امیرالمومنین عليه السلام : إنّ أعْظَمَ الخِيانَةِ خيانَةُ الاُمّةِ (الأمَنةِ) ، و أفْظَعَ الغِشِّ غِشُّ الأئمّةِ .[نهج البلاغة : الكتاب 26 .]
امام على عليه السلام : بزرگترين خيانت، خيانت به امّت است و زشت ترين دغل ، دغلكارى با پيشوايان است.
🔶 @Nahj_Et
💠روش های بیدار کردن فرزند برای نماز
با چه روشهایی می توانیم فرزندمان را برای نماز بیدار کنیم؟
پاسخ :
گرایش کودک به پذیرش ارزش ها و دستورهای دینی تنها در سایه احساس شخصیت و ارزشمندی خود تحقق می یابد. بنابراین والدین و معلمان در موقعیت های مناسب تنها زمینه ساز و هدایتگرند. متأسفانه گاهی اوقات والدین و مربیان سعی می کنند مسائل دینی را در فرصتی کوتاه از طریق گفتاری مستقیم و با پند و اندرز و تذکرات مکرر، به کودکان منتقل و یا تحمیل کنند، در حالی که کودکان خود باید ارزش ها را دارا شوند، دلایل آن را بپذیرند و با میل آن را در صحنة عمل به کار گیرند، نه این که قواعد را به آن ها دیکته کرده و به اجبار بقبولانیم.
امام علی (علیه السلام) می فرمایند: إِنَّ لِلقُلوبِ شَهوَةً وَکَراهَةً وَإِقبالاً وَإِدبارً فَتوها مِن إِقبالِها وَشَهوَتِها، فَإِنَّ القَلبَ إِذا اُکرِهَ عَمِىَ؛[۱] دلها را حالتِ خواستن و ناخواستن و روى آوردن و پشت کردن است. از راه خواسته ها و تمایلات سراغ قلب ها بروید، چرا که اگر دل را به کارى مجبور کنند، کور مى شود.
از این رو چه بسا فرزندان در خانه پدر و مادر که سلطه و اقتدار را می بینند، نماز می خوانند، ولی با تغییر موقعیت، آن را ترک می کنند، چون ارزش های دینی برای آنان درونی نشده است.
والدین باید در تعامل گروهی با احترام دو سویه، به تبادل اطلاعات و احساسات بپردازند و فضای دوستی را فراهم کرده و به آن ها فرصت و اجازه بحث و استدلال و سؤال کردن بدهند. هیچ ارزش و اعتقاد و اصولی را قبل از آن که زمینة لازم عاطفی و روانی آن برای کودک فراهم شود و یا خود به آن متمایل شده باشند، نباید به او تحمیل کرد.
از طرفی فرزندان بیش از آن که به گفتار والدین بیندیشند، به عملشان نگاه می کنند. پدر و مادر اگر به نماز اوّل وقت با رعایت آداب آن توجه کنند، عملاً انجام تکالیف مذهبی را به فرزندان خود آموزش داده اند. این روش به مراتب از آموزش زبانی مؤثرتر است. عَنِ ابْنِ أَبِی یَعْفُورٍ قَالَ قَالَ لِی أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع کُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ لِیَرَوْا مِنْکُمُ الِاجْتِهَادَ وَ الصِّدْقَ وَ الْوَرَع؛[۲] امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: با غیر زبانتان (عملتان) مردم را به نیکی ها دعوت کنید.
نکته دیگر، استفاده از تشویق و ارزش گذاری است. البته تشویق به عنوان کمک انگیزه مطرح است، نه اصل انگیزه، یعنی باید فرزند بفهمد که عملش مورد توجه والدین است، ولی وابسته به تشویق نشود که اگر تشویقی نبود، عمل ترک شود. طبیعتا کودک هرچه بزرگ تر می شود، احساس نیاز او به تشویق کم تر می شود، ولی در اوایل لازم است اگر فرزند پسر است، برای او سجاده و تسبیح و وسایل مورد علاقه او را تهیه کنید اما اگر دختر است، چادر نماز با سجاد و همین طور وسایل خورد علاقه او را به عنوان جایزه تهیه کنید. در این جهت می توان از مربیان مدرسه کمک گرفت.
