Et
🍃بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم 💠عمر بن عبدالعزیز می گوید: 🔹پدرم فرماندار مدینه و از گویندگان توانا و سخن سرایان نیرومند بود و خطبه نماز را با كمال فصاحت و بلاغت ایرادمی كرد. ولی از آنجا كه، طبق بخشنامه حكومت شام، ناچار بود در میان خطبه نماز علی و خاندان او را لعن كند، هنگامی كه سخن به این مرحله می رسید ناگهان در بیان خود دچار لكنت می شد و چهره او دگرگون می گشت، وسلاست سخن را از دست می داد. من از پدرم علت را پرسیدم. گفت: اگر آنچه را كه من از علی می دانم، دیگران نیزمی دانستند كسی از ما پیروی نمی كرد؛ و من با توجه به مقام منیع علی به او ناسزا می گویم، زیرا برای حفظ موقعیت آل مروان ناچارم چنین كنم.(1) 1-شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 13 ص 221 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
#کلیپ 🔴بدترين توشه ✨بِئْسَ الزَّادُ إِلَى الْمَعَادِ، الْعُدْوَانُ عَلَى الْعِبَادِ 💠 «بدترين
۲۲۱ ❣امیرالمومنین علیه‌السلام مى فرماید: ✨بِئْسَ الزَّادُ إِلَى الْمَعَادِ، الْعُدْوَانُ عَلَى الْعِبَادِ 💠 «بدترين توشه براى آخرت ستم بر بندگان (خدا) است» ✍مى دانیم دنیا سرایى است که همگان از آن براى رفتن به سوى آخرت توشه بر مى دارند و هر کسى به فراخور حال و اعمال خود توشه اى تهیه مى بیند. 🔹گروهى ظلم و ستم بر بندگان خدا را توشه این سفر سرنوشت ساز قرار مى دهند که به گفته امام(علیه السلام) بدترین توشه هاست. زیرا گناهانى که جنبه معصیت الله دارد و یا به تعبیر دیگر ظلم بر خویشتن است با توبه آمرزیده مى شود و حتى بدون توبه امید عفو الهى و شفاعت درباره آن وجود دارد، ✔️ولى آنجا که پاى ظلم بر دیگران به میدان مى آید نه با آب توبه شسته مى شود و نه با عنایت شفاعت و جز با رضایت صاحب حق نجات از عواقب آن ممکن نیست و به همین دلیل امام(علیه السلام) آن را بدترین زاد و توشه قیامت شمرده است. 📘 🔶 @Nahj_Et
💎بهترين راه تأديب خويشتن 📿كَفَاكَ أَدَباً لِنَفْسِكَ اجْتِنَابُ مَا تَكْرَهُهُ مِنْ غَيْرِكَ 🟠براى اصلاح خويشتن همين بس كه از آنچه براى ديگران نمى پسندى اجتناب ورزى 🖊بسيارى از افراد دوست دارند واقعاً خود را اصلاح كنند ولى اصلاح خويشتن و زدودن صفات رذيله از خود كار آسانى نيست زيرا در اين جا حجابى وجود دارد كه نمى گذارد انسان عيوب خود را ببيند و آن حجاب حب ذات است و اى بسا نقاط ضعف خود را براثر اين حجاب نقاط قوت پندارد و به جاى آن كه آن ها را از نفس خويشتن بزدايد سعى در تقويت آن كند. امام عليه السلام راه روشنى براى تهذيب نفس و تعليم و تربيت خويشتن به همه انسان ها آموخته و آن اين كه در اعمال و رفتار و صفات ديگران دقت كنند و ببينند چه چيزهايى را براى آن ها عيب و چه اعمالى را ناروا مى شمرند، همان ها را از خود دور سازند. 📘 🔶 @Nahj_Et
💎امام على عليه ‏السلام: إنّ فيهِ شِفاءً مِن أكبَرِ الداءِ، وهُوالكُفرُ و النِّفاقُ، والغَيُّ والضَّلالُ؛ در قرآن، درمان بزرگترين دردهاست: درد كفر و نفاق و تباهى و گمراهى. 📗نهج البلاغه : 🔶 @Nahj_Et
✨قالَ اَمْيرُ الْمُؤمِنين عليه السلام: ⭐️وَاللّهِ لَولا رَجائىَ الشَّهادَةَ عِنْدَ لِقائىَ الْعَدُوَّ لَوْقَدْ حُمَّ لى لِقاءُهُ لَقَرَّبْتُ رِكابى، ثُمَّ شَخِصْتُ عَنْكُم فَلا اَطْلُبُكُمْ ما اخْتَلَفَ جَنوُبٌ وَ شَمالٌ. حضرت امام على عليه السلام فرمود: به خدا قسم اگر آرزوى شهادت را در پيكار با دشمن نمى داشتم، (كه ايكاش زودتر فراهم آيد) بر مركب خود سوار مى شدم و از ميان شما كوچ ميكردم و تا باد شمال و جنوب بوزد (براى هميشه) در جستجوى شما نمى پرداختم. شرح نهج البلاغه، ج ۷، ص ۲۸۵، خطبه ۱۱۸] 🔶 @Nahj_Et
