eitaa logo
نهج البلاغه
38هزار دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
2.5هزار ویدیو
59 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
💠گزيده سخنان مشكل آن حضرت كه نياز به تفسير دارد👇 🔹وَ فى حَديثِهِ عَلَيْهِ السَّلامُ:- هذَا الْخَطيبُ الشَّحْشَحُ. در گفتار آن حضرت است: این گوینده ای‌ شَحْشَح است. 🔹- يُريدُ الْماهِرَ بِالْخُطْبَةِ، الْماضِىَ فيها، وَ كُلُّ ماض فى كَلام اَوْ سَيْر فَهُوَ منظورش این است که در گفتارْ ماهر و در بیان مطالبْ رسا و روان است، و هر تندرو در سخن و رفتار 🔹شَحْشَحٌ، وَ الشَّحْشَحُ فى غَيْرِ هذَا الْمَوْضِع ِ الْبَخيلُ الْمُمْسِكُ.- «شحشح» است، و شحشح در غیر این مقام به معنای‌ بخیل است. 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 🌹امام على عليه السلام : . از كارى كه خدا با ابليس كرد عبرت بگيريد ؛ چه كار دراز مدت و كوشش هاى توان فرساى او را به سبب لحظه اى تكبر باطل ساخت . او شش هزار سال خدا را پرستش كرده بود كه معلوم نيست ، آيا از سالهاى دنياست يا از سالهاى آخرت . 📙( نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۲ ) 🔶 @Nahj_Et
✨﷽✨ 🔴عملیات پنهانی و تدریجی شیطان برای تباه‌ساختن عقاید انسان ✍علامه جعفری: امیر المؤمنین علیه السلام دو مسئله را درباره‌ی اغواهای شیطانی متذکر شده است: یکی این‌که شیطان طرق مختلف فریفتن مردم را می‌داند و می‌فهمد که از چه راهی به گمراه‌کردن انسان وارد شود. دوم این‌که شیطان برای سلب عقاید اولاد آدم دست به حمله‌ی آشکار و ناگهانی به‌یک‌بار نمی‌برد، بلکه با نیرنگ‌هایی بسیار پنهانی و تدریجی دست‌به‌کار می‌شود و از اعمال کینه‌توزی خود درباره‌ی فرزندان آدم خوشحال می‌گردد‌. این روایت از پیامبر اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلم نقل شده است که: إنّ الشّیطان یجری من ابن آدم مجری الدّم ‌‌‏(شیطان در وجود اولاد آدم علیه السلام مانند خون در رگ‌هایش در جریان ‌‌‏است) بدان‌جهت که قدرت اغواگری شیطان در حد علت تامه نیست و انسان می‌تواند با قدرت شخصیت خود، شیطان را از خود دور نماید، لذا این موجود خبیث دفعتا و با یک حمله وارد عرصه‌ی پیکار با عقاید انسان نمی‌گردد بلکه همچنان‌که با مهارت در کیفیت اغواء دست‌به‌کار می‌شود، حمله‌ی خود را به‌تدریج از نقاط ضعف آدمی شروع می‌کند و همان‌گونه که امیر المؤمنین علیه السلام فرمود، به تباه ساختن یکایک عقاید و باورهای آدمی می‌پردازد. شیطان نخست معاصی را در نظر انسان سبک جلوه می‌دهد و با تاریک ساختن تدریجی درون آدم، به دستبرد به عقاید او می‌پردازد. 📚 شرح نهج‌البلاغه ج۲۱ 🔶 @Nahj_Et