پینوشتها:
[۱]. نهج البلاغه، حکمت ۱۹۳.
[۲]. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج۶۷، ص: ۳۱۰.
🔶 @Nahj_Et
💢 حفظ حرمت بین خود و خدا
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 اتَّقِ اللَّهَ بَعْضَ التُّقَى وَ إِنْ قَلَّ، وَ اجْعَلْ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ اللَّهِ سِتْراً وَ إِنْ رَقَّ.
🔹 از خدا بترس هر چند اندک، و ميان خود و خدا پرده ای قرار ده هر چند نازک!
📚 حکمت 242 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
🌸🍃🌸🍃
رزق ما حلال تقسیم شده است
💠آیت الله ناصری دولت آبادی
رزق همه ما حلال قسمت شده است؛
لذا عجله نکن.
اگر یک مقداری در تنگنا قرار می گیری، برای امتحان است. خدا می خواهد من را امتحان کند؛
لذا یک خرده بر من سخت می گیرد. من اگر تحمل کردم، گشایش می شود.
در روایتی دارد که روزی امیرالمؤمنین علیه السلام سوار بر مرکب به طرف مسجد آمدند. به مسجد که رسیدند به یک نفر که آنجا بود فرمودند: «افسار این حیوان را بگیر و آن را نگه دار،
تا من به مسجد بروم و برگردم».
حضرت به مسجد رفتند و دو رکعت نماز خواندند و برگشتند.
در راه که می آمدند، دو درهم از جیبشان در آوردند که به این شخصی که افسار اسب را نگه داشته است بدهند.
به هر حال زحمت کشیده و عمل مؤمن، محترم است.
وقتی آقا آمدند، دیدند که افسار اسب را در آورده و فرار کرده است.
حضرت دیدند که اسب آنجا قدم می زند. فرمودند: «چه قدر انسان عجول است. اگر صبر کرده بود، دو درهم حلال نصیب او میشد. عجله کرد و دو درهم حرام به دست او آمد».
بعد حضرت شخصی را فرستادند تا لجامی بخرد.
آن شخص در بازار، همان لجام حضرت را پیدا کرد و با دو درهم خرید.
📚 شرح نهج البلاغة ابن ابی الحدید، ج ۳ ، ص۱۶۰
🔶 @Nahj_Et
🍏 امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🍑 وَ قَالَ (عليه السلام): الطَّامِعُ فِي وِثَاقِ الذُّلِّ
🍓 زیان طمعکاری :
و درود خدا بر او فرمود: طمعكار همواره زبون و خوار است.
حکمت226
🔶 @Nahj_Et
✨امام علی علیه السلام فرمود:
✅ تا کلامی را به زبان نياوردهای، در
بندِ توستامّاهنگامی كه به زبان آوردی،
تو در بند آن در میآیی.
🔸پس همانگونه كه طلا و جواهر،
و مال و داراییِ خود را در گنجينه
میگذاری، #زبانت را نيز در گنجينهی
دهانت نگه دار.
💚 زيرا چه بسا سخنی كه نعمتی را از
كف برده، و خشم و كيفر الهی را آورده
است.
📚 نهج البلاغه، حكمت ۳۸۱
🔶 @Nahj_Et
* امام علی (ع) : حضرت مهدی (عج) سال های طولانی در پنهانی از مردم به سر می برد آنچنان که اثر شناسان اثر قدرتش را نمی شناسند؛ گرچه در یافتن اثر و نشانه ها تلاش فراوان کنند، سپس گروهی برای در هم کوبیدن فتنه ها آماده می گردند و چونان شمشیر ها صیقل می خورند دیده هاشان با قرآن روشنایی گیرد و در گوش هایشان تفسیر قرآن طنین افکند و در صبحگاهان و شامگاهان جام های حکمت سر می کشند.
