نهج البلاغه
💠🔹گويى زندگى را نوعى بختآزمايى پنداشتهاند كه عدهاى بدون هيچ دليل منطقى پيروزىهاى مهمى پيدا مى
💠🔹ممكن است بعضى عوامل موفقيت و پيروزى اشخاص بر ما روشن نباشد ولى به يقين آنها كه موفقيت بيشترى در امور اقتصادى، فرهنگى، سياسى و نظامى و مانند آن را پيدا مىكنند داراى امتيازاتى هستند كه ديگران ندارند؛ خواه اين امتيازات براى ما روشن شده باشد يا نه و اينكه امام عليه السلام مىفرمايد: با كسانى كه روزى به سوى آنها روى آورده شريك شويد، ممكن است اشاره به همين عوامل موفقيت و بهرهگرفتن از مديريت و لياقتهاى آنها باشد و به اين ترتيب مسئلۀ اقبال و شانس از جنبۀ خرافى بيرون مىآيد و به صورت مستدل و منطقى خودنمايى خواهد كرد
#حکمت_230
🔶 @Nahj_Et
💠آگاهی و مظلومیت امام (ع)
🔹به خدا سوگند! از آگاهی لازمی برخوردارم و هرگز غافلگیر نمی شوم، كه دشمنان ناگهان مرا محاصره كنند و با نیرنگ دستگیرم نمایند، من همواره با یاری انسان حق طلب، بر سر آن می كوبم كه از حق روی گردان است، و با یاری فرمانبر مطیع، نافرمان اهل تردید را در هم می كوبم، تا آن روز كه دوران زندگانی من به سر آید پس، سوگند به خدا، من همواره از حق خویش محروم ماندم، و از هنگام وفات پیامبر (ص) تا امروز حق مرا از من باز داشتند و به دیگری اختصاص دادند.
#خطبه_6
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار پربارش به تفسير آيۀ 90 سورۀ «نحل»: «إِنَّ اَللّٰهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ اَلْإِحْسٰانِ» اشاره كرده مىفرمايد: «عدالت همان رعايت انصاف (و پرداختن حق مردم) و احسان به معناى نيكى بيشتر (از حد انصاف) است»؛ (فِي قَوْلِهِ تَعَالَى: «إِنَّ اَللّٰهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ اَلْإِحْسٰانِ» الْعَدْلُ الْإِنْصَافُ، وَ الْإِحْسَانُ التَّفَضُّلُ) . خداوند در اين آيۀ شريفه به سه چيز امر و از سه چيز نهى كرده است، مىفرمايد: «خداوند به عدل و احسان و كمك به خويشاوندان فرمان و از فحشا و منكر و ستم نهى مىكند» و در پايان آيه مىافزايد: «خداوند به شما اندرز مىدهد تا متذكر شويد»؛ «إِنَّ اَللّٰهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ اَلْإِحْسٰانِ وَ إِيتٰاءِ ذِي اَلْقُرْبىٰ وَ يَنْهىٰ عَنِ اَلْفَحْشٰاءِ وَ اَلْمُنْكَرِ وَ اَلْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ». اين آيه دربرگيرندۀ يكى از جامعترين برنامههاى اجتماعى بشر است كه هر گاه جامۀ عمل به خود بپوشد، امنيت و آرامش بر او حكمفرما مىشود.
#حکمت_231
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار پربارش به تفسير آيۀ 90 سورۀ «نحل»: «إِنَّ اَللّٰهَ يَأْمُرُ بِال
💠🔹در اينكه ميان عدل و احسان چه تفاوتى است مفسران احتمالات فراوانى ذكر كرده بعضى گفتهاند: عدل اداى واجبات و احسان انجام مستحبات است برخى ديگر عدل را توحيد و احسان را اداى واجبات مىدانند و عدّهاى عدالت را به معناى هماهنگى ظاهر و باطن و احسان را به معناى برترى باطن نسبت به ظاهر دانستهاند. اين تفسير نيز از سوى گروهى عنوان شده كه عدالت مربوط به جنبههاى عملى و احسان مربوط به جنبههاى گفتارى است. ولى از همۀ اين تفسيرها بهتر همان است كه در كلام امام عليه السلام آمده كه عدل را به معناى انصاف تفسير فرموده، زيرا رعايت انصاف آن است كه حق كسى را به او بپردازند (و به نظر مىرسد كه اين واژه از مادۀ «نصف» گرفته شده زيرا هرگاه انسان در حقوق مشترك آن را تنصيف كند رعايت عدالت را به طور كامل كرده است). سپس اين واژه به معناى هرگونه عدالت آمده است. «احسان» همان گونه كه از مفهوم آن استفاده مىشود، نيكى كردن به ديگران است و اين نيكى همان تفضل است كه امام عليه السلام در كلام بالا فرموده است
