eitaa logo
نهج البلاغه
36.9هزار دنبال‌کننده
7هزار عکس
2.8هزار ویدیو
61 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
💎آل محمد (عليهم السلام) ارکان دين اند ▫️هُمْ عَيْشُ الْعِلْمِ وَ مَوْتُ الْجَهْلِ 🟠آنها (آل محمد) مايه حيات علم و دانش و مرگ جهل و نادانى هستند ✍امام عليه السلام در اين تعبير علم و جهل را به صورت دو موجود زنده تشبيه کرده است که آل محمّد حيات به علم مى بخشند و جهل را مى ميرانند و يا به تعبيرى ديگر روح علم اند و سبب مرگ جهل 📙 🔶 @Nahj_Et
---دعاى طلب باران---- 💠اَللَّهُمَّ اِسْقِنَا ذُلُلَ اَلسَّحَابِ دُونَ صِعَابِهَا 🔹خدايا ما را با ابرهاى رام سيراب كن، نه ابرهاى سركش 📙نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
💠🔹برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت روحی فداه، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند. طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است. ➖پیامبر(ص) فرمود: «لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱) اولین خصلت حلم: 💠منتظران واقعی و یاران امام زمان علیه السلام اهل حلم و بردباری هستند . 🔷معنی حلم حلم عبارت است از صفتی نفسانی و حالتی روحانی که از آن به سکونت نفس و آرامش خاطر تعبیر می‌کنند که با ورود امر ناملایمی، شخص زود از جا بدر نمی‌رود. اما کظم غیظ، عبارت از این‌که شخص، حالت سکونت و آرامش را به خود بدهد که آن تحلّم است و این امری است عارضی برخلاف حلم که فطری انسان است. حضرت امیر(ع) :«إنْ لَم تَكُن حَليما فَتَحَلَّمْ ؛ فإنَّهُ قَلَّ مَن تَشبَّهَ بقَومٍ إلاّ أوْشَكَ أنْ يكونَ مِنهُم». اگر بردبار نيستى، وانمود كن كه بردبارى؛ زيرا كمتر كسى است كه خود را شبيه گروهى كند و بزودى يكى از آنان نشود .(۲) 🔵شیوه کسب حلم برای کنترل خشم و کسب مهارت حلم یکی از حکما گفته وقتی از کسی خشمگین شدی آن شخص یا مقامش بالاتر است یا پایین تر و یا مساوی 👈اما آن دسته که مافوق هستند مانند: پدر، استاد، معلم، برادر و پیرمردان و سالخوردگان، پس اگر چنان‌چه من این‌قدر صبر و تحمل نداشته باشم که در مقابل آن‌ها خشم خود را فرو نشانم پس پاداش بزرگی و حقوق آن‌ها چه می‌شود؟ 👈و اما دسته‌ای که مادون من هستند و مرا فحش دهند و ناسزا گویند اگر چنان‌چه من پنجاه مرتبه هم جواب به ایشان دهم بدشان نمی‌آید؛ زیرا دردی ندارد، بلکه درد، برای من است که خود را با آن‌ها برابر کرده‌ام. 👈و اما اگر طرف مقابل مثل و مساوی من باشد و از او لغزش و خطایی دیده باشم تفضّلاً از او می‌گذرم؛ زیرا شرافت و فضیلت در این است که من حکومت داشته باشم بر این‌که غیظ خود را فرو نشانم. این‌ها جملاتی از آیات و اخباری بود که در مدح کظم الغیظ وارد شده است. 