eitaa logo
نهج البلاغه
37.6هزار دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
2.6هزار ویدیو
59 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
46.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥نامه قاطع زید بن صوحان به همسر پیامبر🎥 🛎 چرا أمیرالمؤمنین (علیه السّلام) کوفه را بر مدینه ترجیح داد؟ 💎کوفه نخبگانی چون زید دارد... 🔰 شیخ محمّد مهدی طبّاخیان 🔻لمّا قدموا البصرة كتبت عائشة إلى زيد بن صوحان... 📜تاریخ الرّسل و الملوک، ج۴، ص۴۷۶ الکامل فی التاریخ، ج۲، ص۳۱۹ عقدالفرید، ج۳، ص ۲۱۷ شرح نهج البلاغه، ج۶، ص۲۲۶ (عن حسن البصری) و مفید، الجمل، ص۴۳۱ . 🔻وَ رُوِيَ أَنَّ عَائِشَةَ كَتَبَتْ مِنَ اَلْبَصْرَةِ إِلَى زَيْدِ بْنِ صُوحَانَ إِلَى اَلْكُوفَةِ: 🔸مِنْ عَائِشَةَ زَوْجِ اَلنَّبِيِّ إِلَى اِبْنِهَا زَيْدِ بْنِ صُوحَانَ اَلْخَالِصِ، أَمَّا بَعْدُ فَإِذَا أَتَاكَ كِتَابِي هَذَا فَاجْلِسْ فِي بَيْتِكَ وَ خَذِّلِ اَلنَّاسَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حَتَّى يَأْتِيَكَ أَمْرِي. 📜اختیار معرفة الرجال (رجال الکشی)، ج ۱، ص ۶۷ 🔹فكتب إليها من زيد بن صوحان إلى عائشة بنت أبي بكر، أما بعد فإن الله أمرك بأمر و أمرنا بأمر أمرك أن تقري في بيتك و أمرنا أن نجاهد و قد أتاني كتابك فأمرتني أن أصنع خلاف ما أمرني الله فأكون قد صنعت ما أمرك الله به و صنعت ما أمرني الله به فأمرك عندي غير مطاع و كتابك غير مجاب و السلام. 📜بحار الأنوار، ج ۳۲، ص ۱۳۶ 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜رَبَّنَا |نماهنگ دلنشین و زیبا 🌙همخوانی ربنای ماه رمضان 🔸اثر: 💠گروه تواشیح بین المللی تسنیم💠 🕋تلاوت گروهی بسیار زیبا قرآن کریم آیات ۱۹۳ و ۱۹۴ سوره مبارکه آل عمران بر اساس تلاوت ماندگار استاد لیثی 🔶 @Nahj_Et
💠توبیخ از کمیل! 🔹🔹یکی از شیعیان خاص و نزدیک امام علی علیه السلام «کمیل بن زیاد نخعی» بود، که دعای کمیل را او از امیر مؤمنان علیه السلام نقل نموده و بدین علت منسوب به او است. او از شخصیت های وارسته و لایقی بود که علی علیه السلام مطالب بلند پایه علمی و عرفانی را به او آموخت و او در این مدرسه به قدری رشد کرد که به عنوان «صاحب سرّ» (یا رازدار علی علیه السلام ) به حساب می آمد. کمیل در عبادت و شب زنده داری و پارسایی و توجه به خدا در میان یاران امام نمونه بود و امام علی علیه السلام خبر شهادت او را به او داد و او در سن نود سالگی به دست حجاج بن یوسف ثقفی (دژخیم و استاندار عراق از طرف عبدالملک) به شهادت رسید.[1] امیر مؤمنان علی علیه السلام در زمان خلافت خود، کمیل را فرماندار «هیت» (یکی از آبادی های عراق) کرد. از دیدگاه اسلام، یک فرد مسلمان باید در تمام ابعاد، قدرتمند و برازنده بوده و به اصطلاح «پارسای شب و شیر روز» باشد دانشمند معروف اهل تسنن «ابن ابی الحدید» می گوید: در قتل و غارت هایی که از ناحیه سپاهیان معاویه در بلاد و آبادی های عراق می شد، او بر اثر ضعف جلو آنها را نگرفت و بعد به جای جبران آن، به «قرقیسا» (یکی از شهرهایی که تحت تصرف معاویه بود و نواحی آن