#حکمت_231
🔶 @Nahj_Et
💠تلاش در هدایت دشمن
🔹شما را از این می ترسانم! مبادا صبح كنید در حالی كه جنازه های شما در اطراف رود نهروان و زمینهای پست و بلند آن افتاده باشد، بدون آن كه برهان روشنی از پروردگار، و حجت و دلیل قاطعی داشته باشید، از خانه ها آواره گشته و به دام قضا گرفتار شدید. من شما را از این حكمیت نهی كردم ولی با سرسختی مخالفت نمودید، تا به دلخواه شما كشانده شدم. شما ای سبكسران، و بیخردان، ای ناكسان و بی پدران، من كه این فاجعه را ببار نیاوردم و هرگز زیان شما را نخواستم (زیرا امام همواره با حكمیت مخالف بود)
#خطبه_36
🔶 @Nahj_Et
💠فضائل اهل بیت پیامبر (ص)
🔹خاندان پیامبر (ص) مایه حیات و زنده بودن دانش، و نابودی جهل می باشند، بردباریشان شما را از دانش آنها خبر می دهد، و ظاهرشان از صفای باطن، و سكوتشان از حكمتهای گفتارشان باخبر می سازد، هرگز با حق مخالفت نمی كنند، و در آن اختلاف ندارند. آنها ستونهای استوار اسلام، و پناهگاه مردم می باشند، حق به وسیله آنها به جایگاه خویش باز گردید، و باطل از جای خویش رانده و نابود، و زبان باطل از ریشه كنده شد، اهل بیت پیامبر (ص) دین را چنانكه سزاوار بود، دانستند و آموختند و بدان عمل كردند، نه تنها شنیدند و نقل نمودند، زیرا راویان دانش بسیار، اما حفظ كنندگان و عمل كنندگان به آن اندكند.
#خطبه_239
🔶 @Nahj_Et
💠و درود خدا بر او فرمود: مرگ بهتر از تن به ذلت دادن، به اندك ساختن بهتر از دست نیاز به سوی مردم داشتن است، اگر به انسان نشسته در جای خویش چیزی ندهند، با حركت و تلاش نیز نخواهند داد، روزگار دو روز است، روزی به سود تو، و روزی به زیان تو است، پس آنگاه كه به سود تو است به خوشگذرانی و سركشی روی نیاور، و آنگاه كه به زیان تو است شكیبا باش.
#حکمت_344
🔶 @Nahj_Et
💠و درود خدا بر او فرمود: مرگ بهتر از تن به ذلت دادن، به اندك ساختن بهتر از دست نیاز به سوی مردم داشتن است، اگر به انسان نشسته در جای خویش چیزی ندهند، با حركت و تلاش نیز نخواهند داد، روزگار دو روز است، روزی به سود تو، و روزی به زیان تو است، پس آنگاه كه به سود تو است به خوشگذرانی و سركشی روی نیاور، و آنگاه كه به زیان تو است شكیبا باش.
#حکمت_344
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠و درود خدا بر او فرمود: مرگ بهتر از تن به ذلت دادن، به اندك ساختن بهتر از دست نیاز به سوی مردم دا
💠🔹و درود خدا بر او فرمود: روزگاری بر مردم خواهد آمد كه از قرآن جز نشانی، و از اسلام جز نامی، باقی نخواهد ماند، مسجدهای آنان در آن روزگار آبادان، اما از هدایت ویران است. مسجدنشینان و سازندگان بناهای شكوهمند مساجد، بدترین مردم زمین می باشند، كه كانون هر فتنه، و جایگاه هر گونه خطاكاری اند، هر كس از فتنه بركنار است او را به فتنه باز گردانند، و هر كس كه از فتنه عقب مانده او را به فتنه ها كشانند، كه خدای بزرگ فرماید: (به خودم سوگند، بر آنان فتنه ای بگمارم كه انسان شكیبا در آن سرگردان ماند.)و چنین كرده است، و ما از خدا می خواهیم كه از لغزش غفلت ها درگذرد.
#حکمت_344
🔶 @Nahj_Et
💠(وَ قَدْ قُلْتُمْ: (رَبُّنَا اللهُ)، فَاسْتَقِيمُوا عَلَى کِتَابِهِ، وَ عَلَى مِنْهَاجِ أَمْرِهِ، وَ عَلَى الطَّرِيقَةِ الصَّالِحَةِ مِنْ عِبَادَتِهِ
🔹شما گفته ايد: پروردگار ما خدا است; بايد بر طريقه کتاب او و راه روشن فرمان هايش و مسير درست عبادتش مستقيم و ثابت بمانيد»
🖋اشاره به اين که گفتار بى عمل، کسى را به جايى نمى رساند و سبب ورود در بهشت و سعادت جاويدان نمى شود ; حال که اظهار ايمان کرده ايد، وارد ميدان عمل شويد تا مشمول وعده هاى الهى در آيات مذکور شويد.
#خطبه_176
🔶 @Nahj_Et