eitaa logo
نهج البلاغه
38هزار دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
2.5هزار ویدیو
59 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
◽️لَعَنَ اللهُ الاْمِرِينَ بِالْمَعْرُوفِ التّارِکِينَ لَهُ، وَالنَّاهِينَ عَنِ الْمُنْکَرِ الْعَامِلِينَ بِهِ 🔴خدا لعنت کند کسانى را که امر به معروف مى کنند و خود ، آن را ترک مى گويند و نهى از منکر مى کنند و خود مرتکب آن مى شوند ✍ اين کار که انسان امر به معروف کند و خود تارک آن باشد و نهى از منکر کند و خود عامل آن باشد، نوعى نفاق آشکار است و منافق شايسته لعن و نفرين و سرزنش و مجازات است. و به تعبير ديگر دوگانگى ظاهر و باطن که سبب فريب مردم مى شود و روح نفاق است از بدترين صفاتى است که انسان را گرفتار حقيقت لعن که همان دورى وبُعد از خداوند و رحمت اوست مى گرداند. خطبه 129 🔶 @Nahj_Et
🔻 اگر درهای آسمان ها و زمین بر بنده ای بسته شود، آن گاه او تقوا پیش گیرد، خداوند راه نجاتی برایش می گشاید. ❇️ نهج البلاغه/ خطبه ۱۳۰ 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 غربال شدن در آزمایشات آخرالزمان 💠 امام على عليه‌السلام: 🔹 لتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَ لَتُغْرَبَلُنَّ غَرْبَلَةً وَ لَتُساطُنَّ سَوْطَ الْقَدَرِ حَتّى يَعودَ اَسْفَلُكُمْ اَعْلاكُمْ وَ اَعْلاكُمْ اَسْفَلَكُم 🔸 هر آينه همه درهم ريخته مى‏شويد، و هر آينه غربال مى‏گرديد، و همچون محتواى ديگ جوشان درهم و برهم گشته تا آنجا كه ذليل شما گرامى و بالا نشينتان پست شود. 📗 نهج البلاغه، خطبه 16 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تلنگر 🖌جهانگردی به دهکده ای رفت تا زاهد معروفی را زیارت کند و دید که زاهد در اتاقی ساده زندگی می کند. اتاق پر از کتاب بود و غیر از آن فقط میز و نیمکتی دیده می شد. جهانگرد پرسید: لوازم منزلتان کجاست؟... زاهد گفت: مال تو کجاست؟ جهانگرد گفت: من اینجا مسافرم. زاهد گفت: من هم! 💠حضرت امام علی (علیه السّلام): 🔹 «دنیا خانه ی آرزوهایی است که زود نابود می شود، و کوچ کردن از وطن حتمی است. دنیا شیرین و خوش منظر است که به سرعت به سوی خواهانش می رود، و بیننده را می فریبد، سعی کنید با بهترین زاد و توشه از آن کوچ کنید و بیش از کفاف خود از آن نخواهید و بیشتر از آنچه نیاز دارید طلب نکنید.» نهج البلاغه، خطبه ۴۵ 🔶 @Nahj_Et
📌 امام علی(ع)، خطاب به مردی که در حال استغفار بود، شش ویژگی برای حقیقت استغفار بیان کرده است که عبارتند از: - پشیمانی از گذشته - تصمیم جدی بر بازنگشتن به گناه - ادای حقوق مردم - انجام واجبات ضایع شده - تلاش برای آب کردن گوشتی که از حرام روییده - چشاندن رنج طاعت به جسم. • استغفار، گرچه محدود به زمان و مکان خاصی نیست؛ اما در ، بر استغفار در وقت سَحر تأکید شده است. 📚منابع : • نهج البلاغه، شرح عباس علی الموسوی، حکمت ۴۱۷، ص۵۰۸. • نگاه کنید به: سوره آل عمران، آیه ۱۷؛ سوره ذاریات، آیه ۱۸. 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠گزيده سخنان مشكل آن حضرت كه نياز به تفسير دارد👇 🔹وَ فى حَديثِهِ عَلَيْهِ السَّلامُ:- اِنَّ لِلْخُص
