💠🔹اين كلام حكمتآميز و پرمحتوا يكى از خبرهاى غيبى است كه امام عليه السلام از زمانهاى آينده بيان مىكند و هشدارى است به اصحاب و ياران و پيروانش. امام عليه السلام زمانى را پيشبينى مىكند كه سه گروه پست و بىارزش، باارزش و سه كار نيك و گرانبها، زشت و بد شمرده مىشوند و سه گروه نالايق زمام حكومت را به دست مىگيرند. نخست مىفرمايد: «زمانى بر مردم فرا مىرسد كه تنها حيلهگرانِ سخنچين، مقرب مىشوند و تنها فاجرانِ بدكار ظريف و لطيف شمرده مىشوند و افراد با انصاف، ضعيف و ناتوان محسوب خواهند شد»؛ (يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا يُقَرَّبُ فِيهِ إِلَّا الْمَاحِلُ، وَ لَا يُظَرَّفُ فِيهِ إِلَّا الْفَاجِرُ، وَ لَا يُضَعَّفُ فِيهِ إِلَّا الْمُنْصِفُ) . اشاره به اينكه در آن زمان نظام ارزشى اسلام و احكام الهى و كتاب و سنت وارونه مىشود، افراد زشت سيرت و گنهكار و فاسد بر سر كار مىآيند و نيكان را از صحنۀ اجتماع به عقب مىرانند.
#حکمت_102
🔶 @Nahj_Et
💥 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🏵 وَ قَدْ بَلَغْتُمْ مِنْ كَرَامَةِ اللَّهِ تَعَالَي لَكُمْ مَنْزِلَةً تُكْرَمُ بِهَا إِمَاؤُكُمْ وَ تُوصَلُ بِهَا جِيرَانُكُمْ وَ يُعَظِّمُكُمْ مَنْ لَا فَضْلَ لَكُمْ عَلَيْهِ وَ لَا يَدَ لَكُمْ عِنْدَهُ وَ يَهَابُكُمْ مَنْ لَا يَخَافُ لَكُمْ سَطْوَةً وَ لَا لَكُمْ عَلَيْهِ إِمْرَةٌ
🎗 ره آورد بعثت پیامبر :
مردم! از سر نعمت بعثت پیامبر صلی الله علیه و آله و لطف خداوند بزرگ به مقامی رسیده اید كه حتی كنیزان شما را گرامی می دارند، و به همسایگان شما محبت می كنند، كسانی برای شما احترام قائلند كه شما از آنها برتری نداشته و بر آنها حقی ندارید، كسانی از شما می ترسند كه نه ترس از حكومت شما دارند و نه شما بر آنها حكومتی دارید.
#خطبه_106
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹اين كلام حكمتآميز و پرمحتوا يكى از خبرهاى غيبى است كه امام عليه السلام از زمانهاى آينده بيان م
💠🔹در چنين شرايطى منكر معروف و معروف منكر مىگردد. تعبير به «مٰاحِل» از مادۀ «مَحْل» (بر وزن جهل) به معناى مكر و حيله و در اصل به معناى خشك و بىحاصل بودن زمين است. افراد حيلهگر و سخنچين و مكّار را به همين سبب ماحل گفتهاند. «فٰاجِر» اشاره به افراد بىبند و بارى است كه هرچه بر زبانشان آمد مىگويند و از شوخىهاى ركيك و زشت ابا ندارند و آن را نوعى شوخطبعى و ظرافت و لطافت مىشمرند. «مُنْصِف» كسى است كه حق مردم را به خوبى ادا مىكند؛ ولى در محيط زشتكاران چنين كسى را آدمى ضعيف و ناتوان و بى دست و پا شمرده مىشود؛ ولى در نظر آنها افرادى كه اموال و ثروت فراوانى از راه حرام و غصب حقوق مردم گردآورى مىكنند، آدمهاى زرنگ و لايقى هستند
