#نهج_البلاغه
💥وَ وَصَلَ بِالْمَوْتِ أَسْبَابَهَا، وَ جَعَلَهُ خَالِجاً لأَشْطَانِهَا وَ قَاطِعاً لَمَرائِرِ أَقْرَانِهَا
🟤سرانجام مرگ را با عوامل پايان عمر، پيوند داد; (و بيمارى ها را بهانه هايى براى سرآمدِ زندگى مقرّر داشت.) و با آن رشته هاى طولانى حيات را درهم پيچيد، و پيوندهاى محکم زندگى را با آن قطع کرد!
✍امیر المومنین علیه السلام در اين عبارت کوتاه به نکته هاى فراوانى اشاره فرموده، از جمله اين که بعضى به طور طبيعى عمر طولانى دارند و بعضى عمر کوتاه و در عين حال، گاهى همان عمر طولانى بر اثر اعمال بى رويه، يا انواع گناهان کوتاه مى شود و گاه آن عمر کوتاه به خاطر رعايت مسايل مربوط به تندرستى و يا بر اثر اعمال و کارهاى نيک طولانى مى شود. همچنين به اين نکته اشاره فرموده که براى مرگ اسباب فراوانى است; اگر انسان بتواند از بعضى بگريزد، در چنگال ديگرى گرفتار خواهد شد و حتّى نيرومندترين نيرومندان از مرگ در امان نيست! بنابراين، هيچکس نبايد به سلامتى و تندرستى و جوانى و نيرومندى مغرور گردد و هر کس در هر سن و سال و در هر شرايطى بايد با اعمال صالحه آماده سفر آخرت باشد.
📘#خطبه_91
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 چگونگی رسیدن روزی
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 و قِيلَ لَهُ (عليه السلام): لَوْ سُدَّ عَلَى رَجُلٍ بَابُ بَيْتِهِ وَ تُرِكَ فِيهِ، مِنْ أَيْنَ كَانَ يَأْتِيهِ رِزْقُهُ؟ فَقَالَ (عليه السلام): مِنْ حَيْثُ يَأْتِيهِ أَجَلُه.
🔹 از امام علی عليه السلام پرسيدند: اگر درب خانه كسى را به رويش ببندند و او را در آنجا رها كنند رزقش از كجا مى آيد؟ آن حضرت فرمود: از آنجا كه اجلش مى آيد.
📚 #حکمت_356 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نهج_البلاغه
📿وَ هُوَ لِباسُ التَّقْوَى وَ دِرْعُ اللهِ الْحَصِينَةُ، وَ جُنَّتُهُ الْوَثِيقَةُ
🟤جهاد، لباس تقوا، زره محکم خداوند و سپر مطمئن او است
✍مى دانيم لباس، هم مايه زينت و زيبايى انسان است و هم حافظ بدن او از گرما و سرما و آفات ديگرى که در صورت عريان بودن بر بدن او وارد مى شود. جهاد نيز مايه آبرو و عزّت و سربلندى اقوام و ملّت ها و پيشگيرى از انواع آفات است همان گونه که در ادامه اين خطبه، با تعبيرديگرى بيان شده است. اندام برهنه، زشت و بدن نما و کاملا آسيب پذير است. قوم و ملّتى که جهاد را ترک کنند، ذليل و سر به زير و آسيب پذير خواهند بود.بنابراين، منظور اين است که لباس تقوا که در قرآن به آن اشاره شده، مصداق کاملش همان جهاد است که از تمام جوانب، جامعه را در امن و امان قرار مى دهد،و مايه حسن و زيبايى است.
📘#خطبه_27
🔶 @Nahj_Et
.
◫ نگاهت را به انتهاى سپاه دشمن بدوز!
