🍃وَ قَالَ علیه السلام لَا تَأمَنَنّ عَلَی خَیرِ هَذِهِ الأُمّةِ عَذَابَ اللّهِ
لِقَولِهِ تَعَالَیفَلا یَأمَنُ مَکرَ اللّهِ إِلّا القَومُ الخاسِرُونَ وَ لَا تَیأَسَنّ لِشَرّ هَذِهِ الأُمّةِ مِن رَوحِ اللّهِ لِقَولِهِ تَعَالَیإِنّهُ لا یَیأَسُ مِن رَوحِ اللّهِ إِلّا القَومُ الکافِرُونَ-قرآن-146-205
🍃بر نیکوترین این امّت از کیفر خدا ایمن مباش که خدای سبحان فرموده است:
«از کیفر خدا ایمن نیستند، مگر زیانکاران» و بر بدترین این امت از رحمت خدا نومید مگرد. که خدای سبحان فرموده است: «همانا از رحمت خدا نومید نباشند جز کافران»
📙شرح#حکمت_377
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص381 شرح شهیدی
🔶 @Nahj_Et
🔹وَ قَالَ علیه السلام البُخلُ جَامِعٌ لمِسَاَو ِئِ العُیُوبِ وَ هُوَ زِمَامٌ یُقَادُ بِهِ إِلَی کُلّ سُوءٍ
🔹(بخل جامع همه ی بدیها و زشتیهاست و آن افساری است که بدان وسیله به سمت هر بدی کشانده می شوند. بخل صفت ناپسند کوتاهی از فضیلت بخشندگی است و لازمه ی آن نادانی است زیرا شخص بخیل نمی داند که مال را در کجا باید مصرف کند و نیز مستلزم تبهکاری است زیرا او در خواسته های خود و دلبستگی فراوانش به دنیا افراط کرده است و نیز موجب ترس است چون کسی که در مال خود بخل بورزد، نسبت به جان خویش بخیلتر خواهد بود، و این باعث تن به ظلم دادن و ستم کردن است، به جهت کوتاهی وی از فضیلت عدل و میانه روی در مال خود. و همینطور باعث حرص، حسد، آزمندی و دون همتی و دروغ، و مکر و خیانت و قطع رحم و رعایت نکردن برابری و مواسات است. بی توجهی و کوتاهی نسبت به فضیلتی از فضایل از پیامدهای بخل و از ملحقات آن است یعنی از معایب زشتی است که امام (علیه السلام) بخل را جامع همه ی زشتیها دانسته است، و بخل است که انسان را به سمت تمام آن بدیها می کشاند. کلمه ی زمام را به اعتبار اینکه چون افساری به سمت این بدیها رهبری می کند و می کشاند، استعاره آورده است.
📙شرح#حکمت_378
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص382 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
حکمت 281 استاد صادقی.mp3
12.11M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر حکمت281(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد #میرزا_مهدی_صادقی (ره)
⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید.
🔶 @Nahj_Et
🍃🌹وَ قَالَ علیه السلام یَا ابنَ آدَمَ الرّزقُ رِزقَانِ رِزقٌ تَطلُبُهُ وَ رِزقٌ یَطلُبُکَ فَإِن لَم تَأتِهِ أَتَاکَ فَلَا تَحمِل هَمّ سَنَتِکَ عَلَی هَمّ یَومِکَ کَفَاکَ کُلّ یَومٍ عَلَی مَا فِیهِ فَإِن تَکُنِ السّنَةُ مِن عُمُرِکَ فَإِنّ اللّهَ تَعَالَی سَیُؤتِیکَ فِی کُلّ غَدٍ جَدِیدٍ مَا قَسَمَ لَکَ وَ إِن لَم تَکُنِ السّنَةُ مِن عُمُرِکَ فَمَا تَصنَعُ بِالهَمّ فِیمَا لَیسَ لَکَ وَ لَن یَسبِقَکَ إِلَی رِزقِکَ طَالِبٌ وَ لَن یَغلِبَکَ عَلَیهِ غَالِبٌ وَ لَن یُبطِئَ عَنکَ مَا قَد قُدّرَ لَکَ
🍃🌹روزی دو گونه است: روزیی که آن را جویی، و روزیی که تو را جوید و اگر پی آن نروی راه به سوی تو پوید. پس اندوه سال خود را بر اندوه روز خویش منه که روزی هر روز تو را بس است. پس اگر آن سال در شمار عمر تو آید، خدای بزرگ در فردای هر روز آنچه قسمت تو فرموده عطا فرماید و اگر آن سال در شمار عمر تو نیست، پس غم تو بر آنچه از آن تو نیست چیست؟ و در آنچه روزی توست هیچ خواهنده بر تو پیشی نگیرد، و هیچ غالبی بر تو چیره نشود، و آنچه برایت مقدر شده تأخیر نپذیرد. [این گفتار پیش از این در آنجا که سخن از این باب بود گذشت لیکن در اینجا روشن تر و گسترده تر است، بدین رو بر قاعده ای که در آغاز کتاب نهادیم آن را از نو آوردیم.]