🔹وَ غَيَّرَ اللّهُ نِعْمَتَهُ، وَ اَحَلَّ بِهِ نِقْمَتَهُ. فَنَفْسَكَ! نَفْسَكَ! و خداوند نعمتش را بر او دگرگون می‌ کند، و عذابش را بر او جاری‌ می‌ سازد. خود را بپای‌، خود را بپای‌، 🔹فَقَدْ بَيَّنَ اللّهُ لَكَ سَبيلَكَ، وَ حَيْثُ تَناهَتْ بِكَ اُمُورُكَ، که خداوند راهت را برای‌ تو روشن کرده، و به تو وانموده است که عاقبت کارهایت به کجا می‌ رسد، 🔹فَقَدْ اَجْرَيْتَ اِلى غايَةِ خُسْر، وَ مَحَلَّةِ كُفْر، وَ اِنَّ نَفْسَكَ قَدْ اَوْلَجَتْكَ که مرکب زندگی‌ را به منتهای‌ خسارت و محلّ کفر رانده ای‌، نفس تو وجودت را به عرصه ضرر 🔹شَرّاً، وَ اَقْحَمَتْكَ غَيّاً، وَاَوْرَدَتْكَ الْمَهالِكَ، وَ اَوْعَرَتْ عَلَيْكَ الْمَسالِكَ. افکنده، و در پرتگاه گمراهی‌ انداخته، و در مهالک وارد نموده، و راهها را بر تو دشوار کرده است. نامه30 🔶 @Nahj_Et
💠داستانی از نهج البلاغه👇 🔹قاطعیت، برای اجرای عدالت 🖌پس از عثمان، مردم مسلمان اجتماع كردند و با علی (علیه السلام) به عنوان خلیفه و رهبر مسلمین، بیعت نمودند، و آن حضرت به خاطر برپائی حق و عدل و نابودی باطل و ظلم، زمام امور رهبری را بدست گرفت. چندان نگذشته بود كه گروهی دنیاپرست كه رد بیعت خود با علی (علیه السلام) نیز هدفشان دنیا و امور مادی بود، وقتی دیدند، با برپائی حكومت علی (علیه السلام) به هدف نامشروع خود نمی رسند، بیعت خود را شكستند، و در هر فرصتی نغمه مخالفت با علی (علیه السلام) سر دادند، مانند: طلحه، زبیر، عبدالله بن عمر، سعد بن ابی وقاص، محمد بن مسلمه و... . پر واضح است كه علی (علیه السلام) بیعت آنها را بر این اساس كه حامی دین و عدالت باشند پذیرفته بود، ولی آنها هدف مادی داشتند، و هدفشان با هدف علی (علیه السلام) متفاوت بود، بنابر این پیوند آنها با علی (علیه السلام) در كانال دیگری بود، و طبیعی است كه چنین پیوندی، ناپایدار است، از این رو خواه ناخواه بزودی آنها از علی (علیه السلام) جدا می شدند و با مرام او مخالفت می كردند. امام علی (علیه السلام) آنها را مورد سرزنش و خطاب قرار داد و فرمود: «لم تكن بیعتكم ایای فلته، ولیس امری و امركم واحدا انی اریدكم لله و انتم تریدوننی لانفسكم» «بیعت شما با من، بدون مطالعه و ناگهانی نبود، و اكنون هدف من و شما یكسان نیست، من شما را برای خدا و در خط خدا، می خواهم، ولی شما مرا برای اهداف(شوم) خود می خواهید». بنابر این، با این دوگانگی نمی توانم، با شما باشم، سپس فرمود:« ای مردم مرا در راه اصلاح و سامان یافتن جامعه خودتان كمك كنید، و ایم الله لانصفن المظلوم من ظالمه و لاقودن الظالم بخزامته، حتی اورده منهل الحق وان كان كارها؛ سوگند به خدا داد مظلوم را از ستمگر می گیرم، و افسار ستمگر را می كشم، تا او را به آبشخور حق، وارد سازم، هر چند ناخوشایند او باشد».