14.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
اذان بسیار زیبا همراه با ترجمه به صورت اشعار ،، بشنوید زیباست ،،
کلیپ را برای همه مساجد ارسال کنید
وتا آخر خود گوش کنید ولذت ببرید.
اگرحال دلتان خوب شد
التماس دعا
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏷 از كيفيّت سؤال مىكنند!
🔅امام علی علیه السلام :
🔸«به دنبال شتاب در كار نباش، بلكه نيك به جاى آوردنش را دنبال كن؛ زيرا مردم نمىپرسند: در چه مدّت، كار را انجام داد؛ بلكه از كيفيّت صنعتگرىِ فرد سؤال مىكنند».
🔹«لا تَطلُب سُرعَةَ العَمَلِ، وَاطلُب تَجويدَهُ؛ فَإِنَّ النّاسَ لا يَسأَلونَ: في كَم فُرِغَ مِنَ العَمَلِ؟ إِنَّما يَسأَلونَ عَن جَودَةِ صَنعَتِهِ».
📚 شرح نهج البلاغة ج٢٠ ص٢٦٧ ح١٠٣
🔶 @Nahj_Et
شرح_صوتی_حکمت_۷۵(جبر_و_اختیار).mp3
8.76M
شرح حکمت ۷۵
جبر و اختیار
در کارهای اختیاری انسان ، خداوند اراده تکوینی ندارد
وَيْحَكَ لَعَلَّكَ ظَنَنْتَ قَضَاءً لَازِماً وَ قَدَراً حَاتِماً
اگر معتقد به جبر شویم ثواب و عقاب توجیهی ندارد
لَوْ كَانَ ذَلِكَ كَذَلِكَ لَبَطَلَ الثَّوَابُ وَ الْعِقَابُ
اگر معتقد به جبر شویم بعثت انبیاء عبث است
وَ لَمْ يُرْسِلِ الْأَنْبِيَاءَ لَعِباً
اگر معتقد به جبر شویم کتب آسمانی بی فائده است
وَ لَمْ يُنْزِلِ الْكُتُبَ لِلْعِبَادِ عَبَثاً
و ..............
📙مجازی و تالیفات استاد #میرزامهدی_صادقی
#حکمت_75
#شرح_صوتی
🔶 @Nahj_Et
⚠️مراقب باش با چه كسى سخن مى گويى!
حق شناسى ايجاب مى كند كه اگر انسان نعمت و موهبتى از كسى به دست آورده، بر ضد او به كار نگيرد زيرا اين نهايت بى انصافى و ناسپاسى است.
اين سخن شامل پدر و مادرها و همه استادان و معلم ها مى شود; انسان نبايد در برابر پدر و مادرى كه يك حرف و دو حرف بر زبانش گذاشته اند تا شيوه سخن گفتن را فراگيرد درشتى و خشونت كند.
📗برگرفته از حکمت ۴۱۱ نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ به معنای مجاز بودن اباحی گری نیست / انسان یک دوست دارد و آن عقل اوست / شکر نعمت انسان را بالا می برد
🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی چهارشنبه در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید.
آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه که آخرین جلسه درس ایشان در سال تحصیلی و قبل از تعطیلات تابستانی بود، به شرح حکمت 134 و 135 نهج البلاغه پرداختند.
👈 معظم له بیان داشتند: کلام امیرالمومنین علی علیه السلام این است که حضرت می فرماید اگر بخواهید دوست پیدا کنید دوست اولاً باید خودش دوست دیگران باشد تا دیگران دوست او باشند.
فرمود وقتی انسان دوست کسی است یا کسی دوست انسان است که در فراز و فرودها هر دو به یاد هم باشند، یار هم باشند، آنجا که انسان غفلت کرده است او را یادآوری کند، آنجا که بیراهه می رود او را هدایت کند، آنجایی که تندروی کرده است تعدیلش کند، آنجایی هم که مشکلی پیدا کرده است بیمار شده است یا غیبت کرده یا نیست تا مشکلات خودش را حل کند، انسان به یاد او باشد.
🔸 فرمود رفیق آدم این است که اگر لازم به مساعدت یا معاضدت بود، انجام دهد و مشکل مالی او و فرزندان او قبیله او دودمان او هر چه نیاز اوست را حل بکند. بیمار شده افتاده، مشکلی پیدا کرد، حل بکند. بعد از مرگ او هم او را فراموش نکند. این می شود صدیق آدم. این صدیق بیرونی است.