🟢حلم در اوج قدرت امیرمؤمنان على (ع) فرمود:« لَیْسَ الْحَلیمُ مَنْ عَجَزَ فَهَجَمَ وَ إذا قَدَرَ اِنْتَقَمَ. إنَّمَا الْحَلیمُ مَنْ إذا قَدَرَ عَفا، وَکانَ الْحِلْمُ غالِبا علی کُلِّ أَمْرِهِ». کسی که چون ناتوان شود، هجوم برد و چون قدرت یابد، انتقام کشد، بردبار نیست. بردبار کسی است که قدرت داشته باشد، ولی گذشت کند و بردباری بر تمام امور او چیره باشد.(۳) 🔶خشم و دیوانگی نقطه مقابل حلم خشونت ورزی است که عیب بزرگی محسوب می شود تا جایی که نوعی دیوانگی دانسته شده است. امير مؤمنان عليه السّلام فرمود: «الْحِدَّةُ ضَرْبٌ مِنَ الْجُنُونِ لِأَنَّ صَاحِبَهَا يَنْدَمُ فَإِنْ لَمْ يَنْدَمْ فَجُنُونُهُ مُسْتَحْكَمُ» خشم شديد نوعى ديوانگى است، زيرا صاحب آن پشيمان خواهد شد، و اگر پشيمان نشود ديوانگيش ريشه دار و استوار است.(۴) .ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.بحارالانوار،ج ۶۴،ص۳۱۱. ۲.نهج البلاغه: حكمة ۲۰۷ . ۳.غرر الحكم،۲۵۲۹. ۴.نهج البلاغه، حکمت ۲۴۷. 🔶 @Nahj_Et
حکمت ۴۴۹.ogg
1.72M
📒چشمه زلال ونورانی حکمت نهج البلاغه ❇️ 🖇موضوع : تضاد شخصیت با شهوات سرکش 📚توسط استاد:فرحی مصور 🔶 @Nahj_Et
💠طمع ورزی او در شما کارگر افتاد . 🔹افراد سرکشِ شما تسلیم شیاطین شدند ، و طمع ورزی او در شما کارگر افتاد ، و این حقیقت بر همه آشکار گردید ، 🔹 و شیطان بر شما مسلّط شد و با لشکر خویش به شما یورش برد ، و شما را به سقوط کشانید ، و شما را به مرز کشتار و خونریزی کشاند ، 🔹 و شما را با فرو کردن نیزه درچشم ها ، بریدن گلوها ، کوبیدن مغزها پایمال کرد ، تا شما را به سوی آتشی بکشاند که از پیش مهیّا کرده است . 🔹پس شیطان بزرگترین مانع دینداری ، و زیانبارترین و آتش افروز ترین فرد برای دنیای شماست !... مردم ! آتش خشم خود را برضد شیطان به کار گیرید ، و ارتباط خود را با او قطع کنید . 📙نهج البلاغه ، فرازی از 🔶 @Nahj_Et
❌ آثار وحشتناک فقر در کلام امیرالمومنین علیه السلام: 💠 در حکمت 319 نهج البلاغه؛ امام علیه السلام آثار سوء و وحشتناك فقر را براى فرزندش محمد بن حنفيه برمى شمارد و مى فرمايد: «فرزندم! من از فقر بر تو مى ترسم، بنابراين از آن به خدا پناه ببر»؛ (وَقال علیه السلام لاِبْنِهِ مُحَمَّدِ ابْنِ الْحَنَفِيَّةِ: يَا بُنَيَّ، إِنِّي أَخَافُ عَلَيْکَ الْفَقْرَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنْهُ). بعد امام علیه السلام دليل آن را در سه جمله كوتاه و پرمعنا بيان كرده مى فرمايد: «زيرا فقر، دين انسان را ناقص و عقل را مشوش مى سازد و مردم را به او و او را به مردم بدبين مى كند»؛ (فَإِنَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدِّينِ! مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ، دَاعِيَةٌ لِلْمَقْتِ). به يقين منظور از فقر در اين كلام نورانى، فقر مادى است. 🔰 اينكه چگونه فقر مادى سبب نقصان دين مى شود دليلش روشن است، 📌 زيرا انسان تحت فشار فقر ممكن است تن به گناهانى بدهد و براى به دست آوردن مال، فكر حلال و حرام آن نباشد و يا تحت عنوان ضرورت و اضطرار بعضى از محرمات را براى خود حلال بشمارد. 