📙 نهج البلاغه خطبۀ 150
🔶 @Nahj_Et
🌼امام علی علیه السلام:
✨✨خدا عادلانه روزی هارا کم و زیاد قرار داد
🍃و به تنگی و گشایش قسمت نمود تا مردم را با آسانی و سختی روزی و ثروتمند را با شکر و فقیر را با صبر بیازماید. 🍃
📚نهج البلاغه، خطبه 91
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
💥مَنْ تَرَکَ الْقَصْدَ جَارَ
🌔کسى که ميانه روى را ترک کند از راه حق منحرف مى شود»
🖊اشاره به اينکه سلامت دين و دنيا هميشه در ميانه روى است و هرگونه افراط و تفريط باعث گمراهى و بدبختى و شکست است و صراط مستقيمى که ما همه روز در نمازهايمان هدايت به سوى آن را از خدا مى خواهيم همين صراط مستقيم اعتدال است.
📘نامه 31
🔶 @Nahj_Et
🔴چرا زندگى انبيا ساده بود⁉️
┄═❄️๑🍃๑🌺๑🍃❄️❁═┄
#نهج_البلاغه
وَ لَوْکَانَتِ الاَْنْبِيَاءُ أَهْلَ قُوَّة لاَ تُرَامُ وَ عِزَّة لاَ تُضَامُ وَ مُلْک تُمَدُّ نَحْوَهُ أَعْنَاقُ الرِّجَالِ، وَ تُشَدُّ إِلَيْهِ عُقَدُ الرِّحَالِ، لَکَانَ ذلِکَ أَهْوَنَ عَلَى الْخَلْقِ فِي الإِعْتِبَارِ، وَ أَبْعَدَ لَهُمْ فِي الإِسْتِکْبَارِ، وَ لاَمَنُوا عَنْ رَهْبَة قَاهِرَة لَهُمْ، أَوْ رَغْبَة مَائِلَة بِهِمْ، فَکَانَتِ النِّيَّاتُ مُشْتَرَکَةً، وَالْحَسَنَاتُ مُقْتَسَمَةً
🌐 «اگر پيامبران داراى قدرتى بودند که کسى را ياراى مخالفت با آنان نبود، و توانايى و عزتى داشتند که هيچ گاه مغلوب نمى شدند، و سلطنت و شوکتى که گردنها به سوى آن کشيده مى شد و از راههاى دور، بار سفر به سوى آنان مى بستند ـ اگر چنين بودند ـ پذيرش دعوت آنان براى مردم آسان تر و سرکشى در برابر آنان مشکل تر بود. و مردم به جهت ترسى که بر آنها مستولى مى شد، يا علاقه و انتظارى که آنان را متمايل به پيامبران مى ساخت به آنها ايمان مى آوردند. در اين حال نيّات و انگيزه ها خالص نبودبه همين دليل حسنات و پاداش آنان تقسيم مى شد
✍آرى آنچه در برنامه هاى دينى اهميّت فوق العاده دارد اخلاص و خلوص نيت است و به يقين اگر پيشوايان دين جلال و شکوه سلاطين را داشته باشند نيّتها غالباً آلوده مى گردد، گروه کثيرى از مردم براى تأمين دنيا و برخوردارى از امکانات آن پيشوايان به سراغ آنها مى روند که: «النّاسُ عَبيدُ الدّنيا» و گروه ديگرى با انگيزه هاى دوگانه; انگيزه هاى مادى و معنوى به سراغ آنها مى روند که اولى به يگانگى از خدا و دومى نوعى از شرک است.
📘خطبه 192
🔶 @Nahj_Et
💢 راه اصلاح امور دنیا
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 منْ أَصْلَحَ سَرِيرَتَهُ، أَصْلَحَ اللَّهُ عَلَانِيَتَهُ.
🔹كسى كه درونش را اصلاح نمايد خداوند برونش را اصلاح مىكند.
📚 حکمت 423 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
💥الامام علی علیهالسلام:
عِظَمُ الْخَالِقِ عِنْدَكَ يُصَغِّرُ الْمَخْلُوقَ فِي عَيْنِكَ.
🌺امام علی(عليه السلام):
عظمت آفريدگار در نظر تو مخلوق را در چشمت كوچك مى كند.