[1] امام علی (علیه السلام) در این ماجرا، كه بیعت شكنان و گمراهان را مورد خطاب قرار داده، به چند مطلب اشاره می كند: 1. شما با من از روی مطالعه و فرصت بیعت كردید، و مانند بیعت دیگران زور و شتابزدگی در كار نبود، بنابر این چرا به این زودی بیعت شكنی می كنید؟ 2. هدف من خدا و اجرای فرمان اوست ، و شما راه دیگری می پیمائید. 3. بیائید و از مركب غرور پیاده شوید، و عاقلانه بیندیشید تا با هم و با كمك هم، به اصلاح جامعه بپردازیم و نابسامانی ها را سامان بخشیم. 4. این را بدانید كه قطعاً من به داد مظلوم می رسم، حق مظلوم را پایمال نمی كنم. 5. آن كس كه ظلم می كند (و می خواهد بیش از دیگران و شایستگی خویش از بیت المال و شئون دیگر حكومت، بهره مند شود) گلویش را می گیرم و او را به سوی آب زلال عدالت و حق می كشانم، گرچه او با كراهت به این راه آید. به این ترتیب قاطعیت علی (علیه السلام) را در راه دفاع از حق، و سركوبی ظلم و ظالم، در این سخنان جاودانه مشاهده می كنیم. پی نوشت : [1] . نگاه كنید به خطبه 136 نهج البلاغه. 🔶 @Nahj_Et
🔴 خوشحالی عایشه از شهادت صدّیقه کبری حضرت سلام‌الله‌علیها! ابن أبی‌الحدید معتزلی، ادیب و مورّخ نامی اهل تسنّن درقرن هفتم می‌نویسد: 👈 پس از شهادت حضرت سلام‌‌الله‌علیها تمام همسران پیامبراکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله برای عرض تسلیت، خدمت بنی‌هاشم حضور یافتند، 👌 به جز عایشه که خود را به مریضی زد! و از عرض تسلیت به علیه‌السلام امتناع ورزید ✍ همچنین عده‌ای از اُمناء، نزد حضرت علی علیه‌السلام حاضر شدند و به ابراز خوشحالی عایشه از رحلت حضرت سلام‌الله‌علیها گواهی دادند. 📚 شرح نهج‌البلاغة، ج۹، ص۱۹۸‌. ⭕️ همچنین علیه‌السلام خطاب به اهل بصره درباره (آتش‌افروز جنگ جمل) فرمودند: ♨️ بغض ما درسینهٔ عایشه،مانند دیگ جوشان آهنگری می‌جوشد! 📚 نهج البلاغة،خطبه ۱۵۵. 🔶 @Nahj_Et
💠 ♨️نمازشب در کلام امیرالمؤمنین علیه السلام؛ 🔸اى بندگان خدا ! از خدا بترسيد، همانند ترسيدن خردمند كه انديشه (قيامت ) او را به خود مشغول كرده ، و ترس از خدا جسمش را رنجور ساخته ، و شب زنده دارى ، (براى عبادت ) خواب اندك او را گرفته ، و اميد به حق ، او را در نيم روز نگاه داشته بى توجهى به دنيا خواهش هاى نفس را از او دور كرده است. 🔹او پيوسته ذكر خدا بر زبانش جارى است و ترس (از خدا) را براى امنيت (روز رستاخيز بر همه چيز) مقدم داشته است. 📚 نهج البلاغه خطبه 82 🔶 @Nahj_Et
