eitaa logo
نهج البلاغه
36.7هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
2.8هزار ویدیو
63 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
🌪🌿 باد بهار ، ✍️باد بهاری ، موجب درمان لاغری و رشد و نمو بدن می‌شود؛ لذا خوب است که انسان بدنش را در معرض باد بهاری قرار دهد. بدن خودتان را در همان اوایل سرما از حضور سرما حفظ کنید (اول زمستان) و این باد را در آخر زمستان و اوایل بهار ملاقات کنید. زیرا این باد با بدن‌های شما همان کاری را می‌کند که با برگ درختان می‌کند. اول آن موجب ریزش برگ‌ها و آخر آن موجب رویش برگ می‌شود. (موجب رویش گوشت به بدن نیز می‌شود) 📚نهج البلاغه،30 ، ح128 🔶 @Nahj_Et
۳۱ 💠 *راهکار دوستی پایدار* 🔆 *«لَا یكُونُ الصَّدِیقُ صَدِیقاً حَتَّى یحْفَظَ أَخَاهُ فِی ثَلَاثٍ فِی نَكْبَتِهِ وَ غَیبَتِهِ وَ وَفَاتِهِ»* 🔆 «دوست (در حقیقت) دوست نیست مگر آنكه رعایت حال برادر (دوست) خود را در سه وقت داشته باشد: ۱. در رنج و گرفتارى او با جان و مال همراهى كند؛ ۲. در نبودن او از گفتن و شنیدن سخنان ناروا حفظش کند؛ ۳. در وفات و بدرود زندگى او دعا و استغفار یادش كند.» 📘نهج البلاغه، حکمت ۱۲۹ ◻️ گاهی اوقات دوستی‌ها چندساله است و ارتباطات مستمر؛ اما محبت واقعی از طرف مقابل مشاهده نمی‌شود شاید دلیل این مسئله را بتوان در رعایت نکردن قوانین دوستی دانست. 🔷🔹 اگر می‌خواهیم صمیمیت در دوستی‌های ما برقرار باشد و از کنار یکدیگر بودن لذت ببریم باید سه قانون را رعایت کنیم: 🔹 *درگرفتاری مراقب او باشیم.* گرفتاری چند نوع است گاه مادی، گاه عاطفی و گاه اخلاقی است. نباید در گرفتارهای دوستان، بی‌تفاوت بود. 🔹 *در غیاب دوست حافظ منافعش باشیم.+ اگر فردی پشت سر دوستی آبروی او را برد و عیبش را بازگو کرد؛ بایستی در حفظ آبرو و کیان دوست خود کوشا باشیم و اجازه ندهیم که به دوست ما آسیبی وارد شود؛ 🔹 *اگر دوست ما قبل از ما دنیا را ترک کرد، حتماً بعد از مرگش محافظ سنت‌های صحیح او باشیم و راه او را ادامه دهیم.* بایستی بعد از وفات او هم از آبروی او حفاظت کنیم و اجازه ندهیم، کسی عیبی از او را فاش کند و پشت سر او سخن ناروایی گوید. ثوابی از کارهای خیر خود را به او هدیه کنیم. ✅ *با رعایت این آداب است که شایستۀ عنوان «صِدّیق» می‌شویم.* ◀️ فرد ضعیف قادر به محافظت از دیگران نیست. هرچقدر توانایی‌های انسان بیشتر باشد؛ بیشتر می‌تواند کمک دوستان خود باشد. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🔶 @Nahj_Et
رسیدگی به معیشت محرومان؛ اولین اولویت مسولان 💟 حضرت امیر _علیه السلام_ در عهدنامه حکومتی به مالک اشتر مینوسند: 💥 خدا را ! خدا را ! در خصوص طبقات پايين و محروم جامعه، كه هيچ چاره اي ندارند! از زمينگيران، نيازمندان، گرفتاران و دردمندان! پس براي خدا پاسدار حقّي باش كه خداوند برای اين طبقه معيّن فرموده است. (نامه 53) 🔶 @Nahj_Et
امام علی علیه السلام : 💠فَاخْزُنْ لِسَانَكَ، كَمَا تَخْزُنُ ذَهَبَكَ وَ وَرِقَكَ؛ فَرُبَّ كَلِمَة سَلَبَتْ نِعْمَةً وَ جَلَبَتْ نِقْمَةً. ⚜️زبانت را همچون طلا و نقره ات حفظ كن اى بسا گفتن يك كلمه نعمت بزرگى را از انسان سلب كرده يا بلا و مصيبتى را فراهم ساخته است. 📚نهج البلاغه حكمت ٣٨١ 🔶 @Nahj_Et