حمله کرد. از این رو مورد توبیخ علی علیه السلام قرار گرفت [2] (چنان که در نامه ذیل آمده است) به هر حال، سخن «ابن ابی الحدید» درست باشد و یا درست نباشد، نامه توبیخ آمیز زیر، که در نهج البلاغه آمده نشانگر ضعف سیاسی و نظامی کمیل است، و حاکی از این است که افراد وارسته و پارسا، هر قدر هم دارای زهد باشند، به تنهایی کفایت نمی کنند. و از دیدگاه اسلام، یک فرد مسلمان باید در تمام ابعاد، قدرتمند و برازنده بوده و به اصطلاح «پارسای شب و شیر روز» باشد، اینک اصل نامه: اما بعد: «سستی انسان در انجام آن چه بر عهده او گذارده شده و اصرار بر انجام آن چه در قلمرو وظیفه او نیست، یک ناتوانی روشن و رأی باطل و هلاک کننده است (ای کمیل) تو به اهل «قرقیسا» حمله کردی ولی از نگهبانی مرزهایی که تحت ولایت تو است، چشم پوشیدی. این کار عملی ناصحیح است، تو در واقع پلی برای دشمنانت شده ای که می خواهند دست به غارت و قتل دوستانت بزنند، غیر شدید المنکب ولا مهیب الجانب...؛ نه بازوی سطبر و توانمندی داری و نه هیبت و ترس در دل دشمن ایجاد می کنی و نه مرزی را حفظ می نمایی و نه شوکت و شاخ و شانه دشمن را درهم می شکنی و نه از اهل شهر و دیارت، پاسداری خوب انجام می دهی و نه رهبرت را از دخالت در امور آنجا بی نیاز می سازی».[3] و حسن ختامی زیبا از امیرالمومنین: حضرت امیر المومنین امام علی (علیه السلام) فرمود: پنج موقع را براى دعا و حاجت خواستن غنیمت شمارید: موقع تلاوت قرآن، موقع اذان، موقع بارش باران، موقع جنگ و جهاد فى سبیل اللّه موقع ناراحتى و آه کشیدن مظلوم. در چنین موقعیت ها مانعى براى استجابت دعا نیست. 📙 (امالی شیخ صدوق ص 97) 📙پی نوشتها: [1]. سفینة البحار، ج2، ص497. [2]. شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج17، ص149. [3]. نگاه کنید به نامه 61 نهج البلاغه به راستی آنان که به کنج عبادت خزیده اند و در صحنه های مبارزه با دشمن، حضور ندارند، در برابر این پیام علی علیه السلام چه پاسخی دارند؟! 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم: بهترین زنان بهشت چهار زن هستند: مریم دختر عمران، خدیجه دختر خویلد، فاطمه دختر محمد ص، آسیه دختر مزاحم. - بحارالأنوار، ج ١٣، ص ١۶٢ 🔶 @Nahj_Et
هدایت شده از قاصدک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 می خوانمت ... 🚨برای اولین بار ..... اخبار و اطلاعات سی امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم را دنبال کنیم ... سی امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم 🕓 ۱۲ الی ۲۶ فروردین ساعت ۱۷ الی ۲۴ 🕌 مصلی امام خمینی ره https://eitaa.com/joinchat/1975320926C122e1410d7
✨الْخِلاَفُ يَهْدِمُ الرَّأْيَ 🌐اختلاف تصميم گيرى و تدبير را نابود مى كند 📙حکمت۲۱۵ 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
#نهج‌_البلاغه ✨الْخِلاَفُ يَهْدِمُ الرَّأْيَ 🌐اختلاف تصميم گيرى و تدبير را نابود مى كند 📙حکمت۲۱۵
