💠🔹البته قبولى دعا شرايطى دارد كه ما آن را به طور مشروح در مقدمۀ مفاتيح نوين آوردهايم. دوم اينكه: «كسى كه توفيق توبه پيدا كند از قبول آن محروم نمىگردد»؛ (وَ مَنْ أُعْطِيَ التَّوْبَةَ لَمْ يُحْرَمِ الْقَبُولَ) . انسان همواره در معرض لغزشهاست؛ هواى نفس و شهوات از درون و وسوسههاى شياطين انس و جن و زرق و برق دنيا از برون دائماً طوفانى در اطراف او به راه مىاندازد و گاه گرفتار لغزش مىگردد. اگر باب توبه به روى او گشوده نشود مأيوس مىگردد و به دنبال آن در درياى گناه غوطهور خواهد شد
پایان #حکمت_135
🔶 @Nahj_Et
202030_466513907.mp3
2.76M
🌆 دنیاشناسی در نهج البلاغه
4⃣1⃣ بخش چهاردهم
🗾 توصیف دنیاپرستان
💥 هیچ پستی و ذلتی برای انسان چونان دنیاپرستی نیست. کسانی که همه وجود خویش را وقف دنیا و لذت های آن میکنند و در راه رسیدن به آن حاضر می شوند دست به هر جنایت و گناهی بزنند، همچون آدمی هستند که کور و کر در بیابان های تاریک و گمراهی، شتابان حرکت میکند و جز پرتگاه نابودی و انحطاط، مأوایی ندارد.
🌺 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام در توصیف دنیاپرستان چنین میفرماید:
«همانا دنیاپرستان چونان سگ های درنده، عو عو کنان برای دریدن صید در شتابند. برخی به برخی دیگر هجوم می آورند و نیرومندشان، ناتوان را میخورد و بزرگ ترها، کوچک ترها را. یا چونان شترانی هستند که برخی از آن ها پای بسته و برخی دیگر در بیابان رها شده اند که راه گم کرده و در جاده های نا معلومی در حرکت اند. آن ها در وادی پر از آفت ها و در شن زاری که حرکت با کُندی صورت میگیرد، گرفتارند؛ نه چوپانی دارند که به کارشان برسد و نه چراننده ای که به چراگاه شان برد. دنیا آنها را به راه کوری کشاند و دیدگانشان را از چراغ هدایت بپوشاند. در بیراهه سرگردان اند، در نعمت ها غرق شده اند و آن را پروردگار خویش میدانند. هم دنیا آنها را به بازی گرفته و هم آن ها با دنیا بازی نموده در حالی که آخرت را فراموش کرده اند».
📚 #نامه_31
👈 ادامه دارد....
🔶 @Nahj_Et
💠🔹اين كلام حكمتآميز كه دربارۀ نقش مؤثر دنيا و مواهب آن براى رسيدن به سعادت اخروى بيان شده در زمانى امام ذكر فرمود كه «شنيد مردى به نكوهش دنيا زبان گشوده است»؛ (وَ قَدْ سَمِعَ رَجُلاً يَذُمُّ الدُّنْيَا) . اين مرد اهل بصره و جنگ جمل بود، آنگونه كه بعضى گفتهاند يا اهل كوفه كه برخى ديگر نوشتهاند ، تأثيرى در اصل سخن ندارد؛ ولى به نظر مىرسد كه امام عليه السلام احساس فرمود مرد رياكارى است و نكوهش او از دنيا نوعى اظهار قدس و تقواست بىآنكه صاحب قدس و تقوا باشد و به هر حال امام عليه السلام از اين موقعيت استفاده كرد تا درس بسيار مهمى را دربارۀ دنيا و مواهب دنيوى به همگان بدهد.
ادامه دارد......
#حکمت_131
🔶 @Nahj_Et
🌺 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🌸 ستایش خداوندی را سزاست كه راه اسلام را گشود، و راه نوشیدن آب زلالش را بر تشنگان آسان فرمود، ستونهای اسلام را در برابر ستیزه جویان استوار نمود، و آن را پناهگاه امنی برای پناه برندگان، و مایه آرامش برای وارد شوندگان قرار داد اسلام، حجت و برهان برای گویندگان، و گواه روشن برای دفاع كنندگان، و نور هدایتگر برای روشنی خواهان، و مایه آرامش برای وارد شوندگان قرار داد اسلام، حجت و برهان برای گویندگان، و گواه روشن برای دفاع كنندگان، و نور هدایتگر برای روشنی خواهان، و مایه فهمیدن برای خردمندان، و عقل و درك برای تدبیر كنندگان، و نشانه گویا برای جویندگان حق، و روشن بینی برای صاحبان عزم و اراده، پند پذیری برای عبرت گیرندگان، عامل نجات و رستگاری برای تصدیق كنندگان، و آرامش دهنده تكیه كنندگان، راحت و آسایش توكل كنندگان، و سپری نگهدارنده برای استقامت دارندگان است.