💫 امام علی (ع) و بیان صفاتی از ۳۱۳ یار خاص امام زمان (عج) ✅ امیر مؤمنان (ع) به هنگام گفتگو از ۳۱۳ یار خاص امام زمان (عج) می‌فرمایند: 🔸 «پدر و مادرم فدای یک گروهی باد که اسامی آنها در آسمان معروف است و در زمین ناشناخته هستند». (۱) 🔸 «با آنها- کافران- قومی نبرد می‌کند که در نظر مستکبران خوار و زبون هستند. در آسمان معروف و در زمین مجهول هستند». (۲) 🔸 «آنها (۳۱۳ یار خاص حضرت (عج) ) قومی هستند که ❇️ با صبر و شکیبائی خود بر خدا منّت نمی‌نهند، ❇️ و جانبازی خود را در راه حقّ بزرگ نمی‌شمارند، ❇️ هنگامی‌که حادثه‌ای روی دهد و زمینه یأس پیش آید، دیده‌هایشان را از برق شمشیر جلوه می‌دهند و به فرمان امامشان به پروردگار خود تقرّب می‌جویند. ❇️ آنها همگی شیرهای ژیانی هستند که از جنگلهای خود بیرون آمده‌اند، اگر اراده کنند که کوهها را از جای خود برکنند، بی‌تردید انجام می‌دهند!، ❇️ آنها به حقیقت توحید خدا راه یافته‌اند. ❇️ برای آنها در دل شب از ترس خدا ناله‌هائی است چون ناله مادران داغ پسر دیده، که شب‌زنده‌داران در دل شب و روزه‌داران در طول روز هستند. ❇️ گوئی اخلاق و آداب آنها یکی است. ❇️ دلهای آنها بر محبّت و شفقّت و خیرخواهی گرد آمده است». (۳) ✅ به گونه دیگری نیز این حدیث، روایت شده که آغاز آن‌چنین است: 🔸 «هنگامی‌که قیام کند، اصحاب او که به تعداد اصحاب بدر و اصحاب طالوت ۳۱۳ نفر هستند، به دور او گرد می‌آیند که آنها شیر ژیانی هستند که از بیشه‌های خود خارج شده‌اند.. .» (۴) ⬅️ روزگار رهایی، ج‌۱، ص۴۱۴ (۱). نهج البلاغه ج۲ ص۱۲۶ (۲). نهج البلاغه ج۱ ص۱۹۶ (۳). بشاره الاسلام ص۲۲۰ (۴). الزام النّاصب ص۱۹۹ 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 منْ تَذَكَّرَ بُعْدَ السَّفَرِ، إسْتَعَدَّ. 🔹 هر كه دورى سفر قيامت رادر نظر آورد خود را براى آن مهيا دارد. 📚( نهج البلاغه) 🔶 @Nahj_Et
🪐عدالت برتر است يا جود و بخشش؟ ▫️العَدْلُ يَضَعُ الاُْمُورَ مَوَاضِعَهَا وَ الْجُودُ يُخْرِجُهَا مِنْ جِهَتِهَا و الْعَدْلُ سَائِسٌ عَامٌّ وَالْجُودُ عَارِضٌ خَاصٌّ 🟠عدل ، هرچيزى را در جاى خود قرار مى دهد ولى جود و بخشش آن را از مسيرش فراتر مى برد عدالت قانونى است همگانى ولى جود و بخشش جنبه خصوصى دارد بنابراين عدل شريف تر و برتر است 🖊در واقع امام عليه السلام به دو نكته اساسى اشاره فرموده است: نخست اين كه نتيجه عدالت اين است كه هر كسى در جامعه به حق خويش برسد و هرچيز در جاى خود باشد. روشن است كه در اين صورت تمام افراد اجتماع به تلاش و كوشش برمى خيزند تا بتوانند حق عادلانه خود را بگيرند در نتيجه جامعه در سايه عدالت ، شكوفا و فعال و مترقى مى شود. اما جود و بخشش چنين نيست زيرا چيزى اضافه بر استحقاق افراد است كه البته در جاى خود بسيار خوب و شايسته است ولى اى بسا همين صفت خوب و شايسته سبب شود كه عده اى به تنبلى روى آورند و تلاش و كوشش را كم كنند و به انتظار جود و بخشش سخاوتمندان بنشينند. سپس امام عليه السلام به نكته مهم ديگرى اشاره مى كند و مى فرمايد: عدالت امرى است فراگير كه تمام جامعه انسانى مى توانند از آن بهره مند گردند و در سايه آن به زندگى آبرومندى ادامه دهند در حالى كه جود و بخشش فراگير نيست و هميشه موضعى و محدود است و روشن است چيزى كه آثار مثبت آن همه افراد جامعه را فرا مى گيرد از چيزى كه جنبه محدود دارد بهتر و اشرف و افضل است. 🔶 @Nahj_Et
🛑امام علی علیه السلام: 🍃 پاداش آن که تو را شادمان کرد آن نیست که اندوهگینش سازی نهج البلاغه، قسمتی از 🔶 @Nahj_Et