#حکمت_102
🔶 @Nahj_Et
☀ #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🍁 قَدْ تَرَوْنَ عُهُودَ اللَّهِ مَنْقُوضَةً فَلَا تَغْضَبُونَ وَ أَنْتُمْ لِنَقْضِ ذِمَمِ آبَائِكُمْ تَأْنَفُونَ وَ كَانَتْ أُمُورُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ تَرِدُ وَ عَنْكُمْ تَصْدُرُ وَ إِلَيْكُمْ تَرْجِعُ فَمَكَّنْتُمُ الظَّلَمَةَ مِنْ مَنْزِلَتِكُمْ وَ أَلْقَيْتُمْ إِلَيْهِمْ أَزِمَّتَكُمْ وَ أَسْلَمْتُمْ أُمُورَ اللَّهِ فِي أَيْدِيهِمْ يَعْمَلُونَ بِالشُّبُهَاتِ وَ يَسِيرُونَ فِي الشَّهَوَاتِ وَ ايْمُ اللَّهِ لَوْ فَرَّقُوكُمْ تَحْتَ كُلِّ كَوْكَبٍ لَجَمَعَكُمُ اللَّهُ لِشَرِّ يَوْمٍ لَهُمْ
🍂 علل سقوط و سیر ارتجاعی امت :
با آن همه بزرگواری و كرامت، هم اكنون می نگرید كه قوانین و پیمانهای الهی شكسته شده اما خشم نمی گیرید، در حالی كه اگر پیمان پدرانتان نقض می شد ناراحت می شدید، شما مردمی بودید كه دستورات الهی ابتدا به دست شما می رسید و از شما به دیگران ابلاغ می شد و آثار آن باز به شما بر می گشت. اما امروز جایگاه خود را به ستمگران واگذاردید، و زمام امور خود را به دست بیگانگان سپردید، امور الهی را به آنان تسلیم كردید، آنهایی كه به شبهات عمل می كنند، و در شهوات غوطه ورند (بنی امیه) به خدا سوگند! اگر دشمنان شما را در زیر ستارگان آسمان بپراكنند، باز خداوند شما را برای انتقام گرفتن از ستمگران گرد می آورد.
#خطبه_106
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام اين گفتار حكيمانه را زمانى فرمود كه «لباس كهنه و وصلهدارى بر اندام آن حضرت ديدند كسى دربارۀ آن سؤال كرد (كه چرا امام عليه السلام با داشتن امكانات چنين لباسى را براى خود انتخاب كرده است) امام عليه السلام فرمود: «قلب به سبب آن خاضع مىشود و نفس سركش با آن رام مىگردد و مؤمنان به آن اقتدا مىكنند (و از آن سرمشق مىگيرند)»؛ (وَ رُئِيَ عَلَيْهِ إِزَارٌ خَلَقٌ مَرْقُوعٌ فَقِيلَ لَهُ فِي ذَلِكَ فَقَالَ: يَخْشَعُ لَهُ الْقَلْبُ، وَ تَذِلُّ بِهِ النَّفْسُ، وَ يَقْتَدِي بِهِ الْمُؤْمِنُونَ) . مىدانيم در عصر خلفا دامنۀ فتوحات اسلامى به شرق و غرب و شمال و جنوب كشيده شد و كشورهاى مهمى همچون ايران و روم و مصر زير پرچم اسلام قرار گرفتند و غنائم فراوان و اموال خراجى بسيارى نصيب مسلمين شد
#حکمت_103
🔶 @Nahj_Et
🌛 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
⛈ وَ قَالَ (عليه السلام): إِذَا أَرْذَلَ اللَّهُ عَبْداً حَظَرَ عَلَيْهِ الْعِلْمَ
🌨 و درود خدا بر او فرمود: هرگاه خدا بخواهد بنده ای را خوار كند، دانش را از او دور سازد.
