🔴مسئولیت پذیری مدیران
🔸️وَمَهْمَا کَانَ فِي کُتَّابِکَ مِنْ عَيْب فَتَغَابَيْتَ عَنْهُ أُلْزِمْتَه
🔸️«و (بايد بدانى) هر عيبى در منشيان مخصوص تو يافت شود که تو از آن بى خبر بمانى مسئول خواهى بود»
✍️اين همان چيزى است که از آن به مسئوليت مشترک تعبير مى شود و اشاره به آن است که تعيين مسئول براى هر کار سلب مسئوليت از مقامى بالاتر نمى کند، چرا که او بايد در عين تقسيم کار و مديريت ها، بر وضع مديران خود نظارت مستمر داشته باشد همان گونه که در دنياى امروز نيز چنين است که اگر مديرى در فلان وزارتخانه دست به کار خلافى زد وزير را احضار مى کنند و از او بازخواست مى نمايند و به اين ترتيب درباره کارهاى مهم نظارت مضاعف صورت مى گيرد و سبب استحکام برنامه هاى اجرايى حکومت خواهد شد.
📘 #نامه_53 نهجالبلاغه
🔶 @Nahj_Et
24.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ رَبِحَ، وَمَنْ غَفَلَ عَنْهَا خَسِرَ، وَمَنْ خَافَ أَمِنَ، وَمَنِ اعْتَبَرَ أَبْصَرَ، وَمَنْ أَبْصَرَ فَهِمَ، وَمَنْ فَهِمَ عَلِمَ.
کسیکه از خود حساب کشد، سود میبرد، و آنکه از خود غفلت کند زيان میبيند، و کسیکه از خدا بترسد ایمن باشد، و کسیکه عبرت آموزد آگاهی يابد، و آنکه آگاهی يابد میفهمد، و آنکه بفهمد دانش آموخته است!.
✍ شرح حکمت:
🔸بررسى حساب سبب میشود كه اگر انسان احساس زيان كرد بهسراغ نقطههای آسیبپذیر برود و آنها را اصلاح كند تا زيان تبديل به سود گردد.
✅ اصولاً تمام جهان بر اساس حساب و نظم است.
مثلا بيش از بيست فلز، شبه فلز و... خون ما را تشكيل میدهد که اگر نظم آن بههم بخورد بيمارى حاصل میشود، بههمین دليل پزشكان آزمايشاتی انجام میدهند تا بهوسیله اين حسابگرى جلوى بيمارى را بگيرند؛ آنکس كه اين آزمایشها را به فراموشى سپارد ممكن است زمانى متوجه شود كه زيان بسیاری دیده است.
اسلام میگويد: در امور معنوى نيز بايد همینگونه بلكه دقيقتر بهحساب خود رسيد.👌
🔸سپس امام (ع) در سومين جمله میفرمايند:
اگر كسى خواهان امنيت و آرامش است بايد خائف باشد؛ هميشه خوف سپرى است در برابر حوادث خطرناك و راز اينكه خداوند آن را در وجود انسان قرار داده اين است كه اگر ترسى در كار نباشد خيلى زود انسان خود را به پرتگاه ها میافکند.
👈 البته اگر اين خوف در حد اعتدال باشد به یقین سپرى در برابر بلاهاست و اگر به افراط بينجامد انسان را از تلاش باز میدارد و اگر به تفريط گرايد گرفتار انواع حوادث مرگبار خواهد شد.
شك نيست كه خوف در كلام امام (ع) اشاره به خوف از خدا يعنى خوف از عدالت و مجازاتهای عادلانه اوست.
كسانی كه داراى چنين خوفى باشند از عذاب الهى در امانند و برعكس آنها كه تنها به رحمت او اميدوار گردند آلوده انواع گناهان میشوند.
🔸آنگاه امام در سه جمله آخر میفرمايند:
اگر انسان با چشم عبرت به اطراف خود بنگرد به حقايق اين عالم آشنا میشود، سپس به تحليل آن حقایق میپردازد و اسباب و نتايج آن را درك میكند و كسی كه به اسباب و نتايج آن حقايق آشنا میگردد عالم میشود؛ يعنى راه را بهسوی مقصد پيدا میكند.
