💫✨💫✨💫✨💫✨💫
🔰 واکنش پیامبر و زنی که نسبت به #حقوق_زنان اعتراض داشت.
🍃 «اسماء» از طائفه انصار نزد پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) آمد در حالى كه پيامبر در ميان اصحابش نشسته بود.
☘عرض كرد: پدر و مادرم به قربانت باد من به عنوان نماينده زنان خدمت شما آمده ام.
🔹جانم به فدايت باد بدان هيچ زنى در شرق و غرب نيست كه آمدن مرا نزد تو شنيده باشد مگر اين كه او هم همين رأى و نظر مرا دارد.
🔸خداوند تو را به حق به سوى مردان و زنان مبعوث كرده ما به تو و خدايى كه تو را فرستاده ايمان آورده ايم;
🔰ولى ما زنان در حقيقت در محاصره و گرفتار محروميت هايى هستيم: بايد در #خانه_بنشينيم و خواسته هاى مردان را به جاى آوريم، فرزندان شما را متولد مى سازيم و شما گروه مردان بر ما برترى پيدا كرده ايد در جمعه و جماعات و عيادت بيماران و تشييع جنازه و حج بعد از حج و از همه اينها بالاتر جهاد در راه خداست.
🍃 هنگامى كه يكى از شما به عنوان حج يا عمره يا شركت در جهاد خارج مى شود ما اموالتان را حفظ مى كنيم، براى شما لباس مى بافيم و #اولاد شما را پرورش مى دهيم.
⁉️ اى رسول خدا! در چه پاداشى با شما شريك هستيم؟
💠 پيغمبر(صلى الله عليه وآله) با تمام صورت به سوى اصحابش برگشت سپس فرمود: سخن اين زن را شنيديد؟
☘ هرگز بهتر از اين سؤال در امر دين از كسى شنيده ايد؟
🍃 همگى عرض كردند: اى رسول خدا! ما باور نمى كرديم زنى به چنين مطالبى برسد (و چنين سخن بگويد) آن گاه پيغمبر(صلى الله عليه وآله) رو به او كرد و فرمود:
🌹 ای بانو برگرد و به زنانى كه پشت سر تو هستند (و از طرف آنها آمده اى) اعلام كن كه #شوهردارى يكى از شما به #صورت_شايسته و به دست آوردن خشنودى او و پيروى از موافقتش معادل #تمام_اين_اعمال_خير است».
« آن زن باز گشت و از روى شادى تكبير و لا اله الا الله مى گفت».
📚 در المنثورِ سيوطى /شرح نهج البلاغه مکارم حکمت ۱۳۶
🌟پرسمان اعتقادی
#استادمحمدی_شاهرودی
🔶 @Nahj_Et
🔹داستانی از نهج البلاغه
💠انتقاد شدید به حامیان باطل
💠🔹وقتی که طلحه و زبیر و... جنگ جمل را در بصره بر ضدّ امام علی (علیه السلام) به پا کردند، مردم بصره، کورکورانه به دنبال جنگ افروزان به راه افتادند و از باطل گرایان، حمایت نمودند، پس از جنگ، امام علی (علیه السلام) آنها را سخت مورد انتقاد قرار داد، و آنها را از بلای عظیمی که دامنگیرشان خواهد شد برحذر داشت، چرا که آنها اندیشه خود را صید شیادان کردند، و توان خود را در اختیار آتش افروزان دنیا پرست قرار دادند، به آنها فرمود: شما سپاه فلان زن و پیروان حیوان (شتر) بودید، اخلاق شما پست، و پیمانتان از هم گسسته بود، دین دروغین داشتید... گویا می بینم عذاب خدا از آسمان و زمین بر شما فرود آید و همه غرق و نابود می شوید... سوگند به خدا، سرزمین تان را آب فرا گیرد، به طوری که تنها بالاترین نقطه مسجد همانند سینه کشتی یا شتر مرغی که به رو درافتد، نمایان خواهد بود. خاک سرزمین شما زشت ترین خاکهاست، از همه جا به آب نزدیکتر و از آسمان دورترید، نود درصد افراد شما در گناه غوطه ورند، کسی که در آنها باشد گرفتار گناه می گردد، و اگر دوری کند، مشمول عفو خدا می شود.[1]
امام علی (علیه السلام) به این ترتیب به همه کوته فکران و جاهلان، هشدار داد که فریب شیّادان را نخورند، بنده شکم و پول نباشند، و از ستمگران و مفسدین، تقلید ننمایند، و گرنه همچون مردم بصره، صید شیادان قدّاره بند می شوند و دنیا و آخرتشان تباه می گردد.