🔔 نتیجه دوستی با بخیل 💐 از دوستى با بخيل بپرهيز؛ زيرا زمانى كه بيشترين نياز را به او دارى، از كمك به تو، باز مى ايستد. 📙نهج البلاغه حکمت ۳۸ 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آنگاه كه پيامبر اسلام حضرت محمد (ص) به ملكوت اعلي پيوست ابو سفيان، عبّاس را پيش انداخت تا به بهانه بيعت با امام، فتنه آغازد. آن حضرت علی (ع) چنين فرمود: اي مردم، امواج فتنه را با كشتي نجات بشكنيد، و راه اختلاف و درگيري را سدّ كنيد، و تاج كبر و غرور را از سر برگيريد. پيروز آن كس كه به پشتيباني ياران بپا خيزد و گر نه آرام گيرد و راحت گذارد، كه اين خلافت و رياست، گندابه‏اي را مانَد و يا لقمه‏اي گلوگير و مرگ آور باشد. اكنون زمان قيام نيست، كه ميوه نارس چيدن، چون كشت در زمين غير، بهره بيگانه است. اگر از خلافت سخن گويم، شيفته آنم خوانند و اگر دم فرو بندم، هراس از مرگ را به من بندند. دريغا چه دور است اين نسبت، پس از آن همه جبهه و جهاد به خدا سوگند، فرزند ابو طالب با مرگ مأنوس‏تر از كودك به سينه مادر است. نه، چنين نيست. سكوت من از دانشي است كه اگر آن را آشكار سازم، پريشان و بي‏تاب شويد همان گونه كه ريسمان در چاه عميق به شدّت لرزد و تعادل از كف دهد. نهج البلاغه خطبه ۵ 🔶 @Nahj_Et
🍃 : ‌ آنها (یاران معاویه) با ظلمِ بر شما، خدا را نافرمانی میكنند، و شما با تن آسایی و ، به آن رضايت میدهيد! ‌ 📙نهج البلاغه ، خطبه ۲۷ ‌ 🔶 @Nahj_Et
✅ نیاز شدید انسان به قرآن خطبه ۱۷۶: « وَ اعْـلَمُـوا أَنَّـهُ لَيْـسَ عَـلَى أَحَـدٍ بَعْـدَالْقُرْآنِ مِـنْ فَاقَـةٍ وَ لَا لِأَحَـدٍ قَـبْلَ الْقُـرْآنِ مِـنْ غِـنًى، فَاسْتَشْفُوهُ مِنْ أَدْوَائِكُمْ وَ اسْتَعِـينُوا بِهِ عَلَى لَأْوَائِكُمْ، فَإِنَّ فِيهِ شِفَاءً مِنْ أَكْبَرِ الـدَّاءِ وَ هُوَ الْـكُفْـرُ وَ الـنِّفَـاقُ وَ الْـغَيُّ وَ الـضَّـلَالُ» «آگـاه بـاشيد كسى با داشـتن قـرآن، نيازى نـدارد و بـدون قـرآن بى نياز نخـواهد بود. پـس درمـان خـود را از قـرآن بخواهيــد، و در سـخـتى هـا از قـرآن يـارى بـطلبيـد، كـه در قرآن درمان بزرگ ترين بيمارى ها يعنى كفـر و نفـاق و سركشـى و گمراهى اســت» 🔶 @Nahj_Et
💢 وصف يكى از حاکمان اسلامی 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 و وَلِيَهُمْ وَالٍ، فَأَقَامَ وَ اسْتَقَامَ، حَتَّى ضَرَبَ الدِّينُ بِجِرَانِهِ. 🔹يك والى (الهى) بر مسلمانان حكومت كرد و حق را برپا داشت و خود در جاده حق گام برداشت تا آن ‏جا كه شتر دين گلوگاه خود را بر زمين نهاد و اسلام استقرار يافت. 📚 حکمت 467 نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
دشمنی های شیطان : ای بندگان خدا ! از دشمن خدا پرهیز کنید . مبادا شما را به بیماری خود مبتلا سازد ، و یا با ندای خود شما را به حرکت در آورد ، و با لشکرهای پیاده و سواره خود بر شما بتازد ! به جانم سوگند ، شیطان تیر خطرناکی برای شما بر چلّه کمان گذارده و تا حدّ توان کشیده و از نزدیک ترین مکان شما را هدف قرار داده است ، و به خدا گفته : "پروردگارا ؛ به سبب آن که مرا دور کردی ، دنیا را در چشمهایشان جلوه می دهم ، و همه را گمراه خواهم کرد" . امّا تیری در تاریکی ها و سنگی بدون نشانه روی رها ساخت ، گرچه فرزندان خودپسندی ، و برادران تعصّب و خودخواهی ، و سواران مرَکب جهالت و خودپرستی ، او را تصدیق می کنند . کلام امیر ؛ نهج البلاغه ، بخشی از خطبه ۱۹۲ 🔶 @Nahj_Et
💢 چشم، ابزار هشیاری 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 الْعَيْنُ وِكَاءُ السَّهِ. 🔹 چشم، نگهدارنده نشيمنگاه است. ✍️ مرحوم سيد رضى در توضيح اين گفتار مى گويد: «اين كلام امام علی (عليه السلام) از تشبيهات عجيب است. امام علی (عليه السلام) نشيمنگاه را به مَشك تشبيه كرده و چشم را به بندى كه بر دهانه مشك مى بندند كه هرگاه بند را رها كنند مَشك نمى تواند آنچه در آن است نگهدارى كند، مشهور است كه اين سخن نخست از پيامبر(صلى الله عليه وآله) شنيده شده ولى جمعى آن از اميرمؤمنان(عليه السلام) نقل كرده اند، اين را مبرد در كتاب المقتضب در باب اللفظ بالحروف آورده و ما در كتاب مجازات آثار النبوية درباره اين استعاره و تشبيه سخن گفته ايم». 📚 حکمت 466 نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et