💢 اين احتمال نيز هست كه فقر گاهى سبب تزلزل اعتقاد انسان به خدا مىشود، زيرا از يكسو شنيده است كه خدا رزّاق و روزى رسان است و رزق همه را تضمين كرده و از طرف ديگر خود را در فقر و تنگدستى مى بيند و اين مايه سوءظنش به خدا و وعده هاى الهى مى شود، بنابراين هم نقص اعتقادى و هم نقص عملى دامن فقير را مى گيرد به خصوص اگر انسان كم ظرفيت و پايه اعتقادات او سست باشد. ✍ اضافه بر اين، ازنظر اخلاقى نيز گرفتار مشكل مىشود، زيرا كينه و حسد وبخل و صفات ديگرى از اين قبيل دامان فقير را در بسيارى از اوقات مى گيرد. اما اينكه عقل را مشوش مى سازد نيز به تجربه ثابت شده است كه افراد گرسنه و فقير هرچند عقل نيرومندى داشته باشند توان فكر كردن و انديشيدن را از دست مى دهند و حتى گاه در مسائل ساده زندگى گرفتار اشتباه مى شوند وقدرت بر تفكر و تصميم گيرى را به دليل فقر و پريشانى از دست مى دهند. 🔹 جمله «داعِيَةٌ لِلْمَقْتِ؛ موجب بدبينى مى گردد» داراى دو تفسير است: نخست اينكه مردم از چنين شخصى فاصله مى گيرند و حتى او را مزاحم خود تصور مى كنند و ديگر اينكه او هم از مردم فاصله مى گيرد، چراكه بسيارى از اوقات فكر مى كند مردم اسباب فقر او را فراهم كرده اند و حق او را خورده و او را بر خاك سياه نشانده اند، بنابراين از دو سو خشم و ناخرسندى حاصل مى شود. 📚 شرح نهج البلاغه آیت الله مکارم شیرازی 🔶 @Nahj_Et
امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: ✨ شایسته است که افراد پاکدامن و بهره مند از سلامت با گناهکاران و اهل معصیت مهربان باشند و سپاسگزاری خدا بر جان آنها چیره باشد. 📚 نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
✍آگاه باشید... ✅ امیر المومنین علی (ع) فرمودند: 📣«آگاه باشید که دانش آینده، اخبار گذشته و درمان دردهایتان و نظم میان شما در قرآن است». 📚نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌟امام علی علیه السلام: آنچه برايت مقدّر شده است، حتماً به تو مى‌رسد. 📚 نهج البلاغة، 🔶 @Nahj_Et
📌قسمت بیست و پنجم 🔰امام عليه السلام در ادامه اوصاف پرهیزکاران مى فرمايد: 🔹جمله «طَلَباً فِي حَلاَل» در جستجوی کسب حلال 🖊نشان مى دهد که پرهيزگاران افرادى گوشه گير و بيگانه از فعاليتهاى زندگى نيستند، بلکه تلاش و کوشش براى معاش و پيشرفت جامعه اسلامى جزو برنامه هاى اصلى آنهاست. با اين قيد که دنياپرستان در فکر حلال و حرام نيستند و آنها پيوسته طالب حلال اند و اگر کارى بسيار پردرآمد باشد ولى بوى حرام دهد از آن مى گريزند. اين تعبير ممکن است، نشان آن باشد که عمل صالح زاييده غذاى حلال و طيّب است. 🔹تعبير به «نَشَاطاً فِي هُدًى»در راه هدایت شادمان ✔️ناظر به اين است که پيمودن راه هدايت براى آنها برخلاف افراد کوتاه فکر و کم معرفت مايه نشاط و شادى است; هرگز از پيمودن اين راه خسته نمى شوند و سلوک سبيل الهى هر دم بر نشاط آنها مى افزايد. 📝ادامه دارد... 🔶 @Nahj_Et