💠گزيده سخنان مشكل آن حضرت كه نياز به تفسير دارد👇 🔹فَتَتَعَرَّقَ اَمْوالَهُمْ، فَذلِكَ تَقَحُّمُها فيهِمْ. وَ قيلَ فيهِ وَجْهٌ آخَرُ و اموالشان را نابود می‌کند کند، پس این است تقحّم آن در میان ایشان. در آن معنای‌ دیگری‌ 🔹وَ هُوَ اَنَّها تُقْحِمُهُمْ بِلادَ الرّيفِ، اَىْ تُحْوِجُهُمْ اِلى دُخُولِ الْحَضَرِ هم گفته شده و آن اینکه: خشکسالی‌ آنان را به روی‌ آوردن به شهرهای‌ آباد ناچار می‌ کند 🔹عِنْـدَ مُحُـولِ الْبَـدْوِ .- هنگامی‌ که بیابان خشک گردد. 🔶 @Nahj_Et
💠دَخَلَ عليٌّ عليه السلام المَسجِدَ و قالَ لِرجُلٍ : أمسِكْ عَلَيَّ بَغلَتِي ، فَخَلَعَ لِجامَها و ذَهَبَ بهِ ، فَخَرَجَ عليٌّ عليه السلام بَعد ما قَضى صلاتَهُ و بِيَدِهِ دِرهَمانِ لِيَدفَعَهُما إلَيهِ مُكافَأةً لَهُ ، فَوَجَدَ البَغلَةَ عُطُلاً ، فَدَفَعَ إلى أحَدِ غِلمانِهِ الدِّرهَمَينِ لِيَشتَرِيَ بهِما لِجاما ، فصادَفَ الغُلامُ اللِّجامَ المَسروقَ في السُّوقِ ، قد باعَهُ الرَّجلُ بدِرهَمَينِ ، فَأخَذَهُ بِالدِّرهَمَينِ و عادَ إلى مولاهُ ، فقالَ عليٌّ عليه السلام : إنّ العَبدَ لَيَحرِمُ نفسَهُ الرِّزقَ الحَلالَ بتَركِ الصَّبرِ ، و لا يُزادُ على ما قُدِّرَ لَهُ . 🔹امام على عليه السلام وارد مسجد شد و به مردى فرمود : استر من را برايم نگه دار. اما او دهنه استر را در آورد و آن را بُرد . على عليه السلام بعد از تمام كردن نماز از مسجد بيرون آمد و دو درهم در دست گرفته بود تا به آن مرد پاداش دهد ، اما ديد استر به حال خود رهاست . آن دو درهم را به يكى از غلامان خود داد كه دهنه اى بخرد . غلام به بازار رفت و دهنه مسروقه را در آن جا ديد و به دو درهم خريد و نزد حضرت برگشت . على عليه السلام فرمود : آدمى به سبب بى صبرى ، خودش را از روزى حلال محروم مى كند و بيشتر از روزى مقدّر هم نصيبش نمى شود . 📙( شرح نهج البلاغة : ۳/۱۶۰ ) 🔶 @Nahj_Et
امام علی علیه السلام: رأی دل های (آدمیان) علاقه و اقبال و (گاه) تنفر و ادبار است. 📚(نهج البلاغه، حکمت ۱۹۳) 🔶 @Nahj_Et
💠وارستگی عیسی (ع) 🔹امیر مؤمنان در خطبه (160) می فرماید: «اگر می خواهی (نمونه دیگری از وارستگی) در مورد حضرت عیسی (علیه السلام) بگویم: بالش او، سنگ بود، و لباس زبر و خشن می پوشید، و نان خشک می خورد، خورش او گرسنگی و چراغ شب او، ماه و سایبان زمستانش، شرق و غرب زمین بود (صبح ها در جانب مغرب و عصرها در جانب مشرق بر روی آفتاب قرار می گرفت) و میوه و گل های او آن بود که در زمین برای چهار پایان می روئید، نه زنی داشت که او را به خود مشغول دارد، و نه فرزندی که او را اندوهگین سازد، و نه ثروتی که توجهش را به خود جلب کند، و نه طمعی داشت که او را خوار سازد. مرکب او دو پایش و خدمتکار او دو دستش بود».[1] در کتاب عده الداعی، همین مضمون از حضرت عیسی (علیه السلام) نقل شده، به اضافه این مطلب که فرمود: «و لیس لی شییء و لیس علی وجه الارض احد اغنی منّی؛ من چیزی از مال دنیا ندارم، در عین حال هیچ فردی در روی زمین، بی نیاز تر از من نیست». نیز نقل شده، امام صادق (علیه السلام) فرمود: در کتاب انجیل آمده: عیسی (علیه السلام) به خدا عرض می کرد: «خدایا، صبح، گرده نان جوین به من عطا کن، و شب نیز آن را به من بده، و بیشتر نده که طغیان کنم». 📙[1] . نگاه کنید، به خطبه 160 نهج البلاغه. 📙[2] . منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه، ج 9، ص 372. 🔶 @Nahj_Et