❣امیرالمومنین علیه‌السلام مى فرماید: ✨الْخِلاَفُ يَهْدِمُ الرَّأْيَ 💠اختلاف تصميم گيرى و تدبير را نابود مى كند ✍همه مى دانيم اختلاف سرچشمه همه بدبختى هاست. هيچ قوم و ملتى نابود نشدند مگر بر اثر اختلاف و هيچ جمعيتى پيروز و كامياب نگشتند مگر در سايه اتفاق. كلام حكيمانه بالا دو تفسير مى تواند داشته باشد: نخست اين كه گاه مى شود عده اى مى نشينند و بر سر موضوع مهمى تصميم گيرى مى كنند ولى ناگهان فرد يا افرادى نظر مخالفى ابراز مى كنند و تصميم گيرى پيش گفته را به هم مى زنند و كار ابتر مى ماند. ✔️روشن است براى انجام هر كار مهمى احتياج به فكر و انديشه و تدبير و تصميم گيرى صحيح است و اين كار تنها در فضايى ممكن است كه اختلاف در آن نباشد، بلكه تمام كسانى كه در آن تصميم گيرى شركت دارند هدفشان رسيدن به نقطه واحد و حتى الامكان دور از هر گونه خطا و اشتباه باشد. اما گاه يك نغمه مخالف كه يا بدون مطالعه اظهار شده و يا از غرض و مرضى ناشى گشته مى تواند تمام تصميم ها و تدبيرها را به هم بريزد. گاهى نيز رئيس جمعيت بر حسب تدبير خود تصميمى مى گيرد اما مخالفت بعضى از پيروان آن را عقيم مى كند 🔶 @Nahj_Et
🌷ذکر حمد و ستايش پروردگار 💎الْحَمْدُ للهِِ الَّذِي لاَ تُدْرِکُهُ الشَّوَاهِدُ وَ لاَ تَحْوِيهِ الْمَشَاهِدُ وَ لاَ تَرَاهُ النَّوَاظِرُ وَ لاَ تَحْجُبُهُ السَّوَاتِرُ 🌔 ستايش مخصوص خداوندى است که حواس وى را درک نمى کند و مکانها او را در بر نمى گيرد چشمها او را نمى بيند و پوششها وى را مستور نمى سازد ✍آنچه در اوصاف چهارگانه بالا آمده امورى است که هرگونه شائبه جسميت را از خداوند نفى مى کند نه چشم او را مى بيند نه حواس ديگر او را درک مى کند نه مکانى دارد و نه چيزى او را مستور و پنهان مى سازد. 📙خطبه 185 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 همخوانی زیبای اسماء الحسنی به زبان فارسی 🔶 @Nahj_Et
💢 پیشبینی زوال حکومت بنی‌امیه 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 إنَّ لِبَنِي أُمَيَّةَ مِرْوَداً يَجْرُونَ فِيهِ، وَ لَوْ قَدِ اخْتَلَفُوا فِيمَا بَيْنَهُمْ، ثُمَّ كَادَتْهُمُ الضِّبَاعُ لَغَلَبَتْهُمْ. 🔹 بنى اميّه را مهلتى است كه در آن مى تازند، پس آنگاه كه ميانشان اختلاف افتد كفتارها بر آنان دهان گشايند و بر آنان پيروز شوند. 📚 حکمت 464 نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
⚫️ حضرت علی (علیه السلام): روزی که رسول خدا به پیامبری رسید، نور اسلام به هیچ خانه‌ای وارد نشد، جز به خانه پیامبر (ص) و خدیجه (س) که من سومین نفر آنان بودم که نور وحی و رسالت را می‌دیدم و عطر نبوت را استشمام می‌کردم. 📙نهج البلاغه فیض الاسلام ، ص 811 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام على (علیه السلام): خودتان را بر خوش اخلاقى تمرین و ریاضت دهید، زیرا که بنده مسلمان با خوش اخلاقى خود به درجه روزه گیر شب زنده دار مى رسد. 📙(نهج البلاغه، خطبه ۹۱). 🔶 @Nahj_Et
