eitaa logo
نهج البلاغه
2.7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
165 ویدیو
9 فایل
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ مارا چه شده است که بر لب چشمه‌ی آب حیات نشسته ایم و لبی تر نمیکنیم @Yaheadarkarar
مشاهده در ایتا
دانلود
حکمت 66 - زشتی درخواست از نا اهل وَ قَالَ عليه‌السلام فَوْتُ اَلْحَاجَةِ أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِهَا إِلَى غَيْرِ أَهْلِهَا و درود خدا بر او، فرمود: از دست دادن حاجت بهتر از درخواست كردن از نا اهل است. https://eitaa.com/joinchat/3726376966Cafe7c3b5d2
نهج البلاغه
#نهج‌البلاغه‌ حکمت 66 - زشتی درخواست از نا اهل وَ قَالَ عليه‌السلام فَوْتُ اَلْحَاجَةِ أَهْوَنُ
شرح حکمت 👇👇👇 امام عليه السلام در اين كلام پربار حكمت‌آميز به نكته‌اى اشاره مى‌كند كه سبب عزت و سربلندى هر انسانى است، مى‌فرمايد: «از دست رفتن حاجت بهتر از آن است كه آن را از نااهل طلب كنى»؛ (فَوْتُ‌ الْحَاجَةِ‌ أَهْوَنُ‌ مِنْ‌ طَلَبِهَا إِلَى غَيْرِ أَهْلِهَا) . بى‌شك انسان‌ها در زندگى فردى و اجتماعى به يكديگر نيازمند اند و اصولاً فلسفۀ زندگى اجتماعى و مدنىّ‌ بالتبع بودن انسان همين تعاون و برطرف ساختن حاجت و نيازهاى يكديگر است، زيرا هر كس قدرت محدودى دارد كه با آن نمى‌تواند همۀ نيازهاى خود را برطرف سازد ولى با كمك ديگران مى‌تواند بر مشكلات غلبه كند. كسانى كه انسان دست حاجت به سوى آنها دراز مى‌كند دو گروه اند: گروه اهل و نااهلان؛ اهل كسى است كه داراى سخاوت و انسان‌دوستى و مهر و محبت و علو طبع باشد. نااهلان آنها كه بخيل اند و تنگ‌نظر و منت‌گذار. بديهى است هر گاه انسان دست طلب به سوى نااهل دراز كند از يك سو خود را حقير كرده و از سوى ديگر، احتمال امتناع با توجه به بخل و تنگ‌نظرى طرف كاملاً وجود دارد و از سوى سوم، اگر اقدام به رفع نياز و حاجت كند ممكن است ماه‌ها يا سال‌ها دست از منت‌گذارى بر ندارد، پس چه بهتر كه قناعت ورزد و علو همت و شخصيت خود را حفظ نمايد و از دست رفتن حاجتى را تحمل كند و دست نياز به سوى اين‌گونه افراد دراز نكند. در حديثى از پيغمبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله مى‌خوانيم كه امير مؤمنان در محضرش عرضه داشت: خداوندا مرا به احدى از خلقت نيازمند نكن. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: اى على! اين سخن را مگو، زيرا هر انسانى نيازمند به ديگران است. امير مؤمنان عرض كرد: اى رسول خدا! چگونه بگويم فرمود بگو: «قُلْ‌ اللَّهُمَّ‌ لَا تُحْوِجْنِي إِلَى شِرَارِ خَلْقِكَ‌؛ خدايا مرا به انسان‌هاى شرور نيازمند مكن» 💠 @Nahjolbalaghaa
نهج البلاغه
مواظب این محجبه نماها باشین که اسلام و حجاب رو به مسخره گرفتن. البته تو برنامه حسینیه معلی هم یه بن