پی نوشت:
[1]. اقتباس از نهج البلاغه، خطبه 13 و 14.
🔶 @Nahj_Et
🌴حضرت علی علیهالسلام
خطبه ۶۸- شهادت محمد بن ابی بکر
پس از آنکه محمّد بن ابی بکر در مصر در سال ۳۸ هجری شهید شد فرمود:
ستودن هاشم بن عتبه برای فرمانداری مصر پس از شهادت محمد بن ابی بکر
می خواستم هاشم بن عتبه را فرماندار مصر کنم، اگر او را انتخاب می کردم میدان را برای دشمنان خالی نمی گذارد، و به عمروعاص و لشگریانش فرصت نمی داد، نه اینکه بخواهم محمد بن ابی بکر را نکوهش کنم، چه او مورد علاقه و محبت من بوده و در دامنم پرورش یافته بود
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
🌴حضرت علی علیهالسلام خطبه ۶۸- شهادت محمد بن ابی بکر پس از آنکه محمّد بن ابی بکر در مصر در سال ۳۸
شرحی بر خطبه ۶۸ نهجالبلاغه
از سخنانى است که امام(علیه السلام) پس از آن که فرمان حکومت «مصر» را به «محمّد بن ابى بکر» داد و او در صحنه مبارزه با دشمن مغلوب و کشته شد، ایراد فرمود.
بعد از جنگ «صفّین»، به خاطر تمرّدِ «خوارج»، «معاویه» که نیرو و توان تازه اى در خود دید، به فکر تسخیر «مصر» که از مراکز مهم کشور اسلامى و از منابع بزرگ مالى بود افتاد. در آن هنگام «محمّد بن ابى بکر» که از یاران خاصّ على(علیه السلام) بود در آنجا حکومت مى کرد. «معاویه»، «عمروعاص» را مطابق وعده اى که به او داده بود به حکومت مصر برگزید و با شش هزار سرباز سواره، روانه «مصر» کرد، سوارانى که گروه عظیمى از آنها به انگیزه خون خواهى «عثمان» در این طریق گام نهادند; زیرا گمانشان این بود که «محمّد بن ابى بکر» قاتل «عثمان» است و باید از او انتقام گرفت.
اضافه بر این، «معاویه» نامه هاى متعدّدى براى هوادارانش در «مصر» فرستاد و آنها را به حمایت از «عمروعاص» و مبارزه با «محمّد بن ابى بکر» تشویق کرد و دشمنان را نیز به سختى تهدید نمود.
«محمّد بن ابى بکر» جریان را براى امام(علیه السلام) نوشت و از حضرتش کمک خواست و از طرفى مردم «مصر» را به جنگ با «عمرو بن عاص» فراخواند و چهار هزار مرد جنگى را آماده پیکار کرد. دو هزار نفر آنها را به استقبال «عمروعاص» فرستاد و خودش با دو هزار نفر دیگر در «مصر» باقى ماند. آنها که به مقابله با «عمروعاص» رفتند با آنان درگیر شده و ضربات سنگینى بر آنان وارد کردند; ولى سرانجام مغلوب شده و فرمانده آنها کشته شد. این امر در اطرافیان «محمّد بن ابى بکر» اثر گذارد و گروهى فرار کردند و متفرّق شدند و «محمّد بن ابى بکر» چون خود را تنها با یاران اندکى دید، عقب نشینى کرد و مخفى شد. «عمروعاص»، «معاویة بن حُدَیج» را به تعقیب او فرستاد، تا آن که بر او دست یافت و به طرز بسیار قساوت مندانه اى او را شهید کرد; سرش را از تن جدا کرد و جسدش را در شکم چهارپاى مرده اى گذاشته، به آتش کشید!
خبر شهادت «محمّد بن ابى بکر» به على(علیه السلام) رسید; آن حضرت به قدرى متأثّر شد که آثار حزن و اندوه در چهره مبارکش نمایان گشت و این سخن را درباره او بیان فرمود.