💠 روزی مقدّر 🔹 امام علی علیه السلام: هرگز کسی که در پی کسب روزی است، نمی تواند سهم تو از روزی ات را بگیرد و آنچه برای تو مقدر گشته، بی کم و کاست به تو خواهد رسید. 🔆 لَنْ يَسْبِقَكَ إِلَى رِزْقِكَ طَالِبٌ، وَ لَنْ يَغْلِبَكَ عَلَيْهِ غَالِبٌ، وَ لَنْ يُبْطِئَ عَنْكَ مَا قَدْ قُدِّرَ لَكَ. 📚(نهج البلاغه/حکمت379) 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌻 حضرت على علیه السلام: 🌿 اللَّجَاجَةُ تَسُلُّ الرَّأْى. 🌿 لجاجت، فکر و رأى انسان را از میان مى برد. 📚 نهج البلاغه، حکمت 179. 🔶 @Nahj_Et
💠گزيده سخنان مشكل آن حضرت كه نياز به تفسير دارد👇 🔹وَ فى حَديثِهِ عَلَيْهِ السَّلامُ:- اِنَّ لِلْخُصُومَةِ قُحَماً. در گفتار آن حضرت است: برای‌ نزاع قُحَم است. 🔹- يُريدُ بِالْقُحَمِ الْمَهالِكَ، لاَِنَّها تُقْحِمُ اَصْحابَها فِى الْمَهالِكِ وَالْمَتالِفِ فِى مراد حضرت از قُحَم موارد هلاکت است، زیرا خصومت در اکثر احوال اهلش را دچار هلاکت 🔹 والاَْكْثَرِ، وَ مِنْ ذلِكَ قُحْمَةُ الاَْعْرابِ، وَ هُوَ اَنْ تُصيبَهُمُ السَّنَةُ تلف می‌ کند، و از همین معناست: قُحْمَةُ الاَعراب، و آن این است که خشکسالی‌ به آنان می‌ رسد و...... 🔶 @Nahj_Et
✨وَالسُّلُوُّ عِوَضُکَ مِمَّنْ غَدَرَ 🔴دورى و فراموشى کیفر پیمان شکنان است 📘 🔶 @Nahj_Et
🔹لحظاتی چند در محضر امام علی علیه السلام ، نامه های نهج البلاغه ( نامه ۶۶ ) نامه به عبدالله بن عباس : 💠*ضرورت واقع بینی* مَّا بَعْدُ فَإِنَّ الْمَرْءَ لَیَفْرَحُ بِالشَّیْ‏ءِ الَّذِی لَمْ یَکُنْ لِیَفُوتَهُ وَ یَحْزَنُ عَلَی الشَّیْ‏ءِ الَّذِی لَمْ یَکُنْ لِیُصِیبَهُ فَلَا یَکُنْ أَفْضَلَ مَا نِلْتَ فِی نَفْسِکَ مِنْ دُنْیَاکَ بُلُوغُ لَذَّةٍ أَوْ شِفَاءُ غَیْظٍ وَ لَکِنْ إِطْفَاءُ بَاطِلٍ أَوْ إِحْیَاءُ حَقٍّ وَ لْیَکُنْ سُرُورُکَ بِمَا قَدَّمْتَ وَ أَسَفُکَ عَلَی مَا خَلَّفْتَ وَ هَمُّکَ فِیمَا بَعْدَ الْمَوْتِ. پس از یاد خدا و درود! همانا انسان از به دست آوردن چیزی خشنود می شود که هرگز آن را از دست نخواهد داد، و برای چیزی اندوهناک است که هرگز به دست نخواهد آورد، پس بهترین چیز نزد تو در دنیا، رسیدن به لذت ها، یا انتقام گرفتن نباشد، بلکه هدف تو خاموش کردن باطل، یا زنده کردن حق باشد، تنها به توشه ای که از پیش فرستادی خشنود باش، و بر آنچه به جای می گذاری حسرت خور، و همت و تلاش خود را برای پس از مرگ قرار ده. 🔶 @Nahj_Et
☀️فَإِنَّمَا مَثَلُکُمْ وَ مَثَلُهَا کَسَفْرسَلَکُوا سَبِيلا فَکَأَنَّهُمْ قَدْ قَطَعُوهُ، وَ أَمُّواعَلَماً فَکَأَنَّهُمْ قَدْ بَلَغُوهُ 🌎شما نسبت به دنيا، به مسافرانى مى مانيد که وقتى گام در جاده نهاده اند، احساس مى کنند به آخر رسيده اند; و تا قصد رسيدن به نشانه اى در (وسط راه) کرده اند، گويى بلافاصله در کنار آن قرار گرفته اند; (آرى، دنيا آنچنان به سرعت مى گذرد که تا چشم بر هم مى زنند همه چيز پايان مى يابد)». خطبه 99 🔶 @Nahj_Et