◽️أَخَذَ اللّهُ بِقُلُوبِنَا وَ قُلُوبِکُمْ إِلَى الْحَقِّ، وَ أَلْهَمَنَا وَ إِيَّاکُمُ الصَّبْرَ 💎خداوند دلهاى ما و شما را به حق متوجّه سازد و شکيبايى و استقامت را (براى تحمّل حق) به ما الهام کند» 🖊روشن است که در بسيارى از مواقع، حق تلخ است و تحمّل آن مشکل، و همين امر گاه سبب مى شود که انسان حق را نبيند و اگر آن را ديد تحمّل نکند ، لذا امام عليه السلام از خدا دو چيز مى طلبد ، يکى اينکه حق را آنچنان که هست به او و سايرين ارائه دهد و پس از آن تحمّل و شکيبايى در برابر تلخى حق ، عنايت فرمايد. خطبه 205 🔶 @Nahj_Et
💎 همگام با ولایت 🔻حضرت على عليه‌السلام: انْظُـرُوا أَهْلَ بَيْتِ نَبِيِّـكُمْ فَالْزَمُـوا سَمْتَهُمْ، وَاتَّبِعُـوا أَثَرَهُمْ،فَلَنْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ هُدًى، وَلَنْ يُعيدُوكُمْ فِيرَدًى، فَإِنْ لَبَـدُوا فَالْبُدُوا، وَإِنْ نَهَضُـوا فـَانْهَضُـوا.وَلاَ تَسْبِقُوهُمْ فَتَضِلُّوا، وَلاَ تَتَأَخَّرُوا عَنْهُمْ فَتَهْلِكُوا ✳️ خاندان پيامبرتان را به دقت بـنگريد و خود را به همسويى با آنان ملزم كنيد و گام‌بـهگام از آنان پـيروى كنـيد، زيـرا كه آنان هرگز از راه هدايت بيرونتان نمیکنند و ديگر بار به پرتگاه جاهليت شما را نمی‌افكنند. پس اگر نشستند، همراه آنان بنشينيد و اگر برخاستند با نهضـتشان هماهنگ شويد، نه بر آنان پيشى گيريد كه به گمراهى درافتيد و نه از آنان واپس مـانيد كه هـلاك شـويد. 📚 نهج البلاغه، خطبه : ۹۶ 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ وَیُرَجِّى التَّوْبَةَ بِطُولِ الاَْمَلِ 🌍 از کسانى مباش که توبه را با آرزوهاى دور و دراز به تأخیر مى اندازد 🎤 آیت الله مجتهدی 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴کجا رفتند آزادمردان؟! نهج البلاغه ◽️أَيْنَ أَخْيَارُکُمْ وَ صُلَحَاؤُکُمْ ! وَأَيْنَ أَحْرَارُکُمْ وَ سُمَحَاؤُکُمْ ! وَأَيْنَ الْمُتَوَرِّعُونَ فِي مَکَاسِبِهِمْ، وَالْمُتَنَزِّهُونَ فِي مَذَاهِبِهمْ ؟ 💠 «کجايند خوبان شما ؟ صالحان، آزادمردان وسخاوتمندان شما ؟ کجا هستند آنها که در کسب و کارشان تقوا و ورع داشتند و آنها که در عقيده و رفتار خود از بدى ها دورى مى جستند ؟» ✍کسى که جامعه نسبتاً صالحى را مشاهده کرد که گروهى از اخيار و صالحان، آزادگان و سخاوتمندان به صورت الگوهايى پر ارزش، در جاى جاى جامعه مى زيسته اند، هنگامى که جاى آنها را خالى مى بيند، بلکه افراد ناصالح و اسيران هواى نفس و ناپرهيزگاران را مشاهده مى کند به شدت ناراحت مى شود و مى گويد : آن عزيزان کجا رفتند ؟ و چرا جاى آنها خالى است ؟ 📘خطبه 129 🔶 @Nahj_Et
‍ ✨ فقر ازدیدگاه نهج البلاغه✨ 🖍بنیانگذارکبیرانقلاب فرمودند:⤵️⤵️ ✍خدا نیاورد آن روزی را که سیاست ما و سیاست مسئولین کشور ما پشت کردن به دفاع از محرومین و رو آوردن به حمایت از سرمایه دارها گردد و اغنیا و ثروتمندان از اعتبار و عنایت بیشتری برخوردار شوند.👈معاذ اللَّه که این با سیره و روش انبیا و امیر المؤمنین و ائمه معصومین (علیهم السلام)سازگار نیست. 🖌لذامولاامیرالمومنین( علیه الصلوات و والسلام)دربیان رسیدگی به فقرامی فرمایند:⤵️⤵️ 🖍همانا خدای سبحان روزیِ فقرا را در اموال سرمایه داران قرار داده است،پس فقیری گرسنه نمی ماند،جز به کامیابی توانگران،و خداوند از آنان درباره گرسنگی گرسنگان خواهد پرسید. 