🔶 @Nahj_Et
#حدیث_روز
✅امیرالمؤمنین عليه السلام:
لم تَخْلُ مِن لُطفِهِ مَطْرِفَ عَينٍ، فی نِعمَةٍ يُحدِثُها لَكَ، أو سَيِّئةٍ يَستُرُها علَيكَ، أو بَلِيَّةٍ يَصرِفُها عنكَ
در نعمتى كه براى تو پديد آورده، يا گناهى كه از
تو فرو پوشانده، يا بلايى كه از تو دور ساخته،
چشم بر هم زدنى از لطف او بى بهره نبوده اى
نهج البلاغه، از خطبه 223
🔶 @Nahj_Et
💢 ضرورت عمل به دانستهها
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 لا تَجْعَلُوا عِلْمَكُمْ جَهْلًا، وَ يَقِينَكُمْ شَكّاً؛ إِذَا عَلِمْتُمْ فَاعْمَلُوا، وَ إِذَا تَيَقَّنْتُمْ فَأَقْدِمُوا.
🔹 علم خود را جهل و يقين خود را شك مپنداريد، زمانى كه دانستيد عمل كنيد، و هر گاه يقين كرديد اقدام نماييد.
📚( حکمت 274 نهج البلاغه)
🔶 @Nahj_Et
همراه حسین در اتاق کوچکی در اهواز بودیم.
هر دو مطالعه می کردیم.
حسین مشغول خواندن نهج البلاغه بود که متوجه شدم چهره اش منقلب شد و اشک می ریزد.
به صفحه نهج البلاغه نگاه کردم و شماره صفحه را به خاطر سپردم، تا بعد از بیرون رفتن حسین به آن مراجعه کنم و علت گریه اش را بفهمم.
بعد از ان که حسین از اتاق بیرون رفت، سراغ نهج البلاغه رفتم و صفحه مربوطه را باز کردم.
خطبه امیرالمومنین (ع) در فراق یاران با وفایی بود که حضرت ناله می کند و می فرماید: «اَین عمار؟ اَین ذوالشهادتین؟ کجاست عمار؟»
🔶 @Nahj_Et
امام علی علیه السلام: هرگاه نیت ها فاسد باشد، برکت از میان می رود.
عِندَ فَسادِ النِّیةِ تَرتَفِعُ البَرَکةُ
📚( غررالحکم/ح6228)
در دعایی از امام علی علیه السلام میخوانیم:
بار خدایا! بر من ببخشاى آنچه را که به زبان وسیله تقرّب به تو قرارش مى دهم، امّا دلم برخلاف آن است.
📚( نهج البلاغه، خطبه 78)
🔶 @Nahj_Et
🔵 راه درمان ترس
💠 إِذَا هِبْتَ أَمْراً فَقَعْ فِيهِ فَإِنَّ شِدَّةَ تَوَقِّيهِ أَعْظَمُ مِمَّا تَخَافُ مِنه
🔹 هنگامی كه از چيزی می ترسی خود را در آن بيفكن، زيرا گاهی ترسيدن از چيزی از خودِ آن سخت تر است.
📒 نهج البلاغه ، حکمت ۱۷۵
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
4_6035235740227470001.mp3
6.21M
🎙 آیت الله #جوادی_آملی
▫️شرح نامه 73
نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
امام علی علیه السلام: هرگاه نیت ها فاسد باشد، برکت از میان می رود.
عِندَ فَسادِ النِّیةِ تَرتَفِعُ البَرَکةُ
📚( غررالحکم/ح6228)
در دعایی از امام علی علیه السلام میخوانیم:
بار خدایا! بر من ببخشاى آنچه را که به زبان وسیله تقرّب به تو قرارش مى دهم، امّا دلم برخلاف آن است.
📚( نهج البلاغه، خطبه 78)
🔶 @Nahj_Et
210.mp3
1.42M
#کلیپ_صوتی
🔴اثر لقمه حرام
#نهج_البلاغه
◽️وَ لاَ تُدْخِلُوا بُطُونَکُمْ لُعَقَ الْحَرَامِ، فَإِنَّکُمْ بِعَيْنِ مَنْ حَرَّمَ عَلَيْکُمُ الْمَعْصِيَةَ، وَ سَهَّلَ لَکُمْ سُبُلَ الطَّاعَةِ
💠لقمه هاى حرام را هر چند اندک باشد وارد شکم خود نسازيد; چرا که شما در معرض نگاه کسى هستيد که گناه را بر شما حرام کرده و راه هاى اطاعت را براى شما آسان ساخته است»
📘#خطبه_151
🎤حضرت آیه الله جوادی #آملی
🔶 @Nahj_Et
💠 کفش های وصله خورده ای برای اجرای قسط و عدالت جفت شده بود نه برای کسب قدرت
وقتی ابن عباس در ذی قار خدمتش رسید و از حضرتش در خواست نمود تا به اصطلاح امروز از صفوف لشکر سان ببیند ( در حالی که مشغول وصله زدن بر کفش های خود بود
فرمود: ابن عباس این کفش ها چقدر ارزش دارد ابن عباس با نگاهی معنی دار به کفش های وصله خورده علی علیه السلام بعنوان فرمانروا و خلیفه مسلمین عرضه داشت آقا این لنگه کفش ها آنقدر وصله خورده است که دیگر ارزشی ندارد .
