eitaa logo
نهج البلاغه
36.8هزار دنبال‌کننده
7هزار عکس
2.8هزار ویدیو
61 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎 دو نگرانی أمیرالمؤمنین (علیه السلام) برای مردم 🔻أمیرالمؤمنین علی عليه‌السلام: أَيُّهَا النَّاسُ، إِنَّ أَخْوَفَ ما أَخافُ عَلَيْكُمُ اثْنَتانِ: اتِّباعُ الْهَوَى، وَطُولُ الْأَمَلِ فَأَمَّا اتِّباعُ الْهَوَى فَيَصُدُّ عَنِ الْحَقِّ، وَأَمَّا طُولُ الْأَمَلِ فَيُنْسِي الاْخِرَةَ 🔻 اى مردم، دو چيز است كه بيش از هر موضوع ديگر از گرفتارى شما به آنها نگران و بيمناكم: ➖يكى تبعيت از هوى و هوس و ديگر آرزوى دور و دراز؛ زيرا پيروى از هوسها مانع ـ اجرا و عمل به حق می‌شود و آرزوهاى دراز، آخرت را به فراموشى می‌سپارد. 📚 نهج البلاغه، الخطب: ۴۲ ‌ 🔶 @Nahj_Et
▫️وَ اللَّهِ مَا مُعَاوِيَةُ بِأَدْهَى مِنِّي، وَ لَكِنَّهُ يَغْدِرُ وَ يَفْجُرُ؛ وَ لَوْ لَا كَرَاهِيَةُ الْغَدْرِ لَكُنْتُ مِنْ أَدْهَى النَّاسِ، وَ لَكِنْ كُلُّ غُدَرَةٍ فُجَرَةٌ وَ كُلُّ فُجَرَةٍ كُفَرَةٌ،... 🟠سوگند به خدا، معاويه از من سياستمدارتر نيست، امّا معاويه حيله گر و جنايتكار است،(1) اگر نيرنگ ناپسند نبود من زيرك ترين افراد بودم، ولى هر نيرنگى گناه، و هر گناهى نوعى كفر و انكار است، روز رستاخيز در دست هر حيله گرى پرچمى است كه با آن شناخته مى شود. به خدا سوگند، من با فريب كارى غافلگير نمى شوم، و با سخت گيرى ناتوان نخواهم شد. ✍اشاره به اين نکته مهم مى کند که سياست بر دو گونه است: سياست بى قيد و شرط و آميخته با انواع گناه و در يک کلمه سياست شيطانى، و سياست و تدبير آميخته با تقوا و پرهيزکارى و در يک کلمه سياست رحمانى. راه اين دو با هم متفاوت است و نتيجه هاى آن مختلف.گونه اوّل هيچ حدّ و مرز اخلاقى و دينى و انسانى و وجدانى را به رسميت نمى شناسد و هر اصل و قانون و ضابطه و فضيلتى مزاحم آن شود، بى رحمانه آن را از سر راه بر مى دارد، همان گونه که در شرق و غرب عالم سياست امروز ديده مى شود.اما قسم دوم سياستى است که در چهارچوبه ارزشهاى الهى و وجدانى و انسانى قرار دارد; هرگز متوسّل به گناه و ظلم و ستم، مخصوصاً بر افراد بى گناه و بى دفاع، نمى شود; غدر و خيانت و فجور و پيمان شکنى را مجاز نمى داند، زياده خواهى و زياده طلبى را نمى پسندد و خطوط قرمزى براى خود قائل است که از آن فراتر نمى رود. 📘 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒 ارتداد گروهی از مسلمانان، پس از وفات پیامبر(صلی الله علیه وآله والسلم) 🎤صوتی استاد مفسر دکترمحمدعلی انصاری 📌 نهج‌البلاغه/ خطبه150/ قسمت17 از 21 قسمت 🎤صوتی استاد مفسر دکتر 🔶 @Nahj_Et
اثر لقمه حرام....✨ ◽️وَ لاَ تُدْخِلُوا بُطُونَکُمْ لُعَقَ الْحَرَامِ، فَإِنَّکُمْ بِعَيْنِ مَنْ حَرَّمَ عَلَيْکُمُ الْمَعْصِيَةَ، وَ سَهَّلَ لَکُمْ سُبُلَ الطَّاعَةِ 🟠لقمه هاى حرام را هر چند اندک باشد وارد شکم خود نسازيد; چرا که شما در معرض نگاه کسى هستيد که گناه را بر شما حرام کرده و راه هاى اطاعت را براى شما آسان ساخته است» ✍بى شک، به هنگام سلطه ظالمان و بروز فتنه ها اموال حرام در دست مردم زياد مى شود و استفاده از آن آثار بسيار شومى در وجود انسان دارد; قلب را تاريک و انسان را از خدا دور مى سازد ودر مسير شيطان قرار مى دهد. امام(عليه السلام) در اين زمينه هشدار مى دهد و در ضمن مى فرمايد: هيچ گاه راه طاعت و کسب حلال به روى شما بسته نمى شود; زيرا در هر شرايطى خداوند طرقى براى نجات از معاصى و روى آوردن به طاعت الهى به روى مردم گشوده است. 📘 🔶 @Nahj_Et