نقد حسینیه معلا ◀️نقد به برنامه حسینیه معلا نقد به فرد، نیست چه اینکه معتقدم این بزرگواران با دغدغه تبلیغ دین در این ظرفیت‌ها حاضر می‌شوند بلکه نقد به مجموعه ای مانند دفتر تبلیغات است که وظیفه تربیت تخصصی مبلغین را دارد ، با بودجه های کذایی هیچ عزمی برای تامین مبلغ ، تولید مدل ، تولید محصول تبلیغی متناسب با جشن‌ها و ساختار سازی فرهنگ تبلیغ ندارد . ❌ وقتی روحانیت از کارکرد تبلیغ دین به خنداندن منهای هدفگذاری تربیتی تغییر جهت دهد در حقیقت از مبلغ بودن به دلقک بودن تغییر هویت داده است و اگر برنامه ای زمینه این تغییر هویت را ایجاد کند ناخواسته به دین و روحانیت و تبلیغ خیانت کرده است ، حتی اگر با نیت خوب و توسط افراد متدین صورت گیرد . ❇️شخصیت‌هایی مانند حاج آقای قرائتی و راستگو با اینکه یک عمر مردم را خنداندند اما هرگز متهم به لودگی و دلقک نشدند چرا که اصل در تبلیغشان بیان معارف بود و روش انتقال را با مهارت خاص خود به سمت ایجاد فرح در مومن هدایت می‌کردند لیکن آنچه ما در برنامه هایی چون خندوانه و عصر جدید و اخیرا در حسینیه معلا شاهد هستیم ، اصل خنداندن است و در حاشیه آن ممکن است معارفی نیز گفته شود . ⭕️بازی با قواعد استنداپ کمدیهای رایج توسط افرادی که باید راهبری هدایت دینی مردم را در دست داشته باشند آن هم با لباس روحانیت یقینا خطاست ،چه اینکه رقابت با استنداپ کمدیهایی که محدودیت های روحانیون را ندارند امکان پذیر نیست و شکست خورده این رقابت روحانیت خواهد بود . ✅نقد اخیر هشدار برای این است که در آینده نزدیک با پدیده کمدینهای معمم مواجه نشویم ✅برای این است که به رسانه اجازه الگو سازی اینگونه تبلیغ را ندهیم ✅برای این است که تبلیغ حکیمانه با مهارت ادخال سرور به لودگی کشیده شود و... ✅کاش دوستانی که از واژه "دلقک" ناراحت شدند و غیرتمندانه واکنش نشان دادند نسبت به برنامه هایی که هویت روحانیت را به ابتذال می‌کشد نیز غیرت داشته باشند و واکنش نشان دهند . 📌پ.ن: دلقک = کسی که با کارهای خنده آور مردم را بخنداند. (فرهنگ معین) بخشی از سخنان استاد صابری تولایی 💠 @Nahjolbalaghaa
💐 امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) : 🌷 مثل دنیا ، همانند آب دریا است که انسانِ تشنه هر چه از آن بیاشامد بیشتر تشنه می شود و آنقدر میل کند تا هلاک شود. 📚 تحف العقول ص ۲۹۲ 💠کانال سخنان امام علی ونهج البلاغه 💠 @Nahjolbalaghaa
نهج البلاغه
#پنج_ننگ_بانک دروغ سرقت قمار ربا تدلیس به پایان عمر صدساله ریال نزدیک می شوید. #امام_زمان #پ
بانک که مدعی است پول مردم را حفظ می کند دروغ می گوید حفظ عدد پول و سرقت ارزش پول مردم یک کلاهبرداری است. انتظار رحم از گرگهای خالق پول انتظاری بیجا است. 💠 @Nahjolbalaghaa
نهج البلاغه
بانک که مدعی است پول مردم را حفظ می کند دروغ می گوید حفظ عدد پول و سرقت ارزش پول مردم یک کلاهبرداری
با عقود اسلامی،اسلامی نمی شود، وقتی پولش در حال ریزش است. هرچه گرفته‌ایم بیشتر باید پس بدهیم. و قرارداد های صوری ببندیم. جنگ با خدا است. 💠 @Nahjolbalaghaa
نهج البلاغه
#بانک با عقود اسلامی،اسلامی نمی شود، وقتی پولش در حال ریزش است. هرچه گرفته‌ایم بیشتر باید پس بدهیم.