📚( نهجالبلاغه،حکمت ۱۲۹)
🔶 @Nahj_Et
🔴چرا زندگى انبيا ساده بود⁉️
#نهج_البلاغه
وَ لَوْکَانَتِ الاَْنْبِيَاءُ أَهْلَ قُوَّة لاَ تُرَامُ وَ عِزَّة لاَ تُضَامُ وَ مُلْک تُمَدُّ نَحْوَهُ أَعْنَاقُ الرِّجَالِ، وَ تُشَدُّ إِلَيْهِ عُقَدُ الرِّحَالِ، لَکَانَ ذلِکَ أَهْوَنَ عَلَى الْخَلْقِ فِي الإِعْتِبَارِ، وَ أَبْعَدَ لَهُمْ فِي الإِسْتِکْبَارِ، وَ لاَمَنُوا عَنْ رَهْبَة قَاهِرَة لَهُمْ، أَوْ رَغْبَة مَائِلَة بِهِمْ، فَکَانَتِ النِّيَّاتُ مُشْتَرَکَةً، وَالْحَسَنَاتُ مُقْتَسَمَةً
🌐 «اگر پيامبران داراى قدرتى بودند که کسى را ياراى مخالفت با آنان نبود، و توانايى و عزتى داشتند که هيچ گاه مغلوب نمى شدند، و سلطنت و شوکتى که گردنها به سوى آن کشيده مى شد و از راههاى دور، بار سفر به سوى آنان مى بستند ـ اگر چنين بودند ـ پذيرش دعوت آنان براى مردم آسان تر و سرکشى در برابر آنان مشکل تر بود. و مردم به جهت ترسى که بر آنها مستولى مى شد، يا علاقه و انتظارى که آنان را متمايل به پيامبران مى ساخت به آنها ايمان مى آوردند. در اين حال نيّات و انگيزه ها خالص نبودبه همين دليل حسنات و پاداش آنان تقسيم مى شد
✍آرى آنچه در برنامه هاى دينى اهميّت فوق العاده دارد اخلاص و خلوص نيت است و به يقين اگر پيشوايان دين جلال و شکوه سلاطين را داشته باشند نيّتها غالباً آلوده مى گردد، گروه کثيرى از مردم براى تأمين دنيا و برخوردارى از امکانات آن پيشوايان به سراغ آنها مى روند که: «النّاسُ عَبيدُ الدّنيا» و گروه ديگرى با انگيزه هاى دوگانه; انگيزه هاى مادى و معنوى به سراغ آنها مى روند که اولى به يگانگى از خدا و دومى نوعى از شرک است.
📘خطبه 192
🔶 @Nahj_Et
شاهرگ:
💠 روزی مقدّر
🔹 امام علی علیه السلام:
هرگز کسی که در پی کسب روزی است، نمی تواند سهم تو از روزی ات را بگیرد و آنچه برای تو مقدر گشته، بی کم و کاست به تو خواهد رسید.
🔆 لَنْ يَسْبِقَكَ إِلَى رِزْقِكَ طَالِبٌ، وَ لَنْ يَغْلِبَكَ عَلَيْهِ غَالِبٌ، وَ لَنْ يُبْطِئَ عَنْكَ مَا قَدْ قُدِّرَ لَكَ.
نهج البلاغه/حکمت379
✍🏼 این روایت به افراد تنگ نظری اشاره دارد که افراد جدید را در شغل و حرفه ی خودشان تحمل نکرده و آنها را باعث کاهش روزی می دانند.
🔶 @Nahj_Et
💠داستانی از نهج البلاغه👇
💠وظیفه انسان در آشوب ها
پیکار دو قدرت طلب، برای ریاست دنیا بود که انسان مسلمان در این صورت تا آن جا که ضرری برای اسلام نباشد، باید مراقب باشد که از وجود او استفاده نکنند، بر همین اساس امام امیر المؤمنین (علیه السلام) می فرماید: «كُنْ فِی الْفِتْنَهِ كَابْنِ اللَّبُونِ لَا ظَهْرٌ فَیُرْكَبَ وَ لَا ضَرْعٌ فَیُحْلَبَ؛ در فتنه (و آشوب ها) مانند شتر کم سن و سال (که به آغاز سال سوم زندگی رسیده) باش، نه پشتی بده که سوار شوند، و نه پستانی (داشته باش) که بدوشند»
🖌فتنه ها و حوادث و آشوب هایی که در جهان اتفاق می افتد، گوناگون است، اختلاف گاهی بین دو گروه منحرف می باشد و گاهی بین دو گروه مشکوک، و گاهی نیز بین دو گروه که یکی حق و دیگری باطل است.