🌷 مقام اصطفاء حضرت خدیجه کبری (سلام الله علیها) 🌟 یادآوری مهم پیامبر اسلام (ص) به یکی از همسران خود! 📚 «اصطفاء» از ماده «صفو» به معناى «برگزيدن صاف و خالص» هر چيز است. (۱) 📖 و مراد از آن در آيات قرآن، نوعي انتخاب و اختيار و برتري دادن فرد يا افراد بر سايرين توسط خداوند است. (۲) 🌍 از اين منظر، (س) داراي مقام اصطفاء بود و به صراحت روايات، نه تنها برگزيده در بين همه زنان عالم، بلكه برگزيده در ميان تمامي انسان ها اعم از زنان و مردان بود. 📖 اگر در قرآن كريم اين ويژگي به حضرت مريم (س) نسبت داده شده و فرموده است: 🔅«اِذْ قَالَتِ الْمَلاَئِكةُ يَا مَريمُ اِنَّ اللَّه اصْطَفاكِ وَ طَهَّركِ وَ اصْطَفاكِ على نِسَاءِ الْعَالَمِينَ؛ (۳) 🔅[به ياد آوريد] هنگامى كه فرشتگان گفتند: اى مريم! خداوند تو را برگزيده و پاك ساخته و بر تمام زنان جهان برتري داده است»، اما رسول اكرم(ص) يكي از مصاديق اين آيه را همسر گرامي اش خديجه (س) معرفي نموده است. ⚜ به فرموده امام علي(ع)، رسول خدا(ص) پس از تلاوت آيه «اِنَّ اللَّه اصْطَفاكِ وَ طَهَّركِ...»، فرمود: 🔆 «علي جان! بهترين زنان عالم، چهار زن هستند: 🔆 مريم دختر عمران، خديجه دختر خويلد، فاطمه دختر محمد، و آسيه دختر مزاحم». (۴) 🌴 و در روايت ديگر نقل شده كه روزي پيامبر خاتم (ص) وارد خانه شد و مشاهده كرد كه فاطمه زهرا(س) و عايشه در حال تفاخر هستند؛ به گونه اي كه صورت هر دو سرخ شده است! 🌹حضرت با اطلاع از موضوع، رو به عايشه كرد و با استناد به آيه ۳۳ سوره آل عمران كه درباره اصطفاي تعدادي از پيامبران الهي است، اصطفا و برتري حضرت خديجه(س) را نيز متذكر شده، فرمود: 🔅«يَا عَائِشَةُ أَوَ مَا عَلِمْتِ أَنَّ اللَّهَ اصْطَفى‏ آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهِيمَ وَ آلَ عِمْرانَ وَ عَلِيّاً وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ وَ حَمْزَةَ وَ جَعْفَراً وَ فَاطِمَةَ وَ خَدِيجَةَ عَلَى الْعالَمِينَ‏؛ (۵) 🔅«اي عايشه! آيا نمي دانستي كه خداوند آدم و نوح و خاندان ابراهيم و خاندان عمران و علي و حسن و حسين و حمزه و جعفر و فاطمه و خديجه [عليهم السلام] را [برگزيد و] بر همه جهانيان برتري داد!» 🌎 از اين رو، آن بانوي برگزيده، به عنوان سرور زنان عالم شناخته مي شود؛ چنان كه رسول اكرم(ص) در كلام ديگري فرمود: 🔅«سَادَاتُ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ اَرْبَع خَدِيجَةُُ بِنْتُ خُوَيلِد وَ فاطِمَةُُ بِنتُ مُحَمَد وَ آسِيةُُ بِنتُ مُزَاحِم وَ مَريَمُ بِنتُ عِمرَان؛ (۵) 🔆 «سالار زنان جهان چهار [زن] هستند: 🔅خديجه دختر خويلد، فاطمه دختر محمد، آسيه دختر مزاحم، و مريم دختر عمران». 📖 و در زيارت نامه اولاد ائمه(ع) مي خوانيم: ✋🏻 «السَّلَامُ عَلَى خَدِيجَةَ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالِمِينَ؛ (۷) 🔅«سلام بر خديجه سالار بانوان گيتي». 📚 پی نوشت ها: ۱. لسان العرب، جمال الدين محمد بن مكرم بن منظور، قم، ادب الحوزه، ج ۱۴، ص ۴۶۲: «الصفوة: خيار الشى‏ء و خلاصته و ما صفا منه». ۲. ر. ك: الميزان في تفسير القرآن، علامه طباطبايي، قم، مؤسسه النشر الاسلامي، ۱۴۱۷ ق، ج ۳، ص ۱۶۴. ۳. آل عمران / ۴۲. ۴. مناقب آل ابي طالب، محمد بن شهر آشوب، قم، انتشارات علامه، ۱۳۷۹ق، چ ۳، ص ۳۲۲. ۵. بحارالانوار، محمد باقر مجلسي، بيروت، مؤسسه الوفاء، ۱۴۰۴ ق، ج ۳۷، ص ۶۳. ۶. شرح نهج البلاغة، عبدالحميد بن ابي الحديد، قم، كتابخانه آيت الله مرعشي، ۱۴۰۴ ق، ج ۱۰، ص ۲۶۶. ۷. بحار الانوار، ج ۹۹، ص ۲۷۲. 🔶 @Nahj_Et