بانک با تدلیس و فریب قیمت ها را با ریال اعلان می کند نه با طلا. مردم به اشتباه فکر می کنند گرانی آمده عصبانی می‌شوند و با حرص به احتکار رو می آورند و باز بانک برای پاسخ به عطشی که خود آفریده بود خلق پول می کند، و سود خود را از نابودی اخلاق می برد. ولاتخسرواالمیزان 💠 @Nahjolbalaghaa
من بارها با افراد مختلف صحبت پولطلایی می کنم می بینم نمی توانند ذهن خود را از مقیاس ریال خارج کنند با این که می دانند آنچه زیاد شده ریال است نه طلا آما می گویند طلا گران شده نمی شود هم طلا گران شود و هم ریال ارزان شود یک طرف مقیاس اندازه‌گیری باید ثابت باشد و طرف ثابت چیزی است که زیاد نمی شود. در مثال آسانسور شما وقتی پایین می‌روید سقفها بالا نمی روند. و شاید میدانند این حقیقت را و انکار می‌کنند یا منافع دارند و یا از تهمت تحجر می ترسند ما چوب بی دینی را می خوریم دلار رسمی ترین سند شیطان پرستی با آرم و نشان واضح مقیاس ارزش گذاری کشور اسلامی ما شده است بسیار پرسود ولی بدون مالیات راه حل آیا ممنوعیت این بزرگترین و پرسودترین کالای دشمن نیست. 💠 @Nahjolbalaghaa
نهج البلاغه
#نهج‌البلاغه‌ حکمت 66 - زشتی درخواست از نا اهل وَ قَالَ عليه‌السلام فَوْتُ اَلْحَاجَةِ أَهْوَنُ
حکمت 67 - ارزش انفاق وَ قَالَ عليه‌السلام لاَ تَسْتَحِ مِنْ إِعْطَاءِ اَلْقَلِيلِ فَإِنَّ اَلْحِرْمَانَ أَقَلُّ مِنْهُ و درود خدا بر او، فرمود: از بخشش اندك شرم مدار كه محروم كردن، از آن كمتر است https://eitaa.com/joinchat/3726376966Cafe7c3b5d2
شرح حکمت 👇👇 امام عليه السلام در اين سخن حكيمانه‌اش از محروم كردن نيازمندان به هر اندازه كه ممكن باشد نهى مى‌كند و مى‌فرمايد: «از بخشش كم حيا مكن، زيرا محروم كردن از آن هم كمتر است»؛ (لَا تَسْتَحِ‌ مِنْ‌ إِعْطَاءِ‌ الْقَلِيلِ‌، فَإِنَّ‌ الْحِرْمَانَ‌ أَقَلُّ‌ مِنْهُ‌) . بسيارند كسانى كه معقتدند بايد بخشش به مقدار قابل ملاحظه باشد و اگر انسان توان آن را نداشت، ترك كند، در حالى كه بخشش كم (توأم با عذرخواهى و ادب) حد اقل دو فايده دارد: نخست اين‌كه در بسيارى از موارد همين مقدار حل مشكلى مى‌كند و ديگر اين‌كه دست رد به سينۀ درخواست كننده زدن نوعى اهانت است و اين كار جلوى اهانت را مى‌گيرد. اضافه بر اينها روح سخاوت را در انسان در تمام حالات پرورش مى‌دهد. تعبير به «إنَّ‌ الْحِرْمٰانَ‌ أقَلُّ‌ مِنْهُ‌؛ محروم ساختن از آن كمتر است» نوعى كنايه و تشبيه است، زيرا محروم كردن قابل مقايسه با مقدار مالى كه انسان مى‌بخشد نيست تا بگوييم اين از آن كمتر است. امام عليه السلام در واقع محروم كردن را نيز نوعى بخشش بسيار كم محسوب كرده كه هر بخششى از آن بيشتر است. در حديثى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله مى‌خوانيم: «هر كار نيكى صدقه‌اى محسوب مى‌شود خواه به غنى باشد يا فقير، بنابراين صدقه را ترك نكنيد هرچند به نيمى از يك دانۀ خرما باشد و خود را از آتش دوزخ دور داريد هرچند به نيمى از يك دانۀ خرما باشد، زيرا خداوند متعال اين صدقۀ كوچك را براى صاحبش پرورش مى‌دهد، همان‌گونه كه شما بچه اسب يا بچه شتر خود را پرورش مى‌دهيد و در روز قيامت پرورش يافتۀ آن را به او باز مى‌گرداند تا جايى كه بزرگ‌تر از كوه عظيمى خواهد بود؛ «كُلُّ‌ مَعْرُوفٍ‌ صَدَقَةٌ‌ إِلَى غَنِيٍّ‌ أَوْ فَقِيرٍ فَتَصَدَّقُوا وَ لَوْ بِشِقِّ‌ تَمْرَةٍ‌ وَ اتَّقُوا النَّارَ وَ لَوْ بِشِقِّ‌ التَّمْرَةِ‌ فَإِنَّ‌ اللَّهَ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ يُرَبِّيهَا لِصَاحِبِهَا كَمَا يُرَبِّي أَحَدُكُمْ‌ فَلُوَّهُ‌ أَوْ فَصِيلَهُ‌ حَتَّى يُوَفِّيَهُ‌ إِيَّاهَا يَوْمَ‌ الْقِيَامَةِ‌ حَتَّى يَكُونَ‌ أَعْظَمَ‌ مِنَ‌ الْجَبَلِ‌ الْعَظِيمِ‌» 💠 @Nahjolbalaghaa
💥وَالصَّدِيقُ مَنْ صَدَقَ غَيْبُهُ 🌐دوست آن است که در غياب انسان، حق دوستى را ادا کند ✍اشاره به اينکه کسانى که در حضور انسان اظهار محبّت و عشق و علاقه مى کنند، ممکن است نشانه واقعى دوستى آنها نباشد; دوستى واقعى آن گاه آشکار مى شود که انسان در غياب دوستش تمام آنچه را در حضور مى گفت و رعايت مى کرد بگويد و رعايت کند. 📘 💠 @Nahjolbalaghaa