از دیدگاه اسلام روشن است که باید از حق حمایت کرد و با باطل پیکار نمود، اما در فتنه ها و آشوب هایی که میان دو گروه در خط باطل و یا دو گروه مشکوک اتفاق می افتد و هیچ گونه امتیاز و ترجیحی در بین آنها نیست[1] اسلام در چنین موارد دستور توقف می دهد، البته منظور از توقف، عزلت و گوشه گیری نیست، بلکه منظور این است که یک انسان مسلمان پلی برای افراد منحرف یا مشکوک نشود نه پشتوانه آنها باشد و نه از او در جهت باطل بهره کشی کنند و از پستان او شیر بدوشند.
مثلاً پیکار «مصعب بن زبیر» با «عبدالملک» پنجمین خلیفه اموی، پیکار دو قدرت طلب، برای ریاست دنیا بود که انسان مسلمان در این صورت تا آن جا که ضرری برای اسلام نباشد، باید مراقب باشد که از وجود او استفاده نکنند، بر همین اساس امام امیر المؤمنین (علیه السلام) می فرماید: «كُنْ فِی الْفِتْنَهِ كَابْنِ اللَّبُونِ لَا ظَهْرٌ فَیُرْكَبَ وَ لَا ضَرْعٌ فَیُحْلَبَ؛ در فتنه (و آشوب ها) مانند شتر کم سن و سال (که به آغاز سال سوم زندگی رسیده) باش، نه پشتی بده که سوار شوند، و نه پستانی (داشته باش) که بدوشند».[2]
منظور این است که به هیچ نحو از باطل گرایان حمایت نکن، به قول شاعر:
در فتنه چنان باش که بارت ننهند و زدست و زبانت استعانت نبرند
زین آتش تند در حذر باش و به هوش تا مدّعیان رند، جانب نخرند
[1]. در مواردی هر گاه مثلاً بین رژیم سلطان نشین عمّان با رژیم اسرائیل، جنگی واقع شود، در این گونه موارد، گرچه هر دو راه باطل را می پیمایند ولی ترجیح در نابودی اسرائیل است، بنابراین طرفداری از دشمن اسرائیل به جا است.
[2]. نهج البلاغه، حکمت 1 ـ متأسفانه، بعضی ناآگاهان، و بعضی دزدان دین، گاهی برای شانه خالی کردن از مسئولیت شرکت در دفاع و جهاد مقدس، به سخن فوق تمسک می جویند. بر آگاهان پوشیده نیست، که گفتار علی (علیه السلام) به عکس پندار این افراد، درس تاکتیک و مبارزه می دهد که مراقب باشیم تا طرفداران باطل، به هیچ نحو از ما استفاده نکنند که انجام این کار خودش نوعی طرفداری حق است بنابراین در مواردی که حق روشن است، بدون تردید باید به حمایت از آن پرداخت.
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸از این اندوهناکم که روزگاری بیاید
که سرپرستی حکومت این امت،
به دست بی خردان و نابکاران افتد;
بیت المال را به انحصار در آورند،
آزادی بندگان خدا را سلب کنند
جامعه را بنده خویش سازند،
با صالحان نبرد کنند
و فاسقان را هم دستان خود قرار دهند!
👤امام علی
📚نهج البلاغه، نامه ی ۶۲ و ۶۷چ
🔶 @Nahj_Et
💠🔹در بخش کلمات قصار نهج البلاغه، کلمه 400 حضرت امیر(ع) در پاسخ به پرسش از واقعیت داشتن چشم زخم فرموده اند: «الْعَیْنُ حَقٌّ، وَ الرُّقَى حَقٌّ…» یعنی چشم زخم حقیقت دارد و دعا کردن و دعا همراه داشتن برای جلوگیری از چشم زخم درست است، ایشان سپس تصریح می کنند: فال بد زدن و خرافه داشتن و ارتباط غیرمنطقی بین دو چیز ایجاد کردن، حق نیست.