1401-10-10(hoseinighomi).mp3
12.16M
🔊 فایل صوتی برنامه سمت خدا 👤 📚 موضوع: سیری در نهج البلاغه امیرالمومنین علی علیه‌السلام ( آسیب‌ شناسی معاشرت های اجتماعی ) 🗂 حجم : ۱۳ مگابایت 🔶 @Nahj_Et
🔴 دوستان و سرسپردگان شیطان در کلام امیر مؤمنان(علیه السلام) اتَّخَذُوا الشَّیْطَانَ لِأَمْرِهِمْ مِلَاكاً وَ اتَّخَذوهُمْ لَهُ أَشْرَاكاً، فَبَاضَ وَ فَرَّخَ فِی صُدُورِهِمْ، وَ دَبَّ وَ دَرَجَ فِی حُجُورِهِمْ. فَنَظَرَ بِأَعْیُنِهِمْ وَ نَطَقَ بِأَلْسِنَتِهِمْ، فَرَكِبَ بِهِمُ الزَّلَلَ وَ زَیَّنَ لَهُمُ الْخَطَلَ، فِعْلَ مَنْ قَدْ شَرِكَهُ الشَّیْطَانُ فِی سُلْطَانِهِ وَ نَطَقَ بِالْبَاطِلِ عَلَی لِسَانِهِ؛ آنان شیطان را تکیه‌گاه و معیار کار خود گرفتند و شیطان نیز ایشان را شرکای خود قرار داد و در سینه‌هاشان لانه کرد و تخم ‌گذاشت و جوجه‌های خود را در دامانشان پرورش داد. با چشم‌های آنان نگریست و با زبان‌های آنان سخن گفت. پس با یاری آنها بر مرکب گمراهی سوار شد و خطاهای زشت را برایشان آراست؛ مانند رفتار کسی که شیطان او را در سلطة خود سهمی داده است و زبان او را ابزار یاوه‌سرایی خود ساخته است. نهج البلاغه، خطبة 7. 🔶 @Nahj_Et
💠نامه 32 - نامه به معاويه كه ياران خود را گمراه كرده بود 🔹اِلى مُعاوِيَةَ بـه معـاویه وَ اَرْدَيْتَ جيلاً مِنَ النّاسِ كَثيراً خَدَعْتَهُمْ بِغَيِّكَ، وَ اَلْقَيْتَهُمْ فى جمعیت زیادی‌ از مردم را هلاک نمودی‌، آنان را به گمراهیت فریفتی‌، و در موج دو رویی‌ 🔹مَوْجِ بَحْرِكَ، تَغْشاهُمُ الظُّلُماتُ، وَ تَتَلاطَمُ بِهِمُ الشُّبُهاتُ، فَجارُوا خود انداختی‌، تاریکی‌ ها آنان را پوشانده، و شبهه ها آنان را به تلاطم افکنده، پس از راه حق 🔹عَنْ وِجْهَتِهِمْ، وَ نَكَصُوا عَلى اَعْقابِهِمْ، وَ تَوَلَّوْا عَلى اَدْبارِهِمْ، منحرف شدند، به گذشته جاهلی‌ برگشتند، به حقیقت پشت کردند 🔶 @Nahj_Et
◽️لَعَنَ اللهُ الاْمِرِينَ بِالْمَعْرُوفِ التّارِکِينَ لَهُ، وَالنَّاهِينَ عَنِ الْمُنْکَرِ الْعَامِلِينَ بِهِ 🔴خدا لعنت کند کسانى را که امر به معروف مى کنند و خود ، آن را ترک مى گويند و نهى از منکر مى کنند و خود مرتکب آن مى شوند ✍ اين کار که انسان امر به معروف کند و خود تارک آن باشد و نهى از منکر کند و خود عامل آن باشد، نوعى نفاق آشکار است و منافق شايسته لعن و نفرين و سرزنش و مجازات است. و به تعبير ديگر دوگانگى ظاهر و باطن که سبب فريب مردم مى شود و روح نفاق است از بدترين صفاتى است که انسان را گرفتار حقيقت لعن که همان دورى وبُعد از خداوند و رحمت اوست مى گرداند. خطبه 129 🔶 @Nahj_Et