اصل استغفار از ریشه‌ها است! 🔻 خیلی دلخوش به این نباشیم که حالا یک حرفی از دهانم پرید؛ اتفاقا همین چیزهای ریزی که از دهان ما بیرون می‌پرد، یک پشتوانه‌های درشتی در زندگی ما دارد. سال‌ها انتخاب من، تصمیم من، رفتار من، فکر من و اندیشۀ من، نتیجه‌اش می‌شود یک کلمه‌ای که الان از دهان من می‌پرد! یک موفقیتی از یک کسی برای من تعریف می‌کنند، می‌گویم «خب حالا!»؛ دو تا کلمه بیشتر نگفتم! بعدا هم از گفتن این خب حالا پشیمان می‌شوم، ولی از خب حالا باید پشیمان بشوم؟ نه! از آن ریشه‌ای که این کلمه را به زبان من جاری کرد باید پشیمان بشوم! فردا ده تا کلمۀ دیگر در صحنه‌های دیگر به زبانم نیاید! ‼ اصل «استغفار» ما از گذشته نیست، از آینده است. یعنی ریشه‌هایی که در جان من نفوذ کرده و این‌ها هنوز فرصت از خاک بیرون آمدن ‌‌‌‌پیدا نکرده‌اند، هنوز در آن کورهٔ امتحان قرار نگرفته که خودش را نشان بدهد این کِبری که در من است، این حرص مضاعفی که در من است، این حسادتی که در من است، این تنگ‌نظری و بخلی که در من است. چه بسا این‌ها بعدا می‌خواهد مرا خراب بکند. اصل استغفار من از آن ریشه‌ها باید باشد. 👤 🎙 شرح خطبۀ ۲۱۵ نهج البلاغه 🌴رجب ،فرصت استغفار.... 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا حوصله قرآن خواندن نداریم؟ 🔹شیخ اسماعیل 🔶 @Nahj_Et
✍حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) رشوه را معجونی منفور كه گويا با زهر افعی آميخته شده مي بيند و می فرمايد: «وأعجب من ذلك طارق طرقنا بملفوفة في وعائها ومعجونةٍ شَنِئْتُها كأنما عُجنت بريق حَيّةٍ أو قيئِها. فقلت: أصِلَة أم زكاة أم صدقة فذلك محرم علينا أهل البيت. فقال: لا ذا ولا ذاك ولكنّها هديّة. فقلت: هَبِلَتكَ الهَبُول أَعَن دين الله أتيتنى لتخدعنى أمُخْتَبِط أنت أم ذوجِنّة أم تهجر...» [۱]  🔹شگفت آورتر از اين سرگذشتِ كسی است كه نيمه شب ظرفی سرپوشيده نزد ما آورد، ولی در آن ظرف معجونی بود كه من از آن متنفّر شدم؛ گويا با آب دهان يا قی مار خمير شده بود. به او گفتم: اين صله است يا زكات يا صدقه؟ كه اينها بر ما اهل بيت حرام است. گفت: نه اين است و نه آن، بلكه «هديه» است. به او گفتم: زنانِ فرزند مرده بر تو بگريند! آيا از راه آيين خدا وارد شده ای تا مرا بفريبی؟ آيا رشته‌ عقل و ادراكت از هم گسيخته و مُخْتَبِطي يا ديوانه وار هذيان می گويي؟.... اين سخنان، تشبيهی شاعرانه و يا سخني از سر اِغراق و مبالغه نيست، بلكه تبيين حقيقتی است كه امروز مشهود اولياي خدا و فردا مشهود همگان خواهد بود. حديث شريف معراج پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نيز بخش ديگری از اين حقايق را تبيين می‌کند. 🔹حضرت رسول اكرم (صلی الله عليه و آله و سلم) در معراج گروهی را مشاهده كردند كه با داشتن غذايی نيكو، گوشت مُردار می خورند و در پاسخ سؤال آن حضرت، درباره‌ آنان گفته شد: اينان كسانی هستند كه در دنيا با امكان دستيابی به طعامی حلال، به غذای حرام آلوده شدند.[۲] 📙[۱]نهج‌ البلاغه خطبه ۲۲۴ بند۸ 📙[۲]بحارالانوار ج۶ ص۲۳۹ 📙تسنیم ج۱ ص۴۸۲،۴۸۳ 🔶 @Nahj_Et