#حکمت_288
🔶 @Nahj_Et
💠🔹اين كلام نورانى هنگامى از امام عليه السلام صادر شد كه «نوف بكالى مىگويد: امير مؤمنان عليه السلام را در يكى از شبها ديدم براى عبادت از بستر خود خارج شده بود. نگاهى به ستارگان آسمان افكند سپس به من فرمود: اى نوف! خوابى يا بيدار؟ عرض كردم: بيدارم» (آنگاه اين سخن نورانى كه نهايت زهد در دنيا را در عباراتى كوتاه شرح مىدهد بيان فرمود)؛ (وَ عَنْ نَوْفٍ الْبَكَالِيِّ قَالَ: رَأَيْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام ذَاتَ لَيْلَةٍ، وَ قَدْ خَرَجَ مِنْ فِرَاشِهِ، فَنَظَرَ فِي النُّجُومِ فَقَالَ لِي: يَا نَوْفُ، أَ رَاقِدٌ أَنْتَ أَمْ رَامِقٌ؟ فَقُلْتُ: بَلْ رَامِقٌ) . نوف چنانچه خواهد آمد از دوستان نزديك يا خادمان امير مؤمنان بوده كه حتى شبها در خدمتش به سر مىبرده است
#حکمت_104
🔶 @Nahj_Et
202030_1361501201.mp3
20.67M
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ خود وظايف ما را در چهار بخش خلاصه كرده و تكليف ما را در هر بخشى روشن ساخته است: نخست مىفرمايد: «خداوند فرايضى را بر شما واجب كرده، آنها را ضايع نكنيد»؛ (إِنَّ اللَّهَ افْتَرَضَ عَلَيْكُمْ فَرَائِضَ، فَلَا تُضَيِّعُوهَا) . اشاره است به واجباتى همچون نماز و روزه و حج و جهاد و زكات و امثال آن كه هر يك داراى مصالح مهمى است و بايد آنها را كاملاً حفظ كرد و منظور از تضييع كردن شايد ترك نمودن باشد يا ناقص انجام دادن، همانگونه كه در حديثى از امام باقر عليه السلام آمده است: «إِنَّ الصَّلَاةَ إِذَا ارْتَفَعَتْ فِي أَوَّلِ وَقْتِهَا رَجَعَتْ إِلَى صَاحِبِهَا وَ هِيَ بَيْضَاءُ مُشْرِقَةٌ تَقُولُ حَفِظْتَنِي حَفِظَكَ اللَّهُ وَ إِذَا ارْتَفَعَتْ فِي غَيْرِ وَقْتِهَا بِغَيْرِ حُدُودِهَا رَجَعَتْ إِلَى صَاحِبِهَا وَ هِيَ سَوْدَاءُ مُظْلِمَةٌ تَقُولُ ضَيَّعْتَنِي ضَيَّعَكَ اللَّهُ؛ نماز هنگامى كه در اول وقت انجام شود به آسمان مىرود و سپس به سوى صاحبش باز مىگردد
#حکمت_105
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ خود وظايف ما را در چهار بخش خلاصه كرده و تكليف ما را در هر
💠🔹در حالى كه روشن و درخشان است و به او مىگويد: من را محافظت كردى خدا تو را حفظ كند و هنگامى كه در غير وقت و بدون رعايت دستوراتش انجام شود به سوى صاحبش بر مىگردد در حالى كه سياه و ظلمانى و به او مىگويد: مرا ضايع كردى خدا تو را ضايع كند». سپس در دومين دستور مىفرمايد: «خداوند حدود و مرزهايى براى شما تعيين كرده از آن فراتر نرويد»؛ (وَ حَدَّ لَكُمْ حُدُوداً، فَلَا تَعْتَدُوهَا) . منظور از اين حدود براى نمونه سهامى است كه در ارث تعيين شده و در قرآن مجيد نيز بعد از آن كه بخشى از ميراثها را بيان مىكند مىفرمايد: «تِلْكَ حُدُودُ اَللّٰهِ» * و در آيۀ بعد كسانى كه از اين حدود تعدى كنند تهديد به خلود در آتش دوزخ شدهاند، همچنين در مورد وظيفۀ زوج و زوجه به هنگام طلاق تعبير به حدود اللّٰه شده است، بنابراين حدود، اشاره به شرايط و كيفيتها و برنامههاى خاصى است كه براى حقوق انسانها در كتاب و سنت آمده كه اگر از آنها تجاوز شود يا حقى پايمال مىگردد و يا به ناحق كسى صاحب اموالى مىشود
#حکمت_105
🔶 @Nahj_Et