#خطبه_106
🔶 @Nahj_Et
202030_1879203917.mp3
584.4K
🌇 دنیاشناسی در نهج البلاغه
5⃣1⃣ بخش پانزدهم
🌅 آن سوی دنیا
⛵ انسان هایی که همه تلاش و کوش شان دست یابی به لذت های دنیوی است و به جز دنیا، دغدغه و فکری ندارد، چه انسان های کوتاه نظری هستند. انسان های روشن ضمیر، همواره در ورای این دنیا، جهان آخرت را زیر نظر دارند و اگر تلاش و کوششی در این دنیا میکنند، هرگز نگاه شان به این دنیای فانی محدود نمی شود.
🌺 #امیرالمؤمنین علی علیهالسلام در این باره میفرماید :
«همانا دنیا، نهایت دیدگاه کوردلان است که به بعد از آن نمی نگرند. اما انسان آگاه، نگاهش از دنیا عبور کرده، از پسِ آن، سرای جاویدان آخرت را می بیند. پس انسان آگاه به دنیا دل نمی بندد و انسان کوردل تمام توجه اش دنیاست. بینا از دنیا زاد توشه بر می گیرد و نابینا برای دنیا توشه فراهم میآورد».
🔰 #خطبه_133
👈 ادامه دارد....
🔶 @Nahj_Et
🗣 آشنایی با خطبههای نهج البلاغه
3⃣ قسمت سوم
📜 محتوای #خطبه ها
🍀 ۱: خطبه های #امیرالمؤمنین علی علیه السلام، سرشار از مطالب و نکات و اصول اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، نظامی، اقتصادی، معنوی و عرفانی است که خواننده را در مسیر صحیح و درست و بر محور حق و صراط مستقیم به سوی کمال و هدایت رهنمون می شود.
🍀 ۲: خطبه های امام علی علیه السلام برای همه انسان ها بیان شده است. جامعه ای که با خطبه های حضرت انس بگیرد و به آن عمل کند، به یقین تمام موانع را از سر راه بر می دارد و تا عالی ترین مدارج رشد و ترقی پیش خواهد رفت.
🍀 ۳: خطبه های علی علیه السلام برای همه افراد و اقشار جامعه، اعم از رجال سیاسی، بزرگان، علما، دانشمندان، نویسندگان، کسبه، قضات، دانشجویان و... قابل استفاده است و جا دارد که همه مسلمانان مخصوصاً شیعیان و دوستان ایشان مطالب این کتاب ارزشمند و یادگار جاوید امامت را سرلوحه زندگی مادی و معنوی خود قرار دهند.
🍀 ۴: صاحب خطبه ها امیرالمؤمنین علی علیه السلام است که در خطبه ۱۸۹ می فرماید:
"ایها الناس سلونی قبل ان تفقدونی فلانا به طرق السمأ اعلم منی به طرق الارض"
"ای مردم پیش از آن که از میان شما بروم و مرا نیابید آنچه می خواهید از من بپرسید که من به راه های آسمان آشناتر از راه های زمین هستم."
👈 ادامه دارد....
🔶 @Nahj_Et
💠🔹اين كلام بسيار پربار و حكيمانه به دو بخش تقسيم مىشود؛ بخش اول دربارۀ اين است كه وصف دنيا به فريبكار بودن توصيف بىدليلى است، زيرا اگر چشم عبرتبين باشد نشانههاى بىوفايى دنيا در همه جاى آن آشكار است. مىفرمايد: «اى كسى كه نكوهش دنيا مىكنى (و دنيا را به خدعه و نيرنگ و فريبندگى متهم مىسازى) تو خودت تن به غرور دنيا دادهاى و به باطلهاى آن فريفته شدهاى (عيب از توست نه از دنيا)»؛ (أَيُّهَا الذَّامُّ لِلدُّنْيَا، الْمُغْتَرُّ بِغُرُورِهَا، الْمَخْدُوعُ بِأَبَاطِيلِهَا!)
ادامه دارد.....
ادامه #حکمت_131
🔶 @Nahj_Et
🔥 #علل_نابودی_ملتها
🌺 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام در نامه ای به سرداران سپاهش چنین میفرماید :
📜 أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا النَّاسَ الْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ
✨ پس از یاد خدا و درود!
🌎 همانا ملتهای پیشین به هلاكت رسیدند
🌋بدان جهت كه حق مردم را نپرداختند
💸 پس دنیا را با رشوه به دست آوردند
📡 و به راه باطل بردند و آنان اطاعت كردند.
#نامه_79
🔶 @Nahj_Et
💠🔹سپس مىافزايد: «آيا تو خود فريفتۀ دنيا شدهاى سپس دنيا را مذمت مىكنى (و گناه را به گردن آن مىافكنى؟) تو ادعا مىكنى كه دنيا بر تو جرمى روا داشته يا دنيا چنين ادعايى بر تو دارد؟»؛ (أَ تَغْتَرُّ بِالدُّنْيَا ثُمَّ تَذُمُّهَا، أَنْتَ الْمُتَجَرِّمُ عَلَيْهَا، أَمْ هِيَ الْمُتَجَرِّمَةُ عَلَيْكَ؟) . «مُتَجَرِّم» به كسى مىگويند كه ادعاى جرم بر كسى دارد و منظور امام عليه السلام اين است كه تو از دنيا شكايت مىكنى كه بر تو ستم كرده و تو را فريفته در حالى كه دنيا بايد از تو شكايت كند كه مواهبش را به باطل هزينه كردهاى
پایان#حکمت_131
🔶 @Nahj_Et