🎊دوستان اهل بیت (علیهم السلام)اگر می خواهید پی ببرید که نگرش یگانه جانشین نبی مکرم اسلام حضرت محمد (صلی علی علیه و آله و سلم ) نسبت به فقر چگونه بوده است،مطالعه روزی ده دقیقه نهج البلاغه رافراموش نکنید . ‌📚منابع:نهج البلاغه،حکمت338 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 سالروز شهادت الگوی اخلاص و عمل، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانشان به دست استکبار جهانی 📌 ۱۳ دی، روز جهانی مقاومت 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸از دلیل قدرت ملت ایران و اعتقاد به حمایت و پشتیبانی الهی ◽️له الاحاطة بكل شىء و الغلبة لكل شىء، و القوة على كل شىء. 🌎بر هر چيزى احاطه دارد و بر همه چيز چيرگى دارد و بر هر چيز توانا و نيرومند است. 📙 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴وظیفه انسان‌ها در مقابل احسان دیگران 🎙استاد محمدعلی انصاری 🔶 @Nahj_Et
💥إِنَّ الطَّمَعَ مُورِدٌ غَيْرُ مُصْدِرٍ 🌎طمع (انسان را) به سرچشمه آب وارد مى كند و او را تشنه بازمى گرداند 🖊زيرا شخص طمعكار غالبا دنبال چيزى مى رود كه در دسترس او قرار نخواهد گرفت؛ ولى طمع ، او را به هوس مى اندازد كه به آن برسد و به اشتباه، آن را دست يافتنى مى پندارد ، اما همچون كسى كه به سراغ آب مى رود ولى با سراب روبرو مى شود ، ناكام بازمى گردد. حکمت 275 🔶 @Nahj_Et
▫️عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ‏: ِانَّ أَفْضَلَ‏ مَا تَوَسَّلَ‏ بِهِ الْمُتَوَسِّلُونَ إِلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى الْإِيمَانُ بِهِ وَ بِرَسُولِهِ وَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِهِ فَإِنَّهُ ذِرْوَةُ الْإِسْلَام؛ با ارزشترين چيزى كه متوسلان به پروردگار سبحان، به آن توسل مى‏جويند، ايمان به او و فرستاده او، و جهاد در راه او است ▫️ . نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 164. 🔶 @Nahj_Et
💢 اعتماد به خدا، لازمۀ ایمان 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 لا يَصْدُقُ إِيمَانُ عَبْدٍ، حَتَّى يَكُونَ بِمَا فِي يَدِ اللَّهِ، أَوْثَقَ مِنْهُ بِمَا فِي يَدِه. 🔹ايمان عبد صادق نيست مگر اينكه اعتمادش به آنچه نزد خداست از آنچه در دست خود دارد بيشتر باشد. 📚 حکمت ٣١٠ نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
📖💗« ~» 🤲دعاهای اسلامی یکی از بهترین و آموزنده‌ترین تعلیمات اخلاقی و معنوی است. 💫چه نکته‌ها و لطایف روحی و اجتماعی بزرگ که با زبان دعا گفته می‌شود! جمله‌ای در همین دعا هست که: وَ اجْعَلْ ثارَنا عَلی مَنْ ظَلَمَنا 🗣یعنی خدایا، انتقام ما را نسبت به آن کسان قرار بده که به ما ظلم کردند. این جمله نکته لطیفی دارد. ❗️رسول اکرم نفرمود خدایا از ستمگران ما انتقام بکش، فرمود: خدایا انتقامجویی ما را نسبت به آن کسان قرار بده که بر ما ظلم کردند. ✍«ثأر» یا «ثار» به معنی میل به مکافات دادن است و به اصطلاح حس انتقامجویی. می‌خواهد بفرماید در اثر اینکه ظلمی بر ما مردم می‌شود، 😫قهرآ روح ما فشرده و آزرده و انتقامجو و ثائر می‌شود. همینکه این حالت در روح ما پیدا شد، هر وقت باشد و هرجا باشد و به هر راه باشد اثر خودش را خواهد کرد، 🔥مثل یک آتش زبانه خواهد کشید. امروز علمای معرفة‌الروح ثابت کرده‌اند که کینه‌ها و عداوتهایی که در روح پیدا می‌شود ممکن است موقتآ به اعماق روح فرو برود و انسان به حسب شعور ظاهر خود، آنها را فراموش کند 😶و از یاد ببرد اما واقعآ محو نمی‌شود؛ در همان اعماق روح، بی‌خبر از شعور ظاهر و عقل ظاهر مشغول فعالیت است که راهی پیدا کند و بیرون بیاید. 