💠امام على عليه السلام : ما كانَ اللّه ُ لِيَفْتَحَ عَلى عَبدٍ بابَ الشُّـكرِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بابَ الزّيادَةِ، وَ لا لِيَفْتَحَ عَلى عَبدٍ بابَ الدُّعاءِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بابَ الاِْجابَةِ، وَ لا لِيَفْتَحَ لِعَبدٍ بابَ التَّوْبَةِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بابَ الْمَغْفِرَةِ؛ امام على عليه السلام : 💠چنين نيست كه خداوند، درِ شكر را به روى بنده اى باز كند و درِ زياد شدن نعمت را به روى او ببندد يا درِ دعا را به روى بنده اى باز كند و درِ اجابت را به رويش ببندد يا درِ توبه را به روى بنده اى باز كند و درِ آمرزش را به روى او ببندد. 📙نهج البلاغه، حكمت 435. 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☄وَلاَ قَائِدَ کَالتَّوْفِیقِ 🌎هیچ راهبرى همچون توفیق نیست ✍ منظور از «توفیق» در اینجا آماده بودن اسباب براى انجام دادن کارى است مثلا اگر انسان حال خوبى براى دعا پیدا کند و مجلس مناسبى تشکیل شود و خطیب دانشمند و باصفایى آن مجلس را اداره کند گفته مى شود توفیق براى دعا حاصل شد. همچنین فراهم شدن اسباب مثلاً براى زیارت بیت الله یا کمک به محرومان یا فرا گرفتن علم و دانش تمام اینها توفیق نامیده مى شود و اگر امام(علیه السلام) مى فرماید: بهترین رهبر توفیق است براى آن است که توفیق ، انسان را به راه حق و مسیر اطاعت پروردگار مى کشاند و راهنماى خوبى براى نیکى ها و خوبى هاست. به هر حال شک نیست که سرچشمه اصلى توفیق براى کارهاى خیر ذات پاک پروردگار است 📙حکمت 113 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢شکوه خلقت پروردگار 💦فَظَهَرَتِ الْبَدائِعُ الَّتِي أَحْدَثَتُهَا آثَارُ صَنْعَتِهِ وَ أَعْلامُ حِکْمَتِهِ فَصَارَ کُلُّ مَا خَلَقَ حُجَّةً لَهُ وَ دَلِيلا عَلَيْهِ إِنْ کَانَ خَلْقاً صَامِتاً فَحُجَّتُهُ بِالتَّدْبِيِر نَاطِقَةٌ وَ دَلاَلَتُهُ عَلَى الْمُبْدِعِ قَائِمَةٌ 🌎آنچه آفريده آثار صنعت و نشانه هاى حكمت او پديدار است كه هر يك از پديده ها حجّت و برهانى بر وجود او مى باشند گرچه برخى مخلوقات به ظاهر ساكت اند ولى بر تدبير خداوندى گويا و نشانه هاى روشنى بر قدرت و حكمت اويند. 📙خطبه 91 🔶 @Nahj_Et
🌺 🌺امام على عليه السّلام فرمودند: النَّظَرُ إلَى الخُضرَةِ نُشرَةٌ ؛ نگاه كردن به سبزه موجب شادابى است . 📚نهج البلاغه، حكمت 400 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اقبال و ادبار دل‌ها 💠 حضرت امیر (سلام الله علیه) بیان کرده، این در نهج هست؛ فرمود: (انّ للقلوب اقبالاً و ادباراً)؛ دلها یک پائیزی دارد، یک بهاری دارد. (فاذا اقبلوا فاحملوها علی النوافل)، چه در روضه ، چه در دعا ، چه در نماز مستحب ، چه در مناجات ، چه در زیارت ؛ وقتی حال دارید، از این فرصت استفاده کنید. وقتی بی حالید، تحمیل نکنید. (انّ للقلوب اقبالاً و ادباراً فاذا اقبلت فاحملوها