✅ در واقع پيوند ناگسستنى ميان سه موضوع هست: چشم عبرت داشتن، تحليل حوادث و عالم و آگاه شدن.
منظور از عبرت گرفتن اين است كه انسان حادثه اى را كه میبيند اول به مقدماتى كه آن را تشكيل داده و آثارى كه بر آن مترتب میشود توجه كند، سپس مشابه آن را در زندگى خود در نظر بگيرد كه اين مايه بصيرت است، و هنگامیکه از آن قاعدهای كلى بسازد، اين فهم واقعى حادثه است.
📙#حکمت_208
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒 به خدا سوگند، هرگز گِرد ظلم و ستم نمی گردم
🎤صوتی استاد مفسر دکتر#محمدعلی_انصاری
📌 نهجالبلاغه/ #خطبه_126/ قسمت6
🔶 @Nahj_Et
💠کلمات قصار حضرت امیر در نهج البلاغه
🔹امیرالمومنین علی عله السلام در بارهء ترس از مردم فرموده اند:
✍بترسيد از حملهء شخص كريم، هنگامیكه گرسنه شود و انسان پست موقعی كه سير شود.
تفسیر: زمانیکه مردم گرسنه شوند، شخص کریم و جوانمرد که خود را بیگانه از مردم نمی بیند، برای احقاق حقوق گرسنگان قیام می کند و در اینحال هیچ چیز برای از دست دادن ندارد.
اما از سیری شخص پست باید ترسید، چون اگر توانگر شود، ظالم خواهد شد.
📙کلمات قصار نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
17.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💐 ماه رجب...
🟣 ماه رهایی
🟣 ماه استغفار
🟣 ماه بارش رحمت های الهی
🎗️ دکتر #محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
📿براى هميشه پنهان نمى ماند:
▫️مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَيْئاً، إِلَّا ظَهَرَ فِي فَلَتَاتِ لِسَانِهِ وَ صَفَحَاتِ وَجْهِهِ
🟤 هيچكس چيزى را در دل نهان ننمود، مگر آنكه، در سخن نابجايى كه از دهانش مى پرد، يا در صفحات چهره اش، هويدا شود.
✍این نکته مسلم است که اعمال انسان بازتاب نیات، خواسته ها و سجایاى اوست که به صورت طبیعى ظاهر مى گردد; بخشى از آن اختیارى است مثل این که به هنگام ترسیدن از چیزى تصمیم به فرار مى گیرد و بخش دیگرى غیر اختیارى است که مثلا در پریدن رنگ از صورت او احساس مى شود یا به هنگام غضب صورتش بى اختیار برافروخته مى گردد و گاه اندامش مى لرزد و نیز عکس العمل هایى در افعال و اعمال خود ظاهر مى سازد.اما گاه مى شود انسان چیزى در درون دارد که نمى خواهد آن را آشکار کند در این صورت سعى مى کند دوگانگى در میان سخن و کردار خود با آنچه در درون دارد ایجاد کند این دوگانگى در آنجا که انسان هشیار و مراقب باشد ممکن است ظاهر نشود، اما به هنگام غفلت و عدم توجه، آنچه در درون است خود را در عمل یا سخن هاى نیندیشیده ظاهر مى کند. به علاوه پنهان کردن بخش غیر اختیارى مانند آثارى که در چهره انسان نمایان مى شود کار آسانى نیست.
📘#حکمت_26
🔶 @Nahj_Et
9.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠یک بیان نورانی از حضرت امیر مؤمنان سلام الله علیه است که فرمود: «إِذَا أَمْلَقْتُمْ فَتَاجِرُوا اللَّهَ بِالصَّدَقَة»؛[۱]، فرمود: اگر شما یک وقت گرفتار شدید، دَینی دارید و مشکل مالی دارید، صدقه بدهید که این ده برابر میآید! ما اینها را باور نکردیم که کار به دست دیگری است. فرمود هر وقت کمبودی دارید و وضع شما قدری ضعیف شد، فوراً صدقه بدهید...
📙#حکمت_258 نهج البلاغه
🎙آیت الله العظمی #جوادی_آملی
درس تفسیر ۹۴/٨/١۶
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 فرا رسیدن سالروز شهادت مظلومانه امام هادی علیه السلام تسلیت باد
#شهادت_امام_هادی_علیه_السلام
🔶 @Nahj_Et