▫️أَلَا فَاذْكُرُوا هَاذِمَ اللَّذَّاتِ وَ مُنَغِّصَ الشَّهَوَاتِ وَ قَاطِعَ الْأُمْنِيَاتِ عِنْدَ الْمُسَاوَرَةِ لِلْأَعْمَالِ الْقَبِيحَةِ 🌖بهوش باشيد، مرگ را كه نابود كننده لذّت ها و شكننده شهوت ها و قطع كننده آرزوهاست، به هنگام تصميم بر كارهاى زشت، به ياد آوريد. ✍اين جا، امام(عليه السلام) از مرگ به سه عنوان ياد کرده است: نخست «نابود کننده لذّتها;» چرا که بسيارى از مردم، يک عمر زحمت مى کشند تا وسايل زندگى و عيش و نوش و لذّت را ازهر جهت فراهم سازند و درست اين در زمانى است که نشانه هاى مرگ به صورت انواع بيماريها ظاهر شده است. اضافه بر اين، بسيار ديده شده که مجالس عيش و نوش، در يک لحظه، با يک حادثه به مجلس عزا مبدّل گشته است و عجب اينکه هيچ تضمينى درباره هيچ کس درباره اين خطرها وجود ندارد.ديگر: «گلوگير کننده شهوات و خواستها»; چرا که مرگ - همان مرگى که تاريخ و زمان معيّنى ندارد و به هيچ وجه قابل پيش بينى نيست - در آن لحظه که انسان جرعه شهوات و کاميابى ها را سر مى کشد، گلويش را مى فشارد و به همه چيز پايان مى دهد.سوّم: «قطع کننده آرزوها»; چرا که آروزهاى انسان به قدرى دامنه دار است که هرگز پايان نمى پذيرد; بلکه گاه با گذشت عمر - همانند سايه هايى که نزديکى غروب آفتاب گسترده تر مى شود - دامنه دارتر مى گردد و تنها چيزى که آروزها را قطع مى کند، مرگ است و مرگ!اين تعبيرات به قدر کوبنده و هشدار دهنده است که هر انسانى را تحت تأثير قرار مى دهد. 📘 🔶 @Nahj_Et
هدایت شده از قاصدک
‌ 🚨 ‌اخبار لحظه ای استان زنجان اعلام اخبار زنجان و شهرستان‌ها 📉 اخبار مخفی و آشکار 🤷 زنجان # ابهر # خرمدره # خدابنده سلطانیه # ماهنشان # طارم # ایجرود زنجانی های عزیز حمایت بفرمایید👇🏼 🌐زنجان خبرلری https://eitaa.com/joinchat/2521563663Cff73dd0389
📌 پایان جنگ ۳۳ روزه و عقب‌ نشینی اسرائیل 🔹 جنگ ۳۳ روزه، میان اسرائیل و حزب‌ الله لبنان در سال ۲۰۰۶م (۱۳۸۵ش) بود. این جنگ به «جنگ تموز» نیز معروف است. اسرائیل در سال ۲۰۰۴ م برخلاف توافق با حزب‌ الله، سه اسیر لبنانی را آزاد نکرد. حزب‌الله برای آزادی آن‌ها، در جولای ۲۰۰۶، در عملیات «الوعد الصادق» دو نظامی اسرائیلی را اسیر گرفت. 🔸 اسرائیل در مقابل این عملیات، به لبنان اعلام جنگ کرد. محققان معتقدند اسرائیل قصد حمله به لبنان را داشت و عملیات حزب‌ الله این حمله را جلو انداخت. اسرائیل به صورت رسمی خلع سلاح حزب‌الله و آزادی دو اسیر خود را خواستار شد. خواسته‌‌هایی که در پایان جنگ به آن‌ ها دست نیافت. 🔹این جنگ خساراتی برای دو طرف داشت. با این حال میزان خسارات و تلفات مادی و انسانی دو طرف قابل مقایسه نبود. اسرائیل به جهت برتری تسلیحاتی، ضربات و خسارات مادی و تلفات انسانی قابل توجهی به کشور و مردم لبنان وارد کرد به نحوی که ۱۵ هزار خانه بصورت کامل نابود شد و هزاران مرکز حساس از جمله نیروگاه برق، بنادر، پل‌ ها و … از بین رفت. 🔹 این جنگ ۳۳ روز طول کشید و موفقیت های سیاسی حزب الله باعث شد اسراییل در ۱۹ رجب ۱۴۲۷ برابر با ۲۳ مرداد ۱۳۸۵ ، با توسل به قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت، آتش‌ بس برقرار کند و جنگ را به پایان برساند. 🔶 @Nahj_Et