بنابر آنچه از مرور آموزه های دینی به دست می آید، چشم زخم واقعیتی است که شاید از حالات نفسانی انسان مثل حسادت ریشه بگیرد و می تواند آثار سوئی را بر زندگی انسان بگذارد لذا عمل به توصیه های دینی روایی برای دفع آن ضرورت دارد اما اینکه برخی برای دفع این پدیده به اعمالی همچون ، تخم مرغ شکستن، ریختن نمک و … اقدام می کنند خرافه ای است که نه تاثیری دارد و نه در هیچ منبع معتبری به آنها اشاره شده است.
🔶 @Nahj_Et
آیت الله العظمی جوادی آملی:
"شما نهجالبلاغه حضرت را كه ملاحظه ميكنيد؛ ميبينيد، وجود مبارك حضرت، اين جمله را هر شب بعد از نماز عشا كه جمعيت از مسجد كوفه ميخواست، خارج شود، ميفرمود: «تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللهُ»؛[۱]
آقايان! بارهاي خود را ببنديد، فكر نكنيد كه فردا زنده هستيد، فكر كنيد كه فردا روز رفتن است، طيّب و طاهر شده، بخوابيد، «تَجَهَّزُوا»؛ يعني جهاز خود را ببنديد و آماده شويد: «تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللهُ»، اين از بيانات نورانی حضرت است كه در نهجالبلاغه آمده، حضرت هر شب بعد از نماز عشا به نمازگزارها ميفرمود: آقايان بارهای خود را ببنديد.
سرّ آن اين است كه هر لحظه، هر شب و هر روز، شيطان وسوسه ميكند؛ مطالب علمی كه حضرت يكی، دو بار فرموده بود، به آن بسنده ميكرد؛ امّا اين يك مطلب است كه هر روز نياز به تكرار دارد."
[۱]نهج البلاغه، خطبه۲۰۴
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
💎إِنَّمَا لَکَ مِنْ دُنْيَاکَ، مَا أَصْلَحْتَ بِهِ مَثْوَاکَ
🌎تنها از دنيا آنقدر #مال تو خواهد بود که با آن سراى آخرتت را اصلاح کنى
🖊اشاره به اينکه ثروت هاى دنيا مى آيد و مى رود و گاه آلاف و الوف از انسان باقى مى ماند و به دست ديگران مى افتد که حسابش در قيامت با اوست و لذتش در دنيا براى ديگران. هيچ يک از اينها مال حقيقى انسان نيست. تنها آن مقدار که براى اصلاح سراى آخرت از پيش فرستاده است مال حقيقى اوست.
نامه 31
🔶 @Nahj_Et
💢 توجه به فناپذيرى دنيا
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 هرچيز كه شمرده مى شود سرانجام پايان مى گيرد.
🔹 كلُّ مَعْدُودٍ مُنْقَضٍ، وَ كُلُّ مُتَوَقَّعٍ آتٍ؛
📚 نهج البلاغه حکمت 75
🔶 @Nahj_Et
✅ 👈 گوهر علم را به نااهلان نمى دهند👉✅
🌿جرعه ای از نهج البلاغه
🌿 إِذَا أَرْذَلَ اللّهُ عَبْداً حَظَرَ عَلَیْهِ الْعِلْمَ
🍂 هرگاه خدا بخواهد بنده ای را خوار کند
دانش را از او دور سازد .
📚 حکمت 288
🔶 @Nahj_Et
خادمه اهل بیت 🌺:
🔴عوامل جهنمی شدن انسان ها از نگاه نهج البلاغه چیست؟
✅امام علی (ع) عوامل جهنمی شدن انسان ها را به شرح زیر بیان می کند :
۱_ لغزش ها
۲_اهمیت ندادن به نماز
۳_ نپرداختن زکات
۴_خیانت در امانت
۵_سرکشى و فساد در روى زمین
۶_ لغزش و گریز از میدان جهاد
۷_خشم
۸_انکار حقانیت ائمه علیه السلام
۹_دشمنى با بندگان خدا
۱۰_گناه پیشگی
📚 کتاب معاد در نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et