فرمود: به خدا قسم این لشکر و این حکومتی که گستره آن حجاز و عراق و مصر و شام و ایران آن روز را در بر گرفته بود برای علی ارزش این لنگه کفش را ندارد( مگر اینکه بتوانم باطلی را ابطال یا حقی را احقاق نمایم)
📚 نهج البلاغه، مرحوم دشتی خطبه۳۳
🔶 @Nahj_Et
🌺تأملی در نهج البلاغه :🌺
🍂 حکمت ١١٣ :
وَ لَا عِلْمَ كَالتَّفَكُّرِ
⚡️ ترجمه :
هیچ علم و دانشى همچون تفکر نیست.
🔴 کسانى که تنها به حفظ عبارات دیگران و روایات، بسنده کرده و درباره آن نمى اندیشند، علمشان چندان ثمرى ندارد و در واقع همچون دستگاه ضبط صوتى هستند که مى تواند علوم زیادى را در خود جاى دهد;
ولى آنان که اهل اندیشه اند، از جاى جاى آیات قرآن و روایات و کلمات بزرگان حقایقى کشف مى کنند که راهنماى زندگى مادى و معنوى آن هاست.
و اگر تفکر نباشد و تنها به نقل علوم دیگران قناعت شود، هرگز علوم، پیشرفت و نمو و بالندگى پیدا نمى کند.
#نهج_البلاغه
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝توصیههای اخلاقی امام علی (ع) که خطاب به مالک اشتر!
✍زمامدار نباید سخن چین را تصدیق كند؛ هر چند كه خود را در مقام خیرخواهی جلوه دهد. در این دنیا انسان نماهایی هستند كه به علل مختلف از امتیازاتی كه خدا بر بعضی از انسانها به بركت كوشش و تلاششان عنایت فرموده است، ناراحتند و از اینرو تلاش میكنند تا آنها را به زمین بزنند. زمامدار بایستی از این گونه افراد دوری كند.
✍زمامدار هرگز نباید از عفوی كه نسبت به كسی روا داشته است، پشیمان، و از كیفری كه به كسی داده است، شادمان گردد
✍برخوردار ساختن مردم از عفو و اغماض در مواردی كه امكان دارد؛ زیرا كه مردم در معرض خطا و اشتباه قرار میگیرند و حاكم باید عفو و گذشت داشته باشد.
📚منبع: نامه 53 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
💠انسان به استقبال هیچ روز از عمرش نمى رود جز این که از روز دیگرى از عمرش جدا مى شود»
📘 #حکمت_191
🔶 @Nahj_Et
💢 ارتباط مردم با دنیا
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 النَّاسُ أَبْنَاءُ الدُّنْيَا، وَ لَا يُلَامُ الرَّجُلُ عَلَى حُبِّ أُمِّهِ.
🔹 مردم، فرزندان دنيا هستند و كسى را نمى توان به سبب محبت به مادرش سرزنش كرد.
📚 حکمت 303 نهج البلاغه
✍️ حقيقت اين است كه امام علی عليه السلام مى خواهد بفرمايد: نه از علاقه خودتان به دنيا نگران باشيد و نه از علاقه ديگران نسبت به آن، چراكه پيوندى بسيار مستحكم ميان شما و دنياست. از آن بترسيد كه اين علاقه افراطى شود و به شكل دنياپرستى درآيد.
🔶 @Nahj_Et
💠داستانی از نهج البلاغه
🔹اعلام آماده باش
💠🔹حضرت علی (علیه السلام) در جریان هجوم و غارت سپاه معاویه به شهر انبار، همچنان در اندیشه آماده سازی سپاه خود بود، تا اشغالگران را از سرزمین های غصب شده بیرون کند، آن چه توان داشت، در این راه به کار برد، ولی بی وفایی مردم عراق موجب شد که علی (علیه السلام) نتوانست، به این هدف برسد.