🔻 اگر درهای آسمان ها و زمین بر بنده ای بسته شود، آن گاه او تقوا پیش گیرد، خداوند راه نجاتی برایش می گشاید. ❇️ نهج البلاغه/ خطبه ۱۳۰ 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 غربال شدن در آزمایشات آخرالزمان 💠 امام على عليه‌السلام: 🔹 لتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَ لَتُغْرَبَلُنَّ غَرْبَلَةً وَ لَتُساطُنَّ سَوْطَ الْقَدَرِ حَتّى يَعودَ اَسْفَلُكُمْ اَعْلاكُمْ وَ اَعْلاكُمْ اَسْفَلَكُم 🔸 هر آينه همه درهم ريخته مى‏شويد، و هر آينه غربال مى‏گرديد، و همچون محتواى ديگ جوشان درهم و برهم گشته تا آنجا كه ذليل شما گرامى و بالا نشينتان پست شود. 📗 نهج البلاغه، خطبه 16 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تلنگر 🖌جهانگردی به دهکده ای رفت تا زاهد معروفی را زیارت کند و دید که زاهد در اتاقی ساده زندگی می کند. اتاق پر از کتاب بود و غیر از آن فقط میز و نیمکتی دیده می شد. جهانگرد پرسید: لوازم منزلتان کجاست؟... زاهد گفت: مال تو کجاست؟ جهانگرد گفت: من اینجا مسافرم. زاهد گفت: من هم! 💠حضرت امام علی (علیه السّلام): 🔹 «دنیا خانه ی آرزوهایی است که زود نابود می شود، و کوچ کردن از وطن حتمی است. دنیا شیرین و خوش منظر است که به سرعت به سوی خواهانش می رود، و بیننده را می فریبد، سعی کنید با بهترین زاد و توشه از آن کوچ کنید و بیش از کفاف خود از آن نخواهید و بیشتر از آنچه نیاز دارید طلب نکنید.» نهج البلاغه، خطبه ۴۵ 🔶 @Nahj_Et
📌 امام علی(ع)، خطاب به مردی که در حال استغفار بود، شش ویژگی برای حقیقت استغفار بیان کرده است که عبارتند از: - پشیمانی از گذشته - تصمیم جدی بر بازنگشتن به گناه - ادای حقوق مردم - انجام واجبات ضایع شده - تلاش برای آب کردن گوشتی که از حرام روییده - چشاندن رنج طاعت به جسم. • استغفار، گرچه محدود به زمان و مکان خاصی نیست؛ اما در ، بر استغفار در وقت سَحر تأکید شده است. 📚منابع : • نهج البلاغه، شرح عباس علی الموسوی، حکمت ۴۱۷، ص۵۰۸. • نگاه کنید به: سوره آل عمران، آیه ۱۷؛ سوره ذاریات، آیه ۱۸. 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠گزيده سخنان مشكل آن حضرت كه نياز به تفسير دارد👇 🔹وَ فى حَديثِهِ عَلَيْهِ السَّلامُ:- اِنَّ لِلْخُص
💠گزيده سخنان مشكل آن حضرت كه نياز به تفسير دارد👇 🔹فَتَتَعَرَّقَ اَمْوالَهُمْ، فَذلِكَ تَقَحُّمُها فيهِمْ. وَ قيلَ فيهِ وَجْهٌ آخَرُ و اموالشان را نابود می‌کند کند، پس این است تقحّم آن در میان ایشان. در آن معنای‌ دیگری‌ 🔹وَ هُوَ اَنَّها تُقْحِمُهُمْ بِلادَ الرّيفِ، اَىْ تُحْوِجُهُمْ اِلى دُخُولِ الْحَضَرِ هم گفته شده و آن اینکه: خشکسالی‌ آنان را به روی‌ آوردن به شهرهای‌ آباد ناچار می‌ کند 🔹عِنْـدَ مُحُـولِ الْبَـدْوِ .- هنگامی‌ که بیابان خشک گردد. 🔶 @Nahj_Et