علی النوافل)؛ نماز شب یادتان نرود، زیارت یادتان نرود، روضه یادتان نرود، عزاداری یادتان نرود، گریه کردن یادتان نرود. (و اذا ادبرت فاحملوها علی الفرائض) حال ندارید، تحمیل نکنید. وقتی حال ندارید نماز مستحبی نخوانید، روزه مستحبی نگیرید، زیارت نروید که منزجر می شوید! (فاذا ادبرت)، فقط (فاحملوها علی الفرائض). ((فقط واجبات را انجام دهید)) 🎙حجت الاسلام والمسلمین استاد 📙نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
💢 یاری اسلام توسط انصار 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 و قَالَ (عليه السلام) فِي مَدْحِ الْأَنْصَارِ: هُمْ وَ اللَّهِ رَبَّوُا الْإِسْلَامَ كَمَا يُرَبَّى الْفِلْوُ، مَعَ غَنَائِهِمْ بِأَيْدِيهِمُ السِّبَاطِ وَ أَلْسِنَتِهِمُ السِّلَاطِ. 🔹امام(عليه السلام) در مدح و ستايش انصار چنين فرمود: به خدا سوگند آن ها اسلام را همچون فرزندى در دامانشان پرورش دادند با دست هاى گشاده و پرسخاوت و زبان هاى گويا و فصيح، با اين كه نياز مادى به آن نداشتند. 📚 حکمت 465 نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
🌸 علی علیه السلام : ✨ وَ سُئِلَ عَنِ الْإِيمَانِ فَقَالَ الْإِيمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْكَانِ 💯 معنی ایمان : و درود خدا بر او، فرمود: ایمان، بر شناخت با قلب و اقرار با زبان و عمل با اعضا و جوارح استوار است. 📙نهج البلاغه حکمت ۲۲۷ 🔶 @Nahj_Et
💠 طبیعت، نمایی از رستاخیز ✅️ آشکارترین درس طبیعت، نمایش تابلوی کوچکی از رستاخیز الهی است. تجربه‌های فراوان از قیامت در دل طبیعت که جایی برای شک کردن در روز معاد باقی نمی‌گذارد. طبیعتِ مرده‌ی فصل زمستان که گویی بویی از حیات نبرده، با نسیمی بهاری، چنان با طراوت می‌شود که گویا هیچ زمستانی به خود ندیده است. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «وَ اللَّهُ الَّذِى أَرْسَلَ الرِّیَاحَ فَتُثِیرُ سَحَاباً فَسُقْنَاهُ إِلَى‏ بَلَدٍ مَّیِّتٍ فَأَحْیَیْنَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا کَذَلِکَ النُّشُورُ. (۱) و خداوند است که بادها را فرستاد تا ابر را برانگیزاند، پس آن را به سوى سرزمینى مرده راندیم، و به وسیله‏ آن زمین را بعد از مردنش زنده نمودیم. رستاخیز نیز چنین است.» ✅ دگرگونی‌های طبیعت، افزون بر اینکه معاد را برای بشر قابل درک می‌کند، آموزه مهم دیگری نیز در پی دارد. با دیدن دگرگونی‌های موجود در طبیعت، به این مطلب می‌رسیم که دنیا، مجالی برای درنگ و دل بستن ندارد. نمی‌توان به طراوت پُر نشاط بهار دل خوش داشت؛ که پاییز در راه است و نباید به امید نعمت‌های شیرین تابستان بود؛ که زمستان بسیار سرسخت است. امام علی علیه السلام می‌فرماید: «إِنَّ لِلَّهِ مَلَکاً یُنَادِی فِی کُلِّ یَوْم: لِدُوا لِلْمَوْتِ، وَاجْمَعُوا لِلْفَنَاءِ، وَابْنُوا لِلْخَرَابِ. خداوند فرشته‌اى دارد که همه روز بانگ مى‌زند: بزایید براى مردن، و گردآورى کنید براى نابود شدن، و بنا کنید براى ویران گشتن!» (۲) 📚 منابع: ۱. سوره فاطر، آیه ۹ ۲. نهج البلاغه، حکمت ۱۳۲ 🔶 @Nahj_Et