پس از القاء آن خطبه آتشین و سخنرانی انقلابی، (خطبه 27 نهج البلاغه)، وقتی که دید مردم حرکت شایسته ای نشان نمی دهند، یکی از یاران خود «حارث اعور هَمدانی» را مأمور کرد که مردم را به سوی جهاد دعوت کند.
حارث به میان مردم آمد و فریاد زد: کجایند آنان که جان خویش را به خدا بفروشند و دنیا را به آخرت تبدیل کنند؟ هر آن کس که این گونه آمادگی دارد فردا بخواست خدا در محل «رحبَه» اجتماع کند.
در روز موعود، افراد پاکدل و مؤمنان واقعی در محل حاضر شدند، ولی تعداد آنها کمتر از سیصد نفر بود، وقتی که تعداد این جمعیت را به علی (علیه السلام) گزارش دادند، آن حضرت فرمود: اگر عده این افراد به هزار نفر می رسید، درباره آنها رأی و حکمی داشتم ولی اکنون فرمانی در این باره نخواهم داد.[1]
خوش بود گر محک تجربه آید به میان تا سیه روی شود آن که در او غش باشد
پی نوشت:
[1]. شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج2، ص89.
🔶 @Nahj_Et
✨ امام علی علیهالسلام:
🌾 خداوند مردم گذشته را لعن نکرد و از رحمت خود دور نساخت، مگر به جهت آنکه امر به معروف و نهی از منکر را ترک کردند.
📚 نهج البلاغه،خطبه ۱۹۲
🔶 @Nahj_Et
💠گزیده سخنان مشکل امام علی علیه السلام👇
🔹هذا مَعْنى ما ذَكَرَهُ اَبُوعُبَيْد الْقاسِمُ بْنُ سَلاّم، وَ الَّذى عِنْدى اَنَّ الْمُرادَ
این معنا را ابوعبیده قاسم بن سلام آورده، اما نظر من این است که منظور از
🔹بِنَصِّ الْحِقاقِ ههُنا بُلُوغُ الْمَرْاَةِ اِلَى الْحَدِّ الَّذى يَجُوزُ فيهِ تَزْويجُها
نصّ الحقاق در اینجا رسیدن زن به مرحله ای از سنّ است که شوهر دادنش جایز،
🔹وَ تَصَرُّفُها فى حُقُوقِها، تَشْبيهاً بِالْحِقاقِ مِنَ الاِْبِلِ وَ هِىَ جَمْعُ حِقَّة
و تصرّفش در حقوق بلامانع است، از باب تشبیه به شتران حقاق، و آن جمع حِقّه
🔹وَ حِقٍّ، وَ هُوَ الَّذِى اسْتَكْمَلَ ثَلاثَ سِنينَ وَ دَخَلَ فِى الرّابِعَةِ،
و حِقّ است، و آن شتری است که سه سالگی را تمام کرده و وارد چهار سالگی شده،
🔹وَ عِنْدَ ذلِكَ يَبْلُغُ اِلَى الْحَدِّ الَّذى يُتَمَكَّنُ فيهِ مِنْ رُكُوبِ ظَهْرِهِ وَ نَصِّهِ فِى
و در این وقت به حدّی می رسد که درخور سواری و
🔹سَيْرِهِ. وَالْحَقائِقُ اَيْضاً جَمْعُ حِقَّة. فَالرِّوايَتانِ جَميعاً تَرْجِعانِ اِلى مَعْنىً
راه بری است حقائق نیز جمع حِقّه است. روی این حساب هر دو گفتار به یک معنا
🔶 @Nahj_Et
🔹 مادرها هستند که فرزند را مؤمن بار میآورند
🔺 رهبر انقلاب، در دیدار اخیر اقشار مختلف بانوان: افشانندهی بذر ایمان در دلها؛ مادرها هستند که فرزند را مؤمن بار میآورند. «ایمان» درس نیست که آدم به یکی درس بدهد یاد بگیرد؛ ایمان یک رویش است، یک رشد معنوی است که بذرافشانی لازم دارد؛ این بذرافشانی به وسیلهی مادر انجام میگیرد و مادر این کار را میکند. اخلاق را همین طور. بنابراین نقش او فوقالعاده است.
حکمت۲۵۷
🔶 @Nahj_Et