📙شرح#حکمت_379
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص383 شرح انصاریان
🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام رُبّ مُستَقبِلٍ یَوماً لَیسَ بِمُستَدبِرِهِ وَ مَغبُوطٍ فِی أَوّلِ لَیلِهِ قَامَت بَوَاکِیهِ فِی آخِرِهِ
💠بسا روی آورنده به روز که پشت بر آن نکند، و بسا کسی که اول شب بر او حسرت بردند ولی آخر شب، گریه کنندگان بر او گریستند). هدف از این سخن بیدار باش از خواب غفلت نسبت به مرگ و پس از مرگ است در مورد نتیجه عملی که انسان انجام می دهد.
📙شرح#حکمت_380
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص384 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
🔹وَ قَالَ علیه السلام الکَلَامُ فِی وَثَاقِکَ مَا لَم تَتَکَلّم بِهِ فَإِذَا تَکَلّمتَ بِهِ صِرتَ فِی وَثَاقِهِ فَاخزُن لِسَانَکَ کَمَا تَخزُنُ ذَهَبَکَ وَ وَرِقَکَ فَرُبّ کَلِمَةٍ سَلَبَت نِعمَةً وَ جَلَبَت نِقمَةً
🔹و فرمود (علیه السلام): سخن در بند توست، تا آن را بر زبان نیاورده ای، چون بر زبانش آوری تو به بند او در آمده ای. پس، همچنان که، زر و سیمت را حفظ می کنی، زبانت را هم حفظ کن، زیرا چه بسا یک کلمه که نعمتی را سلب کند و محنتی را فراخواند.
📙شرح#حکمت_381
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص385 شرح آیتی
🔶 @Nahj_Et
#خطبه_متقین
📌قسمت سی و نهم
🔰امیرالمومنین علیهالسلام در ادامه بیان اوصاف پرهیزگاران
▫️لاَ يُضِيعُ مَا اسْتُحْفِظَ
💠آنچه حفظش را به او سپرده اند تباه نمى سازد
✍جمله «لاَ يُضِيعُ مَا اسْتُحْفِظَ» مفهوم وسيعى دارد که همه امانت هاى الهى و مردمى را شامل مى شود. از نماز گرفته که قرآن درباره آن مى گويد «(وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ); مؤمنان کسانى هستند که بر نمازهاى خود محافظت دارند (از ريا و سمعه و هرکارى که به صحت نماز و يا قبول آن لطمه مى زند)».
✔️همچنين امانتهاى ديگرى; مانند قرآن مجيد و احکام اسلام، فرزندانى که خدا به آنها داده و امانتهاى مختلفى که مردم به آنها مى سپارند براى حفظ آنها سخت مى کوشند و هرگز به سبب سهل انگارى و غفلت و کوتاهى، آنها را تباه نمى کنند.
📝ادامه دارد...
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
📿وَ قَبْلَ بُلُوغِ الْغَايَةِ مَا تَعْلَمُونَ مِنْ ضِيقِ الاَْرْمَاسِ وَ شِدَّةِ الاِْبْلاَسِ وَ هَوْلِ الْمُطَّلَعِ وَ رَوْعَاتِ الْفَزَعِ، وَ اخْتِلاَفِ الاَْضْلاَعِ وَ اسْتِکَاکِ الاَْسْمَاعِ، وَ ظُلْمَةِ اللَّحْدِ، وَ خيفَةِ الْوَعْدِ، وَ غمِّ الضَّرِيحِ، وَ رَدْمِ الصَّفِيحِ
🟤و پيش از فرا رسيدن قيامت، امورى است که مى دانيد از جمله: تنگى قبرها، شدت غم و اندوه، ترس از حوادث قيامت، بيم و وحشت پى در پى، درهم فرو رفتن استخوانها (بر اثر فشار قبر)، کر شدن گوشها، تاريکى لحد، ترس از وعده عذاب، غم و اندوه تنگناى گور و پوشانده شدن آن از سنگها (و سرانجام خفتن در زير خروارها سنگ و خاک)
✍با توجه به اينکه مرگ در نزد ما به معناى پايان همه چيز نيست و روح بعد از آن، هوشيار مى ماند و بسيارى از مسائل بعد از مرگ را لمس مى کند، قبرهاى تنگ و تاريکى که در مقايسه با خانه هاى وسيع و زيبا بسيار وحشت انگيز است و نگرانيهاى مربوط به فشار قبر و وحشت از آينده، جدايى از دوستان و عزيزان و احساس تنهايى مطلق و متلاشى شدن اعضاى پيکر در زير خاک و در يک کلمه منتقل شدن از محيطى آرام و مرفه به محيطى بسيار وحشتناک، همه اينها امورى است که فکر آن لرزه بر اندام مى اندازد و به همگان هشدار مى دهد که آماده براى چنين سفر پرخوف و خطرى بشوند.
📘#خطبه_190
🌹 @dobare_zendegi 🌹