💗🤒رسول اکرم می‌گوید: خدایا این آتش که در دل ما هست و روزی زبانه خواهد کشید، دیگری را نسوزد، اگر می‌خواهد بسوزد همان کس را بسوزد که به ما ظلم کرده و سبب این آتش شده است. ☝️اگر بنا بشود انسان با عقل و اراده و شعور ظاهر خود انتقام بگیرد، انتقام شخصی را از شخصی دیگر نمی‌گیرد، 🙅‍♂اگر در بلخ آهنگری گناه کرده باشد در شوشتر سر مسگری را نمی‌برد. اما وقتی که انسان نه به فرمان عقل آزاد بلکه به فرمان آن عقده‌ها و کینه‌های ته‌نشین‌شده در اعماق روح بخواهد انتقام بگیرد، دیگر این ملاحظات در کار نیست. 👈رسول خدا می‌فرماید: خدایا ما را طوری کن که انتقامها و کینه‌های ما همان‌قدر باشد که دشمن را سرکوب کنیم؛ 😔😱در اعماق روح ما در اثر بی‌عدالتیها و مظلومیتها و ناتوانیها عقده‌ها و ثأرها پیدا نشود که روح ما طبعآ فشرده و آزرده و عاصی و سرکش و بدخواه و ظالم بشود، از ظلم لذت ببرد، از لگدمال کردن مردم لذت ببرد. 📚 ، بیست گفتار، ص78،79 ✨ 🔶 @Nahj_Et
💠گوشه ای از زهد پیامبر اسلام (ص) 💠🔹پیامبر اسلام (صلی الله علیه و اله و سلم ) بیش از حد نیاز، از دنیا بهره نگرفت، پهلویش از همه لاغرتر، و شکمش از همه گرسنه تر بود ... روی زمین (بدون فرش) می نشست و غذا می خورد، و متواضعانه هم چون بردگان می نشست، و با دست خود، کفش و لباسش را وصله می کرد، و بر مرکب برهنه سوار می شد، حتی کسی را پشت سر خود، سوار می کرد. روزی پرده ای را در خانه (حجره یکی از همسرانش) آویخته دید، که تصویرهائی در آن پرده بود به او فرمود: «غیبیه عنّی، فانّی اذا نظرت الیه ذکرت الدّنیا و زخارفها؛ آن را از من دور ساز، که هرگاه چشمم به آن می افتد، به یاد دنیا و زرق و برقش می افتم». آری او با تمام قلب خویش از زرق و برق دنیا، چشم پوشید، و یاد دنیا را در وجود خود میراند، او علاقه بسیار داشت که زیورهای دنیا در برابر دیدگانش قرار نگیرند. دنیا را کاروان سرا قرار داده بود. از این رو دلبستگی به آن را از قلبش دور ساخت... . از شما می پرسم: آیا خداوند، محمد (صلی الله علیه و اله و سلم ) که چنین روشی برای خود انتخاب کرده بود، را گرامی داشت، یا به او اهانت نمود، اگر کسی بگوید: خدا او را تحقیر کرده که به خدا سوگند، دروغ بزرگی به خدا نسبت داده است، و اگر بگوید: او را گرامی داشته، پس باید بداند که خداوند غیر او را (که روش او را انتخاب نکرده و دلبستگی به زرق و برق دنیا پیدا کرده)، تحقیر کرده است. بنابر این، پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم ) را الگو قرار دهید و در خط او حرکت کنید و گرنه راه شما، راه هلاکت و سقوط خواهد بود.[1] پی نوشت: [1] . نگاه کنید به قسمت آخر خطبه 160 نهج البلاغه 🔶 @N
با وجود عترت، گمراهى چرا⁉️ ◽️فَأَيْنَ يُتَاهُ بِکُمْ! وَ کَيْفَ تَعْمَهُونَ وَ هُمْ أَزِمَّةُ الْحَقِّ، وَ أَعْلاَمُ الدِّينِ، وَ أَلْسِنَةُالصِّدْقِ 🌖چرا سرگردانیددر حالی که عترت پیامبر شما در میان شماست، آنها زمامداران حق و یقیند، پیشوایان دین، وزبان های راستی و راستگویانند. 📚 🔶 @Nahj_Et