صدیق درونی همان است که امام رضا (سلام الله علیه) فرمود: «صَدِیقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُه» یعنی انسان یک دوست دارد و آن عقل اوست.
🔸 جمله دیگری که وجود مبارک حضرت امیر فرمود این بود که خدا چهار راه را گذاشته برای چهار خیر. فرمود اگر مشکل بیماری دارید یا مشکل دیگری دارید #دعا یک راهی است. دعا را فراموش نکنید. خود دعا وسیله ساز است. هم عقل را هدایت می کند که سبب سازی کند. هم دیگران را راهنمایی می کنند که سبب سوزی نکنند... .
🔸 #شکر_نعمت، خود انسان را بالا می برد! در سوره مبارکه «هود» آمده است که ﴿لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزیدَنَّكُمْ﴾، نه «لأزیدنّ نعمتکم»! یعنی خودتان را بالا می آورم. عقل به شما می دهم. علم به شما می دهم. گوهر هستی شما با دعا بالا می آید.
فرمود: ﴿لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزیدَنَّكُمْ﴾ اصلاً شما را بفهم میکنم. یک آدم بفهم بالا آمده است. آدم بفهم نه بیراهه می رود نه راه کسی را می بندد. تولید می کند، تقسیم می کند، تواضع دارد، بیکار نمی نشیند، در درجه اول تولید علم، اگر نشد، تولید مال می کند.
🔸 این آیه ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ نه در صدد مسئله فقهی است و نه در صدد مسئله اخلاقی. فقط در صدد مسئله کلامی است. بیان این علوم سه گانه این است که در فقه وقتی گفته می شود که مختاری بین این و آن، حالا یا واجب تخییری است، یا دو تا راه مباح است؛ در مسائل اخلاقی هم از نظر تربیت بعضی ها راه خاص دارند می گویند یا از این راه و با فلان عبادت خود را به کمال برسانید یا از آن راه و با فلان عبادت؛ اینها تخییر است.
اما این ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ معاذالله در صدد بیان این نیست می خواهی قبول بکنی یا می خواهی نکنی فرق نمی کند. در صدد تخییر بین دو امر و اباحه دو امر نیست. این که می شود اباحه گری! و این آیه به معنای اباحه گری نیست... .
🔸 این آیه نورانی می خواهد بگوید نه جبر در عالم هست که مستحیل است، نه دقیق تر و عریق تر و عمیق تر از آن تفویض در کار است. ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ فشاری در عالم نیست. یا راه جهنم، یا راه بهشت. یا قبول یا نکول. یا ایمان و یا کفر. در هر دو حال، مختار است. نه اباحه گری است. اگر این گونه معنا کنیم که می خواهی این راه را بروی، می خواهی آن راه را بروی هر دو حلال است، این که می شود اباحه گری!
لذا امر به معروف سرجایش محفوظ است، تهدید سر جایش محفوظ است، البته امر به معروف مراتب چهارگانه دارد اول و دوم برای مردم است، سوم و چهارم برای حکومت است. اینجور نیست که هر کسی آزاد باشد هر کاری را بخواهد انجام بدهد.
↙️ مطالعه کامل:
https://news.esra.ir/fa/w/2735390
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#درس_اخلاق
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1403/03/09
🔶 @Nahj_Et
🌸پیامبر صلوات الله علیه🌸
🍃روشنی این دلها بایاد خدا و تلاوت قرآن است
🍃تا زمانى كه قرآن تو را از گناهان باز مى دارد، قرآن بخوان؛ زيرا اگر تو را باز نداشت [در حقيقت] آن را نخوانده اى.
📙شرح نهج البلاغة: 10/23
🔶 @Nahj_Et
قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم :
من أحبّ أن يلقى الله ضاحكاً مستبشراً فليتولّ علي بن موسى الرضا
ترجمه:هر کس میخواهد پروردگار را در حال شادمانی و خندان ملاقات کند پس در محبت علی بن موسی الرضا بکوشد.
📚عنوان صحيفة المؤمن حب علي بن ابي طالب عليه السلام/أبو معاش، سعيد/ج1/ص71
✅23 ذیقعده روز زیارتی علی بن موسی الرضا علیه السلام
🔶 @Nahj_Et