✓ امام علی علیه السلام ـ زمانى كه در جنگ جمل پرچم را به دست فرزندش محمّد بن حنفيه داد ـ فرمود :
🔅 كوه ها از جاى خود مىجنبند اما تو نَجُنب، دندانهايت را بر هم بفشار و كاسه سرت را به خداوند عاريت دِه، پاى خود را در زمين ميخكوب كن، نگاهت را به انتهاى سپاه دشمن بدوز و ديدهات را [از برق شمشيرها و نيزهها] فرو بند و بدان كه پيروزى از جانب خداوند سبحان است.
◌ تَزولُ الجِبالُ و لا تَزُلْ، عَضَّ على ناجِذِكَ، أعِرِ اللّهَ جُمجُمَتَكَ، تِدْ في الأرضِ قَدَمَكَ، اِرْمِ بِبَصَرِكَ أقصَى القَومِ، و غُضَّ بَصَرَكَ، و اعلَمْ أنَّ النَّصرَ مِن عِندِ اللّهِ سبحانَهُ .
#خطبه_11
🔶 @Nahj_Et
✍ «تنها از دنیا آنقدر مال تو خواهد بود که با آن سرای آخرتت را اصلاح کنی»؛ (إِنَّمَا لَکَ مِنْ دُنْیَاکَ، مَا أَصْلَحْتَ بِهِ مَثْوَاکَ). [۱] اشاره به اینکه ثروتهای دنیا میآید و میرود و گاه آلاف و الوف از انسان باقی میماند و به دست دیگران میافتد که حسابش در قیامت با اوست و لذتش در دنیا برای دیگران. هیچ یک از اینها مال حقیقی انسان نیست. تنها آن مقدار که برای اصلاح سرای آخرت از پیش فرستاده است مال حقیقی اوست. در حدیثی از کلمات قصار امام علیه السلام میخوانیم: «لِکُلِّ امْرِئٍ فِی مَالِهِ شَرِیکَانِ الْوَارِثُ وَالْحَوَادِثُ؛برای هر انسانی در اموالش دو شریک است: وارث و حوادث (حوادثی که اموال او را بر باد میدهد». [۲] در حدیث دیگری، پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله میفرماید: «یَقُولُ ابْنُ آدَمَ مَالِی مَالِی وَ هَلْ لَکَ مِنْ مَالِکَ إِلَّا مَا أَکَلْتَ فَأَفْنَیْتَ أَوْ لَبِسْتَ فَأَبْلَیْتَ أَوْ تَصَدَّقْتَ فَأَمْضَیْتَ وَ مَا عَدَا ذَلِکَ فَهُوَ مَالُ الْوَارِثِ؛انسان میگوید: مال من مال من (کدام مال؟ ) آیا مال تو چیزی جز آن است که خورده ای و از بین برده ای یا پوشیده ای و کهنه و فرسوده کرده ای و یا صدقه داده ای و آن را (برای سرای آخرت) گذارده ای و غیر از آن ص: ۶۷۰ هر چه هست مال وارث است». [۱] یعنی مال واقعی انسان تنها دو بخش است: بخشی که آن را مصرف میکند و حدّ اقل در دنیا از آن استفاده میکند و بخش دیگری که ذخیره آخرت و یوم المعاد میسازد، بقیه اموالی خیالی هستند که گاه در حوادث از بین میروند و اگر باقی بماند نصیب وارث است.
[۱]: ۱). «مثوی»همان طور که قبلاً اشاره شد به معنای جایگاه و در اینجا به معنای جایگاه آخرت است.
📙[۲]: ۲). نهج البلاغه، کلمات قصار، ۳۳۵.
📙[۱]: ۱). بحارالانوار، ج ۷۰، ص ۱۳۸، ح ۶.
🔶 @Nahj_Et
🔹امام علی علیه السلام:
🖌بزرگترین دشمنان کسانى هستند که حیله هاى خصمانه خود را مخفى تر مى کنند.
📚مستدرک نهج البلاغه